Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

2

3 ΣΤΟΝ ΓΑΛΙΛΑΙΟ

4

5 ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΤΟΝ ΝΕΥΤΩΝΑ

6

7 2 ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ

8

9

10

11 Αριστοτέλης

12 Αριστοτέλης

13 Αριστοτέλης Γέννηση: 384 π.Χ., Στάγειρα Χαλκιδικής Θάνατος: 322 π.Χ.
Ιδιότητα: Φιλόσοφος, Δημιουργός της λογικής, Διαλεκτικός Φοίτηση: Σχολή Πλάτωνος (Ακαδημία) για 20 χρόνια Θέματα Απασχόλησης: Φυσική (Φιλοσοφία της φύσης), Λογική, Ηθική και Πολιτική

14 Αριστοτέλης Αριστοτέλης Στα 18 του ήρθε στην Αθήνα.
Κατατάχθηκε στη σχολή του Πλάτωνος (γνωστή ως Ακαδημία). Για 20 ολόκληρα χρόνια σπούδασε την πλατωνική φιλοσοφία και έθεσε τα θεμέλια της δικής του. Δίδαξε το Μέγα Αλέξανδρο, οποίος δηλώνει ότι το ζειν το χρωστάω στον πατέρα μου και το ευ ζειν στο δάσκαλό μου. Εικόνα: Πλάτωνας αριστερά και Αριστοτέλης δεξιά.

15 Ο Αριστοτέλης ήταν ένας από τους κορυφαίους φιλοσόφους και επιστήμονες της Κλασσικής εποχής. Ιδρυτής της περιπατητικής φιλοσοφίας, ο συστηματικότερος, μεθοδικότερος νους του αρχαίου κόσμου και ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές όλων των εποχών. Όπως επίσης και θεμελιωτής και πρόδρομος πλήθους παλαιότερων όσο και νεότερων κλάδων της επιστήμης.

16 Το 342, τον κάλεσε ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος και ανέλαβε την εκπαίδευση του δεκατριετούς Αλεξάνδρου, που διεκόπη μόλις ο Αλέξανδρος άρχισε να παρασκευάζεται για την κατά των Περσών εκστρατεία. Επέστρεψε στην Αθήνα (335), για να βρει όλους τους δημόσιους τόπους κατειλημμένους από τους διαφόρους φιλοσόφους.

17 Για το λόγο αυτό, ο Αριστοτέλης, άρχισε να φιλοσοφεί με τους φίλους του περιπατώντας, γι’ αυτό και η Σχολή του ονομάσθηκε Περιπατητική Σχολή και οι οπαδοί του περιπατητικοί φιλόσοφοι. Όταν οι μαθητές του πύκνωσαν πολύ, τότε δίδασκε καθήμενος και περιστοιχισμένος από αυτούς.

18 Η μεγαλοφυΐα του Αριστοτέλη κίνησε το φθόνο των συγχρόνων Αθηναίων φιλοσόφων, οι οποίοι ποικιλοτρόπως τον κατασυκοφάντησαν και τον εξύβρισαν. Ακόμα και ο ανιψιός του Καλλισθένης, ο οποίος συνόδευσε τον Αλέξανδρο στην εκστρατεία, κατηγόρησε στον Αλέξανδρο το μεγάλο φιλόσοφο, και εξύφανε εναντίον του ολόκληρη συνωμοσία, που στεφόταν τάχα κατά της ζωής του Αλεξάνδρου.

19 Κουρασμένος και αηδιασμένος από τον πόλεμο που του είχαν στήσει, ιδίως μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου, Αθηναίοι φιλόσοφοι, ο Αριστοτέλης κατέφυγε στη Χαλκίδα, όπου είχε ένα εξοχικό σπίτι, και πέθανε εκεί αυτοεξόριστος και πικραμένος.

20 Η προσωπικότητα του Αριστοτέλη
Πολύτιμη πηγή πληροφοριών για το χαρακτήρα του Αριστοτέλη και γενικά τις σχέσεις του με τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του, συγγενείς, φίλους, ελεύθερους και δούλους, αποτελεί το κείμενο της διαθήκης του, που διασώθηκε από το Διογένη.

21 Σ’ αυτό διαφαίνεται πως ήταν άνθρωπος που είχε αισθανθεί έντονα τη μοναξιά της ζωής και που ένιωθε ευγνωμοσύνη για όσους ανθρώπους συντέλεσαν αποτελεσματικά με τις φροντίδες τους, ώστε να απαλυνθεί εάν όχι εξαλειφθεί το αίσθημα του αυτό. Με τη διαθήκη του ζητούσε : να τον θάψουν δίπλα στη γυναίκα του Πυθιάδα, που είχε πεθάνει πριν.

22 Στην Ερπυλλίδα, που είχε φροντίσει τον ίδιο προσωπικά, την οικογένειά του και το σπιτικό τους, να την αφήσουν να διαλέξει το καλύτερο από τα κτήματα του στη Χαλκίδα ή στα Στάγιρα και να ξαναφτιάξει τη ζωή της, αν η ίδια το θελήσει. Ήθελε την κόρη του να πάρει για γυναίκα του ο Νικάνωρ, ο γιός του Πρόξενου, του κηδεμόνα του. Όσον αφορά τους δούλους, επιθυμούσε να τους προστατέψουν και να τους αποκαταστήσουν οικονομικά και κοινωνικά.

23 Τις δούλες συγκεκριμένα, να τις προικίσουν και να τις παντρέψουν με πρόσωπα που να έχουν καλό όνομα.
Και τέλος, τα παιδιά των δούλων του ζήτησε «μη πωλείν όταν εν ηλικία γένωνται, ελεύθερους αφείναι κατ’ αξίαν», και μάλιστα για κάποιους προβλέπει την απελευθέρωση. Ακολουθώντας με τον τρόπο αυτό έμπρακτα μια από τις συστάσεις των «Πολιτικών» του.

24 Αριστοτέλης Διασώθηκαν μόνο 169 από τις πραγματείες του.

25

26 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Το Σύμπαν είναι γεωκεντρικό, πεπερασμένο χωρικά και άπειρο χρονικά, δηλαδή αδημιούργητο.

27 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Το κέντρο του Σύμπαντος είναι η ακίνητη Γη.

28 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Η Σελήνη, ο Ήλιος, οι πλανήτες και οι απλανείς αστέρες βρίσκονται σε ομόκεντρες σφαίρες, που περιστρέφονται γύρω από τη Γη. ΓΗ

29 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Η εξώτατη σφαίρα με τους απλανείς αστέρες αποτελεί το όριο του Σύμπαντος.

30 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Ό,τι υπάρχει μέσα σε αυτή τη σφαίρα αποτελεί το Σύμπαν.

31 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Έξω από αυτή τη σφαίρα δεν υπάρχει τίποτα, ούτε κενό ούτε τόπος. Το κενό είναι ανύπαρκτο.

32 Μια από τις κεντρικές ιδέες του Αριστοτέλη ήταν:
Η Γη είναι το κέντρο του Σύμπαντος και όλα τα σώματα κινούνται γύρω από αυτή. ΗΛΙΟΣ ΓΗ

33 Αριστοτέλης Είχε καθιερωθεί τόσο πολύ στη συνείδηση των επιστημόνων και διανοούμενων των μεσαιωνικών χρόνων, ώστε από ένα σημείο και μετά αποτελούσε ανασχετικό παράγοντα για την πρόοδο της επιστήμης. Δεν υπήρχε λόγος για έρευνα και μελέτη της φύσης. Όλα τα είχε πει ο Αριστοτέλης. Αυτός είναι και ένας βασικός λόγος της μη προόδου των επιστημών κατά το Μεσαίωνα.

34 Η ΖΩΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
Εκτός από τη γνώμη του τη σχετική με τις “ιδέες” του Πλάτωνα ο Αριστοτέλης υποστηρίζει και άλλες αρχές. Δεν αποκρούει την ηδονή, αλλά προτιμά την πιο τέλεια, αυτή δηλ. που πηγάζει από τη διάνοια. Ο σκοπός των ανθρώπινων ενεργειών, κατά τον Αριστοτέλη, είναι η ευδαιμονία, την οποία ορίζει ως ενέργεια σύμφωνη με την αρετή.

35 Η αρετή, όταν κυριαρχεί στα πάθη και στις ορμές, τα ρυθμίζει, παίζοντας το ρόλο του μέτρου ανάμεσα στις δύο ακρότητες, δηλ. στην υπερβολή και την έλλειψη. Έτσι π.χ. η “πραότης” είναι αρετή ως μεσότητα της οργής και της αναισθησίας, η “ανδρεία”, επειδή βρίσκεται ανάμεσα στη θρασύτητα και στη δειλία, και η “αιδώς”, επειδή κατέχει το μέσο της αδιαντροπιάς και της κατάπληξης, που είναι ακρότητες. Συμπλήρωμα της αρετής είναι και τα αγαθά του σώματος (δύναμη, υγεία, ομορφιά) και τα αγαθά της τύχης (πλούτος, ευγενική καταγωγή κλπ.).

36 ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ

37 Άνθρωπος που δεν έχει φίλους ή είναι θεός ή αγρίμι.
Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.

38 Τα πράγματα που πρέπει να μάθεις να κάνεις, τα μαθαίνεις κάνοντάς τα.
Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους.

39 Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.
Είναι ίδιον του μορφωμένου νου να μπορεί να απολαύσει μια ιδέα χωρίς να την αποδεχθεί. Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.

40

41 Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει. Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει. Αυτό που πέτυχα με τη φιλοσοφία, ήταν να κάνω με τη θέλησή μου αυτά που οι άλλοι τα κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους.

42 Η ελάχιστη αρχική απόκλιση από την αλήθεια πολλαπλασιάζεται στην συνέχεια χιλιάδες φορές.
Η τάξη που διακρίνεται για την αρετή της, δεν επιχειρεί παρά σπάνια επανάσταση. Αυτό, γιατί βρίσκεται πάντα σε μειοψηφία.

43 Μην κρατάς την οργή σου αθάνατη, αφού είσαι θνητός.
Η περισσότερο χαμένη από όλες τις μέρες του ανθρώπου, είναι εκείνη κατά την οποία δεν γέλασε. Μην κρατάς την οργή σου αθάνατη, αφού είσαι θνητός.

44 Ο μορφωμένος διαφέρει από τον αμόρφωτο όσο ο ζωντανός από τον νεκρό.
Ο σκοπός της τέχνης δεν είναι να αναπαραστήσει την εξωτερική εμφάνιση των πραγμάτων, αλλά την εσωτερική τους σημασία. Ο μορφωμένος διαφέρει από τον αμόρφωτο όσο ο ζωντανός από τον νεκρό.

45 Ο άνθρωπος που είναι εγωιστής , υπερηφανεύεται ότι έμαθε πολλά, ο σοφός όμως λυπάται που δεν έμαθε περισσότερα.

46

47 Η φύση δεν κάνει τίποτα άχρηστο.
Όσοι μελέτησαν την τέχνη της διοίκησης, έχουν πεισθεί ότι η τύχη των κρατών εξαρτάται κυρίως από την εκπαίδευση των νέων. Η φύση δεν κάνει τίποτα άχρηστο.

48 Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές,
Τρία πράγματα χρειάζεται η εκπαίδευση : τη φύση, τη μάθηση και την άσκηση. Της παιδείας οι ρίζες είναι πικρές, μα οι καρποί γλυκοί.

49 Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΛΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΣΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ

50 Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά:
Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσεις με το σωστό άνθρωπο, στο σωστό βαθμό, για το σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με το σωστό τρόπο, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά: τύχη, φύση, παρόρμηση, συνήθεια, λογική, πάθος, πόθο.

51 Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.
Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους. Η ελπίδα είναι ένα όνειρο που ξυπνά.

52

53

54 Παπική Εκκλησία

55

56 Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό;
«…Όταν ο πολίτης αρχίζει να ρωτά, θα πει πως άρχισε να απορεί. Κι όταν αρχίσει να απορεί,θα πει πως άρχισε να καταλαβαίνει. Κι όταν αρχίσει να καταλαβαίνει…» Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό;

57 Οσοι ρωτούν σήμερα, αλλά και κατά καιρούς, για τη σιωπή των διανοουμένων υπονοούν ότι θα πρέπει να τολμούν.  Να τολμούν όχι μόνο να γνωρίσουν, όπως μας προέτρεπε ο άλλος ήρωας του Διαφωτισμού, ο Καντ (sapere aude), αλλά και να μιλούν, υπερασπιζόμενοι με παρρησία στον δημόσιο χώρο τόσο τις απόψεις τους όσο και υποθέσεις που αφορούν το κοινό καλό. 

58 Παπική Εκκλησία Οι αρμοδιότητες της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα αλλά και σε πολλές άλλες δραστηριότητες της κοινωνική ζωής. Ο πάπας, ο επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας είχε μεγάλη ισχύ και μπορούσε να παρεμβαίνει στις πολιτικές εξελίξεις.

59 Ιερά Εξέταση Το 1233 η Παπική Εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση.
Ήταν ένα ειδικό δικαστήριο που αποτέλεσε το κύριο κατασταλτικό μέτρο εναντίον των αιρέσεων. Αποτελούσε έναν ανακριτικό μηχανισμό που είχε, σε συνεργασία με την κοσμική εξουσία, το δικαίωμα εξέτασης των υπόπτων για αίρεση, υποβάλλοντάς τους ακόμα και σε βασανιστήρια. Όσοι κρίνονταν ένοχοι και καταδικάζονταν σε θάνατο καίγονταν πάνω στην πυρά.

60 Βασανιστήρια της Ιερής Εξέτασης στην Ισπανία.

61

62 Πίνακας:Ο Άγιος Δομίνικος προεδρεύει Ιεράς Εξέτασης (Pedro Berruguete, 1475).

63 Ο Γαλιλαίος στην Ιερά Εξέταση
Ο Γαλιλαίος κατηγορήθηκε από τους Ιεροεξεταστες ότι με μια δημοσίευσή του καταπατούσε το διάταγμα του 1616 που απαγόρευε τη διάδοση της Κοπερνίκιας θεωρίας. Γι’ αυτό, οδηγήθηκε στην Ιερά Εξέταση, όπου αναγκάστηκε να αποκηρύξει τη θεωρία του. Παρ’ όλα αυτά καταδικάστηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό, όπου και πέθανε το 1642.

64 Στις 22 Ιουνίου του 1633, ο σπουδαίος επιστήμονας και πατέρας της σύγχρονης αστρονομίας Galileo Galilei αναγκάζεται από την Αγία Έδρα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας να αποκηρύξει ενώπιον της Ιεράς Εξέτασης της θεωρία του που έβαζε στο κέντρο του σύμπαντός μας τον ήλιο και όχι την Γη όπως θεωρούνταν μέχρι τότε. Σύμφωνα με το θρύλο, ο πρώτος φυσικός επιστήμονας, όπως θεωρείται, προσέθεσε μετά την κατάθεσή του ενώπιον των ιεροεξεταστών την διάσημη φράση «και όμως κινείται», αναφερόμενος στη Γη.

65 Ο Γαλιλαίος στην Ιερά Εξέταση

66

67 Μπέρτολντ Μπρέχτ Ήταν φημισμένος Γερμανός θεατρικός συγγραφέας.
Στο έργο του «Γαλιλαίος» διηγείται, βασισμένος σε ιστορικά γεγονότα, τη δραματική σύγκρουση των προοδευτικών ιδεών της τότε εποχής με τις δυνάμεις του σκοταδισμού και της κοινωνικής καταπιέσεως.

68 Στο πρώτο απόσπασμα, που ακολουθεί,ο Γαλιλαίος και ο μαθητής του Σαγρέδος παρατηρούν με το τηλεσκόπιο τον ουρανό και κάνουν μετρήσεις. Διαπιστώνουν ξαφνικά ότι δεν ισχύει η θεωρία του Αριστοτέλη ότι το κέντρο του Σύμπαντος είναι η ακίνητη Γη.

69 1η ΠΡΑΞΗ Ακολουθεί απόσπασμα από θεατρική παράσταση από το έργο Γαλιλαίος του Μπρεχτ με πρωταγωνιστές μαθητές .

70 Τι λέτε να γίνει τελικά;
Στο δεύτερο απόσπασμα, που ακολουθεί, οι μαθητές του Γαλιλαίου περιμένουν με αγωνία τα αποτελέσματα της ανακρίσεως του δασκάλου τους από την Ιερά Εξέταση. Όλοι εύχονται να μην απαρνηθεί τις ιδέες του εκτός από τη Βιργινία, την κόρη του, που δεν έχει τέτοιες ανησυχίες. Τι λέτε να γίνει τελικά;

71 2η ΠΡΑΞΗ Ακολουθεί απόσπασμα από θεατρική παράσταση από το έργο Γαλιλαίος του Μπρεχτ με πρωταγωνιστές μαθητές .

72

73 ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ ΓΑΛΙΛΕΙ

74

75 Γεννήθηκε στην Πίζα το 1564. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Πίζας, αλλά δεν πήρε πτυχίο. Έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάδοβας για 18 έτη και μετά στο Πανεπιστήμιο της Πίζας.

76 Στα πειράματά του ακολουθούσε την επιστημονική μέθοδο
Τα πραγματοποιούσε και κατόπιν εξηγούσε με την βοήθεια μαθηματικών υπολογισμών τα αίτια των φαινομένων και τα συμπεράσματα στα οποία κατέληγε.

77 Ο Γαλιλαίος Φυσικός Θεμελίωσε την «Κλασική Μηχανική» και γενικότερα την φυσική με πειράματα: Για τις ταλαντώσεις του εκκρεμούς (Ανακάλυψε τους νόμους του εκκρεμούς) Κατασκεύασε όργανο για την μέτρηση του χρόνου Ανακάλυψε τον υδροστατικό ζυγό Έκανε μελέτες για το κέντρο βάρους των σωμάτων Εργάστηκε πάνω στη μέτρηση της θερμοκρασίας (τελειοποίησε το θερμόμετρο, γνωστό ως το «Θερμόμετρο του Γαλιλαίου») Διατύπωσε το νόμο της αδράνειας

78 Ο Γαλιλαίος Φυσικός Μελέτησε την ελεύθερη πτώση των σωμάτων και διατύπωσε την άποψη ότι η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι ίδια για όλα τα σώματα, ανεξαρτήτως υλικού και βάρους.

79 Ο Γαλιλαίος Φυσικός Ασχολήθηκε με την κινητική και απέδειξε ότι τα σώματα όταν πέφτουν υπακούουν στο νόμο που αργότερα έγινε γνωστός ως νόμος της ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης

80

81 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Κατασκεύασε τηλεσκόπιο και μ’ αυτό παρατήρησε πρώτος τους κρατήρες τα όρη και τις πεδιάδες της Σελήνης

82 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Παρατήρησε τις Ηλιακές κηλίδες

83 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Ανακάλυψε ότι η Σελήνη στρέφει πάντα το ίδιο ημισφαίριο της στη Γη

84 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Παρατήρησε τον δακτύλιο του Κρόνου

85 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Αποκάλυψε την αστρική φύση του Γαλαξία μας

86 Ο Γαλιλαίος Πατέρας της Αστρονομίας
Απέδειξε την ισχύ της Ηλιοκεντρικής Θεωρίας παρατηρώντας τις φάσεις της Αφροδίτης και Ανακαλύπτοντας 4 από τους δορυφόρους του Δία

87 Σημειώσεις του Γαλιλαίου

88 Πέθανε στο Αρκέτρι κοντά στην Φλωρεντία το 1642
Ο τάφος του βρίσκεται στην εκκλησία Santa Croce στην Φλωρεντία

89 Ο τάφος του

90 Το άγαλμα του Γαλιλαίου έξω από την Galleria Uffici

91 Ο φακός του Γαλιλαίου: Ο φακός φτιάχτηκε από το Γαλιλαίου το 1609 ή το 1610, το  πλαίσιο  απο ελεφαντόδοντο και έβενο δημιουργήθηκε πολύ αργότερα το 1677 από τον Vittorio Crosten 

92 Τηλεσκόπιο φτιάχτηκε από το Γαλιλαίο από ξύλο και δέρμα το 1609 ή 1610

93

94

95

96

97

98 Ελεύθερη πτώση

99 Ποιο θα πέσει πρώτο στο έδαφος ;

100 Ο Αριστοτέλης Θα μας απαντούσε :
« Η πτώση των σωμάτων είναι φυσική κίνηση διότι αποτελούνται κυρίως από το στοιχείο γη και αναζητούν την φυσική τους θέση. Το βαρύτερο περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα γης και πέφτει πρώτο »

101 Ο μεγάλος έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης είχε διατυπώσει θεωρίες για τα περισσότερα από τα φυσικά φαινόμενα που μπορούσαν να παρατηρηθούν στην αρχαιότητα. Ειδικότερα ο Αριστοτέλης δίδασκε ότι η Γη είναι το κέντρο του Σύμπαντος και ότι τα διάφορα σώματα κινούνται επειδή πέφτουν προς το κέντρο της.

102 Η άποψη ότι τα βαρύτερα σώματα πέφτουν με μεγαλύτερη ταχύτητα από όση τα ελαφρότερα είναι κάτι που φαίνεται φυσικό, ακόμη και προφανές, στους περισσότερους από εμάς. Ο λόγος είναι ότι στην επιφάνεια του πλανήτη μας, όπου γίνονται τα πειράματα, η έλξη της Γης, που ονομάζουμε βάρος, αντισταθμίζεται εν μέρει από την αντίσταση του αέρα. Επειδή τα ελαφρότερα σώματα έχουν κατά κανόνα μεγαλύτερες διαστάσεις από τα βαρύτερα, η αντίσταση του αέρα για αυτά είναι μεγαλύτερη και έτσι πέφτουν όντως με μικρότερη ταχύτητα.

103 Το πιο απλό παράδειγμα πειράματος που θα μπορούσε να γίνει για να δείξει ότι η θεωρία ήταν εσφαλμένη, ήταν να αφήσει κανείς ελεύθερο να πέσει το ίδιο φύλλου χαρτιού, πρώτα ίσιο και μετά τσαλακωμένο. Το βάρος και στις δύο περιπτώσεις είναι το ίδιο, αλλά το τσαλακωμένο χαρτί πέφτει πιο γρήγορα, επειδή έχει μικρότερη επιφάνεια και, άρα, συναντάει μικρότερη αντίσταση από τον αέρα. Ετσι αποδεικνύεται ότι η θεωρία του Αριστοτέλη σίγουρα δεν είναι σωστή.

104 Αιώνες μετά ήρθε από τον Γαλιλαίο η πρώτη αμφισβήτηση.

105 Ελέχθη ότι έριξε δυο σφαίρες από τον πύργο της Πίζας,

106

107 Τα πειράματα έδειξαν ότι όλα τα σώματα έχουν την ίδια επιτάχυνση και πέφτουν ταυτόχρονα.

108 Είμαι σίγουρος ότι έχετε αντίρρηση.
Το μπαλάκι θα πέσει πρώτο , έτσι ;

109 1ο ΠΕΙΡΑΜΑ Πραγματοποιείται πείραμα ελεύθερης πτώσης ενός κέρματος και ενός χαρτονιού ίσης διαμέτρου.

110 2ο ΠΕΙΡΑΜΑ Πραγματοποιείται πείραμα ελεύθερης πτώσης δύο ομοίων χαρτιών που το ένα είναι τσαλακωμένο.

111 Όσο ζούσε ο Γαλιλαίος η δημιουργία κενού δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Μήπως ο Αριστοτέλης έχει δίκιο ; ( Η φύση απεχθάνεται το κενό ) Το 1650 ο Otto von Guericke κατασκευάζει στο Μαγδεμβούργο την πρώτη αντλία κενού. Λίγο αργότερα ο Robert Boyle έκανε το παρακάτω πείραμα : Το μπαλάκι και το φτερό έπεσαν ταυτόχρονα.

112 Τον 17ο αιώνα ο Ρόμπερτ Βόυλ (Robert Boyle) κατάφερε να αφαιρέσει τον αέρα από ένα σωλήνα και πραγματοποίησε για πρώτη φορά το πείραμα πτώσης στο κενό ενός φτερού και ενός νομίσματος. Το κορίτσι της φωτογραφίας πραγματοποιεί ένα αντίστοιχο πείραμα.

113 Στην εικόνα φαίνονται τα διαδοχικά στιγμιότυπα της πτώσης σε θάλαμο κενού ενός μήλου και ενός φτερού. Το πείραμα επαληθεύει την πρόβλεψη που έκανε ο Γαλιλαίος το 1638 ότι στο κενό όλα τα σώματα πέφτουν ταυτόχρονα.

114 Το 1970 ο αστροναύτης David R
Το 1970 ο αστροναύτης David R. Scott εκτέλεσε πείραμα ελεύθερης πτώσης στο φεγγάρι.

115

116

117 ΝΕΥΤΩΝΑΣ

118

119 Νεύτωνας Ο Σερ Ισαάκ Νεύτων ( ) ήταν Άγγλος φυσικός, χημικός, αστρονόμος, φιλόσοφος, αλχημιστής και θεολόγος. Θεωρείται πατέρας της Κλασικής Φυσικής, καθώς ξεκινώντας από τις παρατηρήσεις του Γαλιλαίου αλλά και τους νόμους του Κέπλερ για την κίνηση των πλανητών διατύπωσε τους τρεις μνημειώδεις νόμους της κίνησης και τον περισπούδαστο «νόμο της βαρύτητας».

120 Η προσφορά του Νεύτωνα στην επιστήμη

121

122 «Philosophiae Naturalis Principia Mathematica»
Ήταν μια μελέτη που ένωσε τη φυσική με την αστρονομία, υπό το μανδύα των γνωστών σε μας ως «θεμελιωδών αρχών της δυναμικής» (laws of motion). 

123 Κατοπτρικό ή Νευτώνειο Τηλεσκόπιο
Η ιδιαιτερότητα σ’ αυτή την εφεύρεση σε σχέση με τα τότε τηλεσκόπια (διαθλαστικού τύπου) ήταν η χρήση καθρεφτών αντί για φακούς.

124 Θεωρία ανάλυσης του φωτός
Ο Νεύτων ανέλυσε το λευκό φως στα επτά χρώματα της ίριδας, τα γνωστά χρώματα του ουράνιου τόξου.

125 Calculus Δημιούργησε ένα νέο κλάδο των μαθηματικών, ο οποίος σήμερα είναι γνωστός ως μαθηματική ανάλυση (calculus).

126 Νόμοι του Νεύτωνα Οι τρεις νόμοι του Νεύτωνα αποτελούν τη βάση για την κατανόηση της κλασσικής μηχανικής – συγκεκριμένα, της κίνησης των αντικειμένων.

127 Αυτός ο Νόμος διατυπώνεται στη σημερινή φυσική ως εξής:
1ος νόμος του Νεύτωνα Ο Νόμος της Αδράνειας: Κάθε σώμα αντιστέκεται στη μεταβολή της κινητικής του κατάστασης, εκτός κι αν κάποιες εξωτερικές δυνάμεις το αναγκάσουν. Αυτός ο Νόμος διατυπώνεται στη σημερινή φυσική ως εξής: Αν η συνισταμένη των δυνάμεων που ασκούνται σε ένα σώμα είναι μηδέν, τότε το σώμα ηρεμεί ή κινείται ευθύγραμμα και ομαλά.

128 2ος νόμος του Νεύτωνα m F α Άρα, η επιτάχυνση του σώματος είναι ανάλογη της δύναμης που ασκείται σε αυτό. m 2F m 3F

129 2ος νόμος του Νεύτωνα F 2m α/2 Άρα, η επιτάχυνση του σώματος είναι αντιστρόφως ανάλογη με τη μάζα του σώματος. F 3m α/3

130 2ος νόμος του Νεύτωνα Ο θεμελιώδης νόμος της μηχανικής: Ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας (α) ενός σώματος είναι ανάλογος με τη δύναμη (F) που ασκείται σε αυτό και αντιστρόφως ανάλογος με τη μάζα του (m). F = ma

131 3ος νόμος του Νεύτωνα Νόμος δράσης – αντίδρασης: Για κάθε δράση, υπάρχει μια ίση και αντίθετη αντίδραση. δράση = -αντίδραση

132 3ος νόμος του Νεύτωνα Για παράδειγμα, όταν σπρώχνουμε το κιβώτιο με μια δύναμη F, τότε αυτό ασκεί σε εμάς –F.

133 Νόμος της παγκόσμιας έλξης
Σύμφωνα με την παράδοση, η θεωρία αυτή ξεκίνησε, ενώ ο Νεύτωνας καθόταν κάτω από μια μηλιά και είδε ένα μήλο να πέφτει στο έδαφος.

134

135 «Αν όντως κοίταξα πιο μπροστά από την εποχή μου, αυτό συνέβη επειδή στεκόμουν σε πλάτες γιγάντων» είχε πει ο Νεύτωνας, σχολιάζοντας τις επιστημονικές του ανακαλύψεις.

136 Κι όμως, πολλοί επιστήμονες θα συμφωνούσαν πως ο Νεύτων ήταν ένας γίγαντας από μόνος του, καθώς οι μελέτες και οι μέθοδοι του αποτέλεσαν μια τομή για τις επιστήμες εκείνης της εποχής αλλά και ένα στήριγμα στις επιστήμες της σημερινής εποχής.

137 ΨΗΦΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΤΟΥ ΝΕΥΤΩΝΑ.
Το πανεπιστήμιο Κέμπριτζ, όπου δίδασκε ο διάσημος φυσικός και μαθηματικός Ισαάκ Νεύτων, επιτρέπει πλέον για πρώτη φορά τη διαδικτυακή πρόσβαση οποιουδήποτε ενδιαφερόμενου στα Μεταξύ αυτών βρίσκεται η πρωτότυπη τυπωμένη έκδοση του αριστουργήματός του «Principia Mathematica»

138 (Μαθηματικές Αρχές της Φυσικής Φιλοσοφίας), μαζί με τις εμβόλιμες σχετικές χειρόγραφες σημειώσεις και απαντητικά σχόλια στους επικριτές του, που ο ίδιος είχε κάνει πάνω στο δικό του αντίτυπο. Για ρίξτε όμως και μια ματιά στο σημειωματάριό του. Αναγνωρίζετε τη γλώσσα που χρησιμοποιούσε;

139

140 Ο Σίλερ (Γερμανός συγγραφέας και ποιητής, 1759-1805) για τον Έλληνα και την ελληνική γλώσσα

141 "Καταραμένε Έλληνα. Όπου να γυρίσω την σκέψη μου, όπου και να
"Καταραμένε Έλληνα. Όπου να γυρίσω την σκέψη μου, όπου και να... στρέψω την ψυχή μου, μπροστά μου σε βλέπω, σε βρίσκω. Τέχνη λαχταρώ, Ποίηση, Θέατρο, Αρχιτεκτονική, εσύ μπροστά, πρώτος και αξεπέραστος. Επιστήμη αναζητώ, Μαθηματικά, Φιλοσοφία, Ιατρική, κορυφαίος και ανυπέρβλητος.

142 Για Δημοκρατία διψώ, Ισονομία και Ισότητα, εσύ μπροστά μου, ασυναγώνιστος κι ανεπισκίαστος.
Καταραμένε Έλληνα, καταραμένη Γνώση...

143 Γιατί να σε αγγίξω; Για να αισθανθώ πόσο μικρός είμαι, ασήμαντος, μηδαμινός; Γιατί δεν με αφήνεις στην δυστυχία μου και στην ανεμελιά μου;"

144 ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ) Α2
ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ) Α2

145 ΓΚΑΤΣΗ ΚΩΝΣΤΑ- ΝΤΙΝΑ ΣΑΓΡΕΔΟΣ Α1

146 ΚΟΥΝΑΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (ΑΦΗΓΗΤΗΣ) Α2

147 ΚΟΠΑΝΕΛΛΗ ΕΛΕΝΑ (ΑΦΗΓΗΤΡΙΑ) Α2

148 ΚΙΟΥΜΗ ΣΜΑΡΑΓΔΑ (ΑΝΤΡΕΑΣ) Α2

149 ΑΒΡΑΜΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ (ΒΙΡΓΙΝΙΑ) Α2

150 ΝΤΟΥΛΑΠΤΣΗ ΔΑΦΝΗ (ΤΥΠΟΣ) Α4

151 ΓΚΟΥΦΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (ΦΕΝΤΕΡΤΣΟΝΙ- ΠΙΑΝΟ) Α1

152 ΜΠΑΤΗ ΜΑΛΒΙΝΑ (ΝΤΕΛΑΛΗΣ) Α2

153 ΚΑΡΑΧΟΥΝΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΩΝ) Α2

154 ΜΠΑΚΟΛΑΣ ΠΕΤΡΟΣ (ΛΗΨΗ ΒΙΝΤΕΟ- ΜΟΝΤΑΖ) Β3

155 ΛΟΥΜΑΚΟΣ ΘΕΜΗΣ (ΛΗΨΗ ΒΙΝΤΕΟ- ΜΟΝΤΑΖ) Β3

156 ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ ( ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- ΔΙΑΦΑΝΕΙΩΝ ) Β4

157 ΜΥΡΙΔΑΚΗ ΓΙΑΣΜΙΝ ΠΙΑΝΟ Α4

158 ΚΙΟΥΜΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ) Α2

159 ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ ΣΟΦΙΑ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ) Α1

160 ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΥ ΛΥΔΙΑ ( ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ) Α1

161 ΓΚΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΑ ( ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ) Α1

162 ΑΝΘΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΙΟΛΟΓΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ- ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ VIDEO

163 Υπεύθυνος καθηγητής: Μιχάλης Ανδρεαδέλλης Φυσικός

164 ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΣΥΖΗΤΑ ΛΥΡΙΝΤΖΗ ΠΗΓΗ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

165 ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΕΛΛΗΣ ΦΥΣΙΚΟΣ

166 ΤΕΛΟΣ


Κατέβασμα ppt "ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google