Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ο χορός των συναισθημάτων»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
39ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Advertisements

Παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού
Γεωργία Αναστασίου Γ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΔΑΛΙΟΥ
Γ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΦΟΥ (ΝΕΟΦΥΤΕΙΟ)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α’1-2 ‘Τα συναισθήματα’
Ενιαίο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Χοιροκοιτίας
Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
6 Μαρτίου 2013, ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ-Λ.Τ. ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
ΕΠΑΛ ΣΥΚΕΩΝ : ΣΧΟΛΙΑ ΧΩΡΙΣ ΒΙΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ας γνωριστούμε κι ας μοιραστούμε»
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώμε ότ,ι πρέπει , όχι ό,τι να΄ναι »
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
<< EY AΓΩΝΙΖΕΣΘΑΙ>>
«ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
Πρόγραμμα Αγωγής υγείας «περπατάω δεν τρέχω και ασφάλεια έχω»
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ;  Αντικείμενο προσοχής  Εσκεμμένη η απρόκλητη  Κοινωνικό πρόβλημα  Ομαδικό φαινόμενο  Συχνό φαινόμενο.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Τίτλος: «Συναισθήματα»
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ.
Οι μικροί κύριοι και οι μικρές κυρίες αγγίζουν τις παιδικές ψυχές Σχολικό έτος ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας
Ιγ’ δημοτικο σχολειο παφου Προγραμμα «Νιωθω ασφαλησ στο σχολειo μου»
Δημοτικό Σχολείο Αγίου Ιωάννη Μαλούντας
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΙΟΛΟΥ
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
SCHOOL MEDIATION ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΖΕΦΥΡΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Αναγνώριση, έκφραση, χειρισμός συναισθημάτων»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Γερά Δόντια… Καλύτερη Υγεία»
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Γ΄ Τρίμηνο
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Σεμιναριο 9 σεπτεμβριου 2014
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Βιολογία Γυμνασίου.
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Το ερωτηματολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό ως μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλου του σχολείου 1ο Γυμνάσιο Πεύκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία.
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΜΙΛΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
33o Δημοτικό Σχολείο Πάτρας Παιδαγωγική συνάντηση: «Δε φοβάμαι στο σχολείο» Εκπαιδευτική έρευνα Οι γονείς του 33ου Δημοτικού Σχολείου εκφράζουν τις απόψεις.
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Μαρία Ζερβού Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν.Κέρκυρας
Πρότυπο Πειραματικό 2/Θ ΔΣ Πανεπιστημίου Πατρών
Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ και ΥΓΕΙΑΣ
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «……Τίτλος…»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Πορεία προς την Υπευθυνότητα μέσα στην Τάξη
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
10ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ο χορός των συναισθημάτων» Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ο χορός των συναισθημάτων» Σχολικό έτος 2012-2013 2/θ Δημοτικό Σχολείο Πετσάκων

Ξεκινώντας… Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημητρίου Χριστίνα Μπέκιος Σωτήριος Τάξη: Α’, Β’, Γ’, Δ’, Ε’, Στ’

Το σχολείο μας είναι διθέσιο και το δύο τμήματα αποτελούνται από τις Α’, Γ’, Δ’ και Β’, Ε’, Στ’ τάξεις αντίστοιχα. Ο συνολικός αριθμός των μαθητών ανέρχεται στους 15, έτσι οι εκπαιδευτικοί των δύο τμημάτων αποφάσισαν να διεξαχθούν δύο παράλληλα προγράμματα και οι μαθητές να δουλεύουν όλοι μαζί. Αρχικά, δημιουργήθηκε μια ενιαία ομάδα και διεξήχθη ψηφοφορία, μεταξύ των προτάσεων που έκαναν οι μαθητές, για να επιλεγεί το όνομα και το σύμβολο της ομάδας. Το όνομα που επελέγη είναι «Η ΑΣΤΡΑΠΗ» και το σύμβολο που υιοθετήθηκε απεικονίζει ένα ασπρόμαυρο άλογο και μια αστραπή (σχεδιάστηκε από μαθητή της Ε’ τάξης).

ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Αφορμή για να ασχοληθούμε με το θέμα των συναισθημάτων , την αναγνώριση και την ορθή διαχείριση τους, αποτέλεσε η έλλειψη ομαδικότητας μεταξύ των «λίγων» μαθητών του σχολείου μας, οι εκρηκτικές διαπροσωπικές τους σχέσεις και η ανάγκη για ανάπτυξη της κοινωνικοποίησης των παιδιών, τα οποία ζουν σε μια κλειστή κοινωνία.

Η Δραση μαΣ… Η πορεία υλοποίησης του προγράμματος ακολούθησε τέσσερα βασικά στάδια. Παρακάτω, περιγράφονται οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν σε κάθε στάδιο. Α) Δημιουργία, δέσιμο και σωστή λειτουργία ομάδας. B) Αναγνώριση συναισθημάτων και τρόποι διαχείρισής τους, διερεύνηση του συναισθηματικού εαυτού. Γ) Διαχείριση θυμού και τρόποι ήρεμης επίλυσης διαφορών βασισμένοι στις αρχές του σεβασμού, της ευγένειας, της ειλικρίνειας. Δ) Αξιολόγηση της πορείας και διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος στην τοπική κοινωνία.

Α) Δημιουργία, δέσιμο και σωστή λειτουργία ομάδας. Ξεκινήσαμε με δραστηριότητες γνωριμίας όπως ο ιστός της φιλίας(ξετυλίγουμε ένα κουβάρι νήμα έτσι ώστε ο καθένας να κρατά μια άκρη), γνωριστήκαμε εκφράζοντας τις προσωπικές προτιμήσεις μας (χρώμα, παιχνίδι, άθλημα κ.α.), φτιάξαμε κολάζ με παλιότερες ομαδικές φωτογραφίες, τα παιδιά διηγήθηκαν αστεία συμβάντα που έχουν ζήσει μαζί. Ο ιστός της φιλίας

Α) Δημιουργία, δέσιμο και σωστή λειτουργία ομάδας. Δημιουργήσαμε τη δική μας ομάδα. Διαλέξαμε με ψηφοφορία ανάμεσα από τις προτάσεις των μαθητών το όνομα και το σύμβολο της ομάδας και φτιάξαμε κονκάρδα για κάθε μαθητή. Επίσης, κάθε μέλος διάλεξε ένα ψευδώνυμο με το μικρό του όνομα και ένα επίθετο που το αντιπροσωπεύει και αρχίζει με το ίδιο αρχικό γράμμα (π.χ. Ευαίσθητη Ευαγγελία, Γελαστός Γιώργος). Οι υποψηφιότητες των μαθητών για το σύμβολο της ομάδας. Οι κονκάρδες της ομάδας

Α) Δημιουργία, δέσιμο και σωστή λειτουργία ομάδας. Παίξαμε διάφορα ομαδικά παιχνίδια, τα οποία προωθούν τη συνεργασία, την εμπιστοσύνη και την ομα-δικότητα. Ενδεικτικά αναφέρω: Μην αφήσεις το μπαλόνι να πέσει χωρίς να χρησι-μοποιήσεις χέρια, άφησε το συμμαθητή σου να σε οδηγήσει με κλειστά μάτια, γίνε ο καθρέφτης του άλλου κ.α. Τα παιχνίδια σε συνδυασμό με τα ομαδικά αθλήματα μας οδήγησαν στην αναγκαιότητα ύπαρξης κανόνων. Ο καθρέφτης Εμπιστεύομαι τον οδηγό με κλειστά μάτια.

Α) Δημιουργία, δέσιμο και σωστή λειτουργία ομάδας. Η αναγκαιότητα ύπαρξης κανόνων αφορούσε και στη δική μας ομάδα. Συζητήσαμε, προτείναμε και καταλήξαμε σε ένα συμβόλαιο βασικών κανόνων συμπεριφοράς που υπογράφηκε από όλα τα μέλη. Για την εμπέδωση των αποδεκτών και μη συμπεριφορών φτιάξαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι (φιδάκι), στο οποίο οι σωστές συμπεριφορές μας προχωρούν μπροστά και οι λάθος μας γυρνούν πίσω. Το φιδάκι των καλών και των κακών συμπεριφορών.

Τι συναισθήματα νιώθω βλέποντας τις εικόνες; B) Αναγνώριση συναισθημάτων και τρόποι διαχείρισής τους, διερεύνηση του συναισθηματικού εαυτού. Ξεκινήσαμε τη διερεύνηση των συναισθημάτων γράφοντας την αλφαβήτα των συναισθημάτων. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε εικόνες διάφορων γεγονότων, ευχάριστων και δυσάρεστων και ταμπελάκια με μια γελαστή και μια λυπημένη φατσούλα. Τα παιδιά σήκωναν το ταμπελάκι με το συναίσθημα που τους προκαλούσε η κάθε εικόνα. Ακολουθούσε συζήτηση για τα συναισθήματα, τις αιτίες, τα αποτελέσματα . Στο τέλος οι εικόνες αυτές χωρίστηκαν σε δύο πόστερ, θετικών και αρνητικών συναισθημάτων. Τι συναισθήματα νιώθω βλέποντας τις εικόνες;

B) Αναγνώριση συναισθημάτων και τρόποι διαχείρισής τους, διερεύνηση του συναισθηματικού. Στη συνέχεια, συμπληρώσαμε ερωτηματο-λόγια σχετικά με προσωπικές συναισθη-ματικές καταστάσεις. Παρομοιάσαμε τα συναισθήματά μας με φυσικά φαινόμενα (π.χ. θυμός-ηφαίστειο, λύπη-ήρεμη βροχή). Επίσης, τα μιμηθήκαμε με το πρόσωπο και το σώμα μας (π.χ. έκρηξη ηφαιστείου)

Γ) Διαχείριση θυμού και τρόποι ήρεμης επίλυσης διαφορών Στη συνέχεια επικεντρωθήκαμε στη διερεύνηση του συναισθή-ματος του θυμού. Χρησιμοποιή-σαμε έντυπο υλικό με δρα-στηριότητες όπου συμπληρώ-σαμε εκφράσεις ( Θυμώνω όταν…, Νιώθω πληγωμένος όταν…., Όταν θυμώνω θέλω να….). Παρομοιάσαμε το θυμό μας με εικόνες (έκρηξη βόμβας, ένα τέρας, ένα τείχος μίσους) και εκφράσαμε τις αρνητικές μας σκέψεις στο «δάσος των θυμωμένων δέντρων» . Το δάσος των θυμωμένων δέντρων. (Πηγή: Περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση)

Γ) Διαχείριση θυμού και τρόποι ήρεμης επίλυσης διαφορών Χρησιμοποιήσαμε αποσπάσματα βιβλίων, παραμυθιών και κόμιξ με σκηνές διαφωνιών (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι καυγάδες στο χωριό των Γαλατών Asterix και Obelix), τα χωρίσαμε ανάλογα με τον τρόπο αντίδρασης (επιθετικός, παθητικός, διεκδικητικός) και προτείναμε τρόπους ήρεμης επίλυσης των διαφορών. Δραματοποιήσαμε τις σκηνές αυτές.

Η παρουσίασή μας… Ολοκληρώνοντας τη διερεύνηση των συναισθημάτων, δημιουργήσαμε ένα ημερολόγιο που σε κάθε μήνα υπήρχαν φωτογραφίες των παιδιών που μιμούνταν κάποιο συναίσθημα (π.χ. Ιανουάριος – φωτογραφίες χαρούμενων προσώπων). Το ημερολόγιο αυτό μοιράστηκε στους γονείς των παιδιών. Κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής μας με τη διαχείριση του θυμού και με αφορμή την 6η Μαρτίου, «Παγκόσμια Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας», αποφασίσαμε να διαδώσουμε αυτά που μάθαμε και εκτός σχολείου. Σχεδιάσαμε μια αφίσα κατά της σωματικής και λεκτικής βίας και αντίστοιχα φυλλάδια που μοιράστηκαν από τα παιδιά στην πλατεία του χωριού. Τέλος, κατά τη λήξη της σχολικής χρονιάς, παίξαμε διάφορα ομαδικά παιχνίδια (π.χ. μήλα) και αθλήματα (π.χ. ποδόσφαιρο) και κάναμε διαγωνισμούς (π.χ. αβγοδρομίες). Στο τέλος, εκτός από τα βραβεία των νικητών, δόθηκαν και βραβεία fair play (ευ αγωνιζεσθαι), ώστε να τιμηθούν όσοι έπαιξαν σωστά, ακόμα κι αν δε νίκησαν.

Ας αξιολογηθούμε… Οι εντυπώσεις των μαθητών από το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας ήταν ενθουσιώδεις, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τη συμμετοχή και την προσπάθεια τους. Τα αποτελέσματα της συνεργασίας μας είναι ενθαρρυντικά. Τα παιδιά ταξίδεψαν στο συναισθηματικό τους κόσμο και αποδέχτηκαν την ύπαρξη τόσο θετικών, όσο και αρνητικών συναισθημάτων. Όσον αφορά στη διαχείριση του θυμού και στην αποφυγή βίαιων συμπεριφορών, οι αλλαγές δεν ήταν θεαματικές, όπως απάντησαν και οι ίδιοι οι μαθητές στα ερωτηματολόγια αυτοαξιολόγησης. Όμως, η προσπάθεια των παιδιών να εφαρμόσουν όσα είχαν συζητηθεί, συχνά μας ξάφνιαζε! Εντονότερη ήταν η αλλαγή στάσης στις μικρότερες ηλικίες. Ίσως η επανάληψη του προγράμματος βοηθούσε τα παιδιά να εμπεδώσουν όσα άκουσαν φέτος. Η αλήθεια είναι πως τα κοινωνικά πρότυπα δε συνηγορούσαν στην προσπάθειά μας . Ωστόσο, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι που και η μικρότερη βελτίωση έχει αξία…

Κλεινοντασ… Σας παρουσιάζουμε την αφίσα με την οποία οι μαθητές προσπάθησαν να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινότητα απέναντι στη σωματική και λεκτική βία.