Συντήρηση Μεταλλικών Αντικειμένων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Eλαστικότητα του δέρματος με τη μέθοδο της αναρρόφησης/επιμήκυνσης (Συσκευή Cutometer) 1 Ελαστικό λέγεται το υλικό πού αλλάζει σχήμα (παραμορφώνεται)
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Υλικά Υλικά: Μυελός των οστών. Χρώση σιδήρου..
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Αρχή της μεθόδου Αναρροφάται κάθετα το δέρμα με την εφαρμογή υποπίεσης που δημιουργείται μέσω αντλίας κενού για ορισμένα δευτερόλεπτα. Διακόπτεται η υποπίεση.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Ειδική Κοσμητολογία (Ε) Ενότητα 2: Απεικόνιση της επιφάνειας του δέρματος με υπεριώδη φωτογραφία - σάρωση Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 8: Κινητικά σημεία Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Συντήρηση Μεταλλικών Αντικειμένων
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ορισμός Πήλινγκ (peeling) είναι η απομάκρυνση του εξωτερικού στρώματος της επιδερμίδας με σύγχρονη απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων αυτής.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τεχνικές Λήψης Βιολογικών Υλικών (E)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συντήρηση Μεταλλικών Αντικειμένων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Συντήρηση Μεταλλικών Αντικειμένων Ενότητα 2: Προληπτική συντήρηση μετάλλων μετά την ανάσυρση Βασιλική Αργυροπούλου Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σκοποί Γνώση κατάλληλων πρακτικών χειρισμού κατά την ανασκαφή-ανάσυρση Γνώση μεθόδων προληπτικής συντήρησης προ επέμβασης

Μέθοδοι Ανάσυρσης Αντικειμένων “Indy readies himself to grab the idol” στην wikia διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0

Ανάσυρση σε μπλοκ για ένα εύθραυστο αντικείμενο –χερσαίων περιβαλων Βήμα 1 Τα εξώτερα και κατώτερα όρια του μπλοκ που θα ανασυρθεί οριοθετούνται. Το αντικείμενο ενσωματώνεται σε ένα ‘βάθρο’, αφήνοντας αρκετό έδαφος σε όλες τις πλευρές για την υποστήριξη του αντικειμένου. Βήμα 2 Η υγρασία του μπλοκ διατηρείται με διαβροχή με νερό και το αντικείμενο προστατεύεται με στρώματα υγρής γυψογάζας ταινίας. “Conservation Manual for Northern Archaeologists” Σελίδα 10

Ανάσυρση σε μπλοκ για ένα εύθραυστο αντικείμενο –χερσαίων περιβαλων Βήμα 3 Το μπλοκ κόβεται από κάτω με σπάτουλα και άκαμπτο εργαλείο (λάμα) Τοποθετείται υποστήριγμα από κάτω του. Βήμα 4 Το μπλοκ στη συνέχεια τυλίγεται σε όλες τις πλευρές με γάζα/ταινία, μετά με φύλλο αλουμινίου και αποθηκεύεται σε ένα άκαμπτο δοχείο (π.χ. καταψύκτη/ δοχεία πολυαιθυλενίου με στεγανό κλείσιμο ή δοχείο από coroplast). “Conservation Manual for Northern Archaeologists” Σελίδα 10

Ανάσυρση - Ενάλιων Περιβάλλον Χειρωνακτική από τους δύτες: μεταφορά σε δίχτυα ή σε κλωβούς Τοποθέτηση σε κλωβούς και ανάσυρση με μπαλόνια ανάδυσης (ανοικτού ή κλειστού τύπου) Χρήση ειδικού συστήματος αναρρόφησης νερού, όπου το υλικό που αναρροφάται απολήγει σε κόσκινο στην πλατφόρμα εργασίας © Πέτρος Νικολαΐδης

Γενικός Κανόνας Αν τα τέχνεργα αποκαλύπτονται στεγνά, πρέπει να διατηρηθούν στεγνά. Αν αποκαλύπτονται υγρά, πρέπει να διατηρηθούν υγρά. Αν αποκαλύπτονται με υγρασία, πρέπει να διατηρηθούν με την περιεχόμενη υγρασία

Ενεργός Διάβρωση Αν τα μετάλλινα τέχνεργα δεν αποθηκεύονται κατάλληλα μετά την ανασκαφή, θα αρχίσει η ενεργός διάβρωση. Η ενεργός διάβρωση εκδηλώνεται με την παρουσία ρυπαντών στο αντικείμενο και με την αλλαγή των περιβαλλοντικών συνθηκών, με αποτέλεσμα τα προϊόντα διάβρωσης να ‘καταναλώνουν’ τον μεταλλικό πυρήνα.

Ελάχιστες Αλλαγές μετά την Ανασκαφή Όταν διατηρείται μεταλλικός πυρήνας, ο στόχος του συντηρητή είναι πολύ δύσκολος, καθώς πριν την όποια επέμβαση συντήρησης, πρέπει να δημιουργηθεί ένα μικροκλίμα για τα μετάλλινα αντικείμενα παρόμοιο με τις συνθήκες ταφής τους, ώστε να διασφαλιστούν οι ελάχιστες αλλαγές προ της επέμβασης.

© Canadian Conservation Institute  (CCI) © Εργαστήριο Συντήρησης Μεταλλικών Αντικειμένων-ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ Η μη εξειδικευμένη αποθήκευση του σιδήρου μετά την ανασκαφή μπορεί να προκαλέσει μη αναστρέψιμη ζημιά! Είναι απαραίτητη η εφαρμογή μικροκλίματος για τη διατήρηση του σιδήρου μετά την ανασκαφή!

Εφαρμογή μικροκλίματος για τη διατήρηση του σιδήρου μετά την ανασκαφή Στόχοι: Διατηρεί το περιβάλλον ταφής Δημιουργεί σταθερό μικροκλίμα για μακροπρόθεσμη αποθήκευση ©  Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

Ρυθμιστές παραγόντων μικροκλίματος RP-A Υλικά που δεσμεύουν οξυγόνο RP-A και RP-K Υλικά που δεσμεύουν την υγρασία και το οξυγόνο RP-A RP-K

ΧΩΡΙΣ Χρωματικό δείκτη Για τον έλεγχο του περιβάλλοντος χρειάζεται silica gel για τη σχετική υγρασία ΜΕ Χρωματικό δείκτη “Indicating-silica-gel” από XtremXpert διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0

Silica gel E, pre-conditioned Διατηρεί την σχετική υγρασία στο 15– 35% PROSORB cassettes 40 - 60% RH  © ART SORB, cwaller.de

Φιλμ διαχωρισμού (Barrier Films) Φιλμ πολλαπλής επίστρωσης τριών στρωμάτων: Εξωτερικό/επάνω: Πολυπροπυλένιο Εσωτερικό/μεσαίο στρώμα: φύλλο φραγής με εναπόθεση κεραμικού υπό κενό σε υπόστρωμα από PVA Εξωτερικό/κάτω στρώμα: πολυαιθυλένιο ESCAL Neo series © mgc.co.jp

Intercept Technology™ © interceptjewelrycare.com © integrapackaging.com

Δημιουργία Θηκών Δημιουργία αποθηκευτικών χώρων από ESCAL Barrier film Δημιουργία Θηκών με polyethylene foam Δημιουργία αποθηκευτικών χώρων από ESCAL Barrier film © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

Επιλογή της συνθήκες περιβάλλοντος Δημιουργία φακέλου silica gel από Flexifilm

Δημιουργία σφραγίσεων Δημιουργία σφραγίσεων με θερμοκολλητή Διπλή εξωτερική σφράγιση

Πρόληψη από φθορές κατά τη διάρκεια της μεταχείρισης Εργαστήρια ή μουσεία Ο χειριστής δεν πρέπει να φορά δαχτυλίδια Πάντα πρέπει να φορά γάντια για γυαλισμένο μέταλλο Να μην χρησιμοποιεί χαρτοταινία ή σελοτέιπ Να μην χρησιμοποιεί ποτέ βαμβάκι Να προστατεύει τα αντικείμενα με μεταξωτό χαρτί, μη όξινο ή αφρολέξ από πολυαιθυλένιο (polyethylene foam)

Προετοιμασία και αποθήκευση για στεγνά αντικείμενα Αν υπάρχει ενεργός διάβρωση πάνω στο αντικείμενο πρέπει τότε να αποθηκευτεί σε σχετική υγρασία 35%. Η αποθήκευση να γίνεται σε κλειστό μέρος. Να μην αφήνονται δύο μεταλλικά αντικείμενα να έρθουν σε επαφή. Να χρησιμοποιούνται μεταξωτό χαρτί (μη όξινο), αφρώδες φύλλο πολυαιθυλενίου ή «Ethafoam», σακούλες και κουτιά από πολυαιθυλένιο (Tupperware ®) ή κουτιά από πολυστυρένιο. Όχι εφημερίδα ή λάστιχα ή αφρολέξ πολυουραιθάνης και πλαστικό από πολυβινυλοχλωρίδιο (The Belstein Test). Αποθήκευση σε μεταλλικά ράφια, όπου το τελικό στρώμα βαφής να είναι ψημένο (να μην υπάρχει μυρωδιά από τη βαφή).

Belstein Test για πολυβινυλοχλωρίδιο © Sustainable development & "Green Chemistry"

Προετοιμασία και αποθήκευση για ενάλια μεταλλικά αντικείμενα Τα αντικείμενα πρέπει να διατηρούνται βρεγμένα πριν τον καθαρισμό. Σιδερένια αντικείμενα από τη θάλασσα πρέπει να εμβαπτίζονται σε 2% NaOH. Προσοχή: αν πέσει το pH <12 θα διαβρωθεί ο σίδηρος. Για χαλκό ή κράμα χαλκού χρησιμοποιείται απιονισμένο νερό για μικρό χρονικό διάστημα ή 1%BTA σε αιθανόλη ή νερό. Ο μόλυβδος πάντα αποθηκεύεται σε νερό βρύσης. Στα σύνθετα υλικά (π.χ. σίδηρο με ξύλο) χρησιμοποιούνται αέρια του αζώτου στο διάλυμα (μεγάλα αντικείμενα). Για μικρά αντικείμενα, χρησιμοποιείται 1% Hostacor IT σε νερό ή 1:1 νερό-αιθανόλη.

Βιβλιογραφία Conservation Manual for Northern Archaeologists C. Mathias, K. Ramsdale, D. Nixon, Saving archaeological iron using the Revolutionary Preservation System, Proceedings of Metal 2004 National Museum of Australia Canberra ACT 4–8 October 2004. J.P. Brown, The Field Museum archaeological metals project: Distributed, in situ microenvironments for the preservation of unstable archaeological metals using Escal barrier film, © 2010 by The American Institute for Conservation of Historic & Artistic Works, 1156 15th Street NW, Suite 320, Washington, DC 20005.

Ευχαριστίες Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών: Δρ. Ρ. Προσκυνητοπούλου Δρ. Ν. Παλαιοκρασσά Το προσωπικό του εργαστηρίου μετάλλινων αντικειμένων Ε. Μιάρη Πτυχιακή: Καλαμβόκα Κων/να Ευρώπη, Παπαγεωργίου Σπυρίδων, Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Γιαννουλάκη Μαρία

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Βασιλική Αργυροπούλου 2014. Βασιλική Αργυροπούλου. «Συντήρηση Μεταλλικών Αντικειμένων. Ενότητα 2: Προληπτική συντήρηση μετάλλων μετά την ανάσυρση». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Explanation of the third party works’ use © The reuse of the work is not allowed. Permission from the creator is required. διαθέσιμο με άδεια CC-BY The reuse, sharing and adaptation of the work is allowed as long as creator is credited appropriately διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA The reuse, sharing and adaptation of the work is allowed as long as creator is credited appropriately and the derivative work is distributed with the same license. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND The reuse of the work is allowed as long as creator is credited appropriately. No derivatives are allowed. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC The reuse of the work is allowed as long as creator is credited appropriately. Commercial use is not allowed διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA The reuse, sharing and adaptation of the work is allowed as long as creator is credited appropriately and the derivative work is distributed with the same license. Commercial use is not allowed. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND The reuse of the work is allowed as long as creator is credited appropriately. Derivatives and commercial use are allowed. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain The reuse, sharing and adaptation of the work is allowed as the commercial use without crediting the creator. The reuse, sharing and adaptation of the work is allowed as the commercial use without crediting the creator. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Usually the reuse of the work is not allowed

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.