Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΑελλαι Πρωτονοτάριος Τροποποιήθηκε πριν 5 χρόνια
1
Μανώλης Περάκης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ
ΔΙΚΑΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΤΗΣ Ε.Ε. ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΑΝΟΝΑ Μανώλης Περάκης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ
2
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΕ
ΔΕΚ C-469/93, Chiquita Italia Προκειμένου να ελεγχθεί: Το εάν η Ένωση έχει το εάν ενωσιακός κανόνας αρμοδιότητα να συνάψει παραβιάζει διεθνή κανόνα διεθνή συμφωνία που δεσμεύει την Ένωση ο διεθνής αυτός (συμβατικός ή εθιμικός) κανόνας πρέπει να ερμηνευθεί από το ΔΕΕ
3
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΕ
Γιατί ο ενωσιακός δικαστής έχει αρμοδιότητα να ερμηνεύει το διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση, είτε αυτός είναι συμβατικός, είτε εθιμικός; Διότι: - Ο διεθνής κανόνας που δεσμεύει την Ένωση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ενωσιακός έννομης τάξης και έχει καταστεί ενωσιακός (ΔΕΚ C-459/03, Επιτροπή / Ιρλανδία). - Η δεσμευτικότητα του διεθνούς συμβατικού κανόνα πηγάζει από ενωσιακή νομική πράξη του Συμβουλίου (ΔΕΚ C-432/92, Haegeman).
4
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΕ
ΔΕΚ C-432/92, Haegeman 3. Η Συμφωνία [Σύνδεσης ΕΕ-Ελλάδας] συνήφθη από το Συμβούλιο σύμφωνα με [τα άρθρα 218 και 217 ΣΛΕΕ], όπως φαίνεται και από τους όρους της απόφασης με ημερομηνία 25 Σεπτεμβρίου Η συμφωνία αυτή είναι, επομένως, σε ό,τι αφορά την [Ένωση], μία πράξη ενός [ενωσιακού] οργάνου κατά την έννοια του [άρθρου 267 § 1 ΣΛΕΕ]. 5. Οι διατάξεις της συμφωνίας, από την έναρξη της ισχύος τους, αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του [ενωσιακού] δικαίου. 6. Στο πλαίσιο αυτού του δικαίου, το Δικαστήριο έχει ακολούθως δικαιοδοσία να εκδίδει προδικαστικές αποφάσεις αναφορικά με την ερμηνεία της συμφωνίας.
5
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΕ
Διευκρινίσεις 1. Για να ερμηνευθεί ένας διεθνής συμβατικός ή εθιμικός κανόνας από το ΔΕΕ δεν απαιτείται να παράγει άμεσο αποτέλεσμα. 2. Εκτός των διεθνών κανόνων, το ΔΕΕ δύναται να ερμηνεύει και τις πράξεις των οργάνων που συγκροτούνται βάσει διεθνών συμφωνιών.
6
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΕ
ΔΕΚ C-188/91, Deutsche Shell 17. Λόγω της άμεσης σχέσεώς τους με τη συμφωνία που εφαρμόζουν, οι πράξεις των οργάνων που έχουν συσταθεί με μια διεθνή συμφωνία [που δεσμεύει την Ένωση] και είναι επιφορτισμένα με την εφαρμογή της αποτελούν μέρος της [ενωσιακής] έννομης τάξης. 18. […] Μολονότι οι συστάσεις της μεικτής επιτροπής δεν δημιουργούν στους πολίτες δικαιώματα δυνάμενα να προβληθούν ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων, ωστόσο, τα εθνικά δικαστήρια οφείλουν να τις λαμβάνουν υπόψη για την επίλυση των διαφορών που επιλαμβάνονται, ιδίως όταν είναι, όπως στην υπόθεση της κύριας δίκης, χρήσιμες για την ερμηνεία των διατάξεων της συμβάσεως. 19. Κατά συνέπεια, […] το Δικαστήριο είναι αρμόδιο να αποφαίνεται προδικαστικώς ως προς την ερμηνεία των διευθετήσεων της μεικτής επιτροπής που συστάθηκε με τη σύμβαση.
7
Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ 218 § 11 ΣΛΕΕ
«Ένα κράτος μέλος, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο ή η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει από το Δικαστήριο να γνωμοδοτήσει εάν η σχεδιαζόμενη συμφωνία είναι συμβατή με τις Συνθήκες. Εάν η γνώμη του Δικαστηρίου είναι αρνητική, η σχεδιαζόμενη συμφωνία μπορεί να τεθεί σε ισχύ μόνο εφόσον τροποποιηθεί, ή εάν αναθεωρηθούν οι Συνθήκες» Συλλογιστική: αποφυγή τετελεσμένων.
8
Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ 218 § 11 ΣΛΕΕ
Ποιος δύναται να τη ζητήσει; Ένα ΚΜ ή ένα εκ των τριών ενωσιακών οργάνων (Επιτροπή, Συμβούλιο, Κοινοβούλιο) που πρωταγωνιστούν στις εξωτερικές σχέσεις. Το Δικαστήριο ελέγχει: Το εάν η Ένωση έχει Το εάν η σχεδιαζόμενη αρμοδιότητα να συνάψει διεθνής συμφωνία είναι τη σχεδιαζόμενη διεθνή συμβατή με το πρωτογενές συμφωνία ενωσιακό δίκαιο
9
Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ 218 § 11 ΣΛΕΕ
Πότε μπορεί να ζητηθεί; Τι ελέγχεται από το Δικαστήριο; Πότε μπορεί να ζητηθεί η γνωμοδότηση; Νομολογία Η αρμοδιότητα της Ένωσης να συνάψει τη σχεδιαζόμενη δ.σ. Όταν είναι γνωστός ο σκοπός και το αντικείμενό της (άρα και πριν τις διαπραγματεύσεις) ΔΕΚ γνωμοδότηση 2/94, Προσχώρηση της Ένωσης στην ΕΣΔΑ Εάν η σχεδιαζόμενη δ.σ. συνάδει με το πρωτογενές ενωσιακό δίκαιο Όταν είναι γνωστές οι κείμενες διατάξεις, δηλαδή υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο Σε κάθε περίπτωση Προτού συναφθεί η σχεδιαζόμενη διεθνής συμφωνία με την πράξη του Συμβουλίου ΔΕΚ γνωμοδότηση 1/94, Προσχώρηση της Ένωσης στον ΠΟΕ
10
Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ 218 § 11 ΣΛΕΕ
Ποιες είναι οι έννομες συνέπειες; Εάν η γνωμοδότηση είναι θετική, τότε η Ένωση μπορεί να προχωρήσει σε διαπραγμάτευση σε σύναψη (εάν το ερώτημα ήταν (εάν το ερώτημα ήταν η αρμοδιότητα) η συμβατότητα με το πρωτογενές ενωσιακό δίκαιο) της διεθνούς συμφωνίας Εάν η γνωμοδότηση είναι αρνητική, δεν επιτρέπεται η διαπραγμάτευση ή η σύναψη, ειδάλλως πρόκειται για παρανομία.
11
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Ο δικαιοδοτικός έλεγχος που ασκεί το ΔΕΕ σε σχέση με τους διεθνείς κανόνες που δεσμεύουν την Ένωση λαμβάνει χώρα με δύο μορφές: Έλεγχος της σύναψης Έλεγχος κύρους ενωσιακής της διεθνούς συμφωνίας πράξης με κριτήριο ένα από την Ένωση διεθνή κανόνα
12
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ΚΥΡΩΣΗΣ
Έλεγχος σύναψης της διεθνούς συμφωνίας από την Ένωση με βάση το άρθρο 263 ΣΛΕΕ Πρόκειται κατ’ ουσία για έλεγχο κύρους της πράξης του Συμβουλίου, με την οποία συνάπτεται η διεθνής συμφωνία (άρθρο 218 § 6 ΣΛΕΕ). Καθότι οι διεθνείς συμφωνίες που δεσμεύουν την Ένωση κείνται ιεραρχικά ανάμεσα στο πρωτογενές και το ενωσιακό δίκαιο, το ίδιο συμβαίνει και με την πράξη κύρωσής τους. Επομένως, ο έλεγχος νομιμότητας της πράξης λαμβάνει χώρα σε σχέση με το πρωτογενές ενωσιακό δίκαιο.
13
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ΚΥΡΩΣΗΣ
Δύναται να προσφύγει: όλοι οι νομιμοποιούμενοι στο άρθρο 263 ΣΛΕΕ (οι ιδιώτες με τη γνωστή δυσκολία του «άμεσα και ατομικά»). Κατά: του Συμβουλίου. Για την ακύρωση: της πράξης σύναψης της διεθνούς συμφωνίας. 1) Αναρμοδιότητα της Ένωσης να συνάψει τη δ.σ. 2) Παραβίαση διαδικασίας (ουσιώδους τύπου) σύναψης της Λόγοι: δ.σ. 3) Οι διατάξεις της δ.σ. παραβιάζουν το πρωτογενές ενωσιακό δίκαιο 4) Κατάχρηση εξουσίας από πλευράς Συμβουλίου
14
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ΚΥΡΩΣΗΣ
Στον (παρεμπίπτοντα) έλεγχο της πράξης του Συμβουλίου μπορεί να καταλήξει το ΔΕΕ και μέσω προδικαστικής παραπομπής στο πλαίσιο εθνικής δίκης. Έτσι, οποτεδήποτε αμφισβητείται στο πλαίσιο εθνικής δίκης η συμβατότητα της πράξης σύναψης του Συμβουλίου με το πρωτογενές ενωσιακό δίκαιο, ο εθνικός δικαστής υποχρεούται σε κάθε περίπτωση να αποστείλει προδικαστικό ερώτημα στο ΔΕΕ. Δεν απαιτείται να παράγεται άμεσο αποτέλεσμα από την πράξη του Συμβουλίου. Κατά τα άλλα, οι λόγοι ελέγχου του κύρους της πράξης του Συμβουλίου, και οι συνέπειες του ελέγχου είναι ίδια.
15
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ΚΥΡΩΣΗΣ
Συνέπειες ακύρωσης της πράξης σύναψης Σχετική διάταξη: άρθρο 266 ΣΛΕΕ Κατά συνέπεια, ενώ η διεθνής συμφωνία παραμένει σε ισχύ ανάμεσα στους συμβαλλομένους με βάση το διεθνές δίκαιο, τουναντίον ως προς το δίκαιο της Ένωσης η συμφωνία παύει να είναι δεσμευτική και να παράγει έννομα αποτελέσματα στο σύνολό της ή ως προς το ακυρωθέν τμήμα της, και μάλιστα αναδρομικά. Η Ένωση οφείλει και τυπικά να υπαναχωρήσει ή να καταγγείλει τη διεθνή συμφωνία, καθώς και να ανακαλέσει τις πράξεις που έλαβε προς εφαρμογή της, ώστε να παύσει η παραβίαση. Το ΔΕΕ μπορεί να περιορίσει την αναδρομικότητα (ΔΕΚ C-317/04)
16
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Έλεγχος ενωσιακής πράξης με κριτήριο διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση Το ενωσιακό παράγωγο δίκαιο υπόκειται ιεραρχικά στους διεθνούς κανόνες, εφόσον διαπιστωθεί ότι δεσμεύουν την Ένωση. Κατά συνέπεια, εάν μία ενωσιακή πράξη παραγώγου δικαίου (Κανονισμός, Οδηγία, Απόφαση) παραβιάζει ένα διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση (συμβατικό ή εθιμικό), υπόκειται σε ακύρωση.
17
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Δύναται να προσφύγει: όλοι οι νομιμοποιούμενοι στο άρθρο 263 ΣΛΕΕ, εφόσον ο διεθνής κανόνας παράγει άμεσο αποτέλεσμα. Κατά: του οργάνου που εξέδωσε την πράξη. Για την ακύρωση: της ενωσιακής πράξης. 1) Αναρμοδιότητα της Ένωσης να εκδώσει την πράξη. 2) Παραβίαση διαδικασίας (ουσιώδους τύπου) έκδοσης της Λόγοι: πράξης. 3) Οι διατάξεις της πράξης παραβιάζουν διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση 4) Κατάχρηση εξουσίας του ενωσιακού οργάνου που εξέδωσε την πράξη
18
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Το άμεσο αποτέλεσμα (επικλητό) του διεθνούς κανόνα ως προϋπόθεση Οποτεδήποτε τίθεται ζήτημα ελέγχου του κύρους ενωσιακής πράξης με κριτήριο διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση, προϋπόθεση αποτελεί ο διεθνής αυτός κανόνας να παράγει άμεσο αποτέλεσμα. Η προϋπόθεση αυτή ισχύει είτε ζητείται η ακύρωση ενωσιακής πράξης από ιδιώτη, είτε από ενωσιακό όργανο, είτε από κράτος μέλος (ΔΕΚ C-280/93). ΔΕΝ απαιτείται παραγωγή αμέσου αποτελέσματος από διεθνή κανόνα: Όταν η ενωσιακή πράξη παραπέμπει Όταν η ενωσιακή πράξη εκδόθηκε ρητά στο διεθνή κανόνα ως εκτελεστική αποκλειστικά και μόνο για να αυτού (ΔΕΚ 70/87, Fediol) εφαρμόσει το διεθνή αυτό κανόνα (ΔΕΚ C-69/89, Nakajima)
19
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Στον (παρεμπίπτοντα) έλεγχο ενωσιακής πράξης που παραβιάζει διεθνή κανόνα μπορεί να καταλήξει το ΔΕΕ και μέσω προδικαστικής παραπομπής στο πλαίσιο εθνικής δίκης. Έτσι, οποτεδήποτε αμφισβητείται στο πλαίσιο εθνικής δίκης το κύρος ενωσιακής πράξης με διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση, ο εθνικός δικαστής υποχρεούται σε κάθε περίπτωση να αποστείλει προδικαστικό ερώτημα στο ΔΕΕ. Ασφαλώς απαιτείται να παράγεται άμεσο αποτέλεσμα από το διεθνή κανόνα που δεσμεύει την Ένωση. Κατά τα άλλα, οι λόγοι ελέγχου του κύρους της πράξης του Συμβουλίου, και οι συνέπειες του ελέγχου είναι ίδια.
20
ΑΜΕΣΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ – ΕΠΙΚΛΗΤΟ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΠΟΥ ΔΕΣΜΕΥΟΥΝ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ
Όταν ένας διεθνής (συμβατικός ή εθιμικός) κανόνας που δεσμεύει την Ένωση παράγει άμεσο αποτέλεσμα τότε μπορεί να την επικαλεστεί: ένα κράτος μέλος ένα όργανο της Ε.Ε. ένας ιδιώτης Ενώπιον: του ΔΕΕ ή εθνικού δικαστηρίου (αίτηση ακύρωσης) (προδικαστική παραπομπή) προκειμένου να ελεγχθεί το κύρος ενωσιακής πράξης παραγώγου δικαίου (Κανονισμός, Οδηγία, Απόφαση) με κριτήριο τη διάταξη αυτή.
21
Ο ΔΙΚΑΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Συνέπειες ακύρωσης της ενωσιακής πράξης κατόπιν προδικαστικής παραπομπής Σχετική διάταξη: άρθρο 266 ΣΛΕΕ Ο εθνικός δικαστής υποχρεούται να αφήσει ανεφάρμοστη την ενωσιακή πράξη, ενώ τα ενωσιακά όργανα οφείλουν να την ανακαλέσουν. Το ΔΕΕ μπορεί να περιορίσει την αναδρομικότητα της απόφασής του.
22
ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΞΩΣΥΜΒΑΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΗΣ ΕΕ
Εξωσυμβατική ευθύνη της Ένωσης Άρθρο 340 ΣΛΕΕ: «Στο πεδίο της εξωσυμβατικής ευθύνης, η Ένωση υποχρεούται, σύμφωνα με τις γενικές αρχές του δικαίου που είναι κοινές στα δίκαια των κρατών μελών, να αποκαθιστά τη ζημία που προξενούν τα θεσμικά όργανα ή οι υπάλληλοί της κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.» Επομένως, η Ένωση υποχρεούται σε αποζημίωση εάν προκαλέσει ζημία παραβιάζοντας, μεταξύ άλλων, και διεθνείς κανόνες που τη δεσμεύουν και έχουν έτσι τραπεί σε ενωσιακό δίκαιο. Στην περίπτωση αυτή δεν ελέγχεται το κύρος ενωσιακής πράξης αλλά η νομιμότητα της συμπεριφοράς ενωσιακών οργάνων με κριτήριο ένα διεθνή κανόνα, επομένως και πάλι απαιτείται η παραγωγή αμέσου αποτελέσματος από τον τελευταίο.
23
Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΚΜ
Προσφυγή λόγω παραβάσεως Άρθρο 258 ΣΛΕΕ: «Αν η Επιτροπή κρίνει ότι ένα κράτος μέλος έχει παραβεί υποχρέωσή του εκ των Συνθηκών, διατυπώνει αιτιολογημένη γνώμη επί του θέματος, αφού προηγουμένως παρέχει τη δυνατότητα στο κράτος αυτό να διατυπώσει τις παρατηρήσεις του.» Άρθρο 259: «Κάθε κράτος μέλος δύναται να προσφύγει στο Δικαστήριο, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν κρίνει ότι άλλο κράτος μέλος έχει παραβεί υποχρέωσή του εκ των Συνθηκών.» Από το άρθρο 216 § 2 καθίσταται σαφές ότι η υποχρέωση των ΚΜ να συμμορφώνονται και να εφαρμόζουν τους διεθνείς κανόνες, που δεσμεύουν την Ένωση, συνιστά «υποχρέωσή τους εκ των Συνθηκών» αφού αυτοί αποτελούν ενωσιακό δίκαιο. Σε αντίθετη περίπτωση, χωρεί προσφυγή λόγω παραβάσεως.
24
Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΠΠΑ
Άρθρο 24 § 1 ΣΕΕ «Η κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφαλείας διέπεται από ειδικούς κανόνες και διαδικασίες. […] Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχει δικαιοδοσία όσον αφορά τις εν λόγω διατάξεις, πλην της αρμοδιότητάς του να παρακολουθεί τη συμμόρφωση προς το άρθρο 40 της παρούσας Συνθήκης και να ελέγχει τη νομιμότητα ορισμένων αποφάσεων, κατά τα αναφερόμενα από το άρθρο 275 δεύτερο εδάφιο ΣΛΕΕ». Άρθρο 40 ΣΕΕ «Η εφαρμογή της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας δεν επηρεάζει την εφαρμογή των διαδικασιών και το αντίστοιχο εύρος των αρμοδιοτήτων των θεσμικών οργάνων που προβλέπονται στις Συνθήκες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Ένωσης, τις οποίες αναφέρουν τα άρθρα 3 έως 6 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ομοίως, η εφαρμογή των πολιτικών που αναφέρουν τα άρθρα αυτά δεν επηρεάζει την εφαρμογή των διαδικασιών και το αντίστοιχο εύρος των αρμοδιοτήτων των θεσμικών οργάνων που προβλέπονται στις Συνθήκες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Ένωσης βάσει του παρόντος κεφαλαίου.»
25
Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΠΠΑ
Άρθρο 275 ΣΛΕΕ «Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχει αρμοδιότητα όσον αφορά τις διατάξεις σχετικά με την κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφαλείας, ούτε όσον αφορά τις πράξεις που θεσπίζονται βάσει αυτών. Το Δικαστήριο, πάντως, είναι αρμόδιο να ελέγχει την τήρηση του άρθρου 40 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και να αποφαίνεται επί των προσφυγών που ασκούνται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 263, τέταρτο εδάφιο της παρούσας Συνθήκης και αφορούν τον έλεγχο της νομιμότητας των αποφάσεων που προβλέπουν περιοριστικά μέτρα κατά φυσικών ή νομικών προσώπων, τις οποίες θεσπίζει το Συμβούλιο βάσει του τίτλου V, κεφάλαιο 2, της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση.»
26
Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΠΠΑ
Ποιες είναι οι πράξεις που εκδίδονται στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ και το ΔΕΕ δεν έχει αρμοδιότητα να τις ελέγχει; - Οι πράξεις του Συμβουλίου, διά των οποίων συνάπτεται συμφωνία (218 ΣΛΕΕ) με νομική βάση την ΚΕΠΠΑ. Οι πράξεις του Συμβουλίου που εκδίδονται προς εφαρμογή διεθνών υποχρεώσεων της Ένωσης στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ. Το κύρος των ως άνω πράξεων ΔΕΝ μπορεί να ελεγχθεί από το Δικαστήριο στο πλαίσιο αίτησης ακύρωσης (263 ΣΛΕΕ) ή προδικαστικής παραπομπής (267 ΣΛΕΕ).
27
Ο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΠΠΑ
ΚΑΤ’ ΕΞΑΙΡΕΣΗ (275 ΣΛΕΕ) ελέγχεται από το ΔΕΕ το κύρος των εξής ενωσιακών πράξεων που εκδίδονται στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ: - Οι πράξεις του Συμβουλίου, διά των οποίων συνάπτεται συμφωνία (218 ΣΛΕΕ) με νομική βάση την ΚΕΠΠΑ ενώ θα έπρεπε να έχει διαφορετική νομική βάση με συνέπεια να θίγονται αρμοδιότητες άλλων οργάνων (40 ΣΕΕ). Οι πράξεις του Συμβουλίου που εκδίδονται στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ και επιβάλλουν περιοριστικά μέτρα (κυρώσεις) κατά φυσικών ή νομικών προσώπων (275 ΣΛΕΕ).
28
Πρακτικό 1 Το άρθρο 12 της Συμφωνίας Σύνδεσης μεταξύ ΕΟΚ και Τουρκίας, η οποία υπεγράφη το 1963, ορίζει τα εξής: «Τα Συμβαλλόμενα Μέρη συμφωνούν να καθοδηγούνται από τις διατάξεις των Συνθηκών περί ελεύθερης κυκλοφορίας με σκοπό τη σταδιακή εξασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας των εργαζομένων μεταξύ τους». Με βάση την ως άνω διάταξη, το Συμβούλιο Σύνδεσης, δηλαδή ένα διεθνές όργανο που εγκαθιδρύει η Συμφωνία και προβλέπει τη δεσμευτικότητα των αποφάσεών του για αμφότερους τους συμβαλλομένους, εξέδωσε το 1985 μία Πράξη, βάσει της οποίας: «Απαγορεύονται πάσης φύσεως εμπόδια από πλευράς Ένωσης και των κρατών μελών της στην ελεύθερη είσοδο Τούρκων υπηκόων στην Ε.Ε., εφόσον αποδεικνύουν ότι έχουν σκοπό την αναζήτηση εργασίας». Την η Ένωση, αντιδρώντας στην παραβίαση από πλευράς της Τουρκίας των δεσμεύσεών της στο προσφυγικό, εξέδωσε Κανονισμό σύμφωνα με τον οποίο στο κάθε κράτος μέλος της επιτρέπεται να εισέρχονται ετησίως έως Τούρκοι υπήκοοι προς αναζήτηση εργασίας. Κατά του κύρους του Κανονισμού αυτού προσέφυγε ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε. ο Τ, Τούρκος υπήκοος του οποίου το αίτημα έκδοσης άδειας εισόδου απορρίφθηκε από τη Γερμανία την επειδή είχε καλυφθεί ο επιτρεπόμενος αριθμός εισερχομένων. Ο προσφεύγων επικαλέστηκε ως νομική βάση την Πράξη του Συμβουλίου Σύνδεσης, καθώς και το άρθρο 12 της Συμφωνίας Σύνδεσης. Εκθέστε εν συντομία τα βασικά σημεία του σκεπτικού και της απόφανσης του Γενικού Δικαστηρίου, με τη σειρά που θα λάμβαναν χώρα στην απόφασή του.
29
Πρακτικό 2 Τον Ιανουάριο του 2014 η Ένωση σύναψε συμφωνία με το Πακιστάν με αντικείμενο την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των δύο μερών για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Το άρθρο 18 της συμφωνίας, της οποίας τη σύναψη ολοκλήρωσε το Συμβούλιο με την υπ’ αρ. 13/2014 απόφασή του την , προβλέπει τα εξής: «Κατόπιν αίτησης των πακιστανικών αρχών προς το Συμβούλιο, το τελευταίο εκδίδει απόφαση για την άρση απορρήτου και μεταβίβαση προσωπικών δεδομένων που διαθέτει η Ένωση για τους Πακιστανούς υπηκόους που διαμένουν σε αυτή και αναφέρονται στο Παράρτημα Ι της παρούσας συμφωνίας, χωρίς να προηγηθεί ενημέρωσή τους λόγω του επείγοντος χαρακτήρα του αιτήματος». Ο Π, υπήκοος του Πακιστάν ενημερώνεται το Φεβρουάριο του 2014 για την ως άνω Συμφωνία και βλέπει στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, όπου δημοσιεύθηκε η υπ’ αρ. 13/2014 απόφαση του Συμβουλίου, ότι το όνομά του βρίσκεται εντός του Παραρτήματος Ι της Συμφωνίας. Τι θα συμβουλεύετε τον Π να πράξει προκειμένου να αντιδράσει;
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.