Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

2η Ενότητα: Επικοινωνιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "2η Ενότητα: Επικοινωνιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 2η Ενότητα: Επικοινωνιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας
“Ευρωπαϊκό δίκτυο επιτήρησης και ελέγχου του καρκίνου τραχήλου μήτρας στα νέα Κράτη Μέλη - AURORA” 2η Ενότητα: Επικοινωνιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας

2 Το παρόν υλικό προέρχεται από το πρόγραμμα «AURORA» το οποίο χρηματοδοετείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Υγείας.

3 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Αποτελεσματικές Επικοινωνιακές δεξιότητες για Λειτουργούς Υγείας Επικοινωνώντας για την Υγεία Σχέση Ιατρού – Ασθενή την προληπτική φροντίδα υγείας Ένα ιατρικό θέμα Ο βασικό κανόνας που απαιτείται να γνωρίζετε Τι να κάνετε Πώς να μιλάτε; Εξηγήστε την προληπτική φύση του τεστ Παπανικολάου Αλλάζοντας Συνήθειες Υγείας Αλλάζοντας ελλιπείς συνήθειες υγείας Συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις στην αλλαγή στάσεων υγείας Εκπαιδευτικές Ενστάσεις Ενστάσεις λόγω φόβου Γιατί αλλάζουν οι άνθρωποι; Συνέντευξη Αρχές Μάθετε τα δεδομένα σας και σκεφτείτε τις απαντήσεις σας Ψυχολόγοι Υγείας Σύνοψη Πηγές

4 Αποτελεσματικές Επικοινωνιακές δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας

5 Επικοινωνία για την Υγεία
Σχέση Ι-Α Ναι μεν..αλλά Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Επικοινωνία για την Υγεία Σχέση Ιατρού – Ασθενή στην προληπτική φροντίδα υγείας Το δίλημμα ναι μεν..αλλά Πώς να μιλάτε με τους ασθενείς Πώς να αλλάξετε τις Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Κινητοποίησης Γιατί αλλάζουν οι άνθρωποι; Παράδειγμα: διάλογος Ιατρού - Ασθενή Σύνοψη Η τήρηση και κατανόηση των ιατρικών οδηγιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα των Επαγγελματιών Υγείας να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά με τον ασθενή τους.

6 Σχέση Ιατρού – Ασθενή στην προληπτική φροντίδα υγείας
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Σχέση Ιατρού – Ασθενή στην προληπτική φροντίδα υγείας Η πρώτη επίσκεψη ενός ασθενή είναι σημαντική και μπορεί να οδηγήσει είτε στην έναρξη μιας αποδοτικής σχέσης ή να καταλήξει με δυσαρέσκεια και από τις δύο πλευρές και αναζήτηση άλλου επαγγελματία υγείας ή την άρνηση της συμμετοχής στις δραστηριότητες πρόληψης (π.χ. τεστ ΠΑΠ).

7 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλά; Συνήθειες Υγείες Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Η επικοινωνία Ιατρού – Ασθενή περιλαμβάνει λεκτικές και μη λεκτικές διεργασίες, μέσω των οποίων ο ιατρός συλλέγει και μοιράζεται πληροφορίες με έναν ασθενή, οικοδομώντας μια θεραπευτική σχέση. Ένα ιατρικό ζήτημα Η επικοινωνία μπορεί να φαίνεται απλή. Στην πραγματικότητα αυτή η μορφή επικοινωνίας, μπορεί να κρύβει πολλές προκλήσεις.

8 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά

9 Ιδιαίτερα όσον αφορά την προληπτική φροντίδα υγείας.
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Ο βασικός κανόνας που απαιτείται να γνωρίζετε Ιδιαίτερα όσον αφορά την προληπτική φροντίδα υγείας. Αυτό που θα πρέπει να μάθει ένας ιατρός να αναγνωρίζει πρώτα απ’ όλα είναι το: ΔΙΛΗΜΜΑ ΝΑΙ ΜΕΝ…ΑΛΛΑ

10 ΤΟ ΔΙΛΛΗΜΑ ΝΑΙ ΜΕΝ…ΑΛΛΑ
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά ΤΟ ΔΙΛΛΗΜΑ ΝΑΙ ΜΕΝ…ΑΛΛΑ Όταν οι άνθρωποι θέλουν να αλλάξουν, αλλά ταυτόχρονα δεν θέλουν να αλλάξουν. Όταν θα ήθελαν να κάνουν ένα τεστ ΠΑΠ … αλλά ταυτόχρονα διάφορα θέματα όπως αμηχανία, ελλιπής γνώση, πολιτισμικά και θρησκευτικά εμπόδια τους αποτρέπουν. Τεστ ΠΑΠ….;

11 ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΝΑΙ ΜΕΝ…ΑΛΛΑ
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΝΑΙ ΜΕΝ…ΑΛΛΑ Για να διερευνήσεις την αμφιθυμία, θα πρέπει να δουλέψεις στην καρδιά του προβλήματος που έχει δημιουργήσει το κώλυμα Αναφέρεται ως: Αμφίθυμη σύγκρουση και Η επίλυση της αμφίθυμης σύγκρουσης είναι σημαντική για την επίτευξη αλλαγής. Η αντιμετώπιση των αμφίθυμων σκέψεων θα επιτρέψει στο άτομο να λάβει σημαντικές αποφάσεις για αλλαγή

12 Τι να κάνετε; Μην στέκεστε
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Τι να κάνετε; Διατηρήστε οπτική επαφή με τον ασθενή, δώστε το χέρι και συστηθείτε Κάντε τον ασθενή να αισθανθεί άνετα και χτίστε την επικοινωνία Αποφύγετε επικριτική γλώσσα ή συμπεριφορά Μην στέκεστε Ενθαρρύνετε Αφήστε τους ασθενείς να διηγηθούν την ιστορία τους Χρησιμοποιείστε ανοιχτές ερωτήσεις Οικοδομήστε σχέση – θα ενθαρρύνει τον ασθενή σας να επιστρέψει για μεταπαρακολούθηση Μη θεωρείτε δεδομένο ότι οι άνθρωποι γνωρίζουν την ιατρική ορολογία – εξηγήστε τους – δώστε παραδείγματα Να δίνετε προσοχή στα μη λεκτικά στοιχεία – μη δείχνετε εκνευρισμό, απόρριψη, ανυπομονησία Μάθετε σχετικά με το υπόβαθρο του ασθενή (θρησκευτικά ή πολιτισμικά εμπόδια) Ενθαρρύνετε τους να ρωτήσουν Δώστε προσοχή στα σημάδια, λεκτικά και μη λεκτικά

13 Πώς να μιλάω; Μην Θέλω να κάνω τεστ ΠΑΠ…αλλά αισθάνομαι αμήχανα…
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Πώς να μιλάω; Θέλω να κάνω τεστ ΠΑΠ…αλλά αισθάνομαι αμήχανα… Μην Μην αισθάνεσαι αμήχανα. Βλέπω πολλές γυναίκες καθημερινά! Οι γυναίκες, ιδιαίτερα εκείνες που προέρχονται από περιθωριοποιημένες ομάδες όπως οι μετανάστριες, μπορεί να αντιμετωπίζουν πολιτισμικά και θρησκευτικά εμπόδια όσον αφορά την εξέτασή τους από άντρα ιατρό

14 Θα προτιμούσατε μια γυναίκα νοσηλεύτρια για το τεστ ΠΑΠ;
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αντ’ αυτού πείτε ;) Καταλαβαίνω πώς αισθάνεστε – αλλά ας μιλήσουμε για το πώς το τεστ ΠΑΠ θα ωφελήσει την υγεία σας. Θα προτιμούσατε μια γυναίκα νοσηλεύτρια για το τεστ ΠΑΠ;

15 Αισθάνομαι καλά, γιατί θα πρέπει να κάνω τεστ ΠΑΠ
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά “Επειδή είναι καλό για την υγεία σας” ή “επειδή θα σας σώσει από τον καρκίνο” Μην Αισθάνομαι καλά, γιατί θα πρέπει να κάνω τεστ ΠΑΠ Πολλές γυναίκες φοβούνται ακόμα και στο άκουσμα της λέξης καρκίνος. Πολλές γυναίκες, ιδιαίτερα από τις αναπτυσσόμενες χώρες, πιστεύουν ότι αν αισθάνονται καλά δεν έχουν τίποτα.

16 Εξηγήστε την προληπτική χρήση του Τεστ Παπανικολάου
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εξηγήστε την προληπτική χρήση του Τεστ Παπανικολάου Αντ’ αυτού πείτε

17 Εξηγήστε την προληπτική φύση του τεστ Παπανικολάου
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εξηγήστε την προληπτική φύση του τεστ Παπανικολάου Αντ’ αυτού πείτε Μερικές ασθένειες αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια μιας μακράς περιόδου – αν προσέχετε τον εαυτό σας με συχνά τεστ, εξοικονομείτε χρήματα και αποφεύγετε μελλοντικά προβλήματα back

18 Προλαμβάνει προκαρκινικές αλλοιώσεις πριν εξελιχθούν σε καρκίνο
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν.,αλλά Εξηγήστε την προληπτική φύση του τεστ Παπανικολάου Αντ’ αυτού πείτε Προλαμβάνει προκαρκινικές αλλοιώσεις πριν εξελιχθούν σε καρκίνο back

19 Μην Φοβάμαι τον καρκίνο…δεν θέλω να ξέρω αν έχω καρκίνο
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Φοβάμαι τον καρκίνο…δεν θέλω να ξέρω αν έχω καρκίνο Μην Καταλαβαίνω ότι φοβάστε, αλλά δεν είναι τόσο τρομερό όσο νομίζετε

20 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αντ’ αυτού πείτε Χρησιμοποιήστε απλές αλλά ακριβείς πληροφορίες όσον αφορά την προληπτική φύση του τεστ ΠΑΠ Μην θεωρείται δεδομένο ότι όλες οι γυναίκες κατανοούν την ιατρική ορολογία Να είστε καθησυχαστικός/η και να δείχνετε κατανόηση όσο απλές και αν είναι οι ερωτήσεις

21 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εξηγήστε Πολλοί ιατροί δεν παρέχουν επαρκείς πληροφορίες σχετικά με τον καρκίνο τραχήλου μήτρας και δεν τονίζουν την προληπτική φύση του τεστ

22 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Μην Δεν θέλω να μάθω ότι έχω HPV, ο σύντροφός μου θα θυμώσει μαζί μου, θα έχω πρόβλημα

23 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Μην Πολλοί ιατροί αποφεύγουν να παρεμβαίνουν σε αυτό το σημείο αφήνοντας περιθώριο δημιουργίας παρανοήσεων Ο ιός HPV είτε δεν είναι κατανοητός ευρέως είτε είναι στρεβλά κατανοητός λόγω της σύνδεσής του με τη γενετήσια πράξη ως κύριο τρόπο μετάδοσής του

24 Αντ’ αυτού Εξηγείστε τι είναι ο ιός,
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αντ’ αυτού Εξηγείστε τι είναι ο ιός, Πως μπορεί να μολυνθεί η πλειοψηφία των γυναικών, Πως ο ιός είναι ασυμπτωματικός για πολλά χρόνια, Πως οι περισσότερες γυναίκες που έχουν HPV δεν θα αναπτύξουν ποτέ καρκίνο, Δώστε ενημερωτικό υλικό

25 Αλλάζοντας Συνήθειες Υγείας
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αλλάζοντας Συνήθειες Υγείας “Η συνήθεια είναι συνήθεια, και δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να την πετάξει από το παράθυρο, αλλά πείθοντας λίγο λίγο κάθε φορά” Mark Twain

26 Αλλάζοντας ανεπαρκείς συνήθειες υγείας
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αλλάζοντας ανεπαρκείς συνήθειες υγείας Συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις για την αλλαγή Εκπαιδευτικές Ενστάσεις Ενστάσεις λόγω Φόβου

27 Συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις στην αλλαγή των συνηθειών υγείας
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις στην αλλαγή των συνηθειών υγείας Δώστε στους σωστές πληροφορίες σχετικά με τις συνέπειες των ανεπαρκών συνηθειών υγείας Μπορεί να κινητοποιηθούν να αλλάξουν αυτές τις συνήθειες προς μια πιο υγιή κατεύθυνση Εκστρατείες αλλαγής στάσεων • Αναπτύξτε επαγωγικά την επιθυμία • Δεν είναι αποτελεσματικό όταν απλά «διδάσκουμε» τους ανθρώπους πώς ακριβώς να ενεργήσουν

28 Εκπαιδευτικές Ενστάσεις
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εκπαιδευτικές Ενστάσεις Τα μηνύματα θα πρέπει να αναφέρουν ρητά συμπεράσματα • Μια ενημέρωση που θα υμνεί τις αρετές του προγράμματος διαλογής καρκίνου τραχήλου μήτρας, θα πρέπει ρητά να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το άτομο πρέπει να αλλάξει συμπεριφορά και να συμμετέχει στο πρόγραμμα διαλογής Πιο ακραία μηνύματα οδηγούν σε μεγαλύτερες συμπεριφοριστικές αλλαγές, μέσα σε κάποια όρια • Πολύ ακραία μηνύματα δεν είναι τόσο αποτελεσματικά Για τις συμπεριφορές πρόληψης της υγείας, όπως η διαλογή του καρκίνου τραχήλου μήτρας, εστιάζουμε στα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν εάν δεν τις ακολουθήσουμε. Είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος • Για την προαγωγή συμπεριφορών υγείας, όπως η χρήση αντηλιακού, είναι πιο αποτελεσματικό να εστιάζουμε στα προτερήματα της χρήσης

29 Εκπαιδευτικές Ενστάσεις
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εκπαιδευτικές Ενστάσεις Εάν το κοινό είναι δεκτικό στην αλλαγή συνηθειών υγείας, τότε η ενημέρωση θα πρέπει να περιλαμβάνει μόνο θετικά σημεία • Εάν το ακροατήριο δεν τείνει προς την αποδοχή του μηνύματος, η ενημέρωση θα πρέπει να εστιάζει και στις δύο πλευρές του θέματος Για παράδειγμα: • Όσα άτομα είναι πρόθυμα να συμμετέχουν στη διαλογή καρκίνου τραχήλου μήτρας, θα πρέπει να ενημερωθούν μόνο για τα οφέλη της διαλογής • Όσα άτομα δεν έχουν ακόμα αποφασίσει να συμμετάσχουν στη διαλογή, θα πρέπει να πειστούν από ενημέρωση η οποία θα τονίζει τους κινδύνους της μη συμμετοχής στη διαλογή, αναγνωρίζοντας παράλληλα την πρόκληση της αποφυγής

30 Εκπαιδευτικές Ενστάσεις
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Εκπαιδευτικές Ενστάσεις Παροχή πληροφοριών Δεν διασφαλίζει ότι τα άτομα θα λάβουν τις πληροφορίες με τον σωστό τρόπο Όταν τα άτομα λαμβάνουν αρνητικά τις πληροφορίες για τους κινδύνους σχετικά με την υγεία τους • Επεξεργάζονται τις πληροφορίες αρνητικά • Αντί να οδηγηθούν στις κατάλληλες αλλαγές συμπεριφορών υγείας, μπορεί να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ως λιγότερο σοβαρό ή πιο συνηθισμένο σε σχέση με αυτό που πίστευαν πριν.

31 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Ενστάσεις λόγω Φόβου Υπόθεση: Εάν τα άτομα φοβούνται ότι μια συγκεκριμένη συνήθεια βλάπτει την υγεία τους, θα αλλάξουν τη συνήθεια ώστε να μειώσουν τον φόβο • Όσο πιο πολύ φοβάται ένα άτομο, τόσο πιο πιθανό είναι να αλλάξει τη σχετική συμπεριφορά • Η έρευνα έχει δείξει ότι αυτή η σχέση δεν υφίσταται πάντα Να το αλλάξω ή όχι..;

32 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Ενστάσεις λόγω Φόβου Μηνύματα παρακίνησης που προκαλούν πολύ φόβο μπορεί ουσιαστικά να υπονομεύσουν την αλλαγή συμπεριφοράς υγείας • Ο φόβος από μόνος του: • Μπορεί να μην είναι αρκετός για να αλλάξει μια συμπεριφορά • Μπορεί να μην οδηγήσει σε μακράς διάρκειας αλλαγές στις συνήθειες υγείας Εκτός και αν ο φόβος συνδυάζεται με: • Συστάσεις για δράση • Ενημέρωση σχετικά με την αποτελεσματικότητα των συμπεριφορών υγείας

33 Γιατί οι άνθρωποι αλλάζουν;
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Γιατί οι άνθρωποι αλλάζουν; Συχνά το ενδιαφέρον σχετικά με την κινητοποίηση των ασθενών ξεκινάει με την απορία γιατί οι γυναίκες δεν θέλουν να συμμετέχουν στο τεστ ΠΑΠ. Αλλά πιο παραγωγική και χρήσιμη ερώτηση είναι γιατί οι γυναίκες θέλουν να φροντίζουν την υγεία τους. Σύμφωνα με τους Miller και Rollnic (2002) υπάρχουν τρία συστατικά της κινητοποίησης: Επιθυμία για αλλαγή Ικανότητα να το επιτύχουμε Ετοιμότητα

34 First of all, doctor should develop this discrepancy in his patients.
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Θέληση: Η Σημασία της Αλλαγής People want to change their behavior when there is a high degree of discrepancy between what is happening at present and what one values for the future.

35 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Ικανότητα: Αυτοπεποίθηση για Αλλαγή Σε αυτό το σημείο της συνομιλίας, ο γιατρός πρέπει να προτείνει μια λύση. Μερικές φορές οι γυναίκες αισθάνονται ότι θέλουν αλλά δεν μπορούν να φροντίσουν την υγεία τους.

36 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Δεν θέλω να πάθω καρκίνο τραχήλου μήτρας, αλλά το τεστ ΠΑΠ δεν είναι το πιο σημαντικό πράγμα αυτή τη στιγμή. Ετοιμότητα: Ζήτημα Προτεραιοτήτων Οι γυναίκες μπορεί να είναι πρόθυμες και ικανές να φροντίσουν την υγεία τους, αλλά όχι έτοιμες να το κάνουν.

37 Συνέντευξη Τι γνωρίζετε για τον καρκίνο τραχήλου μήτρας;
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συνέντευξη Κάτι έχω ακούσει σχετικά... Τι γνωρίζετε για τον καρκίνο τραχήλου μήτρας; Ο ιατρός ξεκινά με μια ανοιχτή ερώτηση

38 Γνωρίζετε ότι μπορείτε να προλάβετε την εμφάνισή του;
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συνέντευξη Τι πρέπει να κάνω; Γνωρίζετε ότι μπορείτε να προλάβετε την εμφάνισή του;

39 Συνέντευξη Πρέπει να κάνετε τεστ ΠΑΠ ανά τακτά χρονικά διαστήματα
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συνέντευξη Πρέπει να κάνετε τεστ ΠΑΠ ανά τακτά χρονικά διαστήματα Το γνωρίζω αλλά θα είναι πρόβλημα για εμένα Η πελάτης αμέσως εκφράζει την αμφιθυμία του η οποία μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτή ως άμυνα

40 Συνέντευξη Θα ντρέπομαι λίγο Όχι, δεν είναι
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Θα ντρέπομαι λίγο Συνέντευξη Γιατί θα είναι πρόβλημα για εσένα; Αντί για επίθεση, ο ιατρός χρησιμοποιεί απλούς συλλογισμούς Κατανοώ ότι μια τέτοια εξέταση δεν είναι ευχάριστη για τις γυναίκες. Όχι, δεν είναι Δεν γνωρίζω, αλλά ελπίζω να είμαι υγιής Ο ιατρός καταλαβαίνει ότι υπάρχει συνεχής αμφιθυμία και το χρησιμοποιεί ως ευκαιρία για να ενισχύσει το κίνητρο μιλώντας για το μέλλον Εύχομαι κάτι τέτοιο να είναι αληθινό, αλλά νομίζω ότι πρέπει να το επιβεβαιώσεις φροντίζοντας τον εαυτό σου, για παράδειγμα – κάνοντας τεστ ΠΑΠ Τι πιστεύετε ότι μπορεί να συμβεί αν δεν συμμετέχετε στην εξέταση του τεστ ΠΑΠ; Αντανακλά και ενδυναμώνει μια σημαντική αξία

41 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συνέντευξη Αντί να επιτεθεί, ο ιατρός χρησιμοποιεί μια απλή αντανάκλαση Ι: Γιατί είναι πρόβλημα για εσάς; Α: Δεν έχω χρόνο για κάτι τέτοιο. Ι: Γνωρίζω ότι η συμμετοχή στη διαλογή για τον καρκίνο τραχήλου μήτρας θα σας πάρει χρόνο. Α: Έχω δουλειά, παιδιά, πραγματικά δεν έχω χρόνο Ι: Κατά συνέπεια, αν δεν συμμετάσχετε σε αυτό το πρόγραμμα θα εξοικονομήσετε χρόνο Α: Μα ναι, φυσικά! Ι: Άρα, τι πιστεύετε ότι μπορεί να συμβεί αν έχετε κάποιες ανωμαλίες στον τράχηλο της μήτρας σας; Α: Ελπίζω να μην έχω καμία. Ι: Ελπίζω κι εγώ το ίδιο, αλλά αν συμβεί, πόσο χρόνο θα χάσετε; Α: Έχετε δίκιο. Η θεραπεία χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο και δεν θα μπορούσα να πηγαίνω στη δουλειά Ι: Τι άλλα προβλήματα θα έχετε τότε; Α: Δεν θα έχω κάποιον να φροντίζει τα παιδιά μου... Ι: Άρα λοιπόν, το να χάσετε μια ώρα για να κάνετε το τεστ ΠΑΠ, θα σας γλυτώσει από πολλές μέρες χαμένες, έτσι δεν είναι; Α: Έχετε δίκιο. Απλή επιβεβαίωση Ο ιατρός κατανοεί ότι υπάρχει συνεχής αμφιθυμία και το χρησιμοποιεί ως ευκαιρία να ενισχύσει την κινητοποίηση με προβολή προς το μέλλον Ο ιατρός χρησιμοποιεί αντανάκλαση και προβάλλει προς το μέλλον Ζητά ανάλυση Ο ιατρός προτείνει ερωτώντας

42 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Συνέντευξη Αυτή η εξέταση μπορεί να ανιχνεύσει ανωμαλίες του τραχήλου μήτρας, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε καρκίνο τραχήλου μήτρας. Εάν ανιχνεύσουμε αυτές τις ανωμαλίες σε αρχικό στάδιο, μπορούμε να προλάβουμε τον καρκίνο τραχήλου μήτρας. Πώς μπορεί να με βοηθήσει το τεστ ΠΑΠ; Εάν έχω καρκίνο – τον έχω και τίποτα δεν μπορεί να το αλλάξει. Δίνοντας πληροφορίες

43 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Αρχές συνεργασία – αποφύγετε μια στάση εξουσίας, αντί για φιλική επικοινωνία Ρωτήστε περισσότερο από το να κάνετε δηλώσεις Ο πελάτης και όχι ο ιατρός θα πρέπει να διαφωνεί με την αλλαγή Υποστήριξη αντί καταπίεσης Διερεύνηση παρά προτροπή

44 Μάθετε τα δεδομένα σας και σκεφτείτε τις απαντήσεις σας
Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Μάθετε τα δεδομένα σας και σκεφτείτε τις απαντήσεις σας Όταν δουλεύετε με γυναίκες από περιθωριοποιημένες ομάδες: Αναγνωρίστε τις ιδιαίτερες πολιτισμικές πεποιθήσεις, την ντροπή, τον φόβο και την αμηχανία Να είστε ενήμεροι για τα γλωσσικά εμπόδια και προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε διερμηνέα Να είστε ακριβείς και όχι επικριτικοί όταν εξηγείτε για τον HPV και τη σχέση του με τον καρκίνο τραχήλου μήτρας. Συζητήστε για το πόσο κοινός είναι ο HPV. Εξηγήστε ότι σχεδόν όλες οι γυναίκες θα μολυνθούν από τον ιό, αλλά ελάχιστες θα αναπτύξουν καρκίνο τραχήλου μήτρας. Εάν είστε άντρας, γνωρίστε τους μια συνάδελφο γυναίκα η οποία μπορεί να κάνει το τεστ ΠΑΠ. Εξηγήστε τους τι κάνει το τεστ ΠΑΠ, τι είναι ο καρκίνος τραχήλου μήτρας και τον ρόλο του HPV

45 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Ψυχολόγοι Υγείας Ανάπτυξη προσεγγίσεων για την αλλαγή των συνηθειών υγεία που περιλαμβάνουν: Εκπαιδευτικούς παράγοντες Παράγοντες κινητοποίησης Εξετάζουν: Ευαισθησία αντιλήψεων έναν παράγοντα κινδύνου Πεποιθήσεις για τη σημασία των συνηθειών υγείας για την αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων Αντίληψη για την προσωπική ικανότητα αντιμετώπισης αυτών των κινδύνων

46 The degree to which the particular health measure advocated is effective, desirable and easy to implement The desire to which that person believes she can perform the response necessary to reduce the threat (self-efficacy) The degree to which that person believes she is personally vulnerable to that threat Το μέγεθος της απειλής για την υγεία Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Σύνοψη Το αν ένα άτομο ακολουθεί συγκεκριμένη συμπεριφορά υγείας εξαρτάται από διάφορες πεποιθήσεις και στάσεις: All photos licensed by FreeDigitalPhotos.net Ambro, Stewart Miles, Castillo Domonici, Andy Newson, photostock

47 Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Η επικοινωνία Ιατρού – Ασθενή περιλαμβάνει λεκτικές και μη λεκτικές διεργασίες. σωστό λάθος Πολλοί ιατροί δεν παρέχουν κατάλληλη πληροφόρηση σχετικά με τον καρκίνο τραχήλου μήτρας και δεν τονίζουν τα προληπτικά χαρακτηριστικά του τεστ σωστό λάθος Πηγές: πατήστε εδώ

48 Πολύ καλά Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη
Ναι μεν..αλλά Πολύ καλά

49 Δεν έχετε μάθει αρκετά! Σχέση Ι-Α Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας
Πώς να μιλάω; Συνήθειες Υγείας Συνέντευξη Σύνοψη Ναι μεν..αλλά Δεν έχετε μάθει αρκετά!

50 Πηγές Banks, SM., Salovey, P., Greener, S., Rothman, A.J., Moyer, A., Beauvais, J., & Spel, E. ( 1995). The effects of message framing on mammography utilization. Health Psychology, 14, Barry D. Weiss. Health literacy and patient safety: Help patients understand. Manual for clinicians. Second edition2007 American Medical Association Foundation and American Medical Association. Becker, M.H. & Janz, N.K. (1987). On the effectiveness and utility of health hazard/health risk appraisal in clinical and nonclinical settings. Health Services Research, 22, Carlson, N.R. (1998). Psychology of behavior. Boston: Allyn & Bacon. Conner, M. & Norman, P. (1995). Predicting health behavior: Research and practice with social cognition models. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Croyle , R.T., Sun, Y. C., & Louie, D. H. ( 1993). Psychological minimization of cholesterol test results: Moderators of appraisal in college students and community residents. Health Psychology, 12, Gerrard, M., Gibbons, F. X., Benthin, A. C., & Hessling, R. M. (1996). A longititudinal study of the reciprocal nature of risk behaviors and cognitions in adolescents: What you do shapes what you think, and vice versa. Health Psychology, 15, Kalichman, S. C., & Coley, B. (1996). Context framing to enhance HIV- antibody-testing messages targeted to African American women. Health Psychology, 14, Leventhal, H. (1970). Findings and theory in the study of fear communications. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 5, pp ). New York: Academic Press. Millar, M. G., & Millar, K. (1995). Negative affective consequences of thinking about disease detections behaviors. Health Psychology, 14, Millar, M. G., & Millar, K. (1996). The effects of anxiety on response times to disease detection and health promotion behaviors. Journal of Behavioral Medicine, 19, Miller, W.R., Rollnick, S. (2002). Motivational Interviewing. Preparing People for Change. New York, London: The Guilford Press. Norman, P., Abraham, C. & Conner, M. (2000). Understanding and Changing Health Behavior: From Health Beliefs to Self-Regulation. Australia: Hardwood academic publishers. Ogden, J. (2003). Health Psychology: A textbook (2nd Eds). Buckingham: Open University Press. Rothman, A.J., & Salovey, P. (1997). Shaping perceptions to motivate healthy behavior: The role of message framing. Psychological Bulletin, 121, 3-19 Rutter, D. & Quine, L. (2002). Changing Health Behavior. Buckingham: Open University Press. S.E. Taylor & Thompson, S.C. (1982). Stalking the elusive ‘vividness’ effect. Psychological Review, 89, Savard, M. Bridging the Communication Gap between Practitioners and their Patients. Role of HPV and Advances in Cervical Cancer Prevention in Monsonego J. (ED.) Emerging Issues on HPV Infections from Science to Practice, Basel: Karger Publications, 2006. Self, C. A., & Rogers, R.W. (1990). Coping with threats to health: Effects of persuasive appeals on depressed, normal, and antisocial personalities. Journal of Behavioral Medicine, Stroebe, W. & Stroebe, M., S. (1997). Social Psychology and Health. Great Britain: St Edmundsbury Press. Sturges, J. W., & Rogers, R.W. (1996). Preventive health psychology from a developmental perspective: An extension of protection motivation theory. Health Psychology, 15, Sutton, S. R., & Eiser, J. R. (1984). The effect of fear-arousing communications on cigarette smoking: An expectancy-value approach. Journal of Behavioral Medicine, 7, Weinstein, N.D. (1993). Testing four competing theories of health-protective behavior. Health Psychology, 12,


Κατέβασμα ppt "2η Ενότητα: Επικοινωνιακές Δεξιότητες για Επαγγελματίες Υγείας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google