Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνικές Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμού Κληρονομικότητα Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Παναγιώτης Τσαπάρας

2 Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

3 ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Πολυμορφισμός – Αφηρημένες κλάσεις Interfaces (διεπαφές)

4 Κληρονομικότητα Employee
Οι παράγωγες κλάσεις κληρονομούν τα πεδία και τις μεθόδους της βασικής κλάσης και έχουν και δικά τους πεδία και μεθόδους. name hiringDate getName getHiringDate HourlyEmployee SalariedEmployee hours wageRate getPay annualSalary getPay

5 Late Binding Employee e; e = new HourlyEmployee();
System.out.println(e); e = new SalariedEmployee(); Employee name hiringDate getName getHiringDate toString Late Binding: O κώδικας που εκτελείται για την toString() εξαρτάται από την κλάση του αντικειμένου την ώρα της κλήσης (HourlyEmployee ή SalariedEmployee) και όχι την ώρα της δήλωσης (Employee). HourlyEmployee SalariedEmployee hours wageRate getPay toString annualSalary getPay toString

6 Αφηρημένες κλάσεις Employee public abstract double getPay(); name
hiringDate getName getHiringDate toString getPay Μια αφηρημένη μέθοδος δηλώνεται σε μια γενική κλάση και ορίζεται σε μια πιο εξειδικευμένη κλάση. Οι κλάσεις με αφηρημένες μεθόδους είναι αφηρημένες κλάσεις. Δεν μπορούμε να ορίσουμε αντικείμενα αφηρημένων κλάσεων. Οι παράγωγες ενυπόστατες κλάσεις πρέπει να υλοποιούν τις αφηρημένες μεθόδους. HourlyEmployee SalariedEmployee hours wageRate getPay toString annualSalary getPay toString

7 Αφηρημένες κλάσεις Employee name hiringDate getName getHiringDate
toString sameSalary getPay public boolean sameSalary(Employee other) { if(this.getPay() == other.getPay()){ return true; } return false Μια αφηρημένη μέθοδος μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέσα σε άλλες μεθόδους της αφηρημένης κλάσης. HourlyEmployee SalariedEmployee hours wageRate getPay toString annualSalary getPay toString

8 Interfaces EmployeePay getPay Employee public interface EmployeePay {
public double getPay(); } public abstract Employee implements EmployeePay name hiringDate getName getHiringDate toString sameSalary getPay Ένα interface ορίζει μια βασική λειτουργικότητα (μεθόδους). Μία κλάση υλοποιεί το interface, δηλ. υλοποιεί τις μεθόδους του interface. Μια κλάση μπορεί να υλοποιεί παραπάνω από ένα interfaces. HourlyEmployee SalariedEmployee hours wageRate getPay toString annualSalary getPay toString

9 Βρείτε τα λάθη Στο πρόγραμμα στην επόμενη διαφάνεια υπάρχουν διάφορα λάθη Ποια είναι?

10 public class Car extends Vehicle { private int gas;
public abstract class Vehicle { private int position = 0; public Vehicle(int pos){ position = pos; } public abstract void move(); public void print() System.out.println("position = " + position); public class Car extends Vehicle { private int gas; public Car(int pos, int gas){ position = pos; this.gas = gas; } public void drive(){ position += 10; gas -= 10; public void print(){ super.print(); System.out.println("gas =" + gas); public class Example { public static void main(String[] args){ Vehicle[] V = new Vehicle[3]; V[0] = new Car(0,100); V[1] = new Bike(); V[0].drive(); V[0].print(); V[1].move(); V[1].print(); V[2] = new Vehicle(0); } public class Bike extends Vehicle { public void move(){ position ++; }

11 public class Car extends Vehicle { private int gas;
public abstract class Vehicle { private int position = 0; public Vehicle(int pos){ position = pos; } public abstract void move(); public void print() System.out.println("position = " + position); public class Car extends Vehicle { private int gas; public Car(int pos, int gas){ position = pos; this.gas = gas; } public void drive(){ position += 10; gas -= 10; public void print(){ super.print(); System.out.println("gas =" + gas); public class Example { public static void main(String[] args){ Vehicle[] V = new Vehicle[3]; V[0] = new Car(0,100); V[1] = new Bike(); V[0].drive(); V[0].print(); V[1].move(); V[1].print(); V[2] = new Vehicle(0); } public class Bike extends Vehicle { public void move(){ position ++; }

12 public abstract class Vehicle { protected int position = 0; public Vehicle(){ } public Vehicle(int pos){ position = pos; public int getPosition{ return position public void setPosition(int pos){ public abstract void move(); public void print() System.out.println("position = " + position); Το πεδίο position πρέπει να είναι protected εφόσον το χρησιμοποιούν και οι παράγωγες κλάσεις ή να ορίσουμε getPosition και setPosition μεθόδους. Πρέπει να ορίσουμε και ένα κενό constructor, ή να καλούμε την super μέσα στις παράγωγες κλάσεις.

13 public Car(int pos, int gas){
O constructor δουλεύει μόνο αν έχουμε constructor χωρίς ορίσματα στην Vehicle. Αλλιώς χρειαζόμαστε αυτό τον constructor: public Car(int pos, int gas){ super(pos); this.gas = gas; } public class Car extends Vehicle { private int gas; public Car(int pos, int gas){ position = pos; this.gas = gas; } public void move(){ setPosition(getPosition() + 10); gas -= 10; public void print(){ super.print(); System.out.println("gas =" + gas); H Car πρέπει να υλοποίει την μέθοδο move.

14 public class Bike extends Vehicle { public void move(){ position ++; }
O constructor (ή μάλλον η έλλειψη του) δουλεύει μόνο αν έχουμε constructor χωρίς ορίσματα στην Vehicle. Αλλιώς χρειαζόμαστε αυτό τον constructor: public Bike(){ super(0); }

15 public static void main(String[] args){ Vehicle[] V = new Vehicle[2];
public class Example { public static void main(String[] args){ Vehicle[] V = new Vehicle[2]; V[0] = new Car(0,100); V[1] = new Bike(); V[0].move(); V[0].print(); V[1].move(); V[1].print(); // V[2] = new Vehicle(0); } Δεν μπορούμε να ορίσουμε αντικείμενο τύπου Vehicle γιατί είναι αφηρημένη κλάση. Ερωτήσεις: Υπάρχει πρόβλημα με την εντολή Vehicle[] V = new Vehicle[2]; ? Ποια print καλείται για τo αντικείμενο V[0]? Ποια για το V[1]? Γιατί? Τι θα τυπώσει το πρόγραμμα?

16 public abstract class EngineVehicle extends Vehicle {
Υπάρχει κάποιο λάθος σε αυτό τον ορισμό? public abstract class EngineVehicle extends Vehicle { protected int gas; public EngineVehicle(int pos, int gas){ super(pos); this.gas = gas; } Όχι. Εφόσον η EngineVehicle είναι αφηρημένη δεν χρειάζεται να ορίσουμε την αφηρημένη μέθοδο move.

17 Ένα μεγάλο παράδειγμα Θέλουμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα που διαχειρίζεται το πορτοφόλιο (portofolio) ενός χρηματιστή. To portofolio έχει μετοχές (stocks), μετοχές που δίνουν μέρισμα (divident stocks), αμοιβαία κεφάλαια (mutual funds), και χρήματα (cash). Για κάθε μια από αυτές τις αξίες (assets) θέλουμε να υπολογίζουμε την τωρινή της αποτίμηση (market value) και το κέρδος (profit) που μας δίνει. Μετά θέλουμε να υπολογίσουμε τη συνολική αξία του πορτοφόλιου και το συνολικό κέρδος.

18 Λεπτομέρειες Cash: Δεν μεταβάλλεται η αξία του, δεν έχει κέρδος.
Stocks: H αξία του είναι ίση με τον αριθμό των μετοχών επί την αξία της μετοχής. Το κέρδος είναι η διαφορά της τωρινής αποτίμησης με το κόστος αγοράς. Mutual Funds: Παρόμοια με τα Stocks αλλά ο αριθμός των μετοχών που μπορούμε να έχουμε είναι πραγματικός αριθμός αντί για ακέραιος. Dividend Stocks: Όμοια με τα Stocks αλλά στο κέρδος προσθέτουμε και τα μερίσματα.

19 Stock MutualFunds DividendStock Cash symbol number: int cost current price getMarketValue getProfit symbol number: double cost current price getMarketValue getProfit amount getMarketValue getProfit symbol number: int cost current price dividends getMarketValue getProfit Πως μπορούμε να βελτιώσουμε το σχεδιασμό των κλάσεων?

20 Σχεδιασμός Βλέπουμε ότι υπάρχουν διάφορα κοινά στοιχεία μεταξύ των διαφόρων οντοτήτων που μας ενδιαφέρουν Χρειαζόμαστε για κάθε asset μια συνάρτηση που να μας δίνει το market value και μία που να υπολογίζει το profit. Για τα share assets (stocks, dividend stocks, mutual funds) το κέρδος είναι η διαφορά της τωρινής τιμής με το κόστος. Η τιμή των dividend stocks υπολογίζεται όπως αυτή την απλών stocks απλά προσθέτουμε και το μέρισμα.

21 Η DividentStock έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με την Stock και απλά αλλάζει ο τρόπος που υπολογίζεται η αποτίμηση ώστε να προσθέτει τα dividents. Stock MutualFund Cash symbol number: int cost current price getMarketValue getProfit symbol number: double cost current price getMarketValue getProfit amount getMarketValue getProfit DividendStock dividends getMarketValue Πως αλλιώς μπορούμε να βελτιώσουμε το σχεδιασμό?

22 Η getProfit είναι ουσιαστικά η ίδια για όλα τα shares: τωρινή αποτίμηση μείον το κόστος. Μπορούμε να ορίσουμε μια κοινή getProfit ορίζοντας μια αφηρημένη κλάση ShareAsset. ShareAsset symbol cost current price getProfit getMarketValue public abstract double getMarketValue(); public double getProfit(){ return getMarketValue() - cost; } Stock MutualFund Cash amount getMarketValue getProfit number: int getMarketValue number: double getMarketValue DividendStock dividends getMarketValue Επιπλέον βελτίωση?

23 Asset getMarketValue getProfit ShareAsset symbol cost current price getProfit getMarketValue Stock MutualFund Cash amount getMarketValue getProfit number: int getMarketValue number: double getMarketValue DividendStock Εφόσον όλες οι αξίες έχουν τις ίδιες μεθόδους μπορούμε πλέον να τα βάλουμε όλα κάτω από το ίδιο Interface. dividends getMarketValue

24 Χρήση του Interface Asset.
import java.util.*; public class Portofolio { public static void main(String[] args){ ArrayList<Asset> myPortofolio = new ArrayList<Asset>(); myPortofolio.add(new Cash(1000)); Stock msft = new DividendStock("MSFT", 100, 39.5); myPortofolio.add(msft); MutualFund fund = new MutualFund("FUND", 10.5, 30); myPortofolio.add(fund); fund.setCurrentPrice(40); fund.purchase(3.5, 40); msft.setCurrentPrice(40); Stock appl = new Stock("APPL", 10, 100); myPortofolio.add(appl); appl.setCurrentPrice(97); double totalValue = 0; double totalProfit = 0; for (Asset a:myPortofolio){ System.out.println(a+"\n"); totalValue += a.getMarketValue(); totalProfit += a.getProfit(); } System.out.println("\nTotal value = "+ totalValue); System.out.println("Total profit = "+ totalProfit); Χρήση του Interface Asset. Χρήση των μεθόδων του Interface.

25 Τέλος Ενότητας

26 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

27 Σημειώματα

28 Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου
Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ.

29 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Παναγιώτης Τσαπάρας. «Τεχνικές Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμού. Κληρονομικότητα». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

30 Σημείωμα Αδειοδότησης
Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1]


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google