Κατάτμηση Εικόνων ΔΤΨΣ 150 – Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΣ 01: Αυτόματος Έλεγχος © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Σχεδίαση Σ.Α.Ε: Σύγχρονες Μέθοδοι Σχεδίασης Σ.Α.Ε ΚΕΣ 01 – Αυτόματος Έλεγχος.
Advertisements

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ “Σύνθεση πληροφοριών αισθητήρων για την ασφαλή πλοήγηση έντροχου ρομποτικού οχήματος” Αθανάσιος.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
Βελτίωση Ποιότητας Εικόνας: Επεξεργασία στο πεδίο της Συχνότητας
Εργαστήριο Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 9 ο Κατάτμηση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Η κατάτμηση έχει ως στόχο να υποδιαιρέσει την εικόνα σε συνιστώσες περιοχές και.
Υπολογιστική Όραση ΤΜΗΥΠ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 10 ο Περιγραφή Σχήματος. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Η περιγραφή μίας περιοχής μπορεί να γίνει:  Με βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Αποκατάσταση Εικόνας Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστήμιο.
Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αλγόριθμος.
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 5) 1 Τυχαία συνάρτηση Μία τυχαία συνάρτηση (ΤΣ) είναι ένας κανόνας με τον οποίο σε κάθε αποτέλεσμα ζ.
Σήματα και Φασματικές Μέθοδοι στη Γεωπληροφορική
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Κατάτμηση Εικόνων: Κατάτμηση με βάση τις περιοχές Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και.
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 3) 1 Από κοινού κατανομή δύο ΤΜ Στην περίπτωση που υπάρχουν δύο ΤΜ ενδιαφέροντος, η συνάρτηση κατανομής.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Θεωρία Στοχαστικών Σημάτων: Στοχαστικές διεργασίες, Περιγραφή εργοδικών.
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Εισαγωγή – Βασικό Θεωρητικό Υπόβαθρο Νικόλας Τσαπατσούλης Επίκουρος Καθηγητής Π.Δ.407/80.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Παραλλαγές.
Ο Μετασχηματισμός Laplace και ο Μετασχηματισμός Ζ
Ευστάθεια Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Σχεδίαση και Υλοποίηση IIR φίλτρων
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Θεωρία Στοχαστικών Σημάτων: Εκτίμηση φάσματος, Παραμετρικά μοντέλα ΒΕΣ.
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων.
ANAKOINWSH H 2η Ενδιάμεση Εξέταση μεταφέρεται στις αντί για , την 24 Νοεμβρίου στις αίθουσες ΧΩΔ και 110 λόγω μη-διαθεσιμότητας.
Παρουσίαση Νο. 1 Εισαγωγή Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
Ενεργή επιλογή αλγορίθμου, Active Algorithm Selection, Feilong Chen and Rong Jin Εύα Σιταρίδη.
JPEG Joint Photographic Expert Group. Τι είναι; Ε ξαιρετικά διαδεδομένο σχήμα συμπίεσης για ακίνητη εικόνα, τόσο μονόχρωμη (grayscale) όσο και έγχρωμη.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αναδρομικός.
Εργαστήριο Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
ΚΕΣ 01: Αυτόματος Έλεγχος © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου: Διαγράμματα Nyquist & Nichols ΚΕΣ 01 – Αυτόματος Έλεγχος.
Παρουσίαση Νο. 6 Αποκατάσταση εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
Τμήμα Πληροφορικής Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Στέλιος Κρηνίδης, Χριστόφορος Νίκου και Ιωάννης Πήτας 3D Volume Reconstruction by Serially Acquired.
Εργαστήριο του μαθήματος “Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας”
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
Ανάλυση Σ.Α.Ε στο χώρο κατάστασης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΣΗΜΕΙΑ
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αλγόριθμος.
Computational Imaging Laboratory ΤΜΗΥΠ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Υπολογιστική Όραση.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
JPEG Μια τεχνική συμπίεσης ακίνητης εικόνας. Η Τεχνική JPEG Αφορά συμπίεση ακίνητων εικόνων Είναι τεχνική συμπίεσης με απώλειες Το πρόβλημα είναι η εκάστοτε.
Διάλεξη 14: Εισαγωγή στη ροή ρευστών
Μετασχηματισμός Fourier
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Συμπίεση Ψηφιακών Εικόνων: Συμπίεση με απώλειες – Πρότυπα Συμπίεσης Εικόνων Τμήμα Διδακτικής.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 7 η Διάλεξη Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΟΠΟΥ ΡΙΖΩΝ  Ορισμός του γεωμετρικού τόπου ριζών Αποτελεί μια συγκεκριμένη καμπύλη,
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 3η Μετασχηματισμός Fourier.
Κεφάλαιο 5 Συμπεριφορά των ΣΑΕ Πλεονεκτήματα της διαδικασίας σχεδίασης ΣΑΕ κλειστού βρόχου Συμπεριφορά των ΣΑΕ στο πεδίο του χρόνου Απόκριση ΣΑΕ σε διάφορα.
Σήματα και Συστήματα 11 10η διάλεξη. Σήματα και Συστήματα 12 Εισαγωγικά (1) Έστω γραμμικό σύστημα που περιγράφεται από τη σχέση: Αν η είσοδος είναι γραμμικός.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑΣ
Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων:
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας Σ.Τ.Ε.Φ. – Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Δισδιάστατα Σήματα και Συστήματα #1
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Εισαγωγή στα Προσαρμοστικά Συστήματα
Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κατάτμηση Εικόνων ΔΤΨΣ 150 – Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Περιεχόμενα – Βιβλιογραφία  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Περιεχόμενα – Βιβλιογραφία Περιεχόμενα Ενότητας Εισαγωγή Ανίχνευση Ακμών Εντοπισμός Ορίου Περιοχών Κατάτμηση με Κατωφλίωση Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές Ο Μετασχηματισμός Watershed Βιβλιογραφία: Πήτας [1999]: Κεφάλαια 10 και 11 Gonzales [2002]: Chapter 10 Gonzales [2004]: Chapter 10

 Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Κατάτμηση Εικόνας Η ανάλυση εικόνας αναφέρεται στη διαδικασία εξαγωγής πληροφοριών από την εικόνα: Η έξοδος της διαδικασίας ανάλυσης εικόνων, σε αντίθεση με της διαδικασίες βελτίωσης και αποκατάστασης, δεν είναι εικόνα αλλά πληροφορίες υψηλότερου επιπέδου Κατάτμηση ονομάζουμε τη διαδικασία διαίρεσης της εικόνας σε ομοιόμορφες περιοχές (οι οποίες ιδανικά αντιστοιχούν σε αντικείμενα –π.χ. πρόσωπα που υπάρχουν στην εικόνα) Η κατάτμηση αποτελεί σχεδόν πάντα το πρώτο στάδιο της διαδικασίας ανάλυσης εικόνων Επιτυχημένη κατάτμηση οδηγεί σχεδόν πάντα σε αποτελεσματική ανάλυση εικόνων Η αυτοματοποιημένη κατάτμηση εικόνων είναι ένα πολύ δύσκολο πρόβλημα αν δεν υπάρχει κάποιο προηγούμενη γνώση για το τι περιέχει η εικόνα Παράδειγμα κατάτμησης εικόνας: Κατάτμηση αεροφωτογραφιών που καταγράφουν την τροχαία κίνηση στους δρόμους Αποτέλεσμα της κατάτμησης θα πρέπει να είναι περιοχές που αντιστοιχούν στο δρόμο και τα επιμέρους αυτοκίνητα

Κατηγορίες Αλγορίθμων Κατάτμηση Εικόνας  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Κατηγορίες Αλγορίθμων Κατάτμηση Εικόνας Η κατάτμηση εικόνας μπορεί να επιτευχθεί με αναγνώριση είτε των σημείων ασυνέχειας της εικόνας (απότομη μεταβολή της φωτεινότητας ή του χρώματος) είτε της ομοιομορφίας ανάμεσα στις τιμές των pixel της εικόνας Με βάση τις παραπάνω ιδιότητες υπάρχουν δύο κατηγορίες αλγορίθμων: Αλγόριθμοι εντοπισμού ορίου περιοχών (boundary based segmentation) Αλγόριθμοι βασισμένοι σε περιοχές (region based segmentation) Αλγόριθμοι εντοπισμού ορίου περιοχών: Ανίχνευση Ακμών - Συνένωση Ακμών Εντοπισμός Αντικείμένων με τον Μετασχηματισμό Hough Αλγόριθμοι βασισμένοι σε περιοχές: Κατωφλίωση (thresholding) Επέκταση περιοχών (region growing) Διαίρεση και συνένωση περιοχών (splitting and merging) Κατάτμηση με βάση τον μετασχηματισμό Watershed

Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας Η ανίχνευση σημείων ασυνέχειας στη φωτεινότητα της εικόνας πραγματοποιείται με τη βοήθεια του υπολογισμού της κλίσης (gradient) της εικόνας. Η κλίση μιας διδιάστατης συνάρτησης f(x,y) σε κάθε σημείο (x,y) είναι ένα διάνυσμα δύο στοιχείων: Η ένταση της κλίσης (μέτρο) δίνεται από τη σχέση: Η τιμή του μέτρου προσεγγίζεται σε πολλές περιπτώσεις από την υπολογιστικά απλούστερη σχέση:

Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας (ΙΙ)  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας (ΙΙ) Η κατεύθυνση κατά την οποία η μέγιστη κλίση λαμβάνει χώρα δίνεται από τη τιμή της γωνίας: Στη περίπτωση που η συνάρτηση f(x,y) δεν είναι συνεχής, όπως συμβαίνει με τις ψηφιακές εικόνες, η κλίση της εικόνας υπολογίζεται με τη βοήθεια των τελεστών Sobel: οι οποίοι εφαρμόζονται επαναληπτικά σε κάθε pixel της εικόνας για τον υπολογισμό της μεταβολής της φωτεινότητας στην κάθετη και οριζόντια κατεύθυνση αντίστοιχα.

Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας (ΙΙΙ)  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Σημείων Ασυνέχειας (ΙΙΙ) Η εφαρμογή των τελεστών Sobel ισοδυναμεί με τις σχέσεις: μέσω των οποίων υπολογίζεται η κατεύθυνση στην οποία η κλίση έχει το μεγαλύτερο μέτρο καθώς και το μέτρο: Για pixel (x,y) τα οποία αποτελούν σημεία ασυνέχειας στη φωτεινότητα ισχύει: όπου T μια τιμή η οποία είτε δίνεται από το χρήστη είτε υπολογίζεται αυτόματα από τις ιδιότητες της εικόνας

Παράδειγμα Υπολογισμού της Κλίσης της Εικόνας  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Παράδειγμα Υπολογισμού της Κλίσης της Εικόνας Υλοποίηση σε Matlab (f είναι η αρχική εικόνα): Δημιουργία μάσκας Sobel Sx: Sx = fspecial(‘Sobel’); Δημιουργία μάσκας Sobel Sy: Sy=Sx’; Υπολογισμός Gx: Gx=imfilter(f,Sx); Υπολογισμός Gy: Gy=imfilter(f,Sy); Συνολική κλίση εικόνας: G=abs(Gx)+abs(Gy);

Εντοπισμός Σημείων Ασυνέχειας  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Εντοπισμός Σημείων Ασυνέχειας Οι τιμές της κλίσης της εικόνας (G(x,y) κυμαίνονται (στο συγκεκριμένο παράδειγμα) στο διάστημα [0 3.41]. Επιλέγοντας Τ = 0.46 προκύπτει η εικόνα με τα σημεία ασυνέχειας (της φωτεινότητας) Η επιλογή του κατωφλίου T υπολογίζεται αυτόματα με βάση το ιστόγραμμα της εικόνας της κλίσης (G). Στη Μatlab χρησιμοποιούμε τη συνάρτηση graythesh T=graythresh(G); Η εικόνα Β με τα σημεία ασυνέχειας προκύπτει με κατωφλίωση της κλίσης G με την εντολή im2bw B=im2bw(G,T);

Εντοπισμός Σημείων σε Γραμμές  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Εντοπισμός Σημείων σε Γραμμές Οι τελεστές Sobel Sx και Sy μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη ανίχνευση οριζόντιων και κάθετων γραμμών αντίστοιχα. Εφαρμόζεται είτε η μάσκα Sx είτε η μάσκα Sy (ανάλογα αν αναζητούνται οριζόντιες ή κάθετες γραμμές) και μετά εκτελείται κατωφλίωση Οι μάσκες του διπλανού σχήματος χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση σημείων σε διαγώνιες γραμμές

 Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Ακμών Ακμή (edge) είναι ένα σύνολο από σημεία ασυνέχειας τα οποία καθορίζουν το όριο ανάμεσα σε δύο ομοιόμορφες περιοχές Υπάρχουν σημεία ασυνέχειας της φωτεινότητας τα οποία δεν αντιστοιχούν σε ακμές (π.χ. Θόρυβος salt & pepper δημιουργεί τυχαία σημεία ασυνέχειας) Τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό σημείων ασυνέχειας χρησιμοποιούνται και για την ανίχνευση ακμών Η επιλογή του κατωφλίου είναι κρίσιμη επειδή μπορεί να απαλείψει σημεία ασυνέχειας τα οποία δεν ανήκουν σε ακμές

 Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Ακμών (ΙΙ) Ο εντοπισμός των σημείων στα οποία αλλάζει πρόσημο η δεύτερη παράγωγος της εικόνας (zero crossings) μας δίνει επίσης σημεία ασυνέχειας τα οποία πιθανόν να ανήκουν σε ακμές. Η παραπάνω τεχνική δεν χρησιμοποιείται συχνά αυτόνομα γιατί είναι επιρρεπής σε θόρυβο Ο υπολογισμός της κλίσης της εικόνας (πρώτης παραγώγου) και κατόπιν εφαρμογή κατωφλίωσης για επιλογή των μεγίστων της κλίσης είναι ο συνηθέστερος τρόπος για υπολογισμό ακμών Η διαδοχική εφαρμογή των τελεστών Sobel οδηγεί στον υπολογισμό της κλίσης

 Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ανίχνευση Ακμών (ΙΙΙ) Στο διπλανό σχήμα επιδεικνύεται η διαφορά ως προς την ανοχή προς το θόρυβο της χρήσης της πρώτης και της δεύτερης παραγώγου: Με δεδομένο ότι στη περίπτωση της πρώτης παραγώγου τα σημεία που ανήκουν σε ακμές επιλέγονται με κατωφλίωση ενώ στην περίπτωση της δεύτερης παραγώγου υπολογίζεται η αλλαγή προσήμου (zero crossing) είναι φανερό ότι η δεύτερη παράγωγος είναι σαφώς πιο ευαίσθητη στο θόρυβο. Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό πως είναι επιθυμητό πριν την εφαρμογή της ανίχνευσης ακμών να εφαρμόζονται τεχνικές απαλοιφής θορύβου Στην περίπτωση της ανίχνευσης ακμών με χρήση της δεύτερης παραγώγου ο συνδυασμός φιλτραρίσματος για απαλοιφή θορύβου με τη δεύτερη παράγωγο οδηγεί σε μια τεχνική γνωστή ως ‘Laplacian of Gaussian’.

Laplacian of Gaussian (LoG)  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Laplacian of Gaussian (LoG) Η μάσκα της τεχνικής LoG φαίνεται στο διπλανό σχήμα Μια παραλλαγή της διπλανής μάσκας λαμβάνεται στη Matlab με χρήση της εντολής h=fspecial(‘LoG’); Ανίχνευση ακμών με χρήση της Laplacian of Gaoussian μπορεί να γίνει είτε με εφαρμογή φιλτραρίσματος με χρήση της παραπάνω μάσκας (εντολή imfilter) και στη συνέχεια κατωφλίωση του αποτελέσματος είτε με απευθείας εφαρμογή της εντολής edge

Τεχνικές Ανίχνευσης Ακμών  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Τεχνικές Ανίχνευσης Ακμών Στο διπλανό σχήμα επιδεικνύεται η ανίχνευση ακμών στη Matlab με χρήση της εντολής edge και με εφαρμογή των μεθόδων: Sobel: b=edge(f,’sobel’); Laplacian of Gaussian: b=edge(f,’LoG’) Canny: Η τεχνική Canny αποτελεί βελτίωση της Sobel με εκλέπτυνση ακμών και σύνδεση των pixel των ακμών

Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Εντοπισμός Ορίου Περιοχών Η ανίχνευση ακμών από μόνη της δεν μπορεί να χρησιμεύσει στην κατάτμηση εικόνων. Γειτονικές ακμές πρέπει να συνδυαστούν για να ορίσουν τα όρια (boundaries) περιοχών.

Σύνδεση Ακμών Υπάρχουν τρεις τεχνικές για συνένωση ακμών:  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Σύνδεση Ακμών Υπάρχουν τρεις τεχνικές για συνένωση ακμών: Τοπική επεξεργασία. Γειτονικά Pixels της εικόνας ακμών τα οποία έχουν παρόμοια τιμή στο μέτρο της παραγώγου αλλά και στη κατεύθυνση (γωνία α) συνδέονται μεταξύ τους Ολική επεξεργασία με αναζήτηση γράφων ελαχίστου κόστους. Τα επιμέρους τμήματα ακμών που έχουν ανιχνευθεί θεωρείται ότι διαμορφώνουν ένα γράφο. Αναζητούνται κλειστές διαδρομές ελαχίστου κόστους μέσα στο γράφο. Οι διαδρομές αυτές θεωρείται ότι ανήκουν σε όρια περιοχών Μετασχηματισμός Hough. Με βάση τα pixel των ακμών αναζητούνται αντικείμενα τα οποία περιγράφονται από κλειστές μαθηματικές σχέσεις (π.χ. Γραμμές, κύκλοι και ελλείψεις) Ο συνδυασμός γραμμών μπορεί να προσεγγίσει πολλά άλλα σχήματα. Επομένως η ανίχνευση ακμών με τον μετασχηματισμό Hough είναι μια από τις πλέον διαδεδομένες τεχνικές για το σχηματισμό ορίων σε περιοχές

Μετασχηματισμός Hough  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Μετασχηματισμός Hough Ανίχνευση γραμμών: Η εξίσωση της γραμμής στις πολικές συντεταγμένες δίνεται από τη σχέση: xcosθ+ycosθ=ρ Οι παράμετροι θ και ρ καθορίζουν μοναδικά μια γραμμή Για την εύρεση των γραμμών με τον μετασχηματισμό Hough: Βρίσκουμε όλες τις δυνατές γραμμές που μπορεί να περνάνε από κάθε pixel μιας ακμής ενημερώνοντας τα αντίστοιχα πεδία του πίνακα (θ,ρ) – βλέπε σχήμα Βρίσκουμε τα κελιά του πίνακα (ζεύγη (θ,ρ)) τα οποία έχουν τι μέγιστη τιμή. Τα ζεύγη αυτά περιγράφουν τις γραμμές που υπάρχουν στην εικόνα.

Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Κατάτμηση με Κατωφλίωση Αποκωδικοποίηση του BTC Μπλοκ ( BTC Block Decoding ) Με βάση τα δεδομένα του παραδείγματος 1: Q = 7 , P = 9 => A = 0.8819 μΙ = round(98.75) = 99 (κωδικοποιημένη τιμή της μέσης φωτεινότητας του block). σΙ = round(92.95) = 93 (κωδικοποιημένη τιμή της διασποράς του block) => J( i ) = 99 + round(93 / 0.8819) = 99+105 = 204, αν b(i)=1. J( i ) = 99 – round(93 * 0.8819) = 99–82 = 17, αν b(i)=0. Επομένως το αποκωδικοποιημένο block J= με μJ = 98.8 και σJ = 77.3 204 17

Ολική Κατωφλίωση Βασική ιδέα  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ολική Κατωφλίωση Βασική ιδέα Στη κωδικοποίηση μετασχηματισμού, η εικόνα υφίσταται ένα μαθηματικό μετασχηματισμό από το αρχικό πεδίο του χώρου σε ένα αφηρημένο πεδίο το οποίο είναι πιο κατάλληλο για συμπίεση. Αυτή η διαδικασία είναι αντιστρεπτή, δηλαδή υπάρχει ο αντίστροφος μετασχηματισμός που θα επαναφέρει το σήμα στην αρχική του μορφή. Ένα τέτοιος μετασχηματισμός είναι ο μετασχηματισμός Fourier. Μέσω του μετασχηματισμού Fourier μια εικόνα f μπορεί να μετασχηματιστεί σε μια αναπαράσταση F στο πεδίο των συχνοτήτων. Παρά την ευρεία χρήση του στην επεξεργασία εικόνας ο μετασχηματισμός Fourier δεν αποτελεί την ιδανική λύση για σκοπούς συμπίεσης. Μια παραλλαγή του μετασχηματισμού Fourier ο μετασχηματισμός DCT επιτυγχάνει καλύτερη συμπίεση και αυτός έχει καθιερωθεί και στο πρότυπο JPEG

Τοπική Κατωφλίωση Βασική ιδέα  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Τοπική Κατωφλίωση Βασική ιδέα Στη κωδικοποίηση μετασχηματισμού, η εικόνα υφίσταται ένα μαθηματικό μετασχηματισμό από το αρχικό πεδίο του χώρου σε ένα αφηρημένο πεδίο το οποίο είναι πιο κατάλληλο για συμπίεση. Αυτή η διαδικασία είναι αντιστρεπτή, δηλαδή υπάρχει ο αντίστροφος μετασχηματισμός που θα επαναφέρει το σήμα στην αρχική του μορφή. Ένα τέτοιος μετασχηματισμός είναι ο μετασχηματισμός Fourier. Μέσω του μετασχηματισμού Fourier μια εικόνα f μπορεί να μετασχηματιστεί σε μια αναπαράσταση F στο πεδίο των συχνοτήτων. Παρά την ευρεία χρήση του στην επεξεργασία εικόνας ο μετασχηματισμός Fourier δεν αποτελεί την ιδανική λύση για σκοπούς συμπίεσης. Μια παραλλαγή του μετασχηματισμού Fourier ο μετασχηματισμός DCT επιτυγχάνει καλύτερη συμπίεση και αυτός έχει καθιερωθεί και στο πρότυπο JPEG

Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές Ανάλυση Αφού επιλεχθεί και εκτελεστεί ο μετασχηματισμός, βρίσκουμε τους πιο σημαντικούς από τους συντελεστές και τους περιγράφουμε με μεγάλη ακρίβεια. Τους λιγότερο σημαντικούς μπορούμε να τους περιγράψουμε με μικρότερη ακρίβεια ή και να τους αγνοήσουμε τελείως. Κάνοντας κάτι τέτοιο η διαδικασία συμπίεσης έχει απώλειες. Οι μετασχηματισμοί από μόνοι τους είναι αντιστρεπτοί. Το σφάλμα εισάγεται στην ακρίβεια αναπαράστασης των συντελεστών του μετασχηματισμού (κβαντισμός συντελεστών)

Επέκταση Περιοχών (Region Growing)  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Επέκταση Περιοχών (Region Growing) Ο διακριτός μετασχηματισμός συνημίτονου (Discrete Cosine Transform - DCT) για μια εικόνα Ν x Ν pixels δίνεται από τη σχέση: F(u,v) είναι ο DCT συντελεστής για τη χωρική συχνότητα (u,v) f(x,y) είναι η αρχική ένταση φωτεινότητας στη θέση (x,y) C(u,v) είναι ο παράγοντας κανονικοποίησης που ορίζεται ως: C(0,0) = 1/Ν C(0,v) = C(u,0) = 1/(N√2) C(u,v) = 2/N, u ≠0, v ≠ 0 Προσοχή! Ο πίνακας των χωρικών συχνοτήτων F(u,v) έχει τις ίδιες διαστάσεις με την αρχική εικόνα (NxN)

Διαίρεση και Συνένωση (Splitting and Merging)  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Διαίρεση και Συνένωση (Splitting and Merging) Ο διακριτός μετασχηματισμός συνημίτονου (Discrete Cosine Transform - DCT) για μια εικόνα Ν x Ν pixels δίνεται από τη σχέση: F(u,v) είναι ο DCT συντελεστής για τη χωρική συχνότητα (u,v) f(x,y) είναι η αρχική ένταση φωτεινότητας στη θέση (x,y) C(u,v) είναι ο παράγοντας κανονικοποίησης που ορίζεται ως: C(0,0) = 1/Ν C(0,v) = C(u,0) = 1/(N√2) C(u,v) = 2/N, u ≠0, v ≠ 0 Προσοχή! Ο πίνακας των χωρικών συχνοτήτων F(u,v) έχει τις ίδιες διαστάσεις με την αρχική εικόνα (NxN)

Ο Μετασχηματισμός Watershed  Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Ο Μετασχηματισμός Watershed Σχεδιάστηκε από την ομάδα Joint Photographic Experts Group σε συνεργασία με την Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών (ITU-TS) Μπορεί να δώσει διαφορετικό αποτέλεσμα ανάλογα με τις απαιτήσεις που έχουμε για την ποιότητα της εικόνας και το λόγο συμπίεσης: 10:1 έως 20:1 – υψηλή ποιότητα 30:1 έως 50:1 – μέτρια ποιότητα 60:1 έως 100:1 – κακή ποιότητα Είναι μορφή κωδικοποίησης με βάση την αντίληψη και βασίζεται στο γεγονός ότι: Το μάτι είναι λιγότερο ευαίσθητο στις χρωματικές συνιστώσες (μικρότερη διακριτική ικανότητα) μιας εικόνα από ότι στη φωτεινότητα Έχει πεπερασμένη διακριτική ικανότητα σε διαδοχικές αλλαγές της φωτεινότητας Αποτελεί συνδυασμό διαφόρων τεχνικών συμπίεσης: Μετασχηματισμού (DCT) Εντροπίας (Huffman) Μήκους διαδρομής (RLE)

 Εισαγωγή  Ανίχνευση Ακμών  Εντοπισμός Ορίου Περιοχών  Κατάτμηση με Κατωφλίωση  Κατάτμηση με Βάση της Περιοχές  Ο Μετασχηματισμός Watershed Σύνοψη Το υλικό που παρουσιάστηκε σε αυτή την ενότητα αναφέρεται στη συμπίεση εικόνας με απώλειες. Η αποκωδικοποιημένη εικόνα δεν είναι πιστό αντίγραφο της αρχικής εικόνας (εικόνας πριν τη κωδικοποίηση). Εντούτοις σε πολλές περιπτώσεις οι διαφορές δεν είναι εύκολα αντιληπτές από τον άνθρωπο Η συμπίεση με απώλειες επιτυγχάνει πολύ υψηλότερους λόγους συμπίεσης (10≤CR≤50) από ότι η συμπίεση χωρίς απώλειες (2.1≤CR≤3.1) Οι τεχνικές συμπίεσης χωρίς απώλειες εκμεταλλεύονται τις ιδιαιτερότητες του ανθρώπινου οπτικού συστήματος (ψυχοοπτικός πλεονασμός) καθώς και τον πλεονασμό pixel Υπάρχουν πολλά πρότυπα συμπίεσης ψηφιακών εικόνων. Ένα από τα σπουδαιότερα και τα πλέον επιτυχημένα είναι το πρότυπο JPEG: Βασίζεται στον μετασχηματισμό DCT Συνδυάζει τεχνικές κωδικοποίησης μετασχηματισμού, προβλεπτική κωδικοποίηση και κωδικοποίηση εντροπίας Επιτυγχάνει συμπίεση της τάξης του 20 (CR=20) χωρίς οι απώλειες να μπορούν να γίνουν αντιληπτές από τον άνθρωπο.