ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (PLANNING)..και εφαρμογές σε video games! Τεχνητή Νοημοσύνη ΙΙ Εαρινό Εξάμηνο 2012- 2013.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Ευρετήρια.
Advertisements

Κοινωνικός Αποκλεισμός στην Εκπαίδευση! Το φροντιστήριο απαραίτητο εργαλείο προόδου των νέων.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
© 2002 Thomson / South-Western Slide 2-1 Κεφάλαιο 2 Διαγράμματα και Γραφήματα Περιγράφικής Στατιστικής.
Ερωτηματολόγιο Συλλογής Απαιτήσεων Εφαρμογών Υψηλών Επιδόσεων
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Πρόβλεψη αποτελεσμάτων ποδοσφαιρικών αγώνων
Πρωτογενής έρευνα Hi5, μία μόδα για νέους;. Μεθοδολογία - εργαλεία Η έρευνα διενεργήθηκε με την μέθοδο της συλλογής ερωτηματολογίων, τα οποία και συμπληρώνονταν.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (PLANNING)..και εφαρμογές σε video games! Τεχνητή Νοημοσύνη ΙΙ Εαρινό Εξάμηνο
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμος Μαθήματα.
Τα στοιχειώδη περί γεωδαιτικών υπολογισμών
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
Μετρήσεις Κεντρικής Τάσης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (PLANNING)..και εφαρμογές σε video games! Τεχνητή Νοημοσύνη ΙΙ Εαρινό εξάμηνο
ΠΕΤΡΟΓΕΦΥΡΑ Δημου ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ
1 SOFAS. 2 Storm Διαστάσεις: (ΠxΥxB) Καναπές τριθέσιος: 215x65x95 cm. Καναπές διθέσιος: 169x65x95 cm. Πουφ: 92x46x92 cm.
Παρουσίαση Έρευνας Κοινής Γνώμης «Ο λόγος στον Πολίτη» Θεσσαλονίκη, Ιανουάριος 2010.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
+21 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Δεκέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΕΒΕΘ – ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2014 AD – HOC ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΣΕΙ Δ.Λ.Π. (ΕΝΑΡΞΗΣ)
Καλώς ήρθατε στις Οικονομικές Επιστήμες
Εξάσκηση στην προπαίδεια
Αποτελέσματα μετρήσεων σύστασης σώματος
1 Θεματική Ενότητα Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα.
Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού ΑΝΤ1 Οκτώβριος 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ.
ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 © Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ TVXS.GR Η Palmos Analysis είναι μέλος της ESOMAR και της WAPOR και έχει Αριθμό Μητρώου 11 στο Μητρώο Επιχειρήσεων και.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Περιγραφική Στατιστική
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Δομές Αναζήτησης TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint manual before you delete this box.: AA A A A Χειριζόμαστε ένα σύνολο στοιχείων όπου το κάθε.
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Τρίτο Συστήματα.
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
Σοφία Τζελέπη, App Inventor ΜΕΡΟΣ B’ Σοφία Τζελέπη,
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΜΙΚΡΟΛΕΥΚΩΜΑΤΟΥΡΙΑΣ ΜΕΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ ΤΗΣ ΑΠΝΟΙΑΣ ΣΕ ΔΙΑΒΗΤΙΚΟΥΣ Ε. Δασκαλοπούλου, Β. Ορδουλίδου*, Ν. Καρτάλη, Χ. Λιάββας*,
Δομές Δεδομένων 1 Στοίβα. Δομές Δεδομένων 2 Στοίβα (stack)  Δομή τύπου LIFO: Last In - First Out (τελευταία εισαγωγή – πρώτη εξαγωγή)  Περιορισμένος.
Επιστημονικά Περιοδικά Ανοικτής Πρόσβασης 1 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ: Αποτίμηση της πορεί ας κατά το 2010 και το
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Αλγεβρική Εξειδίκευση u Καθορισμός τύπων αφαίρεσης σε όρους σχέσεων μεταξύ τύπων λειτουργιών.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΛΗΣ
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Κληρονομικότητα.
Σέρρες,Ιούνιος 2009 Τίτλος: Αυτόματος έλεγχος στο Scilab: Ανάπτυξη πακέτου για εύρωστο έλεγχο. Ονοματεπώνυμο Σπουδάστριας: Ευαγγελία Δάπκα Επιβλέπων Καθηγητής.
Α2 Λυκείου Αργυράδων Ρωτήθηκαν συνολικά 162 άτομα.
2-1 Ανάλυση Αλγορίθμων Αλγόριθμος Πεπερασμένο σύνολο εντολών που, όταν εκτελεστούν, επιτυγχάνουν κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα –Δεδομένα εισόδου και εξόδου.
Παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου (ΠΚΚ) σε ηλικιωμένους και υπέργηρους με ισχαιμικό αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (ι-ΑΕΕ). Η θέση του σακχαρώδη διαβήτη.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
Βάσεις Δεδομένων Εργαστήριο ΙΙ Τμήμα Πληροφορικής ΑΠΘ
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών 1 Κεφάλαιο 3 Η Σημασιολογία των Γλωσσών Προγραμματισμού Προπτυχιακό.
Επιθεωρήσεις ΔΚΕΕ ( )  Επιθεωρήσεις : 25  Έκλεισαν Ικανοποιητικά 6 (24%) και Μη Ικανοποιητικά 19 (76%)  Μη Συμμορφώσεις : 257  Διορθωτικές.
Επιθεωρήσεις ΔΚΕΕ ( )  Επιθεωρήσεις : 23  Έκλεισαν Ικανοποιητικά 9 (39%) και Μη Ικανοποιητικά 14 (61%)  Μη Συμμορφώσεις : 290  Διορθωτικές.
Δομές Δεδομένων - Ισοζυγισμένα Δυαδικά Δένδρα (balanced binary trees)
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ Για το SBC TV Η Palmos Analysis είναι μέλος της ESOMAR και της WAPOR και έχει Αριθμό Μητρώου 11 στο Μητρώο Επιχειρήσεων και.
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (PLANNING)..και εφαρμογές σε video games! Τεχνητή Νοημοσύνη ΙΙ Εαρινό Εξάμηνο

Ευχαριστίες 2  Όλες οι διαφάνειες για την ενότητα « Σχεδιασμός Ενεργειών » έχουν γραφτεί από τον Σταύρο Βάσσο ( που δίδασκε αυτό το τμήμα του μαθήματος μέχρι πέρυσι.  Στη φετινή έκδοση, οι διαφάνειες έχουν ελάχιστα τροποποιηθεί από τον διδάσκοντα.

Σχεδιασμός (Planning) 3  Τυπική περιγραφή ενός προβλήματος σχεδιασμού :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες  Τυπική λύση ενός προβλήματος σχεδιασμού :  Μια ακολουθία ενεργειών η οποία όταν εκτελεστεί στην αρχική κατάσταση καταλήγει σε μια κατάσταση που ικανοποιεί το στόχο.  Σχεδιασμός : Η αυτοματοποιημένη εύρεση λύσης.

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 4  Ας αρχίσουμε με ένα απλό παράδειγμα  The Sokoban puzzle (

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 5  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 6  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση  Στόχος

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 7  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 8  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες  Ζητείται :  Μια ακολουθία ενεργειών που ικανοποιεί το στόχο  Πχ : [ Αριστερά, Κάτω, Αριστερά, Πάνω,…]

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 9  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες  Ζητείται :  Μια ακολουθία ενεργειών που ικανοποιεί το στόχο  Μια μέθοδος που βρίσκει λύση για κάθε αρχική κατάσταση και στόχο

Τι είναι ένα πρόβλημα σχεδιασμού ; 10  Δίνονται :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες  Ζητείται :  Μια ακολουθία ενεργειών που ικανοποιεί το στόχο  Μια μέθοδος που βρίσκει λύση για κάθε πεδίο εφαρμογής

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 11  Σχεδιασμός μονοπατιών (Path planning)  NASA’s Mars Exploration Rover

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 12  Σχεδιασμός μονοπατιών (Path planning)  Video Games!

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 13  Σχεδιασμός μονοπατιών (Path planning)  Video Games!

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 14  Πολλαπλοί στόχοι και χρονοδρομολόγηση (Scheduling)  Hubble Space Telescope

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 15  KIVA Robots: αυτόματη ταξινόμηση παραγγελιών με τη χρήση μετακινούμενων διαδρόμων σε αποθήκες. youtube link

Σχεδιασμός : πραγματικές εφαρμογές 16  Πράκτορες με δυνατότητες σχεδιασμού για τον καθορισμό της γενικότερης συμπεριφοράς τους (Proactive Agents/ Cognitive Robots)  UAVs, DARPA Grand/Urban Challenge, Honda ASIMO

Κλασικός σχεδιασμός ( Classical planning ) 17  Υποθέσεις : το περιβάλλον είναι πλήρως παρατηρήσιμο, αιτιοκρατικό, στατικό και διακριτό.  Τυπική περιγραφή του προβλήματος :  Αρχική κατάσταση  Στόχος  Διαθέσιμες ενέργειες

Τι θα δούμε στα επόμενα μαθήματα 18  Ενότητα 11.1: Απλές γλώσσες αναπαράστασης προβλημάτων σχεδιασμού με βάση τη STRIPS  Ενότητα 11.2: Προς τα εμπρός αναζήτηση, προς τα πίσω αναζήτηση, ευρετικοί μηχανισμοί  Ενότητα 11.4: Γραφήματα σχεδιασμού  Ανάπτυξη AI για χαρακτήρες (Non-Player Characters) και εφαρμογές σχεδιασμού σε video games  Άλλες τεχνικές σχεδιασμού επιγραμματικά Σχεδιασμός με λογική, Ιεραρχικά δίκτυα εργασιών, Υπο συνθήκη σχεδιασμός, Εισαγωγή στη γλώσσα ανάπτυξης πρακτόρων Golog,...  Planning Domain Description Language (PDDL)  Χρήση ενός award-winning planner

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 19  Παράδειγμα από τον κόσμο των κύβων (Blocks world)  Αρχική κατάσταση : s 0  Στόχος : g  Διαθέσιμες ενέργειες : μετακίνηση ενός κύβου από το τραπέζι στην κορυφή μιας στοίβας κύβων από την κορυφή μιας στοίβας κύβων στο τραπέζι από την κορυφή μιας στοίβας κύβων σε μια άλλη στοίβα κύβων Α ΒΓ Α Β Γ s0s0 g

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 20  Αρχική κατάσταση  Αναπαράσταση των ιδιοτήτων της κατάστασης με λεκτικά πρώτης τάξης ( first order logic literals )  Λεκτικά για τον κόσμο των κύβων  Επί(b,x): το b βρίσκεται πάνω από το x, όπου x κάποιος άλλος κύβος ή το τραπέζι  Καθαρό(x): το x είναι ελεύθερο για να τοποθετηθεί πάνω του ένας κύβος Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) s0s0

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 21  Αρχική κατάσταση  Αναπαράσταση των ιδιοτήτων της αρχικής κατάστασης με λεκτικά πρώτης τάξης (first order logic literals)  Βασικά (ground) και χωρίς συναρτήσεις (function-free)  Πλήρως ορισμένη κατάσταση με βάση την υπόθεση κλειστού κόσμου (closed-world assumption) Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) s0s0

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 22 Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )  Ε π ί ( Α, Α )  Ε π ί ( Α, Β )  Ε π ί ( Α, Γ )  Ε π ί ( Β, Α )  Ε π ί ( Β, Β )  Ε π ί ( Β, Γ )  Ε π ί ( Γ, Α )  Ε π ί ( Γ, Β )  Ε π ί ( Γ, Γ )  Ε π ί ( Α, Α )  Ε π ί ( Α, Β )  Ε π ί ( Α, Γ )  Ε π ί ( Τρα π έζι, Α )  Ε π ί ( Τρα π έζι, Β )  Ε π ί ( Τρα π έζι, Γ )  Ε π ί ( Τρα π έζι, Τρα π)  Καθαρό ( Τρα π έζι )  Αρχική κατάσταση  Υπόθεση κλειστού κόσμου (closed-world assumption)  Οι συνθήκες που δεν αναφέρονται στην περιγραφή της κατάστασης θεωρούνται ότι είναι ψευδείς. s0s0

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 23  Στόχος  Αναπαράσταση των ιδιοτήτων της τελικής κατάστασης με λεκτικά πρώτης τάξης (first order logic literals)  Βασικά (ground) και χωρίς συναρτήσεις (function-free)  Μερικώς καθορισμένη κατάσταση : Μια κατάσταση s ικανοποιεί τον στόχο g αν περιέχει όλα τα λεκτικά του g ( και πιθανώς και άλλα επιπλέον λεκτικά ) Α Β Γ Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ)Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ) g

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 24 Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ)Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ) s0s0 g Α Β Γ

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 25  Διαθέσιμες ενέργειες από το τραπέζι στην κορυφή μιας στοίβας κύβων από την κορυφή μιας στοίβας κύβων στο τραπέζι από την κορυφή μιας στοίβας κύβων σε μια άλλη στοίβα κύβων Α ΒΓ s0s0 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 26  Διαθέσιμες ενέργειες από το τραπέζι στην κορυφή μιας στοίβας κύβων από την κορυφή μιας στοίβας κύβων στο τραπέζι από την κορυφή μιας στοίβας κύβων σε μια άλλη στοίβα κύβων Α ΒΓ Α Β Γ Μετακίνηση ( Β, Τραπέζι, Γ ) s0s0 s1s1 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) ???

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 27  Για να περιγράψουμε μια διαθέσιμη ενέργεια, χρησιμοποιούμε ένα σχήμα ενεργειών (action schema) το οποίο αποτελείται από τα εξής :  Το όνομα της ενέργειας και τη λίστα παραμέτρων  Προϋποθέσεις (preconditions): λεκτικά που δηλώνουν τι θα πρέπει να αληθεύει ώστε η ενέργεια να είναι εφαρμόσιμη.  Επιδράσεις (effects): λεκτικά που περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο αλλάζει η κατάσταση

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 28

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 29  Πως εφαρμόζεται μια ενέργεια ;  Παράδειγμα : Μετακίνηση (b,x,y)  Μια ενέργεια είναι εφαρμόσιμη σε οποιαδήποτε κατάσταση ικανοποιεί τις προυποθέσεις της όπως αυτές προκύπτουν από μια αντικατάσταση των παραμέτρων της από σταθερές που εμφανίζονται στα λεκτικά της κατάστασης Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 30 Α ΒΓ Α Β Γ Μετακίνηση ( Β, Τραπέζι, Γ ) s0s0 s1s1 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) ???

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 31  Το αποτέλεσμα της εκτέλεσης μιας εφαρμόσιμης ενέργειας a σε μια κατάσταση s 0 είναι μια νέα κατάσταση s 1 η οποία είναι ίδια με την s 0 με την διαφορά ότι :  τα θετικά λεκτικα που υπάρχουν στις επιδράσεις της a έχουν προστεθεί στην s 0 και  τα αρνητικά λεκτικά που υπάρχουν στις επιδράσεις της a έχουν αφαιρεθεί από την s 0 Α ΒΓ Α Β Γ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) ???

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 32  Υπόθεση STRIPS:  Τα θετικά λεκτικά που υπάρχουν στην κατάσταση s 0 δεν προστίθενται για δεύτερη φορά.  Αν μια αρνητική επίδραση δεν υπάρχει στην κατάσταση s 0 αυτή παραβλέπεται.  Αυτή είναι η λύση που δίνει η γλώσσα STRIPS στο πρόβλημα του πλαισίου αναπαράστασης (representational frame problem):  Πως παριστάνουμε τυπικά όλα τα χαρακτηριστικά του κόσμου που δεν αλλάζουν όταν εκτελούμε μια ενέργεια ;

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 33  Όλα τα προηγούμενα μας δίνουν ουσιαστικά τη σημασιολογία της γλώσσας STRIPS.

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 34 Μετακίνηση ( Β, Τραπέζι, Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α ΒΓ Α Β Γ s0s0 s1s1

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 35 Μετακίνηση ( Γ, Τραπέζι, Α ) s1s1 s2s2 ??? Α Β Γ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.)

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 36 ??? Μετακίνηση ( Γ, Τραπέζι, Α ) s1s1 s2s2 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ ???

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 37 Μετακίνηση ( Α, Τραπέζι, Β ) s1s1 s2s2 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ ??? Α Β Γ

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 38 Μετακίνηση ( Α, Τραπέζι, Β ) s1s1 s2s2 Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ Ε π ί ( Α, Β ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 39  Πότε έχουμε φτάσει στον στόχο μας ;  Θυμηθείτε :  Μια κατάσταση s ικανοποιεί τον στόχο g αν περιέχει όλα τα λεκτικά του g ( και πιθανώς και άλλα επιπλέον λεκτικά ).

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 40 Μετακ.( Β, Τραπέζι, Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α ΒΓ Α Β Γ s0s0 s1s1 Μετακ.( Α, Τραπέζι, Β ) s2s2 Ε π ί ( Α, Β ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 41 Μετακ.( Β, Τραπέζι, Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Τρα π.) Α ΒΓ Α Β Γ s0s0 s1s1 Μετακ.( Α, Τραπέζι, Β ) s2s2 Ε π ί ( Α, Β ) Ε π ί ( Β, Γ ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Τρα π.) Α Β Γ Α Β Γ Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ)Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ) g

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 42  Το παράδειγμα του κόσμου των κύβων γραμμένο τυπικά σε STRIPS:  Init( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Επί ( Γ, Τραπέζι )  Καθαρό ( Α )  Καθαρό ( Β )  Καθαρό ( Γ ) )  Goal( Επί ( Α, Β )  Επί ( Β, Γ ) )  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) )

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 43  Το προηγούμενο σχήμα ενεργειών έχει τα εξής προβλήματα :  Όταν x= Τραπέζι τότε η ενέργεια έχει επίδραση Καθαρό ( Τραπέζι ) αλλά το τραπέζι δεν πρέπει να είναι καθαρό.  Όταν y= Τραπέζι τότε η ενέργεια έχει την προυπόθεση Καθαρό ( Τραπέζι ) αλλά το τραπέζι δεν χρειάζεται να είναι καθαρό για να βάλουμε πάνω του ένα κύβο.  Τα προβλήματα αυτά λύνονται ως εξής :  Εισάγοντας μια άλλη ενέργεια ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x) για την μετακίνηση ενός κύβου b από το x στο τραπέζι.  Αλλάζοντας την ερμηνεία του Καθαρό (b) σε « υπάρχει κενός χώρος στο b για την τοποθέτηση ενός κύβου ».

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 44  Νέα έκδοση :  Init( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Επί ( Γ, Τραπέζι )  Καθαρό ( Α )  Καθαρό ( Β )  Καθαρό ( Γ ) )  Goal( Επί ( Α, Β )  Επί ( Β, Γ ) )  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b, Τραπέζι )  Καθαρό (x)   Επί (b,x) )

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 45  Με την νέα έκδοση εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα χρήσης της ενέργειας Μετακίνηση (b,x, Τραπέζι ).  Τα πρόβλημα αυτό λύνεται εισάγοντας ένα νέο κατηγόρημα Κύβος (.) και τις προυποθέσεις Κύβος (b) και Κύβος (y) στην ενέργεια Μετακίνηση.

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 46  Ένα άλλο πρόβλημα που υπάρχει είναι η χρήση « ψευδοενεργειών » π. χ. Μετακίνηση ( Β, Γ, Γ ).  Το πρόβλημα αυτό λύνεται εισάγοντας περιορισμούς ανισότητας για κάθε ζευγάρι ορισμάτων στις προυποθέσεις των δύο ενεργειών.

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 47  Init( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Επί ( Γ, Τραπέζι )  Καθαρό ( Α )  Καθαρό ( Β )  Καθαρό ( Γ ) )  Goal( Επί ( Α, Β )  Επί ( Β, Γ ) )  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b, Τραπέζι )  Καθαρό (x)   Επί (b,x) ) ! Οι μεταβλητές π ου εμφανίζονται στις π ροϋ π οθέσεις και ε π ιδράσεις π ρέ π ει να εμφανίζονται ως ορίσματα της ενέργειας

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 48  Init( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Επί ( Γ, Τραπέζι )  Καθαρό ( Α )  Καθαρό ( Β )  Καθαρό ( Γ ) )  Goal( Επί ( Α, Β )  Επί ( Β, Γ ) )  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b, Τραπέζι )  Καθαρό (x)   Επί (b,x) ) ! Οι μεταβλητές π ου εμφανίζονται στις π ροϋ π οθέσεις και ε π ιδράσεις π ρέ π ει να εμφανίζονται ως ορίσματα της ενέργειας

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 49  Init( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Επί ( Γ, Τραπέζι )  Καθαρό ( Α )  Καθαρό ( Β )  Καθαρό ( Γ ) )  Goal( Επί ( Α, Β )  Επί ( Β, Γ ) )  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b, Τραπέζι )  Καθαρό (x)   Επί (b,x) ) ! Οι μεταβλητές π ου εμφανίζονται στις π ροϋ π οθέσεις και ε π ιδράσεις π ρέ π ει να εμφανίζονται ως ορίσματα της ενέργειας

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 50  Υπάρχουν και άλλες γνωστές γλώσσες για τον σχεδιασμό ενεργειών και την συλλογιστική ενεργειών (reasoning about action)  Από το 1971 που προτάθηκε η STRIPS από τους R. E. Fikes και N. J. Nilsson έχουν αναπτυχθεί άλλες πολύ πιο εκφραστικές γλώσσες.  H γλώσσα ADL που προτάθηκε το 1988 από τον Edwin P. D. Pednault βασίζεται στη STRIPS, επιτρέπει όμως καταστάσεις ανοικτού κόσμου, ενέργειες με επιδράσεις υπό περίπτωση, ποσοδείκτες, ισότητα και άλλα.  O λογισμός καταστάσεων (situation calculus) όπως παρουσιάστηκε τον 1991 από τον Ray Reiter ( και από τους John McCarthy, Patrick J. Hayes πολύ νωρίτερα ) υποστηρίζει πλήρη συμπερασμό στη λογική πρώτης τάξης.  Action languages A, fluent calculus, event calculus, …

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 51  STRIPS! Γιατί μας αρέσει ;

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 52  STRIPS! Γιατί μας αρέσει ;  Απλή γλώσσα περιγραφής προβλημάτων σχεδιασμού  Εύκολος υπολογισμός των εφαρμόσιμων ενεργειών Αρκεί η λίστα των προϋποθέσεων να είναι υποσύνολο της κατάστασης : ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ  S  Εύκολος υπολογισμός της διάδοχης κατάστασης Αρκεί να προστεθεί η λίστα των θετικών επιδράσεων στην κατάσταση και να αφαιρεθεί η λίστα των αρνητικών : S’ = (S / ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ - ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ )  ΘΕΤΙΚΕΣ - ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Εύκολος έλεγχος αν η κατάσταση ικανοποιεί το στόχο Αρκεί ο στόχος αν είναι υποσύνολο της κατάστασης : G  S

11.1 Σχεδιασμός με τη γλώσσα STRIPS 53  STRIPS! Γιατί μας αρέσει ;  Είναι ήδη ικανή να περιγράψει αρκετά δύσκολα προβλήματα.  … ας δούμε μερικούς τρόπους επίλυσης τέτοιων προβλημάτων

11.2 Αναζήτηση στο χώρο καταστάσεων 54  Επίλυση προβλήματος σχεδιασμού STRIPS σαν πρόβλημα αναζήτησης στον χώρο καταστάσεων Init ( Επί ( Α, Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  … ) Goal ( Επί ( Α, Β )  … ) Action ( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  … ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  … ) Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  … ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b, Τραπέζι )  … )

11.2 Αναζήτηση στο χώρο καταστάσεων 55  Επίλυση προβλήματος σχεδιασμού σαν πρόβλημα αναζήτησης στον χώρο καταστάσεων Αρχική κατάσταση : όπως περιγράφεται στην Init() Ενέργειες : οι εφαρμόσιμες για κάθε κατάσταση όπως προκύπτει από τις προϋποθέσεις σε κάθε Action() Έλεγχος στόχου : αν ικανοποιείται ο στόχος Goal() από την κατάσταση  Προς τα εμπρός αναζήτηση στο χώρο των καταστάσεων : προέλαση (progression planning)  Προς τα πίσω αναζήτηση στο χώρο των καταστάσεων : οπισθοχώρηση (regression planning)

11.2 Προέλαση (progression planning) 56  Ξεκίνα από την αρχική κατάσταση ως τρέχουσα κατάσταση  Έλεγξε αν ικανοποιεί τον στόχο  Υπολόγισε τις εφαρμόσιμες ενέργειες στην τρέχουσα κατάσταση  Υπολόγισε τις διάδοχες καταστάσεις  Επέλεξε μια από τις διάδοχες καταστάσεις ως τρέχουσα  Επανάλαβε μέχρι να βρεθεί λύση ή να καλυφθεί ο χώρος καταστάσεων

11.2 Προέλαση (progression planning) 57  Ξεκίνα από την αρχική κατάσταση Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 58  Έλεγξε αν ικανοποιεί τον στόχο  Όχι ! Α ΒΓ Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ)Επί(Α,Β)Επί(Β,Γ) Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 59  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 60  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Προϋποθέσεις : Επί ( Β, Τρ ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ ) Εφαρμόσιμη ενέργεια ! Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 61  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Β ) Όλες είναι εφαρμόσιμες ενέργειες ! Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 62  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) Μετ ( Β, Τρ, Β ) Προϋποθέσεις : Επί ( Β, Τρ ) Καθαρό ( Β ) Και αυτή είναι εφαρμόσιμη ! Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 63  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) ΜετΣΤ ( Β, Τρ ) Προϋποθέσεις : Επί ( Β, Τρ ) Καθαρό ( Β ) Και αυτή είναι εφαρμόσιμη ! Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 64  Υπολόγισε όλες τις εφαρμόσιμες ενέργειες  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b)  Καθαρό (y) )  Action( ΜετακίνησηΣτοΤραπέζι (b,x), ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ : Επί (b,x)  Καθαρό (b) ) Μετ ( Α, Τρ, Α ) Μετ ( Β, Τρ, Β ) Μετ ( Γ, Τρ, Γ ) ΜετΣΤ ( Α, Τρ ) ΜετΣΤ ( Β, Τρ ) ΜετΣΤ ( Γ, Τρ ) Όλες είναι εφαρμόσιμες ενέργειες ! Α ΒΓ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 65  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις  Action( Μετακίνηση (b,x,y), ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ : Επί (b,y)  Καθαρό (x)   Επί (b,x)   Καθαρό (y) ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Επιδράσεις : Επί ( Β, Γ ) Καθαρό ( Τραπέζι )  Επί ( Β, Τραπέζι )  Καθαρό ( Γ ) Α ΒΓ Α Β Γ Ε π ί ( Α, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Β, Τρα π έζι ) Ε π ί ( Γ, Τρα π έζι ) Καθαρό ( Α ) Καθαρό ( Β ) Καθαρό ( Γ )

11.2 Προέλαση (progression planning) 66  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ.( Γ, Τρ, Β ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α )

11.2 Προέλαση (progression planning) 67  Επέλεξε μια διάδοχη κατάσταση και επανάλαβε... Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β

11.2 Προέλαση (progression planning) 68  Επέλεξε μια διάδοχη κατάσταση και επανάλαβε... Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ

11.2 Προέλαση (progression planning) 69  Επέλεξε μια διάδοχη κατάσταση και επανάλαβε... Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ

11.2 Προέλαση (progression planning) 70  Είναι σίγουρο ότι η προέλαση θα βρει μια λύση αν υπάρχει ;

11.2 Προέλαση (progression planning) 71  Είναι σίγουρο ότι η προέλαση θα βρει μια λύση αν υπάρχει ;  Δεδομένου ότι δεν έχουμε σύμβολα συναρτήσεων.. .. Ναι, εφόσον ελέγχουμε την κάθε δυνατή κατάσταση μόνο μια φορά.

11.2 Προέλαση (progression planning) 72  Επέλεξε μια νέα διάδοχη κατάσταση... Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ

11.2 Προέλαση (progression planning) 73  Είναι σίγουρο ότι η προέλαση θα βρει μια λύση αν υπάρχει ;  Δεδομένου ότι δεν έχουμε σύμβολα συναρτήσεων.. .. Ναι, εφόσον ελέγχουμε την κάθε δυνατή κατάσταση μόνο μια φορά.  Μπορεί όμως να χρειαστεί να εξερευνήσει όλο τον χώρο καταστάσεων.

11.2 Προέλαση (progression planning) 74 Α ΒΓ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Α Γ Β

11.2 Προέλαση (progression planning) 75  Αντίθετα με το παράδειγμα, σε πολλά προβλήματα ο χώρος καταστάσεων είναι πολύ μεγάλος.  Τι θα γινόταν αν είχαμε 100 κύβους και 1000 διαφορετικές εφαρμόσιμες ενέργειες της μορφής Μετακίνηση (b,x,y) σε κάθε κατάσταση ;  Όπως και στα κλασσικά προβλήματα αναζήτησης, μπορούμε να ορίσουμε ευρετικές συναρτήσεις που βοηθούν να επιλέξουμε τις πιο υποσχόμενες καταστάσεις.

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 76  Συνάρτηση αξιολόγισης f(s) = g(s) + h(s)  g(s): το κόστος που χρειάστηκε για να φτάσουμε στην κατάσταση s ( ακριβές )  h(s): το κόστος που χρειάζεται για να φτάσουμε από την s σε ένα τελικό κόμβο ( προσέγγιση )  Χρησιμοποιούμε την f(s) για να ταξινομήσουμε τις διάδοχες καταστάσεις και να επιλέξουμε την πιο υποσχόμενη.

11.2 Προέλαση (progression planning) 77  Έστω μια ευρετική h(s) με τις ακόλουθες τιμές : Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ.( Γ, Τρ, Β ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 78  Ποιά η διαφορά όμως με ένα κλασικό πρόβλημα αναζήτησης ; Και σε εκείνα τα προβλήματα μπορούσαμε να υπολογίσουμε μια h(s) με βάση μια πιο χαλαρή απόσταση της s από το στόχο, π. χ., Manhattan distance.

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 79

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 80  Κενή λίστα προϋποθέσεων  h(s) = σε πόσα βήματα μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος αν όλες οι ενέργειες ήταν εφαρμόσιμες πάντα.  Κενή λίστα διαγραφών  h(s) = σε πόσα βήματα μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος αν όλες οι ενέργειες είχαν μόνο θετικές επιδράσεις.  Γραφήματα σχεδιασμού  Απλό παράδειγμα : h(s) = αριθμός των λεκτικών του στόχου που δεν εμφανίζονται στην s

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 81  Ξεκίνα από την αρχική κατάσταση ως τρέχουσα κατάσταση  Έλεγξε αν ικανοποιεί τον στόχο  Υπολόγισε τις εφαρμόσιμες ενέργειες στην τρέχουσα κατάσταση  Υπολόγισε τις διάδοχες καταστάσεις  Επέλεξε μια την πιο υποσχόμενη από τις διάδοχες καταστάσεις ως τρέχουσα  Επανάλαβε μέχρι να βρεθεί λύση ή να καλυφθεί ο χώρος καταστάσεων

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 82  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ.( Γ, Τρ, Β ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 83  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 84  Επίλεξε την πιο υποσχόμενη κατάσταση Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Α, Τρ, Β ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 85  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 86  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 87  Επίλεξε την πιο υποσχόμενη κατάσταση Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 h(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 88  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1 Α Β Γ Μετ ( Α, Τρ, Β ) g(s)=2 h(s)=0

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 89  Υπολόγισε όλες τις διάδοχες καταστάσεις Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1 Α Β Γ Μετ ( Α, Τρ, Β ) g(s)=2 h(s)=0

11.2 Ευρετικές συναρτήσεις για προέλαση 90  Επίλεξε την πιο υποσχόμενη κατάσταση Α ΒΓ Α Β Γ Α Γ Β Α Β Γ Α Β Γ Α Γ Β Μετ ( Α, Τρ, Γ ) Μετ ( Β, Τρ, Α ) Μετ ( Γ, Τρ, Α ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Β ) g(s)=1 h(s)=2 Α Β Γ Μετ.( Γ, Τρ, Α ) g(s)=2 h(s)=1 Α Β Γ

11.2 Οπισθοχώρηση (regression planning) 91  Ξεκίνα από τον στόχο ως τρέχουσα κατάσταση  Έλεγξε αν η αρχική κατάσταση ικανοποιεί την τρέχουσα κατάσταση  Υπολόγισε τις συνεπείς και συναφείς ενέργειες για την τρέχουσα κατάσταση  Υπολόγισε τις προκάτοχες καταστάσεις  Επέλεξε μια από τις προκάτοχες καταστάσεις ως τρέχουσα  Επανάλαβε μέχρι να βρεθεί λύση ή να καλυφθεί ο χώρος καταστάσεων

Μελέτη 92  Βιβλίο ΑΙΜΑ, κεφάλαιο 11 ( ενότητες )