Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΕκάτη Ζυγομαλάς Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
ΗΜΥ 210: Λογικός Σχεδιασμός, Χειμερινό Εξάμηνο 2008
Σεπτέμβριος 18 ΗΜΥ-210: Σχεδιασμός Ψηφιακών Συστημάτων Χειμερινό Εξάμηνο 2008 Εισαγωγή, Υπολογιστές και Πληροφορία Διδάσκουσα: Μαρία Κ. Μιχαήλ Πανεπιστήμιο Κύπρου Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Υπολογιστές και Πληροφορία
2
Σκοπός του μαθήματος Λογικός Σχεδιασμός και Σχεδιασμός Η/Υ
Λογικός Σχεδιασμός και Σχεδιασμός Η/Υ Βασικές έννοιες & εργαλεία που χρησιμοποιούνται για το σχεδιασμό ψηφιακού υλικού (από ψηφιακά κυκλώματα) Επιπρόσθετες έννοιες & εργαλεία που χρησιμοποιούνται για το σχεδιασμό Υπολογιστικών Συστημάτων Σχεδιασμός Ψηφιακών Συστημάτων Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
3
Υπολογιστές και Πληροφορία
Περίληψη Ψηφιακοί Υπολογιστές Αριθμητικά Συστήματα Αναπαραστάσεις Μετατροπές Αριθμητικές Λειτουργίες Δεκαδικοί Κώδικες Αλφαριθμητικοί Κώδικες Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
4
Υπολογιστές και Πληροφορία
Ψηφιακά Συστήματα Κύρια χαρακτηριστικά: επεξεργασία διακριτών στοιχείων πληροφορίας (οποιοδήποτε σύνολο που περιορίζεται σε ένα πεπερασμένο αριθμό στοιχείων) π.χ. 10 δεκαδικά ψηφία, 26 γράμματα, … Διακριτά στοιχεία (σε ψηφιακά συστήματα) μπορούν να αναπαρασταθούν από σήματα (φυσικές οντότητες) Πιο κοινά σήματα: ηλεκτρικά (voltage, current) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
5
Εύρος Τάσης (Voltage Ranges)
Ένα ψηφιακό σήμα έχει δυαδική τιμή (HIGH, LOW) η οποία αναπαριστεί ένα εύρος τιμών τάσης Εύρος Εξόδου: HIGH: V LOW: V Εύρος Εισόδου: HIGH: V LOW: V Το εύρος των εισόδων είναι μεγαλύτερο έτσι ώστε να λαμβάνεται υπόψη ο θόρυβος εισόδου Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
6
Αναπαράσταση Πληροφοριών
Δυαδικά σήματα (2 διακριτές τιμές) 0 και 1 (ή LOW και HIGH ή FALSE και TRUE) Δυαδική μονάδα: δυαδικό ψηφίο/μπιτ (digit/bit) Πληροφορία: σύνολο από bits (=words). Τυπικό μέγεθος: 8, 16, 32, 64, … Ψηφιακό Υλικό: υπολογίζει δυαδικές συναρτήσεις από διάδικους αριθμούς Συνδυαστικά υλικό (χωρίς μνήμη) Ακολουθιακά υλικό (με μνήμη) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
7
ΗΜΥ 210: Λογικός Σχεδιασμός, Χειμερινό Εξάμηνο 2008
Σεπτέμβριος 18 Βασική Δομή Η/Υ Αποθηκεύει προγρ., δεδομένα I/O, και ενδιάμεσα δεδομένα Ελέγχει τη ροή πληροφοριών σε όλες τις μονάδες Εκτελεί αριθμητικές και άλλες λειτουργίες επεξεργασίας δεδομένων Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία Υπολογιστές και Πληροφορία
8
Μια πιο λεπτομερής όψη Επεξεργαστής: Internal FPU Cache CPU MMU Μνήμη
Πολύπλοκο κύκλωμα (αποτελείτε από εκατομμύρια transistors) External Cache (κρυφή μνήμη –- εξωτερική ) RAM (μνήμη τυχαίας προσπέλασης) Μνήμη Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
9
Υπολογιστές και Πληροφορία
Αριθμητικά Συστήματα Αναπαράσταση αριθμών Radix: η βάση βασική μονάδα μιας ομάδας αριθμών, π.χ. για το δεκαδικό σύστημα το radix = 10 (“βάση” 10) Για κάθε σύστημα χρειαζόμαστε αριθμητικές λειτουργίες (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός) Επίσης, μετατροπή από μια βάση σε άλλη Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
10
Αριθμητικά Συστήματα -Δεκαδικό
“βάση” 10 (το radix είναι 10) 10 ψηφία: 0...9 (251.3)10 = 2 10-1 Σημείωση: ‘.’ ονομάζεται η υποδιαστολή για το σύστημα radix (υποδιαστολή για τη βάση 10) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
11
Αριθμητικά Συστήματα–Δεκαδικό (συν.)
Γενικά, ένας δεκαδικός αριθμός με n ψηφία αριστερά (πριν) από την υποδιαστολή, και m ψηφία στα δεξιά (μετά) γράφεται ως ακολούθως: An-1 An-2 … A1 A0 . A-1 A-2 … A-m+1 A-m το Ai λέγεται συντελεστής (coefficient) και παίρνει τιμές μεταξύ 0...9, ενώ το i δείχνει το βάρος (την τάξη) (=10i) του Ai. Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
12
Αριθμητικά Συστήματα–Δεκαδικό (συν.)
Η τιμή του An-1 An-2 … A1 A0 . A-1 A-2 … A-m+1 A-m υπολογίζεται από (Ai 10i ) + (Ai 10i ) i=n-1..0 i=-1..-m Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
13
Αριθμητικά Συστήματα – Γενικά
“βάση” r (radix r) r ψηφία N r = An-1 r n-1 + An-2r n-2 +… + A1r1 + A0 + A-1 r -1 + A-2r -2 +… + A-m r -m Περισσότερο Σημαντικό Ψηφίο (Most Significant Bit -MSB) Λιγότερο Σημαντικό Ψηφίο (Least Significant Bit - LSB) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
14
Αριθμητικά Συστήματα – Γενικά (συν.)
π.χ. r = 6 (312.4)6 = 362 + 161 + 260 + 46-1 = (116.66)10 Μετατροπή από n-δικό (οποιοδήποτε σύστημα με radix n) σε δεκαδικό ακολουθεί παρόμοια διαδικασία όπως την πιο πάνω Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
15
Αριθμητικά Συστήματα (συν.)
Τα πιο κοινά αριθμητικά συστήματα για Η/Υ: Δυαδικό (r = 2) (Binary) Οκταδικό (r = 8) (Octal) Δεκαεξαδικό (r = 16) (Hexadecimal) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
16
Δυαδικοί αριθμοί -- βάση 2
Οι Η/Υ αναπαριστούν όλα τα δεδομένα σαν “συμβολοσειρές bits”, κάθε bit είναι 0 ή 1 “βάση” 2, με 2 ψηφία: 0 και 1 π.χ. ( )2 = 125 + 024 + 123 + 122 + 0 20 + 1 2-2 (σε δεκαδικό) = ½ + 0 = (45.5)10 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
17
Δυαδικοί αριθμοί -- βάση 2 (συν.)
π.χ. ( )2 = 123 + 022 + 021 + 1 2-3 (σε δεκαδικό) = = (9.375)10 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
18
Υπολογιστές και Πληροφορία
Δυνάμεις του 2 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
19
Οκταδικοί αριθμοί (Octal) - βάση 8
“βάση” 8, με 8 ψηφία: 0..7 π.χ. (762)8 = 782 + 681 + 280 (σε δεκαδικό) = = (498)10 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
20
Δεκαεξαδικοί αριθμοί (Hex) - βάση 16
r = 16 Ψηφία (σύμβαση): 0..9, A, B, C, D, E, F A=10, B=11, … , F = 15 π.χ. (3FB)16 = 3 160 (σε δεκαδικό) = = (1019)10 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
21
Υπολογιστές και Πληροφορία
Μετατροπή Βάσεων Οποιαδήποτε βάση r δεκαδικό Εύκολο! (Το έχουμε δει, βλέπε διαφάνειες 13-14, 16-17, 19-20) Δεκαδικό Δυαδικό Οκταδικό Δυαδικό Δεκαεξαδικό Δυαδικό Δεκαδικό Όποια βάση r Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
22
Υπολογιστές και Πληροφορία
Δεκαδικό σε Δυαδικό N είναι ένας δεκαδικός αριθμός. Βρείτε το μεγαλύτερο αριθμό που είναι δύναμη του 2 και όταν αφαιρείται από το N παράγει μια θετική διαφορά N1 ( Ν = 2x+Ν1 ) Βάλτε 1 στο MSB Εκτελέστε αναδρομικά το α), ξεκινώντας από το N1 και βρίσκοντας την διαφορά N2, βάζοντας 1 στα bit που αναλογούν στο x και 0 στα υπόλοιπα bit. Σταμάτησε όταν η διαφορά είναι 0. Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
23
Δεκαδικό σε Δυαδικό (συν.)
π.χ. N = (717)10 717 – 512 = 205 = N1 512 = (x = 9) 205 –128 = 77 = N2 128 = (x = 7) 77 – 64 = = N = (x = 6) 13 – 8 = = N = (x = 3) 5 – 4 = = N = (x = 2) 1 – 1 = 0 = N = (x = 0) (717)10 = = ( )2 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
24
Δυαδικό σε Οκταδικό και Δεκαεξαδικό
Οκταδικό: 8 = 23 κάθε 3 bits μεταφράζονται σε 1 οκταδικό Δεκαεξαδικό: 16 = 24 κάθε 4 bits μεταφράζονται σε 1 δεκαεξαδικό Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
25
Υπολογιστές και Πληροφορία
Δυαδικό Οκταδικό ( )2 ( )8 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
26
Οκταδικό Δεκαεξαδικό
( )2 ( A F C )16 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
27
Οκταδικό Δεκαεξαδικό
Μέσο δυαδικού! Δεκαεξαδικό Δυαδικό Οκταδικό Οκταδικό Δυαδικό Δεκαεξαδικό Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
28
Μετατροπή Δεκαδικών σε οποιαδήποτε βάση r
Ακέραιο Μέρος: Αναδρομικά, διαιρέστε το ακέραιο μέρος δια τη βάση, κρατώντας το υπόλοιπο μέχρι το ακέραιο μέρος να γίνει 0 π.χ. (153)10 = ( ? )8 , r = 8 153 / 8 = /8 υπόλοιπο = LSB 19 / 8 = /8 υπόλοιπο = 3 2 / 8 = /8 υπόλοιπο = 2 MSB (153)10 = ( 231)8 τέλος Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
29
Μετατροπή Δεκαδικών σε οποιαδήποτε βάση r
Κλασματικό Μέρος: Αναδρομικά, πολ/στε το κλασματικό μέρος επί τη βάση κρατώντας το ακέραιο μέρος μέχρι το κλασματικό μέρος να γίνει 0 π.χ. ( )10 = ( ? )16 , r = 16 16 = ακέραιος = 12 = C MSB 0.5 16 = ακέραιος = 8 = 8 LSB ( )10 = (0.C8)16 τέλος Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
30
Δυαδικές Αριθμητικές Πράξεις: Πρόσθεση
Ακολουθεί τους ίδιους κανόνες με τη δεκαδική πρόσθεση, με την διαφορά ότι όταν το άθροισμα είναι 2 (και όχι 10) έχουμε κρατούμενο Νέοι κανόνες κρατουμένου (carry) 0+0 = 0c0 (άθροισμα 0 με carry 0) 0+1 = 1+0 = 1c0 1+1 = 0c1 1+1+1 = 1c1 Κρατούμενο 1 Προσθετέος 1 Προσθετέος 2 Αποτέλεσμα + Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
31
Δυαδικές Αριθμητικές Πράξεις: Πρόσθεση (συν.)
“Ημιάθροισμα” (δεξιότερο bit, π.χ LSB): μόνο 2 bits προσθέτονται, με αποτέλεσμα ένα ψηφίο αθροίσματος και ένα κρατουμένου “Πλήρες Άθροισμα” (υπόλοιπες θέσεις): 3 bits προσθέτονται με αποτέλεσμα ένα άθροισμα (3 ψηφίων) και ένα κρατούμενο Στο κεφάλαιο 3, θα δούμε πολλές διαφορετικές υλοποιήσεις ημιαθροιστών (half-adders) και αθροιστών (full-adders). Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
32
Υπολογιστές και Πληροφορία
Υπερχείλιση Εάν το μέγεθος της λέξης (word) είναι n bits και το αποτέλεσμα του αθροίσματος είναι (n+1) bits, έχουμε υπερχείλιση (overflow) το αποτέλεσμα δεν μπορεί να αναπαρασταθεί ορθά (πλήρως) με n bits Υπερχείλιση δεν συμβαίνει ποτέ στην αφαίρεση. Γιατί; Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
33
Δυαδικές Αριθμητικές Πράξεις: Αφαίρεση
Νέοι κανόνες δανεικού (borrow) 0-0 = 1-1 = 0b0 (αποτέλεσμα 0 με δανεικό 0) 1-0 = 1b0 0-1 = 1b1 … Δανεικό 1 Αφαιρετέος Αφαιρέτης Αποτέλεσμα - Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
34
Υπολογιστές και Πληροφορία
Κλειδιά για επιτυχία Χρήση των ίδιων αλγορίθμων που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση δεκαδικών αριθμητικών λειτουργιών Γενίκευση για τη καινούργια βάση (οι κανόνες carry, borrow αλλάζουν) Διατήρηση της βάσης! Στο δυαδικό, 1+1=10 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
35
Δυαδικές Αριθμητικές Πράξεις: Πολ/σμός
Αλγόριθμος Ολίσθησης-και-πρόσθεσης (Shift-and-add), όπως για τη βάση 10 Επαλήθευση: 13 * 6 = 78 Πολλ/στής 1 Πολλ/στέος (1) (2) (3) Άθροισμα Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
36
Υπολογιστές και Πληροφορία
Κώδικες Αναπαράσταση ενός συνόλου από στοιχεία (π.χ. αριθμούς) αντιστοιχώντας ένα κώδικα (codeword) για κάθε στοιχείο του συνόλου. Ο κώδικας είναι μια συμβολοσειρά Δυαδικός κώδικας με n bits: μια ομάδα από n bits που κωδικοποιούν 2 n διακριτά στοιχεία π.χ. Ένα σύνολο από 4 διακριτούς αριθμούς μπορεί να αναπαρασταθεί με κώδικα 2-bit έτσι ώστε κάθε αριθμός του συνόλου να αντιστοιχεί ακριβώς σε ένα συνδυασμό στο σύνολο {00,01,10,11}. Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
37
Υπολογιστές και Πληροφορία
Κώδικες (συν.) Για την κωδικοποίηση m διακριτών στοιχείων με ένα κώδικα n-bit πρέπει: 2n >= m Σημείωση: Ο κώδικας που συσχετίζεται με κάθε αριθμό γίνεται κωδικοποιώντας τον αριθμό και ΟΧΙ με την μετατροπή του αριθμού σε δυαδικό Θα δούμε: BCD, ASCII, Unicode Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
38
Δεκαδικοί με Δυαδική Κωδικοποίηση (Binary Coded Decimals - BCD)
Ένας δεκαδικός κώδικας: Δεκαδικοί αριθμοί (0..9) κωδικοποιούνται χρησιμοποιώντας διακριτές δυαδικές λέξεις 4ων bit (δεκαδικοί ) δεν αναπαρίστανται (άκυρες λέξεις για BCD) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
39
Δεκαδικοί με Δυαδική Κωδικοποίηση (συν.)
Για την κωδικοποίηση αριθμών με n δεκαδικά ψηφία, χρειαζόμαστε 4n bits στο BCD π.χ. (365)10 = ( )BCD Αυτό είναι διαφορετικό από την μετατροπή σε δυαδικό όπου (365)10 = ( )2 Ο κώδικας BCD χρειάζεται περισσότερα bits. Όμως, παρέχει μεγαλύτερη ευκολία στην ανάγνωση/ερμηνεία. Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
40
Υπολογιστές και Πληροφορία
Πρόσθεση με BCD Όταν 2 κώδικες BCD προστίθενται: Εάν το δυαδικό άθροισμα είναι μικρότερο από (=1010), το αποτέλεσμα της πρόσθεσης δίνει έγκυρο και ορθό κώδικα για BCD Εάν το δυαδικό άθροισμα είναι ίσο ή μεγαλύτερο από 10102, τότε το αποτέλεσμα της πρόσθεσης δίνει άκυρο ή/και λανθασμένο κώδικα για BCD. Διορθώνεται με την πρόσθεση του (=610) στο αποτέλεσμα της πρόσθεσης, έτσι ώστε να παραχθεί το σωστό κρατούμενο στο αριστερό ψηφίο. Γιατί 610; Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
41
Υπολογιστές και Πληροφορία
Πρόσθεση με BCD (συν.) Παράδειγμα: Πρόσθεση 448 & 489 σε BCD. (448 σε BCD) (489 σε BCD) 10001 ( > 9, πρόσθεσε 6) (κρατούμενο 1 στο μεσαίο ψηφίο) ( > 9, πρόσθεσε 6) (κρατούμενο 1 στο αριστερότερο ψηφίο) (κώδικας BCD για ) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
42
Υπολογιστές και Πληροφορία
Κώδικας Gray Απόσταση Hamming: Ο # των αλλαγών στις τιμές των bit μεταξύ δύο δυαδικών τιμών/κωδίκων Στον κώδικα Gray, η απόσταση Hamming πρέπει να είναι 1 μεταξύ κάθε δύο συνεχόμενων κωδίκων Σε ένα κώδικα Gray των n κωδίκων (n άρτιος): Οι πρώτοι n/2 κώδικες έχουν 0 για MSB και άρτια ισοτιμία μεταξύ συνεχόμενων bit Οι υπόλοιποι n/2 παράγονται παίρνοντας την πρώτη λίστα ανάποδα, με 1 για MSB Για οκταδικό Δυαδικός κώδικας # αλλαγών Κώδικας Gray 000 001 010 011 100 110 101 111 1 2 3 1 Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
43
Κώδικας Χαρακτήρων ASCII
Χρειαζόμαστε αναπαράσταση γραμμάτων και άλλων συμβόλων αλφαριθμητικοί κώδικες ASCII = American Standard Code for Information Interchange. Γνωστό ως «Western European» Περιέχει 128 χαρακτήρες: 94 εκτυπώσιμους (26 κεφαλαία και 26 μικρά γράμματα, 10 ψηφία, 32 ειδικά σύμβολα) 34 μη εκτυπώσιμους (για πράξεις ελέγχου) Χρησιμοποιεί δυαδικό κώδικα των 7-bit για να αναπαραστήσει κάθε ένα από τους 128 χαρακτήρες Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
44
Υπολογιστές και Πληροφορία
Πίνακας ASCII Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
45
Υπολογιστές και Πληροφορία
Κώδικας Unicode Καθιερωμένο Πρότυπο (Established Standard) Αλφαριθμητικός κώδικας 16-bit για διεθνή σύνολα χαρακτήρων Αφού έχει 16-bit, υποστηρίζει 65,536 διαφορετικούς κώδικες Αναπαρίσταται από 4 δεκαεξαδικά (Hex) ψηφία Οι ASCII χαρακτήρες αντιστοιχούν στις τιμές έως 007F16 του Unicode Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
46
Πίνακας Unicode (191 πρώτοι χαρακτήρες)
Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
47
Bit ισοτιμίας (Parity Bit) για ASCII
Ένα 8ο bit προστίθεται στον 7-bit κώδικα ASCII Άρτια (Περιττή) Ισοτιμία: το bit ισοτιμίας ορίζεται έτσι ώστε ο αριθμός των 1 στην 8-bit λέξη να είναι άρτιος (περιττός) Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
48
Bit ισοτιμίας για ASCII (συν.)
Για παράδειγμα: Μετατροπή της 7-bit λέξης σε 8-bit λέξη άρτιας ισοτιμίας Μετατροπή της 7-bit λέξη σε 8-bit λέξη περιττής ισοτιμίας Και οι 2 κώδικες ισοτιμίας μπορούν να ανιχνεύσουν περιττό αριθμό λαθών. Κανένας άρτιος αριθμός λαθών δεν εντοπίζεται. Σεπτέμβριος 18 Υπολογιστές και Πληροφορία
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.