Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
2
ΕΠΟΣ Έπος (<έπω=λέγω) Λόγος,διήγηση αφηγηματικό ποίημα με
Λόγος,διήγηση αφηγηματικό ποίημα με περιεχόμενο μυθολογικό, διδακτικό,ηρωικό
3
2 είδη έπους Α) διδακτικό (Ησίοδος)
Β) ηρωικό (Ιλιάδα, Οδύσσεια): κατορθώματα ηρώων και θεών
4
Γνωρίσματα ηρωικού έπους
Μυθοποιημένα γεγονότα μακρινού παρελθόντος σαν αληθινά Αντικειμενικός χαρακτήρας (εκφράζει την κοινωνία στην οποία δημιουργείται)
5
Ο ΕΠΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
6
ΧΡΟΝΟΣ-ΧΩΡΟΣ-ΚΟΣΜΟΣ ΕΠΩΝ
ΙΛΙΑΔΑ Θυμός Αχιλλέα -51 μέρες Πόλεμος Ιλίου (Τροίας)- 10 χρόνια Εποχή →μυκηναϊκή 12ος αιώνας π.Χ. ΟΔΥΣΣΕΙΑ Αγώνας Οδυσσέα για νόστο στην Ιθάκη (10 χρόνια) Οι περιπέτειές του σε 41 μέρες Εποχή → μυκηναϊκή 12ος αιώνας π.Χ.
7
Δυτική Μικρά Ασία -αποικίες
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΩΝ ΧΡΟΝΟΣ Γεωμετρική εποχή (8ος αιώνας π.Χ.) ΤΟΠΟΣ Δυτική Μικρά Ασία -αποικίες
8
•Πολιτισμικές διαστρωματώσεις •αναχρονισμοί
Στα έπη υπάρχουν: •Πολιτισμικές διαστρωματώσεις •αναχρονισμοί
9
Έπη: στοιχεία 2 κόσμων Μυκηναϊκή εποχή Ηρωικός κόσμος Πόλεμοι
Μυθοποιημένα γεγονότα Γεωμετρική εποχή Ανάπτυξη εμπορίου Ειρηνικά έργα: ναυτιλία, ίδρυση πόλεων Πολιτικές συγκρούσεις: βασιλεία→ αριστοκρατία
10
ΑΟΙΔΟΙ ΚΑΙ ΡΑΨΩΔΟΙ ΑΟΙΔΟΙ (<άδω:τραγουδώ) ΡΑΨΩΔΟΙ (<ράπτω+ωδή)
Παλιοί προομηρικοί επικοί ποιητές Τραγουδούσαν με συνοδεία κιθάρας/φόρμιγγας Αυτοσχεδίαζαν Εμπνέονταν από τη Μούσα Τραγουδούσαν σε ανάκτορα Περιζήτητοι ΡΑΨΩΔΟΙ (<ράπτω+ωδή) Διαδέχτηκαν τους αοιδούς Απήγγελαν όρθιοι κρατώντας ραβδί, σύμβολο εξουσίας από τους θεούς Δεν αυτοσχεδίαζαν Ανήκαν σε επαγγελματικά σωματεία/ταξίδευαν και παρουσίαζαν έπη σε γιορτές Παίρναν μέρος σε ραψωδικούς αγώνες Ο Όμηρος: απ’ τους πρώτους ραψωδούς/τυφλός;;
11
Πώς απομνημόνευαν οι αοιδοί;
1)Διέθεταν ταλέντο 2)Εκπαιδεύονταν από παλαιότερους 3)Τυπικές σκηνές επαναλαμβάνονταν 4)Εξάμετρος στίχος
12
ΑΟΙΔΟΣ ΡΑΨΩΔΟΣ
13
Η Μούσα εμπνέει τον ποιητή
14
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Μακραίωνη επική παράδοση
Λαϊκή μυθιστορία γυρισμού ξενιτεμένου & της κόρης που δοκιμάζει σε αγώνα υποψήφιους μνηστήρες Μυθοποιημένες περιπέτειες ναυτικών/στοιχεία παραμυθιών Στοιχεία από οικονομική, πολιτική, πολιτισμική κατάσταση γεωμετρικής εποχής (εποχής ποιητή)
15
Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΟΜΗΡΙΚΩΝ ΕΠΩΝ
Σώθηκαν ολόκληρα Ψυχαγωγούσαν & δίδασκαν τους αρχαίους Έλληνες (αποτελούσαν μάθημα στα σχολεία) Άσκησαν επίδραση σε αρχαία ελληνική και λατινική λογοτεχνία και τέχνη (αγγειογραφία-ζωγραφική-γλυπτική) Εμπνέουν ακόμη λογοτέχνες-καλλιτέχνες- σκηνοθέτες- καρτουνίστες.
16
ΕΠΙΣΗΜΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΕΠΩΝ –ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥΣ
Επίσημη καταγραφή Πότε; 6ος αι.πΧ. Πού; Αθήνα (Πεισίστρατος) Με τι ευκαιρία; Γιορτή Παναθηναίων Διαίρεση Σε 24 ραψωδίες κάθε έπος- με ένα τίτλο η καθεμιά Ιλιάδα: με κεφαλαία γράμματα (Α-Ω) Οδύσσεια: με μικρά γράμματα (α-ω)
17
ΘΕΜΑΤΑ –ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ
Κεντρικό θέμα: ο αγώνας του Οδυσσέα: Γυρίσει στην Ιθάκη Να ξαναπάρει τη θέση του στο παλάτι του και στο λαό του Συπληρωματικό θέμα:η αναζήτησή του από τη γυναίκα του, Πηνελόπη, και το γιο του, Τηλέμαχο
18
Οδύσσεια =μεταπολεμικό έπος Γιατί; 1)Αναδεικνύει προβλήματα μετά τον Τρωικό πόλεμο 2)κοινωνικές &πολιτικές ανακατατάξεις (βασιλείς→ευγενείς) Άρα:όχι πολεμικός ηρωισμός αλλά αγώνας καρτερικός
19
Πηνελόπη Τηλέμαχος&Οδυσσέας
Πηνελόπη Τηλέμαχος&Οδυσσέας
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.