Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
2ο Δημοτικό Σχολείο Χίου
ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΛΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ Ταξίδι… Συνεργασία- Επιτυχία- Αυτονομία (Συμπορεύομαι- Τρέχω- Πετώ) 2ο Δημοτικό Σχολείο Χίου
2
Περιγραφή της καλής πρακτικής
Συνεργασία παιδιών για εκπόνηση σχεδίων εργασίας σε ομάδες. Διάχυση θέματος σε ποικιλία μαθημάτων και ανάμειξη συνόλου ειδικοτήτων. «Άνοιγμα» σχολικής τάξης στο ευρύτερο σχολικό περιβάλλον- τοπική κοινωνία- και εκτός νομού. Αυτονόμηση μαθητών και απόκτηση της δεξιότητας να λειτουργούν εκτός στενού σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος.
3
Σκοπός της καλής πρακτικής
Συνεργασία Διαχείριση συναισθημάτων, κρίσεων Αυτονόμηση Ενίσχυση κοινωνικοποίησης
4
Στόχοι της καλής πρακτικής
Να είναι σε θέση οι μαθητές να παρατηρούν και να καταγράφουν ό,τι παρατηρούν. Να συσχετίζουν στοιχεία μεταξύ τους και να βγάζουν συμπεράσματα (π.χ. για τον πολιτισμό που αναπτύσσουν οι άνθρωποι ζώντας με τα διάφορα στοιχεία της φύσης) Να γνωρίζουν και να αναζητούν κοινά- διαφορετικά στοιχεία άλλων κοινωνιών έξω από το μικρόκοσμο τάξης-σχολείου-οικογένειας. Να μάθουν να συνεργάζονται καθώς δουλεύουν ομαδικά και να αντλούν ικανοποίηση και χαρά. Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους.
5
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Οργάνωση ομάδων Σχεδιασμός δραστηριοτήτων και χρονοδιαγράμματος εργασιών Πληροφόρηση για την αναζήτηση πηγών (ηλεκτρονικές διευθύνσεις, βιβλιογραφία κ.α.) Διαχείριση κρίσεων κατά τη διάρκεια των ομαδικών εργασιών Αξιολόγηση όλων των τύπων (αρχική, διαμορφωτική, τελική) σ΄ όλη τη διάρκεια της εφαρμογής για τη διαμόρφωση της πορείας που πιθανά να χρειαζόταν παρέκκλιση από τον αρχικό σχεδιασμό.
6
Ρόλος των μαθητών Άλλοτε ηγετικός στην ομάδα του, άλλοτε συνεργατικός, άλλοτε αξιολογητικός (προς εργασίες άλλων ομάδων), άλλοτε αυτοαξιολογητικός (σαν μέλος ή σύνολο ομάδας), άλλοτε συντονιστικός (παρουσιάσεις κ.α.), άλλοτε εκπονητικός κάτω από καθοδήγηση του δασκάλου ή του καθηγητή ειδικότητας.
7
Εμπλοκή τρίτων στην καλή πρακτική
Έρευνες εκπονήθηκαν στον Η/Υ του σπιτιού με εκτύπωση συγκεκριμένου υλικού. Έγινε αναζήτηση βιβλιογραφίας ή φωτογραφικού υλικού και εκτός βιβλιοθήκης σχολείου. Διερευνήθηκαν γνώσεις σχετικές με το θέμα στο οικογενειακό περιβάλλον. Μεταφέρθηκε η νέα γνώση σε αυτό το περιβάλλον με σκοπό να γίνουν αλλαγές στην οικογενειακή καθημερινότητα και να λυθούν «παρεξηγήσεις». Η νέα γνώση μεταφέρθηκε και εκτός σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος με σκοπό να γίνει διάχυσή της στην τοπική κοινωνία και ακόμα πιο πέρα (σε άλλη πόλη/εις).
8
Εμπόδια που παρουσιάστηκαν
Κάποια χρονικά περιθώρια εκπόνησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων καταστρατηγήθηκαν λόγω εμβόλιμης παρουσίας άλλων δραστηριοτήτων και άλλων λόγων (π.χ. απουσιών, μη συγκέντρωσης αρκετού υλικού κ.τ.λ.). Άλλαξαν κάποιες δραστηριότητες, δίνοντας τη θέση τους σε άλλες, όταν το ενδιαφέρον των παιδιών φαινόταν μειωμένο. Υπήρξαν αντιδράσεις κάποιων γονέων, όταν οι δραστηριότητες απαιτούσαν απομάκρυνση των παιδιών από το οικογενειακό τους περιβάλλον, χωρίς την παρουσία τους (μόνο με τη συνοδεία των δασκάλων).
9
Παρουσίαση καλής πρακτικής
Δραστηριότητες: Ομαδικά παιχνίδια- αθλήματα, κατασκευές, κολλάζ, συγκέντρωση υλικού και πληροφοριών, επιλογή και ομαδοποίησή τους, εκπόνηση σχεδίων εργασίας, μπροσούρας, παρουσίασή τους εντός και εκτός σχολικής τάξης, εκδηλώσεις κοινωνικού περιεχομένου (χριστουγεννιάτικο bazaar, κυνήγι κρυμμένου θησαυρού στο κάστρο, επίσκεψη στο Ειδικό Σχολείο, στο Γηροκομείο, στο Κ.Π.Ε. Φλώρινας, στο Δ. Σχολείο Αγ. Γερμανού …)
10
Συνεργασία- Κοινωνικοποίηση- Αυτονομία
Στόχοι: Καθώς αναφέρθηκαν προηγουμένως, συνοπτικά θα μπορούσαν να καλυφθούν από το τρίπτυχο: Συνεργασία- Κοινωνικοποίηση- Αυτονομία
11
Αφόρμηση Αφόρμηση πριν από κάθε δραστηριότητα γινόταν κατά περίπτωση με διαφορετικές τεχνικές (παρουσίαση εποπτικού υλικού, παρακολούθηση σχετικού βίντεο, ανάγνωση κειμένων από λογοτεχνικά ή επιστημονικά βιβλία και φυσικά με στοχευμένες ερωτήσεις ή κατά το σχολιασμό ταινίας με σχετική θεματική.
12
Διερευνητικές ερωτήσεις
Ο ρόλος των διερευνητικών ερωτήσεων (που διέφεραν κατά περίπτωση) ήταν να ανιχνευθούν οι προηγούμενες γνώσεις των παιδιών, καθώς και η ύπαρξη παγιωμένων αντιλήψεων- παρεξηγήσεων.
13
Αποτίμηση Στο ξεκίνημα υλοποίησης του προγράμματος διαπιστώθηκε πως υπάρχουν διαμορφωμένες «παρεούλες» παιδιών, ενώ κάποιοι μαθητές δεν ήταν τόσο επιθυμητοί στις ομάδες. Έτσι λοιπόν, κάποιοι συνδυασμοί παιδιών αρχικά αποφεύγονταν διακριτικά. Στη συνέχεια όμως ενισχύθηκε το δέσιμο των παιδιών και τους έγινε πιο εύκολο να αποδέχονται τη συνεργασία με οποιοδήποτε παιδί έμπαινε στην ομάδα τους. Η ψυχαγωγική παρουσίαση κομματιού της δουλειάς (παιχνίδι, μουσική, χορός, αυτοσχεδιασμός, καλλιτεχνική έκφραση) οδήγησε στο συμπέρασμα : Από το παιχνίδι στην εργασία- πιο εύκολη η συνεργασία. Με συγκεκριμένες δράσεις (αδελφοποίηση με άλλα σχολεία, επαφή και αλληλεπίδραση με ντόπιους…) έγινε πιο ομαλά η κοινωνικοποίηση των λιγότερο κοινωνικών παιδιών και ενισχύθηκε αυτή των υπολοίπων.
14
Προστιθέμενη αξία/ Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής
Σαφής αλλαγή συμπεριφοράς- υπευθυνότητας παιδιών. Βελτίωση σχέσεων ακόμα και μεταξύ παιδιών περιθωριοποιημένων, μεγαλύτερη συνοχή ομάδας. Ομαλή μετάβαση (και εκ μέρους των γονέων) από την εξάρτηση του παιδιού από τους γονείς σταδιακά στην αυτονόμησή του. Επέκταση συνεργασίας των παιδιών και εκτός σχολείου- μαθημάτων σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα.
15
Γενική αποτίμηση Το σχολείο ανοίγεται στην κοινωνία.
Ενισχύονται οι δεσμοί μαθητών μεταξύ τους και με τους εκπαιδευτικούς. Αυξάνεται το ενδιαφέρον των μαθητών. Οι «συμβουλές» εμπεδώνονται μέσα από δράσεις. «Λειαίνονται» οι διαφορές στο μαθησιακό επίπεδο. Αποδεσμεύονται τα παιδιά από εξαρτήσεις που καθυστερούν την ωρίμανσή τους. Στη σχολική καθημερινότητα υπάρχει περισσότερη χαρά.
16
Συμπεράσματα Αξίζει να τολμήσει ο δάσκαλος να αποδεσμεύσει τα παιδιά από το στενό σχολικό αλλά και οικογενειακό περιβάλλον και να τα εκθέσει σε ελεγχόμενο νέο περιβάλλον για να μάθουν έννοιες όπως υπευθυνότητα- κοινωνικότητα- αυτοδιαχείριση. Πρέπει να σημειωθεί ότι όλα αυτά απαιτούν πολλαπλάσια οργάνωση, ενημέρωση, δραστηριοποίηση του εκπαιδευτικού, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει ανάγκη περιορισμού διδακτέας ύλης και εφαρμογής πιο ευέλικτου αναλυτικού προγράμματος. Επίσης η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των γονέων είναι απαραίτητη για την υλοποίηση κάθε τέτοιας πρακτικής.
17
Ωραία τα λόγια … ώρα για δράση!
19
Προετοιμασία για την περιβαλλοντική εκδρομή.
20
Πάμε Φλώρινα…..
21
……στις Πρέσπες!!!
22
Σε λίγα λεπτά πετάμε….
23
Θεσσαλονίκη αφήσαμε, Βεργίνα για να πάμε…
24
Η Φλώρινα θα μας φιλοξενήσει τρεις μέρες!
25
Μα δεν είναι όλα όπως θα τα θέλαμε…
26
ή όπως θα ήθελαν οι <<ντόπιοι>>.
27
Το βράδυ στον πεζόδρομο, χορός, ρυθμός και κέφι…
28
Τις Πρέσπες τις θαυμάσαμε…..
32
Πολλά παιδιά γνωρίσαμε σε ορεινό σχολείο….
33
….χορέψαμε, γελάσαμε… …μα είπαμε αντίο…
34
Στο σπήλαιο της Καστοριάς… ο δράκος περιμένει….
35
Στην Έδεσσα….
36
…τρεχούμενα νερά….
37
..στον καταρράχτη!
38
Το πρόγραμμά μας έληξε… και να, η Χίος, να τη!!!
39
Να και το τραγούδι των παιδιών, που έγραψαν και τραγούδησαν!
Τι ωραία που περάσαμε, στης Φλώρινας τα μέρη, και τώρα που γυρίζουμε ποιος θα μας συνεφέρει. Πρωί- πρωί ξυπνούσαμε, μισά τα όνειρά μας, το πρωινό που τρώγαμε, γέμιζε την κοιλιά μας. Μετά σε κάθε διαδρομή, γύριζαν όλα γύρω, και όταν στάση κάναμε θέλαμε πίτα-γύρο. Θεσσαλονίκη αφήσαμε, Βεργίνα για να πάμε, Φρόνιμοι πόσο ήμασταν δεν σας το μαρτυράμε. Κι όταν στο Lingos φτάνουμε, κανείς δεν κλείνει μάτια, κι η Κατερίνα έπαιζε στ’ ακορντεόν κομμάτια. Τα βράδια στον πεζόδρομο, χορός, ρυθμός και ντέφι, Το 2ο ακουγότανε σκορπώντας πάντα κέφι. Νυμφαίο επισκεφθήκαμε, αρκούδες για να δούμε, τις Πρέσπες τις θαυμάσαμε πολλά έχουμε να πούμε. Στο σπήλαιο της Καστοριάς, ο δράκος περιμένει, Κανέναν μας δεν έφαγε, με άλλους ας χορταίνει. Πολλά παιδιά γνωρίσαμε, σε ορεινό σχολείο, στο μπάσκετ στο ποδόσφαιρο, χάσαμε και στα δύο. Στην Έδεσσα, τρεχούμενα νερά στον καταρράχτη, το πρόγραμμά μας έληξε και να! Η Χίος να τη! Στο δρόμο που πηγαίναμε πολλά Ευρώ ξοδεύαμε, λεφτά εδώ, δώρα εκεί και όλοι είμαστε ταπί. Γλυκιά μανούλα και μπαμπά, μας λείψατε λιγάκι, γι’ αυτό και επιστρέφουμε στ’ ωραίο μας νησάκι.
40
Οικογενειακές βιβλιοθήκες
Βιβλιογραφία- Πηγές Σχολική βιβλιοθήκη Οικογενειακές βιβλιοθήκες Διαδίκτυο Πηγές μπροσούρας:50 Simple Things Kids can do to save the Earth, Marydele Donnelly
41
Καλό καλοκαίρι σε όλους!!!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.