Βιβλιογραφία (Θ) Ενότητα 3: Σύνταξη καταλόγου- Βιβλιογραφίας Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή Κατανόηση της φυσιολογίας και λειτουργίας του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΓΣ) για τον οδοντοτεχνίτη σημαίνει: Αποφυγή σφαλμάτων κατασκευής των.
Advertisements

Η αντοχή του πλοίου Διαμήκης αντοχή Εγκάρσια αντοχή Τοπική αντοχή.
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Τέλος Ενότητας.
Διατομή σύνθετης δοκού
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 3: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 9: Qualified Dublin Core Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 11: Τύποι Ευρετηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 4: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (β μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Σύστημα θεματικής πρόσβασης 1
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 9: Θησαυροί: Εισαγωγή Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Συμπλήρωση Προτύπου Διδακτικού Σχεδιασμού
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Παραδείγματα προσβάσιμων προτύπων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιβλιογραφία (Θ) Ενότητα 3: Σύνταξη καταλόγου- Βιβλιογραφίας Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

1 Περιεχόμενα Σύνταξη καταλόγου/ Βιβλιογραφίας i.Εργασίες σύνταξης καταλόγου ii.Στάδια σύνταξης καταλόγου

2 Σύνταξη καταλόγου/ Βιβλιογραφίας 1/2 Η σύνταξη Καταλόγου/ Βιβλιογραφίας είναι μία επίπονη και κουραστική διαδικασία. Περιλαμβάνει μια σειρά από εργασίες και στάδια. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι ο Βιβλιογράφος καλείται να λάβει μία σειρά από αποφάσεις σε όλη τη διαδικασία σύνταξης του Καταλόγου. Οι αποφάσεις αυτές πρέπει να είναι συνεπείς με το σκοπό και το έργο σύνταξης του Καταλόγου.

3 Σύνταξη καταλόγου/ Βιβλιογραφίας 2/2 Σύνταξη Καταλόγου Δύο Εργασίες Κάθε Εργασία χωρίζεται σε επιμέρους στάδια Κάθε στάδιο περιλαμβάνει μία σειρά από κριτήρια που πρέπει να ληφθούν υπόψη και να παρθούν αποφάσεις.

4 Εργασίες σύνταξης καταλόγου 1. Προπαρασκευή καταλόγου 2. Σύνθεση καταλόγου

5 Προπαρασκευή καταλόγου 1/6 Αφορά στη λήψη αποφάσεων σχετικά με μια σειρά από Κριτήρια. 1. Το Σκοπό για τον οποίο αποφασίστηκε η σύνταξη του Καταλόγου. Παράδειγμα - γιατί χρειάζεται να συνταχθεί η συγκεκριμένη Βιβλιογραφία - ποιό πληροφοριακό κενό έρχεται να καλύψει

Άσκηση 1η Βιβλιογραφία: Σκοπός Ανοίξτε τα κάτωθι επισυναπτόμενα αρχεία στην πλατφόρμα “Ιθάκη” και εντοπίστε σε καθένα από αυτά το «Σκοπό» της Βιβλιογραφίας- Καταλόγου. - Bibliography_N1_ Bibliography_N2_ Bibliography_N3_ Bibliography_N4_ Bibliography_N5_ Bibliography_N6_

7 Προπαρασκευή καταλόγου 2/6 2. Το «Κοινό» στο οποίο απευθύνεται και οι ανάγκες του Παράδειγμα - ποιοι είναι οι τελικοί αποδέκτες - τι είδος πληροφορία και σε ποια μορφή την χρειάζονται - πως μπορούν να έχουν πρόσβαση στη πληροφορία (διαδίκτυο)

Άσκηση 2η Βιβλιογραφία: Κοινό Ανοίξτε τα κάτωθι επισυναπτόμενα αρχεία στην πλατφόρμα “Ιθάκη” και εντοπίστε σε καθένα από αυτά το «Κοινό» της Βιβλιογραφίας- Καταλόγου. - Bibliography_N1_ Bibliography_N2_ Bibliography_N3_ Bibliography_N4_ Bibliography_N5_ Bibliography_N6_

9 Προπαρασκευή καταλόγου 3/6 3. Η συγκέντρωση των απαιτούμενων Βιβλιογραφικών παραπομπών. Παραδείγματα - Το υλικό έχει ήδη συγκεντρωθεί ή όχι - Αν όχι, το υλικό που υπάρχει σχετικά με το θέμα είναι αρκετό για να δικαιολογήσει την προσπάθεια αυτή.

10 Προπαρασκευή καταλόγου 4/6 4. Η έκταση που καλύπτει ο Κατάλογος/ Βιβλιογραφία. Τυχόν περιορισμοί στην έκταση που καλύπτει, πρέπει και αυτοί να δηλωθούν. Παραδείγματα - ποιο θέμα - ποια χρονική περίοδο - ποια γεωγραφική περιοχή - σε ποιες πηγές θα αναζητηθεί το υλικό - ποιο υλικό και σε ποια μορφή θα χρησιμοποιηθεί

Άσκηση 3η Βιβλιογραφία: Έκταση Ανοίξτε τα κάτωθι επισυναπτόμενα αρχεία στην πλατφόρμα “Ιθάκη” και εντοπίστε σε καθένα από αυτά την «Έκταση» της Βιβλιογραφίας- Καταλόγου. - Bibliography_N1_ Bibliography_N2_ Bibliography_N3_ Bibliography_N4_ Bibliography_N5_ Bibliography_N6_

12 Προπαρασκευή καταλόγου 5/6 5.Μορφή Κειμένου Παραδείγματα - επιλογή είδους Βιβλιογραφίας - επιλογή τρόπου καταγραφής της πληροφορίας για κάθε βιβλιογραφική παραπομπή - ποια η εσωτερική οργάνωση της βιβλιογραφίας

Άσκηση 4η Βιβλιογραφία: Εσωτερική Οργάνωση Ανοίξτε τα κάτωθι επισυναπτόμενα αρχεία στην πλατφόρμα «Ιθάκη» και εντοπίστε σε καθένα από αυτά την «Εσωτερική Οργάνωση» της Βιβλιογραφίας- Καταλόγου. - Bibliography_N1_ Bibliography_N2_ Bibliography_N3_ Bibliography_N4_ Bibliography_N5_ Bibliography_N6_

14 Προπαρασκευή καταλόγου 6/6 Συμπερασματικά - Αποτελεί την πρώτη επαφή με τον Κατάλογο και τις αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν για τη σύνταξή του. - Οι αποφάσεις αυτές πρέπει να ληφθούν μία φορά σε συνδυασμό μεταξύ τους και να καταγραφούν ώστε πάντα ο Βιβλιογράφος να μπορεί να ανατρέχει σε αυτές.

15 Σύνθεση καταλόγου 1/9 1. Συλλογή βιβλιογραφικών αναφορών. Σε όλη τη διάρκεια της προπαρασκευής του Καταλόγου, πρέπει να διατηρείται αρχείο με τις λέξεις- κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν και το είδος των πηγών που αναζητήθηκαν. Με τον εντοπισμό του πιθανού υλικού, πρέπει να διατηρείται ένα αντίγραφο του κάθε τεκμηρίου. Παραδείγματα - από όλες τις μορφές και τα είδη πηγών

16 Σύνθεση καταλόγου 2/9 2. Καταγραφή βιβλιογραφικών αναφορών Υιοθετείται και τηρείται με συνέπεια ο τρόπος καταγραφής και παρουσίασης των βιβλιογραφικών αναφορών. Υπάρχει ανάγκη πλήρους καταγραφής της κάθε βιβλιογραφικής παραπομπής πριν γίνει αναφορά στην επόμενη. Σημείωση Σε περίπτωση που «δανειζόμαστε» εγγραφές, πρέπει να ελέγχουμε τη πληρότητα και τη συμμόρφωσή τους με το πρότυπο που υιοθετήσαμε.

17 Σύνθεση καταλόγου 3/9 3. Αποσαφήνιση στην εισαγωγή του καταλόγου όλων των αποφάσεων που λήφθηκαν κατά την προπαρασκευή και συλλογή του υλικού. Συμβάλλει στην καλύτερη ενημέρωση του αναγνώστη για το είδος της βιβλιογραφίας που έχει μπροστά του, τη δομή και την οργάνωσή της, αλλά κυρίως του τρόπου παρουσίασης του υλικού.

18 Σύνθεση καταλόγου 4/ Η περιοχή που έχει καλύψει/ θεματικά πχ. αποτύπωση των πηγών που έχουν διερευνηθεί για τη συλλογή των βιβλιογραφικών παραπομπών Οι αρχές και τα κριτήρια που έχουν ακολουθηθεί για τη συλλογή του υλικού Η κατηγοριοποίηση των βιβλιογραφικών παραπομπών. Παράδειγμα Χρονική, Θεματική, Γεωγραφική

19 Σύνθεση καταλόγου 5/ Το είδος και η μορφή καταγραφής της πληροφορίας για κάθε βιβλιογραφική παραπομπή. Αν ακολουθείται κάποιο Βιβλιογραφικό πρότυπο, αυτό πρέπει να δηλωθεί. Συνιστάται η υιοθέτηση ενός προτύπου, έναντι της διαμόρφωσης προσωπικών κανόνων στην καταγραφή των βιβλιογραφικών παραπομπών. Παράδειγμα Τίτλος (Ημερομηνία έκδοσης). Τίτλος Βιβλίου. Τόπος έκδοσης: Εκδότης.

20 Σύνθεση καταλόγου 6/ Η οργάνωση του Καταλόγου - τα σημεία πρόσβασης (τίτλος, θέμα, συγγραφέας, σειρά) - τα κριτήρια κατηγοριοποίησης (αλφαβητική, αριθμητική, χρονολογική) πχ. η καταγραφή των συγγραφέων γίνεται με αλφαβητική σειρά. - όροι πρόσβασης (entry terms)

21 Σύνθεση καταλόγου 7/9 4. Σπουδαιότητα καταγραφής των κριτηρίων και αποφάσεων που πάρθηκαν. - Εξυπηρετεί τις ανάγκες των αναγνωστών που επιθυμούν τη δημιουργία του Καταλόγου. - Κατηγοριοποιεί την πληροφορία, τη γνώση, αναδεικνύοντας με αυτό το τρόπο τους συνδέσμους και τη σχέση μεταξύ τους. - Συμβάλλει στην ολοκλήρωση ή συνέχιση της βιβλιογραφικής έρευνας του αναγνώστη και σε άλλες πηγές.

22 Σύνθεση καταλόγου 8/9 5.Περιγραφή Περιεχομένου Χρήση Περίληψης, Λέξεων- Κλειδιών, Θησαυρού

23 Σύνθεση καταλόγου 9/9 6. Πρόσβαση στο Υλικό Καταγραφή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης, της βιβλιοθήκης, της θεματικής πύλης.

24 Συμπεράσματα 1/2 - Ανάγκη προσδιορισμού και αξιολόγησης των αναγκών του τελικού αποδέκτη του Καταλόγου. - Διαμόρφωση πολιτικής συλλογής του υλικού. - Σπουδαιότητα καταγραφής σημειώσεων σχετικά με τις αποφάσεις που ελήφθησαν σε όλη τη διαδικασία σύνταξης του Καταλόγου.

25 Συμπεράσματα 2/2 Συμπερασματικά - Ανάγκη τήρησης ομοιομορφίας στη σύνταξη του Καταλόγου. - Συνέπεια στη τήρηση της πολιτικής και των όσων έχουν αποτυπωθεί στον Κατάλογο.

26 Βιβλιογραφία 1/2 Bates, M. J. (1976). “Rigorous systematic bibliography”. RQ, 16(1): Conway, F. D. L., Corcoran, P., Duncan, A., & Ketchum, L. (1997). “A tool for towns in transition”. Journal of Extension [On-line], 35(4). Available at: [Accessed: 26/03/2012] Harmon, R. B. (1998). Elements of bibliography : A guide to information sources and practical applications. 3rd ed. ed. Lanham, Md. : Scarecrow Press. Jacsó, P., & Lancaster, F. W. F. W. (1999). Build your own database. Chicago : American Library Association. Kittredge, D. B. Jr. (1992). “Regional cooperation in forestry”. Journal of Extension [On-line], 30(3). Available at: [Accessed: 26/03/2012]

27 Βιβλιογραφία 2/2 Webster, J. (2003a). “How to Create a Bibliography”. Journal of Extension, 41(3). Webster, J. (2003b). “Bibliographies as an Extension Outreach Tool: An Old Method in a New Age”. Journal of Extension [On-line], 41(3). Available at: [Accessed: 26/03/2012] Wilson, P. (1968). Two kinds of power: An essay on bibliographical control. Berkeley: University of California Press.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευγενία Βασιλακάκη Ευγενία Βασιλακάκη. «Βιβλιογραφία (Θ). Ενότητα 4: Σύνταξη καταλόγου- Βιβλιογραφίας». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων 32 Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.