Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2011

2 ΝΑΠ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας
ΝΑΠ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας. Γενικοί άξονες όλων των αναλυτικών

3 Εισαγωγή του ΝΑΠ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στα Σχολεία
Η εισαγωγή του ΝΑΠ στα Αρχαία Ελληνικά ( Γλώσσα και Γραμματεία) θα ξεκινήσει από αυτή τη σχολική χρονιά στην Α΄ Γυμνασίου. Θα εισαχθεί στις υπόλοιπες τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου σταδιακά. Η εισαγωγή του ΝΑΠ συναρτάται και εξαρτάται από την παραγωγή νέου εκπαιδευτικού υλικού.

4 Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Α΄ Γυμνασίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Α΄ Γυμνασίου) A΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Κείμενα διαλογικά, πλαστά, με εικονογράφηση (κωμικογραφήματα) με θέματα που προέρχονται από τη μυθολογία, τη λογοτεχνία, τον ιδιωτικό και δημόσιο βίο Φυσικός, προφορικός, επικοινωνιακός λόγος Αυτοτελή, ευσύνοπτα, πεζά κείμενα, γνήσια ή διασκευασμένα, κυρίως αφηγηματικού χαρακτήρα με πλούσια εικονογράφηση

5 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από το πρωτότυπο- Γλώσσα (Β΄ και Γ’ Γυμνασίου) Αντιπροσωπευτικά δείγματα του ποιητικού και πεζού λόγου. Περιλαμβάνονται κείμενα διαφόρων ειδών και εποχών που καλύπτουν και τη Βυζαντινή Γραμματεία.

6 Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία από Μετάφραση (Α’ Γυμνασίου - Α’ Λυκείου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία από Μετάφραση (Α’ Γυμνασίου - Α’ Λυκείου) Έπη, κωμωδία, τραγωδία, σατιρικός λόγος, βυζαντινή αγιολογία, δραματική ποίηση, φιλοσοφία, ρητορική. Περιλαμβάνονται και κείμενα της Λατινικής Λογοτεχνίας.

7 Κατανομή του διδακτικού χρόνου στα Αρχαία Ελληνικά Α΄ Γυμνασίου
Κατανομή του διδακτικού χρόνου στα Αρχαία Ελληνικά Α΄ Γυμνασίου 2 διδακτικές περίοδοι για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από το πρωτότυπο 1 διδακτική περίοδος για την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από μετάφραση

8 Το βιβλίο της Α’ Γυμνασίου:
Περιλαμβάνει για το Α΄ τετράμηνο: Εννέα ενότητες με κείμενα πλαστά , κωμικογραφήματα, με θέματα εμπνευσμένα από την αρχαιότητα

9 Το βιβλίο της Α’ Γυμνασίου:
Περιλαμβάνει λεξιλογικά στοιχεία σε κάθε ενότητα και πίνακα λεξιλογίου στο τέλος του βιβλίου Παράδειγμα

10 Το βιβλίο της Α’ Γυμνασίου:
Περιλαμβάνει τις απαραίτητες αρχαιογνωστικές πληροφορίες Παράδειγμα-Ενότητα 3: Πηνελόπη καὶ Ὀδυσσεύς

11 Το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου:
Περιλαμβάνει ασκήσεις που υπηρετούν τους στόχους του ΝΑΠ (π.χ. δομολειτουργική προσέγγιση και διαχρονία της ελληνικής γλώσσας) Παράδειγμα Ενότητα 5: Θεῶν κρίσις

12 Για την Α΄ τάξη Γυμνασίου ετοιμάζεται:

13 Για την κατανόηση των κειμένων της Α΄ Γυμνασίου δίνεται έμφαση:
στα εξωγλωσσικά και παραγλωσσικά στοιχεία (η εικονογράφηση του βιβλίου, επιτονισμός, τόνος φωνής) στο κείμενο ως νοηματική ενότητα στην πρότερη γνώση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας στους πίνακες λεξιλογικών στοιχείων που υπάρχουν στο βιβλίο στη μαιευτική μέθοδο διδασκαλίας

14 Αποφεύγεται οποιαδήποτε στοχευμένη μεταφραστική πρακτική
Ποικιλία στον τρόπο διατύπωσης Όπου ενδείκνυται, προτείνονται λέξεις ή εκφράσεις με αντίστοιχη λειτουργία στη Νέα Ελληνική με στόχο πρωτίστως την κατανόηση των γλωσσικών φαινομένων του πρωτοτύπου στο πλαίσιο της χρήσης τους.

15 Διδακτική Μεθοδολογία
Α. Δομολειτουργική μέθοδος διδασκαλίας της γλώσσας (Γραμματική) Αποφυγή στο στάδιο της εξοικείωσης και της αναγνώρισης γλωσσικών φαινομένων της διάκρισής τους σε Γραμματική και Συντακτικό. Αναγνώριση της λειτουργικής χρήσης των γλωσσικών στοιχείων. Ποικιλία τρόπων διατύπωσης Σύνδεση κειμενικού είδους με τα γλωσσικά στοιχεία.

16 Διδακτική Μεθοδολογία
Β. Κειμενοκεντρική Προσέγγιση Συνεξετάζουμε τη μορφή και το περιεχόμενο. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στη δομή του κειμένου. Διαφοροποιούμε την προσέγγιση των κειμένων ανάλογα με το κειμενικό τους είδος. Προσεγγίζουμε το κείμενο ολιστικά.

17 Ολιστική προσέγγιση του κειμένου
Διδακτική Μεθοδολογία Ολιστική προσέγγιση του κειμένου ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ

18 Διδακτική Μεθοδολογία
Γ. Ποικιλία μεθόδων, στρατηγικών διδασκαλίας, δραστηριοτήτων Απορρίπτεται η μονοτονία Αναζητείται μεθοδολογικός πλουραλισμός Αυτενέργεια, αυτόνομη μάθηση, δημιουργικές εργασίες (π.χ. δραματοποίηση, παράφραση σε ρεπορτάζ, είδηση, επιστολή, ερευνητικές εργασίες, ιστολόγια κλπ.)

19 Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από μετάφραση. Τι αλλάζει;
ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από μετάφραση. Τι αλλάζει; Αλλαγές στο περιεχόμενο Ομήρου Οδύσσεια Μείωση της ύλης Αλλαγή στη φιλοσοφία προσέγγισης των επών Εξακολουθεί να πλαισιώνεται από παράλληλα κείμενα

20 Διδακτέα ύλη- Οδύσσεια
Ραψωδίες - στίχοι Ραψωδία α΄ στ Ραψωδία ε΄ στ Ραψωδία ζ΄ στ Ραψωδία λ΄ στ , , Ραψωδία χ΄στ. 1-88 Ραψωδία ψ στ Ραψωδία ω στ

21 Αλλαγή στη φιλοσοφία προσέγγισης των επών
ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Αλλαγή στη φιλοσοφία προσέγγισης των επών Να μελετήσουμε τα αρχαία κείμενα ως «λογοτεχνία» και όχι ως αφορμή για «αρχαιογνωσία». Να δούμε τα αρχαία κείμενα με «αρχαίο» μάτι. Να κατανοήσουμε την ετερότητα του αρχαιοελληνικού παρελθόντος και της αρχαίας λογοτεχνίας. Να καλλιεργήσουμε τον κριτικό λογοτεχνικό και πολιτισμικό γραμματισμό των μαθητών δια μέσου της αρχαίας λογοτεχνίας. Να εξηγήσουμε ότι η αρχαιότητα δεν διδάσκει- εμείς διδασκόμαστε από αυτήν.

22 Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από Μετάφραση (Οδύσσεια)
ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από Μετάφραση (Οδύσσεια) Δημιουργήθηκε καθοδηγητικό υλικό αποκλειστικά για το φιλόλογο. Το υλικό αυτό περιλαμβάνει: α. φιλολογική επεξεργασία των ενοτήτων προς διδασκαλία της Οδύσσειας β. διδακτικές προτάσεις- σενάρια προς διευκόλυνση της εφαρμογής των θεωρητικών αρχών γ. συγκεκριμένες διδακτικές προτάσεις για τη ραψωδία ε.

23 Συντρέχουσα ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Δημιουργικές εργασίες Διαγώνισμα Αυτοαξιολόγηση
Εναρμονισμένη με τη μέθοδο διδασκαλίας Συντρέχουσα ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Δημιουργικές εργασίες Διαγώνισμα Αυτοαξιολόγηση

24 Εν κατακλείδι… Επιδιώκεται η αναβάθμιση του μαθήματος
Επιδιώκεται η αναβάθμιση του μαθήματος Διδακτικού υλικού Εναρμόνιση Μεθόδων διδασκαλίας Στόχων Μεθόδων αξιολόγησης

25 Υλικό για το ΝΑΠ Αρχαίων Ελληνικών υπάρχει στον ιστότοπο:
www. nap.pi.ac.cy

26 Επιμόρφωση Επιθεωρητών, υποστηρικτών, συμβούλων (Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 2010) Μάχιμων εκπαιδευτικών σε τρία σεμινάρια (Νοέμβριος Φεβρουάριος 2011) Σεμινάρια σε καθηγητές Γυμνασίων 21/1/2011 και 24/1/2011 Σεμινάρια Ιουνίου ( Ιουνίου 2011) για τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να διδάξουν στην Α΄ Γυμνασίου.

27 Πώς προχωράμε; Επισκέψεις από ΕΜΕ, συμβούλους, υποστηρικτές του ΝΑΠ στα σχολεία για ενημέρωση Οργάνωση από κάθε σχολείο δειγματικών διδασκαλιών Δημιουργία τράπεζας υλικού Προαιρετικά Σεμινάρια Π.Ι (πέντε συναντήσεις) Νοέμβριος- Δεκέμβριος 2011 Διοργάνωση σεμιναρίων για τα κείμενα του Β΄ τετραμήνου της Α΄ Γυμνασίου Διοργάνωση σεμιναρίων κατά το διήμερο επιμόρφωσης μεταξύ των δύο τετραμήνων Διοργάνωση σεμιναρίων για τα Αρχαία Ελληνικά της Β΄ Γυμνασίου

28 Ομάδα ΝΑΠ Αρχαίων Ελληνικών 2011- 2012
Επιμορφωτές Αντώνης Τσακμάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Κύπρου Αντώνης Πετρίδης, Λέκτορας Ανοικτού Πανεπιστημίου Επιθεωρητές Φιλολογικών Μαθημάτων Λουκία Χατζημιχαήλ, Σύνδεσμος για τα Αρχαία Ελληνικά Πέτρος Πέτρου Λοΐζος Αναστασιάδης Γεωργία Κούμα Υποστηρικτές αναλυτικού προγράμματος Σταύρος Σταύρου, Πόπη Πούγιουρου, Φιλόλογοι Σύμβουλος φιλολογικών μαθημάτων: Έλενα Πηδιά


Κατέβασμα ppt "ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google