Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ ”

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ ”"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ 2002-2004”
δράσεις ομάδων νέων Ιούλιος 2004 Σεπτέμβριος 2005 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ ”

2 ΟΜΑΔΑ ΘΕΡΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ.
“Τα Επαγγέλματα” ΟΜΑΔΑ ΘΕΡΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ. Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - αυγ 04

3 ΟΜΑΔΑ ΘΕΡΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ.
ΑΝΟΙΓΕΙ Ο ΧΩΡΟΣ του Δ.Ε.Ν. να δεχτεί ομάδα μαθητών των θερινών μαθημάτων που θέλει να επεξεργαστεί το θέμα «επαγγέλματα». Προγραμματίζονται οι συναντήσεις σε συνεργασία με την καθηγήτρια του τμήματος, και δημιουργείται το πλαίσιο. Ο στόχος είναι να δημιουργήσουν τα παιδιά χειροπιαστά έργα, αξιοποιώντας πληροφορίες σχετικά με το επάγγελμα που ενδιαφέρει τον καθένα. Στην πορεία τα παιδιά επεξεργάστηκαν χρήσιμα ερωτήματα γύρω από το πώς επιλέγει κανείς ένα κατάλληλο γι’ αυτόν επάγγελμα. Η δράση χωρίστηκε σε τρεις φάσεις – (α) ονειρεύομαι πιθανά επαγγέλματα που θέλω να ακολουθήσω, (β) σχεδιάζω και αποτυπώνω όσα ονειρεύομαι σε χαρτί - χαρακτηριστικά του επαγγέλματος και τι με οδηγεί σ’ αυτό, και (γ) δημιουργώ μια φιγούρα-μαριονέτα – γνωρίζω τα υλικά, σχεδιάζω και κατασκευάζω. Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Τα παιδιά εργάστηκαν δημιουργικά και κεφάτα, ανοίγοντας νέους ορίζοντες. Ήρθαν σε επαφή με πολλές διαφορετικές πλευρές του κάθε επαγγέλματος. Κυρίως όμως δημιουργήθηκε ένας χώρος γόνιμου προβληματισμού ανάμεσα στο «θέλω» και το «πρέπει». Οι φιγούρες ζωντάνεψαν και αναρωτήθηκαν: «πώς να συνθέσω στο μυαλό μου αυτό πού πραγματικά θέλω να πετύχω και τους δρόμους που θέλω να ακολουθήσω γι’ αυτό, με τις πολλές φωνές του κοινωνικού περιβάλλοντας και τις σημερινές συνθήκες ζωής»; “Τα Επαγγέλματα” ΟΜΑΔΑ ΘΕΡΙΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΕ.Σ.Π.Ε.Μ. Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - αυγ 04

4 “Η Ομάδα μας Δημιουργεί”
ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.ξάνθης μαι - σεπ 04

5 “Η Ομάδα μας Δημιουργεί”
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Η ομάδα προχώρησε με αργά βήματα πρώτα στην γνωριμία μεταξύ των παιδιών μέσα από διάφορες δημιουργίες και αργότερα ανοίχτηκε το μονοπάτι για συνεργασία με την Ομάδα Προεφήβων που κατοικούσε «το Μαγικό Χωριό». Τα παιδιά κατασκεύασαν το κοινό τους σπίτι, ονειρεύτηκαν το χώρο μέσα και έξω από το σπίτι και τοποθέτησαν τον εαυτό τους - ο καθένας σε έναν ξεχωριστό ρόλο - συνθέτοντας πολλά διαφορετικά κομμάτια του εαυτού τους. Η ομάδα ωρίμαζε μέσα από τις στιγμές εντάσεων. Ο καθένας κατασκεύασε τη μάσκα του χαρακτήρα-ρόλου και την έβαλε να κατοικήσει μέσα στο σπίτι. Για να βρει το σπίτι τη θέση του μέσα στο «Μαγικό Χωριό» τα παιδιά δημιούργησαν ένα γραμματοκιβώτιο για να επικοινωνούν με τους κατοίκους του «Μαγικού χωριού». Οι δύο ομάδες γνωρίστηκαν μέσα από κοινή δραστηριότητα – τις μάσκες - και προετοιμάστηκαν να χαράξουν μια νέα, φθινοπωρινή, κοινή πορεία. ΜΙΑ ΝΕΑ ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ έρχεται να βρει δικό της χώρο πάνω στο «Νησί των Ονείρων» της Ομάδας Εφήβων, μέσα στο «Μαγικό Χωριό» της Ομάδας Προεφήβων! Έτσι γεννήθηκε το «Σπίτι μου Σπιτάκι μου» - ένα κοινό σπίτι που κατοίκησαν όλα τα μέλη της ομάδας. Ο στόχος της δράσης ήταν να δημιουργηθούν κατάλληλες προϋποθέσεις για τη συνύπαρξη περισσότερων νέων σε μια ομάδα που αποτελείται από διαφορετικές προσωπικότητες διαφορετικών κοινωνικών ομάδων - με κοινά όμως ενδιαφέροντα. Να αναρωτηθούν τα μέλη της ομάδας – «Μπορώ να συνεργαστώ; Πώς θα το πετύχω αυτό; Θα βρω κοινά στοιχεία με το αντίθετο φύλο; Πώς θα «συζήσω» μαζί του στο ίδιο σπίτι; Πώς μοιραζόμαστε τις δουλειές του σπιτιού; Θα μας δεχτούν οι κάτοικοι στο «μαγικό τους χωριό;» “Η Ομάδα μας Δημιουργεί” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.ξάνθης μαι - σεπ 04

6 “Κάτοικοι του Χωριού” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ – σεπ 04

7 ιουλ – σεπ 04 “Κάτοικοι του Χωριού” Δ.E.N.ξάνθης ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Το ταυτόχρονο άνοιγμα προς την Ομάδα Εφήβων & Παιδιών δυνάμωσε την Ομάδα Προεφήβων, μετατρέποντάς την σε συνδετικό κρίκο ανάμεσα στον νεανικό πληθυσμό του εργαστηρίου. Η πορεία μέσα από πρωτόγνωρα μονοπάτια βοήθησε την ομάδα στη μετάβασή της από το απλό στο σύνθετο και αντίστροφα. Μέσα από τις πραγματικές προκλήσεις που αντιμετώπισε, τα μέλη της κινητοποιήθηκαν δημιουργικά. Η ομάδα έπρεπε να δοκιμαστεί και έξω από το χώρο του Δ.Ε.Ν., κι η ευκαιρία δεν άργησε να έρθει – με τη μορφή πρότασης συμμετοχής στο Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ Ξάνθης. Η φθινοπωρινή αυτή δράση έδωσε ευκαιρία συνύπαρξης των ομάδων Προεφήβων & Παιδιών. ΣΤΟ «ΜΑΓΙΚΟ ΧΩΡΙΟ» της Ομάδας Προεφήβων, ήμασταν στην αρχή του δρόμου για νέες δημιουργίες – με διαφορετική όμως σύνθεση ομάδας. Το πρώτο βήμα έγινε με την μετάβαση δυο μελών στην Ομάδα Εφήβων και το δεύτερο βήμα με τον ερχομό νέων μελών. Στόχοι της ομάδας ήταν να δημιουργήσει το «άλμπουμ του χωριού με τους κατοίκους» και να κατασκευάσει μάσκες – νέες φιγούρες-κάτοικοι του χωριού Σ’ αυτή τη δράση μας δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα καινούριο και πιο δυνατό πλαίσιο μέσα από την επεξεργασία θεμάτων – «Πώς μπαίνω σε κάτι που έχει την ιστορία του, ως νέο μέλος; Πώς στηρίζουμε ένα νέο μέλος να ενταχθεί; Πως «μαθαίνει» ο καθένας μας ενώ ταυτόχρονα «διδάσκει» τον άλλον;» “Κάτοικοι του Χωριού” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ – σεπ 04

8 οκτ - δεκ 04 “Πόσα Χρώματα Χωράν! – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ”
ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης οκτ - δεκ 04

9 οκτ - δεκ 04 “Πόσα Χρώματα Χωράν! – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ”
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Σ’ αυτή τη δράση όλα τα μέλη της ομάδας πέρασαν μια δοκιμασία ευχάριστη. Η διαφορά ηλικίας (παιδιών & προεφήβων) πέρασε σε δεύτερη μοίρα, καθώς το φεστιβάλ γινόταν το μέσο που ισορροπούσε δυο αντίθετα συναισθήματα - «καλύτερα μόνοι μας» και «καλύτερα όλοι μαζί». Κουβεντιάζοντας τα διάφορα συναισθήματα, οι νέοι διαπίστωσαν ότι η συνεργασία είχε προσφέρει περισσότερα θετικά παρά αρνητικά στοιχεία. Η επιτυχία της συμμετοχής των νέων στο Φεστιβάλ – στα μάτια όλων των επισκεπτών - μας θύμισε για μια ακόμα φορά πόσα έχουμε να προσφέρουμε τόσο ο ένας στον άλλον όσο και στην ευρύτερη κοινωνία. Καθώς έκλεινε το 2005, το άνοιγμα στα δρώμενα της πόλης έδωσε νέα πνοή στο εργαστήρι. ΟΛΟΙ μοιραζόμασταν την ίδια απορία – «Πώς να ενωθούν δύο διαφορετικές ομάδες»; Ένας από τους μικρότερους της παρέας έδωσε το σύνθημα-κάλεσμα «Σπίτι μου σπιτάκι μου!». Καθίσαμε σε κύκλο και το πλησίασμα έμοιαζε ευκολότερο. Η γνωριμία ξεκίνησε μέσα από διαδικασία ονειρέματος. Αποτυπώνοντας σκέψεις για το πώς μπορούμε να συμμετέχουμε στο Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ Ξάνθης, καταλήξαμε στον τίτλο «Πόσα Χρώματα Χωράν;» Έχοντας αποκτήσει τη μαγιά για τη συνέχεια, η συμμετοχή των παιδιών στο «Άλμπουμ του Χωριού» που έφτιαχναν οι προέφηβοι έδωσε το πλαίσιο για το επόμενο βήμα – το καλύτερο δέσιμο των δύο ομάδων. «Πόσες φωτογραφίες χωράνε;» αναρωτηθήκαμε. Το «Κοινό Σπίτι» που είχαν κατασκευάσει τα παιδιά το καλοκαίρι βρήκε τη θέση του στις παρυφές του «Μαγικού Χωριού». Μετά από αυτό το βήμα ήταν εύκολο να προετοιμάσουμε τις θεματικές του Φεστιβάλ διότι παιδιά και προέφηβοι ένιωθαν πλέον μέλη κοινής ομάδας. Οι νέοι ετοίμασαν σκίτσα με μολύβι σε 10 μεγάλα χαρτιά του μέτρου, και εμψύχωσαν δραστηριότητα ζωγραφικής για τους νέους επισκέπτες του Φεστιβάλ. “Πόσα Χρώματα Χωράν! – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης οκτ - δεκ 04

10 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
“Βίντεο-Ιστορίες” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιαν - ιουν 05

11 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Το «masal του χωριού» ολοκληρώθηκε, το χωριό κατοικήθηκε, καλλιεργήθηκε. Τα παλιά μονοπάτια περπατήθηκαν ξανά, όμως ανοίχτηκαν και καινούρια. Η ζωή πλέον πήρε χρώμα, δύναμη, χαμόγελο, συμπόνια και ελπίδες για καινούρια εξερεύνηση. Η ομάδα πιο δυνατή από ποτέ. Θέλουν να κάνουν «τα μαγικά» πραγματικά και τα λόγια πράξεις, θέλουν να ξεκινήσουν μια καινούρια δοκιμασία εξερεύνησης του τόπου τους. Ελάτε να περπατήσετε μαζί μας μέσα από το «masal του χωριού» ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ, έχοντας ανάγκη να ονειρευτούν, οι νέοι βρήκαν τους βοηθούς τους μέσα από ήρωες ταινιών και τις περιπέτειές τους στο μαγικό κόσμο της φαντασίας. Θέλοντας να φτιάξουν κάτι δυνατό, κάτι μεγάλο, κάτι ξεχωριστό – που να βασίζεται σε προηγούμενες εμπειρίες - βαδίζοντας σε μονοπάτια γνωστά αλλά και άγνωστα ταυτόχρονα, έχτισαν πάνω στο αρχικό «masal του χωριού», αλλά το πήγαν και λίγο παρακάτω, προσθέτοντας σ’ αυτό και τα ατομικά τους ονειρέματα. Το αποτέλεσμα ήταν πολλές μικρές ιστορίες που πήραν τη μορφή ενός «βίντεο» με εικονογράφηση και αφήγηση. “Βίντεο-Ιστορίες” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιαν - ιουν 05

12 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
TO ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Μια φορά ήτανε ένα τοπίο γεμάτο δένδρα, με ένα πολύ όμορφο ποτάμι, με έναν καταρράκτη και από πάνω υπήρχανε πουλιά που θα είχανε σίγουρα την ομορφότερη θέα. Σε εκείνο το πανέμορφο τοπίο με τον κατακίτρινο ήλιο υπήρχε μια ομάδα παιδιών και μεγάλων. Αυτή η ομάδα δεν ενοχλούσε τη φύση και το όμορφο τοπίο, ήτανε φίλοι ακόμα και με τα ζώα. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν από διαφορετικές φυλές αλλά δεν τους πείραζε αυτό. Είχανε βγάλει και τον ωραιότερο χορό που θα μπορούσε να φτιάξει ο άνθρωπος, με σκοπό συνεργασίας με την φύση. Αυτή η ομάδα ήτανε πολύ ξεχωριστή, γιατί το κάθε άτομο που υπήρχε σε εκείνη την ομάδα είχε το δικό του χρώμα. Με εκείνα τα χρώματα που είχε διαλέξει ο καθένας τους, τα είχανε χωρίσει σε τέσσερις υποομάδες και τις είχανε βάλει σε ένα μεγάλο κύκλο από χρώματα. Κάθε τόσο τα μέλη της ομάδας βουτούσαν τα χέρια τους στο χρώμα τους και δένανε τα χέρια τους σε κύκλο. Κάποια μέρα σε εκείνο το όμορφο τοπίο που υπήρχε, πήγανε λίγο πιο παραπέρα απ’ εκεί που ζούσανε. Βρήκαν ένα μέρος λίγο πιο πάνω από το ποτάμι που είχε το μεγαλύτερο πλατάνι. Σε εκείνο το σημείο συμφώνησε η ομάδα, ο κύκλος των χεριών που γίνεται με τα χρώματα να γίνεται γύρω από το πλατάνι και να κρατήσει σε ζωή, όσο ζει ένα πλατάνι. “Βίντεο-Ιστορίες” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιαν - ιουν 05

13 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
Έπειτα αφού τέλειωσε ο χορός που είχε αρχίσει να χορεύει αυτή η ομάδα, όλοι είχαν καθίσει σε κύκλο που στην μέση υπήρχε μια μεγάλη φωτιά. Αυτή η φωτιά ένωνε την ομάδα αυτή σαν να είναι όλοι τους αδέρφια. Με αυτήν την φωτιά όλοι τους είχαν την δυνατότητα να προβλέπουν το μέλλον ακόμα και να θεραπεύονται από αυτήν. Εκείνο το βράδυ η ομάδα αποφάσισε να πάει να εξερευνήσει το νησί των ονείρων το άλλο πρωινό. Σε αυτό το νησί είχανε βρει ένα πανέμορφο χωριό, στο οποίο δεν κατοικούσε κανείς, με λίγα λόγια το χωριό αυτό ήταν ερειπωμένο. Η ομάδα αποφάσισε να μείνει σε αυτό το χωριό. Ο καθένας από αυτούς έφτιαξε το δικό του σπίτι, στη συνέχεια άρχισαν να φτιάχνουν γήπεδα βόλεϊ, μπάσκετ, ποδοσφαίρου. Στο χωριό αυτό έφτιαξαν και δυο ξενοδοχεία. Το πρώτο το ονόμασαν το «διάφανο ξενοδοχείο» και το δεύτερο το «ξενοδοχείο της φιλίας». Τέλος αφού τέλειωσαν με αυτά κατασκεύασαν κάποια μαγαζιά και ένα καφενείο. Επίσης έκαναν και ένα σχολείο για τα παιδιά που θα έρχονταν να κατοικήσουν σε αυτό το χωριό. Πέρασαν χρόνια και χρόνια. Το νησί αυτό και το χωριό είχαν ξαναζωντανέψει. Σε όποιο μέρος και εάν πήγαινες θα έβλεπες και από δεκαριά ανθρώπους που ανήκαν πλέον και αυτοί στην ομάδα. Μια μέρα η ομάδα αποφάσισε να καλλιεργήσει το νησί. Άρχισαν να φυτεύουν δένδρα και να σπέρνουν σιτάρια, καλαμπόκια και το πιο σημαντικό από αυτά ήταν ότι έσπειραν κατά λάθος έναν σπόρο φασολιάς. Αυτά τα φασόλια ήταν μαγικά φασόλια σαν την φωτιά που είχαν και έχουν ακόμα. Τα φασόλια αυτά θεράπευαν κάθε είδος αρρώστιας που υπήρχε στο χωριό, επίσης τα φασόλια αυτά δεν ξεραίνονταν ποτέ. Όταν πια οι καλλιέργειες τους αυτές είχαν αυξηθεί, οι πολίτες του χωριού δηλαδή η ομάδα επωφελήθηκε πολύ από τους καρπούς και τα λαχανικά που έβγαζαν οι καλλιέργειες τους, γι’ αυτό το χωριό αυτό ήταν ανεξάρτητο. Τέλος αφού όλα ήταν ειρηνικά έζησαν όλοι τους καλά βοηθώντας ο ένας στον άλλον σαν μια πραγματική ενωμένη ομάδα. “Βίντεο-Ιστορίες” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιαν - ιουν 05

14 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
“Αλυσίδα Εμπειριών” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - σεπ 05

15 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Ίσως να αναρωτιέστε τι σημαίνει για εμάς και τους νέους η «αλυσίδα εμπειριών». θα το διαπιστώσετε εάν ακολουθήσετε τα βήματα που κάνουμε. Ξεκινήσαμε λοιπόν μέσα στο καλοκαίρι σχεδιάζοντας εξορμήσεις που μας πέρασαν από τη Φίλια, τον Eχίνο και τις όχθες του ποταμού Nέστου. Επιστρέφοντας στο εργαστήρι το φθινόπωρο, δέσαμε την αλυσίδα του φωτογραφικού υλικού που είχαμε μαζέψει, μαζί με τα βιώματά μας από τις ιστορίες που ακούσαμε από παππούδες και γιαγιάδες. Μας περίμενε όμως ένας δύσκολος «κρίκος» στην αλυσίδα, το κλείσιμο του KE.Σ.Π.E.M. Ξάνθης. Ο τελευταίος μας κρίκος λοιπόν ήταν αυτή η σελίδα του ημερολογίου του Δ.E.N. Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ που μας πέρασε από το χειμώνα στην άνοιξη ξύπνησε μέσα μας μια ηλιόλουστη μέρα τον εξερευνητή. Η Ομάδα Εφήβων είχε ονειρευτεί και δημιουργήσει το δικό της παραμύθι στο νησί και ύστερα εξερεύνησε τον τόπο της. Έτσι και η ομάδα προεφήβων - παιδιών ονειρεύτηκε και δημιούργησε το δικό της παραμύθι στο μαγικό χωριό με απώτερο σκοπό την εξερεύνηση του τόπου τόσο γεωγραφικά όσο και μέσω της παράδοσης. Ένας από τους σκοπούς της δράσης ήταν και η αναζήτηση της μυθοπλασίας της Θράκης μας. Η θέληση μεγάλη και η ανυπομονησία στο κατακόρυφο. “Αλυσίδα Εμπειριών” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - σεπ 05

16 ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ
12 Σεπτεμβρίου 2005 Αγαπητό ημερολόγιο, Σε μερικές μέρες θα κλείσει το KE.Σ.Π.E.M. – μαζί με αυτό θα κλείσουν οι αναμνήσεις και τα όνειρά μας σε μερικές χάρτινες κούτες. Ίσως να κλείσει οριστικά, αλλά κι αν κλείσει οι αναμνήσεις από τις ωραίες ακόμα κι από τις άσκημες στιγμές θα είναι μες το μυαλό και τη καρδιά μας. Μα πώς θα μπορούσαμε να τις ξεχάσουμε; Είναι σαν να μας λένε πως δεν ξέρουμε το όνομά μας. Αυτές οι ξέγνοιαστες στιγμές θα μείνουν τυπωμένες σε φωτογραφίες και σε πράγματα που φτιάξαμε εμείς. Αυτός ο χώρος ό,τι κι αν γίνει, θα θυμάται σαν κι εμάς ότι κάποτε το είχαμε σαν το σπίτι μας. Θα θυμάται ότι ήταν τόσο όμορφο και ζωή γεμάτο με τα παιδιά που μέναν. Σ’ αγαπώ KE.Σ.Π.E.M. Με αγάπη, η θαυμάστριά σου “Αλυσίδα Εμπειριών” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ & ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - σεπ 05

17 ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
“Πρώτες Βοήθειες” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - αυγ 04

18 ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Στην πορεία ανακαλύψαμε με ενδιαφέρον ότι τα μέλη της ομάδας χρειαζόταν να αναπτύξουν μεγάλο σεβασμό στην πράξη – μιας και εξασκούμαστε ο ένας με τον άλλον στην παροχή πρώτων βοηθειών. Δεν έλειψαν οι στιγμές μεγάλης αμηχανίας και δυσκολίας, όμως υπήρξαν και οι στιγμές όπου η ομάδα συνειδητοποιούσε ότι μέσα από αυτήν την πορεία αναπτύσσονταν σχέσεις εμπιστοσύνης. Πέρα από τις σημαντικές δεξιότητες που αναπτύχθηκαν και τις γνώσεις που αποκτήθηκαν γύρω από το ανθρώπινο σώμα και την υγεία, τα μέλη της ομάδας κέρδισαν αυτοπεποίθηση και δεξιότητες σεβασμού του άλλου. Παίρνοντας βεβαίωση και κάρτα μέλους του Ε.Ε.Σ., χάρηκαν το γεγονός ότι αναγνωρίστηκαν ως πολίτες που έχουν την γνώση παροχής πρώτων βοηθειών. Με το κλείσιμο της δράσης εμβάθυναν γύρω από την έννοια της ομάδας, συζητώντας τη συμμετοχή τους σε μελλοντική δράση, παρά το γεγονός ότι αρκετοί ξεκινούσαν σπουδές. ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΠΑΦΕΣ και ενημερωτικές συναντήσεις με νέους ενήλικες που επιθυμούσαν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες του Δ.E.N. η ομάδα απέκτησε νέα μέλη για καλοκαιρινή δράση σε συνεργασία με εκπαιδευτές του Ερυθρού Σταυρού. Η δράση είχε διπλό σκοπό: να εκπαιδευτούν τα μέλη της ομάδας σε δεξιότητες πρώτων βοηθειών και να κουβεντιάζονται ευρύτερα θέματα αυτό-βοήθειας και βοήθειας του άλλου σε ώρα ανάγκης. Κλείσαμε τον κύκλο με την κατασκευή ενός κολάζ με εικόνες και φράσεις που συνθέτανε την εμπειρία της ομάδας. “Πρώτες Βοήθειες” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Δ.E.N.ξάνθης ιουλ - αυγ 04

19 σεπ - δεκ 04 “Θεατρικό Δρώμενο – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ” Δ.E.N.ξάνθης
ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Δ.E.N.ξάνθης σεπ - δεκ 04

20 σεπ - δεκ 04 “Θεατρικό Δρώμενο – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ” Δ.E.N.ξάνθης
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΝΕΩΝ του Δ.Ε.Ν. σε διαπολιτισμικό φεστιβάλ ονομάστηκε «Όλα τα χρώματα της Ξάνθης» και για την Ομάδα Εφήβων & Νέων Ενηλίκων πήρε τη μορφή της προετοιμασίας ενός θεατρικού δρώμενου. Για την ομάδα αυτή η δράση ήταν σημαντική ευκαιρία για άνοιγμα προς τον κοινωνικό χώρο της Ξάνθης με μία δική της δημιουργική έκφραση. Στην πορεία, οι νέοι επεξεργάστηκαν θέματα ρατσισμού και κοινωνικού αποκλεισμού όπως τα παρατηρούμε σε διάφορους κοινωνικούς χώρους (εργασιακούς, εκπαιδευτικούς, στις παρέες και τις οικογένειές μας). Καθώς χτίζαμε έναν διάλογο βιωμάτων, σκέψεων και απόψεων – πολλές φορές από προσωπικά βιώματα – χτιζόταν και ο σχεδιασμός του θεατρικού δρώμενου, που άλλαξε πολλές φορές μορφή μέχρι την τελική έκφραση. Παρουσιάστηκαν τρία έργα: δύο μύθοι του Aισώπου γύρω από την φιλία και τις σχέσεις ισχύος, κι ένα δρώμενο που έγραψε η ομάδα και διαπραγματεύεται τον κοινωνικό αποκλεισμό, όπως τον βιώνει και επεξεργάζεται μια παρέα φοιτητών. Ο κύκλος έκλεισε με τη συμμετοχή της ομάδας στο διαπολιτισμικό φεστιβάλ – τόσο επί σκηνής όσο και μπροστά στον τηλεοπτικό φακό όπου ξενάγησαν δημοσιογράφους σε προηγούμενες δράσεις με μεγάλη δεξιότητα και αυτοπεποίθηση στην έκθεση των Δ.E.N. που στήθηκε στο φεστιβάλ. Η ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ Πολλές φορές όταν βρίσκεσαι σε δίλημμα για να πάρεις μία απόφαση να κάνεις κάτι όμορφο και ενδιαφέρον η απάντηση έρχεται- λες και ήταν σχεδιασμένο - από εκεί που δεν το περιμένεις. Έτσι και στην περίπτωση της ομάδας η πρόταση συμμετοχής στο φεστιβάλ αποδείχθηκε η καλύτερη δυνατή για τη χρονική στιγμή της πορείας της ομάδας. Τα τρία θεατρικά δρώμενα αποδείχτηκαν το καλύτερο μέσο έκφρασης της ομάδας για ταυτόχρονο άνοιγμα «προς τα μέσα» και « προς τα έξω». Οι νέοι εμβάθυναν σε σημαντικά γι’ αυτούς θέματα όπως τη συνεργασία και αλληλοβοήθεια, την κατανόηση και αποδοχή του καθενός. Αν και δύσκολη η πορεία υλοποίησης – με πολλές στιγμές αντιπαράθεσης και γκρίνιας - περιέκλειε μέσα της χαρά και δημιουργία. Η ομάδα εξέφρασε και επεξεργάστηκε πολλά ουσιώδη συναισθήματα και βιώματα. Η συνολική προσπάθεια είχε μεγάλη κοινωνική απήχηση και γέμισε με δύναμη και αποφασιστικότητα τους νέους. “Θεατρικό Δρώμενο – Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ & ΝΕΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Δ.E.N.ξάνθης σεπ - δεκ 04

21 ιουλ - αυγ 04 & 05 “Δ.Ε.Ν. πάμε διακοπές!” Δ.E.N.κομοτηνής
ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04 & 05

22 ιουλ - αυγ 04 “Δ.Ε.Ν. πάμε διακοπές!” Δ.E.N.κομοτηνής ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ
KAΛOKAIPI: KAIPOΣ ΓIA ΠAIXNIΔI! Η λήξη της σχολικής χρονιάς και ο ερχομός του καλοκαιριού σήμανε για τα παιδιά τη λήξη των μαθημάτων, του διαβάσματος και των φροντιστηρίων. Απαγορευμένη λέξη λοιπόν η υποχρέωση. Καιρός για παιχνίδι, μπάνια και ξεκούραση. Η παραθέριση και η ζωή δίπλα στη θάλασσα προσφέρονται για όλα αυτά. Έλειπε μόνο το πλαίσιο, το οποίο θα αγκάλιαζε τις δραστηριότητες και θα τις συντόνιζε. Το Δ.Ε.Ν ήρθε για να πλαισιώσει το παιχνίδι μιας ομάδας αγοριών δημοτικού και να το κάνει πιο δημιουργικό, δίνοντας τα εργαλεία εκείνα με τα οποία η ομάδα θα εξερευνούσε τον περιβάλλοντα χώρο, το «εμείς και το εσείς», το γνώριμο με το καινούριο. Τα μπάνια στη θάλασσα, το κρυφτό το βράδυ - αν και ήταν από το αγαπημένα παιχνίδια - μπορούσαν να τα διαδεχτούν οι συζητήσεις γύρω από την φωτιά, τα πάρτι και οι περιηγήσεις με ποδήλατα, η φωτογράφηση με στόχο μια έκθεση το χειμώνα για να μας ζεστάνει τις καρδιές. Όταν όλες οι αισθήσεις μας είχαν χορτάσει, ήταν ακόμη πιο εύκολο να καθίσουμε γύρω από το τραπέζι για να ανταλλάξουμε απόψεις και να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας. Τότε θα λέγαμε και κάποιο παραμύθι, μια περιπέτειά μας ή θα ζωγραφίζαμε για την φιλία. Το βράδυ ήταν ιδανικό για να μιλήσουμε για το μέλλον, τις ανησυχίες μας, όπως ήταν ιδανικό για μουσική και για να βρεθούμε με την άλλη ομάδα των κοριτσιών. Ήταν καιρός να γνωριστούμε με το άλλο και να ανοιχτούμε δειλά-δειλά, όπως να υποδεχτούμε νέα μέλη από χώρες εξωτερικού. Καθόλου εύκολο όμως να δεχτούμε το διαφορετικό, προτού το επεξεργαστούμε καλά. Η δημιουργία κοινών σημείων αναφοράς απαραίτητη, μα η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών απαιτούσε χρόνο. Αντιθέτως οι ρυθμοί γρήγοροι, σαν να θέλουμε να τα προλάβουμε όλα, προτού τελειώσει το καλοκαίρι. Η καμπή όμως ξεπερνιέται αναπάντεχα με ένα αγαπημένο σπορ που ξεσηκώνει πλήθη. Το ποδόσφαιρο, το οποίο έγινε ακόμη πιο ενδιαφέρον όταν η ομάδα υποδέχτηκε έναν επαγγελματία προπονητή και ποδοσφαιριστές (εμψυχωτή & νέους του Δ.Ε.Ν. Ξάνθης). Οι προπονήσεις και οι συναντήσεις απέκτησαν περισσότερο ενδιαφέρον και είχαν πια κάποιο στόχο, άσχετα αν ιδρώναμε περισσότερο και κοπιάζαμε κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού. Ο τελικός αγώνας με τους φιλοξενούμενούς μας σφράγισε και το τέλος της σεζόν, δίνοντάς μας την δυνατότητα να αποχαιρετήσουμε το καλοκαίρι και τις δραστηριότητές μας όπως αρμόζει. “Δ.Ε.Ν. πάμε διακοπές!” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04

23 “Εκπέμποντας στη Συχνότητα της Φαντασίας”
ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

24 “Εκπέμποντας στη Συχνότητα της Φαντασίας”
Έκθεση φωτογραφίας… κάρτες… προτομές προσώπων… χιονάνθρωποι… φυλαχτά… και… μια ραδιοφωνική εκπομπή. Όλα αυτά τα στοιχεία φαίνεται να είναι ανόμοια και ασύνδετα μεταξύ τους. Και όμως έχουν ένα κοινό. Ποιο να είναι άραγε αυτό; Δεν θα σας κουράσω. Θα το μαρτυρήσω. Αποτελούν σημεία του κύκλου πορείας μιας ομάδας παιδιών που ήδη είχε διαγράψει έναν κύκλο δουλειάς κατά την περσινή περίοδο και αφού ανανεώθηκε τόσο ο αριθμός των μελών της όσο και η διάθεση αυτών περνούσε σε μια νέα φάση της ζωής της. Στο κέντρο αυτού του κύκλου δουλειάς βρίσκονται τα στοιχεία που αναφέρθηκαν με τη μορφή αινίγματος στην αρχή. Για την αποκωδικοποίηση χρήσιμη είναι μια βόλτα σε αναμνήσεις και μνήμες. Ένας ξεναγός θα αναφέρει τα βασικά στοιχεία που συνέθεταν την ατμόσφαιρα των συναντήσεων, ωστόσο η λύση του αινίγματος βρίσκεται στη σύνθεσή τους. Πρώτο στοιχείο η μετάβαση από το καλοκαίρι στο φθινόπωρο. Η δημιουργία μιας έκθεσης φωτογραφίας με θέμα την καλοκαιρινή πορεία που είχαν διανύσει τα παιδιά αποδείχθηκε ένα καλό όχημα για την μετάβαση αυτή. Κατόπιν η επεξεργασία ενός στοιχείου που συνθέτει το πεδίο της ομάδας μιας συγκεκριμένης συνάντησης και επηρεάζει την δυναμική των σχέσεων. Τα γενέθλια ενός μέλους της ομάδας ήταν το ερέθισμα για την δημιουργία των ευχητήριων καρτών. Επόμενη στάση η γνωριμία με πρόσωπα που θαυμάζω και εκτιμώ. Η δημιουργία πήλινων προτομών και η καταγραφή ερωτήσεων προς αυτές μείωσε την απόσταση - φυσική και ψυχική - που υπάρχει μεταξύ των μελών της ομάδας και των προσώπων. “Εκπέμποντας στη Συχνότητα της Φαντασίας” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

25 “Εκπέμποντας στη Συχνότητα της Φαντασίας”
Μετά από συνεχή εσωτερική αναζήτηση και ανίχνευση ήταν η ώρα για εξωτερίκευση των σκέψεων και για ένα άνοιγμα προς τα έξω. Με άλλα λόγια ήταν η ώρα για να επικοινωνήσουν τα παιδιά. Το επόμενο στοιχείο ήταν η δημιουργία μιας ραδιοφωνικής εκπομπής. Ο στόχος κατακτήθηκε σταδιακά. Η γνωριμία με το ραδιόφωνο ως μέσο μαζικής ενημέρωσης και η κατασκευή ενός ατομικού ραδιοφώνου από μια χαρτόκουτα ήταν τα πρώτα βήματα. Κατόπιν ακολούθησαν αυτά που αφορούσαν την κατασκευή του πλαισίου αυτής της εκπομπής. Τα ερωτήματα που παίδεψαν τα παιδιά ήταν: ποιοι είναι οι παρουσιαστές, ποιοι είναι οι καλεσμένοι, ποιες είναι οι ερωτήσεις, ποιο το αντικείμενο της εκπομπής και ποιο είναι το μήνυμα της; Αφού σχεδιάστηκε η βάση της εκπομπής έφτασε η στιγμή για το χτίσιμό της. Έτσι, ακολούθησε η ηλεκτρονική ηχογράφηση της εκπομπής. Τέλος αυτή η ανάγκη της ομάδας για έκφραση κατέληξε σε ένα ραδιοφωνικό στούντιο. Η γνωριμία με το χώρο και η αντίληψη των πραγματικών συνθηκών μιας ραδιοφωνικής εκπομπής ήταν οι οδηγοί αυτής της επίσκεψης. Το επόμενο στοιχείο είναι η δημιουργία και η διακόσμηση χιονάνθρωπων. Είμαστε στην καρδιά του χειμώνα όπου κυριαρχεί το χιόνι. Η δραστηριότητα αυτή αναγνώρισε το κλίμα του πεδίου και προσπάθησε να το εντάξει στο πεδίο της ομάδας, δίνοντας του μια παιχνιδιάρικη διάθεση. Ο εντοπισμός εναλλακτικών υλικών πέραν του χιονιού για την δημιουργία χιονάνθρωπων ερέθισε τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Η αλλαγή της χρονιάς κατέδειξε και το περιεχόμενο της επόμενης δραστηριότητας. Καινούργιος χρόνος, όνειρα, αισιοδοξία, ελπίδα, αλλαγή και προσδοκίες. Η δημιουργία ενός φυλαχτού για να συντροφεύει όλα τα παραπάνω ήταν το επόμενο στοιχείο. Ενδέχεται τα στοιχεία που αναφέρθηκαν στην αρχή να μοιάζουν ακόμη και μετά από αυτή την μικρή ξενάγηση άσχετα και ασύνδετα μεταξύ τους. Ωστόσο δημιουργούν ένα ενιαίο και αδιαίρετο σύνολο. Μοιάζει με έναν πίνακα ζωγραφικής. Αυτός προκύπτει από την παλέτα του ζωγράφου που αποτελείται από μια ποικιλία μπογιών με διαφορετικά χρώματα σε διαφορετική φωτεινότητα και σε διαφορετικό τόνο. Όμως συνθέτουν ένα ενιαίο σύνολο και είναι αδιαίρετα στοιχεία του πίνακα. Ακολουθώντας τη φωνή της φαντασίας, τον προσεγγίζουμε. “Εκπέμποντας στη Συχνότητα της Φαντασίας” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

26 “Καλοκαιρινές Αποδράσεις”
ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04

27 “Καλοκαιρινές Αποδράσεις”
Όπως η φύση τριγύρω μας ήταν ολάνθιστη, έτσι και οι νέοι φύτεψαν το δικό τους λουλούδι σε ένα περιβάλλον που δημιούργησαν τα ίδια. Καλοκαίρι χωρίς θάλασσα δεν γίνεται και για να την φέρουμε λίγο πιο κοντά μας παρακολουθήσαμε ένα ενημερωτικό βίντεο γύρω από τη θαλάσσια ζωή. Στην συνέχεια, θέλοντας οι νέοι να ανακοινώσουν τα νέα τους, έγιναν για λίγο εκδότες και δημιούργησαν το εξώφυλλο της δικής τους εφημερίδας. Για να της δώσουν προσωπικότητα, έφτιαξαν ένα λογότυπο από πηλό. Άρθρα στο εξώφυλλο μας κάλεσαν να ασχοληθούμε με ενδιαφέροντα θέματα. Τέλος θέλοντας να θυμόμαστε το καλοκαιρινό ταξίδι δημιουργήσαμε ένα ενθύμιο. Πράγματι το ταξίδι αυτό ήταν μια εξόρμηση στον κόσμο της δημιουργίας με μεταφορικό μέσο την φαντασία. Μια περιπέτεια με αποσκευές μόνο την όρεξη και την διάθεση για έκφραση. Τα διάφορα μέσα και υλικά που χρησιμοποιήθηκαν όπως ο πηλός, οι εικόνες, τα χρώματα ήταν οι οδηγοί μας σε αυτό το ταξίδι. Με λίγα λόγια ήταν μια καλοκαιρινή απόδραση ή …ένα καλοκαίρι γεμάτο από δράση. ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ είναι μια περίοδος ξεγνοιασιάς, ξεκούρασης και ανάπαυσης για τα περισσότερα παιδιά. Το εργαστήρι σκεπτόμενο το κλίμα της εποχής, αλλά και των μελών της ομάδας, σχεδίασε ένα πρόγραμμα διακοπών το οποίο ήταν λίγο διαφορετικό από το συνηθισμένο. Γεμάτο από δράσεις που βοηθούσαν τα παιδιά να ξεφύγουν από τον λήθαργο της συνεχούς ξεκούρασης, ωστόσο, εναρμονισμένες με το κλίμα της εποχής. Μια γνωριμία των νέων με τον χώρο του εργαστηρίου, ακόμα και για αυτά που συμμετείχαν στις δραστηριότητες του χειμώνα, φάνηκε χρήσιμη. Για τα παιδιά που έρχονταν πρώτη φορά στο εργαστήρι ήταν μια αρχική επαφή με αυτό ενώ για τα παιδιά που συμμετείχαν στις δραστηριότητες του χειμώνα ήταν μια καλή ευκαιρία αφομοίωσης αυτής της πορείας. “Καλοκαιρινές Αποδράσεις” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04

28 “Ακολουθώντας Νέα Μονοπάτια”
ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

29 “Ακολουθώντας Νέα Μονοπάτια”
ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ κατά την περσινή χρονιά «δημιουργικές διαδρομές από το χωριό τους στην πόλη» και έχοντας «αποδράσει δημιουργικά» το καλοκαίρι, μαζεύοντας νέα μέλη στο δρόμο της, η Ομάδα Προεφήβων είχε χαράξει ένα δικό της μονοπάτι. Καιρός ήταν να τεθούν νέοι στόχοι και να οριστούν καινούργιες κορυφές προς κατάκτηση. Βέβαια για κάθε νέα κατάκτηση χρειάζονται εφόδια και εξοπλισμός. Έτσι και σε αυτόν τον αγώνα ο καθένας είχε ως απαραίτητα εφόδια μαζί του τις περσινές εμπειρίες και τα βιώματα του. Ας ξεσκονίσουμε λίγο το χρονοντούλαπο του μυαλού μας για να θυμηθούμε τους πιο σημαντικούς σταθμούς αυτού του δρομολογίου. . Αρχικά, μιας και βρισκόμασταν σε περίοδο εορτών, αναρωτηθήκαμε τι προσωπικό νόημα και περιεχόμενο έχουν για μας τα ήθη και τα έθιμα. Κυρίαρχη θέση σε μια εορτή έχουν τα γλυκά και για τον λόγο αυτό μεταφράσαμε συνταγές γλυκών, τις διακοσμήσαμε και τις δέσαμε σε ένα δικό μας βιβλίο συνταγών. Στην συνέχεια αφού βρήκαμε τον τρόπο να χορτάσουμε το στομάχι μας, είπαμε να βρούμε τρόπο να χορτάσουμε και την καρδιά μας. Γράψαμε μια συνταγή αγάπης και ακολουθώντας τις οδηγίες της δώσαμε μορφή. Μας βρήκε το νέο έτος σχετικά γρήγορα. Το κλίμα των ημερών αυτών περιλαμβάνει βροχές από δώρα και καταιγίδες ευχών. Στο εργαστήρι δεν γλιτώσαμε ούτε από το ένα αλλά ούτε από το άλλο. Η δημιουργία και η διακόσμηση κεριών καθώς και η διατύπωση ευχών ήταν η ενασχόληση μας. Ερωτήματα που απαντήσαμε ήταν: Τι αφήνουμε στην παλιά χρόνια; Τι ονειρευόμαστε για την καινούργια; “Ακολουθώντας Νέα Μονοπάτια” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

30 “Ακολουθώντας Νέα Μονοπάτια”
Κατόπιν ονειρευτήκαμε μικρές ιστορίες από λέξεις που κρύβονται στα ονόματα μας. Έπειτα το κλίμα και το δελτίο καιρού της ομάδας έδειχνε πως χρειαζόταν μια βόλτα στην περσινή ατομική πορεία του κάθε μέλους. Η βόλτα αυτή προκάλεσε συναισθήματα που χρειαζόταν να αποτυπωθούν. Για το λόγο αυτό κάναμε μια χαρτογράφηση αυτών. Στην συνέχεια η ομάδα εξέφρασε την επιθυμία της να παρακολουθήσει μια ταινία. Η επιθυμία αυτή πραγματοποιήθηκε. Κατόπιν τα ίδια τα παιδιά κλήθηκαν να δημιουργήσουν τη δική τους ταινία. Πήραν το ρόλο του σεναριογράφου γράφοντας μια ιστορία με την βοήθεια των πήλινων βοηθών που δημιούργησαν, βρήκαν τις εικόνες που χρειαζόταν για να την οπτικοποιήσουν και τοποθετώντας τες στην σειρά που ήθελαν, την σκηνοθέτησαν. Έπειτα με την χρήση της φωνής τους εγγράψανε την ιστορία ηλεκτρονικά και ντύσανε το βίντεο με αυτό το ηχητικό αρχείο. Το αποτέλεσμα της δουλειάς αυτής ήταν η δημιουργία ταινιών μικρού μήκους οι οποίες συγκεντρώθηκαν σε ένα CD-ROM. Ο τελικός προορισμός αυτού του δρομολογίου των παιδιών ήταν η δημιουργία μιας αφίσας που θα διαφήμιζε το χώρο του εργαστηρίου σε άλλα παιδιά. Ουσιαστικά αυτή η αφίσα θα ήταν η αφορμή για ταξίδια με νέους ταξιδιώτες στο χώρο του εργαστηρίου την περίοδο του καλοκαιριού. Γενικά το ταξίδι των παιδιών αυτής της περιόδου άλλαξε προσανατολισμό, προορισμό και διαδρομή. Κινήθηκε σε περιοχές με περισσότερα εμπόδια και προκλήσεις. Κινήθηκε σε μια Ιθάκη με περισσότερους Λαιστρυγόνες. Σε αρκετούς αυτός ο προορισμός φαντάζει δύσκολος και ακατόρθωτος. Όμως ο καθένας αξίζει να αγωνιστεί και να κοπιάσει για να τα καταφέρει. Αξίζει να προσπαθήσει. “Ακολουθώντας Νέα Μονοπάτια” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

31 “Ανοίγω Πανιά για Νέους Προορισμούς”
ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 05

32 “Ανοίγω Πανιά για Νέους Προορισμούς”
Ακολουθώντας το χρονικό αυτό του ταξιδιού συναντάμε στην αρχή του την φανταστική πρόσληψη του ημερολογίου. Το κάθε μέλος της ομάδας φαντάστηκε το δικό του ημερολόγιο και στη συνέχεια δημιούργησε μια σελίδα του με τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τα ζητήματα που τον απασχολούν. Στη συνέχεια η ομάδα επικέντρωσε το ενδιαφέρον και την προσοχή της στα συναισθήματα, μέσω της αναζήτησης εικόνων συναισθημάτων που νιώθουμε και την κατανόησή τους. Με ερέθισμα το θέμα μιας ταινίας, συζητήσαμε: Τι είναι η ομάδα, τι συναισθήματα προκαλεί η συμμετοχή σε αυτή, πώς συμμετέχουμε εμείς σε ομαδικά πλαίσια στη ζωή μας; Mετά από εσωτερική αναζήτηση ο καθένας αποτυπώνει τι είναι γι’ αυτόν η ομάδα χρησιμοποιώντας πηλό. Η επόμενη στάση στο ταξίδι προέκυψε από ένα ερέθισμα που έδωσε η ίδια η ομάδα – την επιθυμία για τη σταδιακή δημιουργία ενός ομαδικού έργου. Τα μέλη της ομάδας τοποθέτησαν σε ένα κοινό κομμάτι χαρτί το στίγμα τους σεβόμενα το στίγμα των άλλων. Καθώς η θερμοκρασία ανέβαινε αποφασίστηκε μια εξόρμηση προς τα έξω. Έτσι επισκεφθήκαμε ένα μικρό πάρκο στο κέντρο της πόλης όπου είχαμε φυτέψει μια μικρή ελιά. Η ομάδα αναλογίστηκε τον χρόνο που πέρασε από την δενδροφύτευση και στη συνέχεια αποτύπωσε τις αναμνήσεις της σε ένα κομμάτι χαρτί. Το τέλος του ταξιδιού περιελάμβανε την δημιουργία μιας καρτ- ποστάλ. Σε αυτήν τα παιδιά περιγράφανε τις εμπειρίες και τα βιώματα τους από την συμμετοχή τους σε αυτό το νέο άνοιγμα της ομάδας τους κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Ευχή της ομάδας: η ολοκλήρωση του ταξιδιού να γίνει το ερέθισμα για καινούργια ανοίγματα για κάθε της μέλος. ΕΠΙΘΥΜΩΝΤΑΣ να γευτεί νέες εμπειρίες, η Ομάδα Προεφήβων έκανε μια πορεία σε άγνωστες και ανεξερεύνητες, μέχρι τότε, κατευθύνσεις. Παράλληλα οι εμπειρίες αυτές περιείχαν και ένα εσωτερικό άνοιγμα της ομάδας σε νέα μέλη καθώς υπήρξαν νέοι συνοδοιπόροι και συνταξιδιώτες. “Ανοίγω Πανιά για Νέους Προορισμούς” ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 05

33 “Καλοκαιρινές Εμπειρίες”
ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04

34 “Καλοκαιρινές Εμπειρίες”
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ εμπειρίες… πρώτα από όλα έρχονται στο νου διάφορες ωραίες, αλλά κάπου-κάπου και άσχημες στιγμές που μπορεί να έχουμε περάσει σε διακοπές. Όμως, δύσκολα θα σκεφτόμασταν καλοκαιρινές εμπειρίες με πάρα πολύ ζέστη και με διάφορες δράσεις που μπορούν να γίνουν και σε ένα εργαστήριο του ΚΕΣΠΕΜ. Αυτές λοιπόν οι καταπληκτικές στιγμές με παιδιά του γυμνασίου, οι διάφορες αταξίες της εποχής αλλά και ένα ταξίδι του ονειρέματος και της μάθησης αποτελούν συνέχεια ενός πολύ κρύου, βροχερού και χιονισμένου χειμώνα. Η ελεύθερη κίνηση των χεριών, η όρεξη και η επιθυμία της ομάδας για χρώματα και πηλό γέμισαν την καλοκαιρινή δράση. Επίσης ασχοληθήκαμε με την επιθυμία για εξερεύνηση και διασκέδαση έξω από τον χώρο του εργαστηρίου. Μέσα από παιχνίδια χαλάρωσης, αναψυχής και διασκέδασης, οι νέοι αποκάλυψαν ξανά τον έντονο δεσμό που πάντοτε υπήρχε μεταξύ τους. Έτσι, σε μια εποχή γεμάτη μελωδίες και πλούσια σε χρωματισμούς, αντιλήφθηκα κι εγώ, ως εμψυχώτρια της δράσης, ότι μια σπείρα ανοίγματος είναι γεμάτη με δράση και διάφορα παιχνίδια. “Καλοκαιρινές Εμπειρίες” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 04

35 “Η Εφημερίδα Μας” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

36 οκτ 04 - ιουν 05 “Η Εφημερίδα Μας” Δ.E.N.κομοτηνής ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ
ΑΥΤΉ Η ΜΙΚΡΗ και περίεργη ακροστιχίδα ίσως προκαλεί το ενδιαφέρον σας να διανύσετε μαζί μας ένα πολύ μακρύ και πανέμορφο μονοπάτι, αλλά και αρκετά δύσκολο. Παιδιά Γυμνασίου & Λυκείου που έχουν σταθερή συμμετοχή στο Δ.Ε.Ν. βαδίζουν με αργά, και κάπου-κάπου με γρήγορα βήματα. Περνάνε μήνες, εποχές, και φτάνουν σε ένα βαρύ και παγωμένο χειμώνα του Αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε - σε ένα κλίμα φιλίας και ηρεμίας, μέσα από αρκετή έρευνα, με αταξίες, μαλώματα, ροή πραγμάτων, διάφορες ιδιοτροπίες του καθενός, διεργασίες και αναζητήσεις - και σαν μια δεμένη ομάδα βρίσκοντας πάντοτε λύσεις και αποφασίζοντας όλοι μαζί… μία εφημερίδα του Δ.Ε.Ν. Ο καθένας, σκεφτόμενος το θέμα του, ξεκινά σαν πρώτο βήμα να ψάξει να βρει πληροφορίες και εικόνες στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια, οι νέοι γράφουν τις σκέψεις τους γύρω από τις εικόνες, ζωγραφίζουν και αναπτύσσουν τα θέματα που επέλεξαν ως ομάδα. Αυτό το μακρόχρονο έργο – που το ονομάζουμε «εμείς σαν μία ομάδα» - δοκιμάζει τις αντοχές και τις σχέσεις μας, ενέχει δύσκολα συναισθήματα και κούραση. Φτάνει ένα σημείο κρίσιμο, όπου παρ’ όλες τις προσπάθειες, είναι φανερή η αποδιοργάνωση: αφήνουμε τα κομμάτια ανολοκλήρωτα. Δεχόμαστε το σινιάλο. Συνειδητοποιούμε πως ως ομάδα, χρειαζόμαστε μια μικρή αλλαγή κατεύθυνσης, λίγη χαλαρότητα. Μαζί μ’ αυτήν την ενημερότητα, φτάνουν και οι ζεστές μέρες της Άνοιξης, και αφήνουμε για λίγο διάστημα το έργο μας στην άκρη. “Η Εφημερίδα Μας” ΟΜΑΔΑ ΕΦΗΒΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής οκτ 04 - ιουν 05

37 “Διαδρομή στη Χώρα του Παραμυθιού”
ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 05

38 “Διαδρομή στη Χώρα του Παραμυθιού”
ΓΙΑ ΕΞΙ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ μια ομάδα παιδιών καταγόμενα από την πόλη της Κομοτηνής περιπλανήθηκαν στην χώρα της φαντασίας, της δημιουργίας και της έκφρασης. Το ταξίδι τους σε αυτούς τους προορισμούς ήταν το παρθενικό τους. Επομένως είχε και έναν χαρακτήρα εξερεύνησης σε μέρη απάτητα και άγνωστα γι’ αυτά. Οι αποσκευές δεν ήταν απαραίτητες παρά μόνο η όρεξη για δημιουργία και έκφραση. Το εισιτήριο αφορούσε την επιθυμία για συμμετοχή. Με αυτή την διάθεση τα παιδιά επιβιβάστηκαν στο τρένο της φαντασίας και η περιπλάνηση ξεκίνησε. Ο τελικός προορισμός άγνωστος και απροσδιόριστος. Οι σταθμοί και οι στάσεις αυτού του τρένου προέκυπταν στην πορεία. Άλλωστε τα ίδια τα παιδιά ήταν οι μηχανοδηγοί και αποφάσιζαν εάν θα ακολουθήσουν κάποια διαδρομή και εάν θα κάνουν στάση σε κάποιο σταθμό. Ακολουθώντας λοιπόν τις ράγες της φαντασίας, της δημιουργίας και της ελεύθερης έκφρασης ας θυμηθούμε την πορεία που χάραξε αυτό το λίγο διαφορετικό τρένο. Ο πρώτος σταθμός ονομάζεται «γνωριμία των μελών της ομάδας». Τι περιλαμβάνει αυτός ο σταθμός; Δημιουργία ενός βιβλίου του κάθε μέλους της ομάδας με περιεχόμενο το οικογενειακό του δέντρο, την εικόνα του, τα αγαπημένα του σπορ, χόμπι και πράγματα καθώς και μια περιγραφή του χαρακτήρα του. Ουσιαστικά το κάθε μέλος της ομάδας στην αρχή αυτής της περιπλάνησης σύστησε στα υπόλοιπα τον εαυτό του. Ο επόμενος σταθμός ήταν η δημιουργία ενός εξωφύλλου για το βιβλίο αυτό. Οι εικόνες από περιοδικά και εφημερίδες βοήθησαν τα παιδιά να δημιουργήσουν ένα εξώφυλλο το οποίο έντυσε το ατομικό τους βιβλίο. “Διαδρομή στη Χώρα του Παραμυθιού” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 05

39 “Διαδρομή στη Χώρα του Παραμυθιού”
Χρησιμοποιώντας αυτές τις μεταμορφώσεις έγραψαν μια μικρή ιστορία. Κατά την διάρκεια της συγγραφής αυτής γεννήθηκαν νέα στοιχεία – «βοηθοί» - που πήραν κι αυτοί πήλινη μορφή. Στην πορεία μπήκαν και οι υπολογιστές και ο κόσμος της ψηφιακής φωτογραφίας. Τα παιδιά φωτογράφισαν τις μεταμορφώσεις τους και τους νέους βοηθούς τους και με την χρήση του υπολογιστή έδωσαν μια ηλεκτρονική διάσταση στην ιστορία τους. Έτσι, μια μέρα, το τρένο επέστρεψε στην βάση του – γεμάτοι από τα βιώματά τους, ήταν φανερό ότι οι ταξιδιώτες του είχαν απολαύσει τη διαδρομή. Αν κοιτάξει κανείς πέρα από την επιφάνεια, βλέπει την αναταραχή και την αναστάτωση που προκαλεί ένα μικρό βότσαλο στο εσωτερικό και στον πάτο μιας λίμνης,… Κατόπιν αλλάξαμε πορεία και κατευθυνθήκαμε σε έναν άλλο σταθμό. Σε αυτόν τα παιδιά της ομάδας χρειαζόταν να απαντήσουν στο εξής ερώτημα: εάν μια καλή μάγισσα σε μεταμόρφωνε σε κάτι, τι θα ήταν αυτό; Τα παιδιά έδωσαν μορφή σε αυτή την μεταμόρφωση χρησιμοποιώντας πηλό. Έπειτα τα παιδιά της ομάδας ταξίδευαν πλέον μεταμορφωμένα. “Διαδρομή στη Χώρα του Παραμυθιού” ΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ Δ.E.N.κομοτηνής ιουλ - αυγ 05


Κατέβασμα ppt "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ ”"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google