Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

 Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 11 Διοίκηση Λειτουργιών Ενότητα 3: Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών Ανδρέας Νεάρχου Οργάνωση και.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: " Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 11 Διοίκηση Λειτουργιών Ενότητα 3: Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών Ανδρέας Νεάρχου Οργάνωση και."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 11 Διοίκηση Λειτουργιών Ενότητα 3: Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών Ανδρέας Νεάρχου Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

2 Περιεχόμενα ενότητας Στρατηγικές επιλογές σχεδιασμού προϊόντων και υπηρεσιών Κύκλος ζωής προϊόντων Φάσεις του σχεδιασμού προϊόντων & υπηρεσιών Φάσεις του σχεδιασμού προϊόντων & υπηρεσιών Στρατηγική ανάπτυξης της λειτουργίας της ποιότητας (QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT - QFD)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 22 © Ανδρέας Νεάρχου

3 Περιεχόμενα ενότητας 2 Θέματα σχεδιασμού προϊόντος Ο ρόλος της τεχνολογίας Καμπύλη μάθησης & κόστος (χρόνος) παραγωγής Δέντρα απόφασης στον σχεδιασμό προϊόντων  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 33

4 Απόφαση Προϊόντος Στόχος: πλεονέκτημα. Στόχος: Σχεδιασμός και ανάπτυξη μιας στρατηγικής προϊόντος που ικανοποιεί τη ζήτηση της αγοράς επιτυγχάνοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 44

5 Αντικείμενο του σχεδιασμού προϊόντος Τι θα παραχθεί; Πώς θα παραχθεί; Οι αποφάσεις αυτές καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό τις υπόλοιπες στρατηγικές παραμέτρους σχεδιασμού νέων παραγωγικών συστημάτων όπως: – το είδος του συστήματος παραγωγής, – τη γεωγραφική του θέση, – τη δυναμικότητα του, – τον αναγκαίο παραγωγικό εξοπλισμό, κ.α.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 55

6 Στρατηγικές επιλογές προϊόντος Διαφοροποίηση – π.χ. Νοσοκομείο ΙΑΣΩ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 66 Χαμηλό Κόστος — π.χ. RYANAIR airlines Ταχύτητα Απόκρισης — π.χ. Toyota

7 Κύκλος Ζωής Προϊόντος  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 77  Εισαγωγή  Ανάπτυξη  Ωρίμανση  Παρακμή Σύνολο Πωλήσεων Χρόνος  Ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος μπορεί να διαρκέσει από μερικά λεπτά μέχρι δεκαετίες Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 1.

8 Προϊόντα σε διάφορες βαθμίδες τoυ κύκλου ζωής  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 88 Ανάπτυξη Παρακμή Χρόνος Πωλήσεις ipods Κινητά τηλέφωνα Laser εκτυπωτές Boeing 727 Εισαγωγή Ωρίμανση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 2.

9 Κύκλος Ζωής Προϊόντος, Πωλήσεις, κόστος, και κέρδος  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 99 Πωλήσεις: Κόστος & Κέρδος Είσοδος ΩρίμανσηΠαρακμήΑνάπτυξη Κόστος κατασκευής Έσοδα από πωλήσεις Χρόνος Ταμειακήροή Ταμειακή ροή αρνητική ροή κέρδος Ζημιά Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. – Σχεδιάγραμμα 3.

10  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  10 Οι φάσεις του σχεδιασμού προϊόντων και υπηρεσιών Γέννηση της ιδέας Διερεύνηση της ιδέας Προκαταρτικός σχεδιασμός Αξιολόγηση και βελτίωση Δημιουργία πρωτοτύπου και τελικός σχεδιασμός Πηγή: Operations management / N. Slack, S. Chambers, R. Johnston. – 6th edition, Pearson, 2010. – Σχεδιάγραμμα 4.

11 Ιδέες και Επιτυχίες  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  11 0 500 1000 1500 2000 Βαθμίδα ανάπτυξης Πλήθος 1000 Απαιτήσεις αγοράς Αναθεώρηση σχεδιασμού, έλεγχος, εισαγωγή 25 Ιδέες 1750 Υλοποιήθηκα ν 100 Λειτουργικές προδιαγραφές Μια επιτυχία! 500 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. Σχεδιάγραμμα 5.

12 Ιδέες και Επιτυχίες  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  12 0 500 1000 1500 2000 Βαθμίδα ανάπτυξης Πλήθος 1000 Απαιτήσεις αγοράς Αναθεώρηση σχεδιασμού, έλεγχος, εισαγωγή 25 Ιδέες 1750 Υλοποιήθηκαν 100 Λειτουργικές προδιαγραφές Μια επιτυχία! 500  Η Motorola μελέτησε και σχεδίασε 3000 διαφορετικά μοντέλα τηλεφώνων μέχρι να καταλήξει στο 1 ο της κινητό τηλέφωνο. Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Σχεδιάγραμμα 6.

13  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  13 Η δομή συστατικών ενός ασύρματου ποντικιού Επίπεδο 0Ασύρματο ποντίκι Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Καλώδιο Πρίζα ΚάλυμμαΗχείο Εγχειρί- διο Εξωτε- ρική Λογό- τυπο Καλούπι Χώρος μπατα- ρίας Καλούπι Βάση ελατη- ρίου Πλήκτρα Προκαταρτικός σχεδιασμός Άνω περίβλημα Μονάδα ελέγχου Κάτω περίβλημα Συσκευασία Πηγή: Operations management / N. Slack, S. Chambers, R. Johnston. – 6th edition, Pearson, 2010.- Σχεδιάγραμμα 7

14 Σχεδιασμός υπηρεσιών  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  14 (α) συμμετοχή πελάτη στον σχεδιασμό (β) συμμετοχή πελάτη στη διανομή π.χ. στο τελετουργικό μιας κηδείας π.χ. στο τεστ κοπώσεως, ή στο γυμναστήριο Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Σχεδιάγραμμα 8.

15 Σχεδιασμός υπηρεσιών  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  15 (α) συμμετοχή πελάτη στον σχεδιασμό (β) συμμετοχή πελάτη στη διανομή π.χ. στο τελετουργικό μιας κηδείας π.χ. στο τεστ κοπώσεως, ή στο γυμναστήριο Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Σχεδιάγραμμα 9.

16 Σχεδιασμός υπηρεσιών  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  16 (γ) συμμετοχή πελάτη στον σχεδιασμό και στη διανομή της υπηρεσίας π.χ. στην εκπαίδευση, στην τράπεζα (σύναψη δανείου), διακόσμηση οικίας. Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 10.

17 Θέματα και τεχνικές στην σχεδίαση προϊόντων QFD - Quality Function Deployment  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  17

18 Στρατηγική για την ανάπτυξη της λειτουργίας της ποιότητας (QFD - Quality Function Deployment)  Τεχνική για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Προτάθηκε από τη Mitsubishi το 1972. Υιοθετήθηκε άμεσα από την Ιαπωνική βιομηχανία με πρώτη την Toyota και τους προμηθευτές της. Σήμερα χρησιμοποιείται παντού.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  18

19 Στρατηγική για την ανάπτυξη της λειτουργίας της ποιότητας (QFD - Quality Function Deployment)  Μεταφράζει τις απαιτήσεις όπως φαίνονται στην πλευρά του πελάτη, σε τεχνικές προδιαγραφές οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον σχεδιασμό και την παραγωγή.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  19

20 QFD: Παράδειγμα: Σχεδιασμός πολυτελούς αυτοκινήτου  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  20  Πιθανές επιθυμίες του πελάτη :  Άνετο οδήγημα  πολυτέλεια στο εσωτερικό του.  Πιθανές τεχνικές προδιαγραφές του προϊόντος :  Για άνετο οδήγημα  καλό σύστημα ανάρτησης  Για πολυτέλεια στο εσωτερικό  καθίσματα από ακριβό δέρμα,  προηγμένος εξοπλισμός, κ.α.

21 Στρατηγική για την ανάπτυξη της λειτουργίας της ποιότητας (QFD - Quality Function Deployment) Η QFD αποτελεί μεθοδολογία ανάπτυξης γενικού σκοπού. Για παράδειγμα, ανάπτυξη  νέου λογισμικού στη Microsoft,  νέου κινητού στην Ericsson  νέου τύπου κινητήρα για τα Air-bus  του νέου Avensis της Toyota  νέας υπηρεσίας ψηφιακής τηλεόρασης του ΟΤΕ  νέας υπηρεσίας ταχυ-μεταφοράς των ΕΛΤΑ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  21

22 Τι απαιτεί η μέθοδος QFD..1 1.Ποιες είναι οι επιθυμίες (απαιτήσεις) του πελάτη 2.Με ποιο τρόπο τα προϊόντα θα ικανοποιήσουν τις επιθυμίες του πελάτη 3.Πως το προϊόν θα ικανοποιεί τις επιθυμίες (συσχέτιση απαιτήσεων με τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά προϊόντος)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  22

23 4. Καθορισμός συντελεστών βαρύτητας (σημαντικότητας) στις επιθυμίες 5. Βαθμολόγηση χαρακτηριστικών προϊόντος 6. Αποτίμηση της αξίας ανταγωνιστικών προϊόντων  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  23 Τι απαιτεί η μέθοδος QFD..2

24 Το σπίτι της ποιότητας - House of Quality - Το HOQ είναι το βασικό εργαλείο σχεδίασης της QFD: Είναι ένας πίνακας με τις απαιτήσεις του πελάτη (WHAT) στο αριστερό μέρος και τις τεχνικές προδιαγραφές (ΗOW) του προϊόντος στο πάνω μέρος. Εντός του πίνακα υπάρχουν σύμβολα που δείχνουν ποια απαίτηση ικανοποιείται από ποιο τεχνικό χαρακτηριστικό.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  24 Μικρό βάρος 3 Ευκολία χρήσης 4 Αξιοπιστία5 Εύκολη σταθεροπ.2 Διόρθωση χρωμάτων1 Βαθμ Σημαντικότητας Χαμηλή κατανάλ. ενέργειας Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός Εταιρεία A Εταιρεία B KΚKΛAKKΛΛΛKΚKΛAKKΛΛΛΛ Τιμές Στόχου (Τεχνικά χαρακτηριστικά) Τεχνική αποτίμηση Εταιρεία A0,760%NAI1okΑ Εταιρεία B0,650%NAI2okK Εμείς0,575%NAI2okA 0.5 A 75% 11 σημείων υψ.ευκρ 2 κυκλωματα αποτχ 1 στις 10000 Κατάταξη 22 9 27 27 32 25 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 11.

25 QFD και το σπίτι της ποιότητας (HOQ)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  25 Πίνακας συσχετίσεων Πώς να ικανοποιηθούν οι επιθυμίες του πελάτη Συσχετίσεις Αποτίμηση ανταγωνισμού Τεχνική αποτίμηση Τιμές στόχου Τι επιθυμεί ο πελάτη Βαθμολόγηση σημαντικότητας από τον πελάτη Σταθμισμένη βαθμολόγηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Σχεδιάγραμμα 12.

26 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  26 Έστω ότι είμαστε μέλη της ομάδας σχεδίασης μιας νέας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής. Η πρώτη μας ενέργεια είναι η κατασκευή του «οίκου της ποιότητας» (House of Quality)

27 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  27 Βαθμολόγηση σημαντικότητας από τον πελάτη (5 = υψηλότερη) Μικρό βάρος 3 Ευκολία χρήσης 4 Αξιοπιστία 5 Εύκολη σταθεροποίηση 2 Διόρθωση χρωμάτων 1 Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. – Σχεδιάγραμμα 12.

28 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  28 Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Χαμηλή κατανάλωση Ηλ/σμού Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός Πώς να ικανοποιηθούν οι επιθυμίες του πελάτη. Τεχνικά χαρακτηριστικά Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Σχεδιάγραμμα 12.

29 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  29 Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Χαμηλή κατανάλ. ενέργειας Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός Πώς να ικανοποιηθούν οι επιθυμίες του πελάτη. Τεχνικά χαρακτηριστικά Χαμηλή κατανάλ. Ηλεκ/σμού Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 12.

30 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  30 Μικρό βάρος3 Ευκολία χρήσης4 Αξιοπιστία5 Εύκολη σταθεροποίηση 2 Διόρθωση χρωμάτων1 Υψηλή σχέση - Υψηλή σχέση - βαρύτητα 5 Μεσαία σχέση - Μεσαία σχέση - βαρύτητα 3 Χαμηλή σχέση - Χαμηλή σχέση - βαρύτητα 1 Πίνακας συσχετίσεων Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Πίνακας 1.

31 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  31 Συσχετίσεις μεταξύ των τεχνικών χαρακτηριστικών του προϊόντος Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. Χαμηλή κατανάλ. Ηλεκ/σμού Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός

32 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  32 Συσχετίσεις μεταξύ των τεχνικών χαρακτηριστικών του προϊόντος Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. Χαμηλή κατανάλ. Ηλεκ/σμού Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός  Η οροφή του HOQ μας δείχνει κατά πόσο τα τεχνικά χαρακτηριστικά επηρεάζουν +κά ή -κά το ένα το άλλο.  Για κάθε κελί ρωτάμε αν η βελτίωση ενός χαρακτηριστικού βελτιώνει ή χειροτερεύει κάποιο άλλο. +   Συνήθως για βελτίωση θέτουμε ‘+’, για χειροτέρευση ένα ‘  ’  Άλλες ενδείξεις (όπως στο σχήμα) είναι ψηλή, μεσαία, ή χαμηλή αλληλεπίδραση.

33 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  33 Σταθμισμένη βαθμολογία Μικρό βάρος 3 Ευκολία χρήσης 4 Αξιοπιστία 5 Εύκολη σταθεροποίηση 2 Διόρθωση χρωμάτων 1 Η βαθμολόγηση μας για 22927273225 τη σημαντικότητα των κριτηρίων Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Υψηλή σχέση - βαρύτητα 5 Μεσαία σχέση - βαρύτητα 3 Χαμηλή σχέση - βαρύτητα 1 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, - Πίνακας 2.

34 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  34 Εταιρεία A Εταιρεία B AΛAΛKAAΛΛΛAΛAΛKAAΛΛΛΛ Μικρό βάρος 3 Ευκολία χρήσης 4 Αξιοπιστία 5 Εύκολη σταθεροποίηση 2 Διόρθωση χρωμάτων 1 Η βαθμολόγηση μας για 225 τη σημαντικότητα των κριτηρίων Πόσο καλά ικανοποιούν τις επιθυμίες των πελατών τα ανταγωνιστικά προϊόντα Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Α= Αρκετά καλά, Λ= Λίγο, Κ= Καθόλου Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. – Πίνακας 3.

35 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  35 Τιμές Στόχων (Τεχνικά Χαρακτηριστικά) Τεχνική αποτίμηση Εταιρεία A0,760%NAI1okA Εταιρεία B0,650%NAI2okK Εμείς0,575%NAI2okA 0,5 Amber 75% 11 σημείων υψ.ευκριν 2 κυκλώματα Αποτυχία 1 στις 10000 Κατάταξη Τι επιθυμεί ο πελάτης Πίνακας συσχετίσεων Τεχνικά χαρακτηριστικά και αποτίμηση Πώς να ικανοποιηθούν Συσχετίσεις αποτίμηση Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Πίνακας 4.

36 Παράδειγμα - HOQ  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  36 Το ολοκληρωμένο HOQ Μικρό βάρος 3 Ευκολία χρήσης 4 Αξιοπιστία5 Εύκολη σταθεροπ.2 Διόρθωση χρωμάτων1 Βαθμ Σημαντικότητας Χαμηλή κατανάλ. ενέργειας Συστατικά από αλουμίνιο Αυτόματη εστίαση Αυτόματη προσαρμογή φωτ. Μπαλέτα χρωμάτων Εργονομικός σχεδιασμός Εταιρεία A Εταιρεία B KΚKΛAKKΛΛΛKΚKΛAKKΛΛΛΛ Τιμές Στόχου (Τεχνικά χαρακτηριστικά) Τεχνική αποτίμηση Εταιρεία A0,760%NAI1okΑ Εταιρεία B0,650%NAI2okK Εμείς0,575%NAI2okA 0.5 A 75% 11 σημείων υψ.ευκρ 2 κυκλώματα αποτχ 1 στις 10000 Κατάταξη 22 9 27 27 32 25 Πηγή: Heizer & Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Σχεδιάγραμμα 13

37 Η καμπύλη μάθησης (Learning or experience curve)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  37

38 Η καμπύλη μάθησης Μέσω της εμπειρίας, της τεχνογνωσίας και της επανάληψης οι επιχειρήσεις – βελτιώνουν την παραγωγή του προϊόντος, – μειώνουν τους χρόνους παραγωγής, – μειώνουν το κόστος παραγωγής. Το φαινόμενο της μείωσης του μοναδιαίου κόστους προϊόντος εκφράζεται με μια εκθετική συνάρτηση που είναι γνωστή ως καμπύλη μάθησης ή καμπύλη εμπειρίας (learning or experience curve) (Wright 1936, μελέτη αεροσκαφών)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  38

39 Η καμπύλη μάθησης 1 Μέσω της εμπειρίας, της τεχνογνωσίας και της επανάληψης οι επιχειρήσεις – βελτιώνουν την παραγωγή του προϊόντος, – μειώνουν τους χρόνους παραγωγής, – μειώνουν το κόστος παραγωγής. Το φαινόμενο της μείωσης του μοναδιαίου κόστους προϊόντος εκφράζεται με μια εκθετική συνάρτηση που είναι γνωστή ως καμπύλη μάθησης ή καμπύλη εμπειρίας (learning or experience curve) (Wright 1936, μελέτη αεροσκαφών)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  39 Κόστος Όγκος παραγωγής 0

40 Η καμπύλη μάθησης - 2 Μελέτες στην αμυντική βιομηχανία έδειξαν ότι ο διπλασιασμός του όγκου παραγωγής συνεπάγεται μείωση του μοναδιαίου κόστους κατά 20%. Έτσι, το κόστος παραγωγής του 2 ου κομματιού είναι μειωμένο κατά 20% από το κόστους του 1 ου. Το ίδιο συμβαίνει και με το κόστους του 10 ου κομματιού σε σχέση με το κόστος του 5 ου, κλπ.  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  40 © Ανδρέας Νεάρχου

41 Η καμπύλη μάθησης - 3 Μαθηματική έκφραση, C n = (C 1 )(n b ) C n = κόστος παραγωγής του n-ου κομματιού C 1 = κόστος παραγωγής του 1 ου κομματιού n = ο αριθμός των κομματιών b = (logΦ)/log2 = ρυθμός μείωσης του μοναδιαίου κόστους παραγωγής  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  41

42 Η καμπύλη μάθησης - 4 Φ = ρυθμός μάθησης (κλήση καμπύλης μάθησης) Έτσι, στην αεροναυπηγική βιομηχανία έχουμε ποσοστό μάθησης 80%, δηλαδή Φ=0,8 και άρα b=(log0,8)/log2≈  0,322 Ρυθμός μάθησης 80% σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής του 2 ου κομματιού θα είναι ίσο με 80% του κόστους του 1 ου  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  42

43 Η καμπύλη μάθησης - Παράδειγμα Αν το κόστος παραγωγής του 1 ου κομματιού ενός προϊόντος είναι 100€ πόσο θα είναι το κόστος για το 2 ο, 5 ο και 100 ο κομμάτι αν ο ρυθμός μάθησης είναι 70%;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  43 C n =C 1 (n b ) C 2 =(100€)(2 b )=(100 € )(2 log 0,7/log 2 )=(100 € )(2 – 0,515 )= =70 € C 5 =(100€)(5 b )=(100 € )(5 log 0,7/log 2 ) = 43,68 € C 5 =(100€)(5 b )=(100 € )(5 log 0,7/log 2 ) = 43,68 € C 100 =(100€)(100 b )=(100 € )(100 log 0,7/log 2 ) = 9,36 € C 100 =(100€)(100 b )=(100 € )(100 log 0,7/log 2 ) = 9,36 €

44 Η καμπύλη μάθησης - Παράδειγμα Αν το κόστος παραγωγής του 1 ου κομματιού ενός προϊόντος είναι 100€ πόσο θα είναι το κόστος για το 2 ο, 5 ο και 100 ο κομμάτι αν ο ρυθμός μάθησης είναι 70%;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  44 C n =C 1 (n b ) C 2 =(100€)(2 b )=(100 € )(2 log 0,7/log 2 )=(100 € )(2 –0,515 )= =70 € C 5 =(100€)(5 b )=(100 € )(5 log 0,7/log 2 ) = 43,68 € C 100 =(100€)(100 b )=(100 € )(100 log 0,7/log 2 ) = 9,36 €

45 Καμπύλες μάθησης 70%, 80%, 90%  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  45  Ρυθμός μάθησης 70% σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής μειώνεται κατά 30% σε κάθε διπλασιασμό των κομματιών που παράγονται. Κόστος κομματιού n (€)

46 Η καμπύλη μάθησης και χρόνοι παραγωγής 1 Ίδια μαθηματική συνάρτηση που εκφράζει το κόστος παραγωγής, Τ n = (Τ 1 )(n b ) Τ n = χρόνος παραγωγής του n-ου κομματιού Τ 1 = χρόνος παραγωγής του 1 ου κομματιού  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  46

47 n = ο αριθμός των κομματιών b = (logΦ)/log2 = ρυθμός μείωσης του μοναδιαίου χρόνου παραγωγής Φ = ρυθμός μάθησης (κλήση καμπύλης μάθησης)  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  47 Η καμπύλη μάθησης και χρόνοι παραγωγής 2

48 Καμπύλη μάθησης και χρόνοι παραγωγής - παράδειγμα Αν ο αναγκαίος χρόνος (εργατοώρες) για την παραγωγή της 1 ης μονάδας ενός προϊόντος είναι 100 ώρες, ποιος είναι ο αναγκαίος χρόνος για την παραγωγή του 3 ου κομματιού, με ρυθμό μάθησης ίσο με 80%;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  48 T n =T 1 (n b ) T 3 =(100 ώρες)(3 b ) =(100)(3 log 0,8/log 2 ) =(100)(3 –0,322 ) =70,2 ώρες

49 Παραδείγματα Καμπύλων Μάθησης  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  49 Παράδειγμα Παράμετροι βελτίωσηςΦ (%) Παραγωγή Model-T Ford Τελική τιμή86 Συναρμολόγηση αεροπλάνου Χρόνος εργασίας ανά μονάδα 80 Συντήρηση εξοπλισμού στην General Electric Μέσος χρόνος για αντικατάσταση ομάδας εξαρτημάτων 76 ΧαλυβουργίεςΧρόνος παραγωγής (σε ώρες) ανά μονάδα προϊόντος 79 Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 5 Πηγή: Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 5

50 Παραδείγματα Καμπύλων Μάθησης  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  50 Παράδειγμα Παράμετροι βελτίωσηςΦ (%) Ολοκληρωμένα κυκλώματα Μέση τιμή ανά μονάδα 72 Υπολογιστές παλάμης Μέση εργοστασιακή τιμή πώλησης 74 Οδηγοί (drivers) αποθηκευτικώ ν μέσων Η/Υ Μέση τιμή ανά bit76 Μεταμοσχεύσει ς καρδιάς Ρυθμός θανάτων στο χρόνο 79 Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 6 Πηγή: Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 6

51 Δένδρα απόφασης στον σχεδιασμό προϊόντος  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  51

52 Δένδρα απόφασης στον σχεδιασμό προϊόντος  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  52  Πολύ χρήσιμα όταν υπάρχει μια σειρά από αποφάσεις και εκβάσεις που οδηγούν σε άλλες αποφάσεις και σε άλλες εκβάσεις (αποτελέσματα)

53 Βασικά στοιχεία δένδρων απόφασης Σχηματικά μοντέλα που απεικονίζουν εναλλακτικές στρατηγικές μαζί με τα πιθανά αποτελέσματα αυτών. Χρησιμοποιούνται σε καταστάσεις ακολουθιακών αποφάσεων. Τα σημεία απόφασης απεικονίζονται με τετράγωνα: Τα σημεία όπου εμφανίζεται ένα γεγονός απεικονίζονται με κύκλο:  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  53 © Ανδρέας Νεάρχου

54 Θεωρήσεις: – Σε ένα γεγονός ορίζονται όλες οι δυνατές εκβάσεις (καταστάσεις της φύσης) – Συμπεριέλαβε όλες τις πιθανές εναλλακτικές – ακόμη και την περίπτωση του να μη κάνεις τίποτα – Θέσε κόστη στο τέλος κάθε διακλάδωσης – Εφάρμοσε μέθοδο για τον υπολογισμό της αναμενόμενης τιμής (expected value) σε κάθε διακλάδωση του δένδρου  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  54 Βασικά στοιχεία δένδρων απόφασης

55 Δένδρα Απόφασης  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  55 = Γεγονός (Γ) = Απόφαση 1 η απόφαση 2 η απόφαση …. Αξία 1 ….. Αξία 2 …... Αξία 3 Εναλλακτική 3 Εναλλακτική 4 Εναλλακτική 5 Αξία 1 Αξία 2 Αξία 3 Γ 1.1 & Πιθανότητα Γ 1.2 & Πιθανότητα Γ 1.3 & Πιθανότητα Γ 2.2 & Πιθανότητα Γ 2.3 & Πιθανότητα Γ 2.1 & Πιθανότητα Εναλλακτική 1 Εναλλακτική 2 Αξία 1 Αξία 2 12 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 14.

56 Πρακτικά Προβλήματα  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  56

57 Πρόβλημα 1  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  57 Εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών διερευνά την περίπτωση κατασκευής και προώθησης ενός μικροεπεξεργαστή (mp). Για να πετύχει αυτόν τον στόχο πρέπει είτε να αγοράσει ένα εξελιγμένο σύστημα CAD ή να προσλάβει και να εκπαιδεύσει επιπλέον μηχανικούς. Η 3η επιλογή είναι να μη φτιάξει το προϊόν.  Η αγορά του CAD μπορεί να είναι ευνοϊκή με πιθανότητα 0,40 ή μη ευνοϊκή για το προϊόν με πιθανότητα 0,60.

58 Πρόβλημα 1 Με ευνοϊκή αγορά, οι πωλήσεις θα ανέλθουν σε 25.000 mp προς 100€ ο καθένας. Με μη ευνοϊκή αγορά οι πωλήσεις θα είναι μόνο 8.000 mp προς 100€ ο καθένας. Το κόστος αγοράς του συστήματος CAD ανέρχεται σε 500.000€, ενώ το κόστος για πρόσληψη και εκπαίδευση μηχανικών σε 375.000€. Επιπλέον, το κόστος κατασκευής για κάθε προϊόν θα είναι 40€ εφόσον αγορασθεί το CAD και 50€ διαφορετικά. Τι τελικά θα κάνει η εταιρεία;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  58

59 Πρόβλημα 1  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  59

60 Πρόβλημα 1  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  60 (25000)(60€) (8000)(60€) (25000)(50€) (8000)(50€)

61 Πρόβλημα 1  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  61 (25000)(60€) (8000)(60€) (25000)(50€) (8000)(50€) EV A =0,4x(25.000x(100€  40€ ))+0,6x(8.000x(100€  40€ ))  500.000€ = 388.000€ EV B =0,4x(25.000x(100€  50€ ))+0,6x(8.000x(100€  50€ ))  375.000€ = 365.000€

62 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  62 Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας ΛΟΥΜΠΕΝ- ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ η οποία κατασκευάζει οθόνες προηγμένης τεχνολογίας πρέπει να επανασχεδιάσει την γραμμή παραγωγής του προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική. Η πρόβλεψη για τον κύκλο πωλήσεων είναι 100.000 οθόνες. Μετά από σχετική μελέτη διαπιστώθηκαν 2 εναλλακτικές: Η εναλλακτική Α έχει πιθανότητα ίση με 0,9 να κατασκευάσει 59 καλές στις 100 οθόνες και πιθανότητα 0,1 να κατασκευάσει 64 καλές στις 100 οθόνες. Το κόστος αυτής της επιλογής εκτιμάται σε 1.000.000€.

63 Πρόβλημα 2 Η εναλλακτική Β έχει 0,8 πιθανότητα να κατασκευάσει 64 καλές στις 100 οθόνες και πιθανότητα 0,2 να κατασκευάσει 59 καλές στις 100 οθόνες. Το κόστος αυτής της επιλογής εκτιμάται σε 1.350.000€. Κάθε οθόνη (καλή ή κακή) έχει κόστος παραγωγής 75€. Κάθε καλή οθόνη θα πωληθεί 150€. Οι κακές οθόνες δεν προωθούνται στην αγορά. Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για την εταιρεία;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  63

64 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  64 Σχέδιο Α Παραγωγή 64% καλές Παραγωγή 59% καλές (0,9) (0,1) Σχέδιο Β Σύνολο πωλήσων= 100.000 οθόνες Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 350.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 1.100.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 750.000€ Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 0€ Παραγωγή 64% καλές (0,8) Παραγωγή 59% καλές (0,2)

65 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  65 Σχέδιο Α Παραγωγή 64% καλές Παραγωγή 59% καλές (0,9) (0,1) Σχέδιο Β Σύνολο πωλήσων= 100.000 οθόνες Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 350.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 1.100.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 750.000€ Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 0€ Παραγωγή 64% καλές (0,8) Παραγωγή 59% καλές (0,2)

66 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  66 Σχέδιο Α Παραγωγή 64% καλές Παραγωγή 59% καλές (0,9) (0,1) Σχέδιο Β Σύνολο πωλήσων= 100.000 οθόνες Έσοδα=(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 350.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 1.100.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 750.000€ Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 0€ Παραγωγή 64% καλές (0,8) Παραγωγή 59% καλές (0,2)

67 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  67 Σχέδιο Α Παραγωγή 64% καλές Παραγωγή 59% καλές (0,9) (0,1) Σχέδιο Β Σύνολο πωλήσων= 100.000 οθόνες Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 350.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 1.100.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 750.000€ Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 0€ Παραγωγή 64% καλές (0,8) Παραγωγή 59% καλές (0,2)

68 Πρόβλημα 2  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  68 Σχέδιο Α Παραγωγή 64% καλές Παραγωγή 59% καλές (0,9) (0,1) Σχέδιο Β Σύνολο πωλήσων= 100.000 οθόνες Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 350.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Α = ―1.000.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 1.100.000€ Έσοδα =(0,64).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 9.600.000€ 750.000€ Έσοδα =(0,59).(100.000).(150€)= Κόστος παραγωγής = (100.000).(75€)= Κόστος σχεδίου Β = ―1.350.000€ ―7.500.000€ 8.850.000€ 0€ Παραγωγή 64% καλές (0,8) Παραγωγή 59% καλές (0,2) EV (σχέδιο Α)=(0,9)(350.000€)+(0,1)(1.100.000€)= 425.000€ EV (σχέδιο Β)=(0,8)(750.000€)+(0,2)(0€)= 600.000€

69 Πρόβλημα 3 Μεγάλη εταιρεία υαλικών εξετάζει την περίπτωση εκτέλεσης μιας πολύ μεγάλης παραγγελίας. Η διοίκηση της εταιρείας έχει εντοπίσει τρεις εναλλακτικές: (Α) να διευθετήσει μια υπεργολαβία (να αναθέσει δηλαδή το έργο σε υπεργολάβο), (Β) να ξεκινήσει την παραγωγή και εκτέλεση της με υπερωρίες,  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  69

70 Πρόβλημα 3 (Γ) να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις και τη δυναμικότητα της. Η ορθή επιλογή εξαρτάται κύρια από τη μελλοντική ζήτηση για το προϊόν της. Η ζήτηση μπορεί να είναι μικρή, μεσαία, ή μεγάλη. Με ομοφωνία η Διοίκηση της εταιρείας εκτίμησε τις αντίστοιχες πιθανότητες της ζήτησης σε 10%, 50% και 40%. Η ανάλυση κόστους κατέδειξε τα κέρδη που φαίνονται στον πίνακα. Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για την εταιρεία;  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  70

71 Πρόβλημα 3 Κέρδος σε χιλ. € Χαμηλή ζήτηση (P=0,1) Μεσαία ζήτηση (P=0,5) Ψηλή ζήτηση (P=0,4) Α1050 Β-2060100 Γ-15020200  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  71

72 Πρόβλημα 3  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  72 Α - υπεργολαβία Γ - Επέκταση Μεσαία Χαμηλή (0,1) (0,5) Ψηλή (0,4) Μεσαία Χαμηλή (0,1) (0,5) Ψηλή (0,4) Μεσαία Χαμηλή (0,1) (0,5) Ψηλή (0,4) Β - Παραγωγή EV A =(0,1)(10.000) + (0,5)(50,000) + (0,4)(50.000) = 46.000€ 10.000€ 50.000€  20.000€ 60.000€ 100.000€  150.000€ 20.000€ 200.000€ EV Β = (0,1)(-20.000) + (0,5)(60,000) + (0,4)(100.000) = 68.000€ EV Γ = (0,1)(-150.000) + (0,5)(20,000) + (0,4)(200.000) = 75.000€

73  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  73 Τέλος Ενότητας

74  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  74 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

75  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  75 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Ανδρέας Νεάρχου, 2014. «Διοίκηση Λειτουργιών. Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών.». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/BMA427/

76  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  76 Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

77  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  77 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Σχεδιάγραμμα 1: Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 2: Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 3 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. Σχεδιάγραμμα 4 : Πηγή: Operations management / N. Slack, S. Chambers, R. Johnston. – 6th edition, Pearson, 2010. Σχεδιάγραμμα 5 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008. Σχεδιάγραμμα 6 Πηγή: Operations management / N. Slack, S. Chambers, R. Johnston. – 6th edition, Pearson, 2010

78  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  78 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Σχεδιάγραμμα 7 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008 Σχεδιάγραμμα 8 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 9: Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Πίνακας 1 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Πίνακας 2:Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Πίνακας 3 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008 Πίνακας 4 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 10 :Πηγή: Heizer & Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall,

79  Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  79 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Πίνακας 5 :Πηγή: Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 6 Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Πίνακας 6 :Πηγή: Heizer/Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Σχεδιάγραμμα 11 : Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 12 Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008, Σχεδιάγραμμα 13:Πηγή: Heizer & Render, Principles of Operations Management, 7e, Prentice-Hall, Σχεδιάγραμμα 14 :Πηγή: Principles of Operations Management, J. Heizer and B. Render, 9th edition, Pearson, 2008,


Κατέβασμα ppt " Πανεπιστήμιο Πατρών  Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων 11 Διοίκηση Λειτουργιών Ενότητα 3: Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών Ανδρέας Νεάρχου Οργάνωση και."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google