Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή
Προγράμματα Κοινωνικής Έρευνας στις Τοπικές Κοινότητες Το Κέντρο Μελέτης της Παιδικής και Εφηβικής Ηλικίας σε συνεργασία με τη KTÖS, την Τουρκοκυπριακή Συντεχνία Δασκάλων, βρίσκεται στη διαδικασία υλοποίησης ενός εκπαιδευτικού έργου με τίτλο: ‘Μικροί Ερευνητές: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδιών στην Κοινωνική Έρευνα’. Το έργο χορηγείται από το UNDP
Η βασική ιδέα του προγράμματος είναι να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να πάρουν ενεργό μέρος στην έρευνα ως ερευνητές.
Τα παιδιά της 5Α τάξης πήραν μέρος σ’ αυτό το πρόγραμμα υπό την καθοδήγηση του Λούκα Αντωνίου και του Σπύρου Σπύρου (Κέντρο Μελέτης της Παιδικής και Εφηβικής Ηλικίας- Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου)
Οι μαθητές της 5Α τάξης επέλεξαν το πιο κάτω θέμα για έρευνα: ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΟΛΗ
Η επιλογή του θέματος αυτού έγινε μετά από μία συζήτηση στην τάξη αν κατά πόσο η στολή πρέπει να καταργηθεί. Ήταν μια ενδιαφέρον συζήτηση με πολύ καλά σημεία υπέρ και κατά αυτού του θέματος. Όπως πολλά παιδιά έχουν έντονες απόψεις περί αυτού του θέματος, έτσι η 5Α τάξη αποφάσισε ότι θα ήταν ένα πολύ ωραίο θέμα για να ερευνήσουν.
Αυτά ήταν τα κύρια σημεία που ερευνήθηκαν: 1. Ποιές είναι οι απόψεις των μαθητών και των δασκάλων για την στολή; 2. Γιατί έχουν τέτοιες απόψεις; 3. Πως θα ήθελαν οι μαθητές να ντύνονται για μια εναλλακτική λύση της σχολικής στολής; 4. Οι μαθητές σχεδίασαν την ιδανική σχολική στολή
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν για την συλλογή πληροφοριών: 1. Παραχώρηση Ερωτηματολογίων στις 5Α και 5Β τάξεις 2. Συνεντεύξεις δασκάλων 3. Ένα video των παιδιών στο οποίο παρουσιάζουν την ιδανική στολή του σχολείου.
4. Φωτογραφίες και video των παιδιών στην διάρκεια της έρευνας τους και στην καταχώρηση των αποτελεσμάτων. 5. Οι ζωγραφιές των παιδιών που παρουσιάζουν την ιδανική στολή του σχολείου.
Ποια η άποψη σας για την σχολική στολή; Όλοι οι δάσκαλοι συμφώνησαν ότι η στολή είναι πολύ καλή ιδέα!!!
Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η σχολική στολή κάνει όλους ίσους. Τι νομίζετε γι’ αυτό; 10 δάσκαλοι συμφώνησαν με αυτή την πρόταση. 1 δάσκαλος/α διαφώνησε γιατί πιστεύει ότι είναι θέμα προσωπικότητας.
Με ποιους τρόπους η σχολική στολή κάνει όλους ίσους; Υπήρχαν διάφορες γνώμες για το αν η η σχολική στολή κάνει όλους ίσους •Όλοι φαίνονται το ίδιο. •Δεν υπάρχουν ετικέτες ή μάρκες για να συγκριθεί ο ένας με τον άλλο
•Οι γονείς υποχρεώνονται να αγοράζουν καινούργια ρούχα •Δίνει ένα αίσθημα ομαδικότητας. •Δεν μπορείς να ξεχωρίσεις φτωχούς και πλούσιους
Ερώτηση 3. Αν δίναμε στα παιδιά το δικαίωμα να επιλέξουν να φορούν την σχολική στολή ή όχι; 3 δάσκαλοι πιστεύουν ότι τα παιδιά πρέπει να έχουν δικαίωμα επιλογής 6 δάσκαλοι πιστεύουν ότι δεν πρέπει να τους δοθεί δικαίωμα επιλογής 1 είπε μόνο σε ειδικές περιπτώσεις μπορούν να επιλέξουν τι να φορέσουν 2 είπαν ότι κάποια παιδιά είναι πολύ μικρά για να έχουν δικαίωμα επιλογής.
Πιστεύεις ότι οι μαθητές πρέπει να εκφέρουν γνώμη για το σχεδιασμό της σχολικής στολής; 7 δάσκαλοι είπαν Ναι 4 δάσκαλοι είπαν Μπορεί για τους πιο κάτω λόγους.
Είναι δύσκολο να συμφωνήσουν όλοι και να ικανοποιήσουν όλους. Είναι ωραία να έχουμε τις απόψεις των παιδιών πάνω σ’ αυτό το θέμα. Μπορεί να γίνει ένας διαγωνισμός όπου τα παιδιά να σχεδιάσουν τη σχολική στολή την οποία θα ήταν ευχαριστημένα να φορέσουν.
•Τι άποψη έχεις για τη στολή του σχολείου μας; • Τι σου αρέσει και τι δεν σου αρέσει, Γιατί; Πάλι οι απαντήσεις ήταν διαφορετικές.
Υ π ερ •Η εξυπνάδα της στολής. •Είναι εντάξει •Είναι συγυρισμένη, άνετη, και έχει ωραία χρώματα. •Είναι ευκολοφόρετη •Είναι ωραία •Η στολή των αγοριών είναι ωραία. •Η στολή του Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι ωραία • Κατά και Γιατί •Μπορεί να βελτιωθεί. •Μπορεί να έχει πιο πολλά χρώματα •Η στολή των κοριτσιών χρειάζεται να γίνει πιο κολακευτική •Αν δεν φορεθεί σωστά.
Ε.6 Πως θα νιώθατε αν σας επιβάλλανε να φοράτε στολή στο σχολείο; 2 δάσκαλοι είπαν ότι αυτή η ερώτηση δεν ήταν καλή 2 Δάσκαλοι είπαν ότι δεν θα τους ένοιαζε να φορούσαν στολή στο σχολείο. 1 δάσκαλος/α είπε ότι θα ένιωθε περίεργα 1 δάσκαλος/α είπε ότι εξαρτάται από την στολή
Ας υποθέσουμε ότι είστε ο υπεύθυνος του σχολείου ή το άτομο το οποίο παίρνει αποφάσεις σ’ αυτό το σχολείο, θα επιτρέπατε την συζήτηση μεταξύ των παιδιών, δασκάλων και γονιών σχετικά με την κατάργηση της σχολικής στολής; •2 Δάσκαλοι είπαν Ναι στο να επιτρέψουν μια τέτοια συζήτηση • 4 δάσκαλοι είπαν Όχι στην συζήτηση •5 Δάσκαλοι είπαν μπορεί.
Ποια είναι η προσωπική σας άποψη; •Αυτή η ερώτηση δεν απαντήθηκε Δεν υπήρχαν προσωπικά σχόλια..
•Ποιες προτάσεις θα μπορούσατε να εισηγηθείτε για την βελτίωση της σχολικής μας στολής; •Η σχολική στολή πρέπει να είναι πιο μοντέρνα •Μπορούν να προστεθούν πιο λαμπερά χρώματα.
•Να καταργηθούν οι γραβάτες •Να φορούν αθλητικά παπούτσια αντί για μαύρα πολιτικά παπούτσια •Πρέπει να γίνει πιο άνετη
•Δεν χρειάζονται βελτιώσεις •Πρέπει να φοριέται πιο σωστά •Το στιλ και το ύφασμα της καλοκαιρινής στολής των κοριτσιών πρέπει να αλλάξει. •Η στολή των κοριτσιών πρέπει να γίνει πιο μοντέρνα •Δεν έχω κάποιες ιδέες.
•Από αυτή τη συνέντευξη μάθαμε τις απόψεις των δασκάλων για τη σχολική στολή δουλεύοντας σε ομάδες. Βρήκαμε τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε την ίδια διαδικασία και στις τάξεις 5α και 5β. Μετά συνθέσαμε όλα τα αποτελέσματα των τάξεων.
•Γράψαμε τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων στο λογισμικό σύστημα Microsoft Power Point. Έπειτα αντιληφθήκαμε ότι κάναμε λάθος όταν συμπεριλάβαμε την ερώτηση «ούτε συμφωνώ, ούτε διαφωνώ» στα ερωτηματολόγια των μαθητών γιατί δεν απαντούσαν ειλικρινά και δεν γνωρίζαμε ποιες ήταν οι πραγματικές απόψεις τους πάνω στο θέμα.
•Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η σχολική στολή κάνει όλους ίσους και επίσης κάποιοι από αυτούς πιστεύουν ότι η σχολική στολή κάνει τη ζωής τους ευκολότερη κυρίως όταν δεν ανησυχούν τι θα φορέσουν το πρωί. •Όλα τα παιδιά πιστεύουν ότι η σχολική στολή είναι καλή ιδέα αλλά όλα έχουν κάτι να τονίσουν για το σχεδιασμό της στολής.
•Προς: κα. Άννα Thomas για την έναρξη της έρευνας •Προς: κ. Λούκα από το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου •Προς: Όλα τα παιδιά και τους δασκάλους που πήραν μέρος •Προς: κα. Mary Collins που θυσίασε τον ελεύθερο της χρόνο για να μας βοηθήσει
• Η 5α Τάξη με την δασκάλα τους κα. Άννα Thomas θα ήθελαν να πουν ένα ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ στην κα. Mary Collins, που θυσίασε τον ελεύθερο της χρόνο για να μας βοηθήσει να υλοποιήσουμε το έργο αυτό Δεν θα μπορούσαμε να το καταφέρουμε χωρίς την ίδια.