Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΟφέλια Γούναρης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Τα Προγράμματα Σπουδών στα ελληνικά και βρετανικά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα: μια πρώτη συγκριτική αποτίμηση ενός ανερχόμενου γνωστικού αντικειμένου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας, μεταδιδακτορικός ερευνητής ΕΚΠΑ Τζήνα Πασχαλίδου, εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας, MEd TESOL 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: θεωρία και πράξη Αναζητώντας το ελκυστικό και αποτελεσματικό σχολείο Πειραιάς, 19-21/5/2017 ΕΚΕΔΙΣΥ, ΠΕΕ, Ελληνικό Τμήμα ΙΒΒΥ, JEANNE D’ARC
2
Άξονες σύγκρισης στοχοθεσία δομή κριτήρια εισαγωγής
διδακτική μεθοδολογία αξιολόγηση επαγγελματικά δικαιώματα προφίλ του διδακτικού προσωπικού
3
Δημιουργική ανάγνωση και απόπειρες προσωπικής έκφρασης
Δημιουργική ανάγνωση και απόπειρες προσωπικής έκφρασης ισχυρή ώθηση για δυναμική επεξεργασία των προσλαμβανόμενων πληροφοριών αναπροσδιορισμός σχέσεων σύνδεσης ανάμεσα σε προϋπάρχουσες και νέες γνώσεις ανάπτυξη κριτικής ικανότητας και ενδυνάμωση της φαντασίας
4
Ορισμός Δημιουργικής Γραφής (Creative Writing)
συνώνυμο της λογοτεχνικής παραγωγής παραγωγή πρωτότυπης γραπτής σύνθεσης (δεν περιορίζεται στη λογοτεχνική γραφή) καινοτόμος διδακτική διαδικασία με παιδαγωγικά οφέλη Σύνολο μεθόδων ενίσχυσης της ικανότητας ενός υποκειμένου να δαμάζει τις δημιουργικές του σκέψεις και να τις μετατρέπει σε γραφή
5
Πεδία που τη διεκδικούν
Φιλολογία, ως τέχνη της συγγραφής και ως λογοτεχνική θεωρία της ανάγνωσης Ψυχολογία, ως θεραπευτική μέθοδος Παιδαγωγική Πολιτισμικές σπουδές Γραφιστικές Τέχνες
6
Ιστορική αναδρομή Παραπέμπει στη διδασκαλία της Ρητορικής (αρχαιότητα)
Κίνημα Προοδευτική Εκπαίδευση (ΗΠΑ, 20ος αιώνας) Hughes Mearns, πρώτος χρησιμοποίησε τον όρο Δημιουργική Γραφή ως νέα μέθοδο διδασκαλίας Η Δημιουργική Γραφή ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο (Πανεπιστήμιο της Iowa, 1930)
7
Ιστορική αναδρομή (2) Τα μαθήματα ΔΓ πολλαπλασιάζονται, λειτουργούν ως τμήματα προετοιμασίας συγγραφέων και προσκαλούν συγγραφείς ως διδάσκοντες (δεκαετία του 1960) Κορύφωση του ενδιαφέροντος για ΠΠΣ ΔΓ, γνωστοί συγγραφείς τα στελεχώνουν (δεκαετία 1970) Η ΔΓ εδραιώνεται ως διακριτό επιστημονικό αντικείμενο (δεκαετία του 1980) Μειώνεται το ενδιαφέρον (δεκαετία του 1990)
8
Τα πρώτα βήματα της Δημιουργικής Γραφής στην Ελλάδα
Τα πρώτα βήματα της Δημιουργικής Γραφής στην Ελλάδα Σεμινάρια από συγγραφείς (τέλη 1980) Ως σεμιναριακό πανεπιστημιακό μάθημα σε τμήματα ξένων φιλολογιών (1996) 24 προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα που ενστερνίζονταν τη λογική της Δημιουργικής Γραφής (μέχρι το 2013) Θεσμοθέτηση του 1ου ΜΠΣ ΔΓ στην Ελλάδα στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας από τον Μ. Σουλιώτη ( ) Δύο διεθνή συνέδρια υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας (2013, 2015) Διδάσκεται ως αυτόνομο μάθημα στα Καλλιτεχνικά Γυμνάσια Νέο ΠΜΣ ΔΓ του ΕΑΠ σε συνεργασία με το ΠΜΣ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας ( )
9
Τύποι Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΠΣ) στη Βρετανία
164 ΠΣ (bachelorsportal.eu) 1. Αγγλική και Αμερικάνικη Λογοτεχνία και ΔΓ (βλ. BA English literature and creative writing, Northumbria University Newcastle) 2. Αγγλική Γλώσσα, Λογοτεχνία και ΔΓ (βλ. ΒΑ English with Creative writing, Queen Mary University of London 3. Δημοσιογραφία/ΜME και ΔΓ (βλ. Creative Writing and Journalism, Middlesex University London; ΒΑ Creative Studies and English Language, Prifysgol Bangor University 4. Θέατρο/Κινηματογράφος και ΔΓ, (βλ. Theatre and Creative Writing, Brunel University) 5. Ιστορία και ΔΓ (βλ. ΒΑ, Creative writing and history, University of Chichester) Κάποιες φορές το περιεχόμενο δεν φαίνεται από τον τίτλο και μόνο του προγράμματος, πχ 3
10
Τύποι Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΜΣ) στη Βρετανία
142 ΠΣ (mastersportal.eu) Αποκλειστικά ΔΓ (βλ. MA Creative Writing, Oxford Brookes University) Πολύ εξειδικευμένα (π.χ. συγγραφή σεναρίου, παιδική λογοτεχνία) Με Φιλολογία (MA Creative Writing, University of Westminster) Με δημοσιογραφία (βλ. MFA Creative Writing, University of Surrey) Με άλλες τέχνες, όπως μουσικές σπουδές (βλ. MA Creative Writing, University of Southampton).
11
Τύποι Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΜΣ) στην Ελλάδα
Δημιουργική Γραφή, Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας δύο κατευθύνσεις, εκπαίδευση και συγγραφή ενδεικτικά μαθήματα: θέματα λογοτεχνίας, θέματα αφηγηματικής τέχνης, θεατρική γραφή Δημιουργική Γραφή, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο ενδεικτικά μαθήματα: θεωρία λογοτεχνίας και Δημιουργική Γραφή, Ρεύματα Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας, Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής Δημιουργική γραφή για τη λογοτεχνία και την εκπαίδευση, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ΑΠΘ ενδεικτικά μαθήματα: ιστορία και θεωρία λογοτεχνίας, ποίηση και στιχουργική, εικονογραφημένο βιβλίο
12
Στοχοθεσία των ΠΠΣ και ΠΜΣ στη Βρετανία και την Ελλάδα
Στοχοθεσία των ΠΠΣ και ΠΜΣ στη Βρετανία και την Ελλάδα ανάπτυξη της κριτικής σκέψης βελτίωση της δημιουργικής έκφρασης ανάπτυξη της ικανότητας για κριτική επεξεργασία ώστε να παράγει όχι μόνο λογοτεχνικό, αλλά και επιστημονικό λόγο (έρευνα) φιλολογική κατάρτιση σχετικά με την ιστορία, θεωρία και κριτική της λογοτεχνίας παιδαγωγική επάρκεια συγγραφή-καλλιτεχνική δημιουργία επαγγελματική αποκατάσταση (εκδόσεις, ραδιόφωνο, τηλεόραση, εκπαίδευση, βιομηχανία του θεάματος)
13
Διάρκεια σπουδών στα βρετανικά ΠΠΣ και ΠΜΣ
Διάρκεια σπουδών στα βρετανικά ΠΠΣ και ΠΜΣ Προπτυχιακά Τριετής φοίτηση, ενώ κάποια έχουν τετραετείς σπουδές, είτε με πρακτική ή με σπουδές 1 έτους στο εξωτερικό Πλήρους φοίτησης (λίγες εξαιρέσεις που προβλέπουν μερική φοίτηση) Μεταπτυχιακά Μονοετής φοίτηση (πλήρης) Διετής φοίτηση (μερική) Κάποια είναι μεγαλύτερης διάρκειας και απαιτήσεων (βλ. MA Creative writing (novel), City University of London; MFA Creative writing, University of Surrey) Συνδυασμός δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (βλ. MA Creative writing, Middlesex University London) Εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως (βλ. MA Novel writing, Middlesex University London) Συνήθως τα MFA είναι μεγαλύτερης διάρκειας
14
Κριτήρια εισαγωγής στα βρετανικά ΠΠΣ και ΠΜΣ
Κριτήρια εισαγωγής στα βρετανικά ΠΠΣ και ΠΜΣ Προπτυχιακά συγκεκριμένα κριτήρια εισαγωγής βαθμός Β στην αγγλική λογοτεχνία ή στη γλώσσα και λογοτεχνία στις εξετάσεις Α level κατά περίπτωση ανοιχτά και σε άλλες κατηγορίες σπουδαστών ηλικιακά μεγαλύτερων, με άλλες σπουδές, αλλά με εμπειρία και διαπιστευτήρια στη συγγραφή Μεταπτυχιακά κριτήριο εισαγωγής σχετικό προπτυχιακό συχνότατα ανοιχτά σε υποψήφιους με λογοτεχνική δραστηριότητα κατάθεση φακέλου υποψηφιότητας, με πρόσφατη δουλειά σε δημιουργικό λόγο
15
Διάρκεια και κριτήρια Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΜΣ) στην Ελλάδα
Δημιουργική Γραφή, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας διετούς φοίτησης (πλήρης) 8 μαθήματα + διπλωματική συνδυαστική επιλογή υποψηφίου (φάκελος υποψηφιότητας, εξετάσεις, συνέντευξη) Δημιουργική γραφή, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο μέχρι 6 έτη (μερική φοίτηση) 10 μαθήματα + διπλωματική εργασία ή/και πρακτική επιλογή με φάκελο υποψηφιότητας Δημιουργική γραφή για τη λογοτεχνία & την εκπαίδευση, ΑΠΘ 9 μαθήματα + διπλωματική συνδυαστική επιλογή (φάκελος υποψηφιότητας, εξετάσεις)
16
Μεθοδολογία διδασκαλίας στα βρετανικά και ελληνικά ΠΠΣ και ΠΜΣ
διαλέξεις σεμινάρια εξ αποστάσεως έρευνα και ατομικές δραστηριότητες ομαδικές εργασίες ηλεκτρονικές πλατφόρμες χρήση βιβλιοθηκών εργαστήρια (workshops) εξατομικευμένη εκπαίδευση (one-to-one tutorials)
17
Αξιολόγηση φοιτητών Αρχές πειραματισμός
διασφάλιση ελευθερίας προσωπικής έκφρασης κλίμα εμπιστοσύνης και στενής συνεργασίας μη εστίαση στο σωστό/ λάθος φάκελος σπουδαστή με ποικιλία δημιουργικών εργασιών (προσωπικών κειμένων) γραπτές δοκιμασίες, εργασίες, παρουσιάσεις (σε μαθήματα λογοτεχνικής θεωρίας και κριτικής) συγγραφή ενός μεγαλύτερου έργου (θεατρικό, μυθιστόρημα) διπλωματική ερευνητική εργασία continual (formative) assessment: συνεχής, πολυμορφική marked (summative) assessment: τελική-με μια εξέταση
18
Διδακτικό προσωπικό στα βρετανικά ΠΜΣ
Συγγραφείς/ποιητές (διάσημοι, βραβευμένοι) Μόνιμοι (π.χ. Benjamin Zephaniah, Brunel University London; Sarah Moss, University of Warwick) Επισκέπτες (π.χ. Jonathan Coe, University of Warwick) Διδάκτορες ερευνητές (University of Edinburgh)
19
Διδακτικό προσωπικό στα ελληνικά ΠΜΣ
ΠΜΣ Δυτ. Μακεδονίας πανεπιστημιακοί-ερευνητές (π.χ. Ε. Γαραντούδης) πανεπιστημιακοί-συγγραφείς (π.χ. Θ. Βαλτινός) συγγραφείς /ποιητές (π.χ. Τ. Πατρίκιος) διακεκριμένοι καλλιτέχνες από διάφορους χώρους (π.χ. Α. Ιωαννίδης) ΕΑΠ πανεπιστημιακοί-ερευνητές
20
Συμπεράσματα Δημιουργική Γραφή ως δημιουργική σκέψη και έκφραση
συνδυασμός με άλλα γνωστικά αντικείμενα πλουραλισμός κειμενικών ειδών οι διδάσκοντες προέρχονται από διάφορους επιστημονικούς και καλλιτεχνικούς χώρους επαγγελματική αποκατάσταση/επαγγελματικά δικαιώματα
21
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας
22
Βιβλιογραφία Andrews, K. (2009). A House Divided: On the Future of Creative Writing”, College English, 71(3). Special Topic: Creative Writing in the Twenty-First Century, pp : National Council of Teachers of English. Boden, M. (1994). Dimensions of Creativity. Massachusetts Institute of Technology: The MIT Press. Brown, D. (1997). Principles of art Therapies. Thorntons. Dawson, P. (2005). Creative Writing and the New Humanities. London and New York: Routledge. Duchense, A. & Legay, T. (1991). La petite fabrique de Litterature. Paris: Magnard. Foucault M. (1979). What is an Author? In J. V. Harari (Ed.) Textual Strategies, Perspectives in Post- Structuralist Criticism (pp ). Ithaca, N.Y: Cornell University Press. Gattenhof, S. & Radvan, M. (2009). In the mouth of the imagination: positioning children as co-researchers and co-artists to create a professional childrens’ theatre production. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 14(2),
23
Βιβλιογραφία (2) Gooch, S. (2001). Writing a play, London: A & C Black. Howarth, P. (2007). Creative Writing and Schiller's Aesthetic Education. The Journal of Aesthetic Education, 41(3), Kristeva J. (1980). The Bounded Text in Desire in Language. New York: Columbia University Press. Light, G. (2002). From the Personal to the Public: Conceptions of Creative Writing in Higher Education, Higher Education, 43(2) (Mar., 2002), Mayers, Τ. (2007). Figuring the Future: Lore and/in Creative Writing. Ιn K Ritter & S Vanderslice (Εds.) Can It Really Be Taught; Resisting Lore in Creative Writing Pedagogy, Portsmouth NH: Boynton/Cook, 1-13. Mearns, H. (1958). Creative Power. New York: Dover. Morley, D. (2007). The Cambridge Introduction to Creative Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Myers, G. D. (2006). The Elephants Teach: Creative Writing Since Chicago: University of Chicago Press.
24
Βιβλιογραφία (3) Radavich, D. (1999). Creative Writing in the Academy. Profession 1999, Ramet, A. (2004). Creative Writing. Oxford: How to Books. Ross, M. (1978). The Creative Arts: London: Heinemann. Swinney, D. A. (1979). Lexical Access During Sentence Comprehension: (Re)Considerations Of Context Effects. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 18, Καρακίτσιος, Α. (2012). Δημιουργική Γραφή: μια άλλη προσέγγιση της λογοτεχνίας ή η επιστροφή της ρητορικής; Κείμενα, 15, ανακτήθηκε από Κωτόπουλος Η. Τ. (συνέντευξη), (30/06/2016). Ανακτήθηκε από interviews/ Κωτόπουλος Η. Τ., (2011). Από την ανάγνωση στη λογοτεχνική ανάγνωση και την παιγνιώδη διάθεση της Δημιουργικής Γραφής. Στο Γ. Παπαντωνάκης & Η.Τ. Κωτόπουλος Τα ετεροθαλή. Αθήνα: Ίων.
25
Βιβλιογραφία (4) Κωτόπουλος, Η. Τ., Βακάλη, Π. Ά., & Ζωγράφου, Μ. (2013). Η δημιουργική γραφή στο νηπιαγωγείο. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κωτόπουλος, Η.Τ. (2014). Πράξη και διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, 5ο Συνέδριο Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών…. Κωτόπουλος, Τριαντάφυλλος (2012). Η νομιμοποίηση της Δημιουργικής Γραφής. Κείμενα, 15, ανακτήθηκε από kotopoulos.pdf. Μουλλά, Ε. (2012). Αναζητώντας τη δημιουργικότητα στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Ο επαναπροσδιορισμός της δημιουργικής «γραφής» στη μεταμοντέρνα πραγματικότητα και την «ψηφιακή» εκπαιδευτική τάξη πραγμάτων. Κείμενα, 15, ανακτήθηκε από moula.pdf. Νικολαίδου, Σ. (2009). Λογοτεχνία και Νέες Τεχνολογίες. Από τη θεωρία στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Κέδρος. Ντιούδη, Α. (2012). Η ιστορία της Δημιουργικής Γραφής. Πράξη και Διδασκαλία στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα μέχρι το Ανέκδοτη Διπλωματική Εργασία. Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή. .
26
Βιβλιογραφία (5) Σουλιώτης, Μ. (1995). Αλφαβητάριο για την ποίηση, Θεσσαλονίκη: Δεδούσης. Σουλιώτης, Μ. (2012). Για το ταλέντο και την έμπνευση, Κείμενα 15, ανακτήθηκε , από Συμεωνάκη, Α. (2012). Δημιουργική Γραφή και θέατρο-θεατρική γραφή και δημιουργία: προσεγγίζοντας τη διδασκαλία της δημιουργικής γραφής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσω της συγγραφής θεατρικού κειμένου, Κείμενα, 15 ανακτήθηκε από simeonaki.pdf.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.