Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Φυσική κατάσταση, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες για όλους τους μαθητές Αν Καθηγητής Εμμανουήλ Κ Σκορδίλης Διάλεξη: Σκορδίλης Ε, Χρυσάγης Ν, Γραμματοπούλου Ε, & Καλύβας Β

2 Τι είναι η ένταξη; Ορίζοντας την ένταξη
Ορισμός Η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στη ‘γενική’ σχολική τάξη όπου συνυπάρχουν δημιουργικά μαθητές/ τριες με και χωρίς αναπηρία, χωρίς αποκλεισμούς, με στόχο πάντα να αναπτύξουν στο μέγιστο τις δυνατότητες τους

3 Βίντεο 1

4 Νόμος 2817/2000, 3599/2008 Στόχος της διαδικασίας ένταξης είναι η από κοινού συμβίωση και συμμετοχή όλων των ανθρώπων στη διαμόρφωση της κοινωνικής πραγματικότητας και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ευρύτερης πολιτικής και εκπαιδευτικής πρακτικής (Ζώνιου-Σιδέρη, 2000) Την εκπαιδευτική πολιτική, με τη σειρά της διαμορφώνουν ευρύτερες κοινωνικές-οικονομικές σχέσεις και δυναμικές Υιοθετώντας με αυτόν τον τρόπο την μορφή ενός σύγχρονου σχολείου που βασίζεται στην αρχή της ισοτιμίας και στοχεύει να ανταποκριθεί στις ανάγκες όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα τους χαρακτηριστικά (Unesco, 1994), η παροχή των υπηρεσιών εκπαίδευσης μοιράζεται σε όλους τους μαθητές, με γνώμονα πάντα τις δυνατότητες τους

5 Αναπηρία-Disability Η αναπηρία είναι ελάχιστα κατανοητή από την ‘πλειοψηφία’ των ανθρώπων. Σε δυτικές κοινωνίες, 1 στους 6 ανθρώπους παρουσιάζει κάποια μορφή αναπηρίας σε κάποια στιγμή της ζωής του που μπορεί είτε να ‘κρατήσει’ για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα, είτε να παραμείνει (Sherrill, 1997) Γενικότερα, άτομα με αναπηρίες ονομάζονται εκείνα που για λόγους είτε νοητικούς, συναισθηματικούς, αισθητηριακούς, κινητικούς, υγείας, συνθηκών διαβίωσης κοκ χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση (εξατομίκευση, προσαρμογές) για να αναπτύξουν τις ικανότητες τους (Sherrill, 2004) Μπαμπινιώτης (2002): ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ αρχαία λέξη από: ανα + πηρός, δηλαδή μη αρτιμελής, χωλός, τυφλός, κλπ. Η απώλεια, συνήθως μόνιμη, της υγείας, λόγω βλάβης και διαταραχής, έμφυτης ή επίκτητης, ορισμένων σωματικών, ψυχικών ή πνευματικών λειτουργιών του οργανισμού. ΑΝΤΙΘΕΤΟ: Αρτιμέλεια

6 Ορισμοί Impairment: Any loss or abnormality of psychological, physiological, or anatomical structure or function Disability: Any restriction or lack (resulting from impairment) of ability to perform an activity in the manner or within the range considered normal for a human being Handicap: A disadvantage for a given individual, resulting from impairment or disability, that limits or prevents the fulfillment of a role that is normal, depending on age, sex, social, and cultural factors, for that individual Steadward, R., Wheeler, G., & Watkinson, J. (2003). Adapted Physical Activity. Edmonton, Alberta, Canada: The University of Alberta Press.

7 Διεθνής ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, Αναπηρίας και Υγείας (International Classification of Functioning and Health, ICF) WHO, 2001 Σκορδίλης & Χρυσάγης

8 Διεθνής ταξινόμηση της Λειτουργικότητας, Αναπηρίας Υγείας (ICF)
Η λειτουργικότητα ενός ατόμου είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης μεταξύ της κατάστασης της υγείας και των παραγόντων πλαισίου (περιβαλλοντικοί –ατομικοί)

9 Βίντεο 1α, 1β, 1γ & 1δ

10 Ηθικοί- ανθρωπιστικοί λόγοι Βελτίωση των τεχνικών διδασκαλίας
Επιχειρήματα υπέρ της ένταξης και ενσωμάτωσης μαθητών με και χωρίς αναπηρίες Ηθικοί- ανθρωπιστικοί λόγοι Βελτίωση των τεχνικών διδασκαλίας Ομοιότητες στους στόχους γενικής και ειδικής αγωγής Οικονομικοί λόγοι

11 Φ.Α. για ένταξη και ενσωμάτωση
ΔΙΑΦΟΡΕΣ Φ.Α. για ένταξη και ενσωμάτωση ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ Φ.Α. Επίκεντρο του προγράμματος είναι ο κάθε μαθητής εξατομικευμένα και οι κινητικές του ικανότητες ή αδυναμίες. Επίκεντρο του προγράμματος είναι να διδαχθεί αυτούσιο ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο της Φυσικής Αγωγής σε όλους τους μαθητές. Το περιεχόμενο και τα αντικείμενα της Φυσικής Αγωγής (αθλοπαιδιές, παιχνίδια, χορός, φυσικές δραστηριότητες και δοκιμασίες) αποτελούν το μέσο του καθηγητή φυσικής αγωγής για την επίτευξη των εξατομικευμένων εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών του. Το περιεχόμενο και τα αντικείμενα της Φυσικής Αγωγής (αθλοπαιδιές, παιχνίδια, χορός, φυσικές δραστηριότητες και δοκιμασίες) και η εκμάθηση τους αποτελούν αυτοσκοπό για το πρόγραμμα. Ο σκοπός του προγράμματος είναι σαφής – εξατομικευμένος και αναπτυξιακός Ο σκοπός του προγράμματος προσπαθεί να είναι πολυδιάστατος αλλά παραμένει ασαφής και κοινός για όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως ατομικών ικανοτήτων ή αδυναμιών. Η αξιολόγηση των μαθητών είναι εξατομικευμένη. Εξατομικευμένοι μπορούν να είναι και οι στόχοι για κάθε μαθητή. Η αξιολόγηση των μαθητών γίνεται με γενικά κριτήρια. Οι στόχοι είναι ίδιοι για όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως ατομικού ρυθμού ανάπτυξης δυνατοτήτων ή αδυναμιών.

12 Εμπόδια κατά το σχεδιασμό και την εφαρμογή της ένταξης και ενσωμάτωσης στη φυσική αγωγή
Πρόσβαση Έλλειψη προσαρμοσμένου και εξειδικευμένου υλικοτεχνικού εξοπλισμού Στάση των ΚΦΑ και των μαθητών χωρίς αναπηρία για τη σχολική ένταξη και ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρία

13 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ
Διφορούμενα αποτελέσματα σχετικά με την αλλαγή των στάσεων των μαθητών χωρίς αναπηρίες: Προκατάληψη και χλευασμός απέναντι στους μαθητές με αναπηρίες (Goodwin & Watkinson, 2000) Αλλαγή στάσεων μέσω της ένταξης (Slininger, Sherill & Jankowski, 2000; Καλύβας, Σκορδίλης & Κουτσούκη, 2004) Τα διφορούμενα αποτελέσματα των ερευνών οφείλονται πιθανά σε: Διαφορετικές ερευνητικές μεθοδολογίες (Nowicki & Sandieson, 2002) Διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις (Hodge, Murata & Kozub, 2002)

14 Νομοθεσία ICF Περιβάλλον Διάρκεια του σχολικού ωραρίου
Ορίζοντας την ένταξη Νομοθεσία ICF Περιβάλλον Διάρκεια του σχολικού ωραρίου

15 Ορίζοντας την ένταξη Φυσική αγωγή Καθηγητές ΦΑ, ΠΚΑ Στάσεις
Αποτελεσματική διδασκαλία Προσαρμογές Αποδοχή ιδιαιτερότητας (αναπηρία, εθνικότητα, θρησκεία, φύλο, κοκ)

16 Ορίζοντας την ένταξη Δεν υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος Διαδικασία Ε.Ε.Π
Στόχοι και κριτήρια (μακροπρόθεσμοι και βραχυπρόθεσμοι) Προσωπικό ειδικής αγωγής και ‘γενικής’ αγωγής

17 Ορίζοντας την ένταξη Στόχοι και κριτήρια με βάση: Αναλυτικό πρόγραμμα
Αναψυχή Ελεύθερο χρόνο Κατά τη διάρκεια και μετά την αποφοίτηση Καταγράφουν την πρόοδο Ο καθηγητής ΦΑ παρέχει ουσιαστική βοήθεια, συμβουλές και εμπειρία

18 Υιοθετώντας την ένταξη
Ωφελεί όλους τους μαθητές/ τριες Μαθητές με αναπηρία: Διαπροσωπικές σχέσεις Κινητικά πρότυπα Φυσική κατάσταση Δεξιότητες Απουσία πρόσβασης σε φυσική δραστηριότητα Ενσωμάτωση στην κοινότητα

19 Υιοθετώντας την ένταξη
Ωφελεί όλους τους μαθητές/ τριες Μαθητές χωρίς αναπηρία: Θετικές εμπειρίες Διαπροσωπικές σχέσεις γενικότερα (και στην ενήλικη ζωή τους) Εμπιστοσύνη στον εαυτό τους Ανεκτικότητα και κατανόηση στους συνανθρώπους Σεβασμό στη διαφορετικότητα

20 Υιοθετώντας την ένταξη
Ωφελεί όλους τους μαθητές/ τριες Μαθητές χωρίς αναπηρία: Ηθικές αρχές, σεβασμό, ισότητα, δικαιοσύνη Ηγετικοί ρόλοι στην σχολική κοινότητα Σεβασμός σε όλους τους συνανθρώπους (ανεξάρτητα από αναπηρία, εθνικότητα, θρησκεία, κ.ο.κ)

21 Υιοθετώντας την ένταξη
Δικαίωμα όλων Θετικές στάσεις (εκπαιδευτικών και μαθητών/ τριών) Καθορίζουν την επιτυχία Οι μαθητές ανταποκρίνονται αντίστοιχα με τους καθηγητές τους Καθηγητές με κατανόηση, ανοιχτοί στην επικοινωνία και τις προκλήσεις, ίσες ευκαιρίες, προσπάθεια αποδοχής και συμμετοχής όλων (ισότιμα)

22 Υιοθετώντας την ένταξη
Σημασία της Φ.Δ Υπομονετικοί Κ.Φ.Α Προσαρμογή στις δραστηριότητες Αυτό-αποτελεσματικοί Κίνητρα Ευχάριστη εμπειρία

23 Υιοθετώντας την ένταξη
Όλοι μπορούν να βελτιωθούν Στρατηγικές Προσαρμογών Απλοποίησης της ύλης Οργάνωσης της διδασκαλίας (προαγωγή αμοιβαίου σεβασμού, ασφάλειας, υποστήριξης, αλληλεπίδρασης)

24 Υιοθετώντας την ένταξη
Κάθε τάξη είναι μια καινούρια πρόκληση Δημιουργική Επιτυχία στην διαδικασία

25 Υιοθετώντας την ένταξη
Εστιάζουμε στον άνθρωπο, όχι στην αναπηρία Μαθητής με αμαξίδιο Πρώτα ο άνθρωπος Ακεραιότητα και αξιοπρέπεια όλων των ανθρώπων

26 Υιοθετώντας την ένταξη
Γνώσεις, ενημέρωση και εμπειρία καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις θετικές στάσεις Οι στάσεις καθορίζουν (σε μεγάλο βαθμό) την ένταξη Ερεθίσματα Συνεργασία όλων Ασφαλές μαθησιακά περιβάλλον Προαγωγή κινητικών, ψυχοκοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων σε όλους Επιτυχία του εγχειρήματος της ένταξης

27 Βίντεο 3

28 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Συλλογική προσπάθεια Καθηγητής Φ.Α, συνάδελφοι (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες στην παράλληλη στήριξη, βοηθοί διδασκαλίας – πτυχιούχοι ΙΕΚ, μαθητές και γονείς)

29 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Βοηθοί διδασκαλίας (1:1) Υποστήριξη: μετακινήσεις, φαγητό, ακαδημαϊκές υποχρεώσεις Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης: Εικόνα μαθητών, στάσεις, επιθυμίες

30 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Παράλληλη στήριξη στη ΦΑ Μεταφορά Εξοπλισμός Παραμονή Οργάνωση μαθήματος Ατομικά ή σε ομάδες Μετάβαση σε δραστηριότητες Περιβάλλον συνεργασίας Συναντήσεις προετοιμασίας

31 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Προετοιμασία εκπαιδευτικών Ορισμένοι δεν έχουν κατάρτιση Καθοδήγηση Ουσιαστική συνδρομή των βοηθών διδασκαλίας

32 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Προτάσεις σε εκπαιδευτικούς στην παράλληλη στήριξη (χωρίς εμπειρία): Στόχοι και κριτήρια του ΕΕΠ Στήριγμα μαθητών με αναπηρία Παρακολουθούν διακριτικά Υποστήριξη (πρότυπο) Αρχές σεβασμού και επικοινωνίας Προστασία από εκφοβισμό

33 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Όση βοήθεια χρειαστεί (καθοδήγηση, μετακίνηση, παρακίνηση, ανεξαρτησία) Θετική ανατροφοδότηση Αλληλεπίδραση Ζευγάρια, μ.ο, Μ.Ο Ενθάρρυνση να μιλούν και επικοινωνούν

34 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Ενισχύσεις Τροποποίηση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς (υπερ-κινητικότητα, στερεοτυπία, κ.ο.κ) Ε.Ε.Π Στήριγμα Επιτυχία Παρακολουθούν το πρότυπο που χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό

35 Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας
Υποστηρίζοντας την ένταξη Βοηθοί διδασκαλίας Ενθαρρύνουν την επαφή (κυρίαρχος στόχος) Εξατομίκευση σε περίπτωση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς ή βίας (ασφάλειας) Ρουτίνες Σύνδεσμος ανάμεσα σε καθηγητή ΦΑ και ‘ειδικής’ αγωγής

36 Υποστηρίζοντας την ένταξη Ιατρικό ιστορικό
Κ.Ε.Κ, υδροκεφαλία, χειρουργεία (‘κεφαλιές’, ακροβατικές ασκήσεις, στρώματα) Αλλεργίες, π.χ Δ.Ρ (πλαστικές μπάλες, μπαλόνια) Φάρμακα (π.χ άσθμα, ασκησιογενές ή αλλεργικό) Τσιμπήματα σε εξωτερικούς χώρους (αλλεργία σε μέλισσες – αδρεναλίνη)

37 Υποστηρίζοντας την ένταξη Ιατρικό ιστορικό
Καρδιακή ανεπάρκεια – τροποποίηση αερόβιας άσκησης (π.χ διαλείμματα, ένταση) Μετά τη συμμετοχή τους (πώς νιώθουν) Τύφλωση (αποκόλληση αμφιβληστροειδούς), αποφεύγουμε δραστηριότητες επαφής με το κεφάλι Επιληψία (σε περίπτωση κρίσης). Διάρκεια, βοήθεια

38 Υποστηρίζοντας την ένταξη Ιατρικό ιστορικό
Επιληπτική κρίση (τι πρέπει να αποφεύγει, π.χ ζέστη) Τραχειοστομία, καθετηριασμός (αποφεύγουμε δραστηριότητες με επαφή του κορμού)

39 Υποστηρίζοντας την ένταξη Ιστορικό συμπεριφοράς
Θετικές ενισχύσεις (π.χ ‘μπράβο’, δραστηριότητα, θετικός λόγος, ‘χτύπημα’ στην πλάτη) Διαχείριση Ε.Ε.Π ‘Απαγκίστρωση’ από ανεπιθύμητες συμπεριφορές Προβλέπει ανεπιθύμητες συμπεριφορές

40 Υποστηρίζοντας την ένταξη Ιστορικό συμπεριφοράς
‘Άσχημη’ μέρα (χρειάζονται λίγο χρόνο) Ακατάλληλη σωματική επαφή Βοήθεια καθημερινή Εναλλαγές σε συμμαθητές - βοηθούς

41 Υποστηρίζοντας την ένταξη Αισθητηριακό ιστορικό
Σωματική επαφή (αποφυγή ή υπερ-αντιδραστικότητα) Γιλέκο με ελαφρύ φορτίο (υπερ-αντιδραστικότητα) 1:1, μο, ΜΟ (βοηθός και καθηγητής) Φωτισμός (αυτισμό) Θόρυβος (φως) Αισθητηριακή υπερχείλιση

42 Υποστηρίζοντας την ένταξη Αισθητηριακό ιστορικό
Θόρυβος (γυμναστήριο) – υπερδιέγερση και επιθετικότητα (αυτισμό) Χρόνος για οδηγίες – συνεργασία με βοηθό (εναλλακτικά να περπατά όσο δίνονται οδηγίες) Μπορεί να ενσωματωθεί μετά τις οδηγίες

43 Υποστηρίζοντας την ένταξη Αισθητηριακό ιστορικό
Στερεοτυπία – έκφραση (χρόνος, ερέθισμα για αναχαίτιση) Στερεοτυπία (ηχολαλία, αυτό-ερεθισμός) Στρατηγικές για απόσπαση προσοχής και τροποποίηση συμπεριφοράς

44 Υποστηρίζοντας την ένταξη Δεξιότητες επικοινωνίας
Μιλάει Χρησιμοποιεί λόγο (νοηματική) Συσκευή επικοινωνίας Εικόνες Ιστορίες σε τρίτο πρόσωπο Λίστα με δραστηριότητες

45 Υποστηρίζοντας την ένταξη Γνωστικές δεξιότητες
Νοητική αναπηρία Κατανόηση Προσοχή Προσπάθεια Ακολουθεί οδηγίες Προφορικές οδηγίες, οπτική, απτική καθοδήγηση, συνδυασμοί

46 Υποστηρίζοντας την ένταξη Κινητικοί περιορισμοί
Εξοπλισμός μετακίνησης (αμαξίδιο, βακτηρία, μπαστούνι) Υπερτονία ή υποτονία Περιορισμοί σε ROM Αυξημένος μυϊκός τόνος Πληροφορίες από συναδέλφους (φυσικοθεραπευτής)

47 Υποστηρίζοντας την ένταξη Κινητικοί περιορισμοί
Υπολειπόμενη όραση Σκιές, χρώματα, ολική τύφλωση, λειτουργική όραση, περιφερειακή όραση, απόσταση που διακρίνει αντικείμενα Πχ: Κυστική ίνωση: συμμετοχή σε αερόβιες ασκήσεις, νερό από ψύκτες

48 Υποστηρίζοντας την ένταξη Κινητικοί περιορισμοί
Ατελής οστεογένεση σε ομαδικές δραστηριότητες (ίσως ατομικά, όχι σε αθλοπαιδιές) Down σύνδρομο με χαμηλό μυϊκό τόνο, αερόβια ικανότητα, βαρηκοϊα, περιορισμοί στην όραση, φτωχή ισορροπία, κ.ο.κ Μυϊκή δυστροφία με προβλήματα αναπνευστικά, βάδιση, ισορροπία, κ.ο.κ

49 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές βοηθοί διδασκαλίας
Μαθητές στο ρόλο βοηθού Πρότυπα συμπεριφοράς, κινητικές δεξιότητες, επικοινωνία Θετικά αποτελέσματα Ευθύνη του καθηγητή ΦΑ Στάδια Ακολουθία: παράλληλη στήριξη, ενήλικη παρουσία, μαθητές αργότερα

50 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Συνεργασία Ευαισθητοποιημένοι Ικανοί μαθητές Ομάδα (ανάλογα με τις συνθήκες στην τάξη ένταξης)

51 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Κίνητρα Περιέργεια Ευαισθησία Απουσία αναστολών Ιστορικό Θετική

52 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Ντροπαλοί μαθητές τα καταφέρνουν συχνά Ενεργή συμμετοχή Θετικοί σε νέες ευθύνες Αυτοεκτίμηση

53 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Ικανοί μαθητές που δεν ακολουθούσαν οδηγίες Θετικές αλλαγές Βελτίωση στην κοινωνική συμπεριφορά Η διαδικασία ένταξης βοήθησε όλους τους μαθητές

54 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Θετική επαφή σε γυμνάσιο-λύκειο Συμμετοχή (λιγότερες απουσίες) Οργάνωση Αλληλεπίδραση Ζωντανό ενδιαφέρον

55 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Σχεδιασμός Όλοι ωφελούνται Βοήθεια για στόχους στο ΕΕΠ Κίνητρο η προσοχή Σχολεία που υιοθετούν το μοντέλο βοηθών - μαθητών

56 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Κατεύθυνση: εσωτερική διαφορετικότητα (ΕΔ) Διαφορετικής σοβαρότητας αναπηρία (πχ νοητική αναπηρία – ΝΑ) Συνήθως ‘ομοιογενείς’ (πχ ελαφρά ή μέτρια ΝΑ στη ίδια τάξη) Με ΕΔ μαθητές με ελαφρά, μέτρια ή σοβαρή στην ίδια τάξη

57 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Με ΕΔ οι μαθητές με ελαφρά πχ ΝΑ γίνονται βοηθοί συμμαθητών με μέτρια ή σοβαρή ΝΑ (συχνά και με εποπτεία συμμαθητών) Βελτίωση μαθητών με ελαφρά ΝΑ σε: Κινητικές δεξιότητες Αυτό-εκτίμηση Τα παιδιά με σοβαρή ΝΑ ‘αντιγράφουν’ συμπεριφορές και στάσεις

58 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Καθηγητές ΦΑ και ΠΚΑ εφαρμόζουν την ΕΔ Εκπαιδεύουν μαθητές Πρόσκληση συμμετοχής Λέσχη φίλων Χαρακτηριστικά συμμαθητών τους Μεταφέρουν τις δεξιότητες στην κοινότητα (εθελοντές, συνοδοί)

59 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Οι βοηθοί αποκτούν σημαντικές δεξιότητες, γνώσεις και στάσεις Αντιμετωπίζουν προβλήματα, αρχές, λήψη αποφάσεων, ηγετικές δεξιότητες και ρόλους Βοήθεια σε δραστηριότητες (μουσική, θεατρική ομάδα, ΦΑ, υπολογιστές, μεσημεριανό, μετακινήσεις) Κοινότητα (πχ Οι βοηθοί αποκτούν σημαντικές δεξιότητες, γνώσεις και στάσεις

60 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Αντιμετωπίζουν προβλήματα, αρχές, λήψη αποφάσεων, ηγετικές δεξιότητες και ρόλους Βοήθεια σε δραστηριότητες (μουσική, θεατρική ομάδα, ΦΑ, υπολογιστές, μεσημεριανό, μετακινήσεις) Κοινότητα (πχ Special Olympics)

61 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
Οι βοηθοί έχουν ανάγκη επίσης από υποστήριξη των καθηγητών τους Καθημερινή ενίσχυση Απαιτητικός ρόλος Ευθύνη

62 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Κατάλληλες δραστηριότητες Συμπεριφορά (όχι σαν βρέφη) Εποπτεία συνεχής αλλά και η λιγότερη δυνατή βοήθεια (πχ δεν ‘σηκώνουν’, μεταφέρουν, σπρώχνουν το αμαξίδιο)

63 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Όσα περισσότερα μπορούν Ευγενικά και με συνέπεια Επαναλαμβάνουν σχόλια, ενισχύσεις, οδηγίες Υπομονή (όχι παραίτηση) Αρκετός χρόνος (πληροφορίες και απάντηση)

64 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Όρια Βοηθούν στην τροποποίηση συμπεριφοράς (ΕΕΠ) Ενισχύσεις Εκμάθηση νοηματικής Προστασία (εκφοβισμό, παραγκωνισμό, αντίθεση, σεβασμό)

65 Υποστηρίζοντας την ένταξη Μαθητές – βοηθοί διδασκαλίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Ερεθίσματα - παρακίνηση: Ανεξαρτησία Προφορικές οδηγίες Νοηματική επικοινωνία Κιναισθητική (φυσική) καθοδήγηση) Συνδυασμοί Προοδευτικότητα

66 Συμπεράσματα Ασφάλεια Δεξιότητες Συνεργασία Σχέσεις εμπιστοσύνης
Η επιτυχία της ένταξης είναι ουσιαστικός και ευεργετικός στόχος για όλους

67 Δραστηριότητες

68 Δραστηριότητες Κατανόησης
1.Μετακίνηση στο χώρο με σκίαστρα (ζευγάρια) (τύφλωση) – Τρέξιμο στο χώρο με σχοινί και συνοδό 2.Κουτσό κυνηγητό (κινητική αναπηρία) 3.Κυνηγητό με ρολά, μαντήλια, σακούλες ή ρόπαλα αποκριάς (κινητική αναπηρία, τύφλωση, αυτισμός)

69 Δραστηριότητες Κατανόησης
4.Κυνηγητό 1 (σελ 279) (κατανόηση περιορισμών στην κινητική αναπηρία) 5.Κυνηγητό 2 – κυνηγός & κύκλωπας (σελ 281) (κατανόηση των περιορισμών στην τύφλωση – προβλήματα όρασης) 6.Line ball (σελ 283) (κατανόηση των περιορισμών στην τύφλωση) 7.Σκυταλοδρομία (στεφάνια, τρίλιζα, κλπ) 8.Σταθμός 5 (σελ 301) (κατανόηση περιορισμών στην κινητική αναπηρία, τύφλωση, δυσλεξία) 9.Ναυμαχία (κατανόηση των περιορισμών στην κινητική αναπηρία, προβλήματα όρασης, ΝΑ)


Κατέβασμα ppt "Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google