Η συμπεριφορά και οι συνέπειές της

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Ψυχιατρική Ενότητα 11: Συναισθηματικές διαταραχές, κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη, υποστροφική μελαγχολία Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Στατική Διάταση Στατική διάταση (isometric, controlled, slow) Διατήρηση συγκεκριμένης θέσης, η οποία είναι πιθανόν να επαναληφθεί ή όχι.
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 9: Η Διαδικασία της Μάθησης (Μέρος 2ο ) Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη, Ψυχολόγος Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Η συμπεριφορά και οι συνέπειές της Προσθήκη θετικού ενισχυτή Θετική ενίσχυση Συνέπεια Ευχάριστη Διακοπή αρνητικού ενισχυτή Αρνητική ενίσχυση Συμπεριφορά Προσθήκη αρνητικού ενισχυτή Άμεση τιμωρία Δυσάρεστη Διακοπή θετικού ενισχυτή Έμμεση τιμωρία Καμία συνέπεια Απόσβεση

Είδη ενίσχυσης Θετική ενίσχυση Η εμφάνιση ευχάριστου ερεθίσματος αμέσως μετά την εμφάνιση της αντίδρασης, π.χ. η παροχή τροφής στο ποντίκι αμέσως μετά την πίεση του μοχλού. Αρνητική ενίσχυση Η απομάκρυνση δυσάρεστου συναισθήματος αμέσως μετά την εμφάνιση της αντίδρασης π.χ. η μείωση του πονοκέφαλου μετά τη λήψη ασπιρίνης. Τόσο η θετική όσο και η αρνητική ενίσχυση αποτελούν μορφές αμοιβής και αποβλέπουν στην ενδυνάμωση μιας θετικής μορφής συμπεριφοράς.

Η τιμωρία, αποβλέπει στην αποδυνάμωση μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς. Είδη τιμωρίας Άμεση τιμωρία Η παρουσίαση ενός αρνητικού ερεθίσματος αμέσως μετά την εμφάνιση της αντίδρασης. Έμμεση τιμωρία Η αφαίρεση ενός θετικού ερεθίσματος αμέσως μετά την εμφάνιση της αντίδρασης. Η τιμωρία, αποβλέπει στην αποδυνάμωση μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.

Είδη ενισχυτών Πρωτογενείς ενισχυτές Εκείνοι που ικανοποιούν φυσιολογικές ανάγκες του οργανισμού, όπως η πείνα, η δίψα, η αποφυγή του πόνου. Δευτερογενείς ενισχυτές Εκείνοι που συντελούν έμμεσα στην ικανοποίηση μιας ανάγκης, όπως π.χ. το χρήμα. Κοινωνικοί ενισχυτές Όλες οι προφορικές μορφές συμπεριφοράς που δηλώνουν επιδοκιμασία. Ανήκουν στους δευτερογενείς ενισχυτές.

Διαφορές κλασικής και συντελεστικής εξάρτησης Έχουμε παθητική συμμετοχή του οργανισμού. Κλασική εξάρτηση Η ενίσχυση προηγείται της αντίδρασης. Έχουμε ενεργητική συμμετοχή του οργανισμού. Συντελεστική εξάρτηση Η ενίσχυση έπεται της αντίδρασης.

Επισήμανση Θυμάμαι ότι… Κατά τους Συμπεριφοριστές, η μάθηση είναι αποτέλεσμα συνεξαρτήσεων ανάμεσα στα ερεθίσματα που δέχεται το άτομο από το περιβάλλον του και τις αντιδράσεις του σε αυτά.

Θεωρίες μάθησης

Κοινωνική Μάθηση (social learning)

Κοινωνική μάθηση Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο: Children See, Children Do

Albert Bandura O Albert Bandura γεννήθηκε στον Καναδά. Είναι ψυχολόγος και διδάσκει στο Stanford University μέχρι σήμερα. Διατύπωσε την άποψη ότι η μάθηση συντελείται χωρίς να είναι αναγκαίο να προβαίνει το ίδιο το άτομο στην εκτέλεση της αντίδρασης ή να λαμβάνει το ίδιο κάποια ενίσχυση αλλά απλώς με την παρατήρηση και τη μίμηση της συμπεριφοράς των άλλων. Albert Bandura (1925 – ) “Albert Bandura Psychologist”, από Fridolin freudenfett διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 4.0

Η γέννηση της θεωρίας της κοινωνικής μάθησης Μπιχεβιορισμός: Έμφαση στη μάθηση Σημασία των εμπειριών που παρέχει το περιβάλλον Γνωσιακή προσέγγιση: Ύπαρξη εσωτερικών νοητικών διαδικασιών Θεωρία της κοινωνικής μάθησης

Βασική αρχή κοινωνικής μάθησης Οι άνθρωποι έχουν την τάση να υιοθετούν τους τύπους συμπεριφοράς για τους οποίους οι άλλοι ανταμείβονται και θαυμάζονται και να αποφεύγουν τις μορφές συμπεριφοράς για τις οποίες οι άλλοι περιφρονούνται ή τιμωρούνται. Για παράδειγμα, η παρακολούθηση στην τηλεόραση έργων που περιέχουν επιθετικές σκηνές και στις οποίες η επιθετικότητα επιβραβεύεται, μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση της επιθετικής συμπεριφοράς.

Στάδια της ικανότητας προς μίμηση Το άτομο παρατηρεί και κωδικοποιεί αυτά που βλέπει. Το άτομο εκτελεί αυτά που είδε άλλους να κάνουν και να αμείβονται. ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗ Το άτομο αποθηκεύει τις πληροφορίες αυτές στη μνήμη του. Το άτομο ενισχύεται και το ίδιο για τη συμπεριφορά του.

Ενορατική Μάθηση (insightful learning)

Wolfang Koehler Ο Wolfgang Koehler (1887–1967), γεννήθηκε στη Γερμανία και μαζί με τους Max Wertheimer και Kurt Koffka είναι οι θεμελιωτές της μορφολογικής ψυχολογίας. Έζησε και εργάστηκε στη Γερμανία και αργότερα στις Η.Π.Α.. Το 1956 εκλέχτηκε πρόεδρος της APA.

Ο τρόπος λειτουργίας της ενορατικής μάθησης Ο τρόπος λειτουργίας της ενορατικής μάθησης Ο Koehler υποστηρίζει ότι, πολλές φορές, η αναδιοργάνωση του αντιληπτικού πεδίου επιτρέπει την ξαφνική λύση ενός προβλήματος. Η μάθηση που προκύπτει με αυτόν τον τρόπο ονομάζεται ενορατική. Η ενορατική μάθηση εξαρτάται από τη νοημοσύνη και τις εμπειρίες του ατόμου.

Τα πειράματα του Koehler (1 από 2) Από το 1913 έως το 1917 ο Köhler στις Κανάριους Νήσους μελέτησε τη διαδικασία της μάθησης σε εννέα χιμπαντζήδες. pigeon.psy.tufts.edu pigeon.psy.tufts.edu pigeon.psy.tufts.edu

Τα πειράματα του Koehler (2 από 2) Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο: Insight learning: Chimpanzee Problem Solving

O ρόλος των βιολογικών παραγόντων στη μάθηση (1 από 2) Οι γενετικές πληροφορίες που κληρονομεί ένας οργανισμός κατά τη γέννησή του καθορίζουν το βαθμό στον οποίο η συμπεριφορά του οργανισμού μπορεί να αλλάξει μέσω της αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Κλειστά γενετικά προγράμματα Οργανισμοί όπως τα έντομα ή τα ερπετά έχουν κλειστά προγράμματα, τα οποία επιτρέπουν ελάχιστη μάθηση. Οι οργανισμοί αυτοί συμπεριφέρονται αντανακλαστικά. Ανοιχτά γενετικά προγράμματα Οργανισμοί όπως τα θηλαστικά έχουν ανοιχτά προγράμματα, τα οποία επιτρέπουν την τροποποίηση της συμπεριφοράς, μέσω της μάθησης με στόχο την καλύτερη προσαρμογή στο περιβάλλον.

O ρόλος των βιολογικών παραγόντων στη μάθηση (2 από 2) Στους ανθρώπους, η ομαλή λειτουργία των αισθητηριακών συστημάτων και των γνωστικών διαδικασιών αποτελούν βιολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις ικανότητες μάθησης.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κατερίνα Μανιαδάκη 2014. Κατερίνα Μανιαδάκη. «Εισαγωγή στην Ψυχολογία. Ενότητα 9: Η Διαδικασία της Μάθησης (Μέρος 2ο )». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.