Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Χαρακτήρες και συμβολοσειρές
2
Ο τύπος δεδομένων char Ξεχωριστός τύπος δεδομένων στη C για αποθήκευση δεδομένων τύπου χαρακτήρα Μπορούμε να αναθέσουμε σταθερές τύπου χαρακτήρα, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται ακολουθίες διαφυγής Μπορούμε να τυπώσουμε τις μεταβλητές με την printf
3
Ο τύπος δεδομένων char char a, b, c; char d = 'A'; char es1 = '\a', es2 = '\t', es3 = '\n'; c = '!'; printf("Μεταβλητή c = %c\n", c); printf("Μεταβλητή d = %c\n", d); printf("%cΔοκιμή%cακολουθιών%cδιαφυγής\n", es1, es2, es3);
4
Ο τύπος δεδομένων char 1 2 3 4 5 6 7 8 9 40 ( ) * + , - . / 50 : ; 60
Στην πραγματικότητα: αριθμητικός τύπος δεδομένων καταλαμβάνει 1 byte αποθηκεύει την αριθμητική αντιστοιχία του κάθε χαρακτήρα βάσει του κώδικα ASCII 1 2 3 4 5 6 7 8 9 40 ( ) * + , - . / 50 : ; 60 < = > ? @ A B C D E
5
Ο τύπος δεδομένων char Ως αριθμητικός τύπος δεδομένων ο τύπος «char» επιδέχεται: ανάθεση τιμής τύπου ακεραίου όλες τις αριθμητικές πράξεις char ch = 66; ch = 66; /* B */ printf("ch = %c\n", ch); ch++; /* C */ ch = ch + 32; /* c */
6
Χαρακτήρας ή αριθμός; Εξαρτάται από το πώς τον χρησιμοποιούμε!
#include <stdio.h> int main(void) { char c = 'A'; printf("Το c είναι ο χαρακτήρας %c\n", c); printf("Το c είναι ο αριθμός %d\n", c); return 0; }
7
Χαρακτήρας ή αριθμός; #include <stdio.h> int main(void) { char c; for (c = 'A'; c <= 'Z'; c++) { printf("%d --> %c\n", c, c); } return 0;
8
Προσοχή στα όρια Ο τύπος char μπορεί να αποθηκεύσει τιμές:
μεταξύ –128 και 127, αν ο εξ ορισμού τύπος χαρακτήρων του μεταγλωττιστή είναι προσημασμένος μεταξύ 0 και 255, αν ο εξ ορισμού τύπος χαρακτήρων του μεταγλωττιστή είναι μη προσημασμένος Σκόπιμο είναι να χρησιμοποιούμε τους προσδιοριστές signed και unsigned
9
Προσοχή επίσης: Μην χρησιμοποιείται διπλά εισαγωγικά στις σταθερές τύπου «char» char a = "A"; char a = "A"; Για χαρακτήρες πέρα από τους Αγγλικούς, ψηφία και τα σημεία στίξης, χρησιμοποιείστε τύπο unsigned char Για χαρακτήρες πέρα από τους Αγγλικούς, ψηφία και τα σημεία στίξης, χρησιμοποιείστε τύπο unsigned char char a = 'γ'; unsigned char a = 'γ';
10
Συναρτήσεις της βιβλιοθήκης χαρακτήρων
#include <ctype.h> int isalpha(int c) TRUE, αν το c είναι γράμμα int isdigit(int c) TRUE, αν το c είναι ψηφίο int isalnum(int c) TRUE, αν το c είναι γράμμα ή ψηφίο int isxdigit(int c) TRUE, αν το c είναι δεκαεξαδικό ψηφίο int iscntrl(int c) TRUE, αν το c είναι χαρακτήρας ελέγχου int isgraph(int c) TRUE, αν το c είναι χαρακτ. γραφικών int isprint(int c) TRUE, αν το c είναι εκτυπώσιμος
11
Συναρτήσεις της βιβλιοθήκης χαρακτήρων
int ispunct(int c) TRUE αν το είναι σημείο στίξης int isspace(int c) TRUE αν το c είναι χαρακτήρας διαστήματος (' ', '\t', '\n', '\r', '\f', '\v') int islower(int c) TRUE αν το c είναι πεζός χαρακτήρας int isupper(int c) TRUE αν το c είναι κεφαλαίος χαρακτήρας int tolower(int c) Αν ο χαρακτήρας είναι κεφαλαίος επιστρέφει τον αντίστοιχο πεζό, αν όχι τον ίδιο τον χαρακτήρα int toupper(int c) Αν ο χαρακτήρας είναι πεζός επιστρέφει τον αντίστοιχο κεφαλαίο, αν όχι τον ίδιο τον χαρακτήρα Οι συναρτήσεις isupper, islower, toupper και tolower ΔΕΝ είναι βέβαιο ότι λειτουργούν σωστά στα Ελληνικά
12
Είσοδος-έξοδος χαρακτήρων
Χρησιμοποιούμε κυρίως τις συναρτήσεις βιβλιοθήκης που ορίζονται στο αρχείο ενσωμάτωσης stdio.h Είσοδος: getchar(), scanf() Έξοδος: putchar(), printf()
13
getchar(), putchar() int getchar(void); int putchar(int c);
14
getchar(), putchar() #include <stdio.h> #include <ctype.h> int main(void) { int c; c = getchar(); while (c != '\n') { putchar(toupper(c)); } return 0; $ gcc -o toupper toupper.c $ ./toupper abcd 0987 ABCD ΓγΨψΔδ ABCD 0987 ABCD ΓγΨψΔδ
15
scanf(), printf() scanf() printf()
γενική συνάρτηση ανάγνωσης δεδομένων printf() γενική συνάρτηση εκτύπωσης δεδομένων Και στις δύο θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ως προσδιοριστή μετατροπής το %c scanf("%c", &c); printf("%c", c);
16
scanf(), printf() #include <stdio.h> #include <ctype.h> int main(void) { char c; scanf("%c", &c); while (c != '\n') { printf("%c", toupper(c)); } return 0; $ gcc -o toupper toupper.c $ ./toupper.exe abcd 0987 ABCD ΓγΨψΔδ ABCD 0987 ABCD ΓγΨψΔδ
17
Παράδειγμα while ((c = getchar()) != '\n') { #include <stdio.h>
#include <ctype.h> int main(void) { int c; int charCnt [4] = {0, 0, 0, 0}; while ((c = getchar()) != '\n') { if (islower(c)) charCnt[0]++; else if (isupper(c)) charCnt[1]++; else if (isdigit(c)) charCnt[2]++; else charCnt[3]++; } printf("%d small, %d caps, %d digits, %d other\n", charCnt[0], charCnt[1], charCnt[2], charCnt[3]);
18
Παράδειγμα while ((c = getchar()) != '\n') { #define SMALL 0
#define CAPS 1 #define DIGIT 2 #define OTHER 3 int main(void) { int c; int charCnt [4] = {0, 0, 0, 0}; while ((c = getchar()) != '\n') { switch (c) { case islower(c): charCnt[SMALL]++; break; case isupper(c): charCnt[CAPS]++; break; default: charCnt[OTHER]++; break; case isdigit(c): charCnt[DIGIT]++; break; } printf("%d small, %d caps, %d digits, %d other\n", charCnt[SMALL], charCnt[CAPS], charCnt[DIGIT], charCnt[OTHER]);
19
Συμβολοσειρές Οι μεταβλητές τύπου char αποθηκεύουν έναν μόνο χαρακτήρα
Στα προγράμματά μας χρειαζόμαστε για πολλούς λόγους ακολουθίες χαρακτήρων π.χ. για μηνύματα («Δώστε το πλήθος των στοιχείων») για αποθήκευση τιμών (επώνυμο προσώπου, διεύθυνση, όνομα αρχείου)
20
Ο τύπος της συμβολοσειράς
Σε αντίθεση με άλλες γλώσσες (Pascal, Basic) η C δεν έχει ειδικό τύπο για ακολουθίες χαρακτήρων (συμβολοσειρές) Στη C για αποθήκευση και χειρισμό συμβολοσειρών χρησιμοποιούνται πίνακες χαρακτήρων char surname[20]; char filename[256]; char streetName[32];
21
Μέγεθος πινάκων Για να αποθηκεύσουμε μία συμβολοσειρά με μήκος που μπορεί να φτάσει μέχρι Ν χαρακτήρες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε έναν πίνακα Ν+1 χαρακτήρων "Αμόλυβδη" char[9] "Σούπερ" char[7] "Αμόλυβδη +" char[11] Για να φυλάξουμε μία από αυτές τις τιμές (χωρίς εκ των προτέρων να ξέρουμε ποια) θα χρησιμοποιήσουμε τον μεγαλύτερο πίνακα
22
Τι συμβαίνει με τον επιπλέον χαρακτήρα;
Στη γλώσσα C το τέλος μίας συμβολοσειράς υποδεικνύεται με τον χαρακτήρα \0 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ UNIX Ε Ρ Γ Α Σ Τ Η Ι Ο U N I X \0 Η συμβολοσειρά τελειώνει στον χαρακτήρα '\0', ανεξάρτητα αν ο πίνακας έχει δηλωθεί με μεγαλύτερο μήκος
23
Απόδοση αρχικών τιμών σε πίνακες χαρακτήρων
Κανονική απόδοση αρχικής τιμής σε πίνακα char city[20] = {'T', 'R', 'I', 'P', 'O', 'L', 'I', '\0'}; char country[] = {'G', 'R', 'E', 'E', 'C', 'E', '\0'}; unsigned char hour[] = {'0', '9', ':', '0', '0', ' ', 'Π', 'Μ', '\0'}; Εναλλακτικά, χρήση των διπλών εισαγωγικών: char city[20] = "TRIPOLI"; char country[] = "GREECE"; unsigned char hour[] = "09:00 ΠΜ"; Αν χρησιμοποιούμε διπλά εισαγωγικά, το '\0' εισάγεται αυτόματα από τον μεταγλωττιστή
24
Tο '\0' είναι απαραίτητο! #include <stdio.h> int main(void) { long int a1 = 0x f; long int b1 = 0x ; char aString[] = {'L', 'I', 'S', 'T'}; long int a2 = 0x ; long int b2 = 0x f; printf("aString = %s\n", aString); return 0; } $ gcc -o b0 b0.c $ ./b0 LIST ERROR
25
Tο '\0' είναι απαραίτητο! #include <stdio.h> int main(void) { char aString[] = "Hasta la vista!"; printf("aString = %s\n", aString); aString[8] = '\0'; aString[5] = '\0'; aString[8] = aString[5] = '?'; return 0; } $ gcc -o terminator terminator.c $ ./terminator aString = Hasta la vista! aString = Hasta la aString = Hasta aString =
26
Συμβολοσειρές και δείκτες
Οι συμβολοσειρές είναι πίνακες χαρακτήρων Ο κάθε πίνακας στη C είναι (σχεδόν) ισοδύναμος με ένα δείκτη στο πρώτο στοιχείο του … άρα κάθε συμβολοσειρά είναι (σχεδόν) ισοδύναμη με έναν δείκτη στον πρώτο χαρακτήρα της
27
Παράδειγμα – Εύρεση μήκους συμβολοσειράς
#include <stdio.h> int main(void) { char aString[] = "This is a string"; int index, length; for (index = 0, length = 0; aString[index] != '\0'; index++) length++; printf("Το μήκος της συμβολοσειράς %s είναι %d\n", aString, length); return 0; }
28
Παράδειγμα – Εύρεση μήκους συμβολοσειράς
#include <stdio.h> int main(void) { char aString[] = "This is a string"; int length; char *s; for (s = aString, length = 0; *s != '\0'; s++) length++; printf("Το μήκος της συμβολοσειράς %s είναι %d\n", aString, length); return 0; }
29
Παράδειγμα – Εύρεση μήκους συμβολοσειράς
#include <stdio.h> int main(void) { char aString[] = "This is a string"; char *s; for (s = aString; *s != '\0'; s++) ; printf("Το μήκος της συμβολοσειράς %s είναι %d\n", aString, s - aString); return 0; }
30
Δείκτης ή πίνακας; char aString[18] = "I am a string";
char bString[] = "I am a string too"; char *cString = "I am yet another string"; Ποια μορφή θα χρησιμοποιήσουμε στο πρόγραμμά μας;
31
Δείκτης ή πίνακας; char aString[18] = "I am a string";
Ορίζουμε ρητώς το πλήθος χαρακτήρων – μπορούμε να δεσμεύσουμε περισσότερες θέσεις απ' ότι έχει η αρχική τιμή Το όνομα aString θα αναφέρεται πάντα στην ίδια περιοχή μνήμης Μπορούμε να αλλάξουμε τους χαρακτήρες που περιέχονται στη συμβολοσειρά aString[5] = 'A';
32
Δείκτης ή πίνακας; char bString[] = "I am a string too";
Δεν ορίζουμε ρητώς το πλήθος χαρακτήρων –δεσμεύουμε ακριβώς τόσες θέσεις όσες έχει η αρχική τιμή Το όνομα bString θα αναφέρεται πάντα στην ίδια περιοχή μνήμης Μπορούμε να αλλάξουμε τους χαρακτήρες που περιέχονται στη συμβολοσειρά bString[5] = 'A';
33
Δείκτης ή πίνακας; char *cString = "I am yet another string";
Το όνομα aString ΔΕΝ αναφέρεται πάντα στην ίδια περιοχή μνήμης – μπορούμε να το αλλάξουμε με μία ανάθεση cString = "τώρα δείχνω αλλού!"; cString = aString; Μετά από μία τέτοια ανάθεση, η αρχική συμβολοσειρά δεν είναι προσβάσιμη! ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΟΤΙ μπορούμε να αλλάξουμε τους χαρακτήρες που περιέχονται στη συμβολοσειρά cString[5] = 'A'; Πιθανό σφάλμα κατά την εκτέλεση!
34
Συμβολοσειρές ως παράμετροι συναρτήσεων
#include <stdio.h> int stringLength(char str[]) { char *s; for (s = str; *s != '\0'; s++) ; return s – str; } int main(void) { char s1[] = "Hello", s2[] = "good morning"; printf("Length of s1 = %d\n", stringLength(s1)); printf("Length of s2 = %d\n", stringLength(s2)); return 0; $ gcc -o stringlength stringlength.c $ ./stringlength Length of s1 = 5 Length of s2 = 12
35
Συμβολοσειρές ως παράμετροι συναρτήσεων
#include <stdio.h> int stringLength(char *str) { char *s; for (s = str; *s != '\0'; s++) ; return s – str; } int main(void) { char s1[] = "Hello", s2[] = "good morning"; printf("Length of s1 = %d\n", stringLength(s1)); printf("Length of s2 = %d\n", stringLength(s2)); return 0; $ gcc -o stringlength stringlength.c $ ./stringlength Length of s1 = 5 Length of s2 = 12
36
Σύγκριση συμβολοσειρών
#include <stdio.h> int main(void) { char str1[] = "Hello", str2[] = "Hello"; if (str1 == str2) printf("Equal\n"); else printf("Not equal\n"); return 0; } $ gcc -o compare compare.c $ ./compare Not equal
37
Σύγκριση συμβολοσειρών
Η συμβολοσειρά είναι πίνακας χαρακτήρων Η C ΔΕΝ συγκρίνει πίνακες με μία μόνο εντολή Η έκφραση str1 == str2 μεταφράζεται ως: αν η διεύθυνση στη μνήμη του πρώτου στοιχείου του πίνακα str1 είναι ίση με τη διεύθυνση στη μνήμη του πρώτου στοιχείου του πίνακα str2 Η σύγκριση πρέπει να γίνει στοιχείο προς στοιχείο
38
Σύγκριση συμβολοσειρών
#include <stdio.h> int main(void) { char str1[] = "Hello", str2[] = "Hello"; int i1, i2, equal; for (i1 = 0, i2 = 0, equal = 1; str1[i1] != '\0' && str2[i2] != '\0' && equal == 1; i1++, i2++) { if (str1[i1] != str2[i2]) equal = 0; } if ((str1[i1] != '\0') || (str2[i2] != '\0')) printf("Αποτέλεσμα σύγκρισης: %d\n", equal); return 0;
39
Σύγκριση συμβολοσειρών
#include <stdio.h> int compareStrings(char *s1, char *s2) { while ((*s1 != '\0') && (*s2 != '\0')) { if (*s1 != *s2) return 0; s1++; s2++; } if ((*s1 == '\0') && (*s2 == '\0')) return 1; else int main(void) { char s1[] = "Hello", s2[] = "Hello"; printf("Αποτέλεσμα: %d\n", compareStrings(s1, s2));
40
Ανάθεση τιμής και συμβολοσειρές
Αν a και b δύο ακέραιες μεταβλητές, αναθέτουμε στο a την τιμή του b γράφοντας: a = b; Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο με συμβολοσειρές;
41
Ανάθεση τιμής και συμβολοσειρές
char s_A1[10] = "String A1", s_A2[10] = "String A2"; char s_B1[] = "String B1", s_B2[] = "String B2"; char *s_C1 = "String C1", *s_C2 = "String C2"; s_A2 s_B2 s_C2 s_A1 = s_B1 = s_C1 =
42
Ανάθεση τιμής και συμβολοσειρές
"s_C1 = s_A1": Συντακτικώς σωστό αλλά... s_A1 S t r i n g A 2 \0 ΠΡΙΝ s_C1 S t r i n g C 1 \0 s_A1 S t r i n g A 2 \0 ΜΕΤΑ s_C1 S t r i n g C 1 \0
43
Ανάθεση τιμής και συμβολοσειρές
"s_C1 = s_A1": Συντακτικώς σωστό αλλά... χάνουμε την αναφορά στις θέσεις μνήμης όπου αρχικά έδειχνε η s_C1 αν αλλάξουμε κάποιον χαρακτήρα της μίας συμβολοσειράς, τροποποιείται ταυτόχρονα και η άλλη Πρέπει να αντιγράφονται τα στοιχεία της συμβολοσειράς, όχι να αλλάζουμε τον δείκτη!
44
Ανάθεση τιμής και συμβολοσειρές
#include <stdio.h> int main(void) { char s1[30] = "String ONE"; char s2[30] = "String TWO"; int index; for (index = 0; s1[index] != '\0'; index++) s2[index] = s1[index]; s2[index] = '\0'; puts(s2); return 0; }
45
Συνένωση συμβολοσειρών
"str1" "str2" "str1str2" #include <stdio.h> int main(void) { char s1[30] = "String ONE"; char s2[30] = "String TWO"; char s3[60]; int index, index2; for (index = 0; s1[index] != '\0'; index++) s3[index] = s1[index]; for (index2 = 0; s2[index2] != '\0'; index2++) s3[index++] = s2[index2]; s3[index] = '\0'; puts(s3); return 0; }
46
Είσοδος-έξοδος συμβολοσειρών
Για την είσοδο-έξοδο συμβολοσειρών χρησιμοποιούνται οι συναρτήσεις βιβλιοθήκης που ορίζονται στο αρχείο ενσωμάτωσης stdio.h Είσοδος: gets(), scanf(), fgets() Έξοδος: puts(), printf()
47
gets(), puts() char *gets(char *s) int puts(char *s)
Τυπώνει τους χαρακτήρες της συμβολοσειράς στην έξοδο. Μετά τυπώνει και έναν χαρακτήρα αλλαγής γραμμής.
48
gets(), puts() H gets αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει
#include <stdio.h> int main(void) { char s[20]; gets(s); puts(s); return 0; } Ο χρήστης γράφει H A S T _ L V I \n H A S T _ L V I \0 H gets αποθηκεύει
49
scanf, printf scanf() printf()
γενική συνάρτηση ανάγνωσης δεδομένων printf() γενική συνάρτηση εκτύπωσης δεδομένων Και στις δύο περιπτώσεις χρησιμοποιούμε τον προσδιοριστή μετατροπής %s
50
scanf() #include <stdio.h> int main(void) { char s[20]; scanf("%s", s); return 0; } Διαβάζει χαρακτήρες από την είσοδο (κανονικά: πληκτρολόγιο) και τους αποθηκεύει στη συμβολοσειρά. Αρχικοί "κενοί" χαρακτήρες της εισόδου (isspace(c) είναι αληθές) αγνοούνται. Η διαδικασία σταματά στον πρώτο "κενό" χαρακτήρα. Στο τέλος αποθηκεύει και τον χαρακτήρα '\0'.
51
scanf() H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει #include <stdio.h>
int main(void) { char s[20]; scanf("%s", s); puts(s); return 0; } Ο χρήστης γράφει _ H A S T L V I \n H A S T \0 H scanf αποθηκεύει
52
scanf() Οι χαρακτήρες που τυχόν δεν θα διαβαστούν από τη scanf μένουν διαθέσιμοι για την επόμενη ανάγνωση (scanf, getchar, κ.λπ.) #include <stdio.h> int main(void) { char name[20], surname[20]; printf("Δώστε όνομα και επώνυμο: "); scanf("%s%s", name, surname); printf("Ονομα: %s\nΕπώνυμο: %s\n", name, surname); return 0; }
53
scanf H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει H scanf αποθηκεύει
Μ Α Ρ Κ Ο Σ _ Π Τ Η \n name: Μ Α Ρ Κ Ο Σ \0 surname: Μ Π Ο Τ Σ Α Ρ Η \0 H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει Π Α Λ Ι Ω Ν \n Τ Ρ _ Γ Ε Μ Ο Σ name: Π Α Λ Ι Ω Ν \0 surname: Π Α Τ Ρ Ω Ν \0 H scanf αποθηκεύει
54
scanf() Καθορισμός μεγέθους για τον προσδιοριστή μετατροπής %s
scanf("%20s", s) Διάβασε το πολύ 20 χαρακτήρες από την είσοδο και αποθήκευσέ τους στη μεταβλητή s Αρχικοί "κενοί" χαρακτήρες και πάλι αγνοούνται Αν βρεθεί κενός χαρακτήρας πριν τον 20ο, η ανάγνωση και αποθήκευση τερματίζεται εκεί. Μετά τους χαρακτήρες που θα διαβαστούν και θα αποθηκευθούν, θα αποθηκευθεί και ο χαρακτήρας \0
55
scanf() H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει H scanf αποθηκεύει
scanf("%19s", s); Ο χρήστης γράφει Σ Κ Ο Υ Λ Η Μ Ρ Γ Τ Π Α \n s: Σ Κ Ο Υ Λ Η Μ Ρ Γ Τ \0 H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Δ Ρ Μ Σ _ Ε 5 \n s: Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Δ Ρ Μ Σ \0 H scanf αποθηκεύει
56
scanf() Χρήση του προσδιοριστή μετατροπής %c με καθορισμό μεγέθους για ανάγνωση συμβολοσειράς καθορισμένου μήκους scanf("%20c", s) Διάβασε ακριβώς 20 χαρακτήρες από την είσοδο και αποθήκευσέ τους στη μεταβλητή s Αρχικοί "κενοί" χαρακτήρες ΔΕΝ αγνοούνται, αλλά αποθηκεύονται κανονικά στη μεταβλητή Η ανάγνωση ΔΕΝ τερματίζεται στον πρώτο "κενό" χαρακτήρα, παρά μόνο στον 20ο Μετά τους χαρακτήρες που θα διαβαστούν και θα αποθηκευθούν ΔΕΝ θα αποθηκευθεί ο χαρακτήρας \0
57
scanf() H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει H scanf αποθηκεύει
scanf("%20c", s); Ο χρήστης γράφει Σ Κ Ο Υ Λ Η Μ Ρ Γ Τ Π Α \n s: Σ Κ Ο Υ Λ Η Μ Ρ Γ Τ Π H scanf αποθηκεύει Ο χρήστης γράφει Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Δ Ρ Μ Σ \n Ε 5 s: Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Δ Ρ Μ Σ \n Ε 5 H scanf αποθηκεύει
58
scanf() Μπορούμε με μία εντολή scanf να διαβάσουμε συμβολοσειρές, αριθμητικά δεδομένα και χαρακτήρες #include <stdio.h> int main(void) { char licPlateLetters[4]; int licPlaceNumber; printf("Δώστε τον αριθμό κυκλοφορίας (π.χ. ΔΟΚ 2021): "); scanf("%3s%d", licPlateLetters, &licPlaceNumber); printf("Γράμματα: %s\nΑριθμός: %d\n", licPlateLetters, licPlaceNumber); return 0; }
59
Περισσότερη Ασφάλεια fgets(str, sizeof(str), stdin)
scanf(“%ns”, str) όπου n το μέγιστο πλήθος χαρακτήρων που θα διαβαστούν
60
printf() Στη βασική της μορφή με τον προσδιοριστή μετατροπής %s, απλά τυπώνει τη συμβολοσειρά, η οποία πρέπει να τερματίζεται με \0 char s[] = "I am a string"; printf("%s\n", s);
61
printf() Μπορούμε να καθορίσουμε το ελάχιστο μήκος που θα καταλάβει η συμβολοσειρά κατά την εκτύπωση printf("%20s\n", s); Η printf, αν το μήκος της συμβολοσειράς είναι μικρότερο από το ελάχιστο μήκος, θα προσθέσει κενά πριν τη συμβολοσειρά
62
printf() #include <stdio.h> int main(void) {
char *s0 = "Αμόλυβδη"; char *s1 = "Σούπερ"; char *s2 = "Αμόλυβδη +"; double prices[3] = {0.71, 0.76, 0.87}; printf("%s %f\n", s0, prices[0]); printf("%s %f\n", s1, prices[1]); printf("%s %f\n", s2, prices[2]); } Αμόλυβδη Σούπερ Αμόλυβδη
63
printf() #include <stdio.h> int main(void) {
char *s0 = "Αμόλυβδη"; char *s1 = "Σούπερ"; char *s2 = "Αμόλυβδη +"; double prices[3] = {0.71, 0.76, 0.87}; printf("%15s %f\n", s0, prices[0]); printf("%15s %f\n", s1, prices[1]); printf("%15s %f\n", s2, prices[2]); } Αμόλυβδη Σούπερ Αμόλυβδη
64
printf() Αν πριν τον καθορισμό ελάχιστου μήκους παραθέσουμε τον χαρακτήρα "–" τα τυχόν κενά προστίθενται στο τέλος της συμβολοσειράς printf("%-15s %f\n", s0, prices[0]); printf("%-15s %f\n", s1, prices[1]); printf("%-15s %f\n", s2, prices[2]); Αμόλυβδη Σούπερ Αμόλυβδη
65
printf() Μπορούμε να καθορίσουμε μέγιστο πλήθος χαρακτήρων που θα εμφανιστούν printf("%.20s", s); εμφάνισε το πολύ 20 χαρακτήρες από τη συμβολοσειρά s. Αν έχει παραπάνω, οι πέραν του 20ου αγνοούνται printf("%-15.20s", s) εμφάνισε τη συμβολοσειρά s. Αν έχει λιγότερους από 15 χαρακτήρες, συμπλήρωσε κενά στο τέλος της, μέχρι να συμπληρωθούν 15. Αν έχει περισσότερους από 20, εμφάνισε μόνο τους 20 πρώτους
66
Ερωτήσεις - Ασκήσεις Έστω η δήλωση char *str = "I am a string"; Ποια η τιμή των εξής εκφράσεων: str[0] *str str[8] str[22] *str + 11 str Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα διαβάζει αριθμητικές τιμές από τον χρήστη και θα τυπώνει τους αντίστοιχους χαρακτήρες του πίνακα ASCII
67
Ερωτήσεις - Ασκήσεις Βρείτε τα λάθη (αν υπάρχουν) στις ακόλουθες γραμμές char string1[8] = "I am a string"; char string2[]; char ch = "\n"; char string3 = "Hello"; char string4[] = "I am a String"; char *string5 = 'A'; char *string6; string4 = string1; string3 = 'A'; string6 = string4 + 2; Γράψτε την ανάθεση και τη συνένωση για συμβολοσειρές χρησιμοποιώντας δείκτες
68
Ερωτήσεις - Ασκήσεις Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα διαβάζει από τον χρήστη έναν ακέραιο x (0 <= x <= 80) και θα δημιουργεί σε μία μεταβλητή μία συμβολοσειρά με x αστερίσκους, την οποία και θα τυπώνει. π.χ. για είσοδο 7 δημιουργείται η συμβολοσειρά ******* Γράψτε μία συνάρτηση που θα συγκρίνει δύο συμβολοσειρές, θεωρώντας ότι πεζοί και κεφαλαίοι είναι ίσοι (οι συμβολοσειρές "AbCd" και "aBcD" θα αναφέρονται ως ίσες) Γράψτε μία συνάρτηση που θα δέχεται ως παραμέτρους δύο συμβολοσειρές και έναν ακέραιο n και θα συγκρίνει τους n πρώτους χαρακτήρες των συμβολοσειρών. Προβλέψτε την περίπτωση κάποια συμβολοσειρά να έχει λιγότερους από n χαρακτήρες
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.