Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Ενότητα 9: Αντίληψη Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Οι πληροφορίες από τον εξωτερικό κόσμο προσλαμβάνονται από τις αισθήσεις μας τμηματικά. Εμείς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας με ολοκληρωμένα σύνολα και όχι με τμηματικές αισθήσεις. Μόνο κάτω από ορισμένες συνθήκες πχ όταν ζωγραφίζουμε παρατηρούμε επιμέρους χαρακτηριστικά και τμήματα ερεθισμάτων. Αντίληψη είναι η μελέτη του τρόπου με τον οποίο ολοκληρώνουμε τις αισθητηριακές πληροφορίες σε αντιληπτά αντικείμενα και του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε αυτά τα αντιληπτά, δηλαδή τα προϊόντα της αντιληπτικής διαδικασίας για να ζήσουμε στον κόσμο.
2
Σκοποί ενότητας Παρουσίαση της διαδικασίας της αντίληψης ως γνωστικής διεργασίας
3
Περιεχόμενα ενότητας Ορισμός Αντίληψης Αισθητηριακά συστήματα
Εντοπισμός Αντίληψη της απόστασης Αντίληψη της κίνησης Αναγνώριση Πρώτα στάδια αναγνώρισης Ύστερα στάδια αναγνώρισης
4
Σπουδαιότητα πλαισίου
Αντιληπτική σταθερότητα Φωτεινότητας & Χρώματος Σχήματος Μεγέθους Οπτικές προτιμήσεις
5
Ορισμός της Αντίληψης Η αντίληψη είναι μία ερμηνευτική διαδικασία: Η διαδικασία μέσω της οποίας οι πληροφορίες που έρχονται από το περιβάλλον ερμηνεύονται για να σχηματίσουν αντικείμενα, γεγονότα, πρόσωπα, κ.λ.π. Αίσθηση: απλή επίγνωση εξαιτίας της διέγερσης ενός αισθητήριου οργάνου Αντίληψη: επεξεργασία, ταυτοποίηση, και ερμηνεία μίας αίσθησης, με σκοπό το σχηματισμό μιας νοητικής αναπαράστασης
6
Οτιδήποτε αντιλαμβανόμαστε δεν αποτελεί πιστό αντίγραφο του εξωτερικού κόσμου.
Επηρεάζεται από προηγούμενες γνώσεις Επηρεάζεται από το συγκείμενο Λανθασμένες αντιλήψεις - Αντιληπτικές πλάνες
7
Αισθητηριακά Συστήματα
Κάθε αίσθηση είναι ένα σύστημα μετατροπής εξωτερικών πληροφοριών σε νευρική δραστηριότητα. Το αισθητηριακό σύστημα της όρασης Αποτελείται από τους οφθαλμούς, διάφορες περιοχές του εγκεφάλου κα τις οδούς που τις ενώνουν. Δέχεται ως ερέθισμα το φως. Δύο οφθαλμικά υποσυστήματα: Σύστημα δημιουργίας ειδώλου Σύστημα μετατροπής του ειδώλου σε νευρικές ώσεις
8
Εντοπισμός 1ο έργο στη λειτουργία του αντιληπτικού συστήματος
1ο έργο στη λειτουργία του αντιληπτικού συστήματος Διαχωρισμός: Αντικειμένων μεταξύ τους Αντικειμένων – φόντου Αντίληψη απόστασης Αντίληψη κίνησης
9
Μορφολογική Ψυχολογία (Gestalt)
Κάνουν τη διάκριση ανάμεσα σε Εξωτερικό ερέθισμα (αντικείμενο που υπάρχει στο περιβάλλον) Εσωτερικό ερέθισμα (αναπαράσταση του αντικειμένου στον αμφιβληστροειδή χιτώνα) Τόνισαν τη σημασία πρόσληψης ολόκληρου του αντικειμένου ή της μορφής και πρότειναν μία σειρά αρχών για να εξηγήσουν πώς αντιλαμβανόμαστε και οργανώνουμε τα αντικείμενα. Ομαδοποίηση αντικειμένων Διάκριση μορφής-φόντου
10
Αντίληψη της απόστασης
Μονοφθαλμικές ενδείξεις 1. Σχετικό μέγεθος 2. Επικάλυψη 3. Σχετικό ύψος Διοφθαλμικές ενδείξεις: (στερεοσκόπιο – παιχνίδια View Master – τρισδιάστατες ταινίες) Διοφθαλμική διαφορά: η διαφορά της θέας που έχει το κάθε μάτι
11
Αντίληψη της Κίνησης Στροβοσκοπική Κίνηση (Μ. Wertheimer - η κίνηση που βλέπουμε στις ταινίες του κινηματογράφου – εικόνες ανά δευτερόλεπτο) Προκλητή (Συμπερασματική) Κίνηση (Dunker- όταν ένα μεγάλο αντικείμενο που περιβάλει ένα μικρότερο κινείται, νομίζουμε ότι κινείται και το μικρό αντικείμενο – όπως όταν φαίνεται το φεγγάρι να κινείται μέσα στα σύννεφα) Πραγματική Κίνηση (το οπτικό μας σύστημα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο στην αντίληψη της πραγματικής κίνησης) Σχετική κίνηση - Απόλυτη κίνηση Επιλεκτική προσαρμογή: απώλεια της ευαισθησίας στην κίνηση που συμβαίνει όταν κοιτάμε κίνηση
12
Αναγνώριση 2ο έργο στη λειτουργία του αντιληπτικού συστήματος
2ο έργο στη λειτουργία του αντιληπτικού συστήματος Αναγνώριση αντικειμένου: τοποθέτηση σε κατηγορία Αναγνώριση ανθρώπου: απόδοση οπτικών πληροφοριών σε ένα συγκεκριμένο άτομο Συναγωγή μη-εμφανών ιδιοτήτων του αντικειμένου Χαρακτηριστικά για την αναγνώριση αντικειμένου: σχήμα, μέγεθος, χρώμα, υφή, προσανατολισμός Σχήμα: διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο στην αναγνώριση
13
Πρώτα στάδια αναγνώρισης
Χρήση πληροφοριών για περιγραφή αντικειμένου με βάση πρωτόγονα χαρακτηριστικά. Αντιληπτικό σύστημα χρησιμοποιεί κύρια χαρακτηριστικά για κατασκευή περιγραφής αντικειμένου. Κύρια προσδιοριστικά χαρακτηριστικά αρκούν για αναγνώριση ερεθισμάτων. Σχέσεις μεταξύ των χαρακτηριστικών Gestalt: Το όλο είναι διαφορετικό από το σύνολο των μερών του
14
Ύστερα στάδια αναγνώρισης
Σύγκριση περιγραφής ερεθίσματος με αποθηκευμένες κατηγορίες ερεθισμάτων στην οπτική μνήμη. Δίκτυα: Απλά δίκτυα Ενισχυμένο δίκτυο Δίκτυα με επανατροφοδότηση
15
Σπουδαιότητα πλαισίου
Όταν το πλαίσιο είναι κατάλληλο, διευκολύνει την αντίληψη. Όταν το πλαίσιο είναι ακατάλληλο εμποδίζει την αντίληψη. Επίδραση χωρικού πλαισίου
16
Αντιληπτική σταθερότητα
Στόχος του αντιληπτικού συστήματος να διατηρεί σταθερή την εμφάνιση των αντικειμένων. Αντιληπτική σταθερότητα: η τάση που έχει η εμφάνιση των αντικειμένων να παραμένει σταθερή ακόμη και όταν τα είδωλά τους στον αμφιβληστροειδή αλλάζουν.
17
Σταθερότητα φωτεινότητας και χρώματος
Σταθερότητα φωτεινότητας: Η αντιληπτική φωτεινότητα ενός αντικειμένου μπορεί να αλλάζει ελάχιστα ακόμα και όταν η ποσότητα του αντανακλώμενου φωτός αλλάζει πάρα πολύ. Σταθερότητα χρώματος: η τάση ενός αντικειμένου να διατηρεί σε γενικές γραμμές το χρώμα του κάτω από διαφορετικές πηγές φωτός.
18
Σταθερότητα του σχήματος
Το αντιληπτικό σχήμα είναι σταθερό ενώ το είδωλο του αμφιβληστροειδούς αλλάζει. Βλέπουμε την πόρτα να έχει ένα σταθερό σχήμα παρά τις αλλαγές στην εικόνα που προβάλλεται στον αμφιβληστροειδή όταν η πόρτα είναι ανοιχτή σε διαφορετικές γωνίες.
19
Σταθερότητα μεγέθους Το αντιληπτικό μέγεθος ενός αντικειμένου παραμένει σχετικά σταθερό ανεξάρτητα από την απόσταση που βρίσκεται. Αρχή της αντιληπτής σταθερότητας μεγέθους-απόστασης: όταν η απόσταση του αντικειμένου αυξάνει, το μέγεθος του ειδώλου μειώνεται.
20
Οι Οπτικές Προτιμήσεις
Κάποιες πλευρές της αντίληψης του προσώπου ίσως είναι έμφυτες. Σε νεογέννητα ηλικίας 10 ωρών έως 5 ημερών έδειξαν σχήματα που διέφεραν μεταξύ τους κατά ποικίλους τρόπους (ένας κύκλος που έμοιαζε με πρόσωπο, ένα μάτι ταύρου, μια σειρά από γράμματα και λευκοί, κίτρινοι και κόκκινοι κύκλοι). Τα νεογέννητα μπορούσαν να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα σ’ αυτά τα ερεθίσματα και προτιμούσαν το πρόσωπο έναντι των άλλων. Επιπλέον, τα νεογέννητα δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα πρότυπα που μοιάζουν με πρόσωπο παρά για άλλα γραμμικά πρότυπα.
21
Τέλος Ενότητας
22
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
23
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ειρήνη Σκοπελίτη, «Εισαγωγή στην Ψυχολογία». Ενότητα 9:Αντίληψη. Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:
24
Σημείωμα Αδειοδότησης
Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.