Βασικά ερωτήματα Το βρέφος βιώνει τα συναισθήματα με τον ίδιο τρόπο όπως ο ενήλικας; Τι είδους συναισθήματα βιώνει το βρέφος και πότε εμφανίζονται; Πότε.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Ψυχιατρική Ενότητα 11: Συναισθηματικές διαταραχές, κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη, υποστροφική μελαγχολία Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 12: Αναγέννηση Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 12: Εισαγωγή στις νευρώσεις
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αναπτυξιακή Ψυχολογία (Θ) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Αναπτυξιακή Ψυχολογία (Θ) Ενότητα 6: Η πορεία της Συναισθηματικής Ανάπτυξης (Πρώτο Μέρος) Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη, Ψυχολόγος Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Βασικά ερωτήματα Το βρέφος βιώνει τα συναισθήματα με τον ίδιο τρόπο όπως ο ενήλικας; Τι είδους συναισθήματα βιώνει το βρέφος και πότε εμφανίζονται; Πότε είναι σε θέση να κατανοεί το συναισθηματικό κόσμο των άλλων; Πώς χρησιμοποιεί τα συναισθήματα των άλλων για να κατανοήσει το περιβάλλον γύρω του; Πώς εξελίσσονται τα συναισθήματα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης; “question mark”, από PublicDomainPictures διαθέσιμο ως κοινό κτήμα

Ορισμοί Ως «συναίσθημα» ορίζεται ο,τιδήποτε νιώθει ένα άτομο όταν αξιολογεί ένα γεγονός με συγκεκριμένο τρόπο και συνήθως συνοδεύεται από χαρακτηριστικές αλλαγές στον οργανισμό του και τη συμπεριφορά του. Η «συναισθηματική ανάπτυξη» αναφέρεται τόσο στα συναισθήματα όσο και στην ικανότητα του ατόμου να τα ελέγχει και να τα διαμορφώνει ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Η λειτουργική αξία και ο ρόλος των συναισθημάτων Τα συναισθήματα έχουν λειτουργική αξία, διότι βοηθούν τους ανθρώπους να προσαρμοστούν στο περιβάλλον τους. Προσφέρουν ασφάλεια, βοήθεια, προειδοποίηση στον κίνδυνο και ώθηση για δράση. Για παράδειγμα, ο φόβος επιτρέπει την αναδιοργάνωση της συμπεριφοράς με σκοπό την αποφυγή ενός κινδύνου. Τα συναισθήματα παίζουν δυναμικό ρόλο στην οργάνωση των σχέσεων του βρέφους με τους άλλους ανθρώπους και στην ανάπτυξη της αίσθησης του εαυτού. Η εκδήλωση συναισθημάτων από το βρέφος επιτρέπει στους γονείς του να κατανοήσουν τις ανάγκες του και να ανταποκριθούν σε αυτές.

Οι τρεις διαστάσεις του συναισθήματος Οι παρατηρήσιμες εκφραστικές μορφές του συναισθήματος (π.χ. η έκφραση της λύπης με το κλάμα). Γνωστική διάσταση Η συνειδητή αίσθηση του συναισθήματος (π.χ. επίγνωση του συναισθήματος του θυμού ή του φόβου). Συναίσθημα Βιολογική διέγερση Συμπεριφορική διάσταση Οι διεργασίες του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος (π.χ. αυξημένος ρυθμός αναπνοής ή καρδιακών παλμών).

Ένα εκφραστικό βρέφος Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο: Very expressive baby!

Η εγγενής βάση της έκφρασης των βασικών συναισθημάτων (1 από 4) “happy baby beauty”, από Nishith Sarkar διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 2.5 IN “A child waits outside a medical clinic as part of Western Accord 2012 in Thies, Senegal, June 10, 2012 120610-Z-KE462-197”, από Fæ διαθέσιμο ως κοινό κτήμα “Happy baby”, από Electron διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0 Ινδία Ν. Γουινέα ΗΠΑ Κίνα “chinese baby”, από wawawoo διαθέσιμο ως κοινό κτήμα

Η εγγενής βάση της έκφρασης των βασικών συναισθημάτων (2 από 4) Charles Darwin (1872) Η ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΑΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΖΩΑ Ο άνθρωπος και τα πρωτεύοντα θηλαστικά έχουν ένα εγγενές, καθολικό σύνολο εκφράσεων του συναισθήματος. “Charles Darwin photograph by Herbert Rose Barraud, 1881 2”, από Ragesoss διαθέσιμο ως κοινό κτήμα To βρέφος είναι ικανό να χρησιμοποιεί μια μεγάλη ποικιλία συναισθηματικών εκφράσεων.

Η εγγενής βάση της έκφρασης των βασικών συναισθημάτων (3 από 4) Αν και τα βρέφη παρουσιάζουν παρόμοια είδη συναισθημάτων, ο βαθμός της συναισθηματικής τους εκφραστικότητας ποικίλλει. Τα παιδιά από διαφορετικούς πολιτισμούς εμφανίζουν σημαντικές διαφορές. Για παράδειγμα, σε ηλικία 11 μηνών, τα βρέφη από την Κίνα είναι σε γενικές γραμμές λιγότερο εκφραστικά σε σύγκριση με βρέφη από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. “A smiling baby”, από File Upload Bot (Magnus Manske) διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0 “Serious baby.”, από koka_sexton διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0

Η εγγενής βάση της έκφρασης των βασικών συναισθημάτων (4 από 4) Ορισμένοι ερευνητές πιστεύουν ότι αν η έκφραση των βασικών συναισθημάτων είναι εγγενής, τότε οι εκφράσεις προσώπου των βρεφών είναι απλώς αντανακλαστικές αντιδράσεις, χωρίς την αντίστοιχη συναισθηματική εμπειρία. Αντίλογος Αναπτυξιακοί ψυχολόγοι Οι περισσότεροι αναπτυξιακοί ψυχολόγοι όμως διαφωνούν, υποστηρίζοντας ότι οι εκφράσεις αυτές αντιπροσωπεύουν πραγματική συναισθηματική εμπειρία.

Ποικιλία συναισθηματικών εκφράσεων “Celeste Yawning”, από Daniel James διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0 “the laughing baby”, από Ben McLeod διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0 “baby crying”, από Ben_Kerckx διαθέσιμο ως κοινό κτήμα “Serious baby is serious”, από Jenny Lee Silver διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC 2.0 “FB PHOTO BABY SMILING”, από Mariano Cuajao διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-ND 2.0 “Crying-girl”, από Evan-Amos διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 2.0

Η αναπτυξιακή θεωρία για τη συναισθηματική ανάπτυξη Η Τα βρέφη γεννιούνται με ένα περιορισμένο ρεπερτόριο συναισθημάτων, καθώς βιώνουν συνήθως γενικευμένα συναισθήματα δυσαρέσκειας ή ευχαρίστησης. Στα νεογνά, η δυσαρέσκεια προκαλείται συνήθως από την πείνα, τον πόνο και την υπερδιέγερση. Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, τα βρέφη διευρύνουν και τροποποιούν τα πρωτογενή συναισθήματά τους, τα οποία γίνονται πιο πολύπλοκα, και αποκτούν καλύτερο έλεγχο των συναισθημάτων τους.

Διαφορές φύλου Οι διαφορές που παρατηρούνται στην έκφραση των συναισθημάτων στα δύο φύλα, σχετίζονται με διαφορές που εντοπίζονται στα εξής: Ιδιοσυγκρασία, Κοινωνικοποίηση, Ενδοατομικά χαρακτηριστικά, Πολιτισμικές αξίες. 2.00 1.50 1.00 .50 7 9 11 Girls Boys Positive emotional behaviours

Ηλικία εμφάνισης των βασικών συναισθημάτων Τόσο η ανάπτυξη όσο και η ρύθμιση των συναισθημάτων διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικιακή περίοδο στην οποία βρίσκεται το άτομο. 3 μηνών 3-4 μηνών 4 μηνών 4-7 μηνών 5-7 μηνών Κοινωνικό χαμόγελο Λύπη Έκπληξη Χαρά – Θυμός φόβος

Το συναίσθημα της χαράς Φωτεινά μάτια, ανασηκωμένα μάγουλα, χείλη που σχηματίζουν χαμόγελο. “asian smile”, από PublicDomainPictures διαθέσιμο ως κοινό κτήμα “Seth MacFarlane by Gage Skidmore 5 alternate crop”, από Gage διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0

Ερεθίσματα που προκαλούν το συναίσθημα της χαράς (1 από 2) Γεμάτο στομάχι, λίκνισμα, μασάζ Δραστήρια ερεθίσματα και εκπλήξεις Η κοινωνική αλληλεπίδραση Γέννηση 2 μηνών 3-4 μηνών 18 μηνών 24 μηνών Ενδιαφέροντα αντικείμενα ή γεγονότα, το χαμόγελο των άλλων Η παρουσία οικείων ατόμων

Ερεθίσματα που προκαλούν το συναίσθημα της χαράς (2 από 2)

Το συναίσθημα του φόβου (1 από 2) Τραβηγμένο στόμα, φρύδια τραβηγμένα πάνω και προς τα μέσα, βλέφαρα ανασηκωμένα. “Little scared here folks...”, από Kris Gabbard διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0 “Kendall - Scared”, από DarkElements10 διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-ND 3.0

Το συναίσθημα του φόβου (2 από 2) Η βελτίωση της μνήμης οδηγεί στη διάκριση «οικείου» και «αγνώστου», που πυροδοτεί το φόβο. Εκδηλώνεται μεταξύ 6 και 12 μηνών. Τα βρέφη φοβούνται επίσης τους δυνατούς θορύβους. 1 2 3 4 5 Παραδείγματα εκδηλώσεων φόβου είναι «ο φόβος του ξένου» και η αντίδραση απέναντι στον κίνδυνο του «οπτικού γκρεμού». Ο φόβος περιορίζει τη διάθεση της εξερεύνησης. 18

Το συναίσθημα του θυμού (1 από 2) Οι γωνίες του στόματος τετραγωνίζουν, τα φρύδια σμίγουν και δείχνουν προς τα κάτω, τα μάτια καρφώνονται μπροστά. “angry baby face”, από Patricil Complex διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0 “Man Angry Face Reference ”, από ahtibat-stock διαθέσιμο με άδεια Stock Photography Rules

Το συναίσθημα του θυμού (2 από 2) Ο θυμός κινητοποιεί το παιδί να υπερνικήσει εμπόδια και να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Εκδηλώνεται μεταξύ 6 και 12 μηνών. 1 2 3 4 Ο θυμός μπορεί να εκδηλωθεί κατά την απομάκρυνση ενός παιχνιδιού, κατά τη διάρκεια σφιχτής αγκαλιάς και σε πλήθος άλλων περιπτώσεων. Η αύξηση της σκόπιμης συμπεριφοράς στους 12 μήνες, δίνει κατεύθυνση στο θυμό.

Το συναίσθημα της έκπληξης Ανασηκωμένα φρύδια, στρογγυλεμένο στόμα. “adorable baby”, από PublicDomainPictures διαθέσιμο ως κοινό κτήμα “surprise shock”, από damk διαθέσιμο ως κοινό κτήμα

Το συναίσθημα της λύπης Οι γωνίες του στόματος γέρνουν προς τα κάτω, ανασηκώνεται το εσωτερικό μέρος των φρυδιών. “Sad Baby”, από Generation X-Ray διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0 “Sad Woman”, από Innotata διαθέσιμο ως κοινό κτήμα

Το συναίσθημα της αηδίας “Baby yelling”, από Thermal Soldier διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0 “Disgust & Contempt”, από Stuart Hamilton διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 2.0

Τα δευτερογενή συναισθήματα Μεταξύ 18 και 24 μηνών, εμφανίζονται κοινωνικά προσανατολισμένα συναισθήματα, όπως η υπερηφάνεια, η ντροπή, η αμηχανία και η ενσυναίσθηση, καθώς το νήπιο κατανοεί περισσότερο τον εαυτό του και τους άλλους. Η ενοχή και οι τύψεις εμφανίζονται περίπου στην ηλικία των 36 μηνών. Τα συναισθήματα αυτά διευκολύνουν την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη των δευτερογενών συναισθημάτων Τα συναισθήματα αυτά προϋποθέτουν ανεπτυγμένη αίσθηση του εαυτού. Το βρέφος πρέπει να μπορεί να ξεχωρίσει τις έννοιες του «εαυτού» και του «άλλου» και να κατανοεί τι σημαίνει «δικό μου». Τα συναισθήματα αυτά σχετίζονται επίσης με την εξέλιξη της γνωστικής ανάπτυξης, καθώς εμπεριέχουν διαδικασία αξιολόγησης. Το βρέφος βιώνει δευτερογενή συναισθήματα όταν γνωρίζει τους κοινωνικούς κανόνες και είναι σε θέση να αξιολογήσει κατά πόσον η συμπεριφορά του είναι σε συμφωνία ή σε αντίθεση με αυτούς. Η ανάπτυξη των δευτερογενών συναισθημάτων προκύπτει μέσα από τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης.

Τα δευτερογενή συναισθήματα κατά την προσχολική ηλικία Κατά την προσχολική ηλικία, τα νήπια εξακολουθούν να βιώνουν πρωτογενή και δευτερογενή συναισθήματα, συχνά όμως διαφοροποιούνται τα ερεθίσματα που τα προκαλούν. Επίσης είναι σε θέση να εκφράζουν αυτά τα συναισθήματα με πιο κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κατερίνα Μανιαδάκη 2014. Κατερίνα Μανιαδάκη. «Αναπτυξιακή Ψυχολογία (Θ). Ενότητα 6: Η πορεία της Συναισθηματικής Ανάπτυξης (Πρώτο Μέρος)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.