Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή
Αξιολόγηση Διαδραστικών Συστημάτων Μέρος Α’

2 Σχεδιασμός με πρότυπη βασική οθόνη
Ορισμός ειδικών στόχων ευχρηστίας σύμφωνα με τις ανάγκες των χρηστών Δημιουργία οδηγιών σχεδιασμού και οδηγού στυλ αλληλεπίδρασης Ορισμός ενός μοντέλου πλοήγησης και της κυρίαρχης μεταφοράς διεπιφάνειας Ορισμός της ομάδας των βασικών οθονών: εισαγωγική οθόνη, κεντρική οθόνη (home screen), βασικές οθόνες κύριων διεργασιών. Κατασκευή πρωτοτύπου των βασικών οθονών, χρησιμοποιώντας εργαλεία γρήγορης πρωτοτυποποίησης Για το πρωτότυπο, ζητείται η γνώμη των χρηστών και γίνονται οι πρώτες μετρήσεις ευχρηστίας (.) se pio simeio vriskomaste  ipenthimisi oti einai e3elektiko montelo (.) 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

3 Τι είναι αξιολόγηση; Είναι η διαδικασία ελέγχου και δοκιμής της σχεδίασης ενός συστήματος αλλά και του τελικού προϊόντος σκοπός εξασφάλιση της αναμενόμενης από τον σχεδιαστή συμπεριφοράς του, καθώς και την ικανοποίηση των απαιτήσεων των χρηστών. Δεν πρέπει να θεωρείται σαν φάση ανεξάρτητη της σχεδίασης. Δεν πρέπει να θεωρείται σαν μια δραστηριότητα που πραγματοποιείται μόνο στο τέλος της διαδικασίας. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

4 Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων
Η αξιολόγηση του συστήματος είναι βασική διαδικασία κατά τις διάφορες φάσεις της σχεδίασης & ανάπτυξης Ανάλογα με τη φάση κατά την οποία εκτελείται η αξιολόγηση μπορούμε να διακρίνουμε δύο τύπους: Διαμορφωτική αξιολόγηση (Formative evaluation) Η οποία έχει στόχο τη βελτίωση του συστήματος κατά τη φάση της σχεδίασης- ανάπτυξης Συμπερασματική αξιολόγηση (Summative evaluation) Αξιολογείται η ποιότητα του τελικού συστήματος / προϊόντος Είναι σαφές ότι στην σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων και διεπιφανειών χρήστη ειδικότερα μεγαλύτερη έμφαση δίνεται στη διαμορφωτική αξιολόγηση (.) apo itn arxi (.) analoga me tin fasi  diaforetikos tropos a3iologisis 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

5 Στόχοι της αξιολόγησης
Προσδιορισμός του εύρους της λειτουργικότητας του συστήματος Πρέπει να καλύπτονται οι απαιτήσεις του χρήστη. Η λειτουργικότητα πρέπει όχι μόνο να υπάρχει, αλλά και να είναι εύκολα προσπελάσιμη από τον χρήστη. Προσδιορισμός της επίδρασης της διεπιφάνειας στον χρήστη Πόσο εύκολη είναι η εκμάθηση του συστήματος; Πώς είναι από άποψη ευχρηστίας; Ποιά η στάση του χρήστη απέναντι στο σύστημα; Εντοπισμός προβλημάτων στο σύστημα. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

6 Τι αξιολογούμε και πότε;
Η αξιολόγηση στην επαναληπτική σχεδίαση εξετάζει: Την αρχική ιδέα του συστήματος και το αντίστοιχο νοητικό μοντέλο που πρέπει να σχηματίσουν οι χρήστες Αρχικά πρωτότυπα του συστήματος (πιθανόν χαμηλής πιστότητας) Περισσότερο ολοκληρωμένα πρωτότυπα (το στάδιο αυτό επαναλαμβάνεται πολλές φορές) Από την πλευρά των σχεδιαστών του συστήματος η αξιολόγηση στοχεύει στον έλεγχο: Κατά πόσο οι απαιτήσεις των χρηστών έχουν καταγραφεί σωστά Αν έχουν τηρηθεί οι οδηγίες σχεδιασμού Αν ικανοποιούνται οι στόχοι ευχρηστίας Εναλλακτικών πρωτοτύπων Της υποκειμενικής ικανοποίησης χρήστη P1.1 na katalavoume to noitiko montelo ton xriston, pos antilmvanontai ta pramata sto xoro ergasias tous, an exoume metafrei sosta to montello sto sistima mas, an oi xreistes mporoun na doulepsoun me tis enoies-simasies pou tous exoume valei (evkolia mathisis) P1.2 gnomes xriston, katanpoisi tou sistimatos apo tin meria ton xriston oste na mas dosoun idees & na simetasxoun stin ilopoiisi (as min 3exname oti einai anthropokentriki sxediasi. Episis thta tous kamei na niosoun to sistima diko tous ..diladi oti avtoi to 3ekinisan. To oti xrisimopoioume xamilis pistotita prototypes tha tous voithisei na sigkentrothoun stis vasikes leitourgies kai oxi se leptomereies. P1.3 olokliromena protipa oste na a3iologisoume alla xaraktiristika (p.x. diadrastikotia) pou den mporoume me ta alla protipa 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

7 Γιατί χρειάζεται αξιολόγηση;
“Iterative design, with its repeating cycle of design and testing, is the only validated methodology in existence that will consistently produce successful results. If you don’t have user-testing as an integral part of your design process you are going to throw buckets of money down the drain.” Bruce Tognazzini (.) ti tha ginotan xoris a3iologisi -kostos, time, no good end-results 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

8 Αξιολόγηση σε συνθήκες εργαστηρίου
Στυλ αξιολόγησης Αξιολόγηση σε συνθήκες εργαστηρίου Αξιολόγηση σε πραγματικές συνθήκες 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

9 Αξιολόγηση σε συνθήκες εργαστηρίου
Συνήθως δεν περιλαμβάνει τελικούς χρήστες. Πραγματοποιείται από σχεδιαστές. Πλεονεκτήματα: Περιλαμβάνει ειδικό εξοπλισμό εγγραφής βίντεο/ήχου ειδικά διαμορφωμένους υπολογιστές Το περιβάλλον είναι απαλλαγμένο από θόρυβο/ διακοπές. Μειονεκτήματα: Αφύσικη κατάσταση Είναι η μόνη λύση όταν η εγκατάσταση είναι επικίνδυνη για τον άνθρωπο ή σε απομακρυσμένη θέση 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

10 Αξιολόγηση σε πραγματικές συνθήκες
Ο σχεδιαστής έρχεται στο πραγματικό περιβάλλον του χρήστη και παρακολουθεί το σύστημα στην πράξη. Πλεονεκτήματα: Δυνατότητα παρατήρησης φαινομένων διάδρασης μεταξύ συστημάτων και μεταξύ χρηστών. Δυνατότητα παρακολούθησης εργασιών που χρειάζονται πολύ χρόνο (π.χ. μήνες) για την ολοκλήρωσή τους. Αποκαλύπτονται συμπεριφορές που δεν φαίνονται σε εργαστηριακές συνθήκες. Μειονεκτήματα: υψηλό επίπεδο θορύβου, κινητικότητας, διακοπών στο περιβάλλον 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

11 Κατηγορίες Μεθόδων Αξιολόγησης
Αναλυτικές τεχνικές: στο εργαστήριο χωρίς συμμετοχή χρηστών – αξιολόγηση από έμπειρους επιστήμονες του χώρου (expert reviews) Γνωστικό περιδιάβασμα (Cognitive Walkthrough) Ανάλυση πληκτρολογήσεων (Keystroke Level Model) Ευρετική αξιολόγηση (Heuristic Evaluation) Πειραματικές τεχνικές: στο εργαστήριο με χρήστες Μέτρηση απόδοσης χρηστών (usability testing) Πρωτόκολλο ομιλούντων υποκειμένων (thinking aloud protocol) Καταγραφή ενεργειών υποκειμένων (user logging) Διερευνητικές τεχνικές: στο πεδίο με χρήστες Παρατήρηση χρηστών (user observation) Ομαδική αξιολόγηση (field studies – multiple users) Συνεντεύξεις με χρήστες (semi-structured interviews) Συμπλήρωση ερωτηματολογίων (questionnaires) 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

12 Αναλυτικές μέθοδοι αξιολόγησης
Είναι γνωστές και ως προβλεπτικά μοντέλα Εκτελούνται κυρίως από έμπειρους επιστήμονες του χώρου (experts in usability engineering) Παρέχουν ένα αποτελεσματικό τρόπο για ποσοτική αλλά και ποιοτική αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων χωρίς την άμεση εμπλοκή χρηστών Διάφορα ψυχολογικά, νοητικά και κινητικά μοντέλα των χρηστών χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της σχεδίασης 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

13 Αναλυτικές μέθοδοι αξιολόγησης
Έχουν λιγότερο κόστος από την αξιολόγηση με τη συμμετοχή χρηστών Η χρησιμότητα τους αφορά κυρίως στην αξιολόγηση εναλλακτικών σχεδιάσεων (πρωτοτύπων) ή συστημάτων των οποίων οι λειτουργίες και ο τρόπος που αυτές θα εκτελούνται από τους χρήστες είναι προβλέψιμες The Palm Case Study - Tab Counter 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

14 Μοντέλο GOMS Goals Operators Methods Selection rules
Ο στόχος τον οποίο ο χρήστης επιθυμεί να πετύχει Π.χ. η εύρεση ενός (συγκεκριμένου) website του οποίου δεν γνωρίζουμε την Διαδικτυακή διεύθυνση Operators Οι νοητικές λειτουργίες και οι φυσικές δράσεις οι οποίες απαιτούνται για την διεκπεραίωση του στόχου: Π.χ. κίνηση ποντικιού προς το τμήμα διεύθυνσεων του Web browser, πληκτρολόγηση διαδικτυακής διεύθυνσης της μηχανής αναζήτησης google, πληκτρολόγηση των keywords … κλπ. Methods Οι διαφορετικές μεθοδολογίες που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την διεκπεραίωση του στόχου Π.χ. αναζήτηση μέσω της μηχανής αναζήτησης yahoo ή google; Selection rules Καθορισμός ποιας μεθοδολογίας θα ακολουθήσουμε για τη διεκπεραίωση του στόχου Π.χ. για επιστημονικά web site => google, για διασκέδαση => yahoo 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

15 Παράδειγμα GOMS GOAL: CLOSE-WINDOW Για ένα συγκεκριμένο χρήστη:
[select GOAL: USE-MENU-METHOD MOVE-MOUSE-TO-FILE-MENU PULL-DOWN-FILE-MENU CLICK-OVER-CLOSE-OPTION GOAL: USE-CTRL-W-METHOD PRESS-CONTROL-W-KEYS ] Για ένα συγκεκριμένο χρήστη: Rule 1: Select USE-MENU-METHOD unless another rule applies Rule 2: If the application is GAME, select CTRL-W-METHOD 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

16 Γνωστική περιήγηση (Cognitive Walkthrough)
Εξετάζει την ευκολία εκμάθησης του συστήματος από νέους χρήστες. Μπορεί να εφαρμοστεί είτε στην φάση σχεδιασμού του συστήματος, είτε στην ολοκλήρωση του προϊόντος. Δεν απαιτεί ιδιαίτερο εξοπλισμό. + Είναι εύκολη στη χρήση. + Είναι αποτελεσματική. + Ο αξιολογητής περιδιαβαίνει το σύστημα βήμα-βήμα και ελέγχει διερευνητικά αν αυτό υποστηρίζει αποτελεσματικά τον χρήστη. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

17 Διαδικασία Γνωστικής Περιήγησης
Ορίζονται τυπικά σενάρια χρήσης του συστήματος. Στη συνέχεια αναλύονται σε ακολουθίες ενεργειών για κάθε εργασία χρήστη. εξετάζεται αν ο άπειρος χρήστης μπορεί να ολοκληρώσει επιτυχώς την εργασία του με βάση τα εξής κριτήρια: Η επόμενη ενέργεια που μπορεί να εκτελέσει ο χρήστης γίνεται σαφής από το σύστημα; Μπορεί ο χρήστης να συνδέσει την επόμενη ενέργεια που του παρέχεται από το σύστημα με τον επόμενο στόχο του; Μετά την εκτέλεση της ενέργειας, είναι ο χρήστης σε θέση να καταλάβει την απόκριση του συστήματος (αν έκανε σωστή ή λάθος επιλογή;) 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

18 Παράδειγμα Χρήση τηλεφώνου με προώθηση κλήσης *21*7413#
και ακύρωση προώθησης κλήσης #21# Σχολιασμός της συμπεριφοράς του χρήστη Που προσπαθεί να αλλάξει την προώθηση της κλήσης του 1. Tilefoniki siskevi me dinatotia proothisis kliseon  05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

19 Παράδειγμα (συνεχ.) Έστω τηλεφωνική συσκευή με δυνατότητα προώθησης κλήσεων. Η συσκευή έχει την εμφάνιση συνήθους τηλεφωνικής συσκευής με τις εξής οδηγίες : Προώθηση: *2 , Ακύρωση: #2. Υποθέτουμε ότι αξιολογείται η συσκευή με τη μέθοδο του Γνωστικού Περιδιαβάσματος για το εξής σενάριο χρήσης: Ένας νέος υπάλληλος πρέπει να προωθήσει τηλεφωνήματα στον εσωτερικό αριθμό 212, ενώ υπάρχει ήδη ενεργοποιημένη η εντολή προώθησης κλήσεων σε άλλον αριθμό. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

20 Η σωστή ακολουθία ενεργειών του χρήστη είναι:
Παράδειγμα (συνεχ.) Η σωστή ακολουθία ενεργειών του χρήστη είναι: σηκώνει το ακουστικό - ακούει συνεχές σήμα (ένδειξη ότι υπάρχει ήδη ενεργοποιημένη εντολή προώθησης κλήσεων) πατάει #2 (ακύρωση προώθησης) - ακούει σύνηθες σήμα επιλογής επανατοποθέτηση ακουστικού ξανασηκώνει το ακουστικό - ακούει σήμα επιλογής πατάει *2 (εντολή προώθησης) - ακούει σήμα επιλογής επιλέγει ακούει συνεχές σήμα επανατοποθετεί το ακουστικό 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

21 Παράδειγμα (συνεχ.) Η ανάλυση κατά βήματα έχει ως εξής:
Ο χρήστης σηκώνει το ακουστικό και ακούει το συνεχές σήμα. Πώς ο χρήστης αναγνωρίζει ότι υπάρχει ενεργοποιημένη προώθηση κλήσεων; Δεν είναι σαφές. Όμως η μη απόκριση της συσκευής με το σύνηθες σήμα μπορεί να τον οδηγήσει στο συμπέρασμα αυτό. Πώς ο χρήστης γνωρίζει ότι μπορεί να ακυρώσει την προώθηση κλήσεων. Δεν είναι επίσης σαφές. Η λέξη Ακύρωση στις οδηγίες επί της συσκευής μπορεί να τον οδηγήσει στην υπόθεση ότι μπορεί να ακυρώσει την προώθηση κλήσεων. Αν κατανοήσει ότι η προώθηση κλήσεων είναι ενεργοποιημένη, πώς θα αναγνωρίσει τις σωστές ενέργειες για να την ακυρώσει; Με βάση τις οδηγίες στη συσκευή μπορεί να υποθέσουμε ότι η ακύρωση αναφέρεται στην ακύρωση προώθησης κλήσεων. Δυνατές παρερμηνείες: Είναι δυνατόν να υποθέσει ότι πρέπει να πατήσει μόνο το 2 αντί για #2. Μπορεί επίσης να προσπαθήσει να πατήσει τα πλήκτρα # και 2 συγχρόνως. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

22 Υποθέτουμε ότι πληκτρολογεί τον σωστό συνδυασμό #2, και ακούει σήμα επιλογής.
Ο χρήστης είναι σε θέση να κατανοήσει ότι πέτυχε απενεργοποίηση προώθησης κλήσης; Πιθανόν ναι, γιατί το σήμα είναι το συνηθές σήμα συσκευής σε κανονική λειτουργία. Πώς είναι δυνατόν να καταλάβει ότι η επόμενη σωστή ενέργεια είναι να κατεβάσει το ακουστικό; Δεν υπάρχει σαφής ένδειξη για κάτι τέτοιο. Αν προσπαθήσει να πληκτρολογήσει προώθηση κλήσεως κατευθείαν *2, αριθμό, θα πάρει ένα συνεχές σήμα, πώς θα καταλάβει ότι είναι ένα μήνυμα σφάλματος και όχι η ένδειξη για αποδοχή προώθησης κλήσεων; δεν είναι κάτι τέτοιο σαφές, ο χρήστης μπορεί να μείνει με την εντύπωση ότι εκτέλεσε σωστά την εργασία του και να μην αναγνωρίσει την εσφαλμένη του ενέργεια. Η ανάλυση μπορεί να προχωρήσει μέχρι τέλους με τον ίδιο τρόπο. Όπως φαίνεται, ο αναλυτής με χρήση της μεθόδου, έχει διαγνώσει προβλήματα στην αλληλεπίδραση τα οποία πρέπει να προτείνει να διορθωθούν. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

23 Παράδειγμα: Εύρεση ενός βιβλίου από την Amazon (Ι)
Στόχος: Η αγορά ενός αντιγράφου του βιβλίου από το Τυπικοί χρήστες: Φοιτητές οι οποίοι χρησιμοποιούν τακτικά το Διαδίκτυο Βήμα 1: Επιλογή της σωστής κατηγορίας προϊόντων από τη σελίδα του Amazon Ε1: Ξέρουν οι χρήστες τι να κάνουν; Α1: Ναι γνωρίζουν ότι πρέπει να επιλέξουν τη κατηγορία «books» Ε2: Ξέρουν οι χρήστες πως θα επιλέξουν τη κατηγορία «books»; Α2: Ναι έχουν δει το σχετικό menu και γνωρίζουν πως επιλέγουν από την επιλογή «books» από το menu. Ε3: Μπορούν οι χρήστες από την ανάδραση (feedback) του συστήματος να αντιληφθούν αν η ενέργεια τους υπήρξε επιτυχής ή όχι; Α3: Ναι το σύστημα εμφανίζει τη σχετική φόρμα αναζήτησης. 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

24 Παράδειγμα: Εύρεση ενός βιβλίου από το Amazon (ΙΙ)
Βήμα 2: Συμπλήρωση της φόρμας αναζήτησης Ε1: Ξέρουν οι χρήστες τι να κάνουν; Α1: Ναι η φόρμα έχει τη μορφή της αντίστοιχης έντυπης φόρμας και οι χρήστες γνωρίζουν ότι πρέπει να την συμπληρώσουν Ε2: Ξέρουν οι χρήστες πως θα συμπληρώσουν τη φόρμα; Α2: Όχι δεν είναι συνηθισμένοι στη συμπλήρωση φορμών αναζήτησης. Επίσης οι χρήστες δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι οι προσυμπληρωμένες (default) τιμές χρησιμοποιούνται για να προφυλάξουν από λανθασμένες απαντήσεις γιατί τέτοιες τιμές δεν υπάρχουν σε έντυπες φόρμες Ε3: Μπορούν οι χρήστες από την ανάδραση (feedback) του συστήματος να αντιληφθούν αν η ενέργεια τους υπήρξε επιτυχής ή όχι; Α3: Ναι η ορθή συμπλήρωση της φόρμας οδηγεί στα αποτελέσματα της αναζήτησης και ιδανικά στο βιβλίο που αναζητείται 05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής

25 Don’t leave everything on logic – User test
05/11/2013 Τμήμα Πληροφορικής


Κατέβασμα ppt "ΕΠΛ 435: Αλληλεπίδραση Ανθρώπου Υπολογιστή"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google