ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αναπαράσταση Δεδομένων
Advertisements

2.1 Παράσταση και επεξεργασία πληροφοριών
Υπολογιστές Πως λειτουργούν.
Εισαγωγικές έννοιες πληροφορικής
ΔΟΜΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ?? ΣΗΜΑ ΗΧΟΣ.
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ Η/Υ
Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
Μονάδες Μέτρησης στους Η/Υ & Προσδιορισμός Αρχείων και Φακέλων
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Κείμενο – ASCII – Unicode - HTML Κωδικοποίηση ASCII / Unicode HTML
Μετατροπές Μονάδων.
Δυαδικό Σύστημα Δεκαδικό Σύστημα Δεκαεξαδικό Σύστημα
Συστήματα Αρίθμησης  Δυαδικό  Δεκαδικό  Δεκαεξαδικό.
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
Εισαγωγικές έννοιες πληροφορικής, χρήση Η/Υ και γραφικά περιβάλλοντα επικοινωνίας Ονομ/νυμο Επιμορφωτή Επιμορφωτής: Ονομ/νυμο Επιμορφωτή ΥΠΕΠΘ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ.
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ Συστήματα αρίθμησης Δυαδικό αριθμητικό σύστημα
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ
Το δυαδικό ψηφίο Τα δυαδικά ψηφία 0 και 1αντιστοιχούν στις δύο καταστάσεις που «αντιλαμβάνεται» ο υπολογιστής . Το δυαδικό ψηφίο , που ονομάζεται μπιτ.
1 ΧΡΗΣΗ Η/Υ, ΑΛΕΞΗΣ ΜΠΡΑΪΛΑΣ, 1998 Εφαρμογές Υπολογιστών.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 4
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 17 Εισαγωγή στα Ψηφιακά Συστήματα: Μέρος Γ TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ.
Εισαγωγή στις Νέες Τεχνολογίες και Εργαστηριακές Εφαρμογές, Το εσωτερικό ενός υ π ολογιστή Κεφάλαιο 3.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ  Δεδομένα  Επεξεργασία  Πληροφορία  Πρόγραμμα  Υπολογιστής.
Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Κ. Χαλάτσης, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών Πανεπιστήμιο Αθηνών 1 Παράσταση Πληροφοριών.
Μονάδες μέτρησης πληροφορίας και χώρου στους Η/Υ
1 Οι πληροφορίες στο εσωτερικό του υπολογιστή Τι καταλαβαίνει ένας υπολογιστής;
ΨηφιοποίησηΨηφιοποίηση Οι περισσότερες μεταβολές επηρεάζονται από τον Η/Υ. Τα συστήματα μετατρέπονται ώστε να μπορούν να συνδέονται με Υπολογιστές.
Ο υπολογιστής ως ψηφιακή μηχανή
19/4/2015B' ΤΑΞΗ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 21 Αναπαράσταση ήχου εικόνας Μονάδες μέτρησης της μνήμης.
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 16 Εισαγωγή στα Ψηφιακά Συστήματα: Μέρος B TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ.
12/01/2007 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης»1 Εισαγωγή στους Η/Υ Μάθημα 2: Αναπαράσταση και Αποθήκευση Ψηφιακής Πληροφορίας Διδάσκουσα:
Ψηφιακά Δεδομένα Χαρακτηριστικό του Η/Υ αλλά και άλλων ψηφιακών συσκευών, όπως το κινητό τηλέφωνο, είναι η επεξεργασία διακριτών στοιχείων πληροφορίας,
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
1-1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Πληροφορικής Λογική Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων Διδάσκων: Γιώργος Σταμούλης.
Συγγράμματα Γκιμπερίτης Βαγγέλης Δεξιότητες στην Κοινωνία της Πληροφορίας – Εφαρμογές Πληροφορικής. Γουλτίδης, Χρήστος ECDL /10/2009.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα.
Το εσωτερικό ενός υπολογιστή
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Συγγράμματα Γκιμπερίτης Βαγγέλης
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική -Ι Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ
Πληροφορική Ενότητα 1 (Μέρος Β): Δυαδικό Σύστημα Αρίθμησης.
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 2: Βασικές έννοιες Πληροφορικής
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Ψηφιακός Κόσμος Ιωάννα Γαρδίκη
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Analog vs Digital Δούρβας Ιωάννης ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΟΥΡΒΑΣ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Κεφάλαιο 1 Ψηφιακός κόσμος Κωδικοποίηση.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Επιμορφωτής: Ονομ/νυμο Επιμορφωτή
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ.
Το δυαδικό ψηφίο
Χειμερινό εξάμηνο 2017 Στέλιος Πετράκης
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
Λογική Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων
Το εσωτερικό ενός υπολογιστή
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
ΗΜΥ 210: Λογικός Σχεδιασμός, Χειμερινό Εξάμηνο 2008
Πληροφορική Β’ Γυμνασίου Ψηφιακός κόσμος. «ψηφίο»: αρχαία ελληνικά σημαίνει πετραδάκι ή χαλίκι. ψηφιδωτό: Ένα ψηφιδωτό κατασκευάζεται από ψηφίδες, που.
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
ΗΜΥ 210: Λογικός Σχεδιασμός
Επιμορφωτής: Ονομ/νυμο Επιμορφωτή
B' ΤΑΞΗ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 2 Κωδικοποίηση 9/12/2018 B' ΤΑΞΗ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 2.
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΕΠΛ 001 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Συστήματα Αρίθμησης Κεφάλαιο 2 + 3

Περιεχόμενα Συστήματα Αρίθμησης Κωδικοποίηση δεδομένων Δυαδικό Οκταδικό Δεκαεξαδικό Παραδείγματα Κωδικοποίηση δεδομένων Κώδικας ASCII Άλλοι κώδικες

Στόχοι Κεφαλαίου Να εξηγηθούν οι διάφοροι τύποι αριθμών Να εξηγηθεί η Σημειολογία Θέσης (positional notation) Η μετατροπή δυαδικών αριθμών σε δεκαδικούς Η μετατροπή δεκαδικών αριθμών σε δυαδικούς αριθμούς Να εξηγηθεί η διαφορά μεταξύ των βάσεων 2, 8, και 16 6

Αριθμοί Φυσικοί Αριθμοί Αρνητικoί Αριθμοί Το μηδέν και κάθε αριθμός που δημιουργείται όταν προσθέσουμε 1 σε αυτόν (μη-αρνητικοί αριθμοί). Παραδείγματα: 100, 0, 45645, 32 Αρνητικoί Αριθμοί Αριθμοί μικρότεροι του μηδέν (<0), με αρνητικό πρόσημο (-) Παραδείγματα : -24, -1, -45645, -32

Αριθμοί (συνέχεια) Ακέραιοι Αριθμοί Ρητοί (Rational) Αριθμοί Όλοι οι φυσικοί αριθμοί και οι αρνητικοί αριθμοί Παραδείγματα : 249, 0, - 45645, - 32 Ρητοί (Rational) Αριθμοί Ένας ακέραιος ή το κλάσμα δύο ακεραίων αριθμών Παραδείγματα : -249, -1, 0, ¼ , - ½

Φυσικοί Αριθμοί Τί σημαίνει ο αριθμός 642; 600 + 40 + 2 ; Εξαρτάται από τη βάση του συστήματος αρίθμησης που χρησιμοποιούμε

Φυσικοί Αριθμοί Λοιπόν! Το 642 σημαίνει 600 + 40 + 2 στη Bάση 10 ( δεκαδικό σύστημα αρίθμησης) Η βάση ενός αριθμού καθορίζει τον αριθμό των ψηφίων που χρησιμοποιούνται και την τιμή τους.

Σημειολογία Θέσης Συνεχίζοντας με το παράδειγμα μας… 642 στη βάση 10 σημαίνει: 6 x 10² = 6 x 100 = 600 + 4 x 10¹ = 4 x 10 = 40 + 2 x 10º = 2 x 1 = 2 = 642 Η δύναμη δείχνει τη θέση του ψηφίου Ο αριθμός είναι στη βάση 10

Σημειολογία Θέσης dn * Rn-1 + dn-1 * Rn-2 + ... + d2 * R + d1 Σαν τύπος:  dn * Rn-1 + dn-1 * Rn-2 + ... + d2 * R + d1 n είναι ο αριθμός των ψηφίων d είναι το ψηφίο στην iοστή θέση 642 είναι:  63 * 102 +  42 * 101 +  21 * 100

Συστήματα Αρίθμησης Τα συνηθέστερα αριθμητικά συστήματα είναι το δεκαδικό και αυτά που αποτελούν δυνάμεις του δύο: Δεκαδικό σύστημα (Βάση: το 10, Σύμβολα: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9) Δυαδικό σύστημα (Βάση: το 2, Σύμβολα: 0,1) Οκταδικό σύστημα (Βάση: το 8, Σύμβολα: 0,1,2,3,4,5,6,7) Δεκαεξαδικό σύστημα (Βάση: το 16, Σύμβολα: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F)

Δυαδικό σύστημα Το δεκαδικό (Decimal) σύστημα έχει σαν βάση το 10 και έχει 10 ψηφία: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 Το δυαδικό (Binary) σύστημα έχει σαν βάση το 2 και έχει δύο ψηφία: 0,1 Για να υπάρχει ένας αριθμός σε κάποιο σύστημα πρέπει το σύστημα να περιέχει όλα τα ψηφία του αριθμού. Π.χ Ο αριθμός 284 υπάρχει μόνο στη βάση 9 και πάνω.

Δυαδικό σύστημα Έκφραση αριθμών με βάση τις δυνάμεις του 2: 10001: 1x24+0x23+0x22+0x21+1x20 =17 (δεκαδικό σύστημα: 1x101+7x100 ) 110001: 1x25+1x24+0x23+0x22+0x21+1x20 =49 (δεκαδικό σύστημα: 4x101+9x100 ) Παρατηρήσεις: Η αναπαράσταση αριθμών στο δυαδικό σύστημα απαιτεί μεγάλο αριθμό ψηφίων

Μετατροπή αριθμών από το δυαδικό στο δεκαδικό Μετατροπή αριθμών από το δυαδικό στο δεκαδικό Παραθέτουμε σε κάθετο σχηματισμό τον δυαδικό αριθμό από το τέλος προς την αρχή. Σε κάθε γραμμή αντιστοιχούμε μια δύναμη του 2 αρχίζοντας από το 0. Έστω ο δυαδικός αριθμός 100010: 0x20= 0 1x21= 2 0x22= 0 0x23= 0 0x24= 0 1x25=32 Λαμβάνουμε το άθροισμα:(0+2+0+0+0+32= 34)

Μετατροπή αριθμών από το δυαδικό στο δεκαδικό Μετατροπή αριθμών από το δυαδικό στο δεκαδικό Ποιό είναι το δεκαδικό αντίστοιχο του δυαδικού αριθμού 1101110? 0 x 2º = 0 x 1 = 0 1 x 21 = 1 x 2 = 2 1 x 22 = 1 x 4 = 4 1 x 23 = 1 x 8 = 8 0 x 24 = 0 x 16 = 0 1 x 25 = 1 x 32 = 32 1 x 26 = 1 x 64 = 64 = 110 στη βάση 10

Μετατροπή αριθμών από το δεκαδικό στο δυαδικό Μετατροπή αριθμών από το δεκαδικό στο δυαδικό Διαιρούμε συνεχώς το δεκαδικό νούμερο(π.χ. 34) με το δύο μέχρι το πηλίκο να γίνει 0. 34:2-> Πηλίκο 17, Υπόλοιπο 0 17:2-> Πηλίκο 8, Υπόλοιπο 1 8:2-> Πηλίκο 4, Υπόλοιπο 0 4:2-> Πηλίκο 2, Υπόλοιπο 0 2:2-> Πηλίκο 1, Υπόλοιπο 0 1:2-> Πηλίκο 0, Υπόλοιπο 1 Σχηματίζουμε τον αριθμό γράφοντας τα υπόλοιπα από το τέλος προς την αρχή: Ο αριθμός 34(10) είναι ο 1000102

Δυαδικό σύστημα και Η.Υ. Τα ηλεκτρονικά κυκλώματα που χρησιμοποιούνται στους Η/Υ μπορούν να ευρίσκονται σε μία από δύο καταστάσεις: Ανοιχτό - κλειστό Αληθές - ψευδές Αγωγή ρεύματος - Διακοπή ρεύματος Ηλεκτρονικά κυκλώματα που μπορούν να βρίσκονται σε δύο καταστάσεις λέγονται ψηφιακά Η κατάλληλη διασύνδεση ψηφιακών κυκλωμάτων επιτρέπει την αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων σε ψηφιακή μορφή Για παράδειγμα, ένας διακόπτης μπορεί να είναι είτε κλειστός (on - 1), είτε ανοικτός (off - 0)

Δυαδικό σύστημα και Η.Υ. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές χρησιμοποιούν μονάδες αποθήκευσης που ονομάζονται δυαδικά ψηφία (binary digits) ή bits: Κάθε μονάδα αποθήκευσης στον υπολογιστή περιέχει είτε ένα χαμηλής-τάσης σήμα είτε ένα υψηλής-τάσης σήμα. Χαμηλή Τάση = Κατάσταση 0 Υψηλή Τάση = Κατάσταση 1 Όλα τα δεδομένα στον υπολογιστή αποθηκεύονται σε bits. τα δυαδικά ψηφία μπορούν να είναι 0 ή 1

Ομαδοποίηση δυαδικών ψηφίων Bit (Binary digiT – Δυαδικό ψηφίο): η μικρότερη ποσότητα πληροφορίας  η μικρότερη μονάδα δεδομένων που μπορεί να αποθηκευτεί σε ένα υπολογιστή (1010 -> 4 bits, 10001010 -> 8 bits) Byte: Μια ακολουθία 8 δυαδικών ψηφίων (1 byte = 8 bits) KiloByte (KB)= 210=1024Bytes MegaByte (MB)= 210 KB= 1048576 bytes Gigabyte (GB)= 210 MB=230 Bytes TeraByte (TB)= 210 GB Οι Η/Υ επεξεργάζονται δεδομένα ανά λέξεις. Κάθε λέξη αντιστοιχεί σε ένα συγκεκριμένο αριθμό από bytes ( ομάδα από 1 ή περισσότερα bytes). Κάθε Η/Υ αντιστοιχεί σε ένα χαρακτηριστικό μήκος λέξης (8, 32, ή 64 bits)  Ο αριθμός των bits σε μια λέξη είναι γνωστό ως το μήκος λέξης Η/Υ Π.χ. Έχουμε 32-bit Η/Υ ή 64-bit Η/Υ, ανάλογα με την αρχιτεκτονική που υποστηρίζει.

Κωδικοποίηση δεδομένων Οι υπολογιστές αναπαριστούν κάθε είδους δεδομένα (αριθμούς, γράμματα, σημεία στίξης, ήχο, εικόνα, βίντεο) μέσω ακολουθιών από δυαδικά ψηφία. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται οι κώδικες. Προκειμένου όλοι οι υπολογιστές να έχουν μια κοινή αναπαράσταση δεδομένων, δηλαδή κάθε αλφαριθμητικός χαρακτήρας να έχει ως αναπαράσταση συγκεκριμένη ακολουθία δυαδικών ψηφίων, δημιουργήθηκε ένα κοινό πρότυπο: η ASCII (American Standard Code for Information Interchange – Αμερικανικό Ινστιτούτο Εθνικών Προτύπων). Χρήση 8 bits για την αναπαράσταση κάθε χαρακτήρα Σύνολο: 28 = 256 χαρακτήρες  0 – 255 κώδικες

Κωδικοποίηση Δεδομένων με βάση τον κώδικα ASCII

Παράδειγμα Κωδικοποίησης Δεδομένων Τα δεδομένα που εισάγονται στον Η/Υ κωδικοποιούνται σε ψηφιακή μορφή προκειμένου να μπορεί να τα αποθηκεύσει και επεξεργαστεί:

Άλλοι κώδικες Unicode Χρήση 16 bits για την αναπαράσταση κάθε χαρακτήρα. Χρήσιμο για διεθνείς γλώσσες: αναπαράσταση κάθε χαρακτήρα σε κάθε γλώσσα που χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο. Σύνολο: 216 = 65536 χαρακτήρες ! Οι πρώτοι 256 χαρακτήρες στο Unicode πρότυπο αντιστοιχούν ακριβώς με το ASCII πρότυπο.

Παραδείγματα Η ακολουθία χαρακτήρων copy σε δυαδική μορφή έχει ως εξής: 01000011 01101111 01110000 01111001 Απαιτεί για αποθήκευση: 4 bytes Άσκηση Η ακολουθία χαρακτήρων boy σε ψηφιακή μορφή Ποια είναι η χωρητικότητά της (σε bytes);