Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία (και ο Ρόλος της Επιτροπής Παραγωγικότητας) Γκάρυ Μπανκς Πρύτανης/Διευθύνων Σύμβουλος, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία (και ο Ρόλος της Επιτροπής Παραγωγικότητας) Γκάρυ Μπανκς Πρύτανης/Διευθύνων Σύμβουλος, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία (και ο Ρόλος της Επιτροπής Παραγωγικότητας) Γκάρυ Μπανκς Πρύτανης/Διευθύνων Σύμβουλος, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας Τέως Πρόεδρος, Επιτροπή Παραγωγικότητας, Αυστραλία Αθήνα 18 Απριλίου 2013

2 Δυτική Αυστραλία Βόρεια Επικράτεια Κουήνσλαντ Νότια Αυστραλία Νέα Νότια Ουαλία Βικτώρια Τασμανία Επικράτεια Πρωτεύουσας Η Ομοσπονδία της Αυστραλίας 2

3 Το Σύστημα της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Αυστραλίας Διαχωρισμός εξουσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ της κεντρικής κυβέρνησης και των πολιτειακών κυβερνήσεων Κοινοβουλευτικό Σύστημα τύπου Ηνωμένου Βασιλείου − δύο επικρατούντα κόμματα (με μικρότερα κόμματα να αναπτύσσονται) Συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων αλλά και ανταγωνισμός – Το ‘Συμβούλιο Κυβερνήσεων της Αυστραλίας’ αποτελεί ένα φόρουμ συνεργασίας επί των εθνικών μεταρρυθμίσεων 3

4 Η Οικονομία της Αυστραλίας: Μία Σύντομη Εικόνα Πληθυσμός22,6 εκατομμύρια (ως ήταν στις 3 Απριλίου 2013) ΑΕΠ$1336 δις − Πρωτογενής τομέας10,3% − Βιομηχανία9% Κατά κεφαλήν ΑΕΠ ($)$59 629 Ρυθμός ανάπτυξης ΑΕΠ3,1% Πληθωρισμός2,2% Ανεργία5,4% Τρέχον έλλειμμα συναλλαγών: ΑΕΠ-2,2% Δημόσιο Έλλειμμα: ΑΕΠ-3,7% 4

5 Το Προηγούμενο Καθεστώς ‘Προστατευτισμού’ Κεντρική ρύθμιση ‘δίκαιων’ μισθολογικών κλιμακίων ‘Εξατομικευμένος’ δασμολογικός προστατευτισμός Εκτενείς ρυθμιστικοί περιορισμοί στον ανταγωνισμό Κυβερνητικά μονοπώλια στις υποδομές και στις υπηρεσίες 5

6 Η μέση απόδοση παραγωγικότητας της Αυστραλίας ήταν χαμηλή 0.0 1.0 2.0 3.0 4.0 5.0 6.0 1960-651965-701970-73 ΑυστραλίαΟΟΣΑ 6

7 Η πτώση της οικονομικής κατάταξης της Αυστραλίας Κατάταξη κατά κεφαλήν ΑΕΠ στον ΟΟΣΑ n Πηγή: The Conference Board and Groningen Growth and Development Centre, Total Economy Database, Ιανουάριος 2009 7 Η Αυστραλία ήταν στην 4 η θέση το 1950 Η Αυστραλία ήταν στη 14 η θέση το 1983

8 Ευρείες Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις και Απελευθέρωση Αγορών Απελευθέρωση εμπορίου (αρχές της δεκαετίας 1980) Απελευθέρωση κεφαλαιαγοράς (αρχές της δεκαετίας 1980) Μεταρρυθμίσεις υπέρ της ανταγωνιστικότητας στις υποδομές (τέλη της δεκαετίας 1980) Μείωση ρυθμιστικού παρεμβατισμού στην αγορά εργασίας (τέλη της δεκαετίας 1980) Διοικητικές μεταρρυθμίσεις στην παροχή υπηρεσιών (αρχές της δεκαετίας 1990) Συντονισμένη ‘Εθνική Πολιτική Ανταγωνισμού’ (από το 1995) ‘Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης’ (από το 2007) 8

9 Ορισμένα Στοιχεία της Στρατηγικής Υλοποίησης Μεταρρυθμίσεων της Αυστραλίας Πρώτα μειώσαμε τους τελωνειακούς περιορισμούς Η απελευθέρωση της οικονομίας έγινε μονομερώς Οι μεταρρυθμίσεις υλοποιήθηκαν σταδιακά Η στρατηγική υλοποιήθηκε σε ευρύ πλαίσιο Παρείχαμε υποστήριξη για την υλοποίηση προσαρμογών σε ευαίσθητους κλάδους. 9

10 Σημαντική Μείωση Προστασίας και Υποστήριξης του Εισαγωγικού Κλάδου Πραγματικός ρυθμός υποστήριξης (ποσοστό) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 1970-711976-771982-831988-891994-952000-01 Βιομηχανική ΔραστηριότηταΓεωργία 10

11 Αυξημένη Εμπορική Δραστηριότητα Αναλογία Εμπορίου προς ΑΕΠ 11

12 Αύξηση Παραγωγικότητας και Καινοτομίας Μέση αύξηση παραγωγικότητας συντελεστών (MFP) Μερίδιο προστιθέμενης αξίας αγοράς από την Ε&Α επιχειρήσεων 0 0,20,2 0,40,4 0,60,6 0,80,8 1 1,21,2 1968-691976-771984-851992-932000-01 1,21,2 2,32,3 0,90,9 0,70,7 0 0,50,5 1 1,51,5 2 2,52,5 1984-85 έως 1988-89 1988-89 έως 1993-94 1993-94 έως 1998-99 1998-99 έως 2003-04 ποσοστό 12

13 Πτώση και Ανάκαμψη της Οικονομικής Κατάταξης της Αυστραλίας Κατάταξη ΟΟΣΑ σύμφωνα με κατά κεφαλήν ΑΕΠ n Πηγή: The Conference Board and Groningen Growth and Development Centre, Total Economy Database, Ιανουάριος 2009 13 Australia back to 5 th in 2010 Η Αυστραλία ήταν στην 4 η θέση το 1950 Η Αυστραλία ήταν στη 14 η θέση το 1983 Η Αυστραλία επέστρεψε στην 5 η θέση το 2010

14 «Δεν υπάρχει τίποτα δυσκολότερο προς υλοποίηση … από την προσπάθεια καθιέρωσης μίας νέας τάξης πραγμάτων. Διότι ο μεταρρυθμιστής έχει εχθρούς όλους όσους επωφελούνται από την παλαιά τάξη πραγμάτων και μόνο χλιαρούς υποστηρικτές όσους ωφελούνται από τα νέα δεδομένα». (Νίκολο Μακιαβέλι, Ο Ηγεμών, 1513) 14

15 Πολιτικά Εμπόδια στις Μεταρρυθμίσεις Το κόστος είναι συχνά άμεσο, αλλά τα οφέλη διαφαίνονται μακροπρόθεσμα Το κόστος της μεταρρύθμισης είναι συγκεκριμένο, αλλά τα οφέλη γίνονται αισθητά ευρέως Όσοι πιθανώς θα ωφεληθούν, συχνά δεν έχουν επαρκή πληροφόρηση (σε αντίθεση με όσους χάνουν) Κατακερματισμένες γραφειοκρατικές δομές, με διαφορετικές δυνατότητες, και συχνά ευθυγραμμισμένες με τομεακά συμφέροντα Πολλαπλά επίπεδα δικαιοδοσίας περιπλέκουν την πρόοδο υλοποίησης 15

16 Ορισμένοι Καινοτόμοι Κρατικοί Θεσμοί της Αυστραλίας για την υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων (και της Άρτιας Πολιτικής) Μόνιμες Επιτροπές Απολογισμού και Αξιολόγησης − Η Επιτροπή Παραγωγικότητας Ρυθμιστικές διαδικασίες αξιολόγησης ρυθμίσεων − Η Υπηρεσία Ρύθμισης Βέλτιστων Πρακτικών Παρακολούθηση της απόδοσης του δημοσίου τομέα − Επιθεώρηση Κυβερνητικών Υπηρεσιών − (Εθνικό) Συμβούλιο Μεταρρύθμισης του Συμβουλίου των Κυβερνήσεων της Αυστραλίας 16

17 Τι είναι η Επιτροπή Παραγωγικότητας; Μία ανεξάρτητη κυβερνητική Αρχή που εξετάζει αμερόληπτα πολιτικές, προγράμματα και ρυθμιστικές δράσεις − Και παρέχει ερευνητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες επί μεταρρυθμίσεων που εξυπηρετούν το μακροπρόθεσμο εθνικό συμφέρον. Εξελίχθηκε από ένα κρατικό όργανο σε κυβερνητική συμβουλευτική αρχή επί εισαγωγικών δασμών (το Συμβούλιο Δασμών, 1922). − Αναδιοργανώθηκε το 1973, το 1990 και το 1996 – διευρύνοντας σταδιακά τις αρμοδιότητές της. − Αυτή τη στιγμή διαθέτει περίπου 200 άτομα προσωπικό και $US30εκ. ετήσιο προϋπολογισμό. 17

18 Τρία Βασικά Στοιχεία Σχεδιασμού Ανεξαρτησία − Κυβερνητική χρηματοδότηση, αλλά ανεξάρτητη από την Εκτελεστική Εξουσία − Θεσμοθέτηση ρόλου και θητείας με Βουλευτικό Νομοσχέδιο Διαφάνεια − Δημόσιες διαδικασίες (προτάσεις, σχέδια αναφορών) − Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων Οπτική επί της συνολικής οικονομίας − ‘επίτευξη υψηλότερου βιοτικού επιπέδου για την Αυστραλιανή κοινωνία’ 18

19 Πώς η Επιτροπή Παραγωγικότητας ‘Συνδέεται’ με την Κυβέρνηση Βουλή Υπουργικό Συμβούλιο Υπουργός Οικονομικών Επιτροπή Παραγωγικότητας Πολίτες... 19

20 Τα Στάδια της Διαβουλευτικής Διαδικασίας της Επιτροπής Σύσταση από το Υπουργικό Συμβούλιο n Η Επιτροπή Παραγωγικότητας ζητά κατάθεση προτάσεων n Αρχικές διαβουλεύσεις και Έγγραφο Θεμάτων n Πρώτο στάδιο ακροάσεων ή συναντήσεων n Δημοσιοποίηση προσχεδίου Έκθεσης n Δεύτερο στάδιο προτάσεων και ακροάσεων/συναντήσεων n Κατάθεση Έκθεσης σε Κυβέρνηση (στη συνέχεια δημοσιοποίησή της) n Κατάθεση σε Υπουργικό Συμβούλιο από τον αρμόδιο Υπουργό n Λήψη αποφάσεων και υλοποίηση 20

21 Το Εύρος των Συμβουλευτικών Δραστηριοτήτων της Επιτροπής Θέματα κλαδικής υποστήριξης και εμπορικών πολιτικών Ρυθμιστικά πλαίσια για υποδομές και δημόσιες υπηρεσίες Ρύθμιση θεμάτων ανταγωνισμού και κατανάλωσης Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας Κοινωνικά και περιβαλλοντικά προγράμματα/ρυθμιστικές δράσεις Μείωση γραφειοκρατίας που αφορά στην επιχειρηματικότητα Τάσεις και μοχλοί παραγωγικότητας 21

22 Πώς η Επιτροπή έχει Στηρίξει τις Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία; Με αμερόληπτη παροχή συμβουλών υπέρ του ‘εθνικού συμφέροντος’ Με τεκμηριωμένα ευρήματα που τίθενται στη δημόσια κρίση Δίνοντας την ευκαιρία στην κυβέρνηση να εξετάσει τις αντιδράσεις των πολιτών Με τεκμηριωμένα επιχειρήματα στην κυβέρνηση για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων Με αυξημένη δημόσια ενημέρωση για το κόστος των υφιστάμενων πολιτικών και τα πλεονεκτήματα των μεταρρυθμίσεων − Διευκολύνοντας το σχηματισμό συνασπισμών υπέρ των μεταρρυθμίσεων 22

23 Ορισμένα πρόσφατα θέματα διαβούλευσης Περιφερειακές Εμπορικές Συμφωνίες Υποστήριξη Ε&Α Ρυθμιστικά εμπόδια σε κρίσιμης σημασίας κλάδους Ζητήματα χωροταξίας Πολιτική και ρύθμιση ύδρευσης Ρύθμιση λειτουργίας αεροδρομίων Απόδοση κλάδου λιανικής Διεθνείς συγκρίσεις ‘τιμολόγησης’ άνθρακα Ανθρώπινο δυναμικό κλάδου εκπαίδευσης Πλαίσιο πολιτικής για παροχή φροντίδας στην τρίτη ηλικία 23

24 Επιπλέον Παράμετροι των Μεταρρυθμίσεων στην Αυστραλία Διαδικασίες αξιολόγησης πολιτικών επί συγκεκριμένων ζητημάτων Ad hoc (φορολογία, αγορά εργασίας,….) Μηχανισμοί συντονισμού και εποπτείας εντός και επί της κεντρικής και των πολιτειακών κυβερνήσεων Πολιτική ηγεσία − ισχυρή ‘τεχνοκρατική’ υποστήριξη 24

25 Επιπτώσεις για Τρίτους; Οι χώρες διαφέρουν μεταξύ τους αλλά αντιμετωπίζουν παρόμοιες ανάγκες και εμπόδια σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία ωφελήθηκαν από φορείς που παρέχουν ανεξάρτητες ερευνητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες Υπάρχει δυνατότητα προσαρμογής παρόμοιων προσεγγίσεων στο θεσμικό τομέα άλλων χωρών; 25

26 Ορισμένες Καινοτομίες της Αυστραλίας στην Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Πολιτικών (συνέχεια) Μόνιμες Επιτροπές Απολογισμού και Αξιολόγησης − Η Επιτροπή Παραγωγικότητας Ρυθμιστικές διαδικασίες αξιολόγησης − Η Υπηρεσία Ρύθμισης Βέλτιστων Πρακτικών Παρακολούθηση της απόδοσης του δημοσίου τομέα − Επιθεώρηση Κυβερνητικών Υπηρεσιών − (Εθνικό) Συμβούλιο Μεταρρύθμισης του Συμβουλίου των Κυβερνήσεων της Αυστραλίας 26

27 Τα Κύρια Χαρακτηριστικά της Αξιολόγησης Ρυθμιστικού Αντίκτυπου Αποσαφήνιση στοχοθεσίας και ανάγκης για κυβερνητική δράση Προσδιορισμός όλων των αντίστοιχων επιλογών (συμπεριλαμβανομένων των μη ρυθμιστικών) Αξιολόγηση κόστους και πλεονεκτημάτων σε όλο το εύρος της οικονομίας και της κοινωνίας − και επιλογή της εναλλακτικής με το μεγαλύτερο καθαρό όφελος Διαβούλευση με εταίρους καθ’ όλη τη διαδικασία Αποτελεσματική στρατηγική υλοποίησης − και περιοδική ανασκόπηση των αποτελεσμάτων 27

28 Το Σύστημα Ρυθμιστικής Αξιολόγησης της Κυβέρνησης της Αυστραλίας Οι επιπτώσεις όλων των ρυθμιστικών προτάσεων στις επιχειρήσεις/στον ανταγωνισμό ελέγχονται Η Υπηρεσία Ρύθμισης Βέλτιστων Πρακτικών (OBPR) αποφαίνεται εάν υπάρχει ανάγκη για Ανακοίνωση Ρυθμιστικού Αντίκτυπου − και παρακολουθεί τη συμμόρφωση Η μη συμμόρφωση σημαίνει ότι οι ρυθμιστικές προτάσεις δεν υλοποιούνται − εκτός εάν εξαιρεθούν από τον Πρωθυπουργό (στη συγκεκριμένη περίπτωση απαιτείται αξιολόγηση μετά την υλοποίηση) Όλες οι ρυθμιστικές δράσεις αξιολογούνται περιοδικά − ρήτρες προθεσμίας σε βοηθητικές ρυθμίσεις − πενταετείς αξιολογήσεις (και ad hoc μεμονωμένες αξιολογήσεις) 28

29 Ορισμένες Καινοτομίες της Αυστραλίας στην Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Πολιτικών (συνέχεια) Μόνιμες Επιτροπές Απολογισμού και Αξιολόγησης − Η Επιτροπή Παραγωγικότητας Ρυθμιστικές διαδικασίες αξιολόγησης − Η Υπηρεσία Ρύθμισης Βέλτιστων Πρακτικών Παρακολούθηση της απόδοσης του δημοσίου τομέα − Επιθεώρηση Κυβερνητικών Υπηρεσιών − (Εθνικό) Συμβούλιο Μεταρρύθμισης του Συμβουλίου των Κυβερνήσεων της Αυστραλίας 29

30 Η Δομή της Αξιολόγησης Κυβερνητικών Υπηρεσιών Ετήσιες αναφορές επί αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των κυβερνητικών υπηρεσιών Εκτελεστική Επιτροπή Έργου με ανώτερα στελέχη κεντρικών υπηρεσιών – επικεφαλής ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγικότητας 12 Ομάδες Εργασίας με ανώτερα στελέχη από υπηρεσιακούς φορείς Προτάσεις ειδικών Γραμματεία: Επιτροπή Παραγωγικότητας 30

31 Υπηρεσίες που Καλύπτονται στις Ετήσιες Αναφορές Σχολική εκπαίδευση Επαγγελματική Κατάρτιση Αστυνομία Διοίκηση Δικαστηρίων Φυλακές Διαχείριση Καταστάσεων Έκτακτης Ανάγκης Δημόσια Νοσοκομεία Υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και κοινοτικής υγείας Φροντίδα ηλικιωμένων Υπηρεσίες ΑΜΕΑ Υπηρεσίες για παιδιά Στέγαση 31

32 Δείκτες απόδοσης για δημόσια νοσοκομεία Επεξήγηση δεικτών Μη ολοκληρωμένες ή άμεσα συγκρίσιμες πληροφορίες Προς ανάπτυξη ή μη συγκέντρωση στοιχείων για την παρούσα Αναφορά Στοιχεία παρόντος σε συγκριτική βάση Περιορισμοί σε γραφήματα ή πίνακες της αναφοράς ΑΠΟΔΟΣΗ Στόχοι Αποτελεσματικότητα Παροχές Αποτελέσματα Ποιότητα Αποδοτικότητα Καταλληλότητα Βιωσιμότητα Ικανότητα Πρόσβαση Ασφάλεια Ανταπόκριση Συνέχεια ΠρόσβασηΙσότητα Βιοενδεικτικές δράσεις Ικανοποίηση ασθενών Έρευνες ικανοποίησης ασθενών Βιωσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού Ποσοστά προχειρουργικού ελέγχου Έλλειψη σχεδιασμού ποσοστών επανεισαγωγής Ποσοστά μόλυνσης χειρουργείων Διαχωρισμός ποσοστών συγκεκριμένων επεμβάσεων Πιστοποίηση Χρόνοι αναμονής για μη επείγουσες επεμβάσεις Ισότητα πρόσβασης για ομάδες με ειδικές ανάγκες Χρόνοι αναμονής στα επέιγοντα Επαναλαμβανόμενο κόστος ανά ομάδες περιπτώσεων Συγκριτικός δείκτης παραμονής Επαναλαμβανόμενο κόστος ανά υπηρεσία σε μη εισηγμένο ασθενή Συνολικό κόστος ανά ομάδες περιπτώσεων Συνέχεια υπηρεσιών περίθαλψης 32

33 Ορισμένες Καινοτομίες της Αυστραλίας στην Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Πολιτικών (συνέχεια) Μόνιμες Επιτροπές Απολογισμού και Αξιολόγησης − Η Επιτροπή Παραγωγικότητας Ρυθμιστικές διαδικασίες αξιολόγησης − Η Υπηρεσία Ρύθμισης Βέλτιστων Πρακτικών Παρακολούθηση της απόδοσης του δημοσίου τομέα − Επιθεώρηση Κυβερνητικών Υπηρεσιών − (Εθνικό) Συμβούλιο Μεταρρύθμισης του Συμβουλίου των Κυβερνήσεων της Αυστραλίας 33

34 Συμβούλιο Μεταρρύθμισης COAG Ένας ‘εθνικός’ φορέας – Τα μέλη προέρχονται από την κεντρική και τις πολιτειακές κυβερνήσεις Παρακολούθηση καθώς και σύνταξη αναφορών επί της υλοποίησης συμφωνημένων εθνικών μεταρρυθμίσεων – πειθαρχία μέσω διαφάνειας Ενημερώνει εάν η απόδοση των πολιτειακών κυβερνήσεων καλύπτει τις απαιτήσεις για ομοσπονδιακή χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους κλάδους (π.χ., νοσοκομεία, σχολεία...) 34

35 Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία (και ο Ρόλος της Επιτροπής Παραγωγικότητας) Γκάρυ Μπανκς Πρύτανης/Διευθύνων Σύμβουλος, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας Τέως Πρόεδρος, Επιτροπή Παραγωγικότητας, Αυστραλία Αθήνα 18 Απριλίου 2013


Κατέβασμα ppt "Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις στην Αυστραλία (και ο Ρόλος της Επιτροπής Παραγωγικότητας) Γκάρυ Μπανκς Πρύτανης/Διευθύνων Σύμβουλος, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google