Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη Επίλυση προβλημάτων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή Κατανόηση της φυσιολογίας και λειτουργίας του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΓΣ) για τον οδοντοτεχνίτη σημαίνει: Αποφυγή σφαλμάτων κατασκευής των.
Advertisements

Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, Επίλυση προβλημάτων,
Η αντοχή του πλοίου Διαμήκης αντοχή Εγκάρσια αντοχή Τοπική αντοχή.
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Ορισμοί Ελαστικότητα: Η ιδιότητα ενός σώματος να επανέρχεται στην αρχική του μορφή, όταν τα φορτία που προκαλούν την παραμόρφωσή του παύουν να επιδρούν.
Τέλος Ενότητας.
Διατομή σύνθετης δοκού
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 3: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 9: Qualified Dublin Core Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 13: Επαναληπτικό μάθημα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 10: Παραγωγή Ενδιάμεσου Κώδικα (Σημασιολογικές ρουτίνες μετάφρασης-Μέρος Α) Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής.
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 9: Θησαυροί: Εισαγωγή Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 11: Βελτιστοποίηση Ενδιάμεσου Κώδικα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ (Ε)
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Τεχνητή Νοημοσύνη (Θ) Ενότητα 4: Αλγόριθμοι Αναζήτησης (Τυφλές Μέθοδοι) Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη Επίλυση προβλημάτων Αλγόριθμοι Αναζήτησης Τυφλοί Αλγόριθμοι Αναζήτησης Ευριστικοί Αλγόριθμοι Αναζήτησης Αναπαράσταση Γνώσης Συστήματα βασισμένα στη γνώση Μηχανική Μάθηση Νοήμονες πράκτορες

Τυφλές μέθοδοι αναζήτησης (Blind Search Methods) Πρώτα σε βάθος Αναζήτηση (Depth First Search) - DFS Πρώτα σε πλάτος αναζήτηση (Breadth First Search) - BFS Επαναληπτική Εμβάθυνση (Iterative Deepening Search) - IDS Αναζήτηση Διπλής Κατεύθυνσης (Bi-directional Search) - BiS Επέκταση και Οριοθέτηση (Branch & Bound) - B&B

Τυπικά βήματα αλγόριθμων αναζήτησης function SearchProblem (problem, search-method) returns solution ή failure closed ← άδεια λίστα front ← MakeFront(InitialState[problem]) loop do if front is empty then return failure node ← Head(front) if node belongs to GoalStates[problem] then return Solution(node) if node is not in Closed then add node to Closed front ← ExpandFront(front, problem) end Συνάρτηση που διαφοροποιείται από αλγόριθμο σε αλγόριθμο

Δημιουργία Αρχικού Μετώπου Ροή διαγράμματος function SearchProblem (problem, search-method) returns solution ή failure closed ← άδεια λίστα front ← MakeFront(InitialState[problem]) loop do if front is empty then return failure node ← Head(front) if node belongs to GoalStates[problem] then return Solution(node) if node is not in Closed then add node to Closed front ← ExpandFront(node, problem) end Δημιουργία Αρχικού Μετώπου Μέτωπο άδειο … όχι άδειο Στόχος? ναι όχι Προσθήκη σε κλειστό Επέκταση Μετώπου  Κλειστό?

Αλγόριθμος αναζήτησης Πρώτα σε βάθος - DFS Βάλε στο άδειο μέτωπο την αρχική κατάσταση Αν το μέτωπο είναι άδειο δήλωσε ΑΠΟΤΥΧΙΑ, ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ Βγάλε από το μέτωπο αναζήτησης την πρώτη σε σειρά κατάσταση. Αν η κατάσταση είναι τελική τότε βρέθηκε λύση, δήλωσε ΕΠΙΤΥΧΙΑ, ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ Αν η αναζήτηση εντοπίσει κύκλο τότε Πήγαινε στο βήμα 2. Εφάρμοσε τους τελεστές μετάβασης για να παράγεις τις καταστάσεις-παιδιά. Βάλε τις καταστάσεις-παιδιά στην αρχή του μετώπου αναζήτησης και δημιούργησε το νέο μέτωπο. Βάλε τη κατάσταση-γονέα στο κλειστό σύνολο. Πήγαινε στο βήμα 2.

Πρώτα σε βάθος αναζήτηση - πίνακες B Γ E Δ Ε Ι A Η Θ Κ Ζ Μέτωπο της αναζήτησης Κατάσταση επιλεγμένη Παιδιά Κλειστό Σύνολο <Α> Α <Β, Γ, Ε> {} Β <Δ> {Α} <Δ, Γ, Ε> Δ ……… {Α, Β} ………….. …… ……..

Πρώτα σε βάθος αναζήτηση - παράδειγμα Ουρά μονοπατιών: ( (Α) ) ( (Α Β) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Β Δ) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Β Δ Ζ) (Α Β Δ Θ) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Β Δ Ζ Η) (Α Β Δ Θ) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Β Δ Θ) (Α Γ) (Α Ε) ) ((Α Β Δ Θ Ε) (Α Β Δ Θ Ι) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Β Δ Θ Ι) (Α Γ) (Α Ε) ) A A B Γ E B Γ E Δ Δ Θ Ζ Θ Ζ ( (Α Β Δ Θ Ι Κ) (Α Γ) (Α Ε) ) Η Η Ε Ι Ε Ι Λύση: μονοπάτι (Α Β Δ Θ Ι Κ) Κ Κ Κ

Αλγόριθμος πρώτα σε βάθος αναζήτησης (σχόλια) Αλγόριθμος πρώτα σε βάθος αναζήτησης (σχόλια) Η εξέταση αμέσως προηγουμένων (χρονικά) καταστάσεων ονομάζεται χρονική οπισθοδρόμηση (chronological backtracking). Πλεονεκτήματα: Το μέτωπο της αναζήτησης δε μεγαλώνει πάρα πολύ. Μειονεκτήματα: Δεν εγγυάται ότι η πρώτη λύση που θα βρεθεί είναι η βέλτιστη. Θεωρείται μη-πλήρης*. Όταν όμως ο χώρος αναζήτησης είναι πεπερασμένος και χρησιμοποιείται κλειστό σύνολο, ο DFS θα βρει λύση, εάν μια τέτοια υπάρχει. *Δεν εγγυάται ότι θα βρεθεί λύση άπαξ και υπάρχει μια ή περισσότερες τελικές καταστάσεις

Αναζήτηση πρώτα σε πλάτος (BFS) Παράδειγμα Γ E Δ A Ζ Θ Κ Μέτωπο αναζήτησης Κατάσταση επιλεγμένη Παιδιά Κλειστό Σύνολο <Α> Α <Β, Γ, E> {} <Β, Γ, Ε> Β <Δ> {Α} <Γ, Ε, Δ> Γ <Κ> {Α, Β} <Ε, Δ, Κ> Ε <Θ> {Α, Β, Γ} <Δ, Κ,Θ> Δ <Ζ, Θ> {Α, Β, Γ, Ε} <Κ,Θ, Ζ, Θ> Κ ΛΥΣΗ {Α, Β, Γ, Ε, Δ}

Αλγόριθμος αναζήτησης πρώτα σε πλάτος - ΒFS (με μέτωπο αναζήτησης) Βάλε την αρχική κατάσταση στο μέτωπο αναζήτησης Βγάλε από το μέτωπο αναζήτησης την πρώτη σε σειρά κατάσταση Αν η κατάσταση είναι τελική τότε βρέθηκε λύση Αν η αναζήτηση εντοπίσει κύκλο τότε Πήγαινε στο 2 Εφάρμοσε τους τελεστές για να παράγεις τις καταστάσεις- παιδιά Βάλε τις νέες καταστάσεις-παιδιά στο τέλος του μετώπου αναζήτησης αφού αφαιρέσεις την κατάσταση-γονέα και δημιούργησε το νέο μέτωπο Βάλε τη κατάσταση-γονέα στο κλειστό σύνολο Πήγαινε στο 2

Πρώτα σε πλάτος αναζήτηση - BFS Ουρά μονοπατιών: ( (Α) ) ( (Α Β) (Α Γ) (Α Ε) ) ( (Α Γ) (Α Ε) (Α Β Δ) ) ( (Α Ε) (A B Δ) (Α Γ Κ)) ( (Α Β Δ ) (Α Γ Κ) (Α Ε Θ)) ((Α Γ Κ) (Α Ε Θ) (Α Β Δ Ζ)(Α Β Δ Θ)) A A B Γ E B Γ E Δ Δ Θ Θ Κ Κ Κ Ζ Ζ Θ Θ Λύση: μονοπάτι (Α Γ Κ)

Αλγόριθμος πρώτα σε πλάτος αναζήτησης (σχόλια) Το μέτωπο της αναζήτησης είναι μια δομή ουράς (Queue FIFO). Πλεονεκτήματα: Βρίσκει πάντα την καλύτερη λύση (μικρότερη σε μήκος). Είναι πλήρης. Μειονεκτήματα: Το μέτωπο της αναζήτησης μεγαλώνει πολύ σε μέγεθος.

Αλγόριθμος αναζήτησης επαναληπτικής εκβάθυνσης (Iterative Deepening Search - IDS) Η αναζήτηση επαναληπτικής εκβάθυνσης αντιμετωπίζει το πρόβλημα της εύρεσης σωστού ορίου για το βάθος δοκιμάζοντας όλα τα πιθανά: 0, 1, 2, κτλ. Όρισε το αρχικό βάθος αναζήτησης (συνήθως 0). Εφάρμοσε τον αλγόριθμο DFS μέχρι αυτό το βάθος αναζήτησης. Αν έχεις βρει λύση σταμάτησε. Αύξησε το βάθος αναζήτησης (συνήθως κατά 1). Πήγαινε στο βήμα 2.

Αναζήτηση επαναληπτικής εκβάθυνσης (IDS) όριο = 2 όριο = 0 όριο = 1 όριο = 3 ...

Αναζήτηση επαναληπτικής εκβάθυνσης (IDS) – με βήμα 2 όριο = 2 όριο = 0 όριο = 4 ….

Αναζήτηση επαναληπτικής εκβάθυνσης στο πρόβλημα των 8-puzzles Αύξηση του βάθους κατά 1 με όριο το 2ο επίπεδο

Αναζήτηση επαναληπτικής εκβάθυνσης (σχόλια) Μειονεκτήματα: Δε θυμάται τίποτα από τον προηγούμενο κύκλο αναζήτησης. Πλεονεκτήματα: Είναι πλήρης. Αν το βάθος αυξάνεται κατά 1 σε κάθε κύκλο και ο IDS βρει λύση, τότε αυτή η λύση θα είναι η καλύτερη χρονικά. Συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των DFS και BFS και έχει αποδειχθεί ότι έχει την ίδια πολυπλοκότητα σε χώρο και χρόνο με αυτούς. Δεν κινδυνεύει να χαθεί σε κάποιο κλαδί απείρου μήκους.

Αλγόριθμος διπλής κατεύθυνσης (Σχήμα) Αλγόριθμος διπλής κατεύθυνσης (Σχήμα)

Αλγόριθμος διπλής κατεύθυνσης (Bidirectional Search - BiS) (1 από 2) Βασική Ιδέα: Αναζήτηση ταυτόχρονα από την αρχική κατάσταση προς το στόχο και από τον στόχο προς την αρχική κατάσταση εφαρμόζεται όταν οι ενέργειες είναι αναστρέψιμες. Σταματά όταν οι δύο αναζητήσεις συναντηθούν Προβλήματα: Τι σημαίνει αναζήτηση από τον στόχο προς τα πίσω στην αρχική κατάσταση; Τι γίνεται όταν έχουμε πολλές πιθανές καταστάσεις στόχου ; Μπορούμε να ελέγξουμε αποδοτικά πότε συναντώνται οι δύο αναζητήσεις ; Τι είδους αναζήτηση κάνουμε σε κάθε μια;

Αλγόριθμος διπλής κατεύθυνσης (Bidirectional Search - BiS) (2 από 2) Προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες μπορεί να εφαρμοστεί: Οι τελεστές μετάβασης είναι αντιστρέψιμοι (reversible), και Είναι πλήρως γνωστή η τελική κατάσταση. Εφαρμογή Αρχίζει την αναζήτηση από την αρχική και τελική κατάσταση ταυτόχρονα. Αν κάποια κατάσταση που επεκτείνεται είναι κοινή, τότε βρέθηκε λύση. Λύση είναι η ένωση των μονοπατιών από την κοινή κατάσταση έως την αρχική και έως την τελική κατάσταση. Μειονεκτήματα: Υπάρχει επιπλέον κόστος επικοινωνίας μεταξύ των δύο αναζητήσεων.

Αλγόριθμος επέκτασης και οριοθέτησης (Branch and Bound - B&B) (1 από 3) Ο αλγόριθμος επέκτασης και οριοθέτησης εφαρμόζεται σε προβλήματα όπου αναζητείται η βέλτιστη λύση (ελάχιστο κόστος). Ο Β&Β κλαδεύει καταστάσεις (pruning) και μειώνει το χώρο αναζήτησης.

Αλγόριθμος επέκτασης και οριοθέτησης (Branch and Bound - B&B) (2 από 3) …….. Βγάλε όλες τις καταστάσεις από το μέτωπο Εφάρμοσε τους τελεστές για να παράγεις τις καταστάσεις- παιδιά που σχηματίζονται από κάθε κατάσταση του μετώπου, και τοποθέτησέ τες στο κενό μέτωπο Ταξινόμησε το μέτωπο βάσει ενός μέχρι τώρα κόστους αναζήτησης και άφησε στο μέτωπο μόνο αυτές τις καταστάσεις- παιδιά που η διαδρομή έως εκεί δεν υπερβαίνει ένα μέγιστο επιτρεπόμενο κόστος. ………

Παράδειγμα κλαδέματος για το πρόβλημα του περιοδεύοντος πωλητή Αλγόριθμος επέκτασης και οριοθέτησης (Branch and Bound - B&B) (3 από 3) Παράδειγμα κλαδέματος για το πρόβλημα του περιοδεύοντος πωλητή

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κατερίνα Γεωργούλη 2014. Κατερίνα Γεωργούλη. «Τεχνητή Νοημοσύνη (Θ). Ενότητα 4: Αλγόριθμοι Αναζήτησης (Τυφλές Μέθοδοι)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.