ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κληρονομικότητα. Εισαγωγή  Κληρονομικότητα (Inheritance) καλείται ο μηχανισμός με τον οποίο μία νέα κλάση που ονομάζεται παράγωγη (derived class) δημιουργείται.
Advertisements

Συλλογές, Στοίβες και Ουρές Σε πολλές εφαρμογές μας αρκεί η αναπαράσταση ενός δυναμικού συνόλου με μια δομή δεδομένων η οποία δεν υποστηρίζει την αναζήτηση.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Αναφορές Μέθοδοι που επιστρέφουν αντικείμενα Copy Constructor Deep and Shallow Copies.
POINTERS, AGGREGATION, COMPOSITION. POINTERS TO OBJECTS.
ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014Τμ.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ C++
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Αναφορές Αντικείμενα ως ορίσματα.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Αναφορές Στοίβα και Σωρός Μνήμης Αντικείμενα ως ορίσματα.
DATA MINING LECTURE 6 Mixture of Gaussians and the EM algorithm
Κεφάλαιο 6 Threads. 2 Στον παραδοσιακό προγραμματισμό όταν ένα πρόγραμμα εκτελείται ονομάζεται process (διεργασία) και οι εντολές του εκτελούνται σειριακά.
Μάθημα : Βασικά Στοιχεία της Γλώσσας Java
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
TEMPLATES STANDARD TEMPLATE LIBRARY ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ C Evangelos Theodoridis.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Πίνακες Κλάσεις και Αντικείμενα.
ΔΟΜΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Φροντιστήρια Εισηγητής: Σπύρος Αργυρόπουλος Μέλος ΕΤΕΠ Εργαστήριο Προγραμματισμού & Τεχνολογίας Ευφυών Συστημάτων.
Μήτρες (templates)  Μία μήτρα είναι ένα κομμάτι κώδικα που περιέχει παραμέτρους οι οποίες δέχονται ως τιμές τύπους δεδομένων.  Είναι ένας μηχανισμός.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Στατικές μέθοδοι και μεταβλητές Εσωτερικές κλάσεις.
1 Ολυμπιάδα Πληροφορικής Μάθημα 7. 2 Στόχοι μαθήματος Δημιουργία συναρτήσεων από το χρήστη Δομή προγράμματος με συναρτήσεις Συναρτήσεις και παράμετροι.
Διδάσκων: Παύλος Παυλικκάς1 Ολυμπιάδα Πληροφορικής Stacks - Στοίβες.
ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ Is-like-a inheritance. Θεματολόγιο Κληρονομικότητα Παράδειγμα Κληρονομικότητα – Βελτιωμένο Παράδειγμα Ενθυλάκωση : public – private -
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2015Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2015Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2015Κυριακή, 11 Ιανουαρίου.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ C++ Και ομοιότητες και διαφορές με την C.
Είσοδος & Έξοδος στη C++ Ι
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Κληρονομικότητα.
Ε. ΠετράκηςΣτοίβες, Ουρές1 Στοίβες  Στοίβα: περιορισμένη ποικιλία λίστας  τα στοιχεία μπορούν να εισαχθούν ή να διαγραφούν μόνο από μια άκρη : λίστες.
Lists– Λίστες 1. Αυτό-αναφορικές δομές Τα μέλη μίας δομής μπορεί να είναι οποιουδήποτε τύπου, ακόμα και δείκτες σε δομές του ίδιου τύπου. Χρησιμοποιώντας.
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
ΜΑΘΗΜΑ: ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Τετάρτη, 1 Απριλίου 2015Τετάρτη, 1 Απριλίου 2015Τετάρτη, 1 Απριλίου 2015Τετάρτη, 1 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής,
1 Εισαγωγή στη Java Χρήσιμες Διευθύνσεις Χαρακτηριστικά της Java Εργαλεία της Java Εργαλεία της Java Μεταγλώττιση στοιχειωδών εφαρμογών.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Γενικευμένες κλάσεις Συλλογές.
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής,
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Τμ.
Templates Standard Template Library (STL) Exceptions Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής.
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ 26 Οκτωβρίου Αντικειμενοστρεφής Προγραμματισμός Ένα νέο προγραμματιστικό μοντέλο (paradigm) το οποίο στηρίζεται στις κλάσεις και τα.
ΛΟΓ102: Τεχνολογία Λογισμικού Ι Διδάσκων: Νίκος Παπασπύρου 1Νίκος ΠαπασπύρουΛΟΓ102:
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Τάξεις και Αφαίρεση Δεδομένων.
ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΣΜΟΣ. ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ Θεματολόγιο Κληρονομικότητα Παράδειγμα Κληρονομικότητα – Βελτιωμένο Παράδειγμα Ενθυλάκωση : public – private.
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Πολυμορφισμός.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Copy Constructor Deep and Shallow Copies.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ C++ Πέρασμα παραμέτρων, συναρτήσεις δόμησης και αποδόμησης.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Πολυμορφισμός – Αφηρημένες κλάσεις Interfaces (διεπαφές)
Έλεγχος Ονομάτων (Name Control) Για ένα πρόγραμμα που αποτελείται από πολλά τμήματα κάποια από τα οποία έχουν πιθανώς γραφτεί από άλλους προγραμματιστές.
Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Τάξεις και Αφαίρεση Δεδομένων.
ΛΟΓ201: Τεχνολογία Λογισμικού ΙΙ Διδάσκων: Νίκος Παπασπύρου 1Νίκος ΠαπασπύρουΛΟΓ201:
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Κλάσεις και Αντικείμενα Αναφορές.
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Τάξεις και Αφαίρεση Δεδομένων.
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Τάξεις και Αφαίρεση Δεδομένων.
ΕΠΛ 231 – Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι 4-1 Στην ενότητα αυτή θα μελετηθεί η χρήση στοιβών στις εξής εφαρμογές: Αναδρομικές συναρτήσεις Ισοζυγισμός Παρενθέσεων.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Κλάσεις και Αντικείμενα.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός Ι Ενότητα 10: Αφηρημένες τάξεις. Διδάσκων: Νικόλαος Θ Λιόλιος, Καθηγητής.
Γλώσσες Προγραμματισμού Μεταγλωττιστές Πίνακας Συμβόλων Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Ηλίας Σακελλαρίου.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Παράδειγμα Κληρονομικότητας Γενικευμένες κλάσεις.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Κλάσεις και αντικείμενα
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Wrapper Classes, Abstract Classes and Interfaces
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Εισαγωγή στον Προγ/μό Υπολογιστών
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Εισαγωγή στη Java Χαρακτηριστικά της Java Εργαλεία της Java
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αντικειμενοστραφουσ προγραμματισμου
Αναδρομή Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν τα εξής επιμέρους θέματα:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.1 Γενίκευση (genericity) Ι Ο λόγος που επιδιώκουμε τη δυνατότητα γενίκευσης μιας κλάσης (ή συνάρτησης) είναι το να μπορούμε να κάνουμε τον ορισμό της χωρίς να προσδιορίσουμε τον τύπο ενός ή περισσοτέρων μελών της (παράμετροι). Έτσι, θα μπορούμε να προσαρμόζουμε την κλάση (συνάρτηση) σε διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης της χωρίς να επιβάλλεται να την ξαναγράψουμε. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Πρέπει να γράψουμε τον κώδικα για μια ουρά ή μια στοίβα. Μπορούμε εύκολα να ορίσουμε μια ουρά ακεραίων, αλλά τι γίνεται όταν θέλουμε σε μία ουρά να χρησιμοποιούμε αντικείμενα τύπου date; Κάθε γλώσσα αντιμετωπίζει το παραπάνω πρόβλημα και με διαφορετικό τρόπο.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.2 Γενίκευση (genericity) ΙΙ Στη Smalltalk όπου ο έλεγχος τύπων γίνεται σε χρόνο εκτέλεσης ο πολυμορφισμός δεν περιορίζεται στις ιεραρχίες των κλάσεων, αλλά κάθε κλάση μπορεί να αντικατασταθεί από μία άλλη. Έτσι, η γενίκευση γίνεται εύκολα. Στη C++ έχουμε έλεγχο τύπων σε χρόνο μεταγλώττισης. Υπάρχουν δύο τρόποι για την επίτευξη γενίκευσης: με χρήση κληρονομικότητας και πολυμορφισμού ορίζοντας κλάση, που χειρίζεται δείκτες σε αντικείμενα με χρήση παραμετροποιήσιμων τμημάτων κώδικα, των επονομαζόμενων templates Η πρώτη μέθοδος (βλ. παράδειγμα παρακάτω) συνοδεύεται από έναν κίνδυνο με την κατ΄ απαίτηση προσαρμογή (casting) που χρειάζεται στην ανάκτηση του τύπου των αντικειμένων που χειρίζεται η κλάση με τους δείκτες.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.3 Γενίκευση (genericity) ΙΙΙ class GenericObject {}; //stack.h class Stack { GenericObject* data[50]; int nElements; public: Stack() { nElements=0; } void Push(GenericObject* elem); GenericObject* Pop(); int Number(); int Empty(); }; #include “stack.h” //stack.cpp void Stack::Push(GenericObject* elem) { data[nElements]=elem; nElements++; } GenericObject* Stack::Pop() { nElements--; return data[nElements]; } int Stack::Number() { return nElements; } int Stack::Empty() { return (nElements==0); } #include //sta_use.cpp #include “stack.cpp” class IntObj:public GenericObject { public: int data; IntObj(int n) { data=n; } };

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.4 Γενίκευση (genericity) ΙV void main() { Stack genericStack; //εισάγουμε νέα αντικείμενα στη στοίβα genericStack.Push(new IntObj(500)); genericStack.Push(new IntObj(1992)); genericStack.Push(new IntObj(33)); genericStack.Push(new IntObj(1024)); //τυπώνει τα στοιχεία της στοίβας καθώς την αδειάζει: //επειδή η συνάρτηση Pop επιστρέφει δείκτη σε //GenericObject, για να προσπελάσουμε μέλος του //αντικειμένου που βγάλαμε χρειάζεται type casting while(!genericStack.Empty()) cout data<<endl; }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.5 Γενίκευση (genericity) V template //stack.h με template class Stack { T data[50]; int nElements; public: Stack() { nElements=0; } void Push(T elem); T Pop(); int Number(); int Empty(); }; #include “stack.h” //stack.cpp template void Stack ::Push(T elem) { data[nElements]=elem; nElements++; } template T Stack ::Pop() { nElements--; return data[nElements];} template int Stack ::Number() { return nElements;} template int Stack ::Empty() { return (nElements==0); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.6 Γενίκευση (genericity) VI #include //sta_use.cpp #include “stack.cpp” void main() { Stack intStack; //εισάγουμε νέα αντικείμενα στη στοίβα intStack.Push(500); intStack.Push(1992); intStack.Push(33); intStack.Push(1024); while(!intStack.Empty()) cout<<intStack.Pop())<<endl; }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.7 Γενίκευση (genericity) VII //template συναρτήσεις template T min(T a, T b) { if(a<b) return a; else return b; } void main() { char c1=‘W’,c2=‘h’; int n1=23,n2=67; long n3=10000; float n4=34.23,n5=7.77; min(c1,c2); min(n1,n2); min(c1,n1);//ΛΑΘΟΣ min(n2,n3);//ΛΑΘΟΣ min(n3,n4);//ΛΑΘΟΣ min(n4,n5); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.8 Έλεγχος τύπου σε χρόνο εκτέλεσης Είναι δυνατό σε χρόνο εκτέλεσης να διαπιστώσουμε αν ένας δείκτης σε βασική κλάση δείχνει σε αντικείμενο παράγωγης κλάσης. Η C++(νεότερες εκδόσεις) παρέχει τον τελεστή typeid. Για να χρησιμοποιηθεί ο τελεστής πρέπει η βασική κλάση να περιέχει τουλάχιστο μία virtual συνάρτηση. class Shape { public: virtual void plot(GraphicsContext& gc)=0; //... } Shape* s; if (typeid(s) == typeid(Rectangle*)) // ο δείκτης s δείχνει σε αντικείμενο Rectangle else // ο δείκτης s δείχνει σε αντικείμενο άλλης κλάσης

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.9 Έλεγχος τύπου και downcasting Ι Υπάρχουν περιπτώσεις που οι virtual συναρτήσεις δεν είναι αρκετά ευέλικτες και χρειάζεται έλεγχος τύπου σε χρόνο εκτέλεσης. Θεωρείστε για παράδειγμα τον υπολογισμό της τομής δύο γεωμετρικών σχημάτων που μπορεί να είναι παραλληλόγραμμα ή πολύγωνα. Στη γενική περίπτωση η τομή είναι μία ένωση πολυγώνων, αλλά από την άλλη η τομή δύο παραλληλόγραμμων είναι επίσης παραλληλόγραμμο. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται να γνωρίζουμε αν ο δείκτης Shape δείχνει σε ένα Rectangle ή αν δείχνει σε αντικείμενο κλάσης που παράγεται από ένα Rectangle. Αν ο έλεγχος επιτύχει θέλουμε να μετατρέψουμε το δείκτη Shape* σε δείκτη Rectangle*, ώστε να αποκτήσουμε πρόσβαση στα μέλη (συναρτήσεις & δεδομένα) του παραλληλόγραμμου.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.10 Έλεγχος τύπου και downcasting ΙΙ class Shape { public: virtual void plot(GraphicsContext& gc)=0; //... } Shape* s; Rectangle* r = dynamic_cast (s); if (r != 0) // o r είναι ίσος με το s και δείχνει σε αντικείμενο Rectangle else // ο δείκτης s δείχνει σε αντικείμενο που δεν είναι Rectangle Για να χρησιμοποιηθεί ο τελεστής πρέπει η βασική κλάση να περιέχει τουλάχιστο μία virtual συνάρτηση. Ο τελεστής εκτελεί και τον έλεγχο αλλά και τη μετατροπή τύπου.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.11 Η εσωτερική παράμετρος μιας συνάρτησης μέλους Date advance(int n) { //προσέθεσε n ημέρες στην ημερομηνία return (*this); } Date add_days(long n) { Date b=(*this); b.advance(n); return b; } το αντικείμενο για το οποίο καλείται η συνάρτηση

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.12 Πότε δύο αντικείμενα είναι ίσα; Ι int m, n; //... if (m == n)... έχουν τις ίδιες τιμές; δείχνουν στις ίδιες τιμές; int* p; int* q; //... if (*p == *q)... είναι οι ίδιοι δείκτες (αλλάζοντας τον ένα αλλάζει και ο άλλος); int* p; int* q; //... if (p == q)...

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.13 Πότε δύο αντικείμενα είναι ίσα; ΙΙ σύγκριση τιμών αναφορών void f(int& r, int& s) {if (r == s)... } είναι οι ίδιες αναφορές; (σύγκριση διευθύνσεων μνήμης) if (&r == &s) πότε δύο αντικείμενα είναι ίσα; bool Point::is_equal(Point& b) { return x == b.x && y == b.y; } bool Rectangle::is_equal(Rectangle& b) { return left_top().is_equal(b.left_top()) && right_bottom().is_equal(b.right_bottom()); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.14 Πότε δύο αντικείμενα είναι ίσα; ΙΙI Θα πρέπει πάντα η ισότητα μεταξύ αντικειμένων να ελέγχεται από κώδικα (συνάρτηση ή τελεστή) που θα γράφει ο προγραμματιστής. ΠΡΟΒΛΗΜΑ Rectnagle* p; Rectangle* q; //... if (p == q)... ή για έλεγχο αν οι δείκτες αναφέρονται στην ίδια τιμή if ((*p).is_equal(*q))... Τι γίνεται αν ο δείκτης q δείχνει σε FilledRect και ο p σε Rectangle;

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.15 Πότε δύο αντικείμενα είναι ίσα; ΙV Θα μπορούσαμε να κάνουμε την is_equal virtual συνάρτηση, αλλά οι virtual συναρτήσεις επιλέγουν κώδικα ανάλογα με τον τύπο της εσωτερικής παραμέτρου. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να αλλάζουν οι τύποι και των δύο παραμέτρων της συνάρτησης. Εδώ χρειάζεται ο τελεστής typeid. bool Rectangle::is_equal(Rectangle& b) { if (typeid((*this)) != typeid(b)) return FALSE; return left_top().is_equal(b.left_top()) && right_bottom().is_equal(b.right_bottom()); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.16 Δημιουργία αρχείου Ι Δημιουργία και η επικοινωνία με ένα αρχείο: επίπεδο standard Input/Output (I/O) – για τον προγραμματιστή εφαρμογών επίπεδο Ι/Ο συστήματος (system level I/O) Στη C++, η είσοδος/έξοδος δεδομένων συνδέεται με το χειρισμό των αποκαλούμενων ροών δεδομένων (streams). Κάθε περίπτωση ροής (αντικείμενο) αντιπροσωπεύει, είτε ένα συγκεκριμένο αρχείο δίσκου, είτε την οθόνη ή το πληκτρολόγιο. Αρχείο επικεφαλίδας για είσοδο δεδομένων από το πληκτρολόγιο (cin) ή έξοδο στην οθόνη (cout) Το συγκεκριμένο αρχείο – επικεφαλίδας ουσιαστικά περιέχει τον ορισμό της κλάσης iostream τα μέλη της οποίας χρησιμοποιούμε για την είσοδο – έξοδο από και προς τις τυπικές μονάδες εισόδου – εξόδου.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.17 Δημιουργία αρχείου ΙΙ Αρχείο επικεφαλίδας για είσοδο - έξοδο από και προς αρχείο δίσκου (). Περιέχει την κλάση fstream. H κλάση fstream κληρονομεί τόσο από την iostream, όσο και από την υπερκλάση ios, ενώ η iostream κληρονομεί μέσω των istream και ostream, μόνο από την ios. Συχνά επίσης γίνεται χρήση των κλάσεων ifstream και ofstream, που δηλώνονται στο, αποκλειστικά για είσοδο ή αντίστοιχα έξοδο δεδομένων σε αρχείο. Στο παράδειγμα που ακολουθεί προηγείται η δήλωση ενός αντικειμένου ροής εξόδου (αρχείο με το όνομα arxs.txt) με το συμβολικό όνομα my_o_file.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.18 Δημιουργία αρχείου και εγγραφή Ι #include main() { ofstream my_o_file("arxs.txt"); char name[20]="StringArray"; my_o_file<<'A'<<endl; my_o_file<<'a'<<endl; my_o_file<<"The name of the array:” <<endl <<name<<endl; } ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΟΥ arxs.txt: A a The name of the array is: StringArray

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.19 Δημιουργία αρχείου και εγγραφή ΙΙ #include main() { const int NO_OF_CHARS=80; char buffer[NO_OF_CHARS]; ifstream my_i_file("arxs.txt"); while(my_i_file) { my_i_file.getline(buffer, NO_OF_CHARS); cout<<buffer<<endl; } istream::getline getline(buf,num,delim) όπου: buf= μεταβλητή συμβολοσειράς που χρησιμοποιείται ως περιοχή προσωρινής αποθήκευσης num= μεταβλητή int που δηλώνει το μέγιστο αριθμό χαρακτήρων, που μπορεί να τοποθετηθούν στην περιοχή προσωρινής αποθήκευσης Delim= προαιρετική παράμετρος χαρακτήρα η ανίχνευση του οποίου ολοκληρώνει την ανάγνωση (προεπιλεγμένη τιμή “\n”) Το σήμα EOF είναι μία από τις συνθήκες λάθους που μπορεί να επιστρέψει μία ροή εισόδου και σημαίνει τέλος αρχείου

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.20 Δημιουργία αρχείου και εγγραφή ΙΙΙ fstream::open open(MyFileName, mode, protection) MyFileName= το όνομα του αρχείου mode= μία ή περισσότερες σημαίες ios που συνδυάζονται με | ios::appάνοιγμα για εγγραφή στο τέλος του αρχείου (append) ios::ate άνοιγμα και τοποθέτηση του δείκτη αρχείου στο τέλος ios::in άνοιγμα για ανάγνωση ios::out άνοιγμα για εγγραφή ios::truncαν το αρχείο ήδη υπάρχει, τότε καταστρέφονται τα περιεχόμενά του ios::nocreate αν το αρχείο δεν υπάρχει, τότε η open δεν εκτελείται ios::noreplace αν το αρχείο υπάρχει, τότε η open δεν εκτελείται ios::binary ανοίγει το αρχείο για εγγραφή δυαδικών δεδομένων protection = μία ή περισσότερες σημαίες, που συνδυάζονται με || για τον ορισμό του τύπου πρόσβασης στη ροή filebuf::sh_noneαποκλειστική πρόσβαση (μη διαμοιράσιμο αρχείο) filebuf::sh_readεπιτρέπεται η πολλαπλή πρόσβαση για ανάγνωση filebuf::sh_write επιτρέπεται η πολλαπλή πρόσβαση για εγγραφή

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.21 Δημιουργία αρχείου και εγγραφή ΙV #include main() { fstream my_o_file; char name[20]="StringArray"; my_o_file.open("arxs.txt", ios::out | ios::noreplace); my_o_file<<'B'<<endl; my_o_file<<'b'<<endl; my_o_file<<"The name of the array:“ <<endl <<name<<endl; } fstream::close close()

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.22 Ανάγνωση - εγγραφή χαρακτήρων Ι istream::get get(inch) όπου: inch= όνομα μεταβλητής χαρακτήρα, στην οποία αποθηκεύεται ο χαρακτήρας που διαβάζεται ostream::put put(outch) όπου: outch= μεταβλητή ή σταθερά χαρακτήρα που η τιμή της εγγράφεται στη ροή που καλεί τη συνάρτηση

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.23 Ανάγνωση - εγγραφή χαρακτήρων ΙΙ #include main() { ifstream my_i_file; char filename[12]; char in_char; cout<<"Doste onoma arxeiou: "; cin>>filename; my_i_file.open(filename,ios::in); if (!my_i_file) { cout<<"This file does not exist!\n"; exit(0);} while (my_i_file.get(in_char)) { cout << in_char; } my_i_file.close(); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.24 Ανάγνωση - εγγραφή χαρακτήρων ΙΙΙ #include main(){ ifstream my_i_file; ofstream my_o_file; char in_filename[12]; char out_filename[12]; char in_char; cout << “Arxeio pou antigrafetai?"; cin >> in_filename; cout << “Arxeio opou tha antigrafei "; cout << "to " << in_filename << "?" << endl; cin >> out_filename; my_i_file.open(in_filename, ios::in); if (!my_i_file){ cout <<“Arxeio "<< in_filename << " den iparxei!\n"; exit(0);} my_o_file.open(out_filename, ios::out); if (!my_o_file){ cout<<"Lathos sto anoigma" << out_filename << "!\n"; exit(0);} cout << "Antigrafi arxeiou.\n"; while (my_i_file.get(in_char)) {my_o_file.put(in_char); } cout<<"\nArxeio antigrafike\n"; my_i_file.close(); my_o_file.close(); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.25 Εγγραφή ομάδας (block) δεδομένων Ι istream::read read(indata,num) indata = block δεδομένων που διαβάζεται ως συμβολοσειρά (char*) αλλά αποδίδεται στη διεύθυνση μεταβλητής ή αντικειμένου με τον τελεστή & num = ακέραιος που δηλώνει τον αριθμό των bytes που θα διαβάσει η read ostream::write write(outdata,num) όπου: outdata = block δεδομένων που εγγράφεται στη ροή ως char* num = ακέραιος που δηλώνει τον αριθμό των bytes που εγγράφει η write ios::eof eof() επιστρέφει ως αποτέλεσμα μη μηδενική ακέραια τιμή όταν διαβάζεται τέλους αρχείου (EOF)

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.26 Εγγραφή ομάδας (block) δεδομένων ΙΙ Όταν τα δεδομένα εγγράφονται από την κεντρική μνήμη στη ροή ως έχουν (δηλ. στη δυαδική τους μορφή), τότε το περιεχόμενο του αρχείου είναι σε δυαδική μορφή και μιλάμε για δυαδικό αρχείο. Παράδειγμα εγγραφής δυαδικών δεδομένων...

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.27 Εγγραφή ομάδας (block) δεδομένων ΙΙΙ #include class Date { protected: int day; int month; int year; public: void getDate(){ cout<<"\nDoste imera: "; cin>>day; cout<<"\nDoste mina: "; cin>>month; cout<<"\nDoste etos: "; cin>>year;} void printDate(){ cout<<"\nDiavastike imerominia: " <<day<<"-"<<month<<"-" <<year<<endl;} }; main(){ char input,filename[12]; ofstream d_o_file; ifstream d_i_file; Date date1,date2; cout<< "Dose onoma arxeiou? "; cin >> filename; d_o_file.open(filename, ios::out|ios::binary); if (!d_o_file){ cout<<“Arxeio " << filename <<" den iparxei!\n"; exit(0);} cout<<"\nTha eisagete ime/nia (n/o)? "; cin>> input; if (input=='n') { date1.getDate(); d_o_file.write((char*)&date1, sizeof(date1));}

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.28 Εγγραφή ομάδας (block) δεδομένων ΙV... συνέχεια παραδείγματος d_o_file.close(); d_i_file.open(filename,ios::in|ios::binary); d_i_file.read((char *) &date2, sizeof(date2)); if (!d_i_file.eof()) { date2.printDate(); } else { cout<<"Empty file!!\n"; } d_i_file.close(); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.29 Σειριακή και άμεση προσπέλαση Ι Στη σειριακή εγγραφή, κάθε φορά που εκτελείται μια write, η εγγραφή των δεδομένων γίνεται στις αμέσως επόμενες θέσεις. Αντίστοιχα, κάθε φορά που εκτελείται μια read διαβάζουμε τα δεδομένα που βρίσκονται στις επόμενες θέσεις. Aν π.χ θέλουμε να διαβάσουμε το 5ο record, θα πρέπει να διαβάσουμε πρώτα τα τέσσερα που προηγούνται και στη συνέχεια το 5ο. Αντίθετα, με τυχαία ή άμεση προσπέλαση μπορούμε να διαβάσουμε ή να γράψουμε ένα record, ενδιάμεσα στο αρχείο, με μία μόνο ανάγνωση/εγγραφή. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να γίνει διαχείριση των δεικτών θέσης του αρχείου με κατάλληλο τρόπο.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.30 Σειριακή και άμεση προσπέλαση ΙΙ Το σύστημα εισόδου – εξόδου της C++ διαχειρίζεται δύο δείκτες θέσης (πρόκειται ουσιαστικά για ακεραίους αριθμούς), για κάθε αρχείο: ο δείκτης θέσης ανάγνωσης (get pointer) καθορίζει τη θέση (σε πιο byte), από την οποία θα γίνει η επόμενη ανάγνωση ο δείκτης θέσης εγγραφής (put pointer) καθορίζει τη θέση, στην οποία θα γίνει η επόμενη εγγραφή Όταν ένα αρχείο ανοίγει (συνάρτηση open) τότε οι δείκτες θέσης τοποθετούνται στην αρχή του αρχείου (η αρίθμηση των bytes αρχίζει από το μηδέν). Κάθε φορά που εκτελείται μια συνάρτηση ανάγνωσης (όπως read, get κ.λ.π.) ο δείκτης θέσης ανάγνωσης μετακινείται αυτόματα στη θέση εκείνη από όπου θα γίνει η επόμενη ανάγνωση. Επίσης, κάθε φορά που εκτελείται μια συνάρτηση εγγραφής ο δείκτης θέσης εγγραφής μετακινείται αυτόματα στη θέση εκείνη, όπου θα γίνει η επόμενη εγγραφή.

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.31 Σειριακή και άμεση προσπέλαση ΙΙΙ istream::tellg tellg() επιστρέφει μία τιμή long που δηλώνει τη θέση στην οποία βρίσκεται ο δείκτης ανάγνωσης της ροής εισόδου οstream::tellp tellp() επιστρέφει μία τιμή long που δηλώνει τη θέση στην οποία βρίσκεται ο δείκτης εγγραφής της ροής εξόδου

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.32 Σειριακή και άμεση προσπέλαση ΙV istream::seekg seekg(offset,refmark) Το offset εκφράζει το πλήθος των bytes, που πρέπει να μετακινηθεί ο δείκτης θέσης, ως προς το επιθυμητό σημείο αναφοράς refmark. Το refmark ορίζει την τιμή του σημείου αναφοράς: ios::begαρχή του αρχείου (προκαθορισμένη τιμή) ios::curτρέχουσα θέση του αρχείου ios::endτέλος του αρχείου οstream::seekp seekp(offset,refmark) όπως και η προηγούμενη συνάρτηση, για το δείκτη θέσης εγγραφής

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.33 Παράδειγμα σειριακής εγγραφής #include class person { protected: char name[40]; int age; public: void getData(){ cout >name; cout > age; } void showData(){ cout<<"\n Onoma:"<<name; cout<<"\n Hlikia:"<<age<<"\n"; } }; main() { char ch; person pers; fstream file; file.open("PERSON.DAT", ios::app); cout<<"\nEisagete eggrafi: "; do { pers.getData(); file.write((char*)&pers, sizeof(pers)); cout<<«Sinexizete?(y/n)"; cin>>ch; } while (ch=='y'); file.close(); file.open("PERSON.DAT", ios::in); file.read((char*)&pers, sizeof(pers)); while (!file.eof()){ pers.showData(); file.read((char*)&pers, sizeof(pers));} }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.34 Παράδειγμα άμεσης προσπέλασης #include class person { protected: char name[40]; int age; public: void getData(){ cout >name; cout > age; } void showData(){ cout<<"\n Onoma:"<<name; cout<<"\n Hlikia:"<<age<<"\n"; } }; main() { char ch; person pers; ifstream file; file.open("PERSON.DAT"); file.seekg(0,ios::end); int endposition=file.tellg(); int n=endposition/ sizeof(person); cout<<"\nYparxoun "<<n <<" eggrafes sto arxeio"; cout<<"\nDoste ti thesi eggrafis pou anazeitate:"; cin>>n; int position=(n-1)* sizeof(person); file.seekg(position); file.read((char*)&pers, sizeof(pers)); pers.showData(); file.close(); }

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.35 Χρήσιμες συναρτήσεις Ι ios::bad bad() Επιστρέφει ως αποτέλεσμα μη μηδενική ακέραια τιμή όταν ανιχνεύεται λάθος ανάγνωσης-εγγραφής. Στην περίπτωση αυτή δεν πρέπει να συνεχισθεί η ανάγνωση-εγγραφή από τη ροή. ios::fail fail() Επιστρέφει ως αποτέλεσμα μη μηδενική ακέραια τιμή όταν ανιχνεύεται λάθος ανάγνωσης – εγγραφής, εκτός του EOF. Αν το λάθος είναι ανανήψιμο, τότε η ανάγνωση – εγγραφή μπορεί να συνεχισθεί, αφού προηγουμένως κληθεί η clear() για επαναφορά των σημαιών λάθους στην προκαθορισμένη κατάσταση. ios::good good() Επιστρέφει μη μηδενική τιμή, όταν όλες οι σημαίες λάθους βρίσκονται στην προκαθορισμένη κατάσταση (δεν υπάρχει λάθος).

ΜΑΘΗΜΑ: ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ C++ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής, Α.Π.Θ.36 Χρήσιμες συναρτήσεις ΙΙ ios::clear clear() Επαναφέρει τις σημαίες λάθους στην προκαθορισμένη κατάσταση. istream::ignore ignore(num,delim) Αγνοεί τα επόμενα num bytes της ροής εκτός και αν πριν συμπληρωθεί ο αριθμός τους εντοπισθεί ο χαρακτήρας delim. Αν δε δοθεί τιμή στην παράμετρο num, τότε αγνοείται ένας μόνο χαρακτήρας, ενώ η προκαθορισμένη τιμή για την παράμετρο delim είναι το EOF. istream::peek peek() Επιστρέφει τον επόμενο χαρακτήρα με τη μορφή ακέραιης τιμής, χωρίς όμως να τον αφαιρεί από τη ροή. istream::putback putback(inch) Επανατοποθετεί στη ροή εισόδου το χαρακτήρα inch που διαβάσθηκε τελευταία. Αν αντί γι΄ αυτόν επιχειρηθεί η τοποθέτηση άλλου χαρακτήρα, τότε το αποτέλεσμα της συνάρτησης είναι απροσδιόριστο.