Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΤίτος Αναγνωστάκης Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Αρχιτεκτονική ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ 2015 ΟΜΑΔΑ: REPLETE
Σιούτης Δημήτρης Σταύρου Παναγιώτα Τασιάνη Φλωρεντία Τσίγκου Δήμητρα Χριστόπουλος Νίκος
3
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
4
Το μεγαλείο της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής:
στην αρχαϊκή εποχή ( π.Χ) και στην κλασική εποχή ( π.Χ) Καλλιτεχνικό κέντρο η δημοκρατική Αθήνα
5
Η τέχνη της αρχαϊκής περιόδου χαρακτηρίζεται
«ανατολίζουσα», 625 έως το 480 π.Χ . Ο μεγαλύτερος αριθμός αρχιτεκτονικών κατασκευών είναι ναοί στην αρχή με ξύλινο σκελετό και στη συνέχεια αρχίζουν να χτίζονται από πέτρα και ειδικά από μάρμαρο.
6
Οι πιο σημαντικοί από τους αρχιτέκτονες της αρχαϊκής και της κλασικής περιόδου είναι:
ο Ικτίνος, ο Καλλικράτης, ο Απολλόδωρος ο Δαμασκηνός, ο Ανδρόνικος ο Κυρρήστης, ο Δημοκόπος ο Μύριλλος, ο Αρισταίνετος, ο Ιππόδαμος ο Μιλήσιος και ο Ερμογένης.
8
ΥΛΙΚΑ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ Τα υλικά οικοδομής: το χώμα το ξύλο η πέτρα ο πηλός
Σημαντική ήταν και η χρήση των πετρωμάτων στα μεταγενέστερα χρόνια. Η χρήση του μαρμάρου αυξήθηκε σημαντικά, με αποτέλεσμα το υλικό να κυριαρχήσει τελικά στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική.
9
ΝΑΟΣ ΑΠΤΕΡΟΥ ΝΙΚΗΣ(ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ)
10
Πρόκειται για αμφιπρόστυλο τετράστηλο ναό ιωνικού ρυθμού Ο σηκός είναι απλός μονόχωρος, μικρών διαστάσεων, στον οποίο έχει ενσωματωθεί και ο πρόναος. Η ανατολική πλευρά του σηκού ήταν ανοιχτή Μπροστά από τον ναό υπήρχε βωμός και τέσσερις κίονες «εν παραστάσει» ανά μία στενή πλευρά και επιστύλιο με τριπλή διαίρεση.
11
Στην πρόσοψη ο σηκός δεν διέθετε θυραίο τοίχο αλλά ήταν ανοιχτός, με δύο πεσσούς που συνδέονταν με δρύφρακτα (κάγκελα) με τις πλάγιες παραστάδες της πρόσοψης κλείνοντας την πρόσβαση προς το εσωτερικό. Ο βωμός ( π.Χ), που βρισκόταν μπροστά από το ναό, χρησίμευε για την τέλεση λατρευτικών πράξεων. Η ζωφόρος, που διακοσμούσε τον ναό και στις τέσσερις πλευρές του, και τα αετώματα του ναού είχαν γλυπτές παραστάσεις.
12
ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
13
Το αρχαίο ελληνικό θέατρο ως αρχιτεκτόνημα είναι μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία. Χρησίμευε: για θρησκευτικές τελετουργίες, αγώνες μουσικής και ποίησης, θεατρικές παραστάσεις, συνελεύσεις του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους αγορά.
15
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
16
Με τον όρο ρωμαϊκή τέχνη αναφερόμαστε στο σύνολο της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην αρχαία Ρώμη, κυρίως κατά την περίοδο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ενσωματώνει στοιχεία δανεισμένα από την ετρουσκική και την ελληνική καλλιτεχνική παράδοση. Από τους Ετρούσκους την πολεοδομία, την τειχοποιία, την τοξωτή αψίδα κ.α. Από την Ελλάδα πήραν το κορινθιακό κιονόκρανο συνδυασμένο με ιωνικά στοιχεία.
17
Στην τελευταία περίοδο της δημοκρατίας, η ρωμαϊκή τέχνη διαμόρφωσε καθαρά το δικό της χαρακτήρα: τα ρωμαϊκά έργα, μολονότι φιλοτεχνούνται από Έλληνες καλλιτέχνες και έχουν τη σφραγίδα της ελληνικής επίδρασης, εμπνέονται από τις ρωμαϊκές παραδόσεις και εκφράζουν τα ρωμαϊκά ιδανικά.
18
Οι Ρωμαίοι άνθρωποι πρακτικοί
προτιμούσαν τα έργα που εξυπηρετούσαν τις ανάγκες του Κράτους: γέφυρες, υδραγωγεία, δρόμους κλπ Αργότερα: έχτιζαν και έργα που είχαν κύριο στόχο τους τη προσφορά ανέσεων και ψυχαγωγίας στο λαό, όπως θέατρα, αμφιθέατρα, ιπποδρόμους, θέρμες και βιβλιοθήκες.
19
Από τον 3ο αι. μ.Χ. κι έπειτα, εγκαταλείπονται οι ελληνικοί ρυθμοί στην αρχιτεκτονική και κάνουν την εμφάνιση τους εκείνα τα στοιχεία που θα επικρατήσουν αργότερα στη βυζαντινή τέχνη. Η κατασκευή μεγάλου αριθμού έργων σε όλη την αυτοκρατορία έφερε οικονομική ανάπτυξη.
20
Κύρια χαρακτηριστικά:
Τελειοποίηση των οικοδομικών υλικών. Τάση προς το μνημειακό Προτίμηση στα καμπυλόγραμμα αρχιτεκτονικά στοιχεία Κυριαρχία του κορινθιακού ρυθμού.
21
Γνωστά μνημεία
22
Το Κολοσσαίο
23
Το Πάνθεον
24
Το Μαυσωλείο του Αδριανού
25
Η Αψίδα του Μέγα Κωνσταντίνου
26
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
27
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ Κατά την περίοδο της Ύστερης Αρχαιότητας γνωρίζουμε ότι στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλες πόλεις της αυτοκρατορίας λειτουργούσαν ειδικές σχολές, όπου φοιτούσαν όσοι ήθελαν να γίνουν αρχιτέκτονες. Στο μέσο και ύστερο Βυζάντιο η εκπαίδευση των αρχιτεκτόνων δεν γινόταν σε κανενός είδους σχολή. Ο αρχιτέκτονας στην εποχή του Βυζαντίου δεν προσπαθούσε να ξεχωρίσει με το έργο του.
28
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
Παλαιοχριστιανική ή Πρωτοβυζαντινή ή Πρώιμη Βυζαντινή περίοδος (3ος αι.) συμπεριλαμβανομένης και της Πρωτοχριστιανικής τέχνης (3ος αι.). Εικονομαχία και Μεσοβυζαντινή περίοδος ( ) καθιερώνεται ο εγγεγραμμένος σταυροειδής ναός με τρούλο ως κυρίαρχος αρχιτεκτονικός τύπος Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
29
ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΝΑΟΔΟΜΙΑ
Οι πρώτοι Χριστιανοί στράφηκαν στη ρωμαϊκή αίθουσα δημόσιων συγκεντρώσεων ορθογώνιας κάτοψης, τη λεγόμενη βασιλική. Πλεονέκτημα του συγκεκριμένου αρχιτεκτονικού τύπου ήταν επίσης ότι προσφερόταν για οικοδομήματα μνημειακών διαστάσεων, ικανά να προβάλουν τη νέα πολιτικοθρησκευτική ιδεολογία. Έτσι, με τις κατάλληλες τροποποιήσεις που επέβαλλε η χριστιανική λατρεία, γεννήθηκε η χριστιανική βασιλική.
30
Ο νέος αρχιτεκτονικός τύπος κυριάρχησε στην Παλαιοχριστιανική ναοδομία σε τέσσερις βασικές παραλλαγές: Την απλή δρομική Τη σταυρική, που ήταν ξυλόστεγες Την καμαροσκέπαστη ή θολωτή από την εποχή του Ιουστινιανού Την τρουλαία
31
ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΨΗΦΙΔΟΓΡΑΦΙΑ Το ψηφιδωτό ανθούσε στην ελληνιστική Ανατολή και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ήδη από τα προχριστιανικά χρόνια. Οι Βυζαντινοί ψηφιδογράφοι τα χρησιμοποίησαν και στη διακόσμηση εσωτερικών τοίχων. Στη βυζαντινή τέχνη, το ψηφιδωτό φθάνει στη μεγαλύτερη ακμή του.
32
ΜΕΣΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Η μεσοβυζαντινή περίοδος είναι η κλασική περίοδος της βυζαντινής τέχνης. Οι εξελίξεις της μεσοβυζαντινής περιόδου προέκυψαν κυρίως ως απάντηση σε μια από τις μεγαλύτερες πολιτικές, θρησκευτικές και καλλιτεχνικές προκλήσεις που αντιμετώπισε ο βυζαντινός κόσμος, την έριδα της εικονομαχίας.
33
ΥΣΤΕΡΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Οι αρχιτεκτονικοί τύποι δεν διαφοροποιούνται αισθητά από τα παραδείγματα των προγενέστερων εποχών. Κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η μεγαλύτερη ποικιλομορφία, η οποία εκδηλώνεται με τη δημιουργία συνδυαστικών τύπων.
34
Τα είδη ναών που απαντούν κατά την υστεροβυζαντινή περίοδο είναι:
Η βασιλική, Ο σταυροειδής εγγεγραμμένος τύπος με τρούλο, Ο οκταγωνικός, Ο μικτός τύπος Ο σταυρεπίστεγος
35
Τμήμα από το ψηφιδωτό της ουράνιας Ιερουσαλήμ στον Άγιο Γεώργιο (Ροτόντα) στη Θεσσαλονίκη, 5ος αι.
37
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ
38
ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ:
Όλα τα κτήρια έχουν κατασκευαστεί με γνώμονα τις αρχές του παθητικού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και παραδοσιακές τεχνικές οικοδομής ώστε να είναι κατοικήσιμα υπό συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στην Μέση Ανατολή.
39
Το Masdar City είναι ένα από τα πιο γνωστά κτηριακά συμπλέγματα στη Μέση Ανατολή. Πρόκειται για ένα σύμπλεγμα μηδενικών εκπομπών, με την συντήρησή του όμως να συναντά οικονομικές δυσκολίες. Τα κτήρια του Masdar City τροφοδοτούνται ενεργειακά από φωτοβολταϊκά πάνελ.
40
Το διεθνές αεροδρόμιο του Κουβέιτ θα τροφοδοτείται αποκλειστικά από ηλιακή ενέργεια. Παρότι το Κουβέιτ δεν προβλέπει κριτήρια “πράσινης” δόμησης, το “ηλιακό” αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με βάση τα “χρυσά κριτήρια”.
41
Το Κατάρ θα φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του 2022
Το Κατάρ θα φιλοξενήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του Τα γήπεδα θα εκμεταλλευτούν τον ήλιο για την ενεργειακή του επάρκεια, ενώ θα εφαρμοστούν τεχνολογίες για τον κλιματισμό των κερκίδων.
42
ΟΙ ΠΑΓΟΔΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥΣ
ΟΙ ΠΑΓΟΔΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥΣ
43
Οι παγόδες είναι εντυπωσιακές κατασκευές, αλλά οι ξύλινες ειδικά έχουν ιδιότητες που, τηρουμένων των αναλογιών, θα ζήλευε και η σύγχρονη αρχιτεκτονική. Πολλές φορές τα επίπεδά τους είναι ανεξάρτητα το ένα από το άλλο και ο κάθε όροφος είναι απλά ακουμπισμένος στον από κάτω του. Όλα τα επίπεδα μαζί συνδέονται από μία κεντρική ξύλινη κολόνα, γύρω από την οποία είναι χτισμένο το κάθε επίπεδο. Το υλικό κατασκευής το ξύλο.
44
Η ΟΥΝΕΣΚΟ κατατάσσει πολλές ξύλινες παγόδες είναι μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς
45
Παράλληλα με τη χρήση ξύλου για τις παγόδες, οι Κινέζοι πειραματίστηκαν και με άλλα υλικά, όπως το τούβλο και η πέτρα, τα οποία συνυπήρχαν όμως με τις ξύλινες κατασκευές για χιλιετίες. Σήμερα οι παλιότερες παγόδες που σώζονται είναι όντως από πέτρα ή τούβλο.
46
Σιδηροδρομικός σταθμός της Μασχάντ
47
Το μαυσωλείο του Τατζ Μαχάλ στην πόλη Άγκρα της Ινδίας είναι ένα ονειρικά πανέμορφο μνημείο που ελκύει τουρίστες από όλο τον κόσμο. Συγκαταλέγεται στα πιο γνωστά αρχιτεκτονικά μνημεία της υφηλίου και λέγεται πως είναι περσικής αρχιτεκτονικής.
48
Γιάζντ, κεντρικό Ιράν
49
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
50
Με την πάροδο των χρόνων έχουν σημειωθεί σημαντικές αλλαγές στην τέχνη της αρχιτεκτονικής ανά τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα τείνει να ακολουθήσει το νέο πρότυπο αρχιτεκτονικής που προτείνουν εδώ και μερικές δεκαετίες πόλεις του εξωτερικού (π.χ. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Λος Άντζελες, Ντουμπάι κτλ).
51
Κύρια χαρακτηριστικά αυτής της τάσης είναι:
Μινιμαλισμός (μια κίνηση στη σύγχρονη τέχνη κατά την οποία κάθε έργο απαρτίζεται μονάχα από τα βασικά του στοιχεία τείνοντας κάθε τι περιττό στην έκλειψη). Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι τα: άσπρο, μαύρο, γκρι, έντονα χρώματα. Υπάρχουν έντονοι συνδυασμοί των χρωμάτων με ακραίες αντιθέσεις. Πολλές φορές τείνουν προς την τάση του pop art. Τα υλικά που κυριαρχούν είναι τα: ξύλο, νίκελ, αλουμίνιο.
53
Μια από τις τελευταίες τάσεις στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό είναι οι πανύψηλοι ουρανοξύστες που στροβιλίζονται προς το ουρανό. Εντυπωσιακές δομές που στριφογυρίζουν ανεβαίνοντας επίπεδα προς τα πάνω, προκαλούν εντύπωση και εκπλήσσουν τους θεατές. Turning Torso, Μάλμε, Σουηδία
54
Infinity Tower, Ντουμπάι
55
AbsoluteWorldTowers, Καναδάς
56
Μιλώντας για διακόσμηση, ο τρόπος που χρησιμοποιείται τείνει να γίνει αφαιρετικός ή άκρως αντίθετος.
Το γυαλί είναι το υλικό που χαρακτηρίζει την αρχιτεκτονική του 21ου αιώνα και δεσπόζει σε κάθε σύγχρονο οικοδόμημα. Η σύγχρονη αρχιτεκτονική οδηγείται πρωτίστως από τις τεχνολογικές εξελίξεις της εφαρμοσμένης μηχανικής και τη διαθεσιμότητα νέων υλικών που οδηγεί στην εφεύρεση νέων τεχνικών οικοδόμησης.
57
Αρετές του γυαλιού είναι:
η διαφάνεια η ακαμψία η αντίσταση στις ατμοσφαιρικές μολύνσεις η δυνατότητα αντανάκλασης φιλτραρίσματος της ηλιακής ακτινοβολίας η ευκολία συντήρησης η μεγάλη διάρκεια ζωής και η αντοχή στις καιρικές συνθήκες και τη διάβρωση.
58
Η χρήση αυτή θεωρήθηκε καθοριστική μιας και εξασφάλιζε προστασία από τα καιρικά φαινόμενα, διατηρώντας την οπτική επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον. Η διαφάνεια και η εντύπωση του ενιαίου εσωτερικού με τον εξωτερικό χώρο, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλά αρχιτεκτονικά ρεύματα.
59
Εντελώς ακατάλληλο για όσους έχουν υψοφοβία αλλά εξαιρετική εμπειρία για τους τολμηρούς που πατάνε στο μπαλκόνι του WillisTower. Τα γυάλινα μπαλκόνια βρίσκονται σε ύψος 1353 πόδια ενώ η θέα της πόλης του Σικάγο από κάτω είναι απαράμιλλη.
62
Η πυραμίδα του Λούβρου είναι έργο του αρχιτέκτονα IM Pei και βρίσκεται στην είσοδο του Λούβρου. Είναι ένα από τα πιο φημισμένα έργα αρχιτεκτονικής με γυαλί μέχρι σήμερα. Αυτή η πυραμίδα φτάνει σε ύψος τα 70 πόδια και αποτελείται από 673 τμήματα γυαλιού από τη κορυφή ως την βάση.
63
ΠΗΓΕΣ: «Το γυαλί στη σύγχρονη αρχιτεκτονική», Μαρίνα Αυγερινού
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ“
64
ΤΕΛΟΣ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.