Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
6η Μαρτίου Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
2
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
3
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
4
«κακοποίηση συνομηλίκου» «άσκηση βίας από μαθητή σε μαθητή»,
«είδος επιθετικής συμπεριφοράς» «σχολική επιθετικότητα» bullying «κάνω τον μάγκα», «αντικοινωνική συμπεριφορά», «μειώνω», «ταλαιπωρώ» «αντικοινωνική επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών στον χώρο του σχολείου». «σύγκρουση», ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
5
Ως σχολική βία ή βία στο σχολείο ορίζεται
«η επιβολή της βούλησης ενός μέρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε κάποιο άλλο και η πρόκληση ζημιάς ή βλάβης». βίαιη και επιθετική συμπεριφορά: διδασκόντων προς τους μαθητές, μαθητών προς τους διδάσκοντες, διδασκόντων μεταξύ τους και μαθητών μεταξύ τους. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
6
Η επιθετικότητα στον χώρο του σχολείου αναφέρεται
και τον εκφοβισμό στη βία ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
7
είναι μια συνειδητή επιθετική πράξη, στάση ή χειρισμός
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια συνειδητή επιθετική πράξη, στάση ή χειρισμός εναντίον ενός ατόμου ή αριθμού ατόμων και επιχειρείται από ένα ή περισσότερα άτομα. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
8
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
9
για σύντομη χρονική περίοδο ή για ολόκληρα χρόνια και
Μπορεί να διαρκεί για σύντομη χρονική περίοδο ή για ολόκληρα χρόνια και χαρακτηρίζεται από κατάχρηση εξουσίας. Ο δράστης έχει σκοπό να βλάψει το παιδί- στόχο και δεν φοβάται την αντεκδίκηση, διότι βασίζεται στην αδυναμία του παιδιού αυτού και στην αδιαφορία των θεατών ή ακόμα στην υποστήριξή τους. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
10
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Για να χαρακτηριστεί μια συμπεριφορά ως εκφοβιστική, πρέπει να παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά: ο δράστης υπερέχει του παιδιού-στόχου σε ό,τι αφορά τη σωματική δύναμη, υπάρχει δηλαδή μεταξύ τους ανισότητα στη δύναμη, είναι σκόπιμη και στοχεύει στην πρόκληση βλάβης στο παιδί-στόχο, συνήθως οι εκφοβιστικές πράξεις είναι οργανωμένες, συστηματικές και επαναλαμβανόμενες, ή αν συμβαίνουν σποραδικά, είναι πολύ σοβαρές, και μπορεί να είναι άμεση ή έμμεση, ενώ προκαλεί αίσθημα ευχαρίστησης στον επιτιθέμενο και σωματική ή/και ψυχική βλάβη στο παιδί-στόχο. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
11
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Ένα παιδί εκφοβίζεται όταν ένα άλλο παιδί ή μια ομάδα παιδιών: το χτυπούν, το κλωτσούν ή το περιορίζουν στις κινήσεις του (το κλείνουν στις τουαλέτες ή το κλειδώνουν στην τάξη, του λένε άσχημα πράγματα ή το κοροϊδεύουν, το αποκλείουν από τις παρέες και τις δραστηριότητές τους ή το αγνοούν, το απειλούν ή το αναγκάζουν να κάνει πράγματα που δεν θέλει, του κλέβουν ή του καταστρέφουν τα πράγματά του, διαδίδουν φήμες γι’ αυτό και προσπαθούν να κάνουν τους άλλους να μην το συμπαθούν, το ειρωνεύονται λόγω της προφοράς του, της χώρας του, του χρώματος ή της θρησκείας του, και του στέλνουν απειλητικά ή κοροϊδευτικά μηνύματα μέσω κινητού τηλεφώνου ή υπολογιστή. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
12
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Τα συνηθέστερα μέρη, στα οποία λαμβάνει χώρα η εκφοβιστική συμπεριφορά είναι Η αυλή του σχολείου, οι τουαλέτες και η σχολική τάξη. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
13
Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να είναι
άμεσος (πρόσωπο με πρόσωπο) αλλά και έμμεσος (χωρίς αντιπαράθεση, π.χ. διάδοση φημών). ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
14
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
15
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Ειδικότερα: ο άμεσος εκφοβισμός μπορεί να είναι: α) σωματικός (σωματική βία, σεξουαλική βία), β) μη σωματικός-λεκτικός (λεκτική βία, σεξουαλική λεκτική βία) και γ) μη λεκτικός (ψυχολογική βία), και ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
16
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
ο έμμεσος εκφοβισμός, αντίστοιχα μπορεί να είναι: α) σωματικός (όταν προωθείς άλλον να κακοποιήσει το θύμα), β) μη σωματικός-λεκτικός (διάδοση φημών, ηλεκτρονικός εκφοβισμός) και γ) μη λεκτικός (κοινωνικός αποκλεισμός). ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
17
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
18
Μορφές του σχολικού εκφοβισμού
Ηλεκτρονικός: Αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS, που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα… Σωματικός: Φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον Λεκτικός: Συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών Σεξουαλικός: Υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, Ρατσιστικός: Διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας Κοινωνικός: Προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
19
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
20
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Χαρακτηριστικά των εμπλεκομένων Όταν λαμβάνει χώρα ένα περιστατικό σχολικού εκφοβισμού, οι βασικοί ρόλοι που εμφανίζονται είναι: ο θύτης/ο νταής/ ο εκφοβιστής/ο δράστης, το θύμα και οι αυτόπτες μάρτυρες/ οι θεατές/ οι παρατηρητές/ οι παριστάμενοι ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
21
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Χαρακτηριστικά του θύτη ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
22
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Χαρακτηριστικά του θύτη είναι σωματικά δυνατοί, έχουν αυτοπεποίθηση, είναι παρορμητικοί, έχουν έντονη επιθετικότητα και είναι σχετικά δημοφιλείς, είναι αγχώδεις, ανασφαλείς, με χαμηλή σχολική επίδοση και φτωχή συγκέντρωση και είναι λιγότερο δημοφιλείς, και σε μερικές περιπτώσεις είναι δράστες, ενώ σε άλλες γίνονται στόχος. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
23
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Χαρακτηριστικά του θύματος ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
24
με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα, σωματικά αδύναμοι,
Χαρακτηριστικά του θύματος Παθητικοί μαθητές με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα, σωματικά αδύναμοι, χωρίς φίλους, μοναχικοί και μη δημοφιλείς. Με τη συμπεριφορά τους δεν προκαλούν τους άλλους, όμως λόγω των ιδιοτήτων τους αυτών γίνονται εύκολα στόχος. Πολύ λίγο μπορούν να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
25
τους προκαλούν άλλα παιδιά να στραφούν εναντίον τους.
Χαρακτηριστικά του θύματος Προκλητικοί μαθητές, οι οποίοι έχουν δυσκολίες με τη συγκέντρωσή τους, δεν είναι συνεργάσιμοι, δημιουργούν γύρω τους ένταση και θυμό και με την συμπεριφορά τους προκαλούν άλλα παιδιά να στραφούν εναντίον τους. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
26
Μαθητές οι οποίοι κάποτε είναι δράστες και κάποτε γίνονται στόχος.
Χαρακτηριστικά του θύματος Μαθητές οι οποίοι κάποτε είναι δράστες και κάποτε γίνονται στόχος. Πρόκειται για παιδιά που μπορεί να εκφοβίζονται από πιο δυνατά παιδιά, αλλά τα ίδια μπορεί να εκφοβίζουν άλλα ασθενέστερα. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
27
γνωρίζουν τι συμβαίνει και ποιος εμπλέκεται, αλλά δεν κάνουν τίποτα,
Χαρακτηριστικά των θεατών γνωρίζουν τι συμβαίνει και ποιος εμπλέκεται, αλλά δεν κάνουν τίποτα, επιθυμούν την επίδειξη της δύναμής τους στην τιμωρία των θυτών και υιοθετούν μεθόδους που επιβεβαιώνουν ότι η επιθετικότητα και η κατάχρηση της εξουσίας είναι ένα «ισχυρό όπλο», αποδυναμώνουν τα θύματα του εκφοβισμού υπερπροστατεύοντάς τα και παραμένουν αδρανείς, παρ’ όλο που ξέρουν την επίδραση του εκφοβισμού στην ψυχολογία και τη μάθηση των θυτών. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
28
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
29
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
30
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
31
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
32
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
33
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ερευνητικών δεδομένων, στην Ελλάδα:
Επιδημιολογικά δεδομένα του φαινομένου Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ερευνητικών δεδομένων, στην Ελλάδα: ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
34
ένα ποσοστό 10-15% των μαθητών πέφτει θύμα διαφόρων μορφών βίας στο
σχολείο, οι θύτες υπολογίζονται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών, ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
35
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας σε σύγκριση με τα κορίτσια, τα οποία φαίνεται να εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά λεκτικής βίας, τα αγόρια πιο συχνά από τα κορίτσια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά βίας, σε αναλογία 3 προς 1, ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
36
συχνότητα στο δημοτικό και το γυμνάσιο, ενώ στο λύκειο μειώνονται, και
τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο δημοτικό και το γυμνάσιο, ενώ στο λύκειο μειώνονται, και οι μισοί από τα θύματα βίας δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός, ενώ οι υπόλοιποι μισοί συνήθως το αναφέρουν σε φίλους τους και σπάνια στους εκπαιδευτικούς ή τους γονείς τους. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
37
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
38
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Οι αιτίες της σχολικής βίας και εκφοβισμού Τα παιδιά, συνήθως, εκφοβίζοντας: κερδίζουν κάτι, είτε αυτό είναι το χαρτζιλίκι είτε άλλα αντικείμενα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους, γίνονται συχνά πιο δημοφιλή αποκτούν μεγαλύτερη δύναμη, ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
39
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
40
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
γίνονται αρχηγοί και κυριαρχούν στην ομάδα των συνομηλίκων νιώθουν πολλές φορές μια ευχαρίστηση από τον πανικό που προκαλούν σπάνε τη μονοτονία, γιατί, συχνά, βαριούνται στον χώρο του σχολείου ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
41
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
42
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
μιμούνται επιθετικές συμπεριφορές ατόμων από την οικογένεια ή το σχολείο δεν αποδέχονται τα παιδιά που διαφέρουν ως προς κάτι, είτε αυτό είναι χαρακτηριστικό είτε συμπεριφορά (συχνά, τα ακούμε να λένε: «Φυσικά τον κοροϊδεύουμε. Δεν είναι φυσιολογικός!»), και πιέζονται από την ομάδα των συνομηλίκων ή υπακούν στις εντολές άλλων παιδιών δυνατότερων από αυτά. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
43
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
44
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
παράγοντες η προσωπικότητα του θύτη και του θύματος, η πίεση της ομάδας των συνομηλίκων, η διαφορετικότητα, η οικογένεια, τα μέσα ενημέρωσης και η ευρύτερη κοινωνία και οι σχολικές συνθήκες. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
45
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
46
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Οι συνέπειες για τα παιδιά-θύματα θλίψη, στενοχώρια ή και κατάθλιψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση, μοναξιά και απομόνωση, αίσθηση πανικού, δυσκολία συγκέντρωσης και προσοχής, αδυναμία να αντιδράσουν και απελπισία με σκέψεις να κάνουν κακό στον εαυτό τους, και μεγάλη δυσκολία να ξεπεράσουν τον εκφοβισμό που έζησαν. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
47
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Επίσης, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες: να παρουσιάσουν σωματικά προβλήματα (συχνούς πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι και δυσκολίες ύπνου), να νιώθουν αγωνία για τις κοινωνικές τους σχέσεις, να έχουν λίγους φίλους, και να μη θέλουν να πάνε στο σχολείο ή να μην τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
48
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
49
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Οι συνέπειες για τα παιδιά-θύτες Τα παιδιά που εκφοβίζουν φαίνεται πως έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν: σχολική αποτυχία, διάσπαση προσοχής, νευρικότητα και υπερκινητικότητα και κατάθλιψη. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
50
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
51
Λόγια παιδιών-θυτών εκφοβισμού
Παράδειγμα . Λόγια παιδιών-θυτών εκφοβισμού «Η κατάσταση τώρα στο γυμνάσιο είναι διαφορετική απ’ ό,τι στο δημοτικό. Εκεί ήμουν πρώτος μαθητής, αλλά, από τότε που ήρθα εδώ, δεν διαβάζω πολύ για να μη με λένε “φυτό”. Προσπάθησα να αλλάξω χαρακτήρα, να γίνω μάγκας όπως οι άλλοι, το παραδέχομαι… Κορόιδευα ένα παιδί πέρυσι, ήταν ένα χρόνο μικρότερός μας. Μια μέρα με έπιασε και μου μίλησε η μητέρα του. Ε, από τότε σταμάτησα… Δεν ξέρω πώς άρχισε, δεν θυμάμαι, μάλλον έκανε κάτι που με ενόχλησε κι άρχισα να τον πειράζω. Κι εκείνος πάλι δεν αντιδρούσε καθόλου, το κρατούσε μέσα του…» ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
52
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Οι συνέπειες για τα παιδιά-παρατηρητές Συχνά νιώθουν ότι θα μπορούσαν να είναι τα ίδια στη θέση του θύματος και φοβούνται πολύ. Μπορεί ακόμη να: νιώθουν άγχος και ανασφάλεια, νιώθουν θλίψη, αδυναμία και αποτυχία, θεωρούν αρνητικό το κλίμα στο σχολείο και να μην τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
53
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
54
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Προληπτικές στρατηγικές Διαμόρφωση κώδικα συμπεριφοράς των μαθητών στο σχολείο Διαμόρφωση κανόνων συμπεριφοράς στην τάξη Επίβλεψη των χώρων που ασκείται εκφοβιστική συμπεριφορά Αξιοποίηση του αναλυτικού προγράμματος Εφαρμογή προληπτικών προγραμμάτων ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
55
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
σε επίπεδο σχολείου μπορεί να γίνει: σύνταξη Σχολικής Επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία, σύνταξη Διακήρυξης του σχολείου ενάντια στη βία: δικαιώματα-υποχρεώσεις- καθήκοντα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου, και ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
56
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Αντίστοιχα, σε επίπεδο τάξης, μπορεί να γίνει: συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό και τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, συζήτηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού, ενημέρωση σχετικά με το γιατί η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός δεν είναι αποδεκτά από το σχολείο, τρόποι και προτάσεις για πρόληψη και αντιμετώπιση από τους μαθητές: σύνταξη των κανόνων της τάξης ενάντια στη βία, παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό, προαγωγή των συνεργατικών αλληλεπιδράσεων και παροχή ευκαιριών ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
57
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
58
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΣΥΝΤΡΟΦΙΚΟΤΗΤΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΑΓΑΠΗ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
59
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
60
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
• Αρτινοπούλου, Β. (2010), Η σχολική Διαμεσολάβηση, Εκπαιδεύοντας μαθητές στη διαχείριση της βίας και του εκφοβισμού, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα. • Γιαννακοπούλου, Δ., Διαρεμέ, Σ., Σουμάκη, Ε., Χατζηπέμου, Θ., Ασημόπουλος, Χ. & Τσιάντης, Ι. (2010), «Καταγραφή αναγκών και ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του εκφοβισμού σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή της Αθήνας», Ψυχολογία, τ. 17(2): • Θάνος, Θ. (2011), Η διαμεσολάβηση στο σχολείο και την κοινωνία, Πεδίο, Αθήνα. • Μόττη-Στεφανίδη, Φ. & Τσέργας, Ν. (2000), Όταν τα πράγματα στο σχολείο αγριεύουν, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα. • Μπαμπάλης, Θ., (2011), Η Ζωή στη Σχολική Τάξη, Διάδραση, Αθήνα. Μπαμπάλης Θ. Σχολική βία και εκφοβισμός, Σύγχρονα προβλήματα - Νέες Προσεγγίσεις, ΕΚΠΑ • Μπαμπάλης, Θ., (2011), Η Κοινωνικοποίηση του Παιδιού στη Σχολική Τάξη: Ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού, Διάδραση, Αθήνα. • Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2009), Συνεργασία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας: • Ονησιφόρου, Μ. (2003), Ειρηνική Επίλυση Συγκρούσεων, Δίοδος, Αθήνα. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
61
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
ΠΗΓΕΣ • ABC Europe’s Antibullying Campaign (2013, Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο για την αντιμετώπιση του Σχολικού Εκφοβισμού. Χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα από το EC Daphne III Programme – D.G. Justice, Χαμόγελο του Παιδιού, Αθήνα. • Elliott, S.T., Kratochwill, T.R., Cook, J.L. and J.F. Travers, (2008), Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Gutenberg, Αθήνα. • Olweus, D. (2009), Εκφοβισμός και βία στο σχολείο: Τι γνωρίζουμε και τι μπορούμε να κάνουμε, Έκδοση Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου. (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.), Αθήνα. • O’Moore, M. & Minton, S. (2004), Dealing with Bullying in Schools, Paul Chapman Publishing, London. • Rigby, K. (2008), Σχολικός εκφοβισμός: Σύγχρονες απόψεις, Τόπος, Αθήνα. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ 6 ΜΑΡΤΟΥ 2015
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.