Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΑΓΑΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΖΟΠΟΥΝΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ 5/11/2004

2 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Τι είναι Οικονομική Μονάδα και Διακρίσεις Τι είναι Διοίκηση-Μάνατζμεντ Η σημασία του Μάνατζμεντ για την οικονομία της χώρας και τη λειτουργία των οικονομικών οργανισμών Τα Διοικητικά Στελέχη Το περιβάλλον των Επιχειρήσεων Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ Μάνατζμεντ Αλλαγών Μάνατζμεντ Κρίσεων

3 Τι είναι Οικονομική Μονάδα
Οικονομική μονάδα αποκαλείται ένας αριθμός ατόμων που υπό συντονιστική ηγεσία και την χρήση υλικών και άυλων πόρων επιδιώκει την επίτευξη έργου με βάση την οικονομική αρχή. Επομένως, Οικονομική μονάδα δεν είναι τίποτα άλλο από ένα σύνολο ατόμων οι οποίοι συνεργάζονται για την παραγωγή και διανομή αγαθών ή υπηρεσιών που αγοράζονται από άλλους για την ικανοποίηση διαφορετικών αναγκών τους.

4 Διάκριση οικονομικών οργανισμών ανάλογα με το σκοπό που επιδιώκουν
Κερδοσκοπικοί οικονομικοί οργανισμοί Μη Κερδοσκοπικοί οικονομικοί οργανισμοί 2.1 Κτητικοί οικονομικοί οργανισμοί 2.2 Εξισωτικοί οικονομικοί οργανισμοί 2.3 Ελλειματικοί οικονομικοί οργανισμοί

5 Διάκριση οικονομικών οργανισμών ανάλογα με το φορέα τους
Ιδιωτικοί οικονομικοί οργανισμοί (Ατομική, Αφανής, Εταιρία) Δημόσιοι οικονομικοί οργανισμοί Μικτοί οικονομικοί οργανισμοί

6 Ιδιωτικοί οικονομικοί οργανισμοί
Ατομική επιχείρηση: Οι σκοποί της επιχ/σεις είναι ίδιοι με τους στόχους του ιδιοκτήτη Δεν χρειάζεται ελάχιστο κεφάλαιο Περιορισμένα κεφάλαια Ανικανότητα προσέγγισης κεφαλαίων Περιορισμένη ειδίκευση Απεριόριστη ευθύνη

7 Ομόρρυθμη Εταιρία Είναι κατεξοχήν προσωπική και συνδυάζει την προσωπική εργασία, τα κεφάλαια και την εμπορική πίστη των εταίρων. Την μορφή αυτή την προτιμούν συνήθως σε περιπτώσεις που δύο ή περισσότερα άτομα με μεγάλη ειδίκευση σε κάποιους κλάδους, αποφασίζουν να ενώσουν και να συντονίσουν τις ειδικότητες και τις ικανότητες τους, για να επιδιώξουν ένα σκοπό. Επίσης, σκοπός μπορεί να αποτελεί η αποφυγή ανταγωνισμού.

8 Ετερόρρυθμη Εταιρία Στην Ετερόρρυθμη Εταιρία υπάρχουν δύο είδη εταίρων: Ομόρρυθμοι εταίροι Ετερόρρυθμοι εταίροι

9 Ανώνυμη Εταιρία Η Ανώνυμη Εταιρία είναι η κατεξοχήν κεφαλαιουχική εταιρία. Έχει νομική προσωπικότητα και η εταιρική ιδιότητα ενσωματώνεται σε ίσα μερίδια του εταιρικού κεφαλαίου, που μπορούν να μεταβιβαστούν εύκολα, τις μετοχές. Συμβάλει: Τεχνολογική πρόοδο, εξέλιξη, τελειοποίηση προϊόντων, ανάπτυξη βιομηχανικών χωρών

10 Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης
Αποτελεί ενδιάμεσο τύπο μεταξύ κεφαλαιουχικών και προσωπικών εταιρειών. Το κεφάλαιο της διαιρείται σε ίσα μερίδια που δεν παρίστανται με μετοχές, ενώ τα μέλη της ΕΠΕ δεν ευθύνονται προσωπικά για τις υποχρεώσεις της εταιρίας.

11 Συνεταιρισμός ή Συνεργατική Εταιρία
Σκοπός του συνεταιρισμού είναι η προαγωγή της ιδιωτικής οικονομίας καθενός από τα μέλη του. Πετυχαίνεται με την συνεργασία των μελών του.

12 Τι είναι Μάνατζμεντ (1) 1. «Μάνατζμεντ είναι η δραστηριότητα με την οποία επιτυγχάνεται κάποιο έργο μέσων άλλων ανθρώπων». (American Management Association, 1969) 2. «Μάνατζμεντ είναι το σύνολο διαδικασιών και ελέγχων με τις οποίες εξασφαλίζεται η διατήρηση της οργανωτικής σύνδεσης και η κατεύθυνση της ομάδας ανθρώπων που επιδιώκει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα». (Massie, 1979)

13 Τι είναι Μάνατζμεντ (2) 3. «Μάνατζμεντ είναι η διαδικασία του προγραμματισμού, της οργάνωσης, της ηγεσίας και του ελέγχου, οι προσπάθειες των μελών της οργάνωσης και των άλλων παραγωγικών πόρων, για την επιτυχία των καθορισμένων στόχων της οργάνωσης». (Stonner & Wakhel, 1986) 4. «Μάνατζμεντ είναι ο τρόπος δουλειάς με άλλους και μέσω άλλων για την επιτυχία των αντικειμενικών στόχων του οργανισμού, αλλά και των μελών του». (Montana & Charnov, 1993)

14 Τι είναι Μάνατζμεντ (3) Συμπέρασμα:
Μάνατζμεντ (ή Διοίκηση), λοιπόν, είναι μια σειρά λειτουργιών (της λήψης αποφάσεων, του προγραμματισμού, της οργάνωσης, της διεύθυνσης και του ελέγχου) με τις οποίες απασχολούνται τα διοικητικά στελέχη για να συντονίσουν την εργασία αυτών που εκτελούν, ώστε να επιτευχθούν οι αντικειμενικοί στόχοι των οργανισμών. Οι στόχοι του οργανισμού και οι στόχοι των μελών αντιμετωπίζονται ως ένα ενιαίο σύνολο, το οποίο σημαίνει ότι αναγνωρίζεται ιδιαίτερα η σημασία του ανθρώπινου παράγοντα στην αποτελεσματική λειτουργία των οργανισμών.

15 Η σημασία του Μάνατζμεντ (1)
Α. Για την Οικονομία μιας χώρας (1) Οι καθηγητές Farmer & Richman (1965) θεωρούν την οργανωτική και διοικητική σαν την κρισιμότερη κοινωνική δραστηριότητα σε σχέση με την οικονομική πρόοδο. Σημειώνουν ότι, «η διάκριση μεταξύ βιομηχανικά αναπτυγμένων και υπό ανάπτυξη ή υπο-αναπτυγμένων χωρών, μπορεί να βασιστεί στη χρησιμοποίηση τεχνικών του Μάνατζμεντ στις επιχειρήσεις των χωρών αυτών».

16 Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η παραγωγικότητα στην Αμερικάνικη βιομηχανία είναι μεγαλύτερη:
40% από την Σουηδική, 60% από την Γερμανική, 70% από τη Γαλλική και 80% από την Αγγλική Στην Ελλάδα ποσοστό επιχειρήσεων που εφάρμοζαν συνειδητά επιστημονικές μεθόδους διοίκησης: % - 20% % - 40% Σήμερα % Αίτια για τα χαμηλά ποσοστά θεωρείται η νοοτροπία του σήμερα, το γεγονός ότι η επιχείρηση πάει καλά και η έλλειψη ειδικής εκπαίδευσης των μάνατζερ.

17 Η σημασία του Μάνατζμεντ (2)
Α. Για την Οικονομία μιας χώρας (2) Μια χώρα μπορεί να έχει πολλούς φυσικούς και ανθρώπινους πόρους, άφθονο ειδικευμένο εργατικό δυναμικό και σημαντικά κεφάλαια, αλλά παρ’ όλα αυτά να είναι σχετικά φτωχή, γιατί δεν έχει διοικητικά στελέχη ικανά να συνδυάσουν αποδοτικά αυτούς τους πόρους για την παραγωγή και διανομή ωφέλιμων αγαθών και υπηρεσιών.

18 Η σημασία του Μάνατζμεντ (4)
Β. Για τη λειτουργία των Οικονομικών Οργανισμών (1) Κάθε οικονομικός οργανισμός (επιχείρηση) έχει μια αποστολή και ένα σύνολο στόχων που δικαιολογούν την οικονομική του δραστηριότητα. Στόχοι: Οικονομικοί: Αποτελεσματικότητα, Επιβίωση, Ανάπτυξη Κοινωνικοί: Εκπλήρωση κοινωνικών υποχρεώσεων και ευθυνών

19 Η σημασία του Μάνατζμεντ (4)
Β. Για τη λειτουργία των Οικονομικών Οργανισμών (2) Λειτουργίες Επιχείρησης Εισροές- Πόροι Εκροές Εφοδιασμός Παραγωγή Διάθεση Χρηματ/κη Λειτ. Χειρισμός Ανθρώπων Ανθρώπινοι Οικονομικοί Τεχνολογικοί Φυσικοί Προϊόντα/ Υπηρεσίες Απόβλητα Άτομα με τροποποιημένη Συμπεριφορά

20 Η σημασία του Μάνατζμεντ (4)
Β. Για τη λειτουργία των Οικονομικών Οργανισμών (2) H λειτουργία θεωρείται αποτελεσματική όταν: Αξία Εκροών (έσοδα) μεγαλύτερη της Αξίας Εισροών (έξοδα) Προϋπόθεση αποτελεσματικής λειτουργίας Λειτουργία υπακούοντας στη βασική οικονομική αρχή: Επίτευξη μεγαλύτερου αποτελέσματος (π.χ. υψηλά κέρδη, μακροζωία, ανάπτυξη, ικανοποιημένοι εργαζόμενοι, κοινωνική ανταπόκριση) με τη μικρότερη θυσία (ελάχιστο κόστος, μείωση σπατάλης υλικών, ελάχιστη ρύπανση, μείωση αντιθέσεων εργασίας). Ευθύνη για αποτελεσματική λειτουργία: Διοικητικά Στελέχη

21 Άσκηση λειτουργιών του μάνατζμεντ και όχι εκτελεστικών δραστηριοτήτων.
Τα Διοικητικά Στελέχη Φύση Έργου Άσκηση λειτουργιών του μάνατζμεντ και όχι εκτελεστικών δραστηριοτήτων. Το έργο των διοικητικών στελεχών είναι: Να θέτουν στόχους για τη χρησιμοποίηση των διαθέσιμων πόρων. Να συγκεκριμενοποιούν σχέδια για την επιτυχία των στόχων. Να επισημαίνουν τις δραστηριότητες που πρέπει να εκτελεστούν. Να οργανώνουν δραστηριότητες και να ορίζουν εργασίες που πρέπει να γίνουν Να παρέχουν κίνητρα για μεγαλύτερη απόδοση Να προσδιορίζουν τα συστήματα ελέγχου Να προβλέπουν τις μεταβολές του περιβάλλοντος και Να παίρνουν ορθολογικές αποφάσεις για όλα τα παραπάνω.

22 Τα Διοικητικά Στελέχη Τα διοικητικά στελέχη μπορούν να ομαδοποιηθούν σε δύο κατηγορίες: Κατηγορίες Κάθετη Ομαδοποίηση: Ανάλογα με το ιεραρχικό επίπεδο στο οποίο βρίσκονται μέσα στον οργανισμό (Ανώτερα, Μεσαία, Κατώτερα) Οριζόντια Ομαδοποίηση: ανάλογα με το αντικείμενο των δραστηριοτήτων τους για τα οποία είναι υπεύθυνοι στο οργανισμό (Λειτουργικά, Γενικών Καθηκόντων, Ειδικού Έργου) Έργο Διοικητικών Στελεχών Κατώτερα (διοίκηση ατομικής απόδοσης, καθοδήγηση υφισταμένων), Εργοδηγοί, Επόπτες, Προϊστάμενοι γραφείων. Μεσαία (διοίκηση απόδοσης ομάδας, συντονισμός ανεξάρτητων ομάδων, προγραμματισμός και κατανομή πόρων), Προϊστάμενοι υπηρεσιών, Υπεύθυνοι τμημάτων, Επιθεωρητές εργασίας. Ανώτερα (παρακολούθηση επιχειρησιακού περιβάλλοντος, εκπροσώπηση επιχείρησης), Διευθύνων σύμβουλος, Γενικός διευθυντής.

23 Περιβάλλον Επιχείρησης (1)
Το εσωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης αποτελούν όλα τα στοιχεία και οι διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για την επιτυχία των στόχων τους: δηλαδή οι εισροές στο επιχειρηματικό σύστημα, το έργο του μετασχηματισμού, το έργο της διοίκησης και οι εκροές. Το εξωτερικό περιβάλλον είναι το σύνολο των δυνάμεων που βρίσκονται έξω από τον οργανισμό και επηρεάζουν ενδεχομένως καθοριστικά στην παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών.

24 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
1. Εισροές Ανθρώπινοι Πόροι Είδος Εργασίας (εξειδίκευση, παραγωγικότητα, αμοιβές) Εργασιακή Συμπεριφορά (στάσεις, αξίες, πεποιθήσεις, αντιλήψεις) Προσωπικές ικανότητες (δεξιότητες, στοιχεία προσωπικότητας) Οικονομικοί Πόροι Ιδία Κεφάλαια (Μετοχικό, Ατομικό, Αποθεματικό) Ξένα Κεφάλαια (Βραχυπρόθεσμα, Μακροπρόθεσμα)

25 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
1. Εισροές Φυσικοί Πόροι Κτιριακές εγκαταστάσεις (τόπος εγκατάστασης, παλαιότητα, λειτουργικότητα, καθεστώς ιδιοκτησίας, κόστος, συνθήκες εργασίας) Μηχανολογικός Εξοπλισμός (βαθμός αυτοματισμού, ισχύς) Πρώτες & βοηθητικές ύλες (ποιότητα, χρόνος ανανέωσης, κόστος) Ενέργεια (επιλογή, διαχείριση) Τεχνολογικοί Πόροι Βαθμός εκσυγχρονισμού μηχανολογικού-κτιριακού εξοπλισμού Βαθμός εκσυγχρονισμού μεθόδων διοίκησης Συστήματα πληροφοριών διοίκησης

26 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
2. Έργο Μετασχηματισμού – Λειτουργίες Επιχείρησης Εφοδιασμός (Διαπίστωση ανάγκης α & β υλών, προμήθεια ημικατεργασμένων προϊόντων, αποθήκευση μηχανολογικών εξαρτημάτων) Παραγωγή (Προπαρασκευή μηχανημάτων, μεταποίηση υλικών, μεταφορά εμπορευμάτων σε φάσεις παραγωγικής διαδικασίας, συντήρηση μηχανημάτων) Διάθεση (Έρευνα marketing, Διαφήμιση, Τιμολογιακή πολιτική, Διανομή, Πώληση, Εξυπηρέτηση)

27 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
2. Έργο Μετασχηματισμού – Λειτουργίες Επιχείρησης Χρηματοοικονομική (Παρακολούθηση συναλλαγών, σύνταξη & αξιολόγηση χρηματοοικονομικών καταστάσεων, κοστολόγηση & τιμολόγηση προϊόντων/ υπηρεσιών) Χειρισμός Ανθρώπων (Στελέχωση-Αξιολόγηση, Εκπαίδευση – Ανάπτυξη, Υποκίνηση – Ανταμοιβές, Εργασιακές σχέσεις)

28 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
3. Έργο Διοίκησης Λήψη Αποφάσεων Προγραμματισμός Οργάνωση Διεύθυνση Έλεγχος Διοίκηση Εφοδιασμού Διοίκηση Παραγωγής Διοίκηση Marketing Χρηματοοικονομική Διοίκηση Διοίκηση Ανθρωπίνων πόρων

29 Εσωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
4. Εκροές Τελικά Προϊόντα (Υλικά Αγαθά, Υπηρεσίες) Φήμη Επιχείρησης Απόβλητα (ρύπανση οικοσυστήματος) Ανθρώπινοι πόροι (μεταβάλλονται εξαιτίας των συνθηκών εργασίας, της δυναμικής της ομάδας και της επιμόρφωσης)

30 Εξωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
Πολιτικό - Νομικό Νόμοι, Πολιτικό σύστημα, Κυβερνητικές πολιτικές, Δημόσιες πολιτικές Τεχνολογικό Έρευνα, ανάπτυξη, καινοτομία, Διαδικασίες μεταφοράς τεχνολογίας, Τεχνολογία Αιχμής Κοινωνικό Συστήματα εκπαίδευσης, Πολιτιστικές αξίες, δημογραφικά στοιχεία, Ήθη-Έθιμα, Κώδικες Δεοντολογίας, Επιστήμες, Κοινωνικές ομάδες Επιχείρηση Οικονομικό Προμηθευτές, Ανταγωνιστές, Καταναλωτές, Οικονομικά Μεγέθη (εθνικά & διεθνή), Διαθέσιμη εργατική δύναμη, χρηματοδότες Οικολογικό Πηγές Ενέργειας, Φυσικό Περιβάλλον

31 Εξωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
I. Άμεσο Εξωτερικό Περιβάλλον (1) Καταναλωτές (Προτιμήσεις σε ποιότητα, ποσότητα, χρόνο, τιμή, όροι παράδοσης) Ανταγωνιστές (Αριθμός ανταγωνιστών, ένταση ανταγωνισμού, φύση ανταγωνισμού) Προμηθευτές (α & β υλών, ημικατεργασμένων προϊόντων, ενέργειας, εξαρτημάτων-μηχανημάτων, υπηρεσιών συντήρησης, ποσότητα, ποιότητα, τιμή, όροι παράδοσης)

32 Εξωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
I. Άμεσο Εξωτερικό Περιβάλλον (2) Κεφαλαιαγορά (Τράπεζες, Ασφαλιστικοί οργανισμοί, Αποταμιευτικό κοινό, Πιστωτές ή μορφές δανεισμού, όροι δανεισμού) Δημόσιος Τομέας (Υπουργεία, Δημόσιοι Οργανισμοί-Επιχειρήσεις) Διαθέσιμοι Ανθρώπινοι πόροι (Είδος εργασίας, Συλλογικές Συμβάσεις εργασίας)

33 Εξωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
II. Έμμεσο Εξωτερικό Περιβάλλον (1) Εθνική Οικονομία (Οικονομικοί κύκλοι, ισοζύγια πληρωμών, ΑΕΠ, νομισματικές ισοτιμίες, επίπεδα τιμών, πληθωρισμός) Τεχνολογία (Τεχνολογικές εξελίξεις, πληροφορική, τεχνολογία αιχμής, ρυθμός εισαγωγής τεχνολογικών αλλαγών) Πολιτικό Περιβάλλον (Πολιτικό σύστημα, κυβερνητικές πολιτικές) Νομικό Περιβάλλον (Νόμοι, Κανονιστικές Διατάξεις, Τρόποι εφαρμογής νόμων)

34 Εξωτερικό Περιβάλλον Επιχείρησης
II. Έμμεσο Εξωτερικό Περιβάλλον (2) Κοινωνικό Περιβάλλον (Δημογραφικά στοιχεία, εκπαιδευτικό σύστημα, πολιτιστικές αξίες, ήθη-έθιμα, κοινωνικές ομάδες, ΜΜΕ) Οικολογικό Περιβάλλον (Πηγές ενέργειας, φυσικό περιβάλλον, κοινωνικό-οικολογικό περιβάλλον) Διεθνές Περιβάλλον (Διακρατικές σχέσεις, οικονομικές ενώσεις και οργανισμοί, πολιτικές – οικονομικές – πολιτιστικές διεθνείς συνεργασίες, πολιτική σταθερότητα)

35 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
Λειτουργία Προγραμματισμού Λειτουργία Λήψης Αποφάσεων Λειτουργία Οργάνωσης Λειτουργία Διεύθυνσης Λειτουργία Ελέγχου

36 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
1. Λειτουργία Προγραμματισμού Ορισμός Προγραμματισμός είναι η διαδικασία καθορισμού των στόχων της επιχείρησης και η επιλογή των μέσων για την επίτευξη τους σε συγκεκριμένους χρόνους και με το αντίστοιχο προβλεπόμενο κόστος και ωφέλεια. Διαδικασία- Στάδια Καθορισμός Αποστολής Αξιολόγηση εξωτερικού & εσωτερικού περιβάλλοντος Καθορισμός αντικειμενικών στόχων Διαμόρφωση πολιτικών Καθορισμός διαδικασιών Κατάρτιση των λειτουργικών προγραμμάτων

37 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
2. Λειτουργία Λήψης Αποφάσεων Είναι η διαδικασία μέσω της οποίας τα διοικητικά στελέχη αναγνωρίζουν τα επιχειρησιακά προβλήματα και προσπαθούν να τα επιλύσουν. Στάδια Ανάλυση του προβλήματος (προσδιορισμός προβλήματος, καταγραφή γεγονότων, έρευνα αιτιών, καταγραφή απαιτήσεων και περιορισμών ιδανικής λύσης) Καταγραφή & Ανάλυση Εναλλακτικών λύσεων (προσδιορισμός εναλλακτικών λύσεων, ανάλυση χαρακτηριστικών κάθε λύσης και περιορισμοί της, βαθμός προσέγγισης στην ιδανική) Αξιολόγηση και Επιλογή Βέλτιστης λύσης Προώθηση & Εφαρμογή λύσης (Σχέδιο εφαρμογής, Δοκιμαστική εφαρμογή, Συμμετοχή ενδιαφερομένων)

38 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Οργάνωσης Οργάνωση είναι η δομή και η διαδικασία με την οποία μια συνεργαζόμενη ομάδα ανθρώπων κατανέμει τα καθήκοντα της ανάμεσα στα μέλη της, αναγνωρίζει τις σχέσεις της και εκτελεί τις δραστηριότητες που οδηγούν σε κοινούς στόχους. (Πετρίδου, 1998) Σχεδίαση Οργανωτικής Δομής Προσδιορισμός συνολικού έργου Σύνδεση των στοιχειωδών έργων με τον ετήσιο φόρτο Ορθολογική σύνθεση των αυτοτελών έργων σε οργανωτικές μονάδες Ανάθεση εξουσίας Σχηματοποίηση του Οργανογράμματος Περιγραφή εργασιών

39 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Διεύθυνσης (1) Η λειτουργία της διεύθυνσης αφορά τον χειρισμό του ανθρώπινου παράγοντα για την επιτυχία των στόχων της οργάνωσης. Περιεχόμενα της είναι: Η Ηγεσία Η Υποκίνηση Οι Επικοινωνίες Η Δυναμική των Ομάδων

40 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Διεύθυνσης (2) Ηγεσία Η διαδικασία επηρεασμού των ενεργειών και της συμπεριφοράς των ατόμων από τον ηγέτη τους ώστε εθελοντικά και αυθόρμητα να συνεργαστούν και να υλοποιήσουν τους στόχους της ομάδας και μέσα από αυτούς και τους ατομικούς τους στόχους. Είδη Ηγέτη Εκμεταλλευτικό αυταρχικό Καλοπροαίρετο αυταρχικό Συμβουλευτικό Συμμετοχικό

41 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Διεύθυνσης (3) Υποκίνηση Είναι η παροχή κινήτρων στο άτομο για να αποκτήσει τη δύναμη, ικανοποιώντας τις ανάγκες του, ώστε να συμπεριφέρεται κατά τον επιθυμητό τρόπο. Βασικές Υποθέσεις Διαφορετικά κίνητρα σε διαφορετικούς ανθρώπους Διαφορετικά κίνητρα στον ίδιο άνθρωπο σε διαφορετικές χρονικές περιόδους

42 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Διεύθυνσης (4) Επικοινωνίες Είναι το σύνολο των προφορικών, γραπτών, και εικονικών και νοημάτων που ρέουν στην επιχείρηση από τον έναν άνθρωπο στον άλλον αμέσως ή εμμέσως και που έχουν σκοπό να διευκολύνουν την ανάθεση και εκτέλεση των καθηκόντων και να επηρεάσουν καθώς ακόμη και τις ιδέες, τα συναισθήματα, τις πράξεις και συμπεριφορά των ανθρώπων. Περιεχόμενο: Διαπροσωπική διάσταση, Οργανωτική διάσταση Είδη: Επικοινωνία Πληροφόρησης, Υποκίνησης, Συνένωσης, Αποφάσεων, Ιεραρχική

43 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Διεύθυνσης (5) Δυναμική της Ομάδας Είναι η θεωρητική και πρακτική διερεύνηση των ομάδων που διαθέτουν δομή αμοιβαίων επαφών και επικοινωνίας. Είδη: Τυπικές (σχηματίζονται συνειδητά για της επιτυχία συγκεκριμένων κοινών στόχων με συγκεκριμένους ρόλους και καθήκοντα που επιβάλλονται από την οργανωτική δομή). Άτυπες (σχηματίζονται αυθόρμητα κατόπιν προσωπικής επιλογής για την επιτυχία κοινών στόχων) Χαρακτηριστικά Ομάδων Συνεκτικότητα (η συνοχή των μελών της ομάδας) Συμμόρφωση (των μελών στα πρότυπα της ομάδας)

44 Οι λειτουργίες του Μάνατζμεντ
3. Λειτουργία Ελέγχου Είναι η διαδικασία με την οποία η διοίκηση ενός οργανισμού επαληθεύει την ταύτιση των αποτελεσμάτων που επιτεύχθηκαν με τα πρότυπα που προγραμματίσθηκαν. Διαδικασία-Στάδια Καθορισμός προτύπων απόδοσης, Μέτρηση Απόδοσης, Σύγκριση απόδοσης με πρότυπα, Επαναπληροφόρηση, Επανορθωτική ενέργεια Τύποι Ως προς τα υποκείμενα ελέγχου (εσωτερικοί, εξωτερικοί) Ως προς τα αντικείμενα ελέγχου (οικονομικοί, διοικητικοί)

45 Μάνατζμεντ Αλλαγών “Είναι λυπηρό το γεγονός ότι, σχεδόν σε όλο τον κόσμο, οι επιχειρήσεις αλλάζουν τόσο λίγο όσο πρέπει να αλλάξουν και όχι τόσο όσο θα μπορούσαν να αλλάξουν”. (Rosabeth Moss Kanter, 1992)

46 Μάνατζμεντ Αλλαγών Ο λόγος αποτυχίας τέτοιων προσπαθειών είναι ότι κάθε αλλαγή, άσχετα το πόσο καλή μπορεί να είναι για μια επιχείρηση, θα έρθει αντιμέτωπη με μια αντίδραση - αντίθεση. Η αντίσταση στην αλλαγή μπορεί να εκδηλωθεί από στελέχη κάθε επιπέδου από το κατώτατο ως το ανώτερο. Όσο υψηλότερα βρίσκονται στη ιεραρχία, τόσο μεγαλύτερο το εμπόδιο. Αφενός δεν καθοδηγούν τα κατώτερα στελέχη προκειμένου να αποδεχθούν την αλλαγή και να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα. Αφετέρου έχουν τη δύναμη, να παγώσουν ή ματαιώσουν την αλλαγή.

47 Μάνατζμεντ Αλλαγών Λόγοι αντίθεσης – Αντίστασης (Ansoff, 1987)
Ο φόβος για το άγνωστο Η αίσθηση ότι η αλλαγή κάνει του εργαζομένους ευάλωτους Ο φόβος για νέους ρόλους και για αποτυχία Ο φόβος της μείωσης των αποδοχών Απροθυμία ή αδυναμία για μάθηση καινούργιων δεξιοτήτων

48 Μάνατζμεντ Αλλαγών Συμβουλές Αντιμετώπισης Αλλαγών (1)
1. Αναμένεται κάποιο είδος αντίστασης έστω και στην πιο ήπια μορφή. Προετοιμάστε προσεχτικά κάθε κίνηση και φροντίστε όλες οι κινήσεις σας να είναι αποτέλεσμα στρατηγικού σχεδιασμού 2. Αν οι εργαζόμενοι είναι δυσαρεστημένοι με την τωρινή κατάσταση, είναι πιθανότερο ότι θα αποδεχθούν ευκολότερα την αλλαγή. Πραγματοποιήστε μια σύγκριση της τωρινής και μελλοντικής κατάστασης δίνοντας έμφαση στο πως θα βελτιωθούν τα πράγματα. 3. Χρησιμοποιήστε οικονομικά κίνητρα

49 Μάνατζμεντ Αλλαγών 4. Συμπεριλάβετε τους μάνατζερ στο σχεδιασμό & εφαρμογή της αλλαγής, ώστε να αισθανθούν μέρος αυτής, προκειμένου να είναι «σύμμαχοι» και όχι «εχθροί» αυτής. 5. Να είστε ανοικτοί σε συζητήσεις και προτάσεις, προσπαθήστε να καταλάβετε τα προβλήματα και τις ανησυχίες των στελεχών και να τους καθησυχάσετε. 6. Φροντίστε να έχετε ένα καθαρό όραμα για το μέλλον για τις ανάγκες τις επιχείρησης και μοιραστείτε το με τα στελέχη της εταιρείας. Όσο πληρέστερη η ενημέρωση, τόσο λιγότεροι θα είναι οι φόβοι, οι ανασφάλειες και οι φήμες. 7. Περάστε το μήνυμα ότι η αλλαγή αποτελεί μονόδρομο

50 Μάνατζμεντ Κρίσεων Με τον όρο κρίση, εννοούμε ένα αναπάντεχο γεγονός το οποίο μπορεί να προκαλέσει το θάνατο ή τον τραυματισμό των εργαζομένων ή των πελατών, να οδηγήσει στον περιορισμό των λειτουργιών της επιχείρησης ή ακόμα και τη διακοπή τους, να προκαλέσει φυσική ή περιβαλλοντολογική ζημιά, να απειλήσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης ή τη δημόσια εικόνα της. Μια κρίση έχει τρία χαρακτηριστικά: προκαλεί έκπληξη, εμπεριέχει υψηλό κίνδυνο, υπάρχει περιορισμένος χρόνος για την λήψη απόφασης. (Hermann, 1972)

51 Μάνατζμεντ Κρίσεων Παραδείγματα Κρίσης Ελαττωματικό Κύριο Προϊόν
Σημαντικά Εργασιακά Ατυχήματα Σημαντική Βλάβη Η/Υ Επιθετική Εξαγορά επιχείρησης Εσωτερικό ή Εξωτερικό Σαμποτάζ / Καταστροφή Προϊόντων Υποκλοπή Σημαντικών Πληροφοριών Τρομοκρατικό Χτύπημα Διαρροή Αποβλήτων και εμπλοκή σε οικολογική καταστροφή Πρόστιμο ή Δίωξη από τις αρχές Κατηγορίες για Σκάνδαλο (π.χ. Δωροδοκία, Πλαστογραφία σεξουαλική παρενόχληση) Καταστροφές από Φωτιά, Πλημμύρα, Σεισμό

52 Μάνατζμεντ Κρίσεων Τι είναι το Μάνατζμεντ Κρίσεων (Crisis Management)
Οι Kash και Darling (1998), υποστηρίζουν ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να χειριστούν τις κρίσεις πιο αποτελεσματικά αν είναι προετοιμασμένες για αυτές. Με τον όρο Μάνατζμεντ Κρίσεων (crisis management) εννοούμε μια σειρά από ενέργειες ώστε να μελετηθούν και να προληφθούν, σε ότι βαθμό είναι αυτό δυνατό, τα διάφορα είδη κρίσης τα οποία μπορεί να αντιμετωπίσει μια επιχείρηση και να ληφθούν αποφάσεις σχετικά με το πώς θα αντιμετωπιστεί και ξεπεραστεί μια κρίση.

53 Μάνατζμεντ Κρίσεων Αναγνώριση Κρίσεων (1) Δυσκολίες
Πιθανόν ένα γεγονός να χαρακτηριστεί ως κρίση σε κάποια δεδομένη χρονική στιγμή και να μην χαρακτηριστεί ως κρίση σε κάποια άλλη χρονική στιγμή. Πιθανόν ένα γεγονός να χαρακτηριστεί ως κρίση από μια επιχείρηση και να μην χαρακτηριστεί έτσι από κάποια άλλη. Η πραγματική πρόκληση δεν είναι να γίνει αντιληπτή η κρίση, αλλά να συμβεί αυτό έγκυρα και με διάθεση να ανακαλυφθούν οι λόγοι για τους οποίους αυτό συνέβη. (Darling, 1994)

54 Μάνατζμεντ Κρίσεων Αναγνώριση Κρίσεων (2)
Μοντέλο Shrivastava και Mitroff (1987) για αρχική αναγνώριση κρίσεων.

55 Μάνατζμεντ Κρίσεων Στάδια Κρίσης
Ο Fink (1986) αναφέρει ότι αν όχι πάντα, τις περισσότερες φορές, μια κρίση εκδηλώνεται σε 4 στάδια. 1ο στάδιο-Prodromal Crisis Προειδοποίηση για την κρίση που πρόκειται να ακολουθήσει Δύσκολο για την επιχείρηση να αντιληφθεί ότι διέρχεται αυτό το πρώτο στάδιο κρίσης Πολύ σημαντικό να αντιληφθεί η επιχείρηση ότι κάτι δεν πάει καλά στο αρχικό αυτό στάδιο

56 Μάνατζμεντ Κρίσεων Στάδια Κρίσης 2ο στάδιο - Acute Crisis
Ζημιά έχει ήδη συμβεί και η έκταση που θα λάβει εξαρτάται τις περισσότερες φορές από την επιχείρηση Απαιτεί ταχύτατη αντίδραση από την επιχείρηση Πολύ δύσκολο να συνεχίσει κανονικά τις καθημερινές τις λειτουργίες εάν δεν υπάρχει από πριν κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων Γνώση του είδους και του βαθμού κινδύνου απο τους υπεύθυνους ώστε να ενημερώσουν όλα τα μέλη της επιχείρησης που μπορούν να συμβάλλουν στην κατά το δυνατόν γρηγορότερη αντιμετώπιση του προβλήματος.

57 Μάνατζμεντ Κρίσεων Στάδια Κρίσης 3ο στάδιο -Chronic Crisis
Συμπτώματα κρίσης είναι πλέον κάτι παραπάνω από εμφανή Η επιχείρηση πρέπει πλέον να διαλέξει ανάμεσα στο αν προχωρήσει στις όποιες ενέργειες για την αντιμετώπιση του προβλήματος ή αν θα βρεθεί αντιμέτωπη ακόμα και με το ενδεχόμενο να κλείσει. Η κρίση στο στάδιο αυτό έχει γίνει πλέον κομμάτι της επιχείρησης Η επιχείρηση βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη και με άλλα συμπτώματα που συνεχώς εμφανίζονται

58 Μάνατζμεντ Κρίσεων Στάδια Κρίσης 4ο στάδιο -Crisis Resolution
Στάδιο στο οποίο προσβλέπει η ομάδα αντιμετώπιση κρίσεων (crisis management team) κατά την διάρκεια των προηγούμενων τριών φάσεων

59 Μάνατζμεντ Κρίσεων Προετοιμασία – Πρόληψη – Αντιμετώπιση Κρίσεων
Δημιουργία και εφαρμογή απαραίτητων συστημάτων αναγνώρισης και αντιμετώπισης κρίσης. (συστήματα πληροφοριών, στρατηγικού προγραμματισμού, λήψης αποφάσεων) Εκτίμηση τωρινής κατάστασης & προβλέψεις για το μέλλον Σχέδια εκτάκτου ανάγκης Δημιουργία σεναρίων Δημιουργία Ομάδας Αντιμετώπισης Κρίσεων

60 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΑΓΑΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ ΖΟΠΟΥΝΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ 5/11/2004


Κατέβασμα ppt "ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google