ΕΝΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ ΣΤΟ 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΕΝΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ ΣΤΟ 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΑΝΘΗΣ Εμπνευσμένοι από τον ερασιτέχνη φωτογράφο και μαθηματικό του σχολείου μας Κ. Βασιλειάδη Γεώργιο σκεφτήκαμε να δείξουμε στους μαθητές της 3ης Γυμνασίου μία τέχνη που έχει σχεδόν εξαφανιστεί , αλλά συναρπάζει όσους την γνωρίζουν. Τη τέχνη της αναλογικής φωτογραφίας. Στόχος οι μαθητές να συνδυάσουν τη φυσική και τη χημεία της 3ης Γυμνασίου με τη φωτογραφία και να αξιοποιήσουν τη νέα γνώση. Οι καθηγητές ΠΕ04 ( Αναστασιάδου Σοφία, Γλαβίδου Τελιώ και Μιχαηλίδου Βασιλική ) βοήθησαν τα παιδιά να θεμελιώσουν τη φυσική και τη χημεία που εμπλέκεται στη διαδικασία και να πραγματοποιήσουν την εκτύπωση φιλμ, σε χώρο του εργαστηρίου μας που διαμορφώθηκε για το σκοπό αυτό από τον Κ. Βασιλειάδη, που ήταν ο βασικός συντελεστής αυτού του εγχειρήματος. Ακολουθεί το θεωρητικό πλαίσιο αυτού του ευχάριστου πρωινού στο σχολείο μας!!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΕΝΩΝΟΝΤΑΙ ΦΥΣΙΚΗ – ΧΗΜΕΙΑ- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ-ΤΕΧΝΗ 1o Γυμνάσιο Ξάνθης(18/2 και 3/3/2012)
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ 1727: Ο Γερμανός γιατρός Γιόχαν Σούλτσε κατόρθωσε με την επίδραση του φωτός να δημιουργήσει εικόνες, όχι μόνιμες, πάνω σε χαρτί επιχρισμένο με διάλυμα ασβεστίου και νιτρικού αργύρου. 1826: OΓάλλος Νιεπς παρήγαγε την1η σταθερή εικόνα. (μόνο μία).Η μέθοδος βελτιώθηκε από τον Νταγκέρ. 1836:Ο Άγγλος Τάλμποτ κατασκεύασε φωτοευαίσθητα χαρτιά που αρχικά τα εμβάπτιζε σε διάλυμα χλωριούχου νατρίου και σε νιτρικό άργυρο δηλαδή δημιουργήθηκε το πρώτο αρνητικό από το οποίο ήταν δυνατό να δημιουργηθούν πολλά αντίτυπα.
ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ (ΦΥΣΙΚΗ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ) 2.ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ (ΦΥΣΙΚΗ-ΧΗΜΕΙΑ) 3.ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΦΙΛΜ-ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΦΙΛΜ (ΧΗΜΕΙΑ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ) ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Η ΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ Ένα απλό κουτί τελείως σκοτεινό με μία πολύ μικρή τρύπα στην μία πλευρά και ένα φωτοευαίσθητο υλικό στην απέναντι πλευρά είναι η κεντρική ιδέα της λειτουργίας της φωτογραφικής μηχανής. Σε αυτήν την ιδέα βασίστηκαν οι πρώτες μηχανές που ήταν ξύλινα κουτιά με ένα φακό αντί για τρύπα για περισσότερο φως και ένα θαμπόγυαλο στην απέναντι πλευρά όπου εμφανιζόταν το είδωλο αντεστραμμένο. (κατασκευάσαμε ένα τέτοιο κουτί)
Η ΕΞΕΛΙΞΗ Προστέθηκαν και άλλα στην πορεία: Φωτοφράχτης: Ο χρόνος έκθεσης του φωτοευαίσθητου υλικού στο φως ρυθμίζεται από την ταχύτητα του φωτοφράκτη. Διάφραγμα: Η ένταση φωτός που περνά από τον φακό ρυθμίζεται από τη διάμετρο του διαφράγματος. Σύστημα σκόπευσης και εστίασης: για τον υπολογισμό της απόστασης του αντικειμένου.
Η ΧΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ Η κεντρική ιδέα στην οποία βασίστηκε η χημεία για να εφεύρει την φωτογραφία είναι η αργυροτυπία, δηλαδή η ανακάλυψη των φωτοευαίσθητων αλάτων του αργύρου και την δημιουργία της αρνητικής ασπρόμαυρης φωτο-γραφής. Η παραγωγή της θετικής εικόνας γινόταν με την αντιγραφή του αρνητικού, σε ένα επίσης αρνητικό χαρτί. Η έγχρωμη αναλογική φωτογραφία έχει μία τριπλή φωτοευαίσθητη ουσία με τα βασικά χρώματα.
Ας πάμε βήμα- βήμα ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΦΙΛΜ= το λανθάνον είδωλο(μη ορατές μικροδιασπάσεις του φιλμ) γίνεται ορατό Εμφάνιση Στα σημεία που έχουν επηρεαστεί από το φως, ο χλωριούχος Άργυρος (ΑgCl- λευκός) ή ο βρωμιούχος Άργυρος (ΑgBr- λεύκος) που αποτελεί την φωτοευαίσθητη επιφάνεια του φιλμ διασπάται και παραμένει ο μεταλλικός άργυρος (Αg- μαύρος). Έτσι, σε ότι έπεσε φως υπάρχει μαύρο χρώμα στο φιλμ ενώ τα λευκά σημεία είναι τα σημεία όπου το άλας του αργύρου δεν επηρεάστηκε από το φως(Αρνητικό). Η εικόνα αυτή στο φωτοευαίσθητο υλικό είναι αόρατη και με τον εμφανιστή που είναι ένα αναγωγικό υλικό(π.χ. μεθόλη) γίνεται ορατό.
2. Σταμάτημα: Είναι ένα όξινο μπάνιο (μπορεί και απλό ξύδι) που εξουδετερώνει την εμφάνιση( μεθόλη) , που είναι βάση και γίνεται για να σταματήσει να σκουραίνει η περιοχή πάνω στη οποία έχει πέσει το φως. Όπως θα δείτε σε λίγο στη χημεία σας, ισχύει ότι: οξύ + βάση άλας + νερό
3. Στερέωση: Η στερέωση (επίδραση διαλύματος υποθειώδους νατρίου) γίνεται για να απομακρυνθεί από το φωτοευαίσθητο υλικό ο ΑgCl χωρίς να επηρεαστεί ο μεταλλικός Αg.Αυτό γίνεται γιατί ο ΑgCl εξακολουθεί να είναι φωτοευαίσθητος και μετά την εμφάνιση, με συνέπεια να καταστρέφεται το φιλμ αν εκτεθεί στο φως. Το αποτέλεσμα είναι η παραγωγή διάφανων περιοχών, που αναπαριστάνουν τα σκιερά μέρη του θέματος.
4. Πλύσιμο: Πλένουμε (νερό) για να απομακρυνθούν τα διάφορα άλατα από τη στερέωση και έτσι αυξάνεται η διάρκεια ζωής του φιλμ.
ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΦΙΛΜ= Μεταφέρεται η εικόνα του αρνητικού πάνω σε χαρτί με μία δεύτερη αντιστροφή και έτσι σχηματίζεται το αρνητικό του αρνητικού, δηλαδή η θετική εικόνα. ΜΕΓΕΝΘΥΤΗΡΑΣ- ΕΚΤΥΠΩΤΗΣ Πρόκειται για ένα μηχάνημα προβολής του αρνητικού, με το οποίο το αρνητικό είδωλο προβάλλεται πάνω σε χαρτί που είναι επικαλυμμένο από φωτοευαίσθητο υλικό. Η έκθεση στο χαρτί εξαρτάται από το είδος του. 2. Ακολουθούν όλες οι διαδικασίες ( εμφάνιση-σταμάτημα-στερέωση – πλύση)που γίνονται και στην εμφάνιση του φιλμ, με τα ίδια περίπου υλικά.
Η ΕΓΧΡΩΜΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Η έγχρωμη φωτογραφία βασίζεται στο ότι τρία βασικά χρώματα(μπλε-πράσινο- κόκκινο) μπορούν να συντεθούν και να αποδώσουν τα φυσικά χρώματα. Το φιλμ αποτελείται από τρία στρώματα ζελατίνας καθένα από τα οποία είναι φωτοευαίσθητο σε ένα από τα βασικά χρώματα.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ