“Williams Froude”, από Alfredobi διαθέσιμο ως κοινό κτήμα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η αντοχή του πλοίου Διαμήκης αντοχή Εγκάρσια αντοχή Τοπική αντοχή.
Advertisements

Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Τέλος Ενότητας.
Διατομή σύνθετης δοκού
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Ενότητα A3:Η πειραματική μέθοδος Froude
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρία πλοίου ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Η πειραματική μέθοδος Froude Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Θεωρία πλοίου ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Η πειραματική μέθοδος Froude Αλέξανδρος Θεοδουλίδης, Επικ.Καθηγητής Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών Τ.Ε. Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

“Williams Froude”, από Alfredobi διαθέσιμο ως κοινό κτήμα William Froude Άγγλος μηχανικός. Γεννήθηκε το 1819 και πέθανε το 1879. Εργάσθηκε ως πολιτικός μηχανικός για τους Βρετανικούς Σιδηροδρόμους. Το μεγάλο του πάθος ήταν η ναυπηγική. Διέπρεψε για τον πειραματικό προσδιορισμό της αντίστασης πλοίου. “Williams Froude”, από Alfredobi διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Η μέθοδος του χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα και είναι ίσως η πιο αξιόπιστη μέθοδος που διαθέτουμε, καθόσον τόσο ο αναλυτικός όσο και ο αριθμητικός τρόπος υπολογισμού της αντίστασης υστερούν σε κάποιες περιπτώσεις.

Πειραματική μέθοδος Froude 1/6 Η μέθοδος στηρίζεται στον υπολογισμό του συντελεστή υπόλοιπης αντίστασης CR με τη βοήθεια εκτέλεσης πειραμάτων σε γεωμετρικά όμοια μοντέλα. Γεωμετρική ομοιότητα:

Πειραματική μέθοδος Froude 2/6 Συντελεστής υπόλοιπης αντίστασης CR: Συντελεστής ολικής αντίστασης CΤ:

Πειραματική μέθοδος Froude 3/6 Περιγραφή της διαδικασίας Για συγκεκριμένη Um μετρούμε πειραματικά την ολική αντίσταση RTm Υπολογίζεται ο συντελεστής CTm Υπολογίζεται ο συντελεστής CFm Όπου

Πειραματική μέθοδος Froude 4/6 Υπολογισμός αντίστοιχης ταχύτητας πλοίου Υπολογισμός συντελεστή υπόλοιπης αντίστασης πλοίου Υπολογισμός συντελεστή αντίστασης τριβής πλοίου Όπου

Πειραματική μέθοδος Froude 5/6 Υπολογισμός συντελεστή ολικής αντίστασης πλοίου Υπολογισμός συνολικής αντίστασης πλοίου Όπου S η βρεχόμενη επιφάνεια του πλοίου.

Πειραματική μέθοδος Froude 6/6 Με επανάληψη της διαδικασίας για διάφορες ταχύτητες παράγεται η καμπύλη αντίστασης.

Πειραματική διαδικασία 1/3 Οι δοκιμές υπολογισμού της αντίστασης συνήθως εκτελούνται σε δεξαμενές με ήρεμο νερό, όπου το μοντέλο είναι προσδεδεμένο σε φορείο το οποίο κινείται κατά μήκος της δεξαμενής. Μέγεθος μοντέλου Το μοντέλο θα πρέπει να είναι κατά το δυνατόν μεγαλύτερο προκειμένου να ελαχιστοποιούνται οι επιδράσεις συνεκτικότητας Το μοντέλο θα πρέπει να είναι σχετικά μικρό για να αποφεύγονται προβλήματα αντοχής. Το μοντέλο θα πρέπει να είναι αρκετά μικρό έτσι ώστε το φορείο να μπορεί να κινείται με την απαιτούμενη ταχύτητα. Το μοντέλο θα πρέπει να είναι επαρκώς μικρό έτσι ώστε να αποφεύγονται αλληλεπιδράσεις λόγω των τοιχωμάτων της δεξαμενής.

Πειραματική διαδικασία 2/3 Οι προηγούμενοι περιορισμοί οδηγούν σε ένα εύρος κλιμάκων μοντελοποίησης 15< λ < 45 το οποίο αντιστοιχεί σε μοντέλα μεγέθους 4m < Lm <10m. Τα πειράματα εκτελούνται με ίδιο αριθμό Froude ενώ ο αριθμός Reynolds του πλοίου είναι συνήθως κατά δύο τάξεις μεγαλύτερος. Οι επιδράσεις κλίμακας συνήθως διορθώνονται με χρήση καταλλήλου συντελεστή συσχέτισης CA. Τα μοντέλα συνήθως κατασκευάζονται από κερί ή τροπικό ξύλο το οποίο δεν απορροφά νερό και δεν επηρεάζεται από τη θερμοκρασία. Συνήθως στο μοντέλο προκαλείται με τεχνητό τρόπο τύρβη προκειμένου να επιταχυνθεί η μετάβαση από τη στρωτή σε τυρβώδη ροή.

Πειραματική διαδικασία 3/3 Για τη μεταφορά των μετρήσεων αντίστασης από το μοντέλο στο πραγματικό πλοίο ακολουθούνται οι ακόλουθες μεθοδολογίες: ITTC 1957. Hughes – Prohaska. ITTC 1978.

Μέθοδος ITTC 1957 1/3 𝐶 𝑇 𝑆 = 𝐶 𝐹 𝑆 + 𝐶 𝑅 + 𝐶 𝐴 = 𝐶 𝐹 𝑆 + 𝐶 𝑇 𝑚 − 𝐶 𝐹 𝑚 + 𝐶 𝐴 1ο στάδιο: 𝐶 𝑇 𝑚 = 𝑅 𝑇 𝑚 1 2 𝜌 𝑚 ∙𝑉 2 𝑚 ∙ 𝑆 𝑚 2ο στάδιο: 𝐶 𝑅 = 𝐶 𝑇 𝑚 − 𝐶 𝐹 𝑚 3ο στάδιο: 𝐶 𝑇 𝑆 = 𝐶 𝑅 + 𝐶 𝐹 𝑆 + 𝐶 𝐴 4ο στάδιο: 𝑅 𝑇 𝑆 = 𝐶 𝑇 𝑆 ∙ 1 2 𝜌 𝑆 𝑉 2 𝑆 𝑆 𝑆 𝐶 𝐹 = 0,075 log 10 𝑅 𝑛 −2 2

Μέθοδος ITTC 1957 2/3 Η προηγούμενη σχέση για τον υπολογισμό του CF δίνει περίπου 12% αυξημένη αντίσταση τριβής σε σχέση με την επίπεδη πλάκα και ως εκ τούτου εμπεριέχει σε κάποιο ποσοστό και επιδράσεις λόγω μορφής. Ο συντελεστής CA χρησιμοποιείται για να αντισταθμίσει φαινόμενα κλίμακας και φαινόμενα λόγω διαφοράς τραχύτητας επιφανείας μεταξύ πλοίου και μοντέλου.

Μέθοδος ITTC 1957 3/3 Οι διάφορες δεξαμενές αποφασίζουν στηριζόμενες στην εμπειρία τους για το μέγεθος του συντελεστή CA. Ενδεικτικές τιμές δίνονται στον παρακάτω πίνακα: Lpp (m) CA 50 – 150 0,00035 – 0,0004 150 – 210 0,0002 210 – 260 0,0001 260 – 300 300 – 350 -0,0001 350 - 4000 -0,00025

Μέθοδος Hughes - Prohaska 1/2 𝑪 𝑻 = 𝟏+𝒌 ∙ 𝑪 𝑭𝟎 + 𝑪 𝒘 Οι συντελεστές (1+k) και Cw θεωρούνται ίδιοι σε πλοίο και μοντέλο. 1ο στάδιο: 𝐶 𝑇 𝑚 = 𝑅 𝑇 𝑚 1 2 𝜌 𝑚 ∙𝑉 2 𝑚 ∙ 𝑆 𝑚 2ο στάδιο: 𝐶 𝑤 = 𝐶 𝑇 𝑚 − 𝐶 𝐹0 𝑚 ∙ 1+𝑘 3ο στάδιο: 𝐶 𝑇 𝑆 = 𝐶 𝑤 + 𝐶 𝐹0 𝑆 ∙ 1+𝑘 + 𝐶 𝐴 4ο στάδιο: 𝑅 𝑇 𝑆 = 𝐶 𝑇 𝑆 ∙ 1 2 𝜌 𝑆 𝑉 2 𝑆 𝑆 𝑆

Μέθοδος Hughes - Prohaska 2/2 𝐶 𝐹0 = 0,067 log 10 𝑅 𝑛 −2 2 Ο συντελεστής μορφής (1+k) υπολογίζεται από την ακόλουθη σχέση, μέσω της εκτέλεσης σειράς πειραμάτων σε αριθμούς Fr από 0,12 έως 0,24 𝐶 𝑇 𝐶 𝐹0 = 1+𝑘 +𝛼 𝐹 4 𝑛 𝐶 𝐹0 Για τον συντελεστή CA προτείνεται από την ΙΤΤC η τιμή 0,0004.

Μέθοδος ITTC 1978 Η μέθοδος αυτή αποτελεί τροποποίηση της μεθόδου Hughes- Prohaska, και λαμβάνει υπ’ όψη και την αντίσταση αέρα: 𝑪 𝑻 𝑺 = 𝟏+𝒌 𝑪 𝑭 𝑺 + 𝑪 𝒘 + 𝑪 𝑨 + 𝑪 𝑨𝑨 Ο συντελεστής συσχέτισης CA εξαρτάται από την τραχύτητα της γάστρας kS και το «βρεχόμενο μήκος» LOSS του πλοίου σύμφωνα με τη σχέση: 𝑪 𝑨 ∙ 𝟏𝟎 𝟑 =𝟏𝟎𝟓∙ 𝟑 𝑲 𝑺 𝑳 𝒐𝒔𝒔 −𝟎,𝟔𝟒 Τυπική τιμή του λόγου kS / LOSS = 10-6  CA = 0,00041 Συντελεστής αντίστασης αέρα: 𝐶 𝐴𝐴 =0,001∙ 𝐴 𝑇 𝑆 Όπου ΑΤ η μετωπική προβεβλημένη επιφάνεια των εξάλων και S η βρεχόμενη επιφάνεια του πλοίου.

Βιβλιογραφία Volker Bertram, “Practical ship hydrodynamics”, Butterworth Heinemann, 2000. Λουκάκης Θ., Διδακτικές σημειώσεις υδροδυναμικής, ΕΜΠ, Τμήμα Ναυπηγών.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αλέξανδρος Θεοδουλίδης 2014. Αλέξανδρος Θεοδουλίδης. «Θεωρία πλοίου ΙΙ (Θ). Ενότητα 5: Η πειραματική μέθοδος Froude». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.