Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Μάθημα: «Στάσεις και Αξίες (ΨΧ13» Διδάσκουσα:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Μάθημα: «Στάσεις και Αξίες (ΨΧ13» Διδάσκουσα:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Μάθημα: «Στάσεις και Αξίες (ΨΧ13» Διδάσκουσα: Μ. Ντάλλα Χειμερινό εξάμηνο:

2 Κοινωνικές αναπαραστάσεις  Σκέψη και αναπαράσταση-γνωστική θεωρία  Κοινωνική αναπαράσταση, έννοια και θεωρία  Κοινωνικές αναπαραστάσεις για την ψυχανάλυση και την υγεία  Στάσεις και κοινωνικές αναπαραστάσεις

3 1. Σκέψη και αναπαράσταση-γνωστική θεωρία  Δηλώνει πώς αναπαριστούμε τις πληροφορίες και πώς σκεφτόμαστε  Νοερή ιδέα ή εικόνα, η οποία εμπερικλείει την πληροφορία  Ένα είδος «νευρικού ίχνους» ή ως ένα πρότυπο δραστηριότητας στους νευρώνες του εγκεφάλου

4 Έρευνα της αναπαράστασης  Κωδικοποίηση πληροφοριών, έτσι ώστε να αποθηκευτούν  Αναπαράσταση της γνώσης: μοντέλα της μνήμης, γνωστικά σχήματα (σχήματα και σενάρια), δομές της γνώσης (σχέδια ή γνωστικοί χάρτες)

5 Νοερή εικονική αναπαράσταση  Αναπαράσταση μέσω αισθητηρίων εικόνων (σαν να μπορούμε να ακούμε τον ήχο, το αίσθημα της γεύσης, κ.ά.)  Ανάπτυξη τεχνικών απομνημόνευσης (λέξεις με παρόμοιο ήχο σε δύο γλώσσες)  Συμβολική αναπαράσταση  Σημασιολογική κωδικοποίηση

6 Το φαινόμενο Stroop  Οπτική και σημασιολογική πληροφορία (αναγνώριση του χρώματος-ονομασία του χρώματος)  Η ονομασία είναι διαφορετική διαδικασία από την απλή αναγνώριση

7 Ανάπτυξη της αναπαράστασης (Bruner, 1957)  Ενεργητική αναπαράσταση- αποθήκευση πληροφοριών με τη μορφή μυϊκών κινήσεων, μέσα από ενέργειες (βρεφική ηλικία). Π.χ. Αναπαράσταση ενός γύρου στα αλογάκια και πώς αισθανόμασταν ανεβασμένοι

8 Εικονική αναπαράσταση  Η αποθήκευση πληροφοριών με τη μορφή αισθητηρίων εικόνων  Οι πληροφορίες αποθηκεύονται ως νοητικές εικόνες  Εμπεριέχεται σύνολο πληροφοριών

9 Συμβολική αναπαράσταση  Χρήση συμβόλων για κατηγοριοποίηση και οργάνωση  Αναπαράσταση πραγμάτων, εννοιών που δεν μπορούν να εκφραστούν εύκολα με εικόνες  Έννοιες όπως τιμιότητα, ιδιοκτησία

10 Ειδετική αναπαράσταση  Οπτική μνήμη, η οποία αποθηκεύεται σαν φωτογραφία  Αναγνωρίζει λεπτομέρειες  Ένα 5% των παιδιών φαίνεται να έχει αυτή την ικανότητα, η οποία χάνεται συνήθως με την εφηβεία

11 Αναπαράσταση λέξεων  Λεξιλογικές μονάδες-διεγείρονται από ένα ερέθισμα  Λογογένος, βασικός σκελετός της λεκτικής σκέψης  Δύο συστήματα αποθήκευσης λέξεων, διαφορά στο αν ακούμε ή λέμε τη λέξη και στο αν τη βλέπουμε γραμμένη  Μαθαίνουμε τη γλώσσα από μικρή ηλικία, η γραφή απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια

12 Είδη αναπαραστάσεων  Γνωστικοί χάρτες –οργάνωση πληροφοριών για το περιβάλλον  Η μέθοδος των τόπων-γνωστική χαρτογράφηση  Η τοποθέτηση στοιχείων σε μια συγκεκριμένη θέση (Σιμωνίδης)  Λέξεις-κλειδιά, κ.ά.

13 2. Κοινωνικές αναπαραστάσεις  Ορισμοί - Γνωστικά συστήματα, διανοητικά σχήματα, προκατασκευασμένες ιδέες, σκέψεις, κρίσεις, προσδοκίες, γνώση για μια συγκεκριμένη ομάδα ή κατηγορία - Οι άνθρωποι προσπαθούν να κατανοήσουν ή να αξιολογήσουν τη συμπεριφορά των συνανθρώπων τους, τις πράξεις, την ιδεολογία και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους

14 Σύνθεση των αναπαραστάσεων  Εικόνα και έννοια  Η εικόνα αναπαράγει την πραγματικότητα  Η έννοια αποσκοπεί στην αφαίρεση της σημασίας από την πραγματικότητα  Κάθε εικόνα αντιστοιχεί σε μια έννοια

15 Ιδεολογία και κοινωνικές αναπαραστάσεις  Μέρος της ιδεολογίας  Άμεσα προσλαμβανόμενη και συγκεκριμένη πληροφορία  Συνιστά γνωστική έννοια, αλλά περιέχει επίσης και την έννοια της επιρροής στο επίπεδο συμπεριφοράς

16 Χαρακτηριστικά κοινωνικών αναπαραστάσεων  Δεν έχουν συστηματική δομή  Συγκροτούνται από διάφορα εννοιολογικά σχήματα που συνδέονται με διάφορους τρόπους μεταξύ τους  Είναι διάχυτες, ευμετάβλητες  Παρουσιάζονται με σταθερότητα και συνέπεια σαν παράγωγα της ανθρώπινης επικοινωνίας

17 Χαρακτηριστικά της ιδεολογίας  Η ιδεολογία έχει ένα εννοιολογικό σύστημα  Υποστηρίζεται και διατηρείται θεσμικά  Σταθερή και αποστασιοποιημένη

18 Λειτουργία κοινωνικών αναπαραστάσεων  Συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση της ατομικής συμπεριφοράς  Ως ιδέες, έννοιες, κατηγορίες και κίνητρα μετατρέπουν την ατομική συμπεριφορά σε συλλογική πρακτική, συλλογικά φαινόμενα ή συγκινήσεις  Εφαρμόζονται σε κοινωνικές ανταλλαγές  Πραγματικότητες στη διάρκεια συλλογικής ζωής του ατόμου

19 Επίπεδα εμφάνισης  Καθημερινός λόγος: απλο ïκές συζητήσεις, κουτσομπολιό, οικογενειακές συζητήσεις  Μέρη συναντήσεων: καφετέριες, σαλόνια, κ.ά.  Θέματα συζητήσεων: Θρησκευτικά, ψυχολογικά ή προσωπικά θέματα  Διαδίδονται σαν φήμες

20 Επίπεδα εμφάνισης  Οι κοινωνικές αναπαραστάσεις δημιουργούν την ομάδα  Κοινός κώδικας επικοινωνίας μεταξύ των μελών  Η ύπαρξη διαφωνίας οδηγεί σε λογομαχία ή σύγκρουση  Δομούν, στηρίζουν και συγκεκριμενοποιούν τις πεποιθήσεις της ομάδας

21 Ιστορική αναδρομή  Συλλογικές αναπαραστάσεις (Durkeim)-καθαρά λογικές και αμετάβλητες πνευματικές κατηγορίες, όλες οι μορφές της γνώσης  Moscovici-ιδιαίτερο εργαλείο γνώσης και επικοινωνίας των γνώσεών μας  Έχουν δύο όψεις-την έννοια και την εικόνα

22 3. Κοινωνικές αναπαραστάσεις για την ψυχανάλυση (Moscovici)  Τρεις διαφορετικές σχέσεις από τη μελέτη του Moscovici: η διάδοση, η μετάδοση και η προπαγάνδα  Η διάδοση παράγει κυρίως γνώμες -Δεν γίνεται διάκριση ανάμεσα στον πομπό και το δέκτη. -Διάδοση της κοινής γνώμης. -Οι συγγραφείς άρθρων είναι δέκτες πληροφοριών, όπως οι αναγνώστες

23 Μετάδοση  Η μετάδοση διαμορφώνει στάσεις. -Η μετάδοση γίνεται από μέλη μιας ομάδας, η οποία έχει μια πίστη και μια πεποίθηση για τον κόσμο. -Στα πλαίσια των δικών της απόψεων προσαρμόζει και διασκευάζει άλλες γνώσεις. -Στη μελέτη του Moscovici, η μετάδοση αντιστοιχεί στα έντυπα της εκκλησίας.

24 Προπαγάνδα  Η προπαγάνδα παράγει στερεότυπα -Εντάσσεται στα πλαίσια κοινωνικών σχέσεων έντονου ανταγωνισμού -Δεν δίνει συγκρουσιακές απόψεις -Διάκριση ανάμεσα στο σωστό και λάθος

25 Διάδοση και ψυχανάλυση  Καταιγισμός της κοινής γνώμης  Το θέμα γίνεται ομαδικό, όπου ο καθένας μπορεί να έχει ό,τι γνώμη θέλει  Σκοπός της διάδοσης είναι η διατήρηση του ενδιαφέροντος της επικοινωνίας

26 Μετάδοση  Η επικοινωνία λειτουργεί στο επίπεδο των κοινωνικών στάσεων  Τα έντυπα της Εκκλησίας ζητούν από τους αναγνώστες να είναι προσεκτικοί, αρνούνται της αξία της σεξουαλικής ορμής, τονίζουν τα θετικά συναισθήματα,  Η ψυχανάλυση πλησιάζει τις βασικές αρχές της εξομολόγησης.

27 Προπαγάνδα και ψυχανάλυση  Χαρακτηρίζει τον τύπο που πρόσκειται στο Γαλλικό Κομμουνιστικό Κόμμα,  Γενική και αόριστη άρνηση της ψυχανάλυσης,  Θεωρείται ως προ ïόν που εισάχθηκε από τις ΗΠΑ,  Αντιπαράθεση μεταξύ ψυχαναλυτικών αρχών και αρχών της πάλης των τάξεων

28 Γενικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών αναπαραστάσεων  Αντικειμενικοποίηση: Καθιστά συγκεκριμένο το αφηρημένο, μετατρέπει μια έννοια σε εικόνα.  Επικέντρωση: Επιτρέπει να ενσωματώσουμε στη γνωστική μας δομή κάτι που είναι άγνωστο.

29 Αντικειμενικοποίηση και ψυχανάλυση  Εκφράζεται με απλό τρόπο: η ψυχή χωρίζεται σε δύο ξεχωριστά στοιχεία, από πάνω βρίσκεται η συνείδηση και από κάτω το υποσυνείδητο,  Απλές έννοιες για εύκολη απομνημόνευση,  Η εικόνα δεν είναι απόλυτα ξένη προς την αρχική θεωρία,  Αποσκοπεί στη μείωση της σύγκρουσης και στην προσάρμογή της θεωρίας στην κοινή λογική.

30 Συνέχεια..  Η λίμπιντο γίνεται παρούσα παντού  Το εικονικό σχήμα γίνεται συγκεκριμένο και χειροπιαστό  Η ψυχανάλυση μπήκε στην καθημερινή ζωή

31 Ψυχανάλυση και επικέντρωση  Εκφράζεται τόσο με την αφομοίωση της φροϋδικής έμπνευσης στη χριστιανική πρακτική της εξομολόγησης, όσο και με τη σεξουαλική σχέση (επισκιασμός της ερωτικής σχέσης του αναλυτή και αναλυόμενου)  Μετατοπίζει το περιεχόμενο σε ένα άλλο επίπεδο (νέες ανάγκες, απορρίψεις, προσδοκίες)

32 Λειτουργίες των κοινωνικών αναπαραστάσεων  Δαμάζουν το άγνωστο,  Λειτουργία πρόβλεψης, εξασφαλίζοντας τη σχέση ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον,  Λειτουργία αιτιολόγησης, αιτιολογούν των κοινωνικών στερεοτύπων.

33 Κοινωνικές αναπαραστάσεις της ασθένειας και της υγείας (Herzlich, 1969)  Μελέτη στο Παρίσι με 80 συνεντεύξεις, διάρκεια 1½ ώρα  Δομή: -Η υγεία αποδίδεται στη γερή κράση (στην τύχη να γεννηθούμε με γερή κράση), -Η ασθένεια χρειάζεται κάποια εξήγηση, οφείλεται στο περιβάλλον, στον ξέφρενο τρόπο ζωής

34 συνέχεια  Σύγχρονη ιατρική: -Σημαντική πρόοδος, αύξηση του μέσου όρου ζωής, αλλά επιδείνωση της ποιότητας ζωής. -Η υγεία δεν είναι συνώνυμη με την απλή απουσία της αρρώστιας.

35 Σχέση υγείας, ασθένειας, ιατρικής  Κοινωνικές αναπαραστάσεις της υγείας, της ασθένειας, της ιατρικής  Χαρακτηρίζονται από συγκρουσιακές σχέσεις  Παλιά η κοινωνία αναφερόταν στον επικίνδυνο χαρακτήρα της αρρώστιας, σήμερα στους κινδύνους της ιατρικής

36  Η ιατρική γίνεται το επίκεντρο πολιτιστικών και κοινωνικών συγκρούσεων, δεν είναι πια ατομικό πρόβλημα  Συνδέεται με την εξέλιξη της κοινωνίας και ερωτήματα, όπως η ανάπτυξη της τεχνολογίας, η εξειδίκευση, κ.ά.  Συμπέρασμα: Η κοινωνική αναπαράσταση μεταβάλλεται και γίνεται αντικείμενο και εύνασμα κοινωνικών κινημάτων

37 Συζήτηση  Διαφορές ανάμεσα στις στάσεις και κοινωνικές αναπαραστάσεις


Κατέβασμα ppt "ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Μάθημα: «Στάσεις και Αξίες (ΨΧ13» Διδάσκουσα:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google