Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΜελέαγρος Βασιλικός Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Η διεργασία της εκπαιδευτικής ομάδας (δυναμική ομάδας & χειρισμός «δύσκολων» περιστατικών)
2
Η ομάδα είναι… Τα μέλη της (άτομα και υπο-ομάδες),
…ένα δυναμικό σύνολο ατόμων, βασισμένο στην αλληλεπίδραση των μελών της (και όχι στην ομοιότητα μεταξύ τους). Τα μέλη της (άτομα και υπο-ομάδες), συσχετίζονται, αλληλεξαρτώνται και συναλλάσσονται.
3
Χαρακτηριστικά ομάδας
Κοινός στόχος Σταθερή σύνθεση μελών Τακτικές συναντήσεις Αίσθηση του «εμείς» Ύπαρξη συντονιστή
4
Δυναμική ομάδας… …είναι η «φύση» των ομάδων, οι «νόμοι» που
επηρεάζουν την εξέλιξή τους, οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των μελών τους, οι ρόλοι που εμφανίζονται και ό,τι γενικά συμβαίνει κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της ομάδας.
5
Επικοινωνιακό “πλέγμα” εκπαιδευτικής ομάδας Πολέμη-Τοδούλου, 2005
6
Στάδια της ομάδας Προσανατολισμού
(αλληλοσύνδεση μελών, καθορισμός διαδικασιών, «συμβόλαιο», δοκιμή στην πράξη, ρόλος εκπ/τή) Αντιπαράθεσης (διαφορές στο προσκήνιο, η ομάδα σε κρίση!) Σύνθεσης (επανακαθορισμός δομής και λειτουργίας) Απόδοσης (επίτευξη στόχων, ικανότητα αυτο-ρύθμισης) Τερματισμού (τερματισμός ή επανεκκίνηση;)
7
Οι ρόλοι … …είναι σύνολα από συμπεριφορές και προσδοκίες για συμπεριφορά… …αποτελούν αλληλένδετους και συμπληρωματικούς «κρίκους» της διεργασίας… … «αναδύονται» διαφορετικοί σε κάθε ομάδα.
8
Βασικές «κατηγορίες» ρόλων
«ηγέτης του έργου» (ειδικός, γραμματέας, βοηθός, αξιολογητής, συνεχώς ερωτών) «ηγέτης της ομάδας» (σχέσεις, ομαδικό πνεύμα, ταυτότητα του «εμείς») «συναισθηματικά υπεύθυνος» (συγκινησιακό βαρόμετρο, γελωτοποιός, εμψυχωτής) «αμφισβητίας/αντιρρησίας» (διεύρυνση πλαισίου, αλλαγή, αυτονομία) «ιδιαίτερος» (πιο προσωπικός προσανατολισμός, διαφορετική αντιμετώπιση ανά ομάδα) «αποδιοπομπαίος» (απορρόφηση συγκινησιακής φόρτισης, αποδοχή και χρησιμότητα λαθών)
9
Ευέλικτοι, μέσω διεργασίας Άκαμπτοι, δοσμένοι Προωθούν τη συνεργασία
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ & ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ (Satir, 1986, στο: Πολέμη-Τοδούλου, 2003) Λειτουργική ομάδα Δυσλειτουργική ομάδα ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ Υψηλή Χαμηλή ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Καθαρή, Συγκεκριμένη Θολή, Γενική-ασαφής Άμεση Έμμεση Ειλικρινής Ανειλικρινής Αμφίδρομη Μονόδρομη ΚΑΝΟΝΕΣ Ευέλικτοι, μέσω διεργασίας Άκαμπτοι, δοσμένοι Προωθούν τη συνεργασία Ανταγωνιστικοί Συνειδητοί Ασυνείδητοι
10
«Δύσκολα» περιστατικά =
Δυσλειτουργία ρόλων √ παγίωση ρόλων √ μη αξιοποίησή τους Διατήρηση συνοχής ομάδας √ συγκρούσεις μεταξύ εκπαιδευομένων √ αντιπαραθέσεις μεταξύ υπο-ομάδων √ εντάσεις μέσα στις υπο-ομάδες «Αντιστάσεις» ομάδας √ βιωματική ≠ «παραδοσιακή» διδασκαλία
11
Δυσκολίες εκπαιδευτών στο συντονισμό εκπαιδευτικής ομάδας:
Η συζήτηση να παραμένει «εντός θέματος» Δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης Ανάπτυξη ισότιμης σχέσης με εκπ/νους Αναγνώριση & αξιοποίηση των ρόλων «Διαχείριση» δυσλειτουργιών στη διεργασία Αναγνώριση & «διαχείριση» προσωπικών συναισθημάτων
12
Εκπαιδευτής και διεργασία ομάδας
Προετοιμασία για τη διεργασία Αναγνώριση και αξιοποίηση των ρόλων Αναγνώριση και «διαχείριση» δυσλειτουργίας Παρατήρηση & συστηματική επεξεργασία διεργασίας (κατά και μετά τη διάρκειά της) «Συν-εξέλιξη» με την ομάδα
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.