Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Θεοδώρα Μπόντσιου, Λογοθεραπεύτρια M.A., M.Ed.
2
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΟΣ; (CPLOL-LCSTL 1990 και 1994)
Ο Λογοπεδικός είναι ο επιστήμονας που φέρει την ευθύνη της πρόληψης, αξιολόγησης, θεραπείας και επιστημονικής μελέτης της ανθρώπινης επικοινωνίας και των διαταραχών που συνδέονται με αυτή. CPLOL-LCSTL:Permanent Committee of EU Speech Therapists and Logopedists – Μόνιμη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών. Ευρωπαϊκό Επαγγελματικό Προφίλ του Λογοπεδικού.
3
Η ανθρώπινη επικοινωνία περικλείει όλες τις λειτουργίες που έχουν σχέση με την κατανόηση και την έκφραση του προφορικού και γραπτού λόγου, καθώς επίσης και με όλες τις κατάλληλες μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας.
4
ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΟΥ (Ομάδα Πρόληψης ΠΣΛ 2003)
ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΟΥ (Ομάδα Πρόληψης ΠΣΛ 2003) ΠΡΟΛΗΨΗ ◊ Εκπαίδευση ◊ Ενημέρωση ◊ Έγκαιρη διερεύνηση με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση μιας διαταραχής ◊ Κατάλληλη παρέμβαση στο άτομο και στο περιβάλλον του Μπόντσιου Θ., Βλασσοπούλου Μ., Λαμπρινού Α., Χρυσομμάλλη Μ. (2003) Σημειώσεις για την πρόληψη διαταραχών λόγου και επικοινωνίας στην προσχολική ηλικία. Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών.
5
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Συνεχή διεργασία που απαιτεί την συνεργασία ειδικών από άλλους επιστημονικούς κλάδους.
Ο Λογοπεδικός φτάνει στη διάγνωση με τη βοήθεια αντικειμενικών διαδικασιών και κλινικής παρακολούθησης και διατυπώνει τη θέση του για τη φύση και διάρκεια της παρέμβασης.
6
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Είναι άμεση ή έμμεση. Έχει διαστάσεις τεχνικές, διαπροσωπικές και κοινωνικές. Ο Λογοπεδικός συγκεντρώνει επιστημονικές γνώσεις και αρμοδιότητες, ώστε να προσφέρονται οι καλύτερες συνθήκες, στο σύνολό τους, στο μαθητή για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες στον λόγο και στην επικοινωνία.
7
Η Λογοπεδική επιστήμη, η λογοθεραπεία είναι ένα επάγγελμα στη διασταύρωση των ανθρωπιστικών και εφαρμοσμένων επιστημών.
8
Ο λογοπεδικός καλείται να ενημερώσει τον εκπαιδευτικό και κυρίως να εδραιώσει μια συνεργασία μαζί του, να αποσαφηνίσει θέματα ορολογίας που σχετίζονται με τη λογοπεδική, αλλά και θέματα που αφορούν το λόγο, την επικοινωνία και τις διαταραχές τους. Όλα αυτά, βεβαίως, με τρόπο διακριτό, στο πλαίσιο της αναζήτησης μιας αποτελεσματικής συνεργασίας.
9
Η ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΟΥ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ο λογοθεραπευτής καλείται να βοηθήσει το μαθητή να μεγιστοποιήσει τις επικοινωνιακές του δεξιότητες προκειμένου να ενισχύσει τη διαδικασία της μάθησης.
10
Ο λογοθεραπευτής σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα για την πρόληψη των διαταραχών λόγου και επικοινωνίας Για συγκεκριμένο μαθητή Για ομάδα μαθητών Για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών Για την ανάπτυξη καλών εκπαιδευτικών πρακτικών Για την ενημέρωση των γονέων Για την ευαισθητοποίηση της κοινότητας Για τον έγκαιρο εντοπισμό και ανίχνευση
11
Η συμβολή του λογοθεραπευτή στο σχεδιασμό του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης
15
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Οποιοσδήποτε τρόπος, λεκτικός ή μη λεκτικός, μέσω του οποίου ένα άτομο ανταλλάσσει / ανακοινώνει βιώματα, ιδέες, γνώσεις και συναισθήματα με/σε ένα άλλο.
16
ΓΙΑΤΙ ΜΙΛΑΜΕ; Για να δώσουμε πληροφορίες Για να πάρουμε πληροφορίες
Για να περιγράψουμε ένα γεγονός την ώρα που γίνεται Για να προτρέψουμε τον ακροατή να κάνει, να πιστέψει ή να αισθανθεί κάτι Για να εκφράσουμε τους σκοπούς μας, το τι πιστεύουμε ή τι αισθανόμαστε
17
Για να δείξουμε ότι έχουμε διάθεση για επικοινωνία
Για να λύσουμε προβλήματα Για να διασκεδάσουμε τους άλλους Για τη μαγική σκέψη, για την ποίηση, για να πείσουμε τον εαυτό μας να κάνουμε κάτι Για να πούμε ποιοι είμαστε
18
ΜΟΝΤΕΛΟ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΜΟΝΤΕΛΟ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Πρόσληψη Μηνύματος (Ακοή) Ακουστική Επεξεργασία (Προσοχή, Μνήμη, Ακουστική Αντίληψη) Γλωσσολογική Επεξεργασία (Φωνολογική, Συντακτική, Σημασιολογική, Πραγματολογική) Γνωστική Επεξεργασία (Κατανόηση, Λεξιλόγιο)
19
(Σύνθεση, Ανάκληση Λέξεων, Σχηματισμός Προτάσεων, Κινητικός
Παραγωγή Μηνύματος (Σύνθεση, Ανάκληση Λέξεων, Σχηματισμός Προτάσεων, Κινητικός Προγραμματισμός) Εκπομπή Μηνύματος (Άρθρωση)
20
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΣ ΔΟΜΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΗ
21
ΔΟΜΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΦΘΟΓΓΟΙ ΦΩΝΗΜΑΤΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΜΟΡΦΗΜΑΤΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΛΕΞΕΩΝ ΣΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
22
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ ΝΟΗΜΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
23
ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΟΝΙΟΓΛΩΣΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
24
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ Βιολογικοί ◊ Να ακούει ικανοποιητικά το ακουστικό ερέθισμα. ◊ Να έχει τη δυνατότητα να παράγει λαρυγγικό ήχο και να μπορεί να τον μετατρέψει με τη βοήθεια των αρθρωτικών οργάνων στους φθόγγους της γλώσσας του. ◊ Να έχει τη γνωστική ικανότητα συμβολοποίησης και τη δυνατότητα επεξεργασίας.
25
◊ Να έχει ορισμένες ψυχογλωσσολογικές ικανότητες, όπως ακουστική μνήμη, διαφοροποίηση ήχων και ακουστικές ακολουθίες. ◊ Να έχει την ικανότητα να χειρίζεται τους κανόνες της γλώσσας, όπως φωνολογικούς, σημασιολογικούς και συντακτικούς κανόνες.
26
Συναισθηματικοί ◊ Να έχει κάποιους σημαντικούς ανθρώπους με τους οποίους να θέλει να επικοινωνήσει. ◊ Να υπάρχει ένα περιβάλλον που να ευνοεί και να ενθαρρύνει την επικοινωνία.
27
Εάν δεν υπάρχουν καλές ή κατάλληλες συνθήκες σε έναν ή περισσότερους
Εάν δεν υπάρχουν καλές ή κατάλληλες συνθήκες σε έναν ή περισσότερους τομείς, τότε αυτό μπορεί να έχει συνέπειες στην φυσιολογική ανάπτυξη του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας.
28
ΠΩΣ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ;
Η κατάκτηση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων στο παιδί εξαρτάται άμεσα από τη συμμαχία παιδιού-γονιού
29
◊ Ο γονιός συνειδητά ή ασυνείδητα τροποποιεί την ομιλία του
◊ Ο γονιός συνειδητά ή ασυνείδητα τροποποιεί την ομιλία του. ◊ Η μητέρα είναι ευαίσθητη στις επικοινωνιακές ανάγκες του παιδιού της. ◊ Η μητέρα απευθύνεται στο παιδί στο επίπεδο που βρίσκεται η γλωσσική του ικανότητα. ◊ Η μητέρα ερμηνεύει τις προσπάθειες του παιδιού, δίνοντάς του την ικανοποίηση ότι έγινε κατανοητό. ◊ Η μητέρα χρησιμοποιεί απλές καθημερινές δραστηριότητες για να «μάθει» στο παιδί της τη γλώσσα του.
30
ΠΩΣ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΕΙ Ο ΓΟΝΙΟΣ ΣΕ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ;
ΠΩΣ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΕΙ Ο ΓΟΝΙΟΣ ΣΕ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ; Ονομάζει. Περιγράφει. Εξηγεί. Προβάλει.
31
Μιλάει συμβολικά. Μιλάει για το μέλλον. Μιλάει για συναισθήματα.
32
ΠΩΣ Ο ΓΟΝΙΟΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΟ «ΕΡΓΟ» ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ;
ΠΩΣ Ο ΓΟΝΙΟΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΟ «ΕΡΓΟ» ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ; Όταν δίνει χρόνο στο παιδί να του δείξει τι το ενδιαφέρει. Όταν δίνει ευκαιρίες για επικοινωνία. Όταν δεν βομβαρδίζει το παιδί με ερωτήσεις.
33
Για περισσότερες πληροφορίες
34
Ευχαριστώ πολύ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.