Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ, ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Ηλίας Βυζάντης ( ) επιγραφές καταστημάτων στη Φλώρινα, μια συμβολή στην τοπική ιστορία Ευαγγελία Σβίρου Επόπτρια: Ιφιγένεια Βαμβακίδου Βαθμολογητές: Τάκης Μπέσσας Μίμης Σουλιώτης

2 "…. Δεν είμαι ειδικός να μιλήσω για την τέχνη του
"…. Δεν είμαι ειδικός να μιλήσω για την τέχνη του. Νομίζω ωστόσο ότι μία από τις ωραιότερες καλλιτεχνικές δραστηριότητες του Ηλία δεν έχει πάρει ακόμα στη συνείδηση μας τη δέουσα αποτίμηση. [..] ..οι επιγραφές των μαγαζιών. Σώζονται ευτυχώς πολλές. Η καλλιτεχνική τους αξία δεν είναι ποιος ξέρει τι. Αλλά τα στοιχεία τους είναι φόρμες του παλιού καλού τυπογραφικού καιρού που αν μη τι άλλο φιλεύουν την όραση ιθαγενών και επιδρομέων με κάτι πικάντικο". Δ. Σουλιώτης: Εφ. "Κοινή Γνώμη", 9 Νοεμβρίου 1982.

3 Η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα
Η κοινωνική και οικονομική διάσταση στο μάθημα της ιστορίας μας ενδιαφέρει, γιατί ενέχει την προβληματική για τις πράξεις του ανθρώπου σε συνάφεια ή σύγκρουση με τις πράξεις του συνανθρώπου. Η απόκτηση εθνικής ανεξαρτησίας το 1830 βρήκε την Ελλάδα μια φτωχή αγροτική χώρα, που αγωνιζόταν να βρει τη θέση της στο ευρωπαϊκό πολιτικό, στρατιωτικό και οικονομικό γίγνεσθαι.

4 Η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα
Οι οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα από τα μέσα του 19ου έως τα μέσα του 20ού αιώνα συνδέθηκαν με συνεχείς πολέμους, τοπικούς ή παγκόσμιους, εθνικούς διχασμούς που οδήγησαν σε εθνικές καταστροφές, εμφύλιους σπαραγμούς, στρατιωτικά πραξικοπήματα και δικτατορίες, που επέφεραν πολλά οικονομικά δεινά στον τόπο. Στο πλαίσιο αυτών των ιστορικών συνθηκών, η Ελλάδα, από την ανεξαρτησία της (1830) μέχρι σήμερα, χρεοκόπησε πέντε φορές.

5 Η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα
Για να κατανοηθεί πληρέστερα το οικονομικό άλμα της χώρας μας, αρκεί να έχουμε υπόψη ορισμένες αισθητές αλλαγές: 1) Η αγροτική μεταρρύθμιση του 1917 υλοποιήθηκε με την άφιξη των προσφύγων του 1922 2) Η τσιφλικική γεωργία αντικαταστάθηκε από την οικογενειακή. Το 1930 το 80% των γεωργικών επιχειρήσεων διευθύνονταν από τους ιδιοκτήτες τους, δηλ. από τους ίδιους τους γεωργούς, οι οποίοι διέθεταν μικροϊδιοκτησίες από 30 μέχρι 100 στρέμματα ο καθένας

6 Η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα
3) Η αστική ανάπτυξη της Ελλάδας είναι απόρροια της αγροτικής μεταρρύθμισης, εξαιτίας της οποίας οι καλλιεργούμενες εκτάσεις από το 1922 ως το 1938 αυξήθηκαν κατά στρ. και ανέβηκαν σε στρ. 4) Το 1923 το εθνικό εισόδημα ήταν ύψους των δρχ. και το 1928 ανεβαίνει στα

7 Η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα
5) Στην πριν από την Ανταλλαγή περίοδο έχουμε τις γνωστές παραδοσιακές καλλιέργειες με κορυφαία την καλλιέργεια των σιτηρών. Με την άφιξη των προσφύγων σημειώνεται πραγματική επανάσταση στα καλλιεργούμενα προϊόντα και στις καλλιεργητικές μεθόδους. 6) Η βιομηχανία της ταπητουργίας, σχεδόν άγνωστη στην Ελλάδα και πολύ γνωστή στην Ανατολή, γνωρίζει αλματώδη πρόοδο μετά την προσφυγική εγκατάσταση και ενισχύει με Λ.Α. το ετήσιο εθνικό εισόδημα.

8 Τοπική Ιστορία Με τον όρο ΤΙ προσδιορίζουμε τη θεματική και τη μεθοδολογία της μικροϊστορίας, η οποία συγκροτήθηκε ως ιδιαίτερη ιστοριογραφική τάση μετά το 1970 και από την οποία μας ενδιαφέρει ένα είδος κοινωνικής ιστορίας, η οποία εντοπίζει το ενδιαφέρον της σε ομάδες "διαφορετικές" από την πλειοψηφία, χωρίς ωστόσο να εστιάζει στις υλικές συνθήκες της ζωής αλλά στις βιωματικές όψεις της καθημερινότητας.

9 Τοπική Ιστορία Η σημασία της Τοπικής Ιστορίας (ΤΙ) στη σύγχρονη ιστοριογραφική έρευνα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί συνεπικουρεί στο κοινωνικό και πολιτικό αίτημα των καιρών για μια ιστορία αποκεντρωμένη.

10 Τοπική Ιστορία Βασικοί άξονες για τον προσδιορισμό των τοπικών ιστορικών γεγονότων και προσώπων αποτελούν η εγγύτητα στο χώρο και χρόνο (το σύγχρονο), η συμμετοχή των υποκειμένων (γηγενών και διαφορετικών) στα ιστορικά δρώμενα και οι μεταβολές, βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, οι οποίες συντελούνται στο συγκεκριμένο τόπο υποδοχής ή προέλευσης: στο πεδίο αυτό εντάσσουμε το έργο και τη δράση του Η.Βυζάντη στη κοινωνία της Φλώρινας.

11 Πλατεία Ερμού : Ιστορική εξέλιξη και αλλαγές στον αστικό χώρο (1912-1960)
Κατά την παραμονή των Γάλλων στη Φλώρινα ( ) η πλατεία Ερμού γίνεται ο αγαπημένος τόπος τον οποίο απαθανατίζουν οι Γάλλοι στρατιώτες στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που στέλνουν στους δικούς τους. Χώρος συγκέντρωσης του πολυεθνικού και πολυθρησκευτικού συνόλου της ευρύτερης περιοχής η πλατεία Ερμού δηλώνεται ως Place de marche (πλατεία αγοράς). Με την ολοκλήρωση του τοπογραφικού σχεδίου της Φλώρινας (1918), η πλατεία διευρύνεται και προτείνεται να αρχίσουν οι πρώτες κατεδαφίσεις κτιρίων. Τελικά το Δημοτικό συμβούλιο αναβάλλει την υλοποίηση της πρότασης για την περίοδο μετά από την έγκριση του σχεδίου πόλεως.

12 Πλατεία Ερμού : Ιστορική εξέλιξη και αλλαγές στον αστικό χώρο (1912-1960)
Η πρόταση χωροθέτησης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του σχεδίου, στη διασταύρωση των οδών Μοναστηρίου και Σαρανταπόρου κρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο ακατάλληλη και προτείνεται να εφαρμοστεί σε πιο κεντρικό μέρος της πόλης.

13 Πλατεία Ερμού (1912-1960), εμπόριο και αγορά
Ως εμπορικό τμήμα ορίζεται η οδός Μ. Αλεξάνδρου μέχρι τη συνάντησή της με την οδό Π. Μελά. Τελικά το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει ως τόπο εγκαθίδρυσης της πλατείας κεντρικής αγοράς τη διασταύρωση των οδών Σίνη Κοντογούρη, Καλλέργη, Βασιλείου Βουλγαροκτόνου (πρότερη Στεφάνου Δραγούμη) και Μ. Αλεξάνδρου, ενώ στη διασταύρωση των οδών Μοναστηρίου και Σαρανταπόρου αποφασίζεται να γίνεται η αγορά και πώληση ζώων και σίτου.

14 από την αγορά στην τέχνη τo φαινόμενο των αυτοδίδακτων ζωγράφων στη Φλώρινα
Το φαινόμενο των αυτοδίδακτων ζωγράφων στην ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας παρουσιάζει ιστορικό, κοινωνιολογικό και εικαστικό - αισθητικό ενδιαφέρον και εκδηλώνεται σε συγκεκριμένο χρονικό και τοπογεωγραφικό άξονα από Φλωριναίους και άλλους καλλιτέχνες (βλ. Μπέσσας)

15 Οι Επιγραφοποιοί Με την εμφάνιση των επιγραφών-ταμπελών στα καταστήματα και στις υπηρεσίες μετά το 1912, δημιουργήθηκε το επάγγελμα του επιγραφοποιού. Οι επιγραφοποιοί ήταν κυρίως ζωγράφοι Το έργο των επιγραφοποιών-ζωγράφων σταμάτησε στη δεκαετία του 1970, εξαιτίας των πλαστικών και φωτεινών επιγραφών. Ο τελευταίος επιγραφοποιός-ζωγράφος ήταν ο Ηλίας Βυζάντης, ο οποίος κατασκεύασε εκατοντάδες ταμπέλες πριν την εμφάνιση του πλεξιγκλάς.

16 Οι Επιγραφοποιοί Οι πρώτοι επιγραφοποιοί στην πόλη μας ήταν ο Αθανάσιος, Γεώργιος και Ζήσης Μπλιάνκας, οι οποίοι ήταν αγιογράφοι, αυτοδίδακτοι ζωγράφοι και ελαιοχρωματιστές. Δείγματα από την δουλειά τους δεν έχουν σωθεί, αλλά από τις προφορικές μαρτυρίες ήταν οι πρώτοι που ασχολήθηκαν με τις επιγραφές.

17 Οι Επιγραφοποιοί Αυτοί που ασχολήθηκαν επαγγελματικά με τις ταμπέλες ήταν οι ζωγράφοι Δημήτριος Μπούτζιος και Ηλίας Βυζάντης. Ο Μπούτζιος πέθανε νωρίς, το 1950 και έτσι ο Ηλίας Βυζάντης έμεινε μοναδικός επιγραφοποιός για δύο περίπου δεκαετίες. Ο Βυζάντης ζούσε από τις ταμπέλες και έφτιαξε εκατοντάδες, άλλαξε τα χρώματα των ταμπελών αποφεύγοντας το μαύρο και το άσπρο που επικρατούσε νωρίτερα και χρησιμοποίησε πολλά είδη γραμμάτων.

18 Επιγραφή του Μπούτζιου

19 Βιογραφικό Ηλία Βυζάντη
Ο Ηλίας Βυζάντης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1910. Το 1922 μετά τα γεγονότα της Μικράς Ασίας η οικογένεια Βυζάντη έφυγε και εγκαταστάθηκε στη Φλώρινα. Ρομαντικός και πληθωρικός άνθρωπος συνέδεσε το όνομά του με την καλλιτεχνική ιστορία της πόλης για τις πολυποίκιλες δραστηριότητες του.

20 Βιογραφικό Ηλία Βυζάντη
Η κοινωνική του δράση ήταν μεγάλη, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του "Αριστοτέλη" και ενεργό μέλος του εικαστικού τμήματος την δεκαετία του '40.Υπήρξε εμπνευστής και για χρόνια πρόεδρος ενός μεγάλου φυσιολατρικού συλλόγου της Φλώρινας, του Φ.Ο.Ο.Φ. Ήταν μέλος της χορωδίας και μαντολινάτας του Φ.Σ.Φ.Α. Ενεργό μέλος του Ε.Ο.Σ. Φλώρινας και εμπνευστής του Ορειβατικού Τμήματος του Φ.Σ.Φ.Α. που ανέπτυξε αξιόλογες πολιτιστικές δραστηριότητες την 10ετία του '40.

21 Βιογραφικό Ηλία Βυζάντη
Το 1940 πήρε μέρος στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο Το 1948 εκδίδει ένα μικρό βιβλιαράκι με τίτλο "Αυριανή…φιλοσοφία – Επιστήμη - Τέχνη".

22 Η προσφορά του στην επιγραφοποιία
Ο Βυζάντης χρησιμοποιούσε τριών ειδών γραφές: την ορθή και πλάγια επίπεδη, την ορθή και πλάγια πρισματική και την ιδιόμορφη ανισοπαχή. Το σώμα των γραμμάτων ήταν από μαύρο ή μπλε χρώμα και ο φωτεινός περίγυρος από λαμπρή ώχρα. Αρκετές επιγραφές του Βυζάντη καταστράφηκαν την δεκαετία του 70.

23 Ορθή επίπεδη,

24 Ορθή πρισματική,1978

25 Ιδιόμορφη ανισοπαχή,1960

26 Το έργο του Βυζάντη Το έργο του Ηλία Βυζάντη αποτελείται από δύο μεγάλες ενότητες: την ταμπελογραφία και την ζωγραφική. Στην πρώτη ανήκουν εκατοντάδες ταμπέλες που χαρακτηρίζονται για τον πολύ ιδιότυπο τρόπο, με τον οποίο χρησιμοποιούσε τις καλλιγραφικές του δεξιότητες και γνώσεις. Το ζωγραφικό έργο του Ηλία Βυζάντη αποτελείται από: λαϊκίζουσες νεοκλασικές αγιογραφίες σκορπισμένες στις διάφορες εκκλησίες του Νομού και κοσμική ζωγραφική με θέματα λυρικοθρησκευτικά, επικολυρικά, παράδοξα και τοπιογραφικά. Στις αγιογραφίες βλέπουμε επιρροή από την γραφή των ζωγράφων του Βιτσίου.

27 Το έργο του Βυζάντη Οι λυρικοθρησκευτικοί πίνακες που φιλοτέχνησε δεν είναι πολλοί, αλλά χαρακτηρίζονται από την υιοθέτηση μιας περίπου ίδιας χρωματικής γκάμας μ' αυτή που βλέπουμε στα έργα του Γκρέκο και των επτανήσιων ζωγράφων. Οι επικολυρικοί πίνακες του Βυζάντη είναι 20 περίπου, σκορπισμένοι σε όλο το κόσμο. Η θεματογραφία τους είναι παρμένη αποκλειστικά από το έπος του '40. Ο Ηλίας Βυζάντης πέθανε τον Δεκέμβριο του 1980 και ο Δήμος Φλώρινας ονόμασε τον δρόμο προς τον Φ.Ο.Ο.Φ. «Ηλία Βυζάντη».

28

29 Στόχος της έρευνας Στόχος της μελέτης είναι η ανάδειξη των «ασήμαντων» οπτικών έργων-επιγραφών στο πεδίο της τοπικής ιστορίας «από τα κάτω» δίνοντας έμφαση μέσα από τις επιγραφές του Ηλία Βυζάντη στην καθημερινή, οικονομική ζωή, στα καταστήματα στα οποία τοποθετήθηκαν και στην αγορά της πόλης. Αναζητούμε και εντοπίζουμε τα ερμηνευτικά ρεπερτόρια, που ορίζουν την ταυτότητα του Ηλία Βυζάντη στις τεχνικές λόγου, που επιλέγονται από τους πληροφορητές μας και εντοπίζουμε τα εξής:

30 Το υλικό Το υλικό αποτελείται από 40 επιγραφές και 31 ημιδομημένες συνεντεύξεις, τις οποίες συγκεντρώσαμε με επισκέψεις και έρευνα σε μαγαζιά, αρχεία, εφημερίδες και οικογένειες επωνύμων και ανωνύμων. Συνολικά συναντήσαμε 70 περίπου άτομα/πληροφορητές για να εντοπίσουμε το υλικό ως α) καθεαυτό –πραγματικό αντικείμενο, ίχνος της τοπικής ιστορίας, β) ως αναπαράσταση-ρεαλιστική φωτογράφησή του, γ) ως προφορική μαρτυρία για τις επιγραφές.

31 Τα καταστήματα της Φλώρινας, τα οποία έχουν τοποθετήσει επιγραφές-ταμπέλες του Ηλία Βυζάντη είναι τα εξής: Γιαννόπουλος-Τσελίδης, Ε. Τσούκα, Α. Κασκαμανίδης, Η. και Μ. Ασίκης, Α. Ζαχαρόπουλος, Δ. Πουγαρίδης, Ι. Σαράντης, Β. Ιγνατίου, Κ. Τορώνης, Α. Καμπασνίτσαλης, Ι. Σούφρας, Γ. Αλεμπάκης, Ν. Καράντζας, Δ. Καραμπατάκης, Χρ. Παπαστεργίου, Ε. Δίσνιτσα, Μ. Μεκάσης, Χρ. Τσιλεμάνης, Α. Κηπουρός, Π. Μαλιγανέας, Χρ. Στεργιόπουλος, Κ. Ιωαννίδης, Α. Γεωργίου, Κ. Κιούσης, Θ. Παρίσης, Ν. Κεσίδης, Σ. Κοκαρόπουλος και οι σύλλογοι: Εθνική οργάνωσης Μακεδονομάχων νομού Φλωρίνης «ο Παύλος Μελάς», Βορειοηπειρωτικός σύλλογος «1921 Φλωρίνης και πέριξ», Εύξεινος λέσχη και Φ.Σ.Φ. Αριστοτέλης.

32 Μεθοδολογία Σε ό,τι αφορά στη μεθοδολογία χρησιμοποιήσαμε τη Σημειωτική Ανάλυση της Εικόνας (για τις επιγραφές) Και την Ανάλυση Λόγου- για την αποκωδικοποίηση των συνεντεύξεων.

33 Ανάλυση λόγου Η ΑΛ χρησιμοποιείται για την ανάλυση ομιλίας, που συμβαίνει στο φυσικό της πλαίσιο. Κατευθυντήριες γραμμές για την ανάλυση του λόγου είναι: α) Ανάγνωση, β) Κωδικοποίηση και γ) Ανάλυση (Potter &Wetherell (1987)

34 Υπάρχουν στρατηγικές/ τεχνικές λόγου, που χρησιμοποιούνται για να δομήσουν μια αναφορά ως αληθοφανή, οι οποίες περιλαμβάνουν τα εξής: 1. επίκληση κατηγοριών : ο ομιλητής έμμεσα ή άμεσα επικαλείται τη συμμετοχή του σε κάποια ομάδα.

35 2.ζωντανή περιγραφή: οι περιγραφές που είναι πλούσιες σε λεπτομέρειες δημιουργούν μια αίσθηση αληθοφάνειας, καθώς δημιουργούν την εντύπωση ότι επαναβιώνουμε αντιληπτικά το γεγονός και ίσως ότι ο ομιλητής έχει ιδιαίτερες ικανότητες παρατήρησης. 3.αφήγηση: αυτή σχετίζεται στενά με την ζωντανή περιγραφή, αλλά εδώ η πειστικότητα μιας αναφοράς αυξάνεται με το να περιλαμβάνεται σε μια συγκεκριμένη αφηγηματική ακολουθία, στην οποία το γεγονός γίνεται κάτι που περιμένουμε, ακόμη και κάτι που είναι απαραίτητο.

36 4.συστηματική αοριστία: είναι το αντίστροφο των δύο προηγούμενων τεχνικών, κάποιες φορές ενισχύει την αληθοφάνεια της αναφοράς με το να μην επιτρέπει εύκολες οδούς αντίκρουσης ή υπονόμευσης. 5.λογοδότηση με όρους εμπειρισμού: εδώ τα φαινόμενα αντιμετωπίζονται σαν να είναι τα ίδια φορείς δράσης και έτσι είτε «εξαφανίζεται» ο παρατηρητής είτε ο ρόλος του γίνεται απλά αυτός του παθητικού δέκτη.

37 6. Η ρητορική του επιχειρήματος: οι περιγραφές οι οποίες αρθρώνονται στη βάση μιας συλλογιστικής, και επικεντρώνονται στο επιχείρημα. 7.διατυπώσεις της ακραίας περίπτωσης – οι περιγραφές γίνονται πιο τυπικές με την επίκληση της ακραίας περίπτωσης σε μια κλίμακα.

38 8.συναίνεση και επιβεβαίωση: η εκδοχή παρουσιάζεται σαν κάτι με το οποίο συμφωνούν διάφοροι μάρτυρες, εξωτερικοί παρατηρητές, ή πρόσωπα κύρους ή/ και εξουσίας. 9.λίστες και αντιπαραβολές: οι λίστες (και κυρίως οι λίστες τριών χαρακτηριστικών) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να κατασκευάσουν περιγραφές οι οποίες φαίνονται πλήρεις και αντιπροσωπευτικές.

39 Το υλικό- Οι επιγραφές Οι επιγραφές που προκύπτουν από την επιτόπια έρευνα κατηγοριοποιούνται ως εξής: Α) ταυτισμένες χρονολογικά και τοπολογικά επιγραφές -27 σε καταστήματα, συλλόγους και δημόσιους χώρους Β) τοιχογραφίες στα καταστήματα (δύο) Γ) πίνακες ανακοινώσεων σε νοβοπάν σε δημόσιο χώρο για διαφήμιση συμβάντων (πέντε) Δ) αταύτιστες (δεκατρείς): πρόκειται για επιγραφές του Βυζάντη χωρίς πρόσθετα στοιχεία για την παραγγελία και το κόστος.

40 Αταύτιστη,1955

41 Αταύτιστη 1957

42 Ανάλυση των επιγραφών Στις επιγραφές εφαρμόζουμε την ερμηνευτική και σημειωτική ανάλυση με στόχο την ειδολογική και θεματική ταξινόμηση των επιγραφών. Η σημειωτική τεκμηρίωση γίνεται με βάση τις μεταβλητές: αύξοντας αριθμός, σχήμα, διάσταση, τόπος εντοπισμού, λεζάντα, χρώμα, αντικείμενα, γραμματοσειρά, κατάσταση, κόστος, υλικό, χρονολογία, προϊόν διαφήμισης, εικόνα με λεζάντα ή μόνο λεζάντα.

43 Ανάλυση των επιγραφών Στην παρούσα μελέτη εξετάζουμε τα εξής: Το όνομα (ονομασία της επιχείρησης), την τυπολογία γραφής, α) όρθια και πλάγια επίπεδη, β) όρθια και πλάγια πρισματική και γ) ιδιόμορφη ανισοπαχή, το μέρος του λόγου και τη γλώσσα, που χρησιμοποιείται στην επιγραφή. Τη θέση της επιγραφής, το συγκείμενο εφόσον υπάρχει, το υλικό της επιγραφής και του φόντου, τον δημιουργό. Το έτος κατασκευής της επιχείρησης, την περιοχή και τον ιδιοκτήτη (π.χ. οικογενειακή επιχείρηση).

44 Οι συνεντεύξεις Πραγματοποιήσαμε 31 ημιδομημένες συνεντεύξεις από τους καταστηματάρχες και μέλη των συλλόγων της πόλης της Φλώρινας

45 Ερωτήσεις – θεματικοί άξονες ανάλυσης
1) Ποια χρονολογία φτιάχτηκε η επιγραφή; 2) Πόσα χρόνια την έχετε; Αμέσως μόλις ανοίξατε το μαγαζί; 3) Σε ποια οδό βρισκόταν τότε το μαγαζί και σε ποια τώρα; (αν υπάρχει). 4) Για ποιο λόγο χρησιμοποιήθηκε η επιγραφή; 5) Για ποιο λόγο επιλέξατε τον Ηλία Βυζάντη; 6) Ποιες οι διαστάσεις της ταμπέλας;

46 Ερωτήσεις – θεματικοί άξονες ανάλυσης
7) Από τι υλικό έχει κατασκευαστεί; 8) Το υλικό που κατασκευάστηκε, οι διαστάσεις, τα χρώματα, τα σχέδια, τα γράμματα ήταν επιλογή του καλλιτέχνη ή δική σας; 9) Πόσο χρονικό διάστημα χρειάστηκε για να κατασκευαστεί η επιγραφή; 10) Πόσο κόστισε η επιγραφή; 11) Αν διατηρήθηκε η επιγραφή, ποιος την διατήρησε; 12) Τι ξέρετε για το ζωγράφο; Θυμάστε κάτι να τον χαρακτηρίζει;

47 Δημογραφικά στοιχεία (ΟΝΟΜΑ: Δ. Τ. ΦΥΛΟ: Άνδρας)
1) Έγινε γύρω στο 1960 με ) Δεν τη βάλαμε αμέσως μόλις ανοίξαμε το μαγαζί. Την έχουμε περίπου 45 χρόνια. = ζ) 3) Το μαγαζί ιδρύθηκε το 1926 από τον Ευάγγελο Τσούκα ο οποίος ήρθε από το Μοναστήρι. Το μαγαζί ήταν Βασιλέως Γεωργίου. Ήταν εργαστήρι κεριών μέχρι το 1976 που πέθανε ο πατέρας. Μετά το πήρε η αδερφή μου Αναστασία Τσούκα και το κράτησε μέχρι το Μέχρι σήμερα το κρατάει ο Δημήτριος Τσούκας και βρίσκεται στην οδό Σαρανταπόρου 29. = α) 4) Στο μαγαζί πουλούσαμε κεριά γι’ αυτό και χρειαστήκαμε την αντίστοιχη ταμπέλα. = στ) 5) Ήταν γείτονάς μας και τον είχαμε σε μεγάλη εκτίμηση γι’ αυτό και τον επιλέξαμε. Βέβαια ήταν κορυφαίος καλλιτέχνης και πρωτοπόρος στη Φλώρινα. 6) 75μ. x 37,5εκ. 7) Η επιγραφή ήταν φτιαγμένη από λαμαρίνα και γύρω - γύρω είχε ξύλινο κάδρο. 9) Μόλις 1 μέρα. = β) 10) Δεν θυμάμαι. = δ) 11) Η επιγραφή διατηρήθηκε και την έχουμε σπίτι μας. Σ’ αυτό το μαγαζί έχουμε τοποθετήσει μια άλλη. = γ) 12) Ο Ηλίας Βυζάντης ήταν ένας άνθρωπος που προσέφερε στο κοινωνικό σύνολο. Λάτρης της φύσης και της Φλώρινας ασχολούνταν με την ορειβασία. 8) Όλα ήταν καθαρά δική του επιλογή. = θ)

48 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΛΟΓΟΥ
Ρήματα και ουσιαστικά χειρωνακτικής δεξιότητας και τεχνικής μαστορικής για τον καλλιτέχνη-επιγραφοποιό Ηλία Βυζάντη σε σταθερή επανάληψη συγκεκριμένων φράσεων, όπως «φτιάχτηκε, κατασκευάστηκε», καθώς επίσης δηλώνεται το υλικό, οι διαστάσεις για τις επιγραφές και το ακριβές κόστος.

49 Τα επίθετα αξιολόγησης αφορούν κυρίως στη δράση του, με επίθετα όπως «μοναδικός, κατάλληλος, πρωτοπόρος, εκπληκτικός» επιγραφοποιός Η λεπτομερής περιγραφή, η αφήγηση και η επίκληση κατηγοριών στην εμπορική-οικονομική ομάδα στην οποία ανήκουν οι πληροφορητές αναδεικνύουν την ιστορία των καταστημάτων και τα είδη τους, όπως Κηροπωλείον, Ψιλικά, Δασικά προϊόντα κτλ.

50 οι λίστες σε σταθερή επανάληψη αφορούν στα χαρακτηρολογικά γνωρίσματα του Ηλία Βυζάντη ως Φλωρινιώτη, φυσιολάτρη, ορειβάτη. Σημειώνουμε ότι δεν αναφέρεται ως πρόσφυγας. οι ακραίες βεβαιώσεις και η αοριστία εμφανίζονται λιγότερο συχνά Το σύνολο των αποτελεσμάτων είναι: (α 16) + (β21) + (γ 21) + (δ14) + (ε1) + (στ19) + (ζ 3) + (θ21) Οπότε, όπως προκύπτει, οι πληροφορητές συμφωνούν στις περιγραφές και αφηγήσεις (β+γ) για το έργο και τη δράση του καλλιτέχνη ακολουθώντας τις καταδηλωτικές περιγραφές και την ένταξη του καλλιτέχνη στους μαστόρους και καλλιτέχνες της εποχής (α) χωρίς αοριστίες και αμφισβήτηση. Επίσης όλοι επιλέγουν τις λίστες των χαρακτηρολογικών γνωρισμάτων (θ) για να αποδώσουν στον καλλιτέχνη τις ετερότητες-ταυτότητές του ως Φλωρινιώτη, φυσιολάτρη, ορειβάτη, λάτρη της φύσης, με υψηλή καλλιτεχνική αντίληψη, φιλόσοφο, ποιητή, πολύ καλό κύριο, ιδιόρρυθμο, εξαίρετο, αξιόλογο, ξεχωριστό, φιλότιμο άνθρωπο, καλόκαρδο, ήρεμο, γουρλή, φίλο, αγαπητό.

51 Οπότε για τον Ηλία Βυζάντη οι παραγγελιοδότες και απόγονοι ιδιοκτήτες των επιγραφών επιλέγουν ένα κοινό ερμηνευτικό μοτίβο, που στοιχειοθετεί τις λίστες των χαρακτηριστικών τόσο του έργου όσο και του καλλιτέχνη, για να κατασκευάσουν περιγραφές, οι οποίες φαίνονται πλήρεις και αντιπροσωπευτικές χωρίς αντιφάσεις και διπολικά αντιθετικά σχήματα.

52 Αποτελέσματα Όλες οι επιγραφές είναι ορθογώνιες, οι διαστάσεις ποικίλουν από το μικρότερο 0,75 εκ. x 37,5 εκ. και το μεγαλύτερο 4,30 μ. x 4, 62 μ. Οι λεζάντες ως εικονομηνύματα είναι γραμμένες οι περισσότερες με κεφαλαία γράμματα και πρώτα εμφανίζεται το προϊόν που διαφημίζεται, με δεύτερο την επωνυμία του μαγαζιού. Τα βασικά χρώματα που χρησιμοποιεί ο Ηλίας Βυζάντης είναι λευκό, ώχρα και μαύρο.

53 Οι τιμές για τις επιγραφές ξεκινούν από 30 δρχ. και φτάνουν τα 2
Οι τιμές για τις επιγραφές ξεκινούν από 30 δρχ. και φτάνουν τα δρχ. Το υλικό των επιγραφών είναι νοβοπάν, λαμαρίνα και πεπιεσμένο χαρτί. Η παλιότερη έγινε το 1933 και η τελευταία, που εντοπίσαμε έγινε το 1978. Η ιδιόμορφη ανισοπαχή γραφή επιλέγεται από τον καλλιτέχνη 5 φορές για καταστήματα υποδημάτων, διατροφής, κοσμημάτων, για κουρείο. Οι ανακοινώσεις όλες σε ανοικτό, δημόσιο χώρο έχουν γίνει σε μεικτή, ανισοπαχή γραφή. Σε ιδιόμορφη πρισματική γραφή έχουν γίνει 3 επιγραφές. Όλες οι υπόλοιπες είναι σε επίπεδη γραφή.

54 1933

55 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Τα προϊόντα που εμφανίζονται είναι είδη ένδυσης, διατροφής, οικιακής χρήσης, κοσμήματα και καταστήματα προσφοράς υπηρεσιών, όπως βαφείο, ταβέρνα, καθαριστήριο, κουρείο. Οι τοιχογραφίες αφορούν σε είδη ένδυσης παιδιών και ενηλίκων, ενώ στα χρώματα προστίθεται και το κόκκινο- μπορντό. Η γραφή που επιλέγεται είναι 2 φορές ανισοπαχή και από μία φορά επίπεδη και πρισματική.

56 Οι πίνακες ανακοινώσεων σε νοβοπάν αφορούν στην Εύξεινο λέσχη και σε εκδηλώσεις του Φ.Σ.Φ.Α. (εικαστικά και μουσική). Σ’ αυτές επιλέγεται η ιδιόμορφη πλάγια ανισοπαχή, το υλικό είναι νοβοπάν και οι χρονιές είναι από το

57 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Αισθητικά και σημειολογικά προβάλλεται το σύμβολο του συλλόγου ή της λέσχης και το σημαινόμενο της εκδήλωσης. Το μπορντό-κόκκινο χρώμα που προστίθεται, αλλά και η κεφαλαία γραμματοσειρά αποτελούν το στίγμα του επιγραφοποιού.

58 Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι επιγραφές της Εθνικής οργάνωσης Μακεδονομάχων νομού Φλωρίνης «ο Παύλος Μελάς» σε μπλε και πράσινο φόντο με στρόγγυλο δαφνοστεφανομένο ρεαλιστικό πορτρέτο του Παύλου Μελά ως πρόσθετη κατασκευή στην επιγραφή  

59 1977

60 Στην ίδια κατηγορία ανήκει η επιγραφή για τον Βορειοηπειρωτικό σύλλογο «1921 Φλωρίνης και πέριξ», στην οποία ο επιγραφοποιός τεμαχίζει την χρονολογία 1921 παρεμβάλλοντας τη λέξη σύλλογος. Έτσι δίνει έμφαση στην ιστορική διάσταση του συλλόγου.

61 1921;

62 Ιδιαίτερο ενδιαφέρον σχεδιαστικό, αλλά και διαφημιστικό παρουσιάζει η επιλογή της ανισοπαχούς γραμματοσειράς για την οποία διακρίνεται ο Ηλίας Βυζάντης και όπως παρατηρούμε από τη σύγχρονη χρήση των επιγραφών του σήμερα παραμένει επίκαιρος σε γραφιστικό πεδίο.


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google