Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Ατελής Ανταγωνισμός και Διεθνές Εμπόριο (P.Krugman-M.Obstfeld-Melitz κεφ. 8) Συγκριτικό πλεονέκτημα: εξηγεί το διακλαδικό εμπόριο (inter industry trade) εμπόριο μεταξύ κλάδων Υπόθεση: σταθερές ή φθίνουσες αποδόσεις κλίμακος τέλειος ανταγωνισμός: μία αγορά, πολλές επιχειρήσεις, ένα ομοειδές προϊόν, επιχείρηση αποδέκτης τιμών… Λ. Κωστελέτου

2 Αύξουσες αποδόσεις ή Θετικές οικονομίες κλίμακος: αιτία του εμπορίου
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Αύξουσες αποδόσεις ή Θετικές οικονομίες κλίμακος: αιτία του εμπορίου Οι αύξουσες αποδόσεις εξηγούν το ενδοκλαδικό ( ή ενδοεπιχειρησιακό) εμπόριο (inter industry trade) Θετικές Οικονομίες Κλίμακος: 1) Εξωτερικές οικονομίες: το μοναδιαίο κόστος παραγωγής εξαρτάται από το μέγεθος του κλάδου (μία αγορά, πολλές μικρές επιχειρήσεις, πλήρης ανταγωνισμός) Λ. Κωστελέτου

3 2) Εσωτερικές οικονομίες κλίμακος
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός 2) Εσωτερικές οικονομίες κλίμακος Το μοναδιαίο κόστος παραγωγής εξαρτάται από το μέγεθος της συγκεκριμένης επιχείρησης. Οι εσωτερικές οικονομίες προκαλούν απομάκρυνση από τον τέλειο ανταγωνισμό. Ατελής ανταγωνισμός. (μονοπώλιο, ολιγοπώλιο..) Λ. Κωστελέτου

4 Ατελής Ανταγωνισμός Χαρακτηριστικά: μία αγορά, λίγες επιχειρήσεις,
διαφοροποιημένο προϊόν, κάθε επιχείρηση: επηρεάζει την τιμή, ή, καθορίζει την ποσότητα του παραγόμενου προϊόντος, οι πωλήσεις αυξάνονται μόνο με μείωση της τιμής.

5 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Ατελής Ανταγωνισμός 1) Μονοπώλιο Επιχείρηση = κλάδος Κέρδη μεγιστοποιούνται όταν: οριακό έσοδο = οριακό κόστος Έστω κόστος παραγωγής C: C = F + cQ F: σταθερό c: οριακό κόστος παραγωγής Μέσο κόστος παραγωγής: C/Q = F/Q+ c Λ. Κωστελέτου

6 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
C/Q = F/Q+ c Καθώς αυξάνεται η παραγωγή το μέσο κόστος μειώνεται. Υπάρχουν εσωτερικές οικονομίες κλίμακος Αν μέσω του δ. εμπορίου αυξηθεί η ζήτηση για το προϊόν του μονοπωλίου, τότε και η παραγωγή θα αυξηθεί διότι υπάρχουν εσωτερικές οικονομίες κλίμακος που μειώνουν το μέσο κόστος παραγωγής και αυξάνουν τα κέρδη της επιχείρησης. ⇒ ⇒ εσωτερικές οικονομίες ⇒ διεύρυνση της παραγωγής ⇒ αύξηση κερδών ⇒ εξαγωγές Λ. Κωστελέτου

7 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Εσωτερικές οικονομίες κλίμακος: οδηγούν σε ατελώς ανταγωνιστικές συνθήκες αγοράς Μονοπώλιο (μονοπωλιακά κέρδη) Ολιγοπώλιο (αρκετές επιχειρήσεις στον κλάδο, κάθε μία επηρεάζει την τιμή του προϊόντος) Μονοπωλιακός ανταγωνισμός Λ. Κωστελέτου

8 Μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Μονοπωλιακός ανταγωνισμός Υποθέσεις: σε κάθε κλάδο πολλές επιχειρήσεις (καμία από μόνη της δεν επηρεάζει τις τιμές). κάθε επιχείρηση παράγει διαφοροποιημένο προϊόν (υποκατάστατα προϊόντα). κάθε επιχείρηση δέχεται τις τιμές των αντιπάλων και εφαρμόζει την δική της πολιτική για την τιμή του προϊόντος της. Λ. Κωστελέτου

9 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Η επιχείρηση του μονοπωλιακού ανταγωνισμού έχει χαρακτηριστικά: 1. ανταγωνιστικής επιχείρησης: (πολλές επιχειρήσεις στον κλάδο, ζήτηση για το προϊόν της επιχείρησης εξαρτάται από τιμές των άλλων επιχειρήσεων του κλάδου) 2. μονοπωλίου: (θέτει τιμές και παράγει ένα μοναδικό, διαφοροποιημένο προϊόν) Λ. Κωστελέτου

10 Ζήτηση για το προϊόν της επιχείρησης Q:
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Ζήτηση για το προϊόν της επιχείρησης Q: Λ. Κωστελέτου

11 Πωλήσεις της επιχείρησης:
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Πωλήσεις της επιχείρησης: Συνολικό κόστος επιχείρησης: C=F+cQ F: σταθερό κόστος, c: οριακό κόστος Μέσο κόστος: AC=C/Q=F/Q +c Όσο μεγαλύτερη η επιχείρηση, τόσο μικρότερο το μέσο κόστος (εσωτερικές οικονομίες) Q↑ AC↓ Λ. Κωστελέτου

12 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου: συμμετρικές (συναρτήσεις ζήτησης και κόστους: ταυτόσημες για όλες τις επιχειρήσεις) ⇒ από την συμπεριφορά του κλάδου συνολικά, συμπεραίνομε τι γίνεται στην επιχείρηση. Χρειαζόμαστε πληροφορίες για n, αριθμό επιχειρήσεων, p, μέση τιμή που χρεώνει η επιχείρηση Αυτό θα το προσπαθήσουμε σε 3 στάδια: Λ. Κωστελέτου

13 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
1. Σχέση n και AC Καθώς n↑, Q↓, (θα δείξομε ότι τότε AC↑) Αν υποθέσουμε ότι όλες οι επιχειρήσεις χρεώνουν την ίδια τιμή: Τότε: Λ. Κωστελέτου

14 =>Θετική σχέση μεταξύ n και AC
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός =>Θετική σχέση μεταξύ n και AC AC AC(n) n Λ. Κωστελέτου

15 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
2. Σχέση μεταξύ n και p: (αναμένομε ότι όσο n ↑ τόσο εντονότερος ο ανταγωνισμός και επομένως p↓) Για να το αποδείξουμε θα χρησιμοποιήσουμε τα εξής: Έσοδα: pQ MR=∂(PQ)/∂Q για ισορροπία: MR=MC p, n. Λ. Κωστελέτου

16 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Λ. Κωστελέτου

17

18 Αν όλες οι επιχειρήσεις χρεώνουν την ίδια τιμή:
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Αν όλες οι επιχειρήσεις χρεώνουν την ίδια τιμή: Q=S(1/n), επομένως p=c+S/Snb και άρα p=c+1/nb Επομένως, όταν αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων, n, μειώνεται η τιμή του προϊόντος, p, που προσφέρει η κάθε επιχείρηση αρνητική σχέση n, p. Λ. Κωστελέτου

19 =>Αρνητική σχέση μεταξύ n και p
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός =>Αρνητική σχέση μεταξύ n και p AC,p AC(n) pp n Λ. Κωστελέτου

20 3. Μακροχρόνια: μηδενικό κέρδος p = AC,
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός 3. Μακροχρόνια: μηδενικό κέρδος p = AC, AC,p AC(n) ΑC=p pp Λ. Κωστελέτου

21 Μακροχρόνια: μηδενικό κέρδος p = AC,
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Μακροχρόνια: μηδενικό κέρδος p = AC, Aν n < Μονοπωλιακά κέρδη Κίνητρο για εισαγωγή και νέων επιχειρήσεων στον κλάδο Η ποικιλία των προσφερομένων προϊόντων αυξάνεται Αν n > Ζημιές Έξοδος επιχειρήσεων από τον κλάδο Λ. Κωστελέτου

22 Διεθνές Εμπόριο: διευρύνει το μέγεθος της αγοράς
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Διεθνές Εμπόριο: διευρύνει το μέγεθος της αγοράς Μέσω του δ. εμπορίου αυξάνεται η ζήτηση για το προϊόν του κλάδου=> S, πωλήσεις αυξάνονται. Αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων. Μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων προσφέρεται στους καταναλωτές. Μέση τιμή μειώνεται. Λ. Κωστελέτου

23 Από την ανάλυση που κάναμε δεν διευκρινίζεται:
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός Από την ανάλυση που κάναμε δεν διευκρινίζεται: η δομή του εμπορίου. πού –σε ποια χώρα- θα εγκατασταθούν οι νέες επιχειρήσεις. τι προϊόντα θα παράγουν οι νέες επιχειρήσεις. υποτίθεται ότι το κόστος παραγωγής είναι το ίδιο στις δύο χώρες. Λ. Κωστελέτου

24 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Πριν το εμπόριο: Περιορισμένος αριθμός επιχειρήσεων Μετά το εμπόριο Νέες επιχειρήσεις Νέα προϊόντα, χαμηλότερη τιμή Δημιουργείται ενδοκλαδικό εμπόριο Κάθε χώρα παράγει ορισμένα προϊόντα Λ. Κωστελέτου

25 Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Συγκριτικό πλεονέκτημα: η σχετική αφθονία των συντελεστών καθορίζει το διακλαδικό εμπόριο αλλά αν υπάρχουν επιχειρήσεις που λειτουργούν με ατελή ανταγωνισμό στον έναν ή και στους 2 κλάδους (εξαγωγικό και αυτόν που ανταγωνίζεται τις εισαγωγές) τότε και ενδοκλαδικό εμπόριο Λ. Κωστελέτου


Κατέβασμα ppt "Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google