Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες – Στ΄ εξάμηνο Διδάσκων: κ. Καπιδάκης Σαράντος Ομάδα Εργασίας: Κοντοστάνου Νικολίνα – Ιωάννα, Α.Μ.: Β2004045, Επί πτυχίω Μπούα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες – Στ΄ εξάμηνο Διδάσκων: κ. Καπιδάκης Σαράντος Ομάδα Εργασίας: Κοντοστάνου Νικολίνα – Ιωάννα, Α.Μ.: Β2004045, Επί πτυχίω Μπούα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες – Στ΄ εξάμηνο Διδάσκων: κ. Καπιδάκης Σαράντος Ομάδα Εργασίας: Κοντοστάνου Νικολίνα – Ιωάννα, Α.Μ.: Β , Επί πτυχίω Μπούα Σοφία, Α.Μ.: Β , Επί πτυχίω Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας Κέρκυρα 27/04/2009

2 Πίνακας Περιεχομένων εργασίας Περίληψη 1. Εισαγωγή 2. Ορισμοί 3. Οργανισμοί προστασίας ψηφιακών πνευματικών δικαιωμάτων 3.1 World Intellectual Property Organization (WIPO) 3.2 Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας 3.3 Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης – ΑΕΠΙ Εξασφάλιση πνευματικών δικαιωμάτων μέσω ΑΕΠΙ 4. Ηλεκτρονικό έγκλημα 5. Πνευματικά δικαιώματα στο διαδίκτυο 5.1 Τεχνολογίες Προστασίας και Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων Συστήματα Διαχείρισης Ψηφιακών Δικαιωμάτων (συστήματα DRM) Σύστημα DMCA Creative Commons (CC) 6. Προσπάθειες υπεράσπισης των πνευματικών δικαιωμάτων ψηφιακού υλικού 6.1 Ελλάδα 6.2 Εξωτερικό 7. Πνευματικά Δικαιώματα - Περίπτωση YouTube 7.1 Πολιτική Πνευματικών Δικαιωμάτων YouTube 7.2 Καταγγελίες κατά YouTube Viacom Premier League 7.3 Προσπάθειες του YouTube 7.4 Η σημερινή κατάσταση αναφορικά με το YouTube 8. Επιλογικά Βιβλιογραφία

3 1. Εισαγωγή Tο Ίντερνετ  τρομερή ποσότητα δεδομένων  δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης,  νέα μέσα για τη μετάδοση και την αναζήτηση της γνώσης σε παγκόσμιο επίπεδο  ως απειλή για την πνευματική ιδιοκτησία. Παρ' ότι τα περισσότερα από τα ψηφιακά αντικείμενα που διακινούνται διέπονται από νόμους περί δικαιώματος αναπαραγωγής (copyright)  οι τεχνικές δυνατότητες τόσο των υπολογιστών συμβάλλουν στην παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων Διαδικτυακές υπηρεσίες διάθεσης (download) και δίκτυα ομότιμων συμμετεχόντων (peer to peer netwokrs) Διακινούν υλικό χωρίς τη συγκατάθεση των ιδιοκτητών του δικαιώματος αναπαραγωγής. Επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας σειράς από τεχνικά μέσα  για έλεγχο του τρόπου διανομής και διακίνησης

4 2. Ορισμοί  Πνευματικός δημιουργός: Εκείνος που δημιουργεί νέες μορφές και ιδέες έστω και αν ενσωματώνει τα δημιουργήματά του σε ύλη που προϋπήρχε.  Πνευματικό Δικαίωμα: Το αποκτά ο πνευματικός δημιουργός πάνω στο πρωτότυπο έργο του.  Πνευματική Ιδιοκτησία: Το σύνολο των εξουσιών που δίνει ο νόμος στον ιδιοκτήτη ενός πνευματικού έργου, να προστατεύσει, να διαχειριστεί και να αμειφθεί ακόμη από τρίτους, όταν αυτοί εκμεταλλεύονται την πνευματική του περιουσία.  Το δικαίωμα της εκμετάλλευσης του έργου (περιουσιακό δικαίωμα).  Το δικαίωμα προστασίας του προσωπικού του δεσμού με το έργο (ηθικό δικαίωμα).

5 Η πνευματική ιδιοκτησία παρέχει στους δικαιούχους των πνευματικών δικαιωμάτων το αποκλειστικό δικαίωμα να επιτρέπουν ή να απαγορεύουν:  την αναπαραγωγή του έργου τους σε οποιαδήποτε μορφή  την δημόσια παρουσίαση του έργου τους  την καταγραφή του π.χ. σε cd  την αναμετάδοση του έργου π.χ. σε ραδιόφωνα, Internet  την μετάφραση σε άλλες γλώσσες ή την προσαρμογή του  Χρήστες μουσικών έργων: Θεωρείται κάθε τρίτος ο οποίος το χρησιμοποιεί δημόσια. Πριν την οποιαδήποτε χρήση οφείλουν να ζητήσουν την άδεια και να καταβάλουν πνευματικά δικαιώματα.

6 3. Οργανισμοί προστασίας ψηφιακών πνευματικών δικαιωμάτων World Intellectual Property Organization (WIPO) - Παγκόσμιος Οργανισμός Διανοητικής Ιδιοκτησίας  Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Διανοητικής Ιδιοκτησίας είναι ο αρμόδιος διεθνής οργανισμός για την διανοητική ιδιοκτησία. Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ)  Ο μόνος αρμόδιος φορέας στην Ελλάδα για τα θέματα σχετικά με την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και εποπτεύεται από το υπουργείο πολιτισμού.  Εκπροσωπεί την Ελλάδα στους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς.  Σκοπό έχει την προστασία των πνευματικών δημιουργών και δικαιούχων συγγενικών δικαιωμάτων και την εφαρμογή του παρόντος νόμου και των συναφών διεθνών συμβάσεων  Εποπτεύει τους : o Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και o Οργανισμούς Συλλογικής Προστασίας (ΟΣΠ).

7 Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) Οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης οι οποίοι δρουν εκ μέρους και προς το συμφέρον των ιδιοκτητών των πνευματικών δικαιωμάτων.  διαπραγματεύονται τους όρους και την έκταση της χρησιμοποίησης των έργων των μελών,  εξουσιοδοτούν την χρήση των έργων,  συλλέγουν και καταβάλλουν τις αμοιβές για τα συγγραφικά ή πνευματικά δικαιώματα και  προβαίνουν σε κάθε διοικητική ή δικαστική ενέργεια για τη νόμιμη προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών ή των δικαιούχων τους. Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ) Προστασία των μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Παρέχει έγγραφη άδεια των δημιουργών (συνθέτες - στιχουργοί) ή δικαιούχων των δικαιωμάτων για οποιαδήποτε μορφή χρήσης μουσικών έργων.

8 4. Ηλεκτρονικό έγκλημα Όλες εκείνες οι αξιόποινες πράξεις που τελούνται με τη χρήση ενός συστήματος ηλεκτρονικής επεξεργασίας δεδομένων.  Μια από τις βασικές μορφές του ηλεκτρονικού εγκλήματος είναι και προσβολή των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας 5. Πνευματικά δικαιώματα στο διαδίκτυο  Στον αναλογικό κόσμο ο κάθε δικαιούχος πνευματικού δημιουργήματος απευθύνεται στον οργανισμό συλλογικής διαχείρισης του χώρου εγκατάστασής του.  Δεν ισχύει το ίδιο στο διαδικτυακό κόσμο  Ένας υποψήφιος χρήστης - online content provider για να εκπέμπει σε όλη την Ευρώπη καλείται να προχωρήσει σε συμφωνίες με κάθε οργανισμό κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεχωριστά. Αυξημένο κόστος που μεταφέρεται στην τιμή του μουσικού προϊόντος εις βάρος του τελικού χρήστη. Επιβάρυνση και του δημιουργού, επειδή το έργο του γίνεται λιγότερο ελκυστικό για κατανάλωση άρα λιγότερα έσοδα και για τον ίδιο.

9 5.1 Τεχνολογίες Προστασίας και Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων Έχουν προταθεί αρκετές λύσεις προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων ψηφιακού περιεχομένου : Η κρυπτογράφηση = κωδικοποιεί την πληροφορία με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι προσπελάσιμη μόνο με το κατάλληλο κλειδί. Η υδατογραφία = απόκρυψη της πληροφορίας μέσα στο ίδιο το ψηφιακό περιεχόμενο. Το λογισμικό διαχείρισης δικαιωμάτων = μερική πρόσβαση στο ψηφιακό αντικείμενο.

10 5.1.1 Συστήματα Διαχείρισης Ψηφιακών Δικαιωμάτων (συστήματα DRM) o Χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της χρήσης ψηφιακών περιεχομένων και για την προστασία ψηφιακών περιεχομένων από παράνομη χρήση. o Διάφορα είδη συστημάτων DRM. o Ενσωματώνονται τόσο σε φυσικά μέσα (π.χ. CDs ή DVDs), όσο και σε περιεχόμενα που διαδίδονται online. o Παραδείγματα για υπηρεσίες ή προϊόντα που χρησιμοποιούν συστήματα DRM: CDs ή DVDs με ηλεκτρονική προστασία αντιγραφής. Υπηρεσίες οnline π.χ. iTunes. Pay-per-View (θέαση επί πληρωμή) ή Video-on-Demand (Βίντεο κατ΄απαίτηση). o Βελτιωμένα συστήματα διαχείρισης  Σύστημα DMCA ----> παρέχει στους κατόχους του κοπυράιτ πρόσθετη ασφάλεια  Creative Commons (CC) ----> προσαρμόζει το σύστημα του κοπυράιτ στη σημερινή ψηφιοποιημένη πραγματικότητα.

11 6. Προσπάθειες υπεράσπισης των πνευματικών δικαιωμάτων ψηφιακού υλικού o Ελλάδα: αναστολή λειτουργίας sites με μεταφράσεις ταινιών. o Εξωτερικό: καινούργια επιχειρηματικά μοντέλα με μια νέα γενιά συνδρομητικών μουσικών υπηρεσιών, ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης και μορφής αδειών. (Nokia Comes With Music) συμφωνίες μεταξύ εταιρειών δισκογραφικών και τηλεπικοινωνιών, απεριόριστο «κατέβασμα» μουσικής στο κινητό και την αποθήκευση για το χρόνο διάρκειας της σύνδεσης, πάγια χρέωση προστασία των μουσικών τραγουδιών με προγράμματα που εμποδίζουν την αντιγραφή.

12 7. Πνευματικά Δικαιώματα - Περίπτωση YouTube  Τα πνευματικά δικαιώματα = πολύπλοκη υπόθεση για μουσικά βίντεο στο ίντερνετ.  Τα δικαιώματα του video clip ως εικόνα ανήκουν στην δισκογραφική εταιρεία ενώ τα πνευματικά δικαιώματα της μουσικής και οι στίχων διαχειρίζονται από τρίτους.

13 7.1 Πολιτική Πνευματικών Δικαιωμάτων YouTube  Ο μοναδικός τρόπος για να εξασφαλιστεί ότι το βίντεο δεν παραβιάζει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας κάποιου άλλου είναι η δημιουργία κάτι εντελώς πρωτότυπου.  Για διευκόλυνση των χρηστών προσφέρει μια μουσική βιβλιοθήκη (Audio Swap).  Η χρήση περιεχομένου που παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, μπορεί να οδηγήσει: στην παύση του λογαριασμού του χρήστη, σε οικονομική αποζημίωση

14 7.2 Καταγγελίες κατά YouTube  Viacom: Καταγγελίες για αποσπάσματα από τηλεοπτικές εκπομπές της που ανεβάστηκαν χωρίς άδεια στο YouTube και προβλήθηκαν 1,5 δισ. φορές. Θεωρεί ότι ζημιώνεται από την παραβίαση της πνευματικής ιδιοκτησίας της,  Premier League  Δισκογραφική Bourne Co.

15 7.3 Προσπάθειες του YouTube Νέα τεχνολογία αναγνώρισης, προσδιορισμού βίντεο (video identification)  απομακρύνει αυτόματα από τον δικτυακό της τόπο υλικό που καλύπτεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Οι ιδιοκτήτες έργων πνευματικής ιδιοκτησίας: o είτε μπλοκάρουν τη δημοσίευση του υλικού τους στο YouTube, o είτε την επιτρέψουν και να αποκομίσουν μέρος των διαφημιστικών εσόδων της YouTube. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Warner Music και η Universal Music  εμπορικές συμφωνίες με τη YouTube για τη δημοσίευση του υλικού τους,  συνεργασία των στούντιο - αποστολή στη YouTube τα πλήρη αντίγραφα των βίντεο που επιθυμούν να προστατεύσουν.

16 Ατελές στην εφαρμογή το συγκεκριμένο σύστημα  αντιδράσεις πολλών κατόχων πνευματικών δικαιωμάτων να παραδώσουν τα πλήρη αντίγραφα του περιεχομένου τους προτού τους δοθεί οποιαδήποτε προστασία. Δοκιμή και audio track identification τεχνολογία για μουσικά κομμάτια, που εμπεριέχονται στα διάφορα video-clips που ανεβάζουν οι χρήστες.

17 7.4 Η σημερινή κατάσταση στο YouTube Πρόβλημα YouTube - Performing Rights Society for Music (φορέας διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων στην Αγγλία)   Λήξη συμφωνίας τους.  Το PRS ζητάει σημαντικά μεγαλύτερα χρηματικά ποσά.  Πρόβλημα YouTube - Warner Music  απόσυρση από την ιστοσελίδα τα βίντεο των καλλιτεχνών της αν δεν εξασφαλίσει μεγαλύτερη αμοιβή.  Πρόβλημα YouTube -Universal, η Sony και η EMI  δημιουργία δικών τους ιστοσελίδων με μουσικά βίντεο.  Αποτέλεσμα: η κατάργηση του ήχο στα βίντεο μουσικής που ανεβαίνουν στον δικτυακό του τόπο χωρίς την άδεια του κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτων.


Κατέβασμα ppt "Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες – Στ΄ εξάμηνο Διδάσκων: κ. Καπιδάκης Σαράντος Ομάδα Εργασίας: Κοντοστάνου Νικολίνα – Ιωάννα, Α.Μ.: Β2004045, Επί πτυχίω Μπούα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google