Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

2 Θρησκεύματα του Κόσμου [Ινδουισμός]
ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ

3 Ετυμολογία Ινδουισμού
Με τον όρο «Ινδουισμός» ονομάζεται το πολυσύνθετο σύνολο εκείνων των παραδόσεων* της Ινδίας, που αποτέλεσαν στη διάρκεια της ιστορίας της και αποτελούν επίσης σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της θρησκευτικής και κοινωνικής ζωής της Ο όρος Ινδουισμός είναι ξενικός, αλλά είναι αυτός που έχει επικρατήσει. Ετυμολογικά προέρχεται από τον ποταμό Ινδό και χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τους μουσουλμάνους που έφταναν στην Ινδία για να προσδιορίσει τους μη μουσουλμάνους Ινδούς.  Από τους ίδιους τους πιστούς της, η θρησκεία των Ινδών περιγράφεται συνήθως από τη σανσκριτική έκφραση सनातन धर्म, Σανατάνα Ντάρμα, που σημαίνει «αιώνιος νόμος», «αιώνια τάξη» ή «πατρική πίστη». Αναφέρεται συχνά ως η αρχαιότερη θρησκεία του κόσμου,καθώς κάποιες από τις ρίζες της ανάγονται στην Εποχή του Σιδήρου. Ο Ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου σε αριθμό πιστών, μετά το Χριστιανισμό και το Ισλάμ, με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, εκ των οποίων πάνω από το 90% κατοικεί στην Ινδία. Ινδουιστικές κοινότητες βρίσκονται επίσης στο Νεπάλ, τη Σρι Λάνκα, τη Μαλαισία, τη Σιγκαπούρη, το Μαυρίκιο, τα Νησιά Φίτζι, τη Σουρινάμ, τη Γουιάνα, το Τρινιντάντ και Τομπάγκο, το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

4 Με τον όρο Ινδουισμός ονομάζεται το πολυσύνθετο σύνολο εκείνων των παραδόσεων της Ινδίας, που αποτέλεσαν στη διάρκεια της ιστορίας της και αποτελούν ακόμα και σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της θρησκευτικής και κοινωνικής ζωής της. Ο όρος Ινδουισμός είναι ξενικός, αλλά είναι αυτός που έχει επικρατήσει. Με τον όρο «Ινδουισμός» ονομάζεται το πολυσύνθετο σύνολο εκείνων των παραδόσεων* της Ινδίας, που αποτέλεσαν στη διάρκεια της ιστορίας της και αποτελούν επίσης σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της θρησκευτικής και κοινωνικής ζωής της Ο όρος Ινδουισμός είναι ξενικός, αλλά είναι αυτός που έχει επικρατήσει

5 Ετυμολογικά προέρχεται από τον ποταμό Ινδό και χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τους μουσουλμάνους που έφταναν στην Ινδία για να προσδιορίσουν τους αλλόθρησκους Ινδούς. Από τους ίδιους τους πιστούς του περιγράφεται συνήθως από την σανσκριτική έκφραση <<Σαντάνα Ντάρμα>> που σημαίνει αιώνιος νόμος, αιώνια τάξη ή πατρική πίστη. Ετυμολογικά προέρχεται από τον ποταμό Ινδό και χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τους μουσουλμάνους που έφταναν στην Ινδία για να προσδιορίσει τους μη μουσουλμάνους Ινδούς.  Από τους ίδιους τους πιστούς της, η θρησκεία των Ινδών περιγράφεται συνήθως από τη σανσκριτική έκφραση सनातन धर्म, Σανατάνα Ντάρμα, που σημαίνει «αιώνιος νόμος», «αιώνια τάξη» ή «πατρική πίστη».

6 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΥ

7   Στην αχανή ινδική χώρα οι ποικίλες γεωγραφικές και κλιματολογικές ιδιαιτερότητες, η εθνολογική ποικιλία, η μακραίωνη ιστορία, καθώς και άλλοι παράγοντες, γέννησαν στη διάρκεια των αιώνων ένα πλήθος θρησκευτικών αντιλήψεων και παραδόσεων. Αυτές συχνά διαφέρουν τόσο πολύ μεταξύ τους, που σύμφωνα με πολλούς πρέπει να θεωρηθούν ως διαφορετικές θρησκείες και να περιγραφούν χωριστά. Έτσι ο Ινδουισμός δεν αποτελεί μια ενιαία θρησκεία και συνεπώς δεν μπορεί να περικλειστεί σε έναν ορισμό.  Στην αχανή ινδική χώρα οι ποικίλες γεωγραφικές και κλιματολογικές ιδιαιτερότητες, η εθνολογική ποικιλία, η μακραίωνη ιστορία, καθώς και άλλοι παράγοντες, γέννησαν στη διάρκεια των αιώνων ένα πλήθος θρησκευτικών αντιλήψεων και παραδόσεων. Αυτές συχνά διαφέρουν τόσο πολύ μεταξύ τους, που σύμφωνα με πολλούς πρέπει να θεωρηθούν ως διαφορετικές θρησκείες και να περιγραφούν χωριστά. Έτσι ο Ινδουισμός δεν αποτελεί μια ενιαία θρησκεία και συνεπώς δεν μπορεί να περικλειστεί σε ένα ορισμό. 

8 Στον Ινδουισμό δεν υπάρχει συγκεκριμένος ιδρυτής όπως επίσης και συγκεκριμένο πρόσωπο-σωτήρας. Ένας Ινδουιστής μπορεί να πιστεύει σε έναν Θεό, σε πολλούς ή ακόμα και σε κανέναν. Λατρεύεται το θείο ως γενεσιουργός δύναμη που παράγει ζωή. Τα πάντα χωρούν και αφομοιώνονται και χωρίς δυσκολία υιοθετούνται νέες και παρωχημένες αντιλήψεις. Αναφέρεται συχνά ως η αρχαιότερη θρησκεία του κόσμου, καθώς κάποιες από τις ρίζες της ανάγονται στην Εποχή του Σιδήρου. Αναφέρεται συχνά ως η αρχαιότερη θρησκεία του κόσμου, καθώς κάποιες από τις ρίζες της ανάγονται στην Εποχή του Σιδήρου.

9 Ο Ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου σε αριθμό πιστών, μετά το Χριστιανισμό και το Ισλάμ, με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, εκ των οποίων πάνω από το 90% κατοικεί στην Ινδία. Ινδουιστικές κοινότητες βρίσκονται επίσης στο Νεπάλ, τη Σρι Λάνκα, τη Μαλαισία, τη Σιγκαπούρη, το Μαυρίκιο, τα Νησιά Φίτζι, τη Σουρινάμ, τη Γουιάνα, το Τρινιντάντ και Τομπάγκο, το Ηνωμένο Βασίλειο , τον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

10 Ο Ινδουισμός σήμερα ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ ΣΗΜΕΡΑ
Στην καθημερινή ζωή των ινδουιστών δεν υπάρχουν ηθικοί φραγμοί. Η ζωή πολλών από τους Θεούς που λάτρευαν ήταν ανήθικη με αποτέλεσμα οι ακόλουθοί τους να τους μιμούνται. Ο εγωισμός, το μίσος, η σαρκική επιθυμία είναι τα χαρακτηριστικά που τους διέπουν.Ο διαχωρισμός της κοινωνίας σε κάστες υπαγορεύεται από το Ντάρμα ( το σύνολο των κανόνων που συνοδεύει κάθε κάστα), γι΄αυτό η μεταπήδηση από κάποια κάστα σε κάποια άλλη δεν επιτρέπεται. Στην καθημερινή ζωη του ινδουιστή δεν υπάρχουν κριτήρια ηθικής. Η ζωή πολλών Θεών ήταν πραγματικά ανήθικη και οι ακόλουθοι τους τους μιμούνται. Ο εγωισμός, το μίσος, η σαρκική επιθυμία είναι ένα απο τα χαρακτηριστικά. Μέλη μιας τάξης δεν επιτέπεται να έχουν σχέσεις με μέλη κάποιας άλλης. Επίσης δεν σέβονται τα ζωντανά (π.χ. αγελάδες που θεωρούνται ιερές) Ο διαχωρισμός της κοινωνίας σε κάστες υπαγορεύεται από το Ντάρμα, γι΄αυτό η μεταπήδηση από κάποια κάστα σε κάποια άλλη ΔΕΝ επιτρέπεται. Ντάρμα ονομάζεται επίσης το σύνολο των κανόνων που συνοδεύει κάθε κάστα Ο Ινδουισμός σήμερα

11 ΤΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΙ ΙΝΔΟΥΙΣΤΕΣ
Πρόκειται για ένα σύνολο παραδόσεων που αναπτύχθηκαν γύρω από τον Ινδό ποταμό. Οι Βέδες (ένα ιερό βιβλίο των Ινδών) αναφέρει ότι ήταν πολυθεϊστικός λαός πράττοντας θυσίες σε θεούς. Όσον αφόρα τους Ουπανισάδες (άλλο ένα ιερό βιβλίο τους) υπάρχει αντίθεση με τους Βέδες όπου αναφέρει ότι η μόνη θεϊκή πραγματικότητα αποτελούν τα υποστρώματα του σύμπαντος. Σε αυτό το βιβλίο καταγράφεται η γιόγκα που ήταν ένας τρόπος που ο νους αποσυρόταν από τον εξωτερικό κόσμο και δινόταν η ευκαιρία στους ανθρώπους να έρθουν σε επαφή με τον θεό τους. Πρόκειται για ένα σύνολο παραδόσεων που αναπτύχθηκαν γύρω από τον Ινδό ποταμό. Οι Βέδες (ένα ιερό βιβλίο των Ινδών) αναφέρει ότι ήταν πολυθεϊστικός λαός πράττοντας θυσίες σε θεούς. Όσον αφόρα τους Ουπανισάδες (άλλο ένα ιερό βιβλίο τους) υπάρχει αντίθεση με τους Βέδες όπου αναφέρει ότι η μόνη θεϊκή πραγματικότητα αποτελούν τα υποστρώματα του σύμπαντος. Σε αυτό το βιβλίο καταγράφεται η γιόγκα που ήταν ένας τρόπος που ο νους αποσυρόταν από τον εξωτερικό κόσμο και δινόταν η ευκαιρία στους ανθρώπους να έρθουν σε επαφή με τον θεό τους.

12 Μετά Θάνατο Ζωή Μετά Θάνατο Ζωή Όσον αφορά τη μετά θάνατο ζωή, οι άνθρωποι ταυτίζουν το τέλος μιας ζωής με το κάρμα(=πράξη). Οι πιστοί θεωρούν ότι το κάρμα παίζει σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη ζωή, διότι πιστεύουν ότι οι πράξεις τους καθορίζουν τη μορφή στην οποία θα μεταβούν και ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να ξεφύγουν από τις συνεχείς μετενσαρκώσεις

13 Αντιλήψεις του κόσμου Οι Ινδουιστές θεωρούνται, ακόμα και τώρα, ιδιαίτερα <<αυστηροί>>. Αρχικά υποτιμούσαν τον ρόλο της γυναίκας. Αυτό αποδεικνύεται από τις αντιλήψεις τους. Η Garuda Purana (ένα ιερό βιβλίο που διαβάζεται κατά την καύση των νεκρών)αναφέρει ότι όλες οι γυναίκες ανεξαρτήτως κάστας οφείλουν να καούν ζωντανές μετά τον θάνατο του συζύγου τους πέφτοντας οι ίδιες στολισμένες στην ίδια φωτιά που έκαιγαν τον νεκρό άντρα τους, εκτός τις έγκυες γυναίκες ή μητέρες μικρών παιδιών. Αν αποφασιστεί από τους συγγενείς της γυναίκας, να της χαριστεί η ζωή, τότε είναι υποχρεωμένη για το υπόλοιπο της ζωής της να ζήσει με αγαμία. Εξαίρεση αποτελούν οι γυναίκες βασιλιάδων, οι οποίες δεν έχουν περιθώριο επιλογής και καίγονται ζωντανές.

14 ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ

15 Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ
Ο Μωάμεθ, (δηλαδή ο Δοξασμένος), είναι ένας πολυταξιδεμένος οδηγός καραβανίων απο την Μέκκα. Οι άραβες ιστορικοί εκτιμούν οτι ο Μωάμεθ γεννήθηκε το 570 μ.Χ, αλλά για το μόνο που είναι σίγουροι, είναι οτι πέθανε στις 8 Ιουνίου 632 μ.Χ. Γνώριζε τον Χριστιανισμό και τον Ιουδαϊσμό και υπήρξε ο Ιδρυτής, μιας νέας θρησκείας, που ονομάστηκε Ισλάμ. Ο Μωάμεθ, ίσως να ήταν ο μόνος προφήτης, που είδε το όραμά του να γίνεται θρησκεία.

16 Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ
Ο Μωάμεθ εκδιώχθηκε το 622 μ.Χ απο την Μέκκα και κατέφυγε στην Μεδίνα, οπου ίδρυσε μια κοινότητα πιστών. Η φυγή του απο την Μέκκα, αποκαλείται ελλινιστί, Εγίρα, (στα αραβικά Χάτζρα) το έτος 0 του Ισλαμικού Ημερολογίου. Ο Προφήτης ισχυριζόταν οτι έχει απευθείας ανάθεση απο τον Αλλάχ, για να διαδώσει την ορθή πίστη, αλλά οι συμπολίτες του δεν τον πίστεψαν.

17 ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ Κατά τη μουσουλμανική αδελφότητα, ο διάδοχος του Προφήτη, ανεδείχθη ο φίλος και πεθερός του, Άμπου Μπακρ. Το δικαίωμα του Άμπου Μπακρ όμως, να διεκδικήσει την εξουσία του Ισλάμ, πολλοί δεν το αποδέχτηκαν. Ο τίτλος που του απονεμέθηκε ήταν ο τίτλος του Χαλίφη, που στα Αραβικά σημαίνει ''Τοποτηρητής''.

18 Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ
Πίστη σύμφωνα με το Ισλάμ είναι αυτό που επιβεβαιώνεται με την καρδιά, την γλώσσα (λόγια/έκφραση), και τα μέλη τους σώματος (πράξεις). Συνεπώς το πιστεύω του Μουσουλμάνου αποτελείται από τα εξής 3 στοιχεία: - Να το πιστεύει στη καρδιά του. - Να το εκφράζει και να το εξωτερικεύει με λόγια. - Να πράττει ανάλογα.

19 ΙΣΛΑΜ Η αραβική λέξη «Ισλάμ» σημαίνει υποταγή και υπακοή (προς τις θεϊκές εντολές). Η τρόπος ζωής που λέγεται Ισλάμ είναι η ολοκληρωτική αποδοχή των διδαγμάτων και της καθοδήγησης του Θεού όπως αποκαλύφθηκε στον τελευταίο του Προφήτη, τον Μουχάμαντ (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν). )

20 ΙΣΛΑΜ Η ακμή του Ισλαμικού Πολιτισμού επηρρέασε βαθιά την Δύση μέσω των Σταυροφοριών. Το αποτέλεσμα αυτής της γόνιμης ανάμειξης διαφορετικών πολιτισμών και παραδόσεων, οπου υπήρξε ακμή στον Ισλαμικό κόσμο, ονομάστηκε ο Χρυσός Αιώνας του.

21 Από αυτούς ο Χαλίφης ,πολιτικοθρησκευτικός ηγέτης, δεν υπάρχει σήμερα.
ΙΕΡΑΤΕΙΟ Με την πάροδο του χρόνου στο μουσουλμανικό κόσμο δημιουργήθηκε μια συγκεκριμένη ιεραρχία, την οποία συνιστούν ο Χαλίφης ,ο Ιμάμης ,ο Μουεζίνης, ο Χατίπης, ο Μουφτής και ο Καδής. Από αυτούς ο Χαλίφης ,πολιτικοθρησκευτικός ηγέτης, δεν υπάρχει σήμερα. Ο Ιμάμης των Σουνιτών είναι ο προϊστάμενος και οδηγός στην προσευχή και ιδιαίτερα τη μεσημβρινή της Παρασκευής στο κεντρικό τέμενος της κοινότητας ενώ στους Σιίτες ,λόγω των διωγμών που υπέστησαν από την πλειοψηφούσα παράταξη των Σουνιτών, ο τελευταίος τους Ιμάμης εξαφανίστηκε και έπαψε η κληρονομική διαδοχή Ο Μουεζίνης είναι εκείνος που ανεβαίνει στο μιναρέ και καλεί τους πιστούς στην προσευχή ενώ ο Χατίπης είναι ο αναγνώστης και κήρυκας του Κορανίου.

22 ΙΕΡΑΤΕΙΟ Ο Καδής είναι ο μουσουλμάνος ιεροδικαστής ,ο οποίος δικάζει με βάση τους κανόνες της σούνα ,δηλαδή της ισλαμικής νομοθεσίας . Ο Μουφτής απολαμβάνει μεγάλο σεβασμό ,είναι ο κατεξοχήν νομοδιδάσκαλος , ο οποίος έχει ως καθήκον όχι να ερμηνεύει τον ιερό νόμο ή να αναπτύσσει νέες διατάξεις αλλά να ανατρέχει στις κωδικοποιημένες ήδη από το δέκατο αιώνα διατάξεις των σχολών του ισλαμικού νόμου και να βγάζει γνωματεύσεις (φετφάδες) με βάση τις οποίες θα κρίνει ο Καδής την εκδικαζόμενη υπόθεση. Επίσης, ο Μουφτής αποφαίνεται για περιπτώσεις οικογενειακού δικαίου δηλαδή γάμων ,κληρονομιών , διαζυγίων, διατροφής.

23 ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΝΤΥΝΕΤΑΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟ ΙΣΛΑΜ
Πρώτα από όλα...το σώμα της γυναίκας πρέπει να καλύπτεται ολοκληρωτικά,είτε με την «μπούρκα»(το μαντίλι που φοράνε οι γυναίκες στο κεφάλι τους,το οποίο καλύπτει πλήρως τα χείλη,την μύτη,τα μάγουλα,τα αυτιά αφήνει όμως τα μάτια να φαίνονται για να βλέπει!) είτε με καποια μαντιλα!

24 «Ότι είναι κάτω από τον αστράγαλο είναι στην φωτιά
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΔΡΑ Ο άνδρας οφείλει να καλύπτει το σώμα του με σεμνά ρούχα που με την σειρά τους δεν προκαλούν τα γυναικεία μάτια (ιδιαίτερα εάν είναι γυμνασμένος). Απαγορεύεται να φορά μεταξωτά ρούχα, και οτιδήποτε έχει σχέση με μετάξι και χρυσό όπως διέταξε ο Προφήτης (ειρήνη και ευλογία σε αυτόν). Μην φοράτε μετάξι, διότι αυτός που το φορά σε αυτόν τον κόσμο δεν θα το φορέσει στον επόμενο. Το μετάξι και το χρυσό είναι απαγορευμένο για τους άνδρες αυτής της Ούμμα και επιτρεπτό για τις γυναίκες. Σημαντικό επίσης είναι το ανδρικό ρούχο να μην φτάνει/κρέμεται κάτω από τον αστράγαλο. Οτιδήποτε κάτω από τον αστράγαλο είναι «στην φωτιά όπως είπε ο Απόστολος: «Ότι είναι κάτω από τον αστράγαλο είναι στην φωτιά Όπως ισχύει για την γυναίκα, έτσι και για τον άνδρα, απαγορεύεται το ρούχο να είναι στενό και να διαγράφει την άουρα του (από τον αφαλό μέχρι τα γόνατα) καθώς επίσης απαγορεύεται το διάφανο[ Κρατώντας και τηρώντας τα παραπάνω μπορούμε να καθοδηγηθούμε για το ορθό Ισλαμικό ντύσιμο (άνδρας/γυναίκα).

25 ΚΟΡΑΝΙΟ Η λέξη Κοράνιο, al-Qur’ân, η οποία σημαίνει «ανάγνωσμα» και «απαγγελία» δίνεται από το ίδιο το βιβλίο, το οποίο καθορίζει σε ποιον και πότε αποκαλύφθηκε, σε ποια γλώσσα και για ποιον σκοπό. Αποκαλύφθηκε, στον προφήτη Μωάμεθ κατά τον μήνα Ραμαντάν, και μάλιστα κατά την νύκτα του «θείου θεσπίσματος» και σε αραβική γλώσσα. Το Κοράνιο είναι το ιερό βιβλίο του Ισλάμ, το οποίο κατά τους μουσουλμάνους περιέχει την τέλεια αποκάλυψη του Θεού προς την ανθρωπότητα. Επίσης σε αυτο είναι καταγεγραμμένοι οι βασικές πυλώνες της πίστεως του Ισλάμ οι οποίοι είναι: α. Ομολογία της πίστεως(σαθάντα) . «Δεν υπάρχει άλλος Θεός από τον Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο προφήτης του». β. Προσευχή(σαλάτ). Το τυπικό της λατρείας προβλέπει πέντε προσευχές ημερησίως. Οι πιστοί καλούνται στην προσευχή από το Μουεζίνη. Γίνεται κάθε Παρασκευή για διαφοροποίηση από τους Χριστιανούς (Κυριακή) και τους Εβραίους (Σάββατο). γ. Φόρος ελεημοσύνης (ζακάτ) Πρόκειται για ένα ποσό που προσφέρει για τους φτωχούς ο κάθε πιστός μια φορά το χρόνο. δ. Νηστεία (σάουμ) .Τον ένατο μήνα του Μουσουλμανικού ημερολογίου απαγορεύεται η κατανάλωση φαγητού, οποιοδήποτε ποτού και το κάπνισμα καθ'όλη τη διάρκεια της ημέρας . ε. Ιερή αποδημία, δηλαδή προσκύνημα στη Μέκκα (χάνζ) .Κάθε πιστός θα πρέπει μία φορά τουλάχιστον στη ζωή του να επισκεφθεί τους ιερούς τόπους του Ισλάμ στη Μέκα «αν μπορεί να αντεπεξέλθει στα έξοδα και αν εξασφαλίσει την οικογένειά του ,κατά τη διάρκεια της απουσίας του Η λέξη Κοράνιο, al-Qur’ân, η οποία σημαίνει «ανάγνωσμα» και «απαγγελία» δίνεται από το ίδιο το βιβλίο, το οποίο καθορίζει σε ποιον και πότε αποκαλύφθηκε, σε ποια γλώσσα και για ποιον σκοπό. Αποκαλύφθηκε, στον προφήτη Μωάμεθ κατά τον μήνα Ραμαντάν, και μάλιστα κατά την νύκτα του «θείου θεσπίσματος» και σε αραβική γλώσσα. Το Κοράνιο είναι το ιερό βιβλίο του Ισλάμ, το οποίο κατά τους μουσουλμάνους περιέχει την τέλεια αποκάλυψη του Θεού προς την ανθρωπότητα. Επίσης σε αυτο είναι καταγεγραμμένοι οι βασικές πυλώνες της πίστεως του Ισλάμ οι οποίοι είναι: α. Ομολογία της πίστεως(σαθάντα) . «Δεν υπάρχει άλλος Θεός από τον Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο προφήτης του». β. Προσευχή(σαλάτ). Το τυπικό της λατρείας προβλέπει πέντε προσευχές ημερησίως. Οι πιστοί καλούνται στην προσευχή από το Μουεζίνη. Γίνεται κάθε Παρασκευή για διαφοροποίηση από τους Χριστιανούς (Κυριακή) και τους Εβραίους (Σάββατο). γ. Φόρος ελεημοσύνης (ζακάτ) Πρόκειται για ένα ποσό που προσφέρει για τους φτωχούς ο κάθε πιστός μια φορά το χρόνο. δ. Νηστεία (σάουμ) .Τον ένατο μήνα του Μουσουλμανικού ημερολογίου απαγορεύεται η κατανάλωση φαγητού, οποιοδήποτε ποτού και το κάπνισμα καθ'όλη τη διάρκεια της ημέρας . ε. Ιερή αποδημία, δηλαδή προσκύνημα στη Μέκκα (χάνζ) .Κάθε πιστός θα πρέπει μία φορά τουλάχιστον στη ζωή του να επισκεφθεί τους ιερούς τόπους του Ισλάμ στη Μέκα «αν μπορεί να αντεπεξέλθει στα έξοδα και αν εξασφαλίσει την οικογένειά του ,κατά τη διάρκεια της απουσίας του

26 ΣΟΥΝΝΙΤΕΣ ΣΟΥΝΝΙΤΕΣ Οι Σουννίτες, που αποτελούν την πλειοψηφία του μουσουλμανικού κόσμου, είναι αυτοί που καταλαβαίνουν το Ισλάμ υπό το φως της Σούννα, δηλ. των πράξεων, των λόγων και των έργων του Μωάμεθ και της πρώτης μουσουλμανικής κοινότητας. Οι Σουννίτες είναι το 80% περίπου του Ισλάμ. Οι υπόλοιποι είναι Σιίτες, που συνιστούν τον δεύτερο σπουδαίο κλάδο του Ισλάμ. Οι Σουννίτες για να διαστείλουν τους εαυτούς από τους Σιίτες, αρέσκονται να αποκαλούνται αχλ αλ-Κιτάμπ ουά ’σ-Σούννα,δηλαδή «λαός του Βιβλίου (Κορανίου) και της Σούννα» ή αχλ αλ-Σούννα ουά Τζαμά‘α, δηλαδή «λαός της Σούννα και της Κοινaότητας», με την έννοια ότι αποτελούν τους ακραιφνείς φορείς της παραδόσεως και τηρούν ακριβώς τα δογματικά και πρακτικά ζητήματα της θρησκείας δίχως αλλοίωσή τους ή νόθευσή τους, όπως κατά τη γνώμη τους, πράττουν οι Σιίτες. Οι Σουννίτες, που αποτελούν την πλειοψηφία του μουσουλμανικού κόσμου, είναι αυτοί που καταλαβαίνουν το Ισλάμ υπό το φως της Σούννα, δηλ. των πράξεων, των λόγων και των έργων του Μωάμεθ και της πρώτης μουσουλμανικής κοινότητας. Οι Σουννίτες είναι το 80% περίπου του Ισλάμ. Οι υπόλοιποι είναι Σιίτες, που συνιστούν τον δεύτερο σπουδαίο κλάδο του Ισλάμ. Οι Σουννίτες για να διαστείλουν τους εαυτούς από τους Σιίτες, αρέσκονται να αποκαλούνται αχλ αλ-Κιτάμπ ουά ’σ-Σούννα,δηλαδή «λαός του Βιβλίου (Κορανίου) και της Σούννα» ή αχλ αλ-Σούννα ουά Τζαμά‘α, δηλαδή «λαός της Σούννα και της Κοινaότητας», με την έννοια ότι αποτελούν τους ακραιφνείς φορείς της παραδόσεως και τηρούν ακριβώς τα δογματικά και πρακτικά ζητήματα της θρησκείας δίχως αλλοίωσή τους ή νόθευσή τους, όπως κατά τη γνώμη τους, πράττουν οι Σιίτες. Οι Σουννίτες, που αποτελούν την πλειοψηφία του μουσουλμανικού κόσμου, είναι αυτοί που καταλαβαίνουν το Ισλάμ υπό το φως της Σούννα, δηλ. των πράξεων, των λόγων και των έργων του Μωάμεθ και της πρώτης μουσουλμανικής κοινότητας. Οι Σουννίτες είναι το 80% περίπου του Ισλάμ. Οι υπόλοιποι είναι Σιίτες, που συνιστούν τον δεύτερο σπουδαίο κλάδο του Ισλάμ. Οι Σουννίτες για να διαστείλουν τους εαυτούς από τους Σιίτες, αρέσκονται να αποκαλούνται αχλ αλ-Κιτάμπ ουά ’σ-Σούννα,δηλαδή «λαός του Βιβλίου (Κορανίου) και της Σούννα» ή αχλ αλ-Σούννα ουά Τζαμά‘α, δηλαδή «λαός της Σούννα και της Κοινaότητας», με την έννοια ότι αποτελούν τους ακραιφνείς φορείς της παραδόσεως και τηρούν ακριβώς τα δογματικά και πρακτικά ζητήματα της θρησκείας δίχως αλλοίωσή τους ή νόθευσή τους, όπως κατά τη γνώμη τους, πράττουν οι Σιίτες.

27 ΣΙΙΤΕΣ ΣΙΙΤΕΣ ΣΙΙΤΕΣ Αντίθετα, οι Σιίτες δεν απορρίπτουν την Σούννα του προφήτη, σύμφωνα με την οποία οικοδομούν τη θεολογία τους. Έχουν όμως ένα μεγάλο αριθμό δικών τους χαντίθ, πολλά από τα οποία απορρέουν από τη ζωή και τα έργα των Ιμαμών τους. Οι Σιίτες συμφωνούν ότι μετά τον Μωάμεθ δεν θα υπάρξει άλλος προφήτης. Δέχονται όμως ότι ο Μωάμεθ είχε χρίσει χαλίφη τον εξάδελφό του και γαμπρό του Άλη και του είχε δώσει μια χαρισματική εξουσία, που λέγεται Ουαλάγια ή Βιλάγια (walâya ή wilâya). Αλλά ενώ για τους Σουννίτες η Βιλάγια δεν είναι χαρισματική εξουσία, για τους Σιίτες είναι. Επομένως ενώ ο χαλίφης των Σουννιτών δεν έχει χαρισματική αλλά μόνον πολιτική εξουσία, ο ιμάμης των Σιιτών έχει και τις δύο εξουσίες, την πολιτική και την πνευματική. Έτσι οι Σιίτες δεν δέχονται τους χαλίφες και στη θέση τους τοποθετούν τους δικούς τους Ιμάμες ως θρησκευτικούς και πολιτικούς μαζί αρχηγούς, οι οποίοι όμως θεωρούνται χαρισματικοί, αναμάρτητοι (‘ίσμ) και αλάνθαστοι (μα‘ασούμ) και χάρη στη θεία έμπνευση (ιλχάμ), έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν τη βαθύτερη έννοια της αποκάλυψης και να ερμηνεύουν αυθεντικά και αλάνθαστα το Κοράνιο. Αντίθετα, οι Σιίτες δεν απορρίπτουν την Σούννα του προφήτη, σύμφωνα με την οποία οικοδομούν τη θεολογία τους. Έχουν όμως ένα μεγάλο αριθμό δικών τους χαντίθ, πολλά από τα οποία απορρέουν από τη ζωή και τα έργα των Ιμαμών τους. Οι Σιίτες συμφωνούν ότι μετά τον Μωάμεθ δεν θα υπάρξει άλλος προφήτης. Δέχονται όμως ότι ο Μωάμεθ είχε χρίσει χαλίφη τον εξάδελφό του και γαμπρό του Άλη και του είχε δώσει μια χαρισματική εξουσία, που λέγεται Ουαλάγια ή Βιλάγια (walâya ή wilâya). Αλλά ενώ για τους Σουννίτες η Βιλάγια δεν είναι χαρισματική εξουσία, για τους Σιίτες είναι. Επομένως ενώ ο χαλίφης των Σουννιτών δεν έχει χαρισματική αλλά μόνον πολιτική εξουσία, ο ιμάμης των Σιιτών έχει και τις δύο εξουσίες, την πολιτική και την πνευματική. Έτσι οι Σιίτες δεν δέχονται τους χαλίφες και στη θέση τους τοποθετούν τους δικούς τους Ιμάμες ως θρησκευτικούς και πολιτικούς μαζί αρχηγούς, οι οποίοι όμως θεωρούνται χαρισματικοί, αναμάρτητοι (‘ίσμ) και αλάνθαστοι (μα‘ασούμ) και χάρη στη θεία έμπνευση (ιλχάμ), έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν τη βαθύτερη έννοια της αποκάλυψης και να ερμηνεύουν αυθεντικά και αλάνθαστα το Κοράνιο. Αντίθετα, οι Σιίτες δεν απορρίπτουν την Σούννα του προφήτη, σύμφωνα με την οποία οικοδομούν τη θεολογία τους. Έχουν όμως ένα μεγάλο αριθμό δικών τους χαντίθ, πολλά από τα οποία απορρέουν από τη ζωή και τα έργα των Ιμαμών τους. Οι Σιίτες συμφωνούν ότι μετά τον Μωάμεθ δεν θα υπάρξει άλλος προφήτης. Δέχονται όμως ότι ο Μωάμεθ είχε χρίσει χαλίφη τον εξάδελφό του και γαμπρό του Άλη και του είχε δώσει μια χαρισματική εξουσία, που λέγεται Ουαλάγια ή Βιλάγια (walâya ή wilâya). Αλλά ενώ για τους Σουννίτες η Βιλάγια δεν είναι χαρισματική εξουσία, για τους Σιίτες είναι. Επομένως ενώ ο χαλίφης των Σουννιτών δεν έχει χαρισματική αλλά μόνον πολιτική εξουσία, ο ιμάμης των Σιιτών έχει και τις δύο εξουσίες, την πολιτική και την πνευματική. Έτσι οι Σιίτες δεν δέχονται τους χαλίφες και στη θέση τους τοποθετούν τους δικούς τους Ιμάμες ως θρησκευτικούς και πολιτικούς μαζί αρχηγούς, οι οποίοι όμως θεωρούνται χαρισματικοί, αναμάρτητοι (‘ίσμ) και αλάνθαστοι (μα‘ασούμ) και χάρη στη θεία έμπνευση (ιλχάμ), έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν τη βαθύτερη έννοια της αποκάλυψης και να ερμηνεύουν αυθεντικά και αλάνθαστα το Κοράνιο.

28 ΣΙΙΤΕΣ ΣΙΙΤΕΣ Οι Σιίτες είναι διαιρεμένοι σε τρία κομμάτια σήμερα, αλλά την πλειοψηφία την έχουν οι λεγόμενοι «δωδεκαδικού» (Ithnâ ‘asharîya) ή ιμαμήτες, δηλαδή αυτοί που πιστεύουν σε μια αδιάκοπη αλυσίδα δώδεκα Ιμαμών, ο 12ος από τους οποίους εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 874 και από τότε παραμένει «κρυμμένος»(γά‘ιμπ) και οι πιστοί του περιμένουν την ώρα της φανέρωσής του, που θα σημάνει την δόξα του Ισλάμ κατά την σιιτική του εκδοχή. Κατά την μακρά περίοδο «απόκρυψης και απουσίας του ιμάμη, την κοινότητα διοικούν ορισμένα πρόσωπα σιιτών νομοδιδασκάλων, οι μουζταχίντ ή φακίχ, που είναι γνωστοί κυρίως ως ουλαμά ή μολλά, «γνώστες, ειδήμονες» του θρησκευτικού νόμου, οι οποίοι θεωρούνται εκπρόσωποι του κρυμμένου ιμάμη (νά’ιμπ αλ-ιμάμ). Την ανώτατη εξουσία μεταξύ των μουλάδων έχει μια ομάδα προσώπων καθοριζόμενων από την συναίνεση (ιτζμά’) των πιστών που φέρουν τον τιμητικό τίτλο του χουτζάτ αλ-ισλάμ (της απόδειξης του Ισλάμ). Σήμερα πάνω από αυτούς βρίσκεται μια ομάδα προσώπων ή ένα μεμονωμένο πρόσωπο, όπως ήταν ο Αγιατολλάχ Χομεϊνί, που συνιστούν την ύψιστη θεολογική αυθεντία ή την «αρχή μίμησης του ιμάμη» (μαρτζά‘-ι-τακλίντ). Οι Σιίτες είναι διαιρεμένοι σε τρία κομμάτια σήμερα, αλλά την πλειοψηφία την έχουν οι λεγόμενοι «δωδεκαδικού» (Ithnâ ‘asharîya) ή ιμαμήτες, δηλαδή αυτοί που πιστεύουν σε μια αδιάκοπη αλυσίδα δώδεκα Ιμαμών, ο 12ος από τους οποίους εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 874 και από τότε παραμένει «κρυμμένος»(γά‘ιμπ) και οι πιστοί του περιμένουν την ώρα της φανέρωσής του, που θα σημάνει την δόξα του Ισλάμ κατά την σιιτική του εκδοχή. Κατά την μακρά περίοδο «απόκρυψης και απουσίας του ιμάμη, την κοινότητα διοικούν ορισμένα πρόσωπα σιιτών νομοδιδασκάλων, οι μουζταχίντ ή φακίχ, που είναι γνωστοί κυρίως ως ουλαμά ή μολλά, «γνώστες, ειδήμονες» του θρησκευτικού νόμου, οι οποίοι θεωρούνται εκπρόσωποι του κρυμμένου ιμάμη (νά’ιμπ αλ-ιμάμ). Την ανώτατη εξουσία μεταξύ των μουλάδων έχει μια ομάδα προσώπων καθοριζόμενων από την συναίνεση (ιτζμά’) των πιστών που φέρουν τον τιμητικό τίτλο του χουτζάτ αλ-ισλάμ (της απόδειξης του Ισλάμ). Σήμερα πάνω από αυτούς βρίσκεται μια ομάδα προσώπων ή ένα μεμονωμένο πρόσωπο, όπως ήταν ο Αγιατολλάχ Χομεϊνί, που συνιστούν την ύψιστη θεολογική αυθεντία ή την «αρχή μίμησης του ιμάμη» (μαρτζά‘-ι-τακλίντ). Οι Σιίτες είναι διαιρεμένοι σε τρία κομμάτια σήμερα, αλλά την πλειοψηφία την έχουν οι λεγόμενοι «δωδεκαδικού» (Ithnâ ‘asharîya) ή ιμαμήτες, δηλαδή αυτοί που πιστεύουν σε μια αδιάκοπη αλυσίδα δώδεκα Ιμαμών, ο 12ος από τους οποίους εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 874 και από τότε παραμένει «κρυμμένος»(γά‘ιμπ) και οι πιστοί του περιμένουν την ώρα της φανέρωσής του, που θα σημάνει την δόξα του Ισλάμ κατά την σιιτική του εκδοχή. Κατά την μακρά περίοδο «απόκρυψης και απουσίας του ιμάμη, την κοινότητα διοικούν ορισμένα πρόσωπα σιιτών νομοδιδασκάλων, οι μουζταχίντ ή φακίχ, που είναι γνωστοί κυρίως ως ουλαμά ή μολλά, «γνώστες, ειδήμονες» του θρησκευτικού νόμου, οι οποίοι θεωρούνται εκπρόσωποι του κρυμμένου ιμάμη (νά’ιμπ αλ-ιμάμ). Την ανώτατη εξουσία μεταξύ των μουλάδων έχει μια ομάδα προσώπων καθοριζόμενων από την συναίνεση (ιτζμά’) των πιστών που φέρουν τον τιμητικό τίτλο του χουτζάτ αλ-ισλάμ (της απόδειξης του Ισλάμ). Σήμερα πάνω από αυτούς βρίσκεται μια ομάδα προσώπων ή ένα μεμονωμένο πρόσωπο, όπως ήταν ο Αγιατολλάχ Χομεϊνί, που συνιστούν την ύψιστη θεολογική αυθεντία ή την «αρχή μίμησης του ιμάμη» (μαρτζά‘-ι-τακλίντ).

29 ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ

30 ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ
Ο Βουδισμός είναι η θρησκεία η οποία βασίζεται στην διδασκαλία του Βούδα ( Σιντχάρτα Γκαουτάμα ) Ο Βουδισμός είναι ένα από τα αρχαιότερα θρησκεύματα που υπάρχουν στον κόσμο. Περιλαμβάνει θρησκευτικές δοξασίες, φιλοσοφικές αρχές, έθιμα και ηθικοί κανόνες που αποδίδονται στον Βουδα. ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ Ο Βουδισμός είναι η θρησκεία η οποία βασίζεται στην διδασκαλία του Βούδα ( Σιντχάρτα Γκαουτάμα ) Ο Βουδισμός είναι ένα από τα αρχαιότερα θρησκεύματα που υπάρχουν στον κόσμο.

31 Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ
Γεννήθηκε στα Ιμαλάια στο σημερινό Νεπάλ. (φοντο ιμαλαια) Μέχρι το εικοστό έννατο έτος της ζωής του πλουσιοπάροχα. Ο Βούδας έζησε ανάμεσα στο π.Χ. Οι συναντήσεις που είχε με ένα ασθενή, ένα νεκρό και ένα μοναχό, του άλλαξαν για πάντα τη ζωή και τότε Γεννήθηκε στα Ιμαλάια στο σημερινό Νεπάλ. Μέχρι το εικοστό έννατο έτος της ζωής του πλουσιοπάροχα. Ο Βούδας έζησε ανάμεσα στο π.Χ. Οι συναντήσεις που είχε με ένα ασθενή, ένα νεκρό και ένα μοναχό, του άλλαξαν για πάντα τη ζωή και τότε αποφάσισε να εγκαταλείψει τα εγκόσμια και να μυηθεί τον Βουδισμό.

32 ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ
Το έργο του Βούδα άρχισε με ένα διαλογισμό που διήρκησε 48 ημέρες, μετά από απομόνωση που επέλεξε ο ίδιος. Κατά την διάρκεια του διαλογισμού, νίκησε τον δαίμονα Μάρα και έγινε γνωστός ως Βούδας. Αρχικά δείλιασε, αλλά τελικά με την παρόρμηση του Βράχμα ξεκίνησε να κηρύττει.

33 ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΑ
Στα 80 του χρόνια ο Βούδας αρρώστησε βαριά και ζήτησε από τους μαθητές του να μεταβούν στη περιοχή Κουσινάρα. Εκεί, αφού έδωσε τελευταίες συμβουλές στην κοινότητα Βουδιστών πέρασε στην τελική Νιρβάνα, δηλαδή στην Βουδιστική απάρνηση κάθε εγκόσμιας επιθυμίας. Στα 80 του χρόνια ο Βούδας αρρώστησε βαριά και ζήτησε από τους μαθητές του να μεταβούν στη περιοχή Κουσινάρα. Εκεί, αφού έδωσε τελευταίες συμβουλές στην κοινότητα Βουδιστών πέρασε στην τελική Νιρβάνα, δηλαδή στην Βουδιστική απάρνηση κάθε εγκόσμιας επιθυμίας.

34 ΣΧΟΛΕΣ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΡΕΣΕΙΣ
Στην Άπω Ανατολή ιδρύθηκαν μια σειρά από σχολές οι οποίες στηρίζονται στα ινδικά κείμενα. Θεμελιωτές θεωρούνται οι Ινδοί. Οι σχολές ειναι οι εξής: '' Η σχολή της πειθαρχίας'' ''Η σχολή της περισυλλογής'' ''Η σχολή Αβατανσάκων'' ''Η σχολή της γνώσεως'' ''Η σχολή της Αγνής Γης'' ''Το Διαμαντένιο Όχημα'' ''Το 'Ανθος του Νόμου'' Οι λαμαϊστικές αιρέσεις: Οι ''κόκκινοι Σκούφοι'',μέλη της αρχαίας εκκλησίας. Οι ''κίτρινοι Σκούφοι'', μέρος της <<Αιρέσεως της Αρετής>> Στην Άπω Ανατολή ιδρύθηκαν μια σειρά από σχολές οι οποίες στηρίζονται στα ινδικά κείμενα. Θεμελιωτές θεωρούνται οι Ινδοί. Οι σχολές ειναι οι εξής: '' Η σχολή της πειθαρχίας'' ''Η σχολή της περισυλλογής'' ''Η σχολή Αβατανσάκων'' ''Η σχολή της γνώσεως'' ''Η σχολή της Αγνής Γης'' ''Το Διαμαντένιο Όχημα'' ''Το 'Ανθος του Νόμου'' Οι λαμαϊστικές αιρέσεις: Οι ''κόκκινοι Σκούφοι'',μέλη της αρχαίας εκκλησίας. Οι ''κίτρινοι Σκούφοι'', μέρος της <<Αιρέσεως της Αρετής>>

35 ΚΑΡΜΑ ΚΑΡΜΑ Κατά τον Βουδισμό το Κάρμα αναφέρεται στην έννοια του νόμου της σχέσεως μεταξύ αιτίας και αποτελέσματος προσδιορίζοντας ότι κάθε πράξη είναι αποτέλεσμα αιτίας του παρελθόντος και συγχρονως αιτία άλλων πράξεων που θα ακολουθήσουν στο μέλλον. Σύμφωνα με την δοξασία αυτή το Κάρμα ακολουθεί τον άνθρωπο κατά τις επίγειες ενσαρκώσεις του, τις συνθήκες των οποίων και προσδιορίζει. Κατά τον Βουδισμό το Κάρμα αναφέρεται στην έννοια του νόμου της σχέσεως μεταξύ αιτίας και αποτελέσματος προσδιορίζοντας ότι κάθε πράξη είναι αποτέλεσμα αιτίας του παρελθόντος και συγχρονως αιτία άλλων πράξεων που θα ακολουθήσουν στο μέλλον. Σύμφωνα με την δοξασία αυτή το Κάρμα ακολουθεί τον άνθρωπο κατά τις επίγειες ενσαρκώσεις του, τις συνθήκες των οποίων και προσδιορίζει. Κατά τον Βουδισμό το Κάρμα αναφέρεται στην έννοια του νόμου της σχέσεως μεταξύ αιτίας και αποτελέσματος προσδιορίζοντας ότι κάθε πράξη είναι αποτέλεσμα αιτίας του παρελθόντος και συγχρονως αιτία άλλων πράξεων που θα ακολουθήσουν στο μέλλον. Σύμφωνα με την δοξασία αυτή το Κάρμα ακολουθεί τον άνθρωπο κατά τις επίγειες ενσαρκώσεις του, τις συνθήκες των οποίων και προσδιορίζει.

36 ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ: Google: Ιερατείο Ισλάμ Σουννίτες και σιίτες
Οι γυναίκες στο Ισλάμ Οι άνδρες στο Ισλάμ Ο ιστορικός Βούδας Η ζωή του Βούδα Βουδισμός Προηγούμενη ζωή-κάρμα 32.Ινδουισμός Ινδουισμός Μετενσάρκωση Ινδουισμός-θρησκείες του κόσμου

37 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ PROJECΤ Αναστασάκη Γεωργία Καβλεντάκης Ραφαήλ
Καλλιονάκη Κατερίνα Καλλιονάκη Μαριάννα Κουνδουράκη Μαρία Μαρακομιχελάκης Γιώργος Μαρακομιχελάκης Δημήτρης Μαρακομιχελάκης Νίκος Μηλολιδάκης Βαγγέλης Ορφανουδάκη Σοφία Ορφανουδάκη Μαριλένα Παπαμιχελάκη Ελισάβετ Πουλιάση Κατερίνα Σαββάκη Μαρία Σημαιάκης Μύρος Τζωρτζακάκης Αλέξανδρος Φουντουλάκης Μανώλης

38 ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ

39 ΤΕΛΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ


Κατέβασμα ppt "ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google