Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πληροφοριακά Συστήματα

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πληροφοριακά Συστήματα"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πληροφοριακά Συστήματα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων Ε΄ εξάμηνο Πληροφοριακά Συστήματα Μέρος Β΄ Ανάλυση - Σχεδίαση Ι. Γαβιώτης Η προσέγγιση αντιδιαστέλλεται με την τεχνοκρατική προσέγγιση του μηχανικού που σχεδιάζει / κατασκευάζει το πληροφοριακό σύστημα. Σκέψου Engineering έναντι Business Administration. Διαφάνειες βασισμένες στο βιβλίο: Alan Dennis, Barbara Haley Wixom, Systems Analysis Design, 2nd ed., J Wiley, 2003 Ιωάννης Γαβιώτης

2 Στόχοι του 2ου Μέρους του Μαθήματος
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Στόχοι του 2ου Μέρους του Μαθήματος 3/4/2017 3/4/2017 Θα μάθουμε τεχνικές και μεθοδολογίες για να αναπτύσσουμε αποδοτικά Πληροφοριακά Συστήματα. Θα ακολουθήσουμε τις φάσεις ανάπτυξης Θα επικεντρώσουμε στην ανάλυση και τη σχεδίαση. Δεν θα ασχοληθούμε με την υλοποίηση. Ιωάννης Γαβιώτης

3 Αυτό που περιέγραψε ο πελάτης
Έργο: Μια κούνια 3/4/2017

4 Αυτό που κατάλαβε ο project manager Αυτό που φαντάστηκε ο αναλυτής
3/4/2017

5 Αυτό που προγραμμάτισε ο προγραμματιστής Αυτό που καθόρισε ο σύμβουλος
3/4/2017

6 Αυτό που κατασκευάστηκε
Αυτό που καταγράφηκε Αυτό που κατασκευάστηκε 3/4/2017

7 Αυτό που χρεώθηκε στον πελάτη Ο τρόπος που συντηρήθηκε
3/4/2017

8 Και …αυτό που θα χρειαζόταν ο πελάτης
3/4/2017

9 Εισαγωγή στην Ανάπτυξη και Σχεδίαση
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Εισαγωγή στην Ανάπτυξη και Σχεδίαση Ενότητα 1 Ιωάννης Γαβιώτης

10 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Πολλά συστήματα απέτυχαν και εγκαταλείφθηκαν επειδή οι αναλυτές προσπάθησαν να φτιάξουν «όμορφα» συστήματα χωρίς να καταλαβαίνουν τον οργανισμό. Αποτυχίες 42% στις εταιρίες, 53% σε κρατικά έργα Ο κύριος στόχος είναι να παράγουμε αξία για τον οργανισμό. Παραλληλισμός με το χτίσιμο ενός σπιτιού

11 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Ο αναλυτής συστήματος (systems analyst) είναι ο άνθρωπος-κλειδί που αναλύει τις επιχειρηματικές διεργασίες, αναζητώντας ευκαιρίες για βελτίωση και σχεδιάζοντας πληροφοριακά συστήματα που υλοποιούν αυτές τις ιδέες. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε και να αναπτύξουμε με πρακτικό τρόπο τις δεξιότητες που χρειάζονται για να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε νέα πληροφοριακά συστήματα.

12 Κύκλος Ζωής Ανάπτυξης Συστημάτων
Κύκλος Ζωής Ανάπτυξης Συστημάτων

13 Κύρια Χαρακτηριστικά του Κύκλου Ζωής
3/4/2017 Το έργο ... μετακινείται συστηματικά μεταξύ των φάσεων, όπου κάθε φάση έχει ένα σύνολο εξόδων παράγει παραδοτέα έργου χρησιμοποιεί παραδοτέα στην υλοποίηση καταλήγει με το πραγματικό πληροφοριακό σύστημα χρησιμοποιεί σταδιακή εκλέπτυνση (gradual refinement)

14 Φάσεις Έργου 3/4/2017 Σχέδιο (Γιατί φτιάχνεται το σύστημα; Πώς θα κινηθεί η ομάδα ανάπτυξης;) Ανάλυση (Ποιος χρησιμοποιεί το σύστημα, τι θα κάνει, πού και πώς θα χρησιμοποιηθεί το σύστημα;) Σχεδίαση (Πώς θα λειτουργεί το σύστημα;) Υλοποίηση (Παράδοση συστήματος)

15 Φάση 1: Σχέδιο ή Πλάνο Αναγνωρίζει την επιχειρηματική αξία
3/4/2017 Αναγνωρίζει την επιχειρηματική αξία Αναλύει αν ο στόχος είναι εφικτός (πραγματοποιήσιμος) Αναπτύσσει σχέδιο έργου (project plan) Επανδρώνει το έργο με προσωπικό Ελέγχει και κατευθύνει το έργο

16 Φάση 2: Ανάλυση Εφαρμόζει στρατηγική ανάλυσης
3/4/2017 Εφαρμόζει στρατηγική ανάλυσης Συλλέγει επιχειρησιακές απαιτήσεις Ορίζει απαιτήσεις για περιπτώσεις χρήσης Μοντελοποιεί διεργασίες Μοντελοποιεί δεδομένα

17 Φάση 3: Σχεδίαση Επιλογή σχεδίασης Αρχιτεκτονική σχεδίαση
3/4/2017 Επιλογή σχεδίασης Αρχιτεκτονική σχεδίαση Σχεδίαση διεπαφής με το χρήστη Σχεδίαση αποθηκευτικού σχήματος Σχεδίαση προγράμματος

18 Φάση 4: Υλοποίηση Κατασκευή Εγκατάσταση Υλοποίηση προγράμματος
3/4/2017 Κατασκευή Υλοποίηση προγράμματος Έλεγχος προγράμματος και συστήματος Εγκατάσταση Σχέδιο μετάπτωσης (conversion plan) Σχέδιο ελέγχου Σχέδιο υποστήριξης

19 Παραδοτέα Φάσεων Φάση Παραδοτέο Σχέδιο (planning) Ανάλυση (analysis)
3/4/2017 Φάση Παραδοτέο Σχέδιο (planning) Ανάλυση (analysis) Σχεδίαση (design) Υλοποίηση (implementation) Αίτηση συστήματος Ανάλυση εφικτότητας (feasibility analysis) Σχέδιο έργου Πρόταση συστήματος Προδιαγραφή συστήματος Νέο σύστημα και σχέδιο συντήρησης

20 Μεθοδολογίες Ανάπτυξης Συστήματος

21 Τι Είναι μια Μεθοδολογία;
3/4/2017 Μια τυπική προσέγγιση που υλοποιεί τον πλήρη κύκλο ζωής της ανάπτυξης του συστήματος Μια σειρά από βήματα και παραδοτέα Μπορεί να επικεντρώνει σε διεργασίες δεδομένα αντικείμενα Κατηγορίες μεθοδολογιών: Δομημένη σχεδίαση (structured design) Ταχεία ανάπτυξη εφαρμογής (rapid application development) Ευκίνητη ανάπτυξη (agile development)

22 Μεθοδολογία Ανάπτυξης Καταρράκτη
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Μεθοδολογία Ανάπτυξης Καταρράκτη 3/4/2017 3/4/2017 Waterfall model Ιωάννης Γαβιώτης

23 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Μοντέλο Καταρράκτη 3/4/2017 3/4/2017 Σαφής κατανομή αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε χρήστη, σύμβουλο, ειδικό (μέχρι συμβολαίου … ) Διοίκηση του έργου με έγγραφες αναφορές και ορόσημα (milestones) Προτεινόμενη προσέγγιση όταν το έργο είναι μεγάλο Άκαμπτο για μικρομεσαία έργα ανάπτυξης Η «γραφειοκρατία» του κοστίζει. Επιμηκύνει το χρόνο ανάπτυξης. Ως χρήστης εδώ νοείται ο οργανισμός που έχει παραγγείλει το ΠΣ. Οι απόψεις και τα συμφέροντά του μπορεί να εκφράζονται ενιαία ή να είναι μια σύνθεση από τους πραγματικούς τελικούς χρήστες του συστήματος ή τους στόχους που έχει θέσει η διοίκηση ή κάποιος οργανωτικός σύμβουλος. Ο ειδικός, ανάλογα με την προσέγγιση που θα επιλεχθεί για την ανάπτυξη, μπορεί να είναι είτε μια εξωτερική εταιρία, ή ένα τμήμα της ίδιας της επιχείρησης, πχ η μηχανογράφηση. Ο σύμβουλος είναι ο ενδιάμεσος που αναλαμβάνει να γεφυρώσει τους δύο προηγούμενους. Και πάλι μπορεί να είναι μέσα από την εταιρία για την οποία αναπτύσσεται το ΠΣ, μέσα από την εταιρία που θα αναπτύξει το ΠΣ, ή ένας ανεξάρτητος τρίτος, πχ SAP consultant. Ιωάννης Γαβιώτης

24 Συν και Πλην Μεθοδολογίας Καταρράκτη
3/4/2017 Συν Πλην Η σχεδίαση πρέπει να αποτυπωθεί έντυπα πριν να ξεκινήσει ο προγραμματισμός. Προσδιορίζει τις απαιτήσεις πολύ πριν ξεκινήσει ο προγραμματισμός. Αρκετός χρόνος μεταξύ της πρότασης και της παράδοσης του συστήματος. Ελαχιστοποιεί αλλαγές στις απαιτήσεις, κατά την εξέλιξη του έργου.

25 Μεθοδολογία Παράλληλης Ανάπτυξης
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Μεθοδολογία Παράλληλης Ανάπτυξης 3/4/2017 3/4/2017 Parallel development Ιωάννης Γαβιώτης

26 Συν και Πλην Παράλληλης Ανάπτυξης
3/4/2017 Συν Πλην Χρησιμοποιεί έγγραφα, όπως η μεθοδολογία καταρράκτη. Μειώνει τον συνολικό χρόνο ανάπτυξης. Μικρότερη πιθανότητα επανάληψης εξαιτίας διορθώσεων. Τα υποέργα μπορεί να είναι δύσκολο να συνδυαστούν.

27 Ταχεία Ανάπτυξη Εφαρμογών
3/4/2017 Rapid Application Development, RAD Ενσωματώνει ειδικές τεχνικές και εργαλεία: Εργαλεία CASE (Computer-Aided Software Engineering) Γλώσσες προγραμματισμού 4ης γενιάς / οπτικού προγραμματισμού

28 Computer-Aided Systems Engineering
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Computer-Aided Systems Engineering 3/4/2017 3/4/2017 Εργαλεία (=λογισμικό) που αυτοματοποιούν τη διαδικασία ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων υποστηρίζοντας όλα τα βήματα μιας συγκεκριμένης μεθοδολογίας ανάπτυξης Υποστηρίζουν γραφικές απεικονίσεις και διαγραμματικές τεχνικές, όπως ΔΡΔ, UML, κλπ Φτάνουν μέχρι την κατασκευή stubs (=σκελετός προγράμματος) Διαχειρίζονται προγραμματισμό σε ομάδες, ελέγχους, συντήρηση. Ιωάννης Γαβιώτης

29 Τρεις Κατηγορίες Ταχείας Ανάπτυξης
3/4/2017 Σταδιακή ανάπτυξη Μια ακολουθία εκδόσεων που αναπτύσσονται η μία μετά την άλλη Πρωτοτυποποίηση Πρωτοτυποποίηση συστήματος Πρωτότυπα για πέταμα Πρωτοτυποποίηση σχεδίασης

30 Σταδιακή Ανάπτυξη 3/4/2017 Phased development Insert Figure 1-4 here

31 Συν και Πλην Σταδιακής Ανάπτυξης
3/4/2017 Συν Πλην Οι χρήστες παίρνουν γρήγορα ένα σύστημα. Οι χρήστες εργάζονται με ένα σύστημα που είναι σκόπιμα ατελές. Οι χρήστες μπορεί να προσδιορίσουν πρόσθετες απαιτήσεις για επόμενες εκδόσεις.

32 Πώς Λειτουργεί η Πρωτοτυποποίηση
3/4/2017 Prototyping

33 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Πρωτοτυποποίηση 3/4/2017 Προσδιορισμός βασικών απαιτήσεων Ικανο-ποιημένος χρήστης; Λειτουργικό πρωτότυπο Ανάπτυξη πρωτοτύπου Χρήση του πρωτοτύπου Αναθεώρηση πρωτοτύπου ΝΑΙ ΟΧΙ 3/4/2017 Κατασκευάζει ένα πειραματικό σύστημα γρήγορα και οικονομικά. Η επανάληψη ενυπάρχει και στο μοντέλο καταρράκτη, αλλά εδώ είναι αναμενόμενη και βασικό κομμάτι της διαδικασίας. Προτείνεται όταν οι απαιτήσεις είναι ασαφείς, για μικρά έργα. Έμφαση στη διεπαφή χρήστη Ιωάννης Γαβιώτης

34 Συν και Πλην της Πρωτοτυποποίησης
3/4/2017 Συν Πλην Οι χρήστες αλληλεπιδρούν με το πρωτότυπο πολύ γρήγορα. Υπάρχει η τάση να γίνεται επιπόλαια ανάλυση. Οι χρήστες μπορούν να προσδιορίσουν τις απαιτούμενες αλλαγές και να εξελίξουν τις πραγματικές απαιτήσεις. Οι επιλογές της αρχικής σχεδίασης μπορεί να είναι ανεπαρκείς.

35 Πρωτότυπο για Πέταμα 3/4/2017 Throw-away prototype

36 Συν και Πλην Πρωτοτύπου για Πέταμα
3/4/2017 Συν Πλην Ελαχιστοποιεί τα ρίσκα. Μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από την πρωτοτυποποίηση. Σημαντικά ζητήματα ανιχνεύονται πριν κατασκευαστεί το πραγματικό σύστημα.

37 Ευέλικτη Ανάπτυξη: Ακραίος Προγραμματισμός
Ευέλικτη Ανάπτυξη: Ακραίος Προγραμματισμός 3/4/2017 Agile Development: Extreme Programming

38 Συν και Πλην της Ευέλικτης Ανάπτυξης
3/4/2017 Συν Πλην Γρήγορη παράδοση αποτελεσμάτων Απαιτεί πειθαρχία. Αποδίδει σε μικρά έργα. Λειτουργεί καλά σε έργα με αόριστες ή μεταβαλλόμενες απαιτήσεις. Απαιτεί πολύ είσοδο από το χρήστη.

39 Κριτήρια για την Επιλογή της Κατάλληλης Μεθοδολογίας
Κριτήρια για την Επιλογή της Κατάλληλης Μεθοδολογίας 3/4/2017 Σαφείς απαιτήσεις χρηστών Οικειότητα με την τεχνολογία Πολυπλοκότητα συστήματος Απαιτούμενη αξιοπιστία του συστήματος Χρονικά περιθώρια Παρακολούθηση προόδου έργου

40 Σύγκριση Μεθοδολογιών Ανάπτυξης
3/4/2017 Μοντέλο καταρράκτη Πρωτοτυπο-ποίηση Πρωτότυπο για πέταμα Ακραίος προγρ/μός Ασαφείς απαιτήσεις Ανεπαρκές Άριστη Άριστο Άριστος Χωρίς εξοικείω-ση με εργαλεία Ανεπαρκής Πολύπλοκα συστήματα Καλό Αξιοπιστία Καλός Λίγος χρόνος ανάπτυξης Ορατές καθυστερήσεις

41 Καθήκοντα και Δεξιότητες Ομάδας

42 Καθήκοντα Ανθρώπων Αναλυτής επιχειρησιακών διεργασιών
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Καθήκοντα Ανθρώπων 3/4/2017 3/4/2017 Αναλυτής επιχειρησιακών διεργασιών Αναλυτής συστήματος Αναλυτής υποδομής Αναλυτής διαχείρισης αλλαγών Διοικητής έργου Ιωάννης Γαβιώτης

43 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Μελέτες Περιπτώσεων 3/4/2017 3/4/2017 Η υπεύθυνη πωλήσεων ζήτησε από το τμήμα πληροφορικής ένα σύστημα παρακολούθησης απόδοσης πωλητών. Περίμενε 6 μήνες και μετά ξεκίνησε να το φτιάχνει μόνη της. Αγόρασε PC και ένα σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων, όπου έφτιαξε πίνακες που κατέγραφε τα στοιχεία που έκρινε. Της πήρε 6 μήνες, αλλά είχε λάθη. Η βοηθός της κρυφά ξαναγύρισε στο παλιό (έντυπο) σύστημα. Ήθελε ένα απλό σύστημα, γρήγορα. Εντάξει δεν θα ήταν τέλειο, αλλά θα το εξέλισσε. Τι πήγε στραβά; Ασφαλιστική εταιρία θέλει να βελτιώσει την ποιότητα των εκτιμήσεων για ασφάλιστρα και να βοηθήσει τους ασφαλιστές της, γι’ αυτό σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός έμπειρου συστήματος. Αυτό θα καταγράφει στοιχεία για τον ασφαλιζόμενο και θα ελέγχει ότι δεν έγιναν παραλείψεις. Ο προϊστάμενος πληροφορικής πρέπει να το αναθέσει σε έναν από δύο υπαλλήλους: Ο Άγης έχει εμπειρία σε οργανωτικά ζητήματα και έχει αναπτύξει συστήματα που απαιτούσαν εμπλοκή των χρηστών. Ο Κώστας είναι νιόφερτος, αλλά γνωρίζει από έμπειρα συστήματα. Ιωάννης Γαβιώτης

44 Επισκόπηση 3/4/2017 Ο κύκλος ζωής ανάπτυξης συστημάτων αποτελείται από τέσσερις φάσεις: σχέδιο (ή πλάνο), ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση. Υπάρχουν έξι κύριες μεθοδολογίες ανάπτυξης: η μέθοδος καταρράκτη, η μέθοδος παράλληλης ανάπτυξης, η μέθοδος σταδιακής ανάπτυξης, η πρωτοτυποποίηση συστήματος, η πρωτοτυποποίηση σχεδίασης και η ευέλικτη ανάπτυξη. Υπάρχουν πέντε βασικά καθήκοντα ανθρώπων: αναλυτής επιχειρησιακών διεργασιών, αναλυτής συστήματος, αναλυτής υποδομής, αναλυτής διαχείρισης αλλαγών, διοικητής έργου

45 Πρώτη Φάση: Σχέδιο Έργου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Πρώτη Φάση: Σχέδιο Έργου Ενότητα 2 Ιωάννης Γαβιώτης

46 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Ένα έργο ξεκινάει με μια ευκαιρία να δημιουργηθεί επιχειρηματική αξία χρησιμοποιώντας πληροφορική τεχνολογία. Η ανάλυση εφικτότητας καθορίζει αν το έργο θα προχωρήσει ή όχι. Τα έργα εγκρίνονται για υλοποίηση με βάση τις επιχειρηματικές ανάγκες και τους κινδύνους αποτυχίας που ενέχει η ανάπτυξή τους.

47 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Ο εισηγητής του έργου είναι ο άνθρωπος που προσδιορίζει την επιχειρηματική αξία που προσφέρει η χρήση της πληροφορικής τεχνολογίας. Η επιτροπή εγκρίσεων εξετάζει αιτήσεις συστήματος που υποβάλλονται μέσα από τον οργανισμό και επιλέγει τα έργα που ωφελούν περισσότερο την επιχείρηση.

48 Αναγνώριση των Έργων που Αξίζει να Υλοποιηθούν
Αναγνώριση των Έργων που Αξίζει να Υλοποιηθούν

49 Πώς Ξεκινά Ένα Έργο; Μια επιχειρηματική ανάγκη δίνει το έναυσμα.
3/4/2017 Μια επιχειρηματική ανάγκη δίνει το έναυσμα. Ο εισηγητής του έργου (project sponsor) αναγνωρίζει την επιχειρηματική ανάγκη για ένα νέο σύστημα και επιθυμεί να το δει να αναπτύσσεται. Επιχειρηματικές ανάγκες καθορίζουν τη λειτουργικότητα του συστήματος (τι θα κάνει). Η επιχειρηματική αξία του έργου πρέπει να είναι ξεκάθαρη.

50 Αίτηση Συστήματος 3/4/2017 Ένα έγγραφο που περιγράφει τους επιχειρηματικούς λόγους για το έργο και την αναμενόμενη αξία του συστήματος. Περιλαμβάνει τα βασικά συστατικά του έργου: Εισηγητής έργου Επιχειρηματική ανάγκη Επιχειρηματικές απαιτήσεις Επιχειρηματική αξία Ειδικά ζητήματα ή περιορισμοί

51 Παράδειγμα Αίτησης Συστήματος
3/4/2017 Εισηγητής έργου – Υποδιευθυντής πωλήσεων Επιχειρηματική ανάγκη – Βελτίωση παρεχόμενων υπηρεσιών στους πελάτες και προσέλκυση νέων Επιχειρηματικές απαιτήσεις - Δυνατότητα αγορών μέσω Διαδικτύου Επιχειρηματική αξία - Πωλήσεις € σε νέους πελάτες και €1,8 εκατ σε παλιούς Ειδικά ζητήματα ή περιορισμοί – Το σύστημα πρέπει να είναι εν λειτουργία μέχρι την περίοδο των διακοπών.

52 Αρχική Αποδοχή Έργου 3/4/2017 Η αίτηση συστήματος εξετάζεται από την επιτροπή εγκρίσεων. Με βάση τις παρεχόμενες πληροφορίες, εκτιμώνται οι αρετές του έργου. Επιλέγονται τα αξιόλογα έργα και αυτά υπόκεινται σε περαιτέρω διερεύνηση – την ανάλυση εφικτότητας.

53 Η Σειρά Σου 3/4/2017 Εάν κατασκεύαζες ένα σύστημα για δήλωση μαθημάτων μέσω Διαδικτύου, Ποια είναι η επιχειρηματική ανάγκη; Ποιες είναι οι επιχειρηματικές απαιτήσεις; Ποια είναι η επιχειρηματική αξία (απτή και άυλη); Ποια ειδικά ζητήματα ή περιορισμούς θα προέβλεπες;

54 Ανάλυση Εφικτότητας

55 Μελέτη που αποτελείται από επιμέρους αναλύσεις:
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Ανάλυση Εφικτότητας 3/4/2017 3/4/2017 Μελέτη που αποτελείται από επιμέρους αναλύσεις: Τεχνικής εφικτότητας Οικονομικής εφικτότητας Οργανωτικής εφικτότητας Η εφικτότητα επανεξετάζεται κατά την εξέλιξη του έργου. Ιωάννης Γαβιώτης

56 1. Τεχνική Εφικτότητα Μπορούμε να το Φτιάξουμε;
1. Τεχνική Εφικτότητα Μπορούμε να το Φτιάξουμε; 3/4/2017 Οι χρήστες και οι αναλυτές κατέχουν το αντικείμενο της εφαρμογής; Γνώση της τεχνολογίας Την έχουμε χρησιμοποιήσει παλιότερα; Πόσο νέα είναι; Μέγεθος έργου Πλήθος ανθρώπων, χρόνος ανάπτυξης, χαρακτηριστικά Συμβατότητα με υπάρχοντα συστήματα

57 2. Οικονομική Εφικτότητα Συμφέρει να το Φτιάξουμε;
2. Οικονομική Εφικτότητα Συμφέρει να το Φτιάξουμε; 3/4/2017 Καθόρισε ποιοτικά και ποσοτικά κόστος και όφελος. Προσδιόρισε τη χρηματοροή (cash flow) Εξακρίβωσε την οικονομική βιωσιμότητα Καθαρή αξία με τρέχοντα δεδομένα Απόδοση επένδυσης (Return On Investment, ROI) Σημείο εξισορρόπησης (break even point)

58 Προσδιόρισε Κόστη και Οφέλη
3/4/2017 Κόστη Οφέλη Αγορά εξοπλισμού Άδειες χρήσης Συντήρηση συστήματος Τηλεπικοινωνιακό κόστος Εκπαίδευση προσωπικού Αύξηση πωλήσεων Μείωση προσωπικού Μείωση αποθέματος Καλύτερες τιμές προμήθειας Απτά Αναγνώριση μάρκας Ποιότητα προϊόντος Καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών Καλύτερες σχέσεις με προμηθευτές Οργανωτική αναταραχή Άυλα

59 Εκτίμηση Κόστους και Οφέλους
3/4/2017 Δύσκολο, αλλά βασικό να γίνουν υπολογισμοί βασισμένοι σε προβλέψεις Συνεργασία με ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο για να κάνουν την εκτίμηση Και τα άυλα (πχ εξυπηρέτηση πελατών, ποιότητα προϊόντος) πρέπει να ποσοτικοποιηθούν.

60 3/4/2017 Εκτίμηση Χρηματοροής

61 Εκτίμηση Οικονομικής Βιωσιμότητας: Σημείο Εξισορρόπησης
Εκτίμηση Οικονομικής Βιωσιμότητας: Σημείο Εξισορρόπησης 3/4/2017 Πόσος χρόνος θα περάσει μέχρι που τα οφέλη από το έργο να ξεπεράσουν το ποσό που επενδύθηκε Όσο περισσότερος χρόνος χρειάζεται για να φτάσουμε στο σημείο εξισορρόπησης, τόσο μεγαλύτερο είναι το ρίσκο του έργου. Όφελος Χρήμα Κόστος 2,5 έτη Χρόνος

62 3. Οργανωτική Εφικτότητα Αν το Φτιάξουμε, θα Λειτουργήσει;
3. Οργανωτική Εφικτότητα Αν το Φτιάξουμε, θα Λειτουργήσει; 3/4/2017 Κατά πόσον οι χρήστες θα αποδεχθούν το σύστημα και θα το εντάξουν στην λειτουργία του οργανισμού Οι στόχοι του έργου είναι συμβατοί με τους επιχειρηματικούς στόχους;

63 Ζητήματα στην Επιλογή Έργου
3/4/2017 Η μελέτη εφικτότητας υποβάλλεται στην επιτροπή εγκρίσεων που αποφασίζει αν θα εγκρίνει, απορρίψει ή ξανασυζητήσει το έργο. Η επιτροπή κρίνει έχοντας υπόψη και άλλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, ή υπό έλεγχο. Κριτήρια: μέγεθος, κόστος, σκοπός, χρονική διάρκεια ανάπτυξης, κίνδυνος αποτυχίας, εύρος εφαρμογής, απόδοση επένδυσης

64 Προσδιορισμός του Μεγέθους του Έργου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Προσδιορισμός του Μεγέθους του Έργου Ιωάννης Γαβιώτης

65 Εξισορρόπηση Παραγόντων
3/4/2017 Ο διαχειριστής του έργου πρέπει να κάνει με συμβιβασμούς ανάμεσα σε τρεις παράγοντες. Μέγεθος Κόστος Χρόνος

66 Εκτίμηση Μεγέθους Έργου
3/4/2017 Αναθέτει εκτιμήσεις σε χρόνο και εργασία για τα διάφορα τμήματα του έργου. Πηγές των εκτιμήσεων: Εμπειρία από προηγούμενα ανάλογα έργα ανάπτυξης Εκτίμηση με ειδικά πακέτα λογισμικού Αρχικά οι εκτιμήσεις είναι αδρές και γίνονται πιο συγκεκριμένες όσο προχωράει το έργο.

67 Μέγεθος Ομάδας Εργασίας
3/4/2017

68 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Χρονοδιάγραμμα Έργου Ιωάννης Γαβιώτης

69 Κατανομή Χρόνου στις Φάσεις
3/4/2017 Πλάνο Ανάλυση Σχεδίαση Υλοποίηση Τυπική % % % % κατανομή Απαιτούμενος Πραγματικός Εκτιμώμενος Εκτιμώμενος Εκτιμώμενος χρόνος (ανθρωπομήνες)

70 Ανάλυση σε Εργασίες 3/4/2017 Διαρθρώνουμε το έργο σε εργασίες και για κάθε μια προσδιορίζουμε Διάρκεια Εξάρτηση από άλλες εργασίες Σε μεγάλα έργα οι εργασίες μπορεί να αναλύονται περαιτέρω σε υποεργασίες, κλπ. Θέτουμε ημερομηνίες για ορόσημα (milestones) Παρακολουθούμε την πρόοδο των εργασιών

71 3/4/2017 Εξάρτηση Διάγραμμα Gantt Εργασία Πρόοδος Ορόσημο

72 Διάγραμμα PERT 3/4/2017

73 Στελέχωση Έργου 3/4/2017 Η απασχόληση μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια ζωής του έργου πχ στην αρχή λίγοι προγραμματιστές, στο τέλος λίγοι αναλυτές Προσθήκη προσωπικού → επιβάρυνση διαχείρισης → περισσότερη δουλειά Ομάδες 8-10 ατόμων σε ιεραρχική δομή Τι ειδικότητες απαιτεί το έργο;

74 Επισκόπηση 3/4/2017 Η έναρξη έργου αφορά τη δημιουργία και εκτίμηση στόχων και προσδοκιών για το νέο σύστημα. Το κλειδί της επιτυχίας είναι ο προσδιορισμός της επιχειρηματικής αξίας του νέου έργου. Η μελέτη εφικτότητας εξασφαλίζει ότι τα τεχνικά, οικονομικά και οργανωτικά οφέλη υπερκαλύπτουν τα κόστη και τους κινδύνους. Κατά την επιλογή έργου, το έργο κρίνεται με το σύνολο των έργων που εκτελούνται ή βρίσκονται υπό κρίση στον οργανισμό, ώστε να εξασφαλιστεί μια συνολικά ισορροπημένη στρατηγική ανάπτυξης. Το χρονοδιάγραμμα προσφέρει μια αρχική εκτίμηση για τη διάρκεια και τους απαραίτητους πόρους. Αργότερα θα χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση της προόδου.

75 Δεύτερη Φάση: Ανάλυση Απαιτήσεων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Δεύτερη Φάση: Ανάλυση Απαιτήσεων Ενότητα 3 Ιωάννης Γαβιώτης

76 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Ο σκοπός της ανάλυσης είναι να κατανοήσουμε τις απαιτήσεις του νέου συστήματος και να αναπτύξουμε ένα σύστημα που να ανταποκρίνεται σε αυτές – ή να αποφασίσουμε ότι δεν χρειάζεται νέο σύστημα. Η Πρόταση Συστήματος είναι το κύριο παραδοτέο της φάσης ανάλυσης. Υποβάλλεται στην επιτροπή εγκρίσεων. Η ανάλυση περιλαμβάνει και την αρχική σχεδίαση.

77 Απαιτήσεις Συστήματος
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Απαιτήσεις Συστήματος Το δυσκολότερο κομμάτι της ανάπτυξης ενός ΠΣ είναι να αποφασίσεις τι ακριβώς θα φτιάξεις: ο προσδιορισμός των τεχνικών απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένων των αλληλεπιδράσεων με ανθρώπους, μηχανές και λογισμικό. Τίποτα άλλο δεν χαντακώνει το αποτέλεσμα αν γίνει στραβά. Τίποτα άλλο δεν είναι δυσκολότερο να διορθωθεί αργότερα. Fred Brooks Ιωάννης Γαβιώτης

78 Τι είναι μια Απαίτηση; Μια δήλωση του τι πρέπει να κάνει το σύστημα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Τι είναι μια Απαίτηση; 3/4/2017 3/4/2017 Μια δήλωση του τι πρέπει να κάνει το σύστημα Μια δήλωση των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει το σύστημα Επικεντρώνει στις επιχειρησιακές ανάγκες. Οι απαιτήσεις αλλάζουν με το χρόνο, όσο κινούμαστε από την φάση ανάλυσης προς την υλοποίηση. Αλλαγές στις πρώτες φάσεις κοστίζουν λίγο. Ιωάννης Γαβιώτης

79 Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Τύποι Απαιτήσεων 3/4/2017 3/4/2017 Functional / Nonfunctional requirements Λειτουργικές απαιτήσεις: οι επιχειρησιακές διαδικασίες που πρέπει να εκτελεί το σύστημα και η πληροφορία που πρέπει να περιέχει το σύστημα Μη λειτουργικές απαιτήσεις: ιδιότητες της 'συμπεριφοράς' του συστήματος, όπως Τρόπος λειτουργίας, πχ πρέπει να λειτουργεί σε περιβάλλον Web, να υπάρχει τεκμηρίωση για αδαείς χρήστες Επιδόσεις, πχ η πληροφορία να ενημερώνεται κάθε 10 λεπτά, το σύστημα να ανταποκρίνεται σε <1 δλ Ασφάλεια & έλεγχος, πχ κάθε πελάτης βλέπει ιστορικό των δικών του αγορών, τα δεδομένα να φυλάσσονται σε προστατευμένο χώρο δύο φορές Πολιτιστικές, νομικές απαιτήσεις, πχ υποστήριξη νομισμάτων ευρώ και δολαρίου Οικονομικές, πχ κόστος λειτουργίας & συντήρησης Ιωάννης Γαβιώτης

80 Τεκμηρίωση Απαιτήσεων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Τεκμηρίωση Απαιτήσεων 3/4/2017 3/4/2017 Αναφορά 'Ορισμός Απαιτήσεων' Έγγραφο που απαριθμεί τις απαιτήσεις σε μορφή περιγράμματος Μπορεί να περιλαμβάνει προτεραιότητες Σκοπός του είναι να ορίζει το εύρος του έργου: τι πρέπει να περιλαμβάνει και τι όχι Ιωάννης Γαβιώτης

81 Προσδιορίζοντας Απαιτήσεις
3/4/2017 Απαραίτητη η συμμετοχή των τελικών χρηστών μαζί με τους αναλυτές συστημάτων. Οι αναλυτές πρέπει να εξετάσουν το τρέχον σύστημα, να προσδιορίσουν τι χρειάζεται να αλλάξει και να οραματιστούν το νέο σύστημα. Τρία επίπεδα αλλαγών: Αυτοματοποίηση διαδικασιών (Business Process Automation, BPA) Βελτίωση διαδικασιών (Business Process Improvement, BPI) Ανασχεδιασμός διαδικασιών (Business Process Reengineering, BPR) Τρέχον σύστημα Προτεινόμενο σύστημα Αλλαγές ∞ BPA BPI BPR

82 2+3+3 Τεχνικές Διάγνωσης Προβλημάτων κατά την Ανάλυση Απαιτήσεων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 2+3+3 Τεχνικές Διάγνωσης Προβλημάτων κατά την Ανάλυση Απαιτήσεων ανάλογα με το επίπεδο αλλαγών Ιωάννης Γαβιώτης

83 1. Αυτοματοποίηση Επιχειρησιακών Διαδικασιών
3/4/2017 Κατανόησε το υπάρχον σύστημα Εκτεταμένη συλλογή πληροφοριών Λεπτομερής μοντελοποίηση διαδικασιών Λεπτομερής μοντελοποίηση δεδομένων Στόχος: Αποδοτικότητα για τους χρήστες Προσδιόρισε τις βελτιώσεις Ανάλυση προβλήματος Ανάλυση 'Πηγής του Κακού' Διαμόρφωσε το μελλοντικό σύστημα Ελάχιστη συγκέντρωση πληροφοριών Αναθεώρηση του μοντέλου διαδικασιών Αναθεώρηση του μοντέλου δεδομένων

84 1.1 Ανάλυση Προβλήματος Problem analysis
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 1.1 Ανάλυση Προβλήματος 3/4/2017 3/4/2017 Problem analysis Ζητάς από τους χρήστες να προσδιορίσουν προβλήματα και να προτείνουν λύσεις. Οι βελτιώσεις τείνουν να είναι μικρές και σταδιακές. Σπάνια προτείνονται βελτιώσεις με σημαντική αξία. Παράδειγμα: μια λάμπα καίγεται. Την αντικαθιστάς, αλλά μετά από ένα απροσδιόριστο, αλλά κοντινό διάστημα ξανακαίγεται. Προτάσεις: αγοράζεις μια κούτα λάμπες και ένα προεκτεινόμενο ραβδί για να τις αλλάζεις χωρίς σκάλα. Πηγή: Γιατί καίγεται τόσο συχνά η λάμπα; Μήπως το ντουί θέλει άλλαγμα; Μήπως έχεις υπερβεί την ισχύ που σηκώνει το φωτιστικό; Τότε η λύση του προβλήματος είναι εντελώς διαφορετική. Ιωάννης Γαβιώτης

85 1.2 Ανάλυση ‘Πηγής του Κακού'
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 1.2 Ανάλυση ‘Πηγής του Κακού' 3/4/2017 3/4/2017 Root cause analysis Θεωρείς ότι τα προβλήματα που προσδιορίζουν οι χρήστες είναι συμπτώματα και προσπαθείς να ανακαλύψεις τα αίτια που τα προκαλούν. Η προτεινόμενη λύση αντιμετωπίζει τα αίτια και όχι τα συμπτώματα. Το Λογιστήριο και το τμήμα Αγορών τηρούν στοιχεία για τους προμηθευτές: το τμήμα Αγορών για να τους ζητά προσφορές και να τους υποβάλει παραγγελίες και το Λογιστήριο για να τους εξοφλεί τα τιμολόγια. Η τήρηση των στοιχείων πχ ΑΦΜ, τηλέφωνα, γίνεται και από τους δύο για τα στοιχεία που ενδιαφέρουν τον καθένα. Για να μπει τάξη μπορούμε να βάλουμε κανόνες για το ποιος θα δημιουργεί νέους προμηθευτές και πώς θα γίνεται η ενημέρωση των στοιχείων τους. Η πηγή του κακού όμως είναι ότι τηρούνται δυο μητρώα προμηθευτών. Αν τα ενοποιήσουμε οι πληροφορίες θα χρειάζεται να ενημερώνονται μια φορά - έτσι αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα στη ρίζα του. Ιωάννης Γαβιώτης

86 2. Βελτίωση Επιχειρησιακών Διαδικασιών
3/4/2017 Κατανόησε το υπάρχον σύστημα Εκτεταμένη συλλογή πληροφοριών Λεπτομερής μοντελοποίηση διαδικασιών Λεπτομερής μοντελοποίηση δεδομένων Στόχος: Αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα για τους χρήστες Προσδιόρισε τις βελτιώσεις Ανάλυση διάρκειας Ανάλυση με βάση το κόστος Σύγκριση επιδόσεων Διαμόρφωσε το μελλοντικό σύστημα Μέτρια συγκέντρωση πληροφοριών Αναθεώρηση του μοντέλου διαδικασιών Αναθεώρηση του μοντέλου δεδομένων

87 2.1 Ανάλυση Διάρκειας 3/4/2017 Duration Analysis: Υπολόγισε το χρόνο που απαιτείται για κάθε βήμα της διαδικασίας ξεχωριστά και για το σύνολο της διαδικασίας. Σύγκρινέ τους – αν η διαφορά είναι μεγάλη, τότε υπάρχει ένδειξη για κακή διαίρεση σε βήματα. Πχ έγκριση δανείου είναι δουλειά 8 ωρών, αλλά η διαδικασία παίρνει 20 μέρες. Πιθανές λύσεις: Ολοκλήρωση διαδικασιών – λιγότεροι άνθρωποι με ευρύτερες αρμοδιότητες Παραλληλισμός – ανασχεδίασε ώστε βήματα της διαδικασίας να εκτελούνται ταυτόχρονα.

88 2.2 Ανάλυση με Βάση το Κόστος
3/4/2017 Activity-based costing: Υπολόγισε το κόστος κάθε βήματος της διαδικασίας. Να λάβεις υπόψη άμεσα και έμμεσα (υποστηρικτικά) κόστη. Εντόπισε τα βήματα που κοστίζουν περισσότερο και επικέντρωσε τις προσπάθειές σου για βελτίωση σε αυτά. Παράδειγμα: ανάλυση διαδικασίας προμηθειών Μια εταιρία ανακάλυψε ότι το κόστος για την αναβάθμιση ενός λογισμικού αξίας €50, διαρκούσε 18 ημέρες και κόστιζε € σε χρόνο διεκπεραίωσης (υπηρεσιακά, εγκρίσεις, προσφορές, παραγγελία, παραλαβή, εγκατάσταση)

89 2.3 Σύγκριση Επιδόσεων 3/4/2017 Informal benchmarking: Μελετάει πώς διεκπεραιώνουν άλλοι οργανισμοί την ίδια διαδικασία. Ο αναλυτής επισκέπτεται άλλη επιχείρηση και λειτουργεί ως πελάτης για να μελετήσει πώς εκτελούν την ίδια διαδικασία.

90 3. Ανασχεδιασμός Επιχειρησιακών Διαδικασιών
3/4/2017 Κατανόησε το υπάρχον σύστημα Ελάχιστη συλλογή πληροφοριών Επιφανειακή μοντελοποίηση διαδικασιών Στόχος: Ριζοσπαστικός ανασχεδιασμός των επιχειρησιακών διαδικασιών Προσδιόρισε τις βελτιώσεις Ανάλυση αποτελέσματος Ανάλυση τεχνολογίας Κατάργηση δραστηριοτήτων Διαμόρφωσε το μελλοντικό σύστημα Εκτεταμένη συγκέντρωση πληροφοριών Λεπτομερές μοντέλο διαδικασιών Λεπτομερές μοντέλο δεδομένων

91 3.1 Ανάλυση Αποτελέσματος
3/4/2017 Outcome analysis: Σκέψου τα επιθυμητά αποτελέσματα από την πλευρά των πελατών. Στόχος της εκτέλεσης μιας διαδικασίας είναι το αποτέλεσμά της και όχι ο τρόπος με τον οποίο αυτή διεξάγεται. Αγνόησε την υπάρχουσα διαδικασία και αναζήτησε (νέα;) διαδικασία που να βελτιστοποιεί το αποτέλεσμα.

92 3.2 Ανάλυση Τεχνολογίας 3/4/2017 3/4/2017 Technology analysis: Οι αναλυτές απαριθμούν σημαντικές και ενδιαφέρουσες τεχνολογίες. Οι διευθυντές απαριθμούν σημαντικές και ενδιαφέρουσες τεχνολογίες. Η ομάδα συσκέπτεται (brain-storming) πώς κάθε τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί στη δουλειά και με ποιο τρόπο θα κέρδιζε η επιχείρηση.

93 3.3 Κατάργηση Δραστηριοτήτων
3/4/2017 Activity elimination: Προσδιόρισε τι θα συνέβαινε με την κατάργηση κάθε μιας από τις δραστηριότητες. Μερικές δραστηριότητες εκτελούνται επειδή κάποτε στο παρελθόν κρίθηκαν χρήσιμες ή αναγκαίες. Ωστόσο, στο τρέχον καθεστώς μπορεί να μην έχουν λόγο ύπαρξης ή να μην δικαιολογούν το κόστος τους.

94 Σύγκριση Τεχνικών Ανάλυσης Απαιτήσεων
3/4/2017 Αυτοματο-ποίηση Βελτίωση Ανα-σχεδιασμός Πιθανή αξία Μικρή Μέτρια Μεγάλη Κόστος έργου Μικρό Μεσαίο Μεγάλο Εύρος ανάλυσης Στενό Μέτριο Κίνδυνος Μικρός Σχετικά μικρός Πολύ υψηλός

95 Κρατήσεις σε Κατάστημα Πώλησης CD: Λειτουργικές Απαιτήσεις
3/4/2017 Τοποθέτηση παραγγελιών για CD Οι πελάτες θα προσπελαύνουν το διαδικτυακό σύστημα για να αναζητήσουν CD του ενδιαφέροντός τους. Μερικοί ψάχνουν για συγκεκριμένα CD, ή τα CD ενός καλλιτέχνη, ενώ άλλοι ψάχνουν για νέα CD σε συγκεκριμένη κατηγορία, όπως ροκ, λαϊκά, κλπ. Όταν ο πελάτης βρει ένα CD που θέλει να αγοράσει, ψάχνει σε ποια καταστήματα υπάρχει διαθέσιμο. Επιλέγει το κοντινότερο κατάστημα και παραγγέλνει το CD. Έρχεται στο κατάστημα και παραλαμβάνει το CD. Αν το CD δεν υπάρχει στο κατάστημα της περιοχής του, ο πελάτης μπορεί να ζητήσει να του το φέρουν. Όταν φτάσει το CD, ο πελάτης ειδοποιείται με και το CD φυλάγεται (δες κράτηση). Προώθηση πωλήσεων Το σύστημα θα παρέχει πρόσθετες πληροφορίες για επιλεγμένα CD, όπως κριτικές, παραπομπές σε ιστοσελίδες του καλλιτέχνη, κλπ. Το υλικό το παρέχουν οι δισκογραφικές εταιρίες για να προωθήσουν τα CD τους. Το τμήμα μάρκετινγκ θα επιλέγει τι υλικό θα εισάγεται στο σύστημα και θα είναι υπεύθυνο για τη συντήρησή του. Διαδικασία κράτησης CD Όταν ένα CD είναι διαθέσιμο σε ένα κατάστημα, το σύστημα στέλνει αίτηση κράτησης για το CD στο κατάστημα. Το σύστημα ειδοποιεί το προσωπικό του καταστήματος (με ηχητικό σήμα ή αναδυόμενο μήνυμα). Το προσωπικό τυπώνει ετικέτα για το CD, το αποσύρει από τα ράφια, επισυνάπτει την ετικέτα και το τοποθετεί σε ειδικό χώρο, όπου θα κρατηθεί για 7 ημέρες. Μόλις το προσωπικό επιβεβαιώσει την κράτηση, ενημερώνεται το διαθέσιμο απόθεμα. Η διαδικασία αντιστρέφεται μετά από 7 ημέρες.

96 Κρατήσεις σε Κατάστημα Πώλησης CD: Μη Λειτουργικές Απαιτήσεις
3/4/2017 Το σύστημα θα αντλεί πληροφορίες από την κύρια βάση δεδομένων για τα CD, που περιέχει βασικές πληροφορίες (τίτλος, καλλιτέχνης, τιμή, διαθέσιμη ποσότητα). Το σύστημα κρατήσεων μέσω Διαδικτύου δεν θα γράφει πληροφορία στην κύρια βάση δεδομένων. Η απαιτούμενη πληροφορία για τις διαδικτυακές κρατήσεις θα τηρείται σε ξεχωριστή βάση δεδομένων, όπου και θα παρακολουθείται η διεκπεραίωσή τους. Απαιτήσεις ασφάλειας: ο πελάτης θα προσδιορίζεται με όνομα που εκείνος επιλέγει κατά την κράτηση. Αυτό δεν θα διασταυρώνεται, ούτε θα περνάει από διαδικασία επικύρωσης. Οι πελάτες δεν μπορούν να μάθουν τι κρατήσεις έχουν γίνει από άλλους πελάτες.

97 Πέντε Τεχνικές Συλλογής Απαιτήσεων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Πέντε Τεχνικές Συλλογής Απαιτήσεων Ιωάννης Γαβιώτης

98 1. Συνεντεύξεις Interviews: Η τεχνική που χρησιμοποιείται περισσότερο
3/4/2017 Interviews: Η τεχνική που χρησιμοποιείται περισσότερο Βασικά βήματα: Επιλογή ανθρώπων για συνέντευξη Προετοιμασία ερωτήσεων της συνέντευξης Διεξαγωγή της συνέντευξης Καταγραφή και σύνοψη συμπερασμάτων Δεύτερος γύρος για διευκρινήσεις

99 Διαδικασία Συνέντευξης
3/4/2017 Στην επιλογή το δείγμα των ανθρώπων φρόντισε να είναι αντιπροσωπευτικό. Έλεγξε από πού προέρχονται (γνώσεις, θέση) Στην αρχική φάση συλλογής πληροφοριών, οι ερωτήσεις μπορεί να είναι γενικές και διερευνητικές. Αργότερα το περιεχόμενο είναι πιο δομημένο και συγκεκριμένο. Να εμφανίζεσαι χωρίς προκαταλήψεις. Να παίρνεις απαντήσεις στα ερωτήματά σου, αλλά να αφήνεις να σου πουν και αυτά που θέλουν. Να καταγράφεις τα πάντα Ηχογράφηση; Γλώσσα σώματος Χρειάζεται χρόνος για να κωδικοποιήσεις τα περιεχόμενα των συνεντεύξεων. Επανέρχεσαι για να καλύψεις κενά / αντιφάσεις.

100 2. Κοινή Ανάπτυξη Εφαρμογής
3/4/2017 Joint Application Development, JAD: Μια τεχνική συλλογής πληροφοριών που αποσκοπεί στον καθορισμό των απαιτήσεων του συστήματος με συνεδρίες ατόμων. Ο οργανωτής επιλέγει ομάδα ατόμων που συναντιούνται 5-10 φορές σε διάστημα 3 εβδομάδων. Δεν εκφέρει άποψη. 1-2 γραμματείς κρατούν πρακτικά. Οι συναντήσεις έχουν ατζέντα για το περιεχόμενο που θα συζητηθεί.

101 Αίθουσα Συναντήσεων JAD
3/4/2017

102 Προβλήματα σε Συνεδρίες JAD
3/4/2017 Ένα άτομο κυριαρχεί στη συζήτηση – στο διάλειμμα μίλησέ του γι’ αυτό. Κάποιος απέχει – ρώτησέ τον κάτι που ξέρει να απαντήσει. Πηγαδάκια – στάσου κοντά τους, ώστε η προσοχή της ομάδας να στραφεί πάνω τους. Κάποιος επαναλαμβάνει τα ίδια – σημείωσε το στον πίνακα και δείξε το. Κάποιοι συμφωνούν στην ουσία, αλλά όχι στη διατύπωση – παράφρασε. Κάποιοι διαφωνούν ουσιαστικά – κατάγραψε τη διαφωνία και προχώρα στη συζήτηση.

103 Ηλεκτρονικό JAD (e-JAD)
3/4/2017 Δεν απαιτείται φυσική παρουσία στο ίδιο δωμάτιο. Χρησιμοποιείται ειδικό εργαλείο που εκτελείται σε δικτυωμένους υπολογιστές: ιδέες και απόψεις μεταφέρονται ανώνυμα σε όλους τους συμμετέχοντες. Λόγω ανωνυμίας οι απόψεις είναι πιο ειλικρινείς. Καλύτερη χρησιμοποίηση χρόνου συμμετεχόντων Ευκολότερη καταγραφή πρακτικών

104 3. Ερωτηματολόγια 3/4/2017 Questionnaires: Γραπτές ερωτήσεις που αποστέλλονται σε πολλούς ανθρώπους, συνήθως ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των χρηστών Μπορεί να είναι έντυπες ή ηλεκτρονικές (πχ web forms). Μπορούν να διανεμηθούν σε ανθρώπους εκτός της επιχείρησης (πχ προμηθευτές ή πελάτες). Οι ερωτήσεις πρέπει να είναι σαφείς και η ανάλυση των απαντήσεων εύκολη.

105 4. Ανάλυση Εντύπων 3/4/2017 Document analysis: Μελέτη του υπάρχοντος υλικού που περιγράφει το τρέχον σύστημα Φόρμες, αναφορές, εγχειρίδια, διαγράμματα περιγράφουν το σύστημα τυπικά (όπως σχεδιάστηκε να λειτουργεί) Συμπληρωματικά αναζητούμε γνώμες / απόψεις για το πώς χρησιμοποιούνται τα υπάρχοντα έντυπα και τι λείπει (τι χρειάζεται να αλλάξει).

106 5. Παρατήρηση 3/4/2017 Observation: Παρακολουθούμε (διακριτικά) την εκτέλεση των διαδικασιών. Λαμβάνουμε υπόψη ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων αλλάζει όταν παρακολουθούνται. Αντικειμενική καταγραφή του τρέχοντος συστήματος: συχνά οι χρήστες δεν θυμούνται / εκτιμούν διάρκεια των ενεργειών τους. Ελέγχουμε την εγκυρότητα των πληροφοριών που συλλέχθηκαν με τους άλλους τρόπους. Προσδιορίζουμε περιόδους αιχμής και υπολειτουργίας.

107 Επιλογή της Κατάλληλης Τεχνικής
3/4/2017 Συνεντεύξεις JAD Ερωτημα-τολόγια Ανάλυση Εντύπων Παρατή-ρηση Πληροφορία αφορά Τρέχον, βελτιώσεις, μελλοντικό Τρέχον, βελτιώσεις Τρέχον Βάθος Μεγάλο Μέτριο Μικρό Εύρος Μεσαίο Συνοχή απόψεων Χαμηλή Υψηλή Συμμετοχή χρηστών Μέτρια Κόστος Μέτριο - Χαμηλό Χαμηλό

108 Συλλέξτε Απαιτήσεις για …
3/4/2017 … ένα σύστημα μέσω του οποίου οι φοιτητές μπορούν να απασχοληθούν το καλοκαίρι κάνοντας την πρακτική τους άσκηση. … ένα σύστημα για την παραγγελία και διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές. Οι απαιτήσεις είναι σαν το νερό. Είναι ευκολότερο να χτίσεις πάνω τους αν είναι παγωμένες.

109 Επισκόπηση 3/4/2017 Στη φάση της ανάλυσης συλλέγουμε τις (λειτουργικές & μη λειτουργικές) απαιτήσεις για το νέο σύστημα, δηλ. τι πρέπει να κάνει. Διαγιγνώσκουμε προβλήματα με ανάλυση προβλήματος, της πηγής του κακού, διάρκειας, με βάση το κόστος, σύγκριση επιδόσεων, ανάλυση αποτελέσματος, τεχνολογίας. Οι τεχνικές συλλογής απαιτήσεων: συνεντεύξεις, JAD, ερωτηματολόγια, ανάλυση εντύπων και παρατήρηση. Ο αναλυτής συστήματος πρέπει να ξέρει πότε να χρησιμοποιεί ποια τεχνική και πότε να τις συνδυάζει.

110 Ανάλυση με Περιπτώσεις Χρήσης
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Ανάλυση με Περιπτώσεις Χρήσης Ενότητα 4 Ιωάννης Γαβιώτης

111 Βασικές Ιδέες 3/4/2017 Για πολλά χρόνια οι αναλυτές συστήματος κάθονταν με τους χρήστες και έφτιαχναν μοντέλα διεργασιών και δεδομένων. Ωστόσο οι χρήστες δεν καταλάβαιναν αυτά τα μοντέλα. Έτσι οι δύο ομάδες δεν επικοινωνούσαν. Οι περιπτώσεις χρήσης (use cases) είναι κείμενα που περιγράφουν τους στόχους του συστήματος τεκμηριώνοντας σύνθετες διαδικασίες. Προσθέτουν λεπτομέρεια στις απαιτήσεις που απαριθμούνται στο έγγραφο ‘Ορισμός Απαιτήσεων’. Ορολογία: Σε οργανισμούς που χρησιμοποιούν τεχνικές δομημένης σχεδίασης, οι περιγραφές διαδικασιών καλούνται 'επιχειρησιακά σενάρια'. Οργανισμοί που χρησιμοποιούν αντικειμενοστρεφείς τεχνικές, χρησιμοποιούν τον όρο 'περιπτώσεις χρήσης'.

112 Τι Είναι Περίπτωση Χρήσης
3/4/2017 Μια περίπτωση χρήσης (use case) είναι ένα σύνολο ενεργειών που παράγουν κάποιο αποτέλεσμα. Περιγράφει πώς το σύστημα αντιδρά σε ένα συμβάν. Καταγράφονται όλες οι πιθανές αποκρίσεις στο συμβάν. Οι περιπτώσεις χρήσης βοηθούν όταν η κατάσταση είναι περίπλοκη.

113 Στοιχεία μιας Περίπτωσης Χρήσης
3/4/2017 Βασική πληροφορία Όνομα, αριθμός και σύντομη περιγραφή Εναρκτήριο συμβάν Εξωτερικό – κάτι που συμβαίνει έξω από το σύστημα Χρονικό – ένας χρονικός περιορισμός του συστήματος Κύριες είσοδοι και έξοδοι Πηγές και προορισμοί Ο σκοπός είναι να περιλαμβάνονται τα πάντα. Λεπτομέρειες Αναλυτικά, τα βήματα που εκτελούνται και τα ενδιάμεσα δεδομένα που εμπλέκονται.

114 Περίπτωση Χρήσης για Ραντεβού με Γιατρό

115 Διαδικασία Ανάπτυξης Περιπτώσεων Χρήσης
3/4/2017 Καθόρισε τις βασικές περιπτώσεις χρήσης. Απάντησε στα ποιος, τι, πότε. Καθόρισε τα κύρια βήματα σε κάθε περίπτωση χρήσης. Απάντησε στο πώς. Προσδιόρισε αντικείμενα σε κάθε βήμα. Ένας φορμαλισμός μοντελοποίησης είναι τα διαγράμματα περιστατικών χρήσης της UML. Δείτε στην ενότητα της μοντελοποίησης.

116 Υποβολή Ηλεκτρονικής Παραγγελίας 1/3
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος Υποβολή Ηλεκτρονικής Παραγγελίας 1/3 3/4/2017 3/4/2017 Από Whitten, Bentley Dittman, System’s Analysis and Design Methods, 6th edition, κεφάλαιο 7 Ιωάννης Γαβιώτης

117 Υποβολή Ηλεκτρονικής Παραγγελίας 2/3
3/4/2017

118 Υποβολή Ηλεκτρονικής Παραγγελίας 3/3
3/4/2017

119 Ιεράρχηση Περιπτώσεων Χρήσης
3/4/2017 Στα περισσότερα έργα οι πιο σημαντικές περιπτώσεις χρήσης υλοποιούνται πρώτα. Πίνακας προτεραιοτήτων: εργαλείο που χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της προτεραιότητας των περιπτώσεων χρήσης με βάση τα παρακάτω κριτήρια: Επιδρούν στην αρχιτεκτονική σχεδίαση. Είναι εύκολα υλοποιήσιμες με σημαντική λειτουργικότητα. Περιέχουν κρίσιμες ή πολύπλοκες λειτουργίες. Συνδέονται με έρευνα ή νέες τεχνολογίες. Περιέχουν κύριες επιχειρηματικές διεργασίες. Αυξάνουν κέρδος ή μειώνουν κόστος.

120 Παράδειγμα Ιεράρχησης
3/4/2017

121 Φτιάξτε Μελέτες Περίπτωσης για …
3/4/2017 … υπηρεσία που βοηθά φοιτητές να βρουν στέγη. Οι ιδιοκτήτες συμπληρώνουν έντυπα για τα σπίτια που νοικιάζουν (τοποθεσία, αρ. υπνοδωματίων, ενοίκιο). Οι φοιτητές αναζητούν μέσω Διαδικτύου βάσει εγγύτητας στο Πανεπιστήμιο ή ενοικίου. Μετά επικοινωνούν κατευθείαν με τους ιδιοκτήτες. Όταν ενοικιαστεί το σπίτι, ο ιδιοκτήτης ειδοποιεί την υπηρεσία. … την αγορά γυαλιών οράσεως από την πλευρά του ασθενούς. Το πρώτο βήμα είναι η επίσκεψη σε οφθαλμίατρο που γράφει συνταγή. Έπειτα ο ασθενής πηγαίνει σε κατάστημα οπτικών όπου επιλέγει σκελετό και παραγγέλνει γυαλιά. Όταν ετοιμαστούν τα γυαλιά, πηγαίνει στον οπτικό για να του τα προσαρμόσει, να πληρώσει και να τα παραλάβει.

122 Επισκόπηση 3/4/2017 Οι περιπτώσεις χρήσης περιέχουν όλη την πληροφορία που χρειάζεται για τη μοντελοποίηση διαδικασιών, αλλά είναι απλούστερες για να τις αντιληφθούν οι χρήστες. Τις μελετούμε επαναληπτικά μέχρι να θεωρήσουμε ότι είναι ακριβείς και πλήρεις.

123 Επιχειρηματικά συστήματα Κρίσιμα συστήματα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων : Πληροφοριακά Συστήματα (Β' μέρος) ο έτος 3/4/2017 Επιχειρηματικά συστήματα Κρίσιμα συστήματα Ενσωματωμένα κρίσιμα για τη ζωή συστήματα Τυπικές εφαρμογές Internet site Intranet site Διαχείριση αποθηκών Μισθοδοσία Οικονομική διαχείριση Ενσωματωμένο λογισμικό Internet site Τυποποιημένο λογισμικό Εργαλεία λογισμικού Υπηρεσίες ιστού Λειτουργικά συστήματα Ιατρικές συσκευές Λογισμικό αεροναυτιλίας Μοντέλα κύκλου ζωής Ακραίος προγραμματισμός Πρωτοτυποποίηση Σταδιακή ανάπτυξη Πρωτοτυποίηση Μοντέλο καταρράκτη Πλάνο & διοίκηση Σταδιακή διαμόρφωση πλάνου έργου Δοκιμές και ποιοτικός έλεγχος κατά περίπτωση Μη τυπικός έλεγχος αλλαγών Στοιχειώδες εκ των προτέρων πλάνο Στοιχειώδες πλάνο δοκιμών Ποιοτικός έλεγχος κατά περίπτωση Τυπικός έλεγχος αλλαγών Εκτεταμένο εκ των προτέρων πλάνο Εκτεταμένο πλάνο δοκιμών και ποιοτικού ελέγχου Σχολαστικός έλεγχος αλλαγών Σελ 31-32, του βιβλίου Steve McConnell, Code Complee, 2nd ed, Microsoft Press Ιωάννης Γαβιώτης

124 Επιχειρηματικά συστήματα Κρίσιμα συστήματα
Ενσωματωμένα κρίσιμα για τη ζωή συστήματα Απαιτήσεις Ανεπίσημες προδιαγραφές απαιτήσεων Ημιεπίσημες προδιαγραφές απαιτήσεων Επιθεώρηση απαιτήσεων κατά περίπτωση Τυπικές προδιαγραφές απαιτήσεων Επίσημες επιθεωρήσεις απαιτήσεων Σχεδίαση Σχεδίαση και κατασκευή συνδυάζονται Αρχιτεκτονική σχεδίαση Ημιεπίσημη αναλυτική σχεδίαση Επιθεώρηση σχεδίασης κατά περίπτωση Τυπική αρχιτεκτονική και αναλυτική σχεδίαση Επίσημες επιθεωρήσεις σχεδίασης Κατασκευή Προγραμματισμός ανά ζεύγη ή κατά μόνας Χωρίς ή λίγο έλεγχο Επιθεωρήσεις κώδικα Τυπικός έλεγχος Επίσημες επιθεωρήσεις κώδικα

125 Επιχειρηματικά συστήματα Κρίσιμα συστήματα
Ενσωματωμένα κρίσιμα για τη ζωή συστήματα Έλεγχος & ποιότητα Προγραμματιστές ελέγχουν το δικό τους κώδικα Χωρίς έλεγχο από ξεχωριστή ομάδα Με έλεγχο από ξεχωριστή ομάδα Πρόσθετος έλεγχος ποιότητας από ειδική ομάδα


Κατέβασμα ppt "Πληροφοριακά Συστήματα"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google