Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Προγραμματισμός Επιχειρησιακών Πόρων - Enterprise Resource Planning Ενότητα 2: Διοίκηση Παραγωγής Καθηγητής Δρ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Προγραμματισμός Επιχειρησιακών Πόρων - Enterprise Resource Planning Ενότητα 2: Διοίκηση Παραγωγής Καθηγητής Δρ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Προγραμματισμός Επιχειρησιακών Πόρων - Enterprise Resource Planning Ενότητα 2: Διοίκηση Παραγωγής Καθηγητής Δρ. Παναγιώτης Φιτσιλής Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων

2 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2

3 Σκοποί ενότητας Ο αναγνώστης να μπορεί να: 1)Ορίζει τις έννοιες της παραγωγής και της διοίκησης λειτουργίας. 2)Αναφέρει τις προτεραιότητες των επιχειρήσεων. 3)Αναφέρει τις δέκα βασικές λειτουργίες της διοίκησης λειτουργίας. 4)Αναλύει τη διαδικασία διαχείρισης παρτίδων. 5)Περιγράφει τη διαδικασία διοίκησης παραγωγής. 6)Αναφέρει τις στρατηγικές παραγωγής. 7)Ορίζει τι φασεολόγιο των προϊόντων. 8)Προσδιορίζει το στόχο του συγκεντρωτικού προγραμματισμού παραγωγής. 9)Περιγράφει τη διαδικασία πρόβλεψης πωλήσεων και παραγωγής. 10)Αναλύει τον προγραμματισμό απαιτήσεων σε υλικά. Διοίκηση Παραγωγής3

4 Περιεχόμενα ενότητας 1) Διοίκηση Λειτουργίας. 2) Δέκα Βασικές Λειτουργίες της Διοίκησης Λειτουργίας. 3) Διαχείριση παρτίδων. 4) Διοίκηση παραγωγής. 5) Στρατηγικές παραγωγής. 6) Κέντρο εργασίας. 7) Φασεολόγιο προϊόντων. 8) Η γενική διαδικασία του προγραμματισμού παραγωγής. 9) Ο συγκεντρωτικός προγραμματισμός παραγωγής. 10) Πρόβλεψη πωλήσεων και παραγωγής. 11) Προγραμματισμός Απαιτήσεων σε Υλικά. Διοίκηση Παραγωγής4

5 Διοίκηση Λειτουργίας (Operation Management) Παραγωγή (Production) είναι η δημιουργία προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών. Διοίκηση λειτουργίας (Operations management) είναι γενικότερη έννοια. Είναι οι δραστηριότητες που μετατρέπουν inputs σε outputs δημιουργώντας αξία για την επιχείρηση. Διοίκηση Παραγωγής5

6 Προτεραιότητες επιχειρήσεων Κόστος1.Λειτουργίες χαμηλού κόστους Ποιότητα2.Σχεδιασμός υψηλής απόδοσης 3.Συνεπής ποιότητα Χρόνος4.Γρήγορη παράδοση 5.Παράδοση στην ώρα 6.Ταχύτητα ανάπτυξης Προσαρμοστικότητα7.Προσαρμογή 8.Προσαρμογή δυναμικότητας Διοίκηση Παραγωγής6

7 Δέκα Βασικές Λειτουργίες της Διοίκησης Λειτουργίας Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών (Service, product design). Διαχείριση Ποιότητας (Quality management). Σχεδιασμός δυναμικότητας και διεργασιών (Process, capacity design). Θέση της επιχείρησης (Location). Σχεδιασμός διάταξης (Layout design). Σχεδιασμός εργασίας, Διαχείριση ανθρώπινων πόρων (Human resources, job design). Διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας (Supply-chain management). Διαχείριση αποθεμάτων (Inventory management). Χρονοπρογραμματισμός (Scheduling). Συντήρηση (Maintenance). Διοίκηση Παραγωγής7

8 Δέκα Βασικές Λειτουργίες της Διοίκησης Λειτουργίας (αναλυτικά 1) Διαχείριση Ποιότητας (Quality management) Ποιος είναι υπεύθυνος? Πως ορίζουμε τα ποιοτικά στάνταρτ ? Σχεδιασμός προϊόντων και υπηρεσιών (Service and product design) Ποια προϊόντα να προσφέρουμε? Πώς να τα σχεδιάσουμε? Σχεδιασμός δυναμικότητας και διεργασιών (Process and capacity design) Ποιες είναι οι απαιτούμενες διεργασίες? Με ποια σειρά? Τι εξοπλισμός απαιτείται? Θέση της επιχείρησης (Location) Που να εγκαταστήσουμε την επιχείρηση? Με ποια κριτήρια θα πάρουμε την απόφαση? Διοίκηση Παραγωγής8

9 Δέκα Βασικές Λειτουργίες της Διοίκησης Λειτουργίας (αναλυτικά 2) Σχεδιασμός διάταξης (Layout design) Πως θα σχεδιάσουμε τις εγκαταστάσεις τηε επιχείρησης? Ποιο είναι το απαιτούμενο μέγεθος? Σχεδιασμός εργασίας, Διαχείριση ανθρώπινων πόρων (Human resources and job design) Πώς να σχεδιάσουμε ένα αποδοτικό περιβάλλον εργασίας? Ποια θα είναι η απόδοση των εργαζομένων? Διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας (Supply Chain Management) Θα πρέπει να κατασκευάσουμε το προϊόν ή να το προμηθευτούμε ? Ποιοι είναι οι κατάλληλοι προμηθευτές Διαχείριση υλικών και αποθεμάτων (Inventory, material requirements planning,) Ποια είναι η βέλτιστη ποσότητα υλικών που πρέπει να έχουμε στην αποθήκη? Πότε πρέπει να παραγγέλνουμε? Χρονοπρογραμματισμός (Scheduling) Συντήρηση (Maintenance) Ποιος είναι υπεύθυνος? Πότε πρέπει να γίνει συντήρηση? Τι εργασίες πρέπει να γίνουν? Διοίκηση Παραγωγής9

10 Δέκα Βασικές Λειτουργίες της Διοίκησης Λειτουργίας (αγγλικοί όροι) Service, product design Quality management Process, capacity design Location Layout design Human resources, job design Supply-chain management Inventory management Scheduling Maintenance Διοίκηση Παραγωγής10

11 Διοίκηση Λειτουργίας - SAP R/3 SAP R3 - Logistics Logistics General (LO) Sales and Distribution (SD) Material Management (MM) Production Planning and Control (PP) Logistics Execution (LE) Quality Management Plant Maintenance (PM) Customer Service (CS) Project System (PS) Environment Management (EHS) Product Life Cycle (PLC) Service, product design Quality management Process, capacity design Location Layout design Human resources, job design Supply-chain management Inventory management Scheduling Maintenance Διοίκηση Παραγωγής11

12 Βασικά δεδομένα για υλικά (material master) Για κάθε υλικό Μοναδικός κωδικός. Τύπος, κατηγοριοποίηση. Περιγραφή. Μονάδα μέτρησης. Άλλες πληροφορίες. Διοίκηση Παραγωγής12

13 Υλικά στο ΕΓΛΣ Πρωτοβάθμιος Λογαριασμός ΤίτλοςΠεριγραφή 20ΕμπορεύματαΕίναι τα υλικά αγαθά (αντικείμενα, ύλες, υλικά) που αποκτούνται από την επιχείρηση με σκοπό να μεταπωλούνται στην κατάσταση που αγοράζονται. 21Προϊόντα έτοιμα και ημιτελή Έτοιμα προϊόντα είναι τα υλικά αγαθά που παράγονται, κατασκευάζονται ή συναρμολογούνται από την οικονομική μονάδα με σκοπό την πώλησή τους. Ημιτελή είναι τα υλικά αγαθά που, μετά από κατεργασία σε ορισμένο στάδιο (ή στάδια), είναι έτοιμα για παραπέρα βιομηχανοποίηση (ή κατεργασία) ή για πώληση στην ημιτελή τους κατάσταση. 22Υποπροϊόντα και υπολείμματα Υποπροϊόντα είναι τα υλικά αγαθά (προϊόντα) που παράγονται μαζί με τα κύρια προϊόντα, σε διάφορα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, από τις ίδιες πρώτες και βοηθητικές ύλες. Υπολείμματα είναι υλικά κατάλοιπα της παραγωγικής διαδικασίας, κατά κανόνα άχρηστα. Τα υπολείμματα, όταν, σαν άχρηστα, απορρίπτονται, αντιπροσωπεύουν μέρος της βιομηχανικής απώλειας (π.χ. φύρας). 23Παραγωγή σε εξέλιξηΕίναι πρώτες ύλες, βοηθητικά υλικά, ημιτελή προϊόντα και άλλα στοιχεία (π.χ. εργασία, γενικά βιομηχανικά έξοδα), τα οποία κατά τη διάρκεια της χρήσεως ή στο τέλος αυτής, κατά την απογραφή, βρίσκονται στο κύκλωμα της παραγωγικής διαδικασίας για κατεργασία. 24Πρώτες και βοηθητικές ύλες - Υλικά συσκευασίας Πρώτες και βοηθητικές ύλες είναι τα υλικά αγαθά που η οικονομική μονάδα αποκτάει με σκοπό τη βιομηχανική επεξεργασία ή συναρμολόγησή τους για την παραγωγή ή κατασκευή προϊόντων. Υλικά συσκευασίας είναι τα υλικά αγαθά που η οικονομική μονάδα αποκτάει με σκοπό τη χρησιμοποίησή τους για τη συσκευασία των προϊόντων της, ώστε τα τελευταία να φτάνουν στην κατάσταση εκείνη στην οποία είναι δυνατό ή σκόπιμο να προσφέρονται στην πελατεία. 25Αναλώσιμα υλικάΕίναι τα υλικά αγαθά που η οικονομική μονάδα αποκτάει με προορισμό την ανάλωσή τους για συντήρηση του πάγιου εξοπλισμού της και γενικά για την εξασφάλιση των αναγκαίων συνθηκών λειτουργίας των κύριων και βοηθητικών υπηρεσιών της. 26Ανταλλακτικά πάγιων στοιχείων Είναι τα υλικά αγαθά που η οικονομική μονάδα αποκτάει με σκοπό την ανάλωσή τους για συντήρηση και επισκευή του πάγιου εξοπλισμού της. Διοίκηση Παραγωγής13

14 Διαχείριση παρτίδων (batch management) Είναι μια ομογενή ποσότητα πρώτων υλών ή προϊόντων Είναι απαραίτητη γιατί: Αποτελεί νομική απαίτηση, ειδικά για τα επικίνδυνα υλικά. Επιτρέπει την αποτελεσματική ιχνηλάτηση ελαττωματικών προϊόντων. Επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση της ημερομηνίας λήξης όταν αυτή υπάρχει. Ικανοποιεί τις απαιτήσεις παραγωγής. Μειώνει το κόστος διαχείρισης και μεταφοράς προϊόντων. Διοίκηση Παραγωγής14

15 Η διαχείριση παρτίδων Διοίκηση Παραγωγής15

16 Μονάδα Χειρισμού (handling unit) H μονάδα χειρισμού αποτελείται από Υλικά συσκευασίας. Τα αγαθά που περιέχουν. Μπορεί μια μονάδα να περιέχει μια άλλη Π.χ Κιβώτιο  10 κούτες  10 πακέτα ανά κούτα  20 τσιγάρα ανά πακέτο Οι μονάδες χειρισμού έχουν Bar code κιβώτια, κουτιά, εμπορευματοκιβώτια, συρμάτινα καλάθια, και παλέτες. Διοίκηση Παραγωγής16

17 Παράδειγμα Διοίκηση Παραγωγής17

18 Διοίκηση παραγωγής Η διοίκηση παραγωγής σε ένα σύστημα ERP γίνεται σε δύο φάσεις: Προγραμματισμό παραγωγής (production planning) των προδιαγραφών παραγωγής προϊόντων της διαθεσιμότητας των κέντρων επεξεργασίας (work centers) τον προγραμματισμό της παραγωγικής δυναμικότητας (capacity planning) τον προγραμματισμό απαιτήσεων σε υλικά (Material Requirements Planning – MRP) τον προγραμματισμό του συνολικού προγράμματος παραγωγής (aggregate planning) κ.λπ. Εκτέλεση παραγωγής (production execution) διαχείριση εντολών παραγωγής (production orders) διαχείριση παραγωγικών πόρων διαχείριση κέντρων επεξεργασίας κ.λπ. Διοίκηση Παραγωγής18

19 Προγραμματισμός και έλεγχος παραγωγής Οι διαδικασίες διακριτής παραγωγής (discrete manufacturing). Οι διαδικασίες επαναληπτικής παραγωγής (repetitive manufacturing). Διοίκηση Παραγωγής19

20 Διακριτή και επαναληπτική παραγωγή Διοίκηση Παραγωγής20

21 Στρατηγικές παραγωγής Η στρατηγική make-to-stock (παραγωγή και αποθεματοποίηση) χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις που επιλέγουν να διατηρούν υψηλό απόθεμα προϊόντων με σκοπό την άμεση ικανοποίηση της ζήτησης. Με τον τρόπο αυτό ελαχιστοποιούν το χρόνο αναμονής των πελατών. Βέβαια αυτή η στρατηγική είναι κατάλληλη όταν τα προϊόντα είναι α) τυποποιημένα β) υπάρχει μαζική παραγωγή και γ) η πρόβλεψη για τη ζήτηση είναι ακριβής. Παραδείγματα επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν αυτή την στρατηγική για την παραγωγή των προϊόντων τους είναι τρόφιμα ευρείας χρήσης (π.χ. μακαρόνια, ζάχαρη), αναψυκτικά, φάρμακα ευρείας κυκλοφορίας (π.χ. παυσίπονα), κ.α. Η στρατηγική make-to-order (παραγωγή με βάση την παραγγελία) είναι κατάλληλη για επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα με βάση τις προδιαγραφές του πελάτη σε μικρές ποσότητες. Η στρατηγική αυτή απαιτεί μικρές γραμμές παραγωγής, δημιουργεί μικρά αποθέματα και δεν χρειάζεται να είναι γνωστή η ζήτηση. Η στρατηγική assemble-to-order (συναρμολόγηση με βάση την παραγγελία) είναι παρόμοια της στρατηγικής make-to-order με τη διαφορά ότι η επιχείρηση προχωρά στην παραγωγή μέρους του προϊόντος, δημιουργώντας ημι-έτοιμα (semi-finished) προϊόντα, αφήνοντας την ολοκλήρωση του προϊόντος να γίνει με βάση την παραγγελία του πελάτη. Έτσι μόλις ο πελάτης θέσει την παραγγελία του, η διαδικασία συναρμολόγησης δημιουργεί το τελικό προϊόν με βάση τα ημι- έτοιμα προϊόντα που υπάρχουν. Προϋπόθεση είναι η διαδικασία συναρμολόγησης να είναι ευέλικτη ώστε να είναι ικανή να παράγει πολλά διαφορετικά προϊόντα. Η στρατηγική αυτή είναι κατάλληλη όταν υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση των προϊόντων, κάνοντας την πρόβλεψη της ζήτησης αδύνατη Διοίκηση Παραγωγής21

22 Τα βήματα από την εντολή παραγγελίας ως την παράδοσή της Διοίκηση Παραγωγής22

23 Πίνακες υλικών παραγωγής Διοίκηση Παραγωγής23

24 Παράδειγμα BOM Διοίκηση Παραγωγής24

25 Κατηγορίες υλικών ΒΟΜ Για κάθε συστατικό του BOM ορίζεται η κατηγορία του. Συνηθισμένες κατηγορίες είναι: Συστατικό τύπου απόθεμα είναι ένα υλικό για το οποίο η επιχείρηση διατηρηθεί απόθεμα (στην προηγούμενη εικόνα ο τύπος συστατικού εμφανίζεται με τον κωδικό L, που αντιστοιχεί σε συστατικά για τα οποία η επιχείρηση διατηρεί απόθεμα). Εάν ένα υλικό είναι διαθέσιμο σε διαφορετικά μεγέθη (variable size). Στην περίπτωση αυτή το μέγεθος πρέπει να προσδιοριστεί στον πίνακα υλικών. Ένα υλικό παραλλαγής (variant) είναι ένα υλικό που μπορεί να αντικαταστήσει ένα αρχικό υλικό. Είναι πολύ συνηθισμένο μια επιχείρηση να χρησιμοποιεί συστατικά από διαφορετικούς προμηθευτές στην ίδια θέση η να υπάρχουν πολλαπλές εκδοχές ή παραλλαγές του ίδιου υλικού (π.χ. διαφορετικό χρώμα προϊόντος). Έτσι αποφεύγουν να δημιουργούν εχωριστό ΒΟΜ για κάθε εκδοχή. Ένα υλικό θεωρείτε ψευδο-υλικό (phantom item) όταν αναφερόμαστε σε μια λογική ομαδοποίηση υλικών ή συστατικών. Ένα ψευδο-υλικό δημιουργείται προσωρινά κατά τη διάρκεια της παραγωγής, ανάμεσα σε δυο υποδιεργασίες και καταναλώνεται αμέσως καθώς η παραγωγή συνεχίζει (π.χ. ένα σετ τροχών για ένα ποδήλατο μπορεί να θεωρηθεί ως ψευδο-υλικό). Διοίκηση Παραγωγής25

26 BOM explosion Διοίκηση Παραγωγής26

27 Κέντρο εργασίας Ένα κέντρο εργασίας (work center) είναι η θέση/τμήμα μέσα στην επιχείρηση όπου παράγεται ένα τμήμα ή ολόκληρο το προϊόν. Είναι εκεί όπου προστίθεται αξία στις πρώτες ύλες και τα συστατικά που χρησιμοποιεί η επιχείρηση μέσω παραγωγικών διεργασιών. Ένα κέντρο εργασίας μπορεί να είναι: ένα μηχάνημα, ένα σύνολο μηχανημάτων, μια γραμμή παραγωγής, ή μια ομάδα ατόμων που είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση δραστηριοτήτων Διοίκηση Παραγωγής27

28 Τα δεδομένα του κέντρου εργασίας χρησιμοποιούνται: Για χρονοδρομολόγηση εργασιών, αφού για κάθε μηχανή αλλά και κάθε εργασία είναι γνωστός ο απαιτούμενος χρόνος. Για κοστολόγηση των εργασιών, αφού κάθε βήμα απαιτεί πόρους οι οποίοι έχουν κόστους. Είναι συνηθισμένη. Για τον υπολογισμό της απαιτούμενης δυναμικότητας (capacity planning), εφόσον είναι γνωστή η δυναμικότητα παραγωγής τόσο των μηχανών όσο και των εργαζομένων για κάθε κέντρο εργασίας. Για την συντήρηση του εξοπλισμού, με δεδομένο ότι οι εργασίες συντήρησης αρκετές φορές διακόπτουν την ομαλή λειτουργία του κέντρου εργασίας. Διοίκηση Παραγωγής28

29 Φασεολόγιο Προϊόντων Το φασεολόγιο ενός προϊόντος (routing) είναι η λίστα των ενεργειών που απαιτούνται για την κατασκευή του προϊόντος. Ένα φασεολόγιο προσδιορίζει: Το κέντρο εργασίας στο οποίο πραγματοποιείται η εργασία. Τα υλικά που απαιτούνται για την κατασκευή του προϊόντος. Τις προκαθορισμένες τιμές για τον υπολογισμό των χρόνων. Διοίκηση Παραγωγής29

30 Το φασεολόγιο για την κατασκευή μιας καρέκλας Διοίκηση Παραγωγής30

31 Παραγωγικοί χρόνοι Χρόνος προετοιμασίας (Setup time): Ο χρόνος προετοιμασίας είναι ο χρόνος που απαιτείται για έναν πόρο παραγωγής ή ένα κέντρο εργασίας ώστε να αλλάξει από την παραγωγή του τελευταίου αποδεκτού τεμαχίου του είδους A, στο πρώτο αποδεκτό τεμάχιο του είδους B. Χρόνος επεξεργασίας (Run time): Ο χρόνος επεξεργασίας είναι ο χρόνος που απαιτείται για την επεξεργασία ή την παραγωγή ενός τεμαχίου, ή μιας ολόκληρης παρτίδας σε μια συγκεκριμένη εργασία. Ο χειρισμός του χρόνου επεξεργασίας γίνεται ανά μέγεθος παρτίδας του παραγόμενου είδους. Ο χρόνος επεξεργασίας δε συμπεριλαμβάνει το χρόνο προετοιμασίας. Διοίκηση Παραγωγής31

32 Μη παραγωγικοί χρόνοι Οι μη-παραγωγικοί χρόνοι (Non-productive time) είναι: Χρόνος αναμονής (Wait time): Μετά την ολοκλήρωση μιας εργασίας, ο χρόνος αναμονής είναι ο χρόνος παραμονής ενός είδους σε ένα κέντρο εργασίας ή έναν πόρο παραγωγής μέχρι να μπορούμε να το μετακινήσουμε στην επόμενη εργασία. Η αναμονή αυτή μπορεί να οφείλεται σε διαδικασίες όπως ξήρανση ή ψύξη. Χρόνος μεταφοράς (Move time): Ο χρόνος μεταφοράς ενός ημιτελούς προϊόντος από μία εργασία σε άλλη. Χρόνος στην ουρά (Queue time): Ο χρόνος αναμονής δηλώνει το χρονικό διάστημα κατά το οποίο υπολογίζεται ότι πρέπει να παραμείνει ένα τεμάχιο σε έναν πόρο παραγωγής μέχρι να ξεκινήσει η πραγματική του επεξεργασία. Γενικά αύξηση του χρόνου αναμονής συνεπάγεται αύξηση του χρόνου παραγωγής και του αποθέματος που είναι σε αναμονή. Διοίκηση Παραγωγής32

33 Παραγωγικοί και μη παραγωγικοί χρόνοι Διοίκηση Παραγωγής33

34 Φασεολόγιο κατασκευής ποδηλάτου στο σύστημα SAP Διοίκηση Παραγωγής34

35 Xρονοπρόγραμμα κατασκευής μιας παρτίδας δέκα ποδηλάτων Διοίκηση Παραγωγής35

36 Η γενική διαδικασία του προγραμματισμού παραγωγής. Διοίκηση Παραγωγής36

37 Ο Συγκεντρωτικός Προγραμματισμός Παραγωγής Ο Συγκεντρωτικός Προγραμματισμός Παραγωγής (Aggregate Production Planning) έχει ως στόχο να προσδιορίσει: Το επίπεδο της παραγωγής. Το βέλτιστο μίγμα προϊόντων προς παραγωγή με σκοπό την καλύτερη ικανοποίηση της ζήτησης. Τις απαιτήσεις σε προσωπικό. Τις απαιτήσεις σε πρώτες ύλες. Διοίκηση Παραγωγής37

38 Τα δεδομένα εισόδου στο Κύριο Πρόγραμμα Παραγωγής Διοίκηση Παραγωγής38

39 Παράδειγμα MPS Εβδομάδα Είδος30313233 Ανδρικό ποδήλατο πόλης100120100120 Γυναικείο ποδήλατο πόλης60405030 Παιδικό ποδήλατο πόλης120 130 Διοίκηση Παραγωγής39

40 Πρόβλεψη πωλήσεων και παραγωγής Τα αιτιώδη μοντέλα (causal models) που βασίζονται σε μια ποσοτική σχέση μεταξύ παρατηρήσεων (π.χ. διαφημιστικές δαπάνες) που αποτελούν τη γνωστή μεταβλητή, με τη ζήτηση κάποιου προϊόντος. Η κατηγορία αυτή των μοντέλων περιλαμβάνει τα μοντέλα ανάλυσης πολλαπλής παλινδρόμησης (multiple regression analysis) με μεταβλητές υστέρησης (lagged variables), οικονομετρικά μοντέλα (econometrics models), μοντέλα ανάλυσης πρόδρομων δεικτών (leading indicators analysis), κ.λπ. Τα μοντέλα χρονοσειρών (time series models) που εξετάζουν τα ιστορικά στοιχεία της ζήτησης ενός προϊόντος ώστε να προβλέψουμε τη μελλοντική ζήτηση. Στα μοντέλα χρονοσειρών αναλύουμε ακολουθίες δεδομένων που αποτελούν παρατηρήσεις μιας τυχαίας μεταβλητής που έχουν ληφθεί σε διαδοχικές, ισαπέχουσες χρονικές στιγμές. Η βασική υπόθεση είναι ότι τα πρότυπα, η μορφή, της ζήτησης που εμφανίστηκε στο παρελθόν, θα εμφανιστεί ξανά στο μέλλον (υπόθεση της συνέπειας). Διοίκηση Παραγωγής40

41 Τα χαρακτηριστικά της ζήτησης Διοίκηση Παραγωγής41

42 Πρόβλεψη πωλήσεων στο σύστημα SAP Διοίκηση Παραγωγής42

43 Η γραφική απεικόνιση των προβλέψεων Διοίκηση Παραγωγής43

44 Μοντέλα πρόβλεψης Το σταθερό μοντέλο (constant model). To μοντέλο των κινούμενων μέσων όρων (Moving average model). To μοντέλο των σταθμισμένων κινούμενων μέσων όρων (Weighted moving average model). To μοντέλο της τάσης (trend model). To εποχικό μοντέλο (seasonal model). To εποχικό μοντέλο με τάση (seasonal with trend). Το ιστορικό μοντέλο (historical). Διοίκηση Παραγωγής44

45 Μοντέλο με Κινητούς Μέσους Όρους ΠερίοδοςΖήτησηΠρόβλεψη Ιανουάριος 100 Φεβρουάριος 110 Μάρτιος 90 Απρίλιος 85 96,25 Μάιος 105 97,50 Ιούνιος 120 100,00 Ιούλιος 90 100,00 Αύγουστος 95 102,50 Σεπτέμβριος 130 108,75 Οκτώβριος 115 107,50 Νοέμβριος 95 108,75 Δεκέμβριος 105 96,25 Διοίκηση Παραγωγής45

46 To σταθερό μοντέλο πρόβλεψης με εκθετική λείανση Διοίκηση Παραγωγής46

47 Εποχικό μοντέλο -1 Ζήτηση ανά τρίμηνο εποχικού προϊόντος. ΈτοςΤρίμηνο 1234Μέσος Όρος 11221088190 100,25 21301007396 99,75 3132987199 100,00 Διοίκηση Παραγωγής47

48 Εποχικό μοντέλο -2 Διοίκηση Παραγωγής48

49 Εποχικό μοντέλο -3 Διοίκηση Παραγωγής49

50 Δημιουργία εντολών παραγωγής Επιλέγουμε το σχετικό φασεολόγιο και συσχετίζουμε το φασεολόγιο με την εντολή παραγωγής (πως θα φτιαχτεί το προϊόν;) Αναπτύσσουμε τον πίνακα υλικών (BOM explosion) και υπολογίζουμε τα αναγκαία υλικά συσχετίζονται με την παραγγελία (τι υλικά χρειαζόμαστε για να φτιαχτεί το προϊόν;) Γίνονται οι κρατήσεις των αναγκαίων υλικών στο διαθέσιμο απόθεμα. Υπολογίζουμε το κόστος της παραγγελία με βάση το προϋπολογισθέν κόστος της εργασίας αλλά και των υλικών (πιο είναι το κόστος του προϊόντος;) Οι απαιτήσεις δυναμικότητας που προκύπτουν μεταφέρονται στα κέντρα εργασίας (μπορούμε να φέρουμε εις πέρας την παραγγελία έγκαιρα;) Παράγονται εντολές προμήθειας για τα υλικά που δεν είναι σε απόθεμα (πια υλικά χρειάζεται να προμηθευτούμε;) Διοίκηση Παραγωγής50

51 Εντολή παραγωγής στο σύστημα SAP Διοίκηση Παραγωγής51

52 Προγραμματισμός Απαιτήσεων σε Υλικά – Material Requirements Planning Διοίκηση Παραγωγής52

53 Βασικά ερωτήματα Το MRP λοιπόν απαντά σε τρία βασικά ερωτήματα: Τι υλικά απαιτούνται για την παραγωγή των προϊόντων; Ποια είναι η ποσότητα των υλικών που απαιτούνται για την παραγωγή των προϊόντων; Πότε πρέπει να είναι διαθέσιμα τα υλικά για την έγκαιρη παραγωγή των προϊόντων; Διοίκηση Παραγωγής53

54 Δεδομένα εισόδου και εξόδου ενός συστήματος ΜRP Διοίκηση Παραγωγής54

55 Πίνακας υπολογισμού απαιτήσεων υλικών. Εβδομάδα12345678 Μικτές απαιτήσεις (παραγγελίες) Προγραμματισμένες παραλαβές Διαθέσιμο απόθεμα Προγραμματισμένες παραλαβές Προγραμματισμός παραγγελιών/εντολών παραγωγής Διοίκηση Παραγωγής55

56 Παράδειγμα Έστω το υλικό C, το οποίο έχει χρόνο παραγγελίας 2 εβδομάδων, μέγεθος παρτίδας 200 τεμαχίων, με μια προγραμματισμένη παραλαβή 200 τεμαχίων την 2 η εβδομάδα, ενώ το διαθέσιμο απόθεμα πριν την έναρξη της περιόδου είναι 100 τεμάχια. Διοίκηση Παραγωγής56

57 Παράδειγμα – Αρχική κατάσταση Εβδομάδα12345678 Μικτές απαιτήσεις (παραγγελίες)10 0 0080010 0 900 Προγραμματισμένες παραλαβές020 0 000000 Διαθέσιμο απόθεμα (100)020 0 12 0 20-70 Νέες παραλαβές υλικών Προγραμματισμός παραγγελιών/εντολών παραγωγής Διοίκηση Παραγωγής57

58 Παράδειγμα – Μετά από παραγγελία μιας παρτίδας την 5η εβδομάδα Εβδομάδα12345678 Μικτές απαιτήσεις (παραγγελίες) 10000800100900 Προγραμματισμένες παραλαβές 0200000000 Διαθέσιμο απόθεμα (100) 0200 120 201300 Νέες παραλαβές υλικών 200 Προγραμματισμός παραγγελιών/εντολών παραγωγής 200 Διοίκηση Παραγωγής58

59 Καθορισμός μεγέθους παρτίδας Σταθερή ποσότητα παραγγελίας (Fixed Order Quantity - FOQ). To μέγεθος της παραγγελίας, άρα και της παρτίδας είναι σταθερό. Ποσότητα παραγγελίας παρτίδα προς παρτίδα (Lot-for-lot order quantity), όπου το μέγεθος της παρτίδας καθορίζεται από την έλλειψη του υλικού την επόμενη χρονική περίοδο. Περιοδική διαδικασία υπολογισμού παρτίδας (Period lot-sizing procedure ή Period Order Quantity - POQ), όπου το σύστημα ERP ομαδοποιεί τις ανάγκες σε υλικά για μια χρονική περίοδο (π.χ. μήνας) και αυτό αποτελεί το μέγεθος της παρτίδας. Διαδικασία παραγγελίας με βάση το σημείο επαναπαραγγελίας (Reorder point procedure). Γίνεται νέα παραγγελία όταν η ποσότητα του διαθέσιμου υλικού μειωθεί κάτω από ένα συγκεκριμένο σημείο. Συνήθως το σημείο αυτό αποτελεί το λεγόμενο απόθεμα ασφαλείας. Διοίκηση Παραγωγής59

60 Βήματα προγραμματισμού παραγωγής Διοίκηση Παραγωγής60

61 Τέλος ενότητας Επεξεργασία: Μέγας Χρήστος

62 Σημειώματα

63 Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση Χ.ΥΖ. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση Χ1.Υ1Ζ1 διαθέσιμη εδώ. (Συνδέστε στο «εδώ» τον υπερσύνδεσμο). Έκδοση Χ2.Υ2Ζ2 διαθέσιμη εδώ. (Συνδέστε στο «εδώ» τον υπερσύνδεσμο). Έκδοση Χ3.Υ3Ζ3 διαθέσιμη εδώ. (Συνδέστε στο «εδώ» τον υπερσύνδεσμο).

64 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας, Παναγιώτης Φιτσιλής 2015. Παναγιώτης Φιτσιλής «Προγραμματισμός Επιχειρησιακών Πόρων» Έκδοση 1.0 Λάρισα 01/09/2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://cdev.teilar.gr/courses/DDE105/index.php. http://cdev.teilar.gr/courses/DDE105/index.php

65 Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons: Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή, 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λπ., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο, που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο, που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο. Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

66 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Εικόνα 1: Εικόνα 2: Εικόνα 3: Εικόνα 4: Εικόνα 5:

67 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (2/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Πίνακες Πίνακας 1: Πίνακας 2: Πίνακας 3:

68 Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς,  το Σημείωμα Αδειοδότησης,  τη Δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων,  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει). μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.


Κατέβασμα ppt "Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Προγραμματισμός Επιχειρησιακών Πόρων - Enterprise Resource Planning Ενότητα 2: Διοίκηση Παραγωγής Καθηγητής Δρ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google