Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κεφάλαιο 23 Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κεφάλαιο 23 Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κεφάλαιο 23 Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης
Ο Περικλής αναθέτει στο Φειδία να επιβλέπει τα έργα της Ακρόπολης. Σπουδαιότερο απ’ όλα είναι ο Παρθενώνας. Τα έργα της εποχής αυτής ονομάζονται κλασικά και η εποχή «χρυσός αιώνας» Στις διαφάνειες που ακολουθούν πατήστε όπου σας βγάζει χεράκι .

2 Για το σκοπό αυτό χρησιμοποίησε και χρήματα από το συμμαχικό ταμείο
Ο Περικλής αποφάσισε να ξαναφτιάξει τους ναούς που είχαν καταστρέψει οι Πέρσες. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποίησε και χρήματα από το συμμαχικό ταμείο Γρήγορα στην Αθήνα κατασκευάστηκαν τόσα έργα όσα δεν έγιναν ποτέ στα προηγούμενα χρόνια.

3 Πάνω στην Ακρόπολη στήθηκαν λαμπρά μνημεία.
Ο Περικλής ανάθεσε στο φίλο του, το Φειδία, να παρακολουθεί προσωπικά τα έργα. Το πρώτο μνημείο που συναντούσε κάποιος ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη ήταν τα Προπύλαια. Δεξιά είχε κτιστεί ο ναός της Αθηνάς Νίκης. Στο ψηλότερο σημείο ήταν ο Παρθενώνας, αφιερωμένος και αυτός στην Αθηνά.

4 Ο Παρθενώνας αποτελεί το κυριότερο έργο της Ελληνικής αρχιτεκτονικής
Ο Παρθενώνας αποτελεί το κυριότερο έργο της Ελληνικής αρχιτεκτονικής. Μέσα στο ναό είχε τοποθετηθεί το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του Φειδία.

5 Στο μέρος όπου είχε γίνει, σύμφωνα με το μύθο, ο αγώνας ανάμεσα στην Αθηνά και τον Ποσειδώνα για το ποιος θα δώσει το όνομά του στην πόλη της Αθήνας, χτίστηκε το Ερέχθειο.

6 Εκτός από το Φειδία Γνωστός γλύπτης ήταν και ο Πολύκλειτος.
Ο χώρος γύρω ήταν γεμάτος από αφιερώματα. Ανάμεσα σ’ αυτά υπήρχε και το χάλκινο άγαλμα της Αθηνάς που είχε ύψος εφτά μέτρα. Η άκρη από το δόρυ της Αθηνάς φαινόταν από πολύ μακριά. Τα αγάλματα που έγιναν την περίοδο αυτή ήταν διαφορετικά από τους κούρους και τις κόρες. Τα πρόσωπα έχουν πιο φυσικά χαρακτηριστικά. Τα χέρια και τα πόδια φαίνονται να έχουν κίνηση. Εκτός από το Φειδία Γνωστός γλύπτης ήταν και ο Πολύκλειτος.

7 Έργα ζωγραφικής ήταν δύσκολο να σωθούν
Έργα ζωγραφικής ήταν δύσκολο να σωθούν. Για τον τρόπο όμως που ζωγράφιζαν οι τεχνίτες μπορούμε να πάρουμε μια ιδέα από τις παραστάσεις πάνω στα αγγεία. Αγγεία σώθηκαν πολλά. Κάθε σπίτι τότε χρησιμοποιούσε τα αγγεία για να αποθηκεύει διάφορα προϊόντα.

8 Τα έργα αυτά που δόξασαν την Αθήνα θεωρήθηκαν κλασσικά, γιατί έμειναν αξεπέραστα μέσα στους αιώνες. Γι αυτό και η εποχή στην οποία έζησε ο Περικλής ονομάστηκε «Χρυσός αιώνας»

9

10

11

12 Τέλος

13 Περικλής Ο Περικλής γεννήθηκε στον Δήμο Χολαργού, βόρεια της Αθήνας, γύρω στο 495 π.χ. Πατέρας του ήταν ο επίσης πολιτικός και στρατηγός των αρχών του 5ου αιώνα π.Χ., Ξάνθιππος . Μητέρα του ήταν η Αγαρίστη, Προπάππους της Αγαρίστης ήταν ο τύραννος της Σικυώνας, Κλεισθένης, ενώ θείος της ήταν ο μεγάλος μεταρρυθμιστής του αθηναϊκού πολιτεύματος, Κλεισθένης. Λίγες ημέρες πριν τη γέννηση του μεγάλου πολιτικού, η μητέρα του, Αγαρίστη, είδε στο ύπνο της ένα όνειρο όπου αντί για παιδί είχε φέρει στον κόσμο ένα λιοντάρι. Χάρη στον πλούτο και την υψηλή κοινωνική θέση της οικογενείας του πέρασε ήρεμα νεανικά χρόνια και είχε την τύχη να γνωρίσει και να μαθητεύσει κοντά σε μερικούς από τους πιο ξακουστούς φιλοσόφους της εποχής του, όπως ήταν ο Ζήνων ο Ελεάτης, ο φιλόσοφος Πρωταγόρας, καθώς και ο φιλόσοφος, Αναξαγόρας ο Κλαζομένιος, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία και από το χαρακτήρα του οποίου πιθανώς πήρε την πραότητα και τον αυτοέλεγχο, κύρια χαρακτηριστικά της μετέπειτα πολιτικής του.

14 Περικλής Ο Περικλής ήταν έξυπνος, σεμνός, σοβαρός, ψύχραιμος, ευγενής. Για την τερατώδη ψυχραιμία του υπάρχει και μία σχετική ιστορία. Μια μέρα που ο Περικλής βρισκόταν στην αγορά, κάποιος άρχισε να τον βρίζει με πολύ άσχημο τρόπο. Ο Περικλής δεν του απάντησε αλλά αυτός τον ακολουθούσε και συνέχισε να τον βρίζει. Επιστρέφοντας ο Περικλής στο σπίτι, βράδυ πια, με τον υβριστή του να τον ακολουθεί κατά πόδας, ζήτησε από έναν υπηρέτη του να συνοδεύσει τον άνθρωπο αυτό μέχρι το σπίτι του, φωτίζοντάς του το δρόμο, γιατί καθώς ήταν σκοτάδι δε θα έβλεπε που πηγαίνει. Μαρμάρινη προτομή του Αθηναίου στρατιωτικού και πολιτικού Περικλή, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου του Κρεσίλα, Μουσείο του Βατικανού.

15 Περικλής Αυτό, όμως που έκανε τον Περικλή ιδιαίτερα δημοφιλή στους Αθηναίους ήταν η ικανότητά του στη ρητορική. Ήταν ένας θαυμάσιος ρήτορας, μιλούσε με τέτοια ηρεμία και πειστικότητα, που το κοινό του αιχμαλωτίζονταν. Μπορούσε μέσω του λόγου του να απλοποιήσει δύσκολες φιλοσοφικές έννοιες και να τις κάνει προσιτές στον κάθε έναν από τους ακροατές του. Χάρη σ’ αυτήν του τη ρητορική δεινότητα και την ηρεμία του οι Αθηναίοι τον ονόμασαν Ολύμπιο.

16 Περικλής Λέγεται ότι κάποτε, ο βασιλιάς της Σπάρτης ρώτησε το Θουκυδίδη, τον πολιτικό αντίπαλο του Περικλή, αν έχει παλέψει ποτέ μαζί του και ποιος ήταν ο νικητής αυτής της διαμάχης. Ο Θουκυδίδης απάντησε ότι ουδέποτε σκέφτηκε να παλέψει με τον Περικλή γιατί ήταν βέβαιος πως νικητής θα ήταν ο Περικλής. Ο βασιλιάς της Σπάρτης συμπέρανε ότι ο Περικλής πρέπει να είναι πολύ δυνατός. Τότε ο Θουκυδίδης του διευκρίνισε ότι ο Περικλής δεν είναι δυνατός στο σώμα αλλά στα λόγια. «Θα με νικήσει με το στόμα του! Έστω κι αν το νικήσω, θα καταφέρει να πείσει τους θεατές ότι με νίκησε εκείνος!» Όστρακο με το όνομα του Περικλή Παλαιό κέρμα των είκοσι δραχμών με την απεικόνιση του Περικλή

17 Περικλής Έργο του Βίκτορ Λερού (1682–1740) που απεικονίζει τον Περικλή και την Ασπασία να θαυμάζουν το άγαλμα της Αθηνάς στο εργαστήριο του Φειδία

18 Περικλής Σπουδαία ήταν και η κοινωνική πολιτική του Περικλή. Ως ηγέτης της Αθήνας προσπάθησε να βοηθήσει τους Αθηναίους που βρισκόταν σε δυσχερή οικονομική κατάσταση. Για το σκοπό αυτό επενέβη στο δημόσιο ταμείο της πόλης και τα χρήματα που περίσσευαν τα μοίρασε στις φτωχές οικογένειες. Γνωστός είναι και ο νόμος του «Θεωρικά». Μέσω αυτού οι φτωχοί Αθηναίοι πολίτες είχαν το δικαίωμα να μπαίνουν δωρεάν στα θέατρα και να παρακολουθούν τις θεατρικές παραστάσεις. Η κίνησή του αυτή δείχνει την πίστη του στην τέχνη ως πραγματική ψυχαγωγία, δηλαδή αγωγή της ψυχής. Στις μεγάλες γιορτές της Αθήνας, όπως είναι τα Παναθήναια ή τα Διονύσια μοιράζονταν στους φτωχούς χρηματικά ποσά ώστε να μπορούν να συμμετέχουν και αυτοί στη γιορτή της πόλης. Επίσης, εκμεταλλευόμενος την επιρροή της Αθήνας στις πόλεις της συμμαχίας της, αποφάσισε να μοιράσει στους ακτήμονες γη στα νησιά και στη Θράκη, αποκαθιστώντας τους. Γι’ αυτό λέγεται πως στην εποχή του Περικλή οι φτωχοί Αθηναίοι ήταν ελάχιστοι.

19 Περικλής Οι Αθηναίοι αντιμετωπίζοντας το μακροχρόνιο Πελοποννησιακό πόλεμο και κυρίως τη φρίκη του λοιμού έριξαν τις ευθύνες στο Περικλή για τη σύγκρουση με τη Σπάρτη και για τις δοκιμασίες που αντιμετώπιζε η πόλη τους. Δεν τον εμπιστεύονταν πια και έτσι μετά από τριάντα χρόνια δεν τον εξέλεξαν Στρατηγό. Όταν σταδιακά η κατάσταση άρχισε να βελτιώνεται οι Αθηναίοι εξέλεξαν εκ νέου τον Περικλή Στρατηγό και για να του εκφράσουν την ευγνωμοσύνη και την αγάπη τους έδωσαν στο γιο του, από την Ασπασία, πολιτικά δικαιώματα (για να έχει κάποιος πολιτικά δικαιώματα και να ονομάζεται Αθηναίος Πολίτης έπρεπε και οι δύο γονείς του να κατάγονται από την Αθήνα). Ο Περικλής, όμως, σοβαρά άρρωστος, εξαιτίας της επιδημίας και ψυχικά ταλαιπωρημένος, εξαιτίας όσων είχε περάσει τα τελευταία χρόνια δεν άντεξε και πέθανε. Μαζί του πέθανε και ο Χρυσός Αιώνας της Αθήνας και ξεκίνησε η παρακμή της πόλης.

20 Περικλής Ο Φειδίας επιδεικνύει τα έργα στον Παρθενώνα στους φίλους του, έργο του Λώρενς Άλμα-Ταντέμα, λάδι σε καμβά, 1868

21 Ακρόπολη Η λέξη Ακρόπολη προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων άκρος και πόλις και κυριολεκτικά σημαίνει πόλη στην άκρη (ή σε ακρότατο). Για αμυντικούς σκοπούς, οι οικιστές επέλεγαν ένα υπερυψωμένο σημείο, συχνά ένα λόφο με απότομος πλευρές. Σε πολλά μέρη στον κόσμο, αυτοί οι πρώιμοι οχυροί οικισμοί γίνονταν ο πυρήνας μεγάλων πόλεων, που επεκτείνονταν στο επίπεδο έδαφος γύρω από την Ακρόπολη. Τέτοια παραδείγματα είναι οι πόλεις της Αθήνας και της Ρώμης.

22

23 Ακρόπολη

24 Ακρόπολη

25 Ακρόπολη

26

27 Οι κούροι ήταν: Κουρεμένα αγάλματα
Αγάλματα της αρχαϊκής περιόδου που παρίσταναν νεαρούς άντρες Οι κούροι ήταν: Αγάλματα ανδρών που γυμνάζονται

28 Κρίμα! Έκανες λάθος προσπάθησε ξανά!

29 Μπράβο! Πολύ σωστά!!

30 Αγάλματα της αρχαίας εποχής που παρίσταναν μικρά κοριτσάκια.
Κολώνες σε σχήμα νεαρών κοριτσιών. Οι κόρες ήταν: Αγάλματα της αρχαϊκής περιόδου που παρίσταναν νεαρές κοπέλες.

31 Κρίμα! Έκανες λάθος προσπάθησε ξανά!

32 Μπράβο! Πολύ σωστά!!

33 Περικλής Βασιλιάς της Αθήνας Ο Περικλής ήταν:
Ο εμπνευστής της μάχης του Μαραθώνα Στρατηγός της Αθήνας και θεμελιωτής της Δημοκρατίας Να κάνει την Αθήνα πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο Ο Περικλής ήθελε: Να καταλάβει τη Σπάρτη Να γίνει βασιλιάς όλης της Ελλάδας

34 Μπράβο! Πολύ σωστά!!

35

36 Θα ήθελες να μάθεις περισσότερα πράγματα για τον περίφημο και ξακουστό Περικλή, που έκανε πραγματικά την Αθήνα να γίνει πνευματικό και πολιτιστικό κέντρο; Πάτησε το κουμπί και θα δεις!!! Μπράβο! Πολύ σωστά!!

37 Θυμάστε τον μύθο; Για να δούμε:
Η Αθηνά και ο Ποσειδώνας διεκδικούσαν την ίδια πόλη. Ανέβηκαν λοιπόν στο βράχο της Ακρόπολης και αποφάσισαν ότι όποιος προσέφερε το ωραιότερο δώρο θα την αποκτούσε. Ένα μήλο Ο Ποσειδώνας πρόσφερε: Νερό Μια τρίαινα

38 Μια κουκουβάγια Η Αθηνά πρόσφερε: Ένα δόρυ και μια ασπίδα Μια ελιά

39 Οι κάτοικοι που παρακολουθούσαν τη διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα διάλεξαν:
Το νερό γιατί ήταν πολύ χρήσιμο Την ελιά γιατί ήταν πολύ χρήσιμη

40

41

42

43 Μπράβο! Πολύ σωστά!! Συνέχισε την ιστορία πατώντας το μπλε κουμπί

44 Μπράβο! Πολύ σωστά!! Συνέχισε την ιστορία πατώντας το μπλε κουμπί

45 Μπράβο! Πολύ σωστά!! Συνέχισε την ιστορία πατώντας το μπλε κουμπί

46 Ο Ποσειδώνας χτύπησε σε μια πλευρά του λόφου με την τρίαινά του και αμέσως ανάβλυσε ένα πηγάδι. Ο λαός θαύμασε, αλλά το νερό ήταν αλμυρό σαν το νερό της θάλασσας, που κυρίευε ο Ποσειδώνας κι έτσι δεν ήταν πολύ χρήσιμο. Το δώρο της Αθηνάς ήταν ένα δέντρο ελιάς, κάτι που ήταν καλύτερο, μιας και παρείχε στην πόλη τροφή, λάδι και ξυλεία. Έτσι, κέρδισε τη μονομαχία η Αθηνά και ονόμασε την πόλη της Αθήνα.

47


Κατέβασμα ppt "Κεφάλαιο 23 Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google