Σύσταση γαστρικού υγρού 1/2

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιεχόμενο Αρχή μεθόδου. Υλικά και όργανα. Διαδικασία. Αποτελέσματα.
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Χρώση May Grünwald – Giemsa 1/2
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Αρχή μεθόδου Αποτελεί ευαίσθητη, αξιόπιστη και ταχεία μέθοδο προσδιορισμού αντιγόνων των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Κάθε κάρτα περιέχει πέντε ή έξι (ανάλογα.
Χρήση Η Μυελοϋπεροξειδάση (MPO) βρίσκεται στα κοκκία του κυτταροπλάσματος των κυττάρων της μυελικής σειράς. Η χρώση (MPO) γίνεται για τη διαφορική διάγνωση.
Υλικά Υλικά: Μυελός των οστών. Χρώση σιδήρου..
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 9: Παράγοντας V - Παράγοντας IX Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Αρχή μεθόδου Το σύστημα Rh έχει 50 αντιγόνα.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αίτια εκδήλωσης δυσλιπιδαιμίας
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τεχνικές Λήψης Βιολογικών Υλικών (E)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεχνικές Λήψης Βιολογικών Υλικών (Θ) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Τεχνικές Λήψης Βιολογικών Υλικών (Θ) Ενότητα 11 : Γαστρικό υγρό – Δωδεκαδακτυλικό - Χολή Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σύσταση γαστρικού υγρού 1/2 Νερό 98% του ολικού όγκου Υδροχλωρικό οξύ Βασική έκκριση: 160 mEq/l ή 1,4-4 mEq/h Ποσό γαστρικού υγρού: 60-80 ml/h Μέγιστη έκκριση: 22 mEq/h, άνδρες 16 mEq/h, γυναίκες Μέγιστο ποσό γαστρικού υγρού: 120-1800ml/h Ένζυμα Πεψινογόνο, πεψίνη (pH ενεργοποίησης: 1,6-2,4) γαστρισίνη, γελατινάση, ρενίνη, λιπάση, γαλακτική δευδρογονάση, τρανσαμινάσες, αλκαλική φωσφατάση

Σύσταση γαστρικού υγρού 1/2 Ηλεκτρολύτες Η-,Να+, Κ-, C-,ΗCΟ3-,PO-1 Βλένη μυκίνη Λευκώματα (ίχνη) Ορμόνες Γαστρίνη (Φ.Τ. 25,60±2,66pg/ml) Ενδογενής παράγοντας (Φ.Τ. 7.700 μονάδες) Βιολογικές ουσίες Ισταμίνη, αντισώματα Γαλακτικό οξύ   Νιτρώδη

Λήψη γαστρικού υγρού Εισαγωγή του αρρώστου στο νοσοκομείο. Ελέγχονται: Η ποσότητα του υδροχλωρικού οξέος (εκκριτική δραστηριότητα του βλεννογόνου του στομάχου). Η παρουσία και βαθμός κατακράτησης γαστρικού περιεχομένου. Η περιεκτικότητα σε υδροχλωρικό οξύ. Η παρουσία καρκινικών κυττάρων. Η παρουσία ξένων ουσιών σε σχέση με τη φυσιολογική του σύσταση, π.χ. αίμα, μικρόβια, γαλακτικό οξύ, κ.λπ. Η παρουσία μυκοβακτηριδίου της φυματίωσης.

Λήψη γαστρικού υγρού με ρινογαστρικό καθετήρα Λήψη γαστρικού υγρού με ρινογαστρικό καθετήρα Βασική έκκριση ή φάση ηρεμίας Ο άρρωστος νηστικός από το προηγούμενο βράδυ. Το πρωί γίνεται ο καθετηριασμός του στομάχου και αναρρόφηση όλου του γαστρικού περιεχομένου, του οποίου απλά μετριέται ο όγκος του. Μετά για διάστημα μιας ώρας ανά δεκαπέντε λεπτά αναρροφάται το υγρό που παράγεται, συλλέγεται σε καθαρό Εrlenmeyer (Κωνική ευρύλαιμη φιάλη με στόμιο εκροής). Συλλέγονται 50-80ml. Μέγιστη έκκριση ή τεχνητή πρόκληση. Αντιδραστήρια 0,1 NaOH.

Τεχνική τοποθέτησης ρινογαστρικού καθετήρα (Levin) Επιλογή σωστού μεγέθους σωλήνα. Αφαιρούνται οι τεχνητές οδοντοστοιχίες. Θέση ασθενή καθιστική Flower (Ημικαθιστή θέση με αύξηση κεφαλής και κορμού στις 90°) ή πλάγια ή ύπτια. Καθαρισμός των ρωθώνων και ψεκάζεται ο ρινοφάρυγγας με αναισθητικό spray-xylocaine. Εισάγεται ο καθετήρας σε ένα ρουθούνι μέχρι το στομάχι.

Επιπλοκές Κάκωση ρινικών χοανών και αιμορραγία, κολπίτιδα. Οισοφαγίτιδα, εξέλκωση γαστρικού βλεννογόνου. Κάκωση μαλακών μορίων φάρυγγα. Εισρόφηση γαστρικού περιεχομένου λόγω ερεθισμού και ενεργοποίησης αντανακλαστικού εμετού κατά τη διαδικασία τοποθέτησης. Είσοδος σωλήνα στην τραχεία (υποξαιμία, κυάνωση). Ερεθισμός παρασυμπαθητικού, καρδιολογικές διαταραχές. Παράλυση φωνητικών χορδών.

Περιεχόμενο δωδεκαδακτυλικού υγρού 1/3 Το δωδεκαδακτυλικό υγρό αποτελείται από το παγκρεατικό υγρό, τη χολή και τα εντερικά υγρά.   Φυσιολογικό Παθολογικό Νοσήματα Όψη Διαυγής Θολή μόνο παρουσία γαστρικού υγρού Χρώμα Γκριζωπό- κιτρινωπό Άχρωμο, κοκκινωπό, αιματηρό Απόφραξη χοληφόρων οδών, κακοήθειες Ποσότητα Βασική έκκριση 20 mL, μέγιστη έκκριση 150ml/h ή 700-2.000 mL/24ωρο <20 mL <100 mL Ανεπάρκεια παγκρέατος Απόφραξη παγκρέατος

Περιεχόμενο δωδεκαδακτυλικού υγρού 2/3   Φυσιολογικό Παθολογικό Νοσήματα pH Ειδικό Βάρος 8,00 (7,00- 8,70) 1007-1042 < 7,00 Απόφραξη παγκρέατος HCO3- 105mEq/l < 85 mEq/l Απόφραξη παγκρεατικού πόρου Κύτταρα Λίγα λευκά και ερυθρά αιμοσφαίρια ή επιθήλια Αύξηση Κακοήθη κύτταρα Φλεγμονή Καρκίνος Βακτήρια Δεν υπάρχουν Αερόβια και αναερόβια Χολοκυστίτιδα, χολαγγειίτιδα Παράσιτα (ζωικά) Αγκυλόστομα, λάμβλιες, στρογγυλοειδές κοπράνων

Περιεχόμενο δωδεκαδακτυλικού υγρού 3/3   Φυσιολογικό Παθολογικό Νοσήματα Ένζυμα Αμυλάση Θρυψίνη Λιπάση Μείωση Αύξηση Νόσοι του παγκρέατος, ινοκυστική νόσος, απόφραξη παγκρεατική ανεπάρκεια Χολερυθρίνη Κρύσταλλοι χοληστερόλης Απουσία Απόφραξη χοληφόρων, χολολιθίαση Πυοσφαίρια Χολοκυστίτιδα, χολαγγειίτιδα Αίμα Παρουσία Καρκίνος δωδεκαδακτύλου

Διαγνωστική αξία ανάλυσης του δωδεκαδακτυλικού υγρού Ανίχνευση παθολογικών συστατικών της χολής, του παγκρεατικού και του δωδεκαδακτυλικού υγρού. Βοήθεια στη διάγνωση της χολολιθίασης, της παγκρεατίτιδας και κακοηθειών του παγκρέατος. Βοήθεια στη διάγνωση προβλημάτων της χοληδόχου κύστης σε περιπτώσεις αδυναμίας του ακτινολογικού ελέγχου.

Εξετάσεις δωδεκαδακτυλικού υγρού Εξέταση γενικών χαρακτηριστικών δωδεκαδακτυλικού υγρού. Προσδιορισμός ενζυμικής δραστηριότητας. Χημικές εξετάσεις. Ανίχνευση αιμοσφαιρίνης Μικροσκοπική εξέταση. Μικροβιολογική εξέταση. Καλλιέργεια δωδεκαδακτυλικού υγρού.

Βασικές λειτουργίες χολής Εξουδετέρωση του όξινου βλωμού. Μείωση της επιφανειακής τάσης των λιπών και γαλακτοματοποίησή τους. Διευκόλυνση της απορρόφησης και δημιουργίας των χολικών συμπλεγμάτων. Επιτάχυνση της πέψης των λιπών και έμμεση πέψη πρωτεϊνών και υδατανθράκων. Διέγερση του περισταλτισμού και μείωση της σήψης στο παχύ έντερο. Βοήθεια στην αποβολή φαρμάκων, τοξικών ουσιών και χοληστερόλης.

Λήψη χολής Σπάνια ζητείται λήψη χολής για εργαστηριακή διερεύνηση. Βοηθά στη διάγνωση και χημειοθεραπεία της χολολιθίασης. Νοσήματα Ευρήματα χολολιθίαση Κρύσταλλοι από άμορφο χολερυθρινικό ασβέστιο και χοληστερόλης. Άμορφες μάζες. χολοκυστίτιδα Αιωρούμενες κροκίδες, άφθονα πυοσφαίρια, επιθήλια, βλέννη, βακτηριοειδή, σαλμονέλες, σταφυλόκοκκος, εντερόκοκκος, στρεπτόκοκκος και κλωστηρίδια. χολαγγειίτιδα Βακτηριοειδή, σαλμονέλα, σταφυλόκοκκος, εντερόκοκκος, στρεπτόκοκκος, κλωστηρίδια, κολοβακτηρίδιο, κλεμπσιέλα, χρυσίζων σταφυλόκοκκος, κλωστηρίδιο B. Dificile.

Εξετάσεις χολής Μικροσκοπική εξέταση. Μικροβιολογική εξέταση. Καλλιέργεια.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστάσιος Κριεμπάρδης 2014. Αναστάσιος Κριεμπάρδης. «Τεχνικές λήψης βιολογικών υλικών (Θ). Ενότητα 11: Γαστρικό υγρό – Δωδεκαδακτυλικό - Χολή». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.