Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεColum Petrakis Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» Εθελοντικός Οργανισμός για τα Παιδιά
2
Ο Ανδρέας
3
Δράσεις για τα παιδιά και την οικογένεια
4
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
5
European Antibullying Network (EAN) Βουλγαρία Nadja Centre Foundation Γερμανία Youth and European Social Work Forum- YES Forum (EWIN) Ελλάδα Ελληνογερμανική Αγωγή Ελλάδα Το Χαμόγελο του Παιδιού Εσθονία NGO Estonian Society of Mental Health Ισπανία Associacio Baobab Ισπανία Confederacion Espanola de Centros De Ensenanza (CECE) Ιταλία Centro Studi e Formazione Villa Montesca Ιταλία Centro Studi Ed Iniziative Europeo (CESIE) Ιταλία Cooperativa Sociale Cooss Marche Onlus Soc. Coop.P.A. Ιταλία Il Telefono Azzurro Onlus Λετονία Children and Youth Trust Phone Λιθουανία Public Institution Child Lines Μάλτα Families for Lifelong Learning Μεγάλη Βρετανία Merseyside Expanding Horizons Ρουμανία Direct Association Σουηδία TP-Teatern Προεδρος: Γιαννόπουλος Κώστας, Το χαμόγελο του Παιδιού Επιστημονική Σύμβουλος: Αρτινοπούλου Βάσω, Καθηγήτρια Επίτιμο μέλος: Olweus Dan
6
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» σε όλη την Ελλάδα Αγρίνιο Αθήνα Αίγιο Αρχαία Κόρινθος Θεσσαλονίκη Κέρκυρα Κρήτη Κυλλήνη Λάρισα Πάτρα Πύργος Τρίπολη Φοίνικας Καλαμαριάς Χαλκίδα Χανιά
7
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ KAI ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
8
Σχολική Βία, εκφοβισμός και πείραγμα Εκφοβισμός Σχολική Βία Πείραγμα
9
Σχολική Βία Η Σχολική Βία (school violence) είναι ένα υποσύνολο της εφηβικής βίας και αναφέρεται στις πράξεις εφηβικής βίας που συμβαίνουν στο χώρο του σχολείου, στο δρόμο προς ή από το σχολείο, σε σχολικές εκδηλώσεις ή στο δρόμο προς ή από τις σχολικές εκδηλώσεις. Μορφές Σχολικής Βίας αποτελούν: Καβγάδες με σωματική βία (π.χ. μπουνιές, κλωτσιές, χαστούκια). Χρήση όπλων Ηλεκτρονική επιθετικότητα, δηλαδή η βία που συμβαίνει με την χρήση τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, e-mails κ.α.) Βία συμμοριών
10
Εκφοβισμός «Ο εκφοβισμός συμπεριλαμβάνει βασικά την επιθυμία κάποιου να πληγώσει κάποιον άλλο την ασυμμετρία δύναμης των εμπλεκομένων (συνήθως) την επανάληψη την άδικη χρήση της δύναμης την προφανή ευχαρίστηση του επιτιθέμενου και γενικά μια αίσθηση καταπίεσης από την πλευρά του ατόμου που δέχεται τον εκφοβισμό». Ken Rigby, 2002
11
Πείραγμα Το πείραγμα και οι αστεϊσμοί συμβαίνουν μεταξύ φίλων και δεν περιλαμβάνουν την πρόκληση σωματικού ή συναισθηματικού πόνου. Αντίθετα ο εκφοβισμός συμβαίνει ανάμεσα σε άτομα που δεν έχουν φιλικές σχέσεις και που υπάρχει ανισσοροπία δύναμης είτε στα ατομικά, είτε στα ψυχοσυναισθηματικά είτε στα κοινωνικά χαρακτηριστικά των εμπλεκόμενων παιδιών. Εν κατακλείδι, δυο είναι οι πολύ βασικές έννοιες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση μιας πράξης ως εκφοβισμός: Οι έννοιες της σχέσης και του συναισθήματος. Η σχέση που έχουν τα παιδιά μεταξύ τους και το συναίσθημα που βιώνουν.
12
Στοιχεία για Ελλάδα Έρευνα HBSC/WHO (2010) Ποσοστό 8,5% των εφήβων αναφέρουν ότι υφίστανται σχολικό εκφοβισμό (bullying) τουλάχιστον 2 με 3 φορές το μήνα, ενώ 1 στους 6 (15,8%) ότι εκφοβίζουν οι ίδιοι άλλους με την ίδια συχνότητα. «Το Χαμόγελο του Παιδιού» (2012) Σε τυχαίο δείγμα 4999 μαθητών και μαθητριών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα το 31,98% των παιδιών δήλωσε ότι έχει βιώσει εκφοβισμό είτε κατ’ επανάληψη είτε περιορισμένες φορές. Το Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού ( 2013). Τα πρώτα αποτελέσματα έδειξαν ότι από 41.422 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια μαθητών και μαθητριών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσηςτο 34,69% των παιδιών έχει βιώσει εκφοβισμό, ενώ το 65,11% απάντησε αρνητικά. Παράλληλα το 34,01% των μαθητών και μαθητριών απάντησε ότι έχουν εκφοβίσει άλλα παιδιά ενώ στην ίδια ερώτηση το 65,69% απάντησε αρνητικά.
13
Θύτες και Θύματα;;; Ο χαρακτηρισμός ενός ανθρώπου ως θύτη ή θύμα μπορεί να γίνει ένα στίγμα, μια ταμπέλα που μπαίνοντας πάνω σε κάποιον δύσκολα μπορεί να βγάλει από πάνω του. Ειδικά στην περίπτωση του στιγματισμού ενός παιδιού και μάλιστα από το /στο σχολικό περιβάλλον, οι αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις στη ζωή του μπορεί να είναι έντονες και καθοριστικές.
14
Εμπλεκόμενοι και Εμπλεκόμενες Παιδί (ή παιδιά) που εκφοβίζει (εκφοβίζουν) Παιδί (ή παιδιά) που εκφοβίζεται (εκφοβίζονται) Παιδιά παρατηρητές / θεατές Γονείς παιδιού (ή παιδιών) που εκφοβίζει (εκφοβίζουν) Γονείς παιδιού (ή παιδιών) που εκφοβίζεται (εκφοβίζονται) Εκπαιδευτικοί Επιστημονική κοινότητα
15
Πιθανόν να –Βιώνει καταστάσεις βίας μέσα στην οικογένεια –Υπάρχει έλλειψη προσοχής και ενδιαφέροντος στο περιβάλλον –Παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση κανόνων και ορίων –Παρουσιάζει δυσκολίες στο να αντιληφθεί τα συναισθήματα που προκαλεί στο άλλο παιδί Παιδί που εκφοβίζει Βασικά Σημεία Επιλέγει το παιδί που θα εκφοβίσει (έστω και υποσυνείδητα) ΠΟΛΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΌΧΙ ΤΥΧΑΙΑ
16
Διαφέρει με κάποιον τρόπο από τα υπόλοιπα (είναι από άλλη χώρα, έχει άλλη θρησκεία, φοράει σιδεράκια γενικά παιδί που διαφέρει από τη μέση εικόνα ενός μαθητή) Το δίκτυο φίλων και γενικότερα κοινωνικών επαφών δεν ενεργοποιείται απέναντι στον εκφοβισμό Το «λιγότερο δυνατό» παιδί είτε στα κοινωνικά είτε στα σωματικά είτε στα συναισθηματικά χαρακτηριστικά Παιδί που εκφοβίζεται
17
Ζουν συνεχώς με το συναίσθημα ότι θα τους κοροϊδέψουν, ότι θα γελάσουν μαζί τους » Θ υμό » Ντροπή » Ενοχή » Φόβος Για αυτό που τους συμβαίνει, που δεν μπορούν να αντιδράσουν. Ο θυμός συνήθως εκφράζεται σε οικεία αγαπημένα πρόσωπα όπως ο πατέρας, η μητέρα ή ο αδελφός Ντρέπονται για αυτό που τους συμβαίνει και θεωρούν ότι όλοι οι συμμαθητές τους, τους θεωρούν δειλούς/ δειλές. Έτσι δυσκολεύονται να κάνουν φίλους καθώς θεωρούν εκ προοιμίου ότι κανείς δεν θα τους θέλει για φίλους. Επίσης ντρέπονται να το αποκαλύψουν στους γονείς τους καθώς θα τους «απογοητεύσουν» Θεωρούν ότι εκείνοι φταίνε για αυτό που γίνεται, (πχ. «με λένε γυαλάκια -} φοράω γυαλιά -} άρα έχουν δίκιο -} είμαι γυαλάκιας). Παιδί που εκφοβίζεται, συναισθηματικός κόσμος
18
Προγράμματα Παρέμβασης σε πολλά επίπεδα Παιδί Σχολείο Τάξη Οικογένεια
19
Τα παιδιά φοβούνται το άγνωστο. Δώστε μέρος του ελέγχου » Θ υμό » Ντροπή » Ενοχή » Φόβος Ο γονιός να γίνει «ασφαλές έδαφος» για να εκφράσει το παιδί το θυμό του και να μην παρασυρθεί από τα συναισθήματα του παιδιού «Μπράβο σου που το μοιράζεσαι μαζί μου» «Αυτό που σου συμβαίνει συμβαίνει και σε άλλα παιδιά» «Ξέρεις, μου είχε συμβεί και εμένα όταν πήγαινα σχολείο» «ό,τι και να έχεις κάνει, ό,τι και να έχεις πει, όπως και είσαι εξωτερικά δεν έχει κανένας δικαίωμα -μικρός ή μεγάλος- να σε χτυπήσει να σε βρίσει ή να σε αγγίξει με τρόπο που δεν είναι σωστός Παιδί που εκφοβίζεται Συζήτηση Ψυχοεκπαίδευση/Ενημέρωση Ενσυναίσθηση 1 ο Βήμα. Διαχείριση συναισθηματικής κατάστασης παιδιού
20
Παιδί που εκφοβίζεται Η έννοια του μυστικού « Δεν υπάρχει κανένα μυστικό που να με κάνει να ντρέπομαι να φοβάμαι και να μην μπορώ να κοιμηθώ τα βράδια» «Δεν υπάρχει κανένα μυστικό από τη μαμά, τον μπαμπά ή τον δάσκαλο μου, την δασκάλα μου» Η έννοια του φίλου και της παρέας «Οι φίλοι δεν κάνουν ένα παιδί να ντρέπεται, να φοβάται και να ψάχνει διαρκώς τρόπους να τον κάνουν παρέα. Μπορεί να θέλεις την παρέα του / της αλλά να θυμάσαι ότι μπορεί να μη θέλει τη δική σου και είναι δικαίωμα του / της.
21
Ο/ η εκπαιδευτικός μπορεί να μην γνωρίζει τι συμβαίνει. Ενημερώστε τον / την για να το παρακολουθήσει και να σας εξηγήσει τι πρέπει να γίνει Παιδί που εκφοβίζεται Συζήτηση Ψυχοεκπαίδευση/Ενημέρωση Ενσυναίσθηση 2 ο Βήμα. Ενημέρωση του σχολείου
22
Παιδί που εκφοβίζει 1 ο Βήμα. Διαχείριση συναισθηματικής κατάστασης παιδιού Παρουσιάζει δυσκολίες στο να αντιληφθεί τα συναισθήματα που προκαλεί στο άλλο παιδί «Ανεξάρτητα με το αν συμφωνώ ή διαφωνώ με αυτό που έκανες, πως πιστεύεις ότι αισθάνθηκε το άλλο παιδί;» Υπάρχει έλλειψη προσοχής και ενδιαφέροντος στο περιβάλλον Αποκτήστε κοινές στιγμές με το παιδί. Είναι η βάση της σχέσης σας Πρώτα απ’ όλα αξιολογήστε την συμπεριφορά σας μέσα στο σπίτι και τα μηνύματα που έχετε δώσει στο παιδί Παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση κανόνων και ορίων «έχεις κάθε δικαίωμα να μην τον / την συμπαθείς, έχεις κάθε δικαίωμα να μην τον / την κάνεις παρέα αλλά δεν έχεις κανένα δικαίωμα να τον / την εκφοβίζεις. Είναι άλλο «δεν συμπαθώ ένα παιδί» και «άλλο εκφοβίζω ένα παιδί».
23
Παιδί που εκφοβίζει 1 ο Βήμα. Διαχείριση συναισθηματικής κατάστασης παιδιού ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ Έρευνες έχουν δείξει ότι χρειάζεται πέντε φορές περισσότερο θετική ανατροφοδότηση για κάθε φορά που το παιδί αντιμετωπίζεται με όρους ή δέχεται κριτική ώστε η σχέση γονέων παιδιού να λειτουργεί σωστά. Το παιδί επαναλαμβάνει συμπεριφορές που προσελκύουν την προσοχή των γονέων. Σαφείς ρουτίνες φαγητού, ύπνου κ.τ.λ. Να είστε σαφείς και να τονίζετε στο παιδί τι θα κάνει και ΟΧΙ τι ΔΕΝ θα κάνει
24
Ο/ η εκπαιδευτικός μπορεί να μην γνωρίζει τι συμβαίνει. Ενημερώστε τον / την για να το παρακολουθήσει και να σας εξηγήσει τι πρέπει να γίνει Δώστε ρόλο στον / στην εκπαιδευτικό μπροστά στο παιδί Παιδί που εκφοβίζεται 2 ο Βήμα. Ενημέρωση του σχολείου
25
Σχολείο Ξεκάθαρη πολιτική του σχολείου Ορισμός υπεύθυνου για το φαινόμενο Ενημέρωση με εκδηλώσεις Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Έρευνα Αξιολόγηση της επιτήρησης των παιδιών Συναντήσεις Εκπαιδευτικών Συνεργασία με φορείς & οργανώσεις Ψυχαγωγία, Τέχνη, Επαφή, Επικοινωνία μεταξύ των παιδιών
26
Τάξη Ενημέρωση των παιδιών για το φαινόμενο (αξιοποίηση της λογοτεχνίας και της τέχνης, αφηγήσεις, παιχνίδια ρόλων, η δραματοποίηση, η προβολή βίντεο, χρήση των νέων τεχνολογιών ) Ενημέρωση για κανόνες του σχολείου Ευαισθητοποίηση /Ενσυναίσθηση Σχολική Διαμεσολάβηση Ομάδες Παιδιών Καταγραφή συμπεριφορών που προβληματίζουν (λεπτομερής καταγραφή και όχι ερμηνεία)
27
ΧΡΗΣΙΜΑ LINKS Ευρωπαϊκή Καμπάνια για τον Εκφοβισμό www.e-abc.euwww.e-abc.eu Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο Επιστημονικά Άρθρα και Έρευνες Ειδησεογραφία Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά του Σχολικού Εκφοβισμού www.antibullying.euwww.antibullying.eu Οδηγός Καλών πρακτικών Εφαρμογή Smart Phones Ευρωπαϊκές πολιτικές Bullying Diaries
28
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας Αλεβίζος Στέφανος, ψυχολόγος 2107609500 school@hamogelo.gr
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.