ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
γάλα κεφίρ (3/3) Χημική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
Advertisements

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
των διαλυμάτων των οξέων
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη. 1 ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου Ε. Φανουράκη 2 Ανίχνευση λιπών, πρωτεϊνών και αμύλου.
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
Όξινος βασικός χαρακτήρας - pH.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
Εργαστηριακή άσκηση 2 ΜΕΤΡΗΣΗ ΒΑΡΟΥΣ-ΜΑΖΑΣ-ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/ Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία.
«Η οργάνωση της γνώσης»
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/ Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία.
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, pH. ΟΓΚΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΞΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ
Οξέα οξύ (ετυμολογικά): οτιδήποτε είναι μυτερό, αιχμηρό
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Ρολόι ιωδίου.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΣΧ. ΕΤΟΣ ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός.
2.2.1– Μείγματα.
ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
1.1 Ιδιότητες των οξέων 1.2 Οξέα κατά Arrhenius
Εξουδετέρωση.
ΑΣΚΗΣΗ 11. ΑΣΚΗΣΗ 11 Ποιοι είναι οι άλλοι δύο πιθανοί συνδυασμοί ; ΑΣΚΗΣΗ 11 1ος 4ος Ποιοι είναι οι άλλοι δύο πιθανοί συνδυασμοί ;
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
Eξουδετέρωση.
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
5. ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΕΩΣ -πρόκειται για τη σπουδαιότερη τάξη των ογκομετρικών μεθόδων αναλύσεως με ευρύτατη χρήση στη χημεία, τη βιολογία, τη γεωλογία,
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.H: ΔΕΙΚΤΕΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Ο προσδιορισμός του pH ενός διαλύματος γίνεται: Α) ΗΛΕΚΤΡΟΜΕΤΡΙΚΑ (Με πεχάμετρο) Β) ΧΡΩΜΑΤΟΜΕΤΡΙΚΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΔΕΙΚΤΕΣ Πρόκειται για ασθενείς ηλεκτρολύτες (οργανικά οξέα ή βάσεις) με χαρακτηριστική ιδιότητα το διαφορετικό χρώμα αδιαστάτων μορίων και χαρακτηριστικών.
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
Δείκτες Επιμέλεια : Αλεξόπουλος Παναγιώτης, Χημικός, Συνεργάτης ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.
Ποιές ενώσεις ονομάζονται δείκτες; Που χρησιμοποιούνται οι δείκτες;
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός

Εργαστηριακή άσκηση Οξέα-Βάσεις -Εξουδετέρωση Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση οξέων Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση βάσεων Μέτρηση pH διαλυμάτων πεχαμετρικό χαρτί Αραίωση διαλύματος οξέος, βάσης Εξουδετέρωση διαλύματος οξέος από βάση και αντίστροφα ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Μέρος 1ο: Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση οξέων Μέρος 2ο:Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση βάσεων Αντιδραστήρια Όξινη περιοχή Υδροχλωρικό οξύ 3,65% w/v (1Μ) Χυμός λεμονιού η κιτρικό οξύ Ξύδι Μαγειρική Σόδα Βασική περιοχή αραιό διάλυμα υδροξειδίου του νατρίου 0,4% w/v (1Μ) καθαριστικό τζαμιών Ασβεστόνερο άσπρο σαπούνι κόκκινο λάχανο Μπλε βρωμοθυμόλης Όργανα-Συσκευές 18 μικροί δοκιμαστικοί σωλήνες Δύο στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων διπλής σειράς Γυάλινη ράβδος ανάδευσης Μαρκαδόρος που να γράφει σε γυαλί ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Μέρος 1ο: Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση οξέων Μέρος 2ο:Αλλαγή χρώματος δεικτών με την επίδραση βάσεων Βήματα άσκησης Αριθμούμε τους οκτώ πρώτους δοκιμαστικούς σωλήνες από το 1ως το 8 Αριθμούμε τους επόμενους οκτώ δοκιμαστικούς σωλήνες πάλι από το 1 ως το 8 Τοποθετούμε τους πρώτους οκτώ στη σειρά στη βάση σωλήνων και τους επόμενους οκτώ στην πίσω σειρά Στους σωλήνες με τον αριθμό 1 ρίχνουμε υδροχλώριο 1 έως 3 ml, στους σωλήνες με τον αριθμό 2 λεμόνι ή κιτρικό οξύ 1 έως 3 ml και συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο για τα υπόλοιπα αντιδραστήρια Στο άσπρο σαπούνι που είναι τρίμματα προσθέτουμε αποσταγμένο νερό μέχρι συνολικό όγκο 3 ml Σ’ όλη την πρώτη σειρά από το 1 μέχρι το 8 προσθέτουμε από 1 ml δείκτη κόκκινο λάχανο Σ’ όλη την δεύτερη σειρά από το 1 μέχρι το 8 προσθέτουμε από 5-6 σταγόνες μπλε της βρωμοθυμόλης ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Παρατηρούμε την διαβάθμιση των χρωμάτων στην όξινη και βασική περιοχή με τον δείκτη κόκκινο λάχανο, ο σωλήνας στη μέση περιέχει τον δείκτη ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Παρατηρούμε την διαβάθμιση των χρωμάτων στην όξινη και βασική περιοχή με τον δείκτη μπλε βρωμοθυμόλης, ο σωλήνας στη μέση περιέχει τον δείκτη ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Μέρος 3ο: Μέτρηση PH με πεχαμετρικό χαρτί Υλικά Χρειαζόμαστε 16 λωρίδες πεχαμετρικό χαρτί και υπόδειγμα χρωμάτων πεχαμετρικού χαρτιού, σταγονόμετρο, υάλους ωρολογίου, χαρτί κουζίνας Βήματα Αριθμούμε τις πρώτες 8 λωρίδες από το 1 ως το 8 και σημειώνουμε κόκκινο λάχανο Αριθμούμε τις επόμενες 8 πάλι από το 1 ως το 8 και σημειώνουμε μπλε βρωμοθυμόλης Τις τοποθετούμε πάνω σε υάλους ωρολογίου η σε διπλό χαρτί κουζίνας και στάζουμε μερικές σταγόνες από τα αντίστοιχα διαλύματα ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Θα έχουμε μια εικόνα όπως παραπάνω Συγκρίνετε και σχολιάστε τα αποτελέσματα μέτρησης pH των διαλυμάτων, με τους μαθητές! ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Μέρος 4ο: Εξουδετέρωση Υλικά Δοκιμαστικός σωλήνας, διάλυμα HCl 0,1 M, διάλυμα ΝαΟΗ 0,1Μ, δείκτης κόκκινο λάχανο Εκτέλεση Σ’ ένα δοκιμαστικό σωλήνα ρίχνουμε 1-2ml διάλυμα HCl προσθέτουμε λίγο μπλε της βρωμοθυμόλης. Παρατηρούμε το χρώμα κίτρινο Αρχίζουμε να προσθέτουμε σταγόνα σταγόνα διάλυμα ΝαΟΗ Θα δούμε ότι κάποια στιγμή θα γίνει πράσινο (πράγμα πολύ δύσκολο) Συνεχίζουμε να ρίχνουμε ΝαΟΗ το διάλυμα γίνεται μπλε. Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία αρκετές φορές αντίστροφα. Σχολιάζουμε με τους μαθητές ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ

Μέρος 5ο: Αραίωση διαλύματος. Μέτρηση PH Προτείνουμε: Να γίνει η μέτρηση του PH με πεχαμετρικό χαρτί, ενός διαλύματος 0,1Μ, Και μια ακόμη μέτρηση PH ποσότητας διαλύματος που προκύπτει με αραίωση του παραπάνω διαλύματος με απιονισμένο νερό Κατόπιν να συγκρίνουμε και να σχολιάσουμε τις τιμές. ΣΧ. ΕΤΟΣ 2006-07 ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ