1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών: Μέτριο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ογκομέτρηση.
Advertisements

Εργαστήριο Φυσικής Χημείας | Τμήμα Φαρμακευτικής Δημήτριος Τσιπλακίδης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
« ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΗΣ ΛΗΨΗΣ ΚΑΙ
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
Όξινος βασικός χαρακτήρας - pH.
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
ΠΟΤΕΝΣΙΟΜΕΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ pH ΚΑΙ ΠΕΧΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
«Η οργάνωση της γνώσης»
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/ Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία.
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, pH. ΟΓΚΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΞΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ
14/2/2011 Εγγλεζάκη Φρίντα - Κατσιγιάννης Γιώργος.
Ανάμειξη διαλυμάτων ίδιας ουσίας Υπολογισμός τελικής συγκέντρωσης
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
Η σχέση που συνδέει την Κa οξέος και την Κb της συζυγούς βάσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΛΑΤΑ – ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗ Κατσιγιάννης Γιώργος, χημικός Πράττα Ελένη, Χημικός.
Εξουδετέρωση 2ο Γυμνάσιο Καλλίπολης Τοπογλίδη Ελένη.
Arrhenius. Arrhenius Ιοντισμός ηλεκτρολύτη μέσα στο νερό.
Εξουδετέρωση.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
IrYdium Chemistry Lab.
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
Καμπύλη ογκομέτρησης είναι η γραφική παράσταση του pΗ του άγνωστου διαλύματος που ογκομετρούμε σε συνάρτηση με τον όγκο του πρότυπου διαλύματος που προσθέτουμε.
«Εν Χημικόν ωρολόγιον» Το χημικό ρολόι Β ΛΥΚΕΙΟΥ-ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ Η. Γαβρίλης.
1. Πού διδάσκω; Τάξη: A’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών:
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.Θ: ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Τι είναι: ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ είναι η διαδικασία προσδιορισμού του.
5. ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΕΩΣ -πρόκειται για τη σπουδαιότερη τάξη των ογκομετρικών μεθόδων αναλύσεως με ευρύτατη χρήση στη χημεία, τη βιολογία, τη γεωλογία,
1 Γεωργική Χημεία Αλκαλιμετρία - Οξυμετρία, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ.
1 Γεωργική Χημεία Αλκαλιμετρία - Οξυμετρία, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.H: ΔΕΙΚΤΕΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Ο προσδιορισμός του pH ενός διαλύματος γίνεται: Α) ΗΛΕΚΤΡΟΜΕΤΡΙΚΑ (Με πεχάμετρο) Β) ΧΡΩΜΑΤΟΜΕΤΡΙΚΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Ογκομέτρηση πολυπρωτικών οξέων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΚΕΦ.2.Δ: Σταθερά ιοντισμού ασθενών οξέων και βάσεων (α)
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΞΥΤΗΤΑΣ ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ
ΚΕΦ.2.3: ΙΟΝΤΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ, pH (α)
Ka . Kb = Kw ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ιοντισμός ασθενών οξέων και βάσεων
NaA  Na+ + A- HA + HOH H3O+ + A- ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΔΕΙΚΤΕΣ Πρόκειται για ασθενείς ηλεκτρολύτες (οργανικά οξέα ή βάσεις) με χαρακτηριστική ιδιότητα το διαφορετικό χρώμα αδιαστάτων μορίων και χαρακτηριστικών.
1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Επίπεδο-αποδοχή μαθητών:
Δείκτες Επιμέλεια : Αλεξόπουλος Παναγιώτης, Χημικός, Συνεργάτης ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΡΟΗΣ
Ρυθμιστικά Διαλύματα.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ
Ηλεκτρολύτες.
Ηλεκτρολύτες.
1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Επίπεδο-αποδοχή μαθητών:
Ποιές ενώσεις ονομάζονται δείκτες; Που χρησιμοποιούνται οι δείκτες;
1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Επίπεδο-αποδοχή μαθητών:
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών: Μέτριο Τάξη: Γ’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών: Μέτριο Εποπτικά μέσα: απαιτούμενα όργανα-αντιδραστήρια διαδραστικός πίνακας λογισμικά: Iridium, Dblab (multilog) Σύστημα συγχρονικής λήψης- απεικόνισης v. Πεχάμετρο, προχοΐδα σε ορθοστάτη και βάση, μαγνητικός αναδευτήρας

2. Τι διδάσκω; α. Διδακτική ενότητα : οξέα-βάσεις και ιοντική ισορροπία (14 ώρες) β. Αναλυτικές παράγραφοι: δείκτες-ογκομέτρηση γ. Διαθέσιμος διδακτικός χρόνος: 3 ώρες 1η ώρα: ορισμός και συμπεριφορά δεικτών 2η ώρα: πειραματική πορεία 3η ώρα: επεξεργασία αποτελεσμάτων - αξιολόγηση

3. Πώς διδάσκω; Διδακτικοί στόχοι (α και β αναλυτικού προγράμματος, α’, β’ και γ’ προτεινόμενοι) ο μαθητής: α. Να αναφέρει ποιες ουσίες λέγονται δείκτες-πως εξηγείται η δράση τους-που χρησιμοποιούνται β. Να αναφέρει και να περιγράφει τη διαδικασία της ογκομέτρησης και τις εφαρμογές της στον πειραματικό προσδιορισμό της περιεκτικότητας-συγκέντρωσης ενός διαλύματος οξέος ή βάσης α’. Να κατασκευάζει την καμπύλη εξουδετέρωσης και να προσδιορίζει το ρΗ του διαλύματος σε κάθε σημείο της. β’. Να αναγνωρίζει το είδος της ογκομέτρησης (οξυμετρία-αλκαλιμετρία) καθώς και το είδος των ηλεκτρολυτών που αντιδρούν, από τη μορφή της καμπύλης εξουδετέρωσης. γ. Να επιλέγει τον καταλληλότερο δείκτη με βάση το ρΚα του και την καμπύλη εξουδετέρωσης

ii. Διδακτική διαδικασία A. Επιλογή διδακτικής μεθόδου: καθοδηγούμενη ανακάλυψη B. Επιλογή διδακτικής τακτικής: κλασσικό πείραμα, multilog, εικονικό εργαστήριο Γ. πορεία μαθήματος: έλεγχος προαπαιτούμενων γνώσεων και ανάκλησή τους: - οξέα-βάσεις-εξουδετέρωση κατά bronsted-Lowry παρουσίαση στον πίνακα της πορείας του μαθήματος: -αντιδράσεις διάστασης – ιοντισμού - αντιδράσεις εξουδετέρωσης: ισχυρού οξέος από ισχυρή βάση ασθενούς οξέος από ισχυρή βάση ασθενούς βάσης από ισχυρό οξύ -διαδικασία ογκομέτρησης, ισοδύναμο σημείο, τελικό σημείο - αραιώσεις διαλυμάτων - ιοντισμός και συμπεριφορά δεικτών διέγερση της προσοχής των μαθητών: -κρασί που γίνεται νερό -αιματοβαμμένη καρδιά -ποτήρια με νάζι -animations

iii. βοηθήματα α. ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ β. σχολικά συγγράμματα: Χημεία Α’ και Γ’ λυκείου γ. εξωσχολικά βοηθήματα: Διδάσκω Χημεία, (Α. Μαυρόπουλου), Σενάριο titration, (Α. Δελής), Α+ Projects in Chemistry, Janice Vancleave’s Πειραματικές δραστηριότητες (οδηγός Multilog) δ. επιστημονικά συγγράμματα ε. πρόσθετα εποπτικά βοηθήματα:

iv. εποπτικά μέσα Απαιτούμενα όργανα ογκομέτρησης Προβολικό σύστημα Logger Multilog Λογισμικό με IrYdium (Vlab) Video-animations με ιδιότητες και παιγνίδια στην ογκομέτρηση Διαφάνειες

4. Αξιολόγηση της διδασκαλίας Ερωτήσεις προφορικές για την ανάδειξη των διδακτικών στόχων Ολιγόλεπτη γραπτή ανώνυμη αξιολόγηση (Φύλλο αξιολόγησης) 5. Συμπεράσματα Διάγνωση αποτυχημένων στόχων Διορθωμένη και συμπληρωματική επαναδιδασκαλία

ΦΥΛΛΟ αξιολόγησης 1. Ο δείκτης βάμμα του ηλιοτροπίου ιοντίζεται σύμφωνα με την παρακάτω αντίδραση: Hlit (aq) H+(aq) + Lit-(aq) α. Τι χρώμα θα έχει διάλυμα με pH=12; Πως δικαιολογείτε την απάντησή σας; 2. Για την καμπύλη που ακολουθεί απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις: α. Η καμπύλη παριστάνει οξυμετρική ογκομέτρηση Σωστό Λάθος β. Το pH στο ισοδύναμο σημείο είναι 7 Σωστό Λάθος δ. Όταν στο διάλυμα άγνωστης C έχουν προστεθεί 10mL από την προχοΐδα το διάλυμα χαρακτηρίζεται ρυθμιστικό (γράψτε Ναι ή Όχι) ε. Στο ισοδύναμο σημείο δεν υπάρχει ούτε οξύ ούτε βάση Σωστό Λάθος στ. Για την ογκομέτρηση αυτή θα επιλέγατε για δείκτη: φαινολοφθαλεΐνη με pKa=10-9 ii. Ηλιανθίνη με PKa-=10-3,5 ιιι. Κίτρινο της αλιζαρίνης με pKα=10-11