Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, Επίλυση προβλημάτων,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή Κατανόηση της φυσιολογίας και λειτουργίας του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΓΣ) για τον οδοντοτεχνίτη σημαίνει: Αποφυγή σφαλμάτων κατασκευής των.
Advertisements

Οικονομική κατάσταση της επιχείρησης (1 από 2)
Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη Επίλυση προβλημάτων
Η αντοχή του πλοίου Διαμήκης αντοχή Εγκάρσια αντοχή Τοπική αντοχή.
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Τέλος Ενότητας.
Στρέψη του πλοίου Στρεπτικές καταπονήσεις αναπτύσσονται σε ένα πλοίο κυρίως: λόγω της πλεύσης σε πλάγιους μετωπικούς ή ακολουθούντες κυματισμούς (quartering.
Διατομή σύνθετης δοκού
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 3: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 9: Qualified Dublin Core Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 13: Επαναληπτικό μάθημα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Μαγνητικό πεδίο γύρω από ρευματοφόρο αγωγό
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 10: Παραγωγή Ενδιάμεσου Κώδικα (Σημασιολογικές ρουτίνες μετάφρασης-Μέρος Α) Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής.
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 9: Θησαυροί: Εισαγωγή Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 11: Βελτιστοποίηση Ενδιάμεσου Κώδικα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Τεχνητή Νοημοσύνη (Θ) Ενότητα 5: Αλγόριθμοι Αναζήτησης (Ευριστικές Μέθοδοι) Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, Επίλυση προβλημάτων, Αλγόριθμοι Αναζήτησης, Τυφλοί Αλγόριθμοι Αναζήτησης, Ευριστικοί Αλγόριθμοι Αναζήτησης. Αναπαράσταση Γνώσης, Συστήματα βασισμένα στη γνώση, Μηχανική Μάθηση, Νοήμονες πράκτορες.

Ευριστικές μέθοδοι αναζήτησης (Heuristics) Μέθοδοι αναζήτησης της λύσης ενός προβλήματος με χρήση μιας ευριστικής συνάρτησης – ευριστικού μηχανισμού, σύμφωνα με ένα κριτήριο που το χρησιμοποιεί ως κατευθυντήρια ιδέα χωρίς να ερευνά αν είναι ορθό ή λανθασμένο. Για παράδειγμα, στο πρόβλημα του περιοδεύοντος πωλητή κατευθυντήρια ιδέα είναι ότι μια διαδρομή είναι καλύτερη από μια άλλη όταν έχει μικρότερο μήκος σε χλμ. Στη συνέχεια υπολογίζεται βάσει ενός μηχανισμού το μήκος των υπο σύγκριση διαδρομών. Μια ευριστική μέθοδος αναζήτησης δεν εγγυάται πάντα την εύρεση λύσης, αν αυτή υπάρχει.

Ορισμοί Ο Ευριστικός μηχανισμός είναι μία μέθοδος που βοηθά στην επίλυση ενός προβλήματος. Βασίζεται στη γνώση για το συγκεκριμένο πρόβλημα καθώς και στην κοινή λογική και συνήθως χρησιμοποιείται για εύρεση μίας «καλής» λύσης. Ευριστική Συνάρτηση (Heuristic Function) είναι η υλοποίηση του Ευριστικού Μηχανισμού. Έχει πεδίο ορισμού το χώρο καταστάσεων ενός προβλήματος και πεδίο τιμών το σύνολο των τιμών που αντιστοιχεί σε αυτές. Ευριστική Τιμή είναι η τιμή της Ευριστικής Συνάρτησης και εκφράζει το πόσο “κοντά” βρίσκεται μια κατάσταση σε σχέση με το στόχο. Η Ευριστική τιμή δεν είναι η πραγματική τιμή της απόστασης από μια τερματική κατάσταση-στόχο, αλλά μια εκτίμηση (estimate), άλλοτε υπερεκτίμηση και άλλοτε υποεκτίμηση.

Γνωστές ευριστικές μέθοδοι αναζήτησης Αναρρίχηση λόφων - Hill-climbing, Ακτινωτή Αναζήτηση - Beam search, Πρώτη καλύτερη - Best-first, Άλφα-Άστρο - Α*. Κριτήρια για την επιλογή το πόσο ακριβής είναι, πόσα μεταεπίπεδα απαιτεί, αν θα βρει την καλύτερη λύση.

Παράδειγμα: Ευριστικές συναρτήσεις Ευκλείδεια απόσταση (Euclidian distance): 𝑑 𝑆,𝐹 = 𝑋 𝑆 − 𝑋 𝐹 2 + 𝑌 𝑆 − 𝑌 𝐹 2 Απόσταση Manhattan (Manhattan distance): Md(S,F) = | XS - XF | + | YS -YF | 𝑑 𝑆,𝐹 = 5−15 2 + 4−10 2 = (100+36) =11,6 Md(S,F) = | 5 - 15 | + | 4 -10 |=10+6=16

Παράδειγμα: Ευριστικός μηχανισμός και συναρτήσεις στο N-Puzzle 6 Παράδειγμα: Ευριστικός μηχανισμός και συναρτήσεις στο N-Puzzle Ευριστικός Μηχανισμός: Πόσα πλακίδια βρίσκονται εκτός θέσης. Ευριστική Συνάρτηση: Το άθροισμα των αποστάσεων Manhattan κάθε πλακιδίου από την τελική του θέση.

Αναρρίχηση λόφων - (Hill Climbing) Η αναρρίχηση λόφων είναι ένας αλγόριθμος αναζήτησης που μοιάζει πολύ με τον DFS αλλά κλαδεύει μονοπάτια που δε θεωρούνται καλά. Παράδειγμα Αναζήτησης Ascent Hill Climbing

Ψευδοκώδικας αλγόριθμου αναρρίχησης λόφων …………….. Βγάλε την πρώτη κατάσταση από το μέτωπο και σχημάτισε τις καταστάσεις-παιδιά Εάν υπάρχουν καταστάσεις-παιδία Ταξινόμησε τις καταστάσεις-παιδιά βάσει ενός ευριστικού αλγορίθμου και πρόσθεσε τες στην αρχή του μετώπου. Έλεγξε το μέτωπο και εάν υπάρχει λύση δώσε λύση και βγες. Κράτησε στο μέτωπο μόνο τις καταστάσεις-παιδιά και πήγαινε στο βήμα 2 ………….

Αλγόριθμος αναρρίχησης λόφων (Προβλήματα) Αλγόριθμος αναρρίχησης λόφων (Προβλήματα) Βασικά προβλήματα του HC: Πρόποδες (foothills – local maxima). Οροπέδιο (plateau-plains). Κορυφογραμμή (ridges).

Αλγόριθμος αναρρίχησης λόφων (Σχόλια) Αλγόριθμος αναρρίχησης λόφων (Σχόλια) Ο HC χρησιμοποιείται σε προβλήματα όπου πρέπει να βρεθεί μία λύση πολύ γρήγορα, έστω και αν αυτή δεν είναι η καλύτερη. Πλεονεκτήματα: Πολύ αποδοτικός και σε χρόνο και σε μνήμη, Μειονεκτήματα: Είναι μη-πλήρης.

Παράδειγμα περιοδεύοντος πωλητή με Hill Climbing Βρείτε το πιο σύντομο μονοπάτι από το Α στο F Oι αποστάσεις που δίνονται είναι Ευκλείδιες αποστάσεις B 12 25 A Τι θα συμβεί αν καταργηθεί η σύνδεση μεταξύ D & F; 8 C D 22 F Εξέλιξη μετώπου [a] [b, c] [d, c] [f, e] στόχος ευρέθη E Εξέλιξη μετώπου [a] [b, c] [d, c] [e] [f, c] στόχος ευρέθη 10

Παράδειγμα περιοδεύοντος πωλητή με Hill Climbing (παραλλαγή) Διατήρηση όλων των κόμβων του μετώπου για οπισθοδρόμηση B 12 25 A 8 C D 22 F E Εξέλιξη μετώπου χωρίς οπισθοδρόμηση [a] [b, c] [d, c] [f, e] στόχος ευρέθη Εξέλιξη μετώπου με οπισθοδρόμηση [a] [b, c] [d, c, c] [f, e, c, c] στόχος ευρέθη 10

Ακτινωτή μέθοδος αναζήτησης (Beam Search - BS) Στον αλγόριθμο ακτινωτής αναζήτησης, σε κάθε κύκλο αναζήτησης, αναζητούνται οι καταστάσεις παιδιά ΚΑΘΕ κατάστασης του μετώπου και ένας σταθερός αριθμός n από τις καλύτερες από αυτές κρατείται στο μέτωπο αναζήτησης, ενώ κλαδεύονται όλες οι υπόλοιπες καταστάσεις όπως στον HC. Ο Αλγόριθμος είναι παρόμοιος με τον Breadth First μόνο που κρατά τις καλύτερες καταστάσεις σε κάθε επίπεδο

Ακτινωτή μέθοδος αναζήτησης (Beam Search - BS) … Βγάλε όλες τις καταστάσεις από το μέτωπο Για κάθε κατάσταση του μετώπου σχημάτισε τις καταστάσεις-παιδιά Εάν υπάρχουν περισσότερες της μιας καταστάσεις-παιδία της κατάστασης-γονέα Αναδιάταξε τις καταστάσεις-παιδιά βάσει ενός ευριστικού αλγορίθμου. Τοποθέτησε Ν το πλήθος από τις νέες καλύτερες καταστάσεις στην άδεια ουρά

Παράδειγμα περιοδεύοντος πωλητή Beam Search (για n=2) F D 25 12 22 8 10 A B C 12 22 E D 10 F 8 Εξέλιξη μετώπου [a] [b, c] [d, e] [f, f] στόχος ευρέθη

Αλγόριθμος πρώτης καλύτερης αναζήτησης (Best-First - BestFS) Ο αλγόριθμος αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο κρατά όλες τις καταστάσεις στο μέτωπο αναζήτησης. …………….. Βγάλε την πρώτη κατάσταση(κατάσταση-πατέρας) από το μέτωπο και σχημάτισε τις καταστάσεις-παιδιά Εάν υπάρχουν καταστάσεις-παιδία Πρόσθεσε τις καταστάσεις-παιδιά στο μέτωπο Ταξινόμησε το μέτωπο βάσει ενός ευριστικού αλγορίθμου. ………….

Αλγόριθμος πρώτης καλύτερης αναζήτησης Πλεονεκτήματα: Προσπαθεί να δώσει μια γρήγορη λύση σε κάποιο πρόβλημα. Εξαρτάται πολύ από τον ευριστικό μηχανισμό. Είναι πλήρης. Μειονεκτήματα: Το μέτωπο αναζήτησης μεγαλώνει με υψηλό ρυθμό και μαζί του ο χώρος που χρειάζεται για την αποθήκευσή του. Δεν εγγυάται ότι η λύση που θα βρεθεί είναι η βέλτιστη.

Παράδειγμα περιοδεύοντος πωλητή Best First A B C E F D 25 12 22 8 10 A B C 22 D F E 8 12 10 Εξέλιξη μετώπου [a] [b, c] [d, c, c] [f, e, c, c] στόχος ευρέθη

Εφαρμογή της BestFS στο 8-puzzles

Άλφα-Άστρο - Α* (1 από 2) Ο αλγόριθμος Α (Άλφα Άστρο) είναι κατά βάσει BestFS, αλλά με ευριστική συνάρτηση: F(S) = g(S) + h(S) η g(S) δίνει την απόσταση της S από την αρχική κατάσταση, η οποία είναι πραγματική και γνωστή, και η h(S) δίνει την εκτίμηση της απόστασης της S από την τελική κατάσταση μέσω μιας ευριστικής συνάρτησης, όπως ακριβώς στον BestFS.

Άλφα-Άστρο - Α* (2 από 2) Αν για κάθε κατάσταση η τιμή h(S) είναι μικρότερη ή το πολύ ίση με την πραγματική απόσταση της S από την τελική κατάσταση, τότε ο Α* βρίσκει πάντα τη βέλτιστη λύση.

Αλγόριθμος της Άλφα-Άστρο - Α* …… Εάν υπάρχουν καταστάσεις-παιδιά Πρόσθεσε στο μέτωπο, στη θέση της κατάστασης-πατέρα, μόνο εκείνες τις καταστάσεις-παιδιά που το κόστος της διαδρομής έως αυτές είναι μικρότερο από το κόστος ίδιων καταστάσεων που βρίσκονται ήδη στο μέτωπο από προηγούμενες διαδρομές Αφαίρεσε από το μέτωπο τις καταστάσεις με το περισσότερο κόστος Ταξινόμησε όλες τις καταστάσεις του μετώπου βάσει του μέχρι τώρα κόστους αναζήτησης και συνυπολόγισε (με υποτίμηση) το κόστος που υπολείπεται μέχρι την κατάσταση-στόχο.

Τυπικά βήματα αλγόριθμων αναζήτησης function SearchProblem (problem, search-method) returns solution ή failure closed ← άδεια λίστα front ← MakeFront(InitialState[problem]) loop do if front is empty then return failure node ← Head(front) if node belongs to GoalStates[problem] then return Solution(node) if node is not in Closed then add node to Closed front ← ExpandFront(front, problem) end Ανάγκη δημιουργίας συνάρτησης που θα εμφανίζει τη λύση δηλ. τη διαδρομή που καταλήγει στον κόμβο-στόχο Συνάρτηση που διαφοροποιείται από αλγόριθμο σε αλγόριθμο

Τυπικά βήματα αλγόριθμων αναζήτησης με παρακολούθηση ουράς function SearchProblem (problem, search-method) returns solution ή failure closed ← άδεια λίστα front ← MakeFront(InitialState[problem]) queue ← MakeQueue(InitialState[problem]) loop do if front is empty then return failure node ← Head(front), path ← Head(queue) if node belongs to GoalStates[problem] then return path if node is not in Closed then add node to Closed front ← ExpandFront(front, problem) queue ← ExpandQueue(queue, problem) end

Άσκηση Περιγράψτε το παρακάτω πρόβλημα περιοδεύοντος πωλητή με πόλη εκκίνησης την a και κατάληξης την e και στη συνέχεια εφαρμόστε τον γενικό αλγόριθμο αναζήτησης με κάθε μια από τις στρατηγικές αναζήτησης που διδαχθήκατε ώστε να το επιλύσετε. a b 25 3 40 c 25 15 37 8 6 4 d e 50

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Κατερίνα Γεωργούλη 2014. Κατερίνα Γεωργούλη. «Τεχνητή Νοημοσύνη (Θ). Ενότητα 5: Αλγόριθμοι Αναζήτησης (Ευριστικές Μέθοδοι)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.