Βάσεις Δεδομένων I (Θ) Ενότητα 11: Ενιαίο παράδειγμα σχεδίασης σχεσιακής βάσης δεδομένων και υλοποίησης με Γλώσσα SQL Χ. Σκουρλάς Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 13: Επαναληπτικό μάθημα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις απαραίτητες έννοιες ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν την τεχνολογία των βάσεων δεδοµένων.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις απαραίτητες έννοιες ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν την τεχνολογία των βάσεων δεδοµένων.
Συμπλήρωση Προτύπου Διδακτικού Σχεδιασμού
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ (Ε)
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση δηλώσεων SQL που περιλαμβάνουν EXIST, ANY, ALL. Χ. Σκουρλάς.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βάσεις Δεδομένων I (Θ) Ενότητα 11: Ενιαίο παράδειγμα σχεδίασης σχεσιακής βάσης δεδομένων και υλοποίησης με Γλώσσα SQL Χ. Σκουρλάς Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις απαραίτητες έννοιες ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν την τεχνολογία των βάσεων δεδοµένων και των συστηµάτων βάσεων δεδοµένων. Έµφαση δίδεται μέσα από τη χρήση ενός ολοκληρωμένου παραδείγματος στην παρουσίαση των εννοιών της σχεδίασης βάσεων δεδοµένων και στην υλοποίηση µε γλώσσα SQL. Χ. Σκουρλάς 1

Στόχος Ενότητας Κύριος στόχος του µαθήµατος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές µε τις απαραίτητες γνώσεις έτσι ώστε να είναι ικανοί να σχεδίασουν βάσεις δεδοµένων και συστήµατα βάσεων δεδοµένων και να υλοποιήσουν βάσεις δεδοµένων µε χρήση SQL. Λέξεις κλειδιά: Μοντελοποίηση, Υλοποίηση σχεσιακής βάσης δεδομένων, SQL. 2

Ολοκληρωμένα παραδείγματα Μοντελοποίηση - Υλοποίηση

Παράδειγμα Υποθέστε ότι εργάζεστε στην εταιρεία Integrated Information και σας αναθέτουν τη συντήρηση βάσης δεδομένων των υπαλλήλων. Στο σχήμα της βάσης περιλαμβάνονται οι πίνακες emp, dept, emp_proj με στήλες: κωδικός υπαλλήλου-empno, όνομα-ename, κωδικός θέσης υπαλλήλου-jobno, θέση-jobname, μισθός-sal, προμήθεια-comm, κωδικός τμήματος υπαλλήλου-deptno, τμήμα-dname, έδρα τμήματος-dept.loc, κωδικός έργου στο οποίο εργάζεται ο υπάλληλος-projno, ποσοστό χρόνου απασχόλησης υπαλλήλου στο έργο-ptime, ονομασία ή περιγραφή έργου-pdescr, έδρα έργου-emp_proj.loc. Είναι η παρακάτω βάση στην Τρίτη κανονική μορφή; 4

CREATE TABLE CREATE TABLE Dept(Deptno NUMBER(2) NOT NULL, Dname CHAR(20), Loc CHAR(20), PRIMARY KEY(Deptno)); CREATE TABLE Emp(Ename CHAR(20), Empno NUMBER(5) NOT NULL, JobNo NUMBER(2), Sal NUMBER(7,2), Comm NUMBER(7,2), Deptno NUMBER(2), Jobname CHAR(20), PRIMARY KEY(Empno), FOREIGN KEY(Deptno) REFERENCES Dept(Deptno)); CREATE TABLE Emp_Proj( Empno NUMBER(5) NOT NULL, Projno NUMBER(3) NOT NULL, Pdescr CHAR(20), Loc CHAR(20), Ptime NUMBER(3), PRIMARY KEY(Empno, Projno), FOREIGN KEY(Empno) REFERENCES Emp(Empno)); 5

INSERT Με ποιες εντολές εισαγωγής (INSERT) μπορείτε να καταχωρήσετε όλα τα στοιχεία του υπαλλήλου CODD (προσωπικά στοιχεία, το τμήμα του, θέση, τα έργα στα οποία εργάζεται); INSERT INTO dept(Deptno, Dname, LOC) VALUES (10, 'ACCOUNTING', 'ATHENS'); 10ACCOUNTINGATHENS INSERT INTO Emp(Ename, Empno, JobNo, Sal, Comm, Deptno, Jobname) VALUES ('CODD', 1000, 10, 3000, NULL, 10, 'ANALYST'); CODD ANALYST INSERT INTO Emp_Proj(Empno, Projno, Pdescr, Loc, Ptime) VALUES (1000, 100, 'PAYROLL', 'ATHENS', 75); INSERT INTO Emp_Proj(Empno, Projno, Pdescr, Loc, Ptime) VALUES (1000, 200, 'PERSONNEL', 'PARIS', 25); PAYROLLATHENS PERSONNELPARIS25 6

SELECT 1.Γράψτε εντολή SELECT που δείχνει όλα τα στοιχεία των υπαλλήλων (empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname) που εργάζονται σε ένα από τα τμήματα 10, 20. SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp WHERE deptno IN (10, 20); 7

SELECT 2.Γράψτε εντολή SELECT που δείχνει όλα τα στοιχεία των υπαλλήλων (empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname) που εργάζονται σε ένα από τα τμήματα ACCOUNTING, SALES. Ακολουθούν κάποιες σωστές εντολές: SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp WHERE deptno IN (SELECT deptno FROM Dept WHERE dname IN ('ACCOUNTING', 'SALES')); SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, Emp.deptno, Jobname FROM Emp, Dept WHERE Emp.deptno=Dept.deptno AND dname IN ('ACCOUNTING', 'SALES'); SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, Emp.deptno, Jobname WHERE Emp.deptno=Dept.deptno AND (dname='ACCOUNTING' OR dname='SALES'); 8

Ακολουθούν κάποιες λανθασμένες εντολές (oracle) SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, Emp.deptno, Jobname FROM Emp, Dept; SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, Emp.deptno, Jobname FROM Emp, Dept WHERE Emp.deptno=Dept.deptno AND dname=‘ACCOUNTING’ AND dname=‘SALES’; SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp, Dept WHERE Emp.deptno=Dept.deptno AND (dname=‘ACCOUNTING’ OR dname=‘SALES’); SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp, Dept WHERE (dname=‘ACCOUNTING’ OR dname=‘SALES’); SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp WHERE dname=‘ACCOUNTING’ AND dname=‘SALES’; 9

SELECT Ακολουθούν κάποιες εντολές που είναι εκ πρώτης όψεως σωστές αλλά δεν υπολογίζουν το ζητούμενο (oracle) SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, deptno, Jobname FROM Emp WHERE deptno IN (SELECT deptno FROM Dept WHERE dname IN ('Accounting', 'Sales')); SELECT empno, ename, jobno, sal, comm, Emp.deptno, Jobname FROM Emp, Dept WHERE Emp.deptno=Dept.deptno AND dname IN ('ACcOUNTING', 'SAleS'); 10

Περιορισμοί Οι περιορισμοί (απαιτήσεις, επιχειρησιακοί κανόνες-constraints) που ικανοποιούν τα δεδομένα της βάσης είναι: α) Κάθε υπάλληλος έχει ένα μοναδικό κωδικό, κατέχει μία θέση, έχει ένα μισθό και μπορεί να έχει ή όχι προμήθεια. β) Κάθε τμήμα έχει ένα μοναδικό κωδικό και μία έδρα. γ) Κάθε τμήμα μπορεί να έχει πολλούς υπαλλήλους. δ) Ένας υπάλληλος ανήκει σε ένα μόνο τμήμα. ε) κάθε έργο έχει μοναδικό κωδικό, μία έδρα, ένα όνομα, ένας υπάλληλος μπορεί να εργάζεται σε ένα ή περισσότερα έργα και σε ένα έργο απασχολούνται πολλοί υπάλληλοι. στ) ο μισθός εξαρτάται από τη θέση. Γράψτε την Τρίτη κανονική μορφή. Μη ξεχάσετε να γράψετε κύρια και ξένα κλειδιά. 11

Πίνακες 1/2 JobNoSalJobname ANALYST SALESMAN PROGRAMMER DeptnoDnameLoc 10ACCOUNTINGATHENS 20SALESATHENS 30RESEARCHPARIS ProjnoPdescrLoc 100PAYROLLATHENS 200PERSONNELPARIS EnameEmpnoJobNoCommDeptno CODD ELMASRI NAVATHE DATE EmpnoProjnoPtime Job (Πίνακας θέσεων) Dept (Πίνακας τμημάτων) emp (Πίνακας υπαλλήλων) Proj (Πίνακας έργων) Emp_proj (πίνακας υπαλλήλου και έργων στα οποία εργάζεται) 12

Πίνακες 2/2 Προσοχή! Δε γράψαμε τους πίνακες λανθασμένα όπως τους παραθέτουμε στη συνέχεια. JobNoSalJobname ANALYST SALESMAN PROGRAMMER SALESMAN ProjnoPdescrLoc 100PAYROLLATHENS 200PERSONNELPARIS 100PAYROLLATHENS 200PERSONNELPARIS 100PAYROLLATHENS Job (Πίνακας θέσεων) Proj (Πίνακας έργων) 13

Περιορισμοί Οι περιορισμοί (απαιτήσεις, επιχειρησιακοί κανόνες-constraints) που ικανοποιούν τα δεδομένα της βάσης είναι: α) Κάθε υπάλληλος έχει ένα μοναδικό κωδικό, κατέχει μία θέση, έχει ένα μισθό και μπορεί να έχει ή όχι προμήθεια. β) Κάθε τμήμα έχει ένα μοναδικό κωδικό και μία έδρα. γ) Κάθε τμήμα μπορεί να έχει πολλούς υπαλλήλους. δ) Ένας υπάλληλος ανήκει σε ένα μόνο τμήμα. ε) Κάθε έργο έχει μοναδικό κωδικό, μία έδρα, ένα όνομα, ένας υπάλληλος μπορεί να εργάζεται σε ένα ή περισσότερα έργα και σε ένα έργο απασχολούνται πολλοί υπάλληλοι. στ) Ο μισθός εξαρτάται από τη θέση. 14

Σχεδιάστε Μοντέλο οντοτήτων συσχετίσεων με συμβολισμό Navathe-Elmasri για τη βάση 1/2 Δείτε σωστό και λανθασμένο μοντέλο. 15

Σχεδιάστε Μοντέλο οντοτήτων συσχετίσεων με συμβολισμό Navathe-Elmasri για τη βάση 2/2 16

Σχόλια Το δεύτερο μοντέλο οντοτήτων συσχετίσεων είναι λανθασμένο και δε χρησιμοποιεί κάποια γνωστό συμβολισμό σχεδίασης. Ενδεικτικά γράφουμε κάποια σχόλια: Δεν αποτυπώνει attributes που να είναι κλειδιά οντοτήτων. Συνδέει το ίδιο attribute πχ deptno με 2 τύπους οντοτήτων. Συνδέει attributes μεταξύ τους ενώ κανένα από αυτά δεν είναι τύπου composite για να το αναλύσεις. Το sal δεν είναι derived attribute. Δεν υπάρχει ξεχωριστός τύπος οντότητας για τη θέση. Η διπλή γραμμή στο συμβολισμό Navathe-Elmasri έχει να κάνει με τις συσχετίσεις όχι με attributes. 17

Τέλος Ενότητας Ερωτήσεις;

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χ. Σκουρλάς Χ. Σκουρλάς. «Βάσεις Δεδομένων I (Θ). Ενότητα 11: Ενιαίο παράδειγμα σχεδίασης σχεσιακής βάσης δεδομένων και υλοποίησης με Γλώσσα SQL». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.