Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΒΙΟΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 2o Γυμνάσιο Σπάρτης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΒΙΟΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 2o Γυμνάσιο Σπάρτης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΒΙΟΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 2o Γυμνάσιο Σπάρτης
«θεατρικό παιχνίδι: ανακαλύπτω τον εαυτό μου - εκφράζω τα συναισθήματά μου» *********** Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Σταυρούλα Λαγού

2 ΣΚΟΠΟΣ KAI ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟI ΤΩΝ ΒΙΟΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Ο σκοπός της συγκεκριμένης βιωματικής δράσης είναι να οδηγηθούν οι μαθητές στο να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, τις επιθυμίες και τις ιδιαίτερες δεξιότητές τους και να βοηθηθούν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι στο να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Επιμέρους στόχοι και ερευνητικά ερωτήματα: Aνακάλυψη επιθυμιών, πχ. Τι μου αρέσει; τι θέλω να κάνω; σε τι είμαι καλός/ή; κτλ Τί θέλω και τί δε θέλω; Τί με ωφελεί και τί με βλάπτει; Πώς θέλω να μου φέρονται οι συμμαθητές μου/οι γονείς μου/ οι καθηγητές μου; Σε τί μοιάζω και σε τί διαφέρω από τα άλλα μέλη της ομάδας μου; Πώς μπορώ να εκφράζω τα συναισθήματά μου και να επιλύω ειρηνικά τα προβλήματά μου; Πώς μπορώ να κατανοώ τα μη-λεκτικά μηνύματα των συνανθρώπων μου; Πώς μπορώ να συνεισφέρω σε μια ειρηνική και εποικοδομητική επικοινωνία μέσα στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινωνία;

3 ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ Η ΕΦΗΒΕΙΑ Η ΦΙΛΙΑ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΤΩΝ ΓΕΝΕΩΝ Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Λεκτική, μη-λεκτική) ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ (εναλλακτικές λύσεις και σενάρια ρόλων)

4 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Για την επεξεργασία των παραπάνω θεματικών ενοτήτων δόθηκε στους μαθητές υλικό το οποίο επεξεργάστηκαν και ανάλυσαν. Όλες οι θεματικές ενότητες που επεξεργάστηκαν οι μαθητές σε θεωρητικό επίπεδο, δραματοποιήθηκαν στη συνέχεια μέσω σεναρίων και παιχνιδιού ρόλων, με σκοπό την άμεση κατανόηση και ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε όλα τα θέματα.

5 H ΕΦΗΒΕΙΑ Εφηβεία είναι η περίοδος της ζωής, που τη χαρακτηρίζει η βαθμιαία μετάβαση από την παιδική ηλικία στο στάδιο της ωριμότητας. Είναι η ουσιαστικότερη φάση της διαμόρφωσης του νέου. Θεωρητικά αρχίζει στα 12 χρόνια και τελειώνει στα 18. Στην περίοδο αυτή ο έφηβος αναπτύσσεται σωματικά, πνευματικά και ψυχικά. Στο στάδιο της εφηβείας ολοκληρώνεται: -η σωματική ανάπτυξη με τη βοήθεια των ενδοκρινών αδένων - η πνευματική εξέλιξη με την ανάπτυξη του εγκεφάλου σε όγκο και βάρος - η ψυχολογική ωρίμανση με τις επιδράσεις που δεχόμαστε από το περιβάλλον. Οι αλλαγές αυτές επιδρούν στο χαρακτήρα και στη συμπεριφορά του εφήβου. Στη σύγχρονη εποχή ο νέος αντιμετωπίζει διπλή κρίση: την κρίση της ηλικίας του και την κρίση της εποχής του. Ιδιαίτερα η δεύτερη συνδέεται με το περιβάλλον του και αφορά τις σχέσεις των νέων με τους μεγαλύτερους στην ηλικία. Κατηγορούν οι παλαιότεροι τους νέους για απρέπεια, ασέβεια, ασυδοσία και εκρηκτική επαναστατικότητα. Τους καταλογίζουν ανευθυνότητα, αδιαφορία, έλλειψη ουσιαστικού προβληματισμού.

6 H ΕΦΗΒΕΙΑ Οι νέοι κατηγορούν τους παλαιότερους για υποκρισία, επίπλαστη ευγένεια, και ψεύτικη ηθικότητα. Πιστεύουν ότι οι παλαιότεροι τους κληροδότησαν το συμφέρον, τη βία, τον πόλεμο. Αποτελούν το «κατεστημένο». Είναι οι υπεύθυνοι για το χάος, τη σύγχυση και τον παραλογισμό της σύγχρονης εποχής. Δημιούργησαν την κοινωνία της αφθονίας στην οποία εκμηδενίστηκαν οι μεγάλες αξίες της ανθρώπινης ζωής και κυριαρχούν οι υλικές αξίες. Η προσέγγιση είναι δυνατή αν και οι δύο πλευρές θελήσουν να δείξουν ειλικρινή διάθεση για μια ουσιαστική επικοινωνία και συνεργασία. Οι νέοι απαιτούν από τους μεγάλους συνέπεια, ειλικρίνεια και κατανόηση στα προβλήματά τους. Οι μεγαλύτεροι ζητούν από τους νέους ήθος, ευθύνη και εμπιστοσύνη. Το μέλλον μιας κοινωνία στηρίζεται και στους δύο, στους νέους και στους μεγάλους. Οι μεγάλοι έχουν δοκιμαστεί και διαθέτουν κατά συνέπεια την πείρα και τη γνώση που είναι πολύτιμα εφόδια στη ζωή. Οι νέοι έχουν το σφρίγος και τον ενθουσιασμό να οικοδομήσουν το μέλλον τους. Και για τις δυο πλευρές ισχύει μια σοφή άποψη που διατύπωσε ο Σπινόζα: « πρέπει να κατανοούμε και όχι να κατηγορούμε»

7 Η ΦΙΛΙΑ Πως θα κάνετε φίλους και πώς θα κρατήσετε τους φίλους σας
Οι φιλίες αποτελούν ένα σημαντικό και αναπόσπαστο μέρος της ζωής. Είναι όμως γεγονός ότι η φιλία δεν είναι μια εύκολη ή απλή υπόθεση. Για πολλούς ανθρώπους το να κάνουν ή να διατηρούν φίλους είναι δύσκολο. Διάφορες συνθήκες της ζωής μπορούν να μας απομακρύνουν από φίλους που είχαμε και να καταστήσουν επιτακτική την ανάγκη για νέες φιλίες. Υπάρχουν καταστάσεις όπως οι φτωχές κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες ή ακόμη η ντροπαλότητα κάποιου ατόμου, το εμποδίζουν από του να κάνει τα πρώτα βήματα για να δημιουργήσει σχέσεις και φιλίες. Η κοινωνική σημασία μιας φιλίας είναι πολύ μεγάλη και πολυδιάστατη. Σημαντικό να κάνουμε αρχικά μια αυτοεξέταση και να κατανοήσουμε το τι ζητάμε και το τι επιδιώκουμε από μια φιλία.

8 Η ΦΙΛΙΑ Οι παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπ' όψη είναι:
Η στάση μας προς τους άλλους: Πρέπει να δεχθούμε ότι οι άλλοι έχουν το δικαίωμα να είναι διαφορετικοί από εμάς. Η συμπεριφορά μας προς τους άλλους: Πρέπει να σκεφτούμε πως εμείς θέλουμε να μας συμπεριφέρονται οι άλλοι. Θα πρέπει να προσφέρουμε προς τους άλλους την ίδια συμπεριφορά που θα θέλαμε και εμείς από τους αυτούς. Δεν πρέπει να είμαστε ανυπόμονοι και να περιμένουμε άμεσα αποτελέσματα: Οι καλές φιλίες δεν κτίζονται μέσα σε μια νύκτα. Χρειάζεται χρόνος για να κάνετε ένα φίλο. Αρχίστε με προσεκτικά βήματα, δώστε στη σχέση χρόνο να αναπτυχθεί. Αποφεύγετε την κριτική για τους άλλους: Εάν κάνετε συχνά κριτική και σχόλια σχετικά με τις αποτυχίες, τις αδυναμίες ή τις ανεπάρκειες άλλων ανθρώπων, τότε πιθανόν να δημιουργήσετε ένα αίσθημα ανασφάλειας σε αυτόν που σας ακούει. Αποφεύγετε το κουτσομπολιό: Οι άλλοι που σας ακούν να κουτσομπολεύετε και να σχολιάζετε τις δοκιμασίες ή τα βάσανα που είχατε με άλλους ανθρώπους στη ζωή σας, είναι δυνατόν να χάσουν την εμπιστοσύνη που έχουν προς εσάς

9 Η ΦΙΛΙΑ Μερικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να κάνουν φίλους. Στις περιπτώσεις αυτές μερικές κινήσεις μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά. Για παράδειγμα η συμμετοχή σε ομάδες που έχουν κοινά ενδιαφέροντα, μπορούν να κάνουν τις πρώτες επαφές και συνομιλίες πιο εύκολες. Είναι απαραίτητο όταν συνομιλούμε με άλλους να τους ακούμε προσεκτικά, κοιτάζοντας στα μάτια και αποφεύγοντας να αναφερόμαστε πάντοτε στο δικό μας εαυτό. Και ας μην ξεχνάμε τη μεγάλη δύναμη που έχει το χαμόγελο. Υπάρχουν πολλοί χώροι στους οποίους μπορούμε να συναντήσουμε νέους ανθρώπους και να κάνουμε νέες φιλίες: στο σχολείο, σε ομάδες που έχουν κοινά ενδιαφέροντα ή χόμπι, δια μέσου της οικογένειας και των συγγενών μας και λαμβάνοντας μέρος στις εκδηλώσεις που μας καλούν.

10 TO ΧΑΣΜΑ TΩΝ ΓΕΝΕΩΝ Διάσταση που δημιουργείται απ’ το σύνολο των διαφορών και των αντιθέσεων ανάμεσα στις δυο συνεχόμενες γενεές : τη γενεά ενηλίκων: αυτοί που είναι σήμερα γονείς και τη γενεά των νέων από 12 έως 18 περίπου ετών, που ετοιμάζονται να διαδεχθούν τους ενηλίκους. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ   Αδυναμία επικοινωνίας, συνεννόησης, διαφορά αντιλήψεων ανάμεσα στους νέους και τους ώριμους. Συναισθηματική και πνευματική αποξένωση ανάμεσα στην παλιά και τη νέα γενιά. Η κρίση θεσμών κι αξιών. Οι απρόσωπες, επιδερμικές σχέσεις. Η επαναστατικότητα των νέων σε συνδυασμό με τη συντηρητικότητα των μεγάλων. Η καλπάζουσα τεχνολογική ανάπτυξη, την οποία δε μπορούν να παρακολουθήσουν οι μεγάλοι.

11 Η διαφορετικότητα Προβολή ταινιών με θέμα τη διαφορετικότητα και συζήτηση σχετικά με: Τα άτομα με ειδικές ανάγκες Οι αλλοδαποί και ο ρατσισμός Τα κοινωνικά στερεότυπα Οι ομοιότητες ανάμεσα στους ανθρώπους Ο σχολικός εκφοβισμός Οι λέξεις που πληγώνουν Προστάσεις για την καταπολέμηση του ρατσισμού

12 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ: ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
«ΧΑΣΜΑ ΤΩΝ ΓΕΝΕΩΝ» ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΗΤΕΡΑ: Δε μπορείς να γυρίσεις νωρίτερα; ΚΟΠΕΛΑ:  Δεν εξαρτάται μόνο από μένα, αλλά και από την παρέα πότε θα γυρίσω. ΜΗΤΕΡΑ:  Θα κάθεσαι μέχρι ό,τι  ώρα το τραβήξει η παρέα σου; ΚΟΠΕΛΑ:  Δεν μπορώ να το σκάσω από την παρέα, επειδή εσύ θέλεις να γυρίσω νωρίς. ΜΗΤΕΡΑ: Θα πάτε καφετέρια; ΚΟΠΕΛΑ:  Δεν ξέρω. Μπορεί. ΜΗΤΕΡΑ: Θα είστε μόνο οι φίλες σου; ΚΟΠΕΛΑ:  Και αυτό δεν το ξέρω σίγουρα. Μπορεί να είμαστε μόνο κορίτσια μπορεί να είναι και αγόρια. ΜΗΤΕΡΑ: Ποια αγόρια; ΚΟΠΕΛΑ:  Μπορεί να είναι και αγόρια της παρέας μου, που τα ξέρεις καλά. ΜΗΤΕΡΑ: Γιατί, μπορεί να είναι και αγόρια έξω από την παρέα σου; ΚΟΠΕΛΑ:  Αν δεν είναι αυτά, θα είναι άλλα γνωστά παιδιά. Με ξέρεις να βγαίνω με αγνώστους; ΜΗΤΕΡΑ: Καλά, αν πάτε σε καφετέρια τι θα κάνετε τόσες ώρες; ΚΟΠΕΛΑ:  Μαμά, σε παρακαλώ, μη με ρωτάς άλλο ... Και σταμάτα να μου κάνεις ανάκριση κάθε φορά πριν βγω! Μου χαλάς το κέφι, αμάν πια !!!.Δεν είμαι πια μωρό! Γι’ αυτό μη μου χαλάς τις εξόδους μου και μην επιμένεις να τα ξέρεις όλα!  Ερωτήσεις: Αποδώστε πολύ σύντομα (50 λέξεις) το περιεχόμενο του διαλόγου. Πώς εκδηλώνεται το λεγόμενο «χάσμα των γενεών» στον παραπάνω διάλογο; Πώς δικαιολογείτε τις ερωτήσεις της μητέρας και τι είδους συναισθήματα προκαλούν αυτές στην κοπέλα;

13 ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ Το καλύτερο χαρακτηριστικό μου
Το μεγαλύτερο ελάττωμά μου Τα πράγματα- δραστηριότητες που μου αρέσουν Μια ανόητη πράξη μου Μια καλή πράξη μου Μια όμορφη ανάμνηση Μια κακή ανάμνηση Αυτό που αγαπώ στο σχολείο Αυτό που αντιπαθώ στο σχολείο Ο τρόπος που θέλω να μου φέρονται Αυτό που δεν συγχωρώ στους άλλους Πότε πρέπει να λέω «όχι»

14 ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΜΟΥ Ποιό άτομο στην οικογένειά μου ή στο φιλικό μου περιβάλλον αποτελεί πρότυπο για μένα; Γιατί είναι πρότυπο; Αναλύω και συζητώ τους λόγους. Ποιά στοιχεία του χαρακτήρα μου μοιάζουν με το πρότυπό μου; Ποιά στοιχεία της εμφάνισής μου μοιάζουν με το πρότυπό μoυ; Σε τι διαφέρω από το πρότυπό μου; Τι θα μπορούσα να κάνω για να μοιάσω στο πρότυπό μου;

15 Να σχολιάσετε τις φράσεις:
«Τα παιδιά σου δεν είναι παιδιά σου. Είναι οι γιοι κι οι κόρες της λαχτάρας της ζωής σου για τη ζωή. Για τη ζωή τους είσαι το μέσο κι όχι η αρχή. Αν μένουν κοντά σου, δεν ανήκουν σ’ εσένα. Μπορείς να δώσεις μια στέγη στο σώμα των παιδιών σου, όχι όμως και στην ψυχή τους. Γιατί η ψυχή τους κατοικεί στο σπίτι του αύριο, που εσύ δε μπορείς να επισκεφτείς ούτε στα όνειρά σου». (Χ. Γκιμπράν) «Εκείνο που χρειάζονται οι νέοι απ’ τους μεγαλύτερους είναι η συμπαράσταση. Μια συμπαράσταση όμως με σύνεση και κατανόηση, που θα αξιοποιεί σωστά τους αγώνες των νέων. Είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το τραγούδι τους, το ρυθμό της ζωής τους και να παρακολουθεί το χτύπο του αίματός τους» (Σκιαδάς)

16 ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Συγγραφή σεναρίου με τίτλο: “Ο τσακωμός’’ Δραματοποίηση σεναρίου και παιχνίδι ρόλων σε ομάδες Δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων και προτάσεις για τη λύση του προβλήματος


Κατέβασμα ppt "ΒΙΟΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 2o Γυμνάσιο Σπάρτης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google