Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή … πληρότητα του Λόγου ΛΕΞΕΩΝΔΙΑΝΟΙΑΣ … θέση των λέξεων… γραμματική συμφωνία των λέξεων Σχετικά με τη… ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή … πληρότητα του Λόγου ΛΕΞΕΩΝΔΙΑΝΟΙΑΣ … θέση των λέξεων… γραμματική συμφωνία των λέξεων Σχετικά με τη… ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή

3 … πληρότητα του Λόγου ΛΕΞΕΩΝΔΙΑΝΟΙΑΣ … θέση των λέξεων… γραμματική συμφωνία των λέξεων Σχετικά με τη… ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ … Σημασία λέξεων-φράσεων Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή

4 ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σχετικά με τη Σημασία των λέξεων και φράσεων Ανακαλύπτω Ανακαλύπτω Μαθαίνω Μαθαίνω Δημιουργώ Δημιουργώ Κλικ στις εικόνες για συνέχεια… Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή

5 ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σχετικά με τη Σημασία των λέξεων και φράσεων Κλικ στους αριθμούς για συνέχεια…

6 Μεταφορά Η ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

7 Μεταφορά κατατσακισμένη την είδαμε να κάθεται κατατσακισμένη στο κατώφλι… ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

8 Μεταφορά Και όπως κοιτάγαμε όλο ψηλά, γεμίζανε ουρανό τα μάτια μας γεμίζανε ουρανό, ανασαίναμε ουρανό… ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

9 Σχήμα κατ’ εξοχήν Πόλη Από την Πόλη άρχοντες, κι από τη Χιό παπάδες κι από τα Γεροσόλυμα να έλθουν οι ψαλτάδες. ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

10 Σχήμα κατ’ εξοχήν το ποτάμι Και όταν λέγουν περί τινός «τον επήρε το ποτάμι», εννοούν ότι επνίγη εις αυτόν τούτον τον χείμαρρον. Δηλαδή…

11 Συνεκδοχή Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γω στο χέρι; Αγαρηνός Οπού συ μού γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει. ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

12 Συνεκδοχή Κάθε βρύση και φλάμπουρο, κλαδί κάθε κλαδί και κλέφτης ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

13 Συνεκδοχή σίδερο Να τρώει η σκουριά το σίδερο κι η γης τον ανδρειωμένο το χέρι Αγαρηνό μαχαίρι Εγώ από κείνη τη στιγμή δεν έχω πλια το χέρι που αγνάντευεν Αγαρηνό κι εγύρευε μαχαίρι ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

14 Συνεκδοχή Πάρε μάτι του αϊτού το μάτι του αϊτού και αλαφιού το πόδι τ’ αλαφιού το πόδι ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

15 Συνεκδοχή Παναγιά Φλωριά ρίχνουν στην Παναγιά, άγιους φλωριά ρίχνουν στους άγιους ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

16 Μετωνυμία Μότσαρτ Όταν θέλει να χαλαρώσει, προτιμά να ακούει Μότσαρτ. Δηλαδή…

17 Μετωνυμία φάκελος Χάθηκε ο φάκελος του ασθενή! Δηλαδή…

18 Μετωνυμία Διεύθυνση Η Διεύθυνση του σχολείου δεν αστειεύεται Δηλαδή…

19 Σχήμα Λιτότητας Δεν ήταν και λίγα Δεν ήταν και λίγα όσα πέρασε ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

20 Σχήμα Λιτότητας Είπε ουκ ολίγα… ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

21 Ειρωνεία Τώρα, μας έπεισες! ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

22 Ειρωνεία ΜΑΜΑ, ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ!... ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ!...ΕΔΩ ΠΟΥ ΗΡΘΑΜΕ ΠΟΥ ΗΡΘΑΜΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

23 Ευφημισμός Το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

24 Ευφημισμός παράπλευρες απώλειες Στους σύγχρονους πολέμους, υπάρχουν και παράπλευρες απώλειες ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

25 Υπερβολή Κολοκοτρώνης φώναξε κι όλος ο κόσμος τρόμαξε ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

26 Υπερβολή Τι της λείπει… τι της λείπει… ??? ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

27 Αλληγορία Το ένα χέρι νίβει τ' άλλο και τα δυο το πρόσωπο ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

28 Αλληγορία Δηλαδή… Δηλαδή

29 Προσωποποίηση περπατώντας η Δόξα Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη, περπατώντας η Δόξα μονάχη... ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

30 Προσωποποίηση Νόμιζα πως το τριαντάφυλλό μου ήταν μοναδικό, και τώρα να ένας ολόκληρος κήπος από τριαντάφυλλα… Μην κλαις.. Το δικό σου τριαντάφυλλο είναι μοναδικό στον κόσμο, γιατί το έχεις εξημερώσει. Δηλαδή…

31 Παρομοίωση σα ζεστό κύμα Κάτι σα ζεστό κύμα με σκεπάζει ξαφνικά ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

32 Παρομοίωση Πώς Πώς ο χειμερινός βοριάς σαρώνει στον κάμπο αγκάθια, κι αυτά σφιχταγκαλιάζονται και γίνονται ένα πράμα, έτσι έτσι και τη σχεδία οι άνεμοι εδώ και εκεί τη φέρναν και την πήγαιναν· ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

33 Κλιμακωτό Όμορφη, πλούσια κι άπαρτη και σεβαστή κι αγία ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

34 Αντονομασία Η πόλη του Φωτός ΔηλαδήΔηλαδή… Δηλαδή

35 Αντονομασία Δηλαδή… Δηλαδή

36 Αντονομασία Δηλαδή… Δηλαδή

37 ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σχετικά με τη Σημασία των λέξεων και φράσεων Μεταφορά Μεταφορά Μεταφορά Σχήμα κατ’ εξοχήν Σχήμα κατ’ εξοχήν Σχήμα κατ’ εξοχήν Σχήμα κατ’ εξοχήν Συνεκδοχή Συνεκδοχή Συνεκδοχή Μετωνυμία Μετωνυμία Μετωνυμία Σχήμα Λιτότητας Σχήμα Λιτότητας Σχήμα Λιτότητας Σχήμα Λιτότητας Ειρωνεία Ειρωνεία Ειρωνεία Ευφημισμός Ευφημισμός Ευφημισμός Υπερβολή Υπερβολή Υπερβολή Αλληγορία Αλληγορία Αλληγορία Προσωποποίηση Προσωποποίηση Προσωποποίηση Παρομοίωση Παρομοίωση Παρομοίωση Κλιμακωτό Κλιμακωτό Κλιμακωτό Αντονομασία Αντονομασία Αντονομασία Κλικ στους συνδέσμους για συνέχεια…

38 Μεταφορά οι λέξεις εκτός από την κυριολεκτική τους σημασία, χρησιμοποιούνται αναλογικά,για να δηλώσουν και άλλες καταστάσεις ή αντικείμενα

39 Σχήμα κατ’ εξοχήν η σημασία μιας λέξης στενεύει τόσο πολύ, ώστε συμπίπτει με μια μόνο έννοια και σημασία καθορισμένη

40 Συνεκδοχή η λέξη δε δηλώνει κυριολεκτικά εκείνο που κατά πρώτο λόγο φαίνεται αλλά… α) το μέρος αντί για το όλο β) το ένα αντί για τα πολλά γ) την ύλη αντί για εκείνο που έχει κατασκευαστεί από την ύλη δ) το όργανο αντί για την ενέργεια που παράγεται από αυτό ε) το όργανο αντί για το πρόσωπο που χειρίζεται το όργανο αυτό στ) το εικονιζόμενο πρόσωπο αντί για την εικόνα του

41 Μετωνυμία χρησιμοποιείται α) το όνομα του δημιουργού αντί για το δημιούργημά του β) εκείνο που περιέχει κάτι αντί για το περιεχόμενο και αντίστροφα γ) το αφηρημένο αντί για το αντίστοιχο συγκεκριμένο και αντίστροφα

42 Σχήμα Λιτότητας αντί για κάποια λέξη χρησιμοποιείται η αντίθετή της με άρνηση.

43 Ειρωνεία χρησιμοποιούνται με προσποίηση λέξεις ή φράσεις που έχουν διαφορετική ή αντίθετη σημασία από την πραγματική τους οι λέξεις χρησιμοποιούνται για περιφρόνηση, χλευασμό κτλ

44 Ευφημισμός μια λέξη ή φράση με καλή σημασία χρησιμοποιείται για την ονομασία κακού ή δυσάρεστου πράγματος.

45 Υπερβολή μια κατάσταση μεγαλοποιείται, για να προκαλέσει μεγαλύτερη εντύπωση.

46 Αλληγορία αυτός που μιλάει, άλλα λέει κι άλλα εννοεί είναι μεταφορική φράση που κρύβει διαφορετικό νόημα από αυτό που δηλώνουν οι λέξεις της. Διαφέρει από τη μεταφορά,γιατί δεν περιορίζεται σε μια λέξη, αλλά αποτελεί συνεχές όλο.

47 Προσωποποίηση αποδίδονται ανθρώπινες ιδιότητες σε ζώα, σε αντικείμενα ή αφηρημένες έννοιες και ιδέες

48 Παρομοίωση συγκρίνουμε δύο πρόσωπα, πράγματα, ιδέες, φαινόμενα, καταστάσεις, ενέργειες που έχουν ομοιότητα μεταξύ τους, προκειμένου να τονιστεί η ιδιότητα του ενός. Η παρομοίωση αρχίζει με τις λέξεις σαν, καθώς, όπως και με το σαν να, όταν έχουμε υποθετική παρομοίωση

49 Κλιμακωτό παρατίθενται διάφορα γεγονότα, αντικείμενα, πρόσωπα, έννοιες με αυξανόμενή ένταση (ανιούσα κλιμάκωση) ή φθίνουσα πορεία (κατιούσα κλιμάκωση)

50 Αντονομασία αντικαθίστανται τα προσηγορικά ονόματα με κύρια ή τα κύρια με προσηγορικά ή τα κύρια και προσηγορικά με άλλες σχετικές λέξεις.

51 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Αρχική σελίδα Πληροφορίες Πίσω στη δραστηριότητα-παράδειγμα Πίνακας επιλογής παραδειγμάτων Πίνακας: Δραστηριότητες Πίνακας: Σχήματα Λόγου Προηγούμενη διαφάνεια Κλικ Κλικ οπουδήποτε για να δείτε την απάντηση Κλικ Κλικ οπουδήποτε για να μεταβείτε στην επόμενη διαφάνεια ή ακολουθείστε τις υπερσυνδέσεις

52 Δραστηριότητες Ομάδα Α Ομάδα Α Ομάδα Α Ομάδα Α Ομάδα Β Ομάδα Β Ομάδα Β Ομάδα Β Ομάδα Γ Ομάδα Γ Ομάδα Γ Ομάδα Γ Ομάδα Δ Ομάδα Δ Ομάδα Δ Ομάδα Δ Ομάδα Ε Ομάδα Ε Ομάδα Ε Ομάδα Ε Κλικ στους συνδέσμους για συνέχεια…

53 Ομάδα Α Αφού διαβάσουμε το παραμύθι (κλικ ΕΔΩ) Αφού διαβάσουμε το παραμύθι (κλικ ΕΔΩ)ΕΔΩ ☺ ας του δώσουμε ένα τίτλο αξιοποιώντας τη μεταφορά ☻ ας αναφερθούμε στα σχήματα λόγου που αξιοποιεί ο συγγραφέας ☺ ας δημιουργήσουμε το δικό μας παραμύθι, με το ίδιο θεματικό κέντρο

54 Ομάδα Β Αφού παρατηρήσουμε την εικόνα (κλικ ΕΔΩ) Αφού παρατηρήσουμε την εικόνα (κλικ ΕΔΩ)ΕΔΩ ☺ ας της δώσουμε ένα τίτλο. Ποιο σχήμα λόγου μπορούμε να αξιοποιήσουμε; ☻ ας βρούμε εικόνες στις οποίες μπορούμε να αξιοποιήσουμε το ίδιο σχήμα λόγου ☺ ας δημιουργήσουμε μια μικρή παρουσίαση Power Point με τα ευρήματά μας

55 Ομάδα Γ Ας διαβάσουμε το ποίημα (κλικ ΕΔΩ) Ας διαβάσουμε το ποίημα (κλικ ΕΔΩ)ΕΔΩ ☺ ποιο σχήμα λόγου αξιοποιεί ο ποιητής για να μιλήσει για την Ειρήνη; ☺ πώς θα συνέχιζε το ποίημα, αν μιλούσε για τον Πόλεμο,αξιοποιώντας το ίδιο σχήμα; ☻ ας οπτικοποιήσουμε τους στίχους με πρωταγωνιστές τον Πόλεμο και την Ειρήνη, αξιοποιώντας το Power Point ή το Movie Maker

56 Ομάδα Δ Αφού παρατηρήσουμε την εικόνα (κλικ ΕΔΩ) Αφού παρατηρήσουμε την εικόνα (κλικ ΕΔΩ)ΕΔΩ ☺ ας μιλήσουμε για την ειρωνεία που διακρίνεται σ΄αυτή ☻ ας παρατηρήσουμε με ποιους τρόπους την επιτυγχάνει ο σκιτσογράφος ☺ ας δημιουργήσουμε ένα παρόμοιο σκίτσο- σχόλιο για κάποιο θέμα κοινωνικού προβληματισμού, με ένα εργαλείο δημιουργίας comics

57 Ομάδα Ε Αφού διαβάσουμε το κείμενο (κλικ ΕΔΩ) Αφού διαβάσουμε το κείμενο (κλικ ΕΔΩ)ΕΔΩ μεταφορά ☺ ας του δώσουμε ένα τίτλο αξιοποιώντας τη μεταφορά υπερβολής ☻ ας εντοπίσουμε το σχήμα της υπερβολής που υπάρχει στο κείμενο παρομοίωση ☺ ας δημιουργήσουμε ένα κολάζ εικόνων- παρομοίωση του κειμένου, αξιοποιώντας κάποιο Διαδικτυακό Εργαλείο ή μια διαφάνεια Power Point

58 Ένα ποντικάκι κάποτε, παρατηρούσε από την τρυπούλα του τον αγρότη και τη γυναίκα του που ξεδίπλωναν ένα πακέτο. «Τι λιχουδιά άραγε έκρυβε εκείνο το πακέτο;» αναρωτήθηκε. Όταν οι δύο αγρότες άνοιξαν το πακέτο, δεν φαντάζεστε πόσο μεγάλο ήταν το σοκ που έπαθε, όταν διαπίστωσε πως επρόκειτο για μια ποντικοπαγίδα! Τρέχει γρήγορα λοιπόν στον αχυρώνα για να ανακοινώσει το φοβερό νέο!: -Μια ποντικοπαγίδα μέσα στο σπίτι! Μια ποντικοπαγίδα μέσα στο σπίτι! Η κότα κακάρισε, έξυσε την πλάτη της και σηκώνοντας το λαιμό της είπε: "Κύρ Ποντικέ μου, καταλαβαίνω πως αυτό αποτελεί πρόβλημα για σας. Αλλά δεν βλέπω να έχει καμιά επίπτωση σε μένα! Δε με ενοχλεί καθόλου εμένα η ποντικοπαγίδα στο σπίτι!" Το ποντικάκι γύρισε τότε στο γουρούνι και του φώναξε: "Έχει μια ποντικοπαγίδα στο σπίτι! Έχει μια ποντικοπαγίδα στο σπίτι!" Το γουρούνι έδειξε συμπόνια αλλά απάντησε: "Λυπάμαι πολύ κυρ ποντικέ μου, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο από το να προσευχηθώ. Να είσαι σίγουρος ότι θα το κάνω. Θα προσευχηθώ." Τότε το ποντίκι στράφηκε προς το βόδι και του φώναξε κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου: "Έχει μια ποντικοπαγίδα στο σπίτι! Έχει μια ποντικοπαγίδα στο σπίτι!" Και το βόδι απάντησε: "Κοιτάξτε, κύριε ποντικέ μου, πολύ λυπάμαι για τον κίνδυνο που διατρέχεις, αλλά εμένα η ποντικοπαγίδα το μόνο που μπορεί να μου κάνει, είναι ένα τσιμπηματάκι στο δέρμα μου! " Έτσι, ο καλός μας ποντικούλης, έφυγε με κατεβασμένο το κεφάλι, περίλυπος και απογοητευμένος γιατί θα έπρεπε ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ, να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο της ποντικοπαγίδας! (συνέχεια) (συνέχεια)

59

60 «Κι όμως απ’ τις δυο τις λέξεις την καλύτερη όλοι οι άνθρωποι μπορούν να ξεχωρίσουν, όπως ξεχωρίζουν τα καλά και τα κακά, πόσο ανώτερη απ’ τον πόλεμο είναι η ειρήνη στους ανθρώπους. Είναι αυτή που τα γράμματα αγαπάει, τους θρήνους μισεί, χαίρεται με τα πολλά παιδιά και με τα πλούτη.» (Ευριπίδης)

61

62 […] Λίγες μόνο δεκαετίες πριν, οι εξετάσεις ήταν ένα φυσικό γεγονός συνδεδεμένο με τις «κανονικές λειτουργίες» του σχολείου. Ξαφνικά όμως τα πράγματα άλλαξαν! Οι εξετάσεις φαίνεται να μην είναι πια κάτι απλό, δηλαδή στα μέτρα των παιδιών. Καθηγητές, γονείς και ΜΜΕ μεταφέρουν στα παιδιά το μήνυμα «Δουλέψτε σκληρά γιατί χαθήκατε!». Και τα παιδιά προσπαθούν και δουλεύουν σκληρά. Δεν παρακολουθούν μόνο το πρόγραμμα του σχολείου, αλλά είναι υποχρεωμένα να διαβάζουν αρκετές ώρες, ενώ τα περισσότερα αναγκάζονται να παρακολουθούν και κάποιο φροντιστήριο. Η εποχή της εφηβείας για τα ελληνόπουλα δεν κρύβει μόνο το άγχος για προσαρμογή στην ενήλικη ζωή, αλλά «προσφέρει» και τον πανικό της επιτυχίας. […] Στις πολύβουες και κατειλημμένες από το καυσαέριο μεγαλουπόλεις τα παιδιά επιστρέφουν τρέχοντας από το σχολείο, είτε με τα πόδια και τη συνοδεία κάποιου μεγάλου είτε με σχολικά και αυτοκίνητα, για να μπουν πάλι τρέχοντας στο ασανσέρ της πολυκατοικίας και να καταλήξουν με βιασύνη σε ένα γεύμα που θα οδηγήσει σε μια γρήγορη πέψη προκειμένου να αρχίσουν οι εξωσχολικές δραστηριότητες! Ξένες γλώσσες, αθλητικά, ωδεία, μαθήματα πληροφορικής και πάλι πίσω στο σπίτι για το διάβασμα της επόμενης μέρας. Ώσπου, κάπου αργά το βράδυ, θα κλείσουν οι τηλεοράσεις και θα πέσει σιωπητήριο. Ώρες δουλειάς:10-12! Σμαρούλα Παντελή, Το Βήμα,

63 ( από το Διαδίκτυο) Την επόμενη νύχτα, ένας παράξενος θόρυβος, κάτι σαν το θόρυβο που κάνει η ποντικοπαγίδα όταν κλείνει, ξύπνησε τη γυναίκα του αγρότη που έτρεξε να δει τι συνέβη. Μέσα στη νύχτα όμως, δεν πρόσεξε πως στην παγίδα πιάστηκε από την ουρά ένα φίδι. Φοβισμένο το φίδι δάγκωσε τη γυναίκα. Ο άντρας της έτρεξε γρήγορα και την πήγε στο νοσοκομείο. Αλλοίμονο όμως, την έφερε στο σπίτι με πολύ υψηλό πυρετό. Ο γιατρός τον συμβούλεψε να της κάνει ζεστές σουπίτσες. Έτσι, ο αγρότης έσφαξε την κότα, για να κάνει μια καλή κοτόσουπα! Η γυναίκα όμως πήγαινε από το κακό στο χειρότερο και όλοι οι γείτονες έρχονταν στη φάρμα να βοηθήσουν. Ο καθένας με τη σειρά του καθόταν στο προσκεφάλι της γυναίκας από ένα 8ωρο. Για να τους ταΐσει όλους αυτούς ο αγρότης αναγκάστηκε να σφάξει το γουρούνι. Τελικά όμως, η γυναίκα δε τη γλύτωσε! Πέθανε! Στη κηδεία της ήρθε πάρα πολύς κόσμος, γιατί ήταν καλή γυναίκα και την αγαπούσαν όλοι. Για να φιλοξενήσει όλον αυτόν τον κόσμο ο αγρότης αναγκάστηκε να σφάξει το βόδι. Ο κυρ Ποντικός μας έβλεπε όλο αυτό το πηγαινέλα από την τρυπούλα του, με πάρα πολύ μεγάλη θλίψη... ( από το Διαδίκτυο) (αρχή παραμυθιού) (αρχή παραμυθιού)


Κατέβασμα ppt "ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ Σ ο φ ί α Χ α ν τ ζ ή … πληρότητα του Λόγου ΛΕΞΕΩΝΔΙΑΝΟΙΑΣ … θέση των λέξεων… γραμματική συμφωνία των λέξεων Σχετικά με τη… ΣΧΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google